حسابداریکامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسیعلوم انسانی و علوم اجتماعی

طراحی، استقرار و اجرای سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری

صفحه 1:
موصوع: طراحی»استقرار و اجرای سیستم های اطلاعاتی حسابداری 5 gies

صفحه 2:
مقدمه 2 فریند تجره و تحلیل طراحی و استفرار سیستم هلی اطلامتی تتکیل چرحه ای بنام چرخه تکامل(زندگی) سیستم را می دهد.این چرخه تلبع متدولوژی و روش ‎ole‏ است که از آن ها به متظیر انسام فعالیت ها در حرخه استفاده مي شود. | روش های طراحی سیستم های اطلاعاتی + چرخه تکاملی فرایندی است که از طریق آنن تحلیلگران.طراحان,برنامه a kl OU ed,

صفحه 3:
روش های طراحی سیستم های اطلاعاتی و وسبله ای است که مدیران بروژه را قادر می سارد که رونك پیشرفت فعالیت ها و مراحل مختلف پروژه و عملکرد گروه های دیگرارزیایی و کنترل نمایند. " چرخه تکامل ۱-چرخه تکاملی ستنی ۲-چرخه تکاملی ساخت يافته

صفحه 4:
*اساس روش چرخه تکاملی ساخت یافته براستفاده از متدولوئی ساخت يافته و ابزار و تکنیک های ساخت رایانه قرارگرفته است در این روشءتوسعه سیستم های شامل یکسری مراحل متوللی با تاثیرات متقلبل بر یکدیگر است که از بررسی شروع شده و سپس تجزیه و تحلیل ساخت يافته.طراحى شده .برنامه نويسى ساخت يافتهازمون ساخت يافته و نصب انجام خواهد كرفت.

صفحه 5:
" در روش ساخت یافته‌سیستم ها براساس مفهوم واحد قرار گرفته آند.بدین معنی که سیستم از بالا به پایین به زیر سیستم های کوچک تر و تقریبا مستقلی تقسیم می گردد. بنابرلین بررسی هر یک از سیستم ها پا قسمت ها ساده تر بوده و بدین شکل خطایابی و رفع اشکال آنها نیز سریع تر و آسان تر انجام می گیرد. ضمنا درگیری کاربر در طول ‎Laden‏ سیستم از سطح بالایی برخوردار است و لین موضوع به تایید مراحل پیموده شده و همچنین به فهم روک نها کی بسا ‎el‏ كرد جباية مشخض شود که سیستم طراحی شده تمامی نیازهای کاربر را تامین نخواهد کرد امکان ایجاد تغییرات لازم در سیستم با این روش وجود خواهد داشت.

صفحه 6:
مراحل طراحی و اجرای سیستم اطلاعاتی حسابداری شووع تشخیص نیازیه داشتن سیستم جدید. ‎—t‏ "تجزیه وتحلیل و ارزیابی طراحی سیستم وانتخاب سخت اقزارو نوم اقزار لها مناسب جهت بردازش اطلاعات. بط لما اجرای سیستم 1 لها ورسى سيستم 1 نگهداری سیستم

صفحه 7:
تشخیص نیاز به داشتن سیستم جدید گام نخست در ایجاد سیستم جدید معمولا توسط استفاده کنندگان از سیستم برداشته می شود. ا# ان درحللی است که اسفاده کنند‌کان از ستستم موجود تاراضى بوده و در بسیاری از موارد عوارض و مشکلاتی که نیاز به طراحی سیستم جدیدی را برای استفاده کنندگان ایجاد می کند ناشی از تارسایی هلبی در سیستم در سیستم های مرتبط با سیستم مورد نظر بوجود آمده است. " باتوجه به توضیحات فوق می توان گفت گام اول و تشخیص مسئلله را ۲مدیریت و استفاده کنندگان بر میدارند ولی تشحیص دقیق عارضه محتاج بررسی های بیشتری بوده و شناخت سایر سیستم های مرتبط را ایجاد می كند كه اين عمل توسط تحلیلگران سیستم ها انجام می گیرد.

صفحه 8:
شناخت سیستم موجود " این مرحله شامل شاخت و بررسی دقیق سیستم موجود.تهیه گزارش از اطلاعات کسب شده و ارثه ن به مدیریت جهت حصول اطمینان از شناخت نارسایی موجود در سیستم فعلی است. در این ‎ee) ee‏ ل بعمل آید.

صفحه 9:
روش های تجزیه las © . ۲-پرسشنامه 5 مشاهده 7 ۴سرسم نمودن گردش عملیات(فلوچارت)

صفحه 10:
تجزیه و تحلیل و ارزیابی سیستم *” در تعیین انتظارات از سیستم به دو سوال زیر باید پاسخ داده شود. *۱)چه خواسته هایی از سیستم ,در حال حاضر و در آینده وجود دارد؟ 7 ۲)برای انجام این خواسته هاءسیستم چگونه بایست عمل کند؟ "* جهت تعیین انتظارات از سیستمفاطلاعات مربوط به شناخت سیستم " پیش بینی شرایطی که در آینده برای سازمان اتفاق خواهد افتاد

صفحه 11:
" سیاست ها و خط و مشی های مدیریت درهم آميخته و توسط تحلیل گر و تحلیل می گردد. به عببارت دیگر این بخش شامل تحلیل و ترکیب اطلاعات,پیش بینی آینده و مدل سازی و حتی پژوهش عملیات است. در واقع در این مرحله است که راه حل های ممکنه فرموله شده و مورد ارزیابی قرار می گيرند. "لین راه ها اگرچه می توانند بی شمار باشد ولی عمومابه سه دسته تقسیم می شوند: 7 ۱برقراری یک سیستم جدید * ۲اصلاح و تکمیل سیستم قدیمی 2 ۳-استفاده از خدمات دیگر

صفحه 12:
"راه حل های مختلف هر یک از این راه حل ها از جهات مختلف از جمله تکنیکی ؛عملی بودن و اقتصادی بودن مورد بررسی قرار می گیرند و نتایج حاصله از بررسی های فوق طی گزارش موسوم به گزارش بررسی امکان به مدیریت ارائه ‎eo‏ 5 35

صفحه 13:
چارچوب سیستم حسابداری صنعتی سفارش كار اطلاعات مريوط يه اطلاعات مريوط ‎Susu‏ ‏اعات موبوط ب4 | | اطلاعات مربوط به ‎be‏ | | اطلامات مواد ‎i fasted‏ كار اجامشده در تتا وار ای ‎Ses es‏ مصرفی سفارتی ‎BSP TT‏ اه سفارئق ‎Dealt ye‏ سا ا | | ثبت هزینه‌های واقعی در مرکز هزینه به نفکیک عوامل هزینه (مواد. نگهداری کارت سفارش کار برای هر سثارش 5 ثبت اطلاعات مربوظ به مواد مصرفى: كار انجام شده و سوبار متعلقه در کارت سفارش. محاسبه قيمت نمام شده سفارش با استفاده از اطلاعات دریافتی تجزیه و تحلیل عوامل قیمت تمام شده یه کزارشات لازم wae ee ‎ee‏ وبر بي كؤارش قيمت تمام كزارش هزيتدهاى تحلیل انحرافات از تمام‌شده کالای در ‎es‏ 5 شده هر سفارش واقعی هر مرکز هزینه استانداردها و بودجه ‎esl he‏ ‏پردازش اطلاعات ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
اجرای سیستم 7 لین مرحله که در حقیقت مرحله نصب سیستم اطلاعلتی حسابداری است حساسترین و شاید مشکل ترین مرحله در استقرار سیستم است. سیستمی که به صورت تفصیلی طراحی گردیده و با استفاده از اطلاعاتی فرضی و با واقعی آزمایش گردیده است در این مرحله هی بایست به صورت نهایی پیاده شود و جایگزین سیستم قبلی گردد. بطور کلی باید گفت که برای اجرای سیستم مي توان از یکی ز سه طریق اجرای موزای.اجرای کامل و یا اجرای گام به گام و مرحله ای استفاده نمود. هریک از این روش ها اداری مزایا و معایبی می باشند.

صفحه 15:
اجرای موازی " مهم ترین حسن این روش کاهش ریسک مربوط به عدم جوابگویی احتماعی سیستم جدید به همه خواسته های از پیش تعیین شده می باشدبه عبارت دیگر تا سیستم جدید توانمندی خود را به ‎Sb!‏ نرساند سیستم سابق همچنان در حال اجرا است و مدیریت از عملیات موسسه مطمئن است.عیب ‎ae‏ این روش لزوم بکارگیری امکانات و عوامل اجرایی بیش از نیاز واقعی موسسه و صرف هزینه زیاد در دوران آزمایش

صفحه 16:
اجرای کامل " در این روش سیستم جدید بطور کامل از یک مقطع زمانی معلوم جایگزین سیستم قبلی می شود.در این روش ریسک وجود نارسایی های احتمالی در سیستم جدید می بایست تحمل گردد. و در مقابل نیازی به صرف هزینه های اضافی ناشی از اجرای موازی نخواهد بود.

صفحه 17:
اجراى كام به كام با مرحله ای ” در ين روش سيستم جديد بصورت مرحله اى و كام به كام بياده ل ا رار ل عا مربوط به سيستم قبلى مى كردد. در اين روش ممكن است سيستم هاى فرضى از يك سيستم جامع به مرور يياده شده و به ‎pe ee a‏ جایگزین سیستم قبلی گردد.

صفحه 18:
وارسی سیستم " در این مرحله سهولت اجراء رعایت کلیه ضوابطی که بعنوان کنترل های داخلی از سوی مدیریت تدوینيافته است و همچنین دقت صحت و قابل اعتماد بودن اطلاعات برای مقاصدی که سیستم جهت لن طراحی گردیده مورد بررسی قرار می گیرد.وارسی سیستم می تولند توسط تجزیه و تحلیل گر و یا حسابرسی داخلی سازمان انجام پذیرد.

صفحه 19:
وارسی سیستم پاسخ پنج سوال زیر را مششخص می نماید: یا سیستم اهدافی را که برای آن نعیین شده است را نامین می نماید؟ ** ۲-آیا سیستم نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان را برآورد می نماید؟ ۲یا سیستم تحت کنترل کامل عمل می کند؟ ۴-نقاط ضعف سیستم کدامند؟ 7" ۵آیا سیستم صرفه جویی های تعیین شده را با خود به همراه دارد؟ ‎٠‏ نتایج حاصل از وارسی سیستم طی كزارشيد به مدیریت ارلئه و در صورت زوم تغییرات و اصلاحات لازم جهت بهبود بازده سیستم به مرحله اجرا

صفحه 20:
نگهداری سیستم " لین مرحله طولانی ترین در چرخه زندگی ‎co‏ است صورت عدم توجه کافی به لن ادامه حيات و قابليت لن جهت برآورد نمودن نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان به مخاطره خواهد افتاد. " نگهداری سیستم را می توان به سه دسته تقسیم نمود: ‎١7‏ گهداری تکراری اعطراری ‏* ۲-نگهداری تکراری ‏؟ رش سيستم

صفحه 21:
کنترل سیستم " یکی از موراد مهم پس از استقرار و شروع کار سیستمفمسئله " ۱با توجه به اينکه استقرار و اجرای یک سیستم سرمایه گذاری شده است و در بعضی از موارد این سرمایه گذاری حجم زیادی را در بر می گیرد بنابرلین مدیریت می خواهد مطمئن شود نرم افزار و سخت افزاری که برای سیستم شرکت بکار گرفته شده است عاسب و قابل اعتماد است.

صفحه 22:
۲سیستم های اطلاعاتی بخصوص سیستم های اطلاعاتی حسابداری با این هدف برقرار می گردند که داده ها حوادث و اتفاقات را دریافت کنند و به اطلاعات قابل اتکاء و قابل مقایسه تیدیل کنند. اطلاعات تولید شده توسط این سیستم ها بلید قابل اعتماد باشند لذا مدیریت به کنترل این سیستم ها توجه دارد. " ۲-سیستم های اطلاعاتی در برنامه ریزی های مورد استفاده قرار می گیرند.لذا بلید همواره تولیدات لین سیستم ها پعنی تولید شده توسط این سیستم ها با پیش بینی های قبلی مقایسه شده و انحرافات برطرف گردند.

صفحه 23:
کنترل و حاظت سیستم ها در مقابل حوادث ‎Gelb”‏ و اجرای سیستم های اطلاعاتی ساخت یافته شامل مراحل نه گانه زیر است: ‏و ع ‎ae‏ ‏"" طراحی:فعالیت طراحی با استفاده از مشخصه های سیستم پیشنهادی به تعیین پردازش های مناسب و تعیین فعالیت های لازم در داخل پردازش می پردازد. ‏" ارلئه آزمون های پذیرش سیستم:ایجاد یک مجموعه از آزمون ها جهت ‏تعيدن قابل قبول يودن سس است. ان مرحله می تولتد بسن از ‏م فعالیت تحلیل و به موازت فعایت های طراحی و پیاده سازی انجام شود.

صفحه 24:
مزایا و معایب هریک از روش های توسعه سیستم های اطلاعاتی روش سنتی " ۲-در این روش در یک سیستم کامپیوتری ابتدا هر برنامه بطور انفرادی.سپس زیر سیستم های و در نهایت کل سیستم تست جواهد شد نا تشخض شود كه در كل برنافه ها نا هم ار کنند. یا خیر این تست را یکپارچگی سیستم مى كويند كه عدم ‎i‏ امه هار ار تاطات من انها را ای مس دهد

صفحه 25:
تیکه بر مدل منطفی سیستم " برخلاف روش سنتی که تاکید اصلی آن چگونگی انجام کاراست روش ساخت بافته بر فدل منطقى ‎ss ee‏ دارد. در اين روش ها استفادة از ابزارى غنى مانند نمودار جريان داده هاءابتدا سيستم مورد مطالعه در كلى ترين حالت ديده مى شود و ارتباط ان با ساير زير سيستم هاى موسسه و همجنين عناصر خارج از ان مشخص مى شود. " طراحی و اجرای از بالا به پایین (کل به جزء) * همزمانی و اجرای مراحل مختلف جرخه تکاملی:در زوش ساخت یافته می توان بخش هلیی که بیشترین اهمیت را دارد انتخاب و برنامه ریزی کرد زودتر از سایر بخش ها به مرحله اجرا در آورد.

صفحه 26:
تحلیل و ارزیابی سیستم های اطلاعاتی " ارزیلبی و اقتاصدی بودن:ایجااد بهره برداری از یک سیستم اطلاعاتی از طریق تجزیه و تحلیل هزینه ها و منافع انجام می گیرد. " منافع يك سیستم اطلاعاتی در واقع با کیفیات سیستم مورد نظر سنجیده شده و ارزیلبی می شود به بیان دیگر در شرایطی می توان کلیت یک سیستم را مورد قضاوت قرار دهیم که ابتدا عناصر کیفی آن تجزیه و تفکیک کنیم و به ارزیابی یکایک عناصر بپردازیم و سپس نتیجه گیری و قضاوت کلی و همه جانبه دست یابیم.

صفحه 27:
*عناصر عمده تشکیل دهنده خصوصات و ‎GLAS‏ یک سستم اطلاعاتی به قرار زیر است: ۱-محتوای اطلاعاتی سیستم * کل و سازمن بافتگی ۶ ۳ به هنگام بودن اطلاعات 7 ۴-هزینه زیاد " محتوای اطلاعاتی سیستم * محتوای اطلاعاتی سیستم عبارتست از میزان مفید بودن اطلاعات حاصل از سیستم مورد نظر برای استفاده کنندگان و تصمیم گیران.

صفحه 28:
محتوای اطلاعاتی سیستم " مفید بودن اطلاعات خود با توجه به عوامل زیر ارزیابی می شود. ۱-مرتبط بودن(هدفمندبودن)اطلاعات ۲-دقیق بودن اطلاعات(قابلیت اتکاء) لا-جامعيت اطلاعات ** ۴ -حدمعقول و متناسب تفسیر

صفحه 29:
به این مفهوم است که اطلاعات ارائه شده منشاء اثر و تصمیم گیری واقع شود و موجب اقدامی معین(تجدید نظر و اصلاح ر تصمیم گیری گرفته شده و پا توقف و انصراف از تصمیم گرفته شده ) گردد. " دقیق بودن ‎CULE)‏ اتکاءاطلاعات,تابع سطح تصمیم گیری و حاسیت موضوعات مورد تصمیم گیری است. " اطلاعات باید جامع باشد و همه عناصر مرتبط با موضوع را در بركيرد. “از عوامل موثر ديكرءايجاد ارزش در محتواى اطلاعاتءخد معقول و متناسب اطلاعات است.

صفحه 30:
شكل و سازمان یافتگی " شکل و چگونگی سازماندهی ارلئه اطلاعات در چارچب موارد زیر درخور بررسی است. ۱نحوه ارائه گزارش ها شامل چاپ.صفحه نمایشگر کامپیوتر.نمایش گرافیکی و نموداری و غیره " ۲-ترتیب و توالی مندرجات گزارش " ۲-صفحه آرایی گزارش,شامل عناوین اصلی و فرعی و نحوه قراردادن جدول ها و نمودارها بکارگیری مناسب امکانات و عوامل فوق می تولند به کیفیت اطلاعات و انتقال مفاهیم به استفاده کنندگان کمک موثر نماید.

صفحه 31:
بهنگام بودن اطلاعات " شامل به هنگام بودن مقاطع ارائه اطلاعات.به روز رسانی اطلاعات و دستیابی به اطلاعات می باشد. " هزینه زایی " اقتصادی بودن بهره برداری از سیستم و متناسب بودن هزینه ها در قياس با منافع حاصل,عنصر مهم و اساسی در ارزیلبی و قضاوت نسبت به پروژه سیستم اطلاعات می باشد. رات ارزیابی یک پرویّه باید منافع قلبل پیش بینی و یا منافع حاصل از اجرای آن نیز مورد بررسی قرار گیرد؟

صفحه 32:
منافع حاصل از سیستم اطلاعاتی به دو گروه کلی و منافع قابل لمس (عینی)و منافع غیر قابل لمس تفکیک می شوند. " منافع قلبل لمس‌بتن بخش از یک سیستم اطلاعلتی. تبدیل کمیت ها به ریال و ارزیابی آثار مالی هر یک از منافع حاصل از سیستم است. "7 نمونه های قابل لمس عبارتند از: " ۱-کاهش زمان و هزینه حمل و تحویل کالا 3 ۲-کاهش حجم مطالبات معوق ۳-کاهش هزینه تعمیر و نگهداشت " منافع غیر قابل تبدیل به مقادیر کمی مواردی مانند بهبود.نحوه تجزیه تحلیل اطلاعات در صورت های مللی پا تبدیل سیستم سنتی نگهداری ايا ها و سوابق کامپیوتری به یک پایگاه اطلاعاتی را شامل می گردد. و خليل ومتاقع يك سيستم اطلاعاتي طلى مراجل زير اقدام مى گردد.

صفحه 33:
عوامل هزینه و منافع:مجموعه عوامل موثر برای ایجاد منافع مانند حجم اسناد و مکاتبات و ایجاد هزینه مانند افزلیش نیرو و یا دستگاه های مپیوتری توسط تحلیلگر مشخص و فهرستی از این گونه عوامل تنظیم می شود. نعیین معیار و سنجش:پس از تعیین نتایج مورد انتظار,‌تحلیلگر معیار و روش اندازه گیری هر يك از عوامل تعیین شده بشرح فوق را تعیین می کند. معمولا تعیین معیار و اندازه گیری هزینه ها ساده تر از منافع می باشد. اظهار نظرانتیجه سنجش و محاسبات بعمل آمده بشرح فوقفبه همراه توضیحات مربوط به عوامل کیفی و جانبی تاثیر گذار برهر یک از گزینه ها و اظهار نظر در مورد راه حل یا گزینه پیشنهادی.در قللب یک گزارش توجیهی به مدیریت ارائه می گردد.

صفحه 34:
در تحلیل هزینه ها و منافع به ترتیب زیر قابل طبقه بندی است: -هزینه تامین تجهیزات(فضای کار.امکانات سخت افزار) ۲-هزینه های مقدماتی کارشامل بررسی در امور نیروهای تخصصیمنافع ارائه کننده دانش ‎Ss‏ و غیره -هزينه ‎okey! cle‏ سیستم (معماری و ساخت سیستم آموزش کاربران) ۴-هزینه های اجرای سیستم(استهلاک تجهیزاتهزینه های پرسنلی)

صفحه 35:
طراحی اجزاء سستم به عنوان بخشی از کل سیستم * ۱-مشخصات سیستم کل تا حد ممکن طراحی گردد تا آنجلیی که تکلیف و وظایف هر جزء و ویژگی های آن به روشنی مشخص باشد بعبارتی حدود و ثغور کار کردها و نتلیج حاصل از عملیات هر سیستم در کل درخور تعریف و تعیین باشد تا بتوان اجزاء را با داشتن الگویی منطقی از روابط اطلاعاتی ایجاد کرد. ۲-اجزای در ارتباط باهم کا رابه وجود می آورند.تعریف ارتباطات اطلاعات بین اجزای نیز امر بسیار مهمی است و طراحی هر جزی بايد با در نظر گرفتن ارتباطات آن با سایر اجزا باشد.

صفحه 36:
" ۳بعد از تعیین مشخصات کل,طرح یا برمبنای تجربيات و مهارت های فردی خود(معمولا در سازماندهی کوچک و با ساختار ساده)و يا برمبنای تعیین وادستگی های اساسی اجرای بعنی اینکه کدام سبستم ها کمترین اطلاعات را دریافت می دارند و بیشترین اطلاعات یا پرونده های اطلاعاتی را به عنوان پیشنیاز طرح سایر سیستم ها فراهم می سازند طراحی سیستم ها را اولویت بندی کند و اقدام به تعریف مشخصات اجزاء و ایجاد ارتباط اطلاعاتی می نماید. ۴-تعریف دقیق و تعیین ارتباط اطلاعاتی سیستم های عملیاتی نظیر سیستم کنترل موجودی.کنترل تولید .سفارش کارها و سیستم های مهندسی که اطلاعات پلیه ای را برای سیستم های حسابداری فراهم می کند و کارکرد کنترلی مدیریت را تغذیه می کند امری بسیار مهم و حیاتی است.

39,000 تومان