صفحه 1:
Amir Mohammadnezhad As/
B.S. in civil engineering
January 2019
الع
FTA 110/31771130176 2/7230 © .3700ل
صفحه 2:
معمارن
تا قبل از دوره رنسانس به هنر توجه می شد ولی از هنرمند نامی برده نمی شد. انسان مداری رنسانس باعث توجه
بت بهآننان شد در نتیجه ار خپره رسانی به بمد اسانی هترستان و معماران در ریم شت گردید. پس آگر باب
دنبال تعریف معماری باشیم بلید از دورهرنسانس به بعد را جستجو کنیم. هرچندافراد انگشت شماری قبل از رنسانس
هم وجود داشته اند که اصولی را رای معماری بر شمرده اند (مانند اصول ویترویوس در قرن اول ميلادى ).
در زمینه تعریف معماری باید اشاره شود که دیدگاههای بسیار متفاوت و متنوعی از گذشته تا امروز نسبت به این
تخصص وجود دارد. که میتوان آن را حداقل به سه تعریف کلی طبقهبندی کرد:
صفحه 3:
صفحه 4:
فرانك لويد رايت
"معماری هنری است علمى و داشتسن مبنايى
اندیشمندانه هميشه ضامن کار معمار خواهد بود . *
صفحه 5:
Sai sign
(معمار. مورخ. پروفسور. مدیر. نویسنده و ویراستار ایتالیلیی و از منتقدان صر.
معماری کلاسیک. مدرن و پست مدرن بود.
"معماری, هنر فضاست. معماری خوب وید را باملاحظه بر روی فضای داخل ی آن
مى توان از هم متمایز کرد . اگر فضایی در بین نباشد . معماری همم وجود ندارد"
صفحه 6:
آدلف
لوس_
عبه آلمانی: مورا م0 ) معمار چکیالاصل اتریشی و از برجستهترین نمایندگان معماری مدرن
قرن بیستم است.
زملنى كهبا يك تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرومی شویم
كه با استفاده از بیل,به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است . به فکر فرومی رویم و چیزی
در درون ما می گوید "ینجا چیزی دفن شده است " .آن توده خاک معماری است *
صفحه 7:
لو کوربوزیه در طرحهای خود بسیار نحت تأثیر فضای کلی
شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود كه به كارش
جذابيت بالايى مىبخشيد. او همجنين عضو انجمن بي نالمللى
معماران مدرن شد. او يكى از اولين كسانى بود كه در زمان خود
تأثیر ماشین راء انباشتگی انسانها بیان کردا او لين مطلب را
چنین توضیح میداد که اد ر آینده. شهرها عاوی آبارنمانها و
ساختمانهای بزرگی خواهند شد که ه رکدام بهطور مجزا, گویی
در کنار بقیه پارک شدهاند. تئوریها و طرحهای لو کوربوزیه
خصوصاً توسط صنف ساختمان سازان کاملا مورد قبول قرار
میگرفت. چنانکه لو کوربوزیه میگفت: بهطور قانونی تمام
ساختمانها بايد سفید باشند؛ و دیگر معماران از این گفته پیروی
میکردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد میکردند. لو
کوربوزیه از ترکیبهای بزرگ منظم در شهرها همواره با
عبارتهای خست هکننده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر. ياد
میکرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایدههای او بنا شده بود.
آخرین آثار لو کوربوزیه بیانکننده یک برداشت پیچیده از
فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال
طراحیهای معماری شهری او دارای حللت استهزا و انتقادی
هستند.
صفحه 8:
صفحه 9:
معماری هنری است که بشر را عمدتأها قدرت ذلقى خود مسحور عى كند. معمارى نوعى علت است و تنها به
صورت فرم وجود دارد و از این طریق است که می تواند با فرم ی که به دست می اورد. انسان را مسحو ركند .
صفحه 10:
معماری یعنی ساختن ظرف زندگی انسانها . همچنان که برای لب. شوبت. چای, میوه. جواهر. کتاب ظرفهایی
طراحی میکنیم و میسازيم, برای زندگی آنسان هم ظرفهلیی طراحی میکنیم و میسازيم. لین ظرف راء که
مظروفش زندگ ی آدمی است. معماری میگویند. به فعل طراح ی کردن و ساختن این ظرف نیز معماری میگویند.
صفحه 11:
سید هادی میرمیران
زوین - ۲٩ فروردین ۱۳۸۵ برلین)
ایرانی بود.
کار معماری این است که حداکثر نیروی ذاتی شکل ها را به فعل درآورد.
صفحه 12:
ای نا 5
eee
۷ " معماری یعنی تبدیل ذهنیت به کالید عینی در قالب فرم - محتو و عملکرد :*
" معماری عبارت است از هتر ساختن, آن گاه که هدفکلی بناهاء به تقریب. محصور کردن وذ
۷ "معماری,ایده ها و ارزش هایی را به وسیله منظومه ای از عناصر بصری بیان م ی کند ؛*
7 "معمارى عملا اطي رعق ما
بتبولين. مكعب و مخروط وكره و استوانه و منشور احجامى ينيادين هستند كه در نور تشخصى ويه دارند. اين احجام نه ثنها فرمهايى زيبا
هستندء بلكة زيباترين آنها 5
” ”معمارى وجود خارجى ندارد ٠ تنها اثر معمارى أست كه وجود دارد. معمارى در ذهن موجود است. شخصى كه يك كار معمارى انجام مى دهده |
در حقيفت أن را به روح معمارى عرضه مى كند. روحى كه سبك نمی شناسد. تکنیک نمی شناسد متد نمى شناسد و تنها منتظر اين است كه
ee بكنارد يد
رنيب معمارى تجسم وا
صفحه 13:
معماری ایرانی که ابتدا در محدوده فلات ایران و سپس در حوزه نفوذ فرهنگ ایرانی شکل گرفت, همچون همه
معماریهایی که ريشه در فرهنگ بومی دارند. به اقلیم توجه داشته و تا پایان دوره قاجا ر آثار با ارزشی از خود
به جا گذاشته است . از جمله خصوصیات خانههای قدیمی در بیشتر شهرهای ایران مساحت زیاد آنهاست.
سبک معماری آنها نیز به این صورت است که از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شدهاند.
رنگهای به کار رفته در تزیینات ساختمانها متأثر از ویژگیهای اقلیم گرم و خشک بودهاند. مصالح
ساختمانها. علاوه بر تواناییهای سازهای و توجه به مسائل اقتصادی و تأمین مصالح از نقاط نزدیک. بهترین
شکل بهرمبرداری از انریٌی محیط را نشان میدهند. سازههای طلقی در لین بناها نشان دهنده رابطه اقلیم و
معماری هستند. حتی در نقوش تزیینی رد پای خورشید رابه عنوان مهمترین عامل اقلیمی در نقوشی با نام
شمسه و چرخ خورشید میتوان دید.
صفحه 14:
صفحه 15:
I سكو
ll سردر ورودی
الل خر ورودى
is IV
۷ دالان
MI ايوان
|۷۱ حیاط و اتاق های اطراف
Se Vill
IX آشپزخانه ها
ل سرويس ها
ال eth (Jy
XI جهت ساخت خانه
| ایام
۷ سرایستان
۷ زمستان نشین
۷ تابستان نشین
۱ بهار خواب
| اناق کرسی
6 پایاب
XX شوادان
| شبستان
sts XXIl —
|06( آب سرا
صفحه 16:
7 برای استراحت در هنگام انتظار برای
ورود يا گفت وگو با همسایهها گفته میشود.
صفحه 17:
هلال تزئینی روی در و تنها قسمت خارج از خلنه است که اغلب کاش یکاری دارد و معمولا طوری ساخته میشده
که در زمستانها ملنع از ریزش برف و باران بوده و در تابستانها نیز مانعی برای تلبش مستقیم آفتاب به شمار
میرفته است. در بالای سرد رآیلتی از قرن کریم یا عبارات مذهبی نوشته میشد تا هنگام ورود و خروج از زیر
آیات قرآنی یا ریات و عبارات دینی عبور کنند.
خانههای سنتی, درهای ورودی دو لنگه و چوبی هستند و هر لنگه کوبهای ز
صدای زیری داشت را به صدا در میآوردند و مردها کوبه چکشی شکل را که صدای ery
5
بز دارد. زنها حلقهای که
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
ورودی خلنه از بر معبر. قدری عقب نشسته است قانه تنها مزاحمتی برای عموم ایجاد نکند. بلکه در فضای کوچه
گشایشی هم ایجاد شودا دو طرف درب ورودی دو سکو مخصوص نشستن تعبیه شدهقا رهگذران خسته بتوانند
رو ی آن نشسته و رفع خستگی کنند. ۱
درب خلنه همگی چوبی بوده و روی تن دو عدد کوبه آهنیبا اشکال و صدای متفاوت نصب شده. کوبه ای که به
شکل حلقه است. مخصوص زنان و کوبه دیگر را مردان باید بزنندتا اهل خانه از جنسیت کسی که دق الباب میکند.
مطلع شوند وبا آمادگی لازم در را باز نمایند. چرا که مساله لزوم وجود حریم بین زن و مرد نامحرم جزء دستورات
دين بوده و آموزش لین نکات به افراد خانواده از همین نقطه یعنی درب خلنه ها شروع شده وقا تمام زوایای جامعه
ادامه میابد.
با نگاهی به پلان خانه در میابیم که خانه ها معمولا دارای دو قسمت مرتبط و در عین حال مجزا با عناوین اندرونی و
بیرونی میباشند. بخش اندرونی ویوّه محارم و اهل خلنه بوده و بخش بیرونی ویه پذ یرلیی از مهمانان نامحرم است.
پس از باز شدن درب خلنه بلافاصله وارد فضایی(اکثرا هشت ضلعی) ميشویم. لین فضای سرپوشیده درواقع
مخصوص استقبال از میهمانان و هدلیت آنهابه اندرونی یا بیرونی است. اما راه رسیدن به اندرونی راهروبی پیج
خورده و نسبتا طويل است كه از كوشه حياط مركزى سر در عى آورد. بيج و خم لين راهرو طورى است كه حتى با
سرک کشیدن نمیتوان اندرونی را مشاهده کرد.
صفحه 21:
اغلب به شکل هشت ضلعی یا نیمه هشت ضلعی و یا بیشتر مواقع ۴ گوش است. هشتی دارای سقف ی کوتاه و یک
منفذ کوچک نور در سقف گنیدی شکل ن است و عموماً سکوهائی برای نشستن در ن طراحی شده است.
هشتی برای انشعاب قسمتهای مختلف خلنه و گاه برای دسترسی به چند خلنه ساخته میشد. در خانههای
بزرگ, اندرینی و آفامتگاههای خدمتکاران نیزبه هشتی راه داشتند و اغلب برای جدا سازی آفایان و خانمها دو
قسمتی ساخته میشد.
راهروی باریکی بود کهبا پیچ و خم وارد شونده را از هشتیبه حیاط خلنه هدلیت میکرد. پیچ و خم دالان برای
رعایت حریم خصوصی خانه بود تا عابران نتواند سريعاً فعاليتهاى جارى در حياط را متوجه شوند.
در خانههاى قديمى مركز و قلب ساختمان بوده است. حياط مرکزی همرامبا ایوان در هر سمت, ویژگی بود که از
گذشتههای دور در معماری ایرانی به چشم میآمد.
صفحه 22:
صفحه 23:
در حیاط سازی خانههای قدیمی معتبرترین عناصربه شمار میرفته است. حوض یا حوضخلنه. آیگیری مصنوعی و
گاه طبیعی, مسقف یا روباز کاربردی یا تزیینی در جاهای گوناگون. آبد ن از نهرهاء چاه و باران, به منظور
آشامیدن. آبیاری. غسل. وضو و تأمین میشود. حوض واژهای عربی است که در ترکی (کانار) و اردو (فیروزالدین)
نیز رلیج است. در فارسی, علاوه بر حوض, ولوّه استخر برای حوضهای بزرگ. و حوضچه و حوضک برای حوضهای
کوچک رایج است.
حوضها در امتداد طولی بنا ساخته میشوند و بناها رالبا شیب زمین هماهنگ میکنندتا گببه راحتی در
حوضها جای گیرد. مانند کاخهای جهلستون و هشت بهشت در اصفهان. در ساخت حوض تراز بودن لین سازه
اهمیت وییه دارد و منظور تمهیدات خاصی در نظر گرفته میشود. معمولا به دلیل عمق کاذبی که
استخرهای تیره الفا میکنند. کف لین استخرها را کاشی تمیکردندتا تیرگی آب و انعکاس تن. عمق لَب را بيش
ت بنما ياند.
ازآنجه
صفحه 24:
مصالح ساخت حوض مانند دیگر قسمتهای بنا بود. اما برای نگهداری و ب بندی. از مصالح مقاوم و غیرقابل نفوذ
مانند قیر طبیعی به عنوان ملات در بین آجرهاء خمی رآهک و خاکستر جوب و تپلله گوسفند و خالستر و از ساروج
نیزءبه دلیل مقاومت در برابر سرما و خنک نگهداشتن تب اغلب به عنوان ملات داخلی پوشش حوضها استفاده
میشد. امروزه سیمان جای ساروج را گرفته و استفاده از سنگهای باکتراش, مثل گذشته, برای جدارههای حوضها
معمول است. حوضهای پیش ساخته و مصنوعی نیز درخور اشارهاند.
حوضها بستهیه سلیقه و نیاز و فضاسبه شکلهای گوناگون ساخته میشده است. متداولترین آنها چها رگوش. مستطیل
با تناسب طلایی. لوزی و دایره بوده. لما ششء هشت.نه. دوازده (بیشتر در استخرهای بزرگ) و شانزده گوشه. و در
دوره قاجار صلیبی و بیضی نیز وجود داشته است.
حوضها گاه با روشها و ابزا ر گوناگون تزیین میشوند. مثلا برخی حوضها در عمارتهای هند در قرن یازدهم با گره بندی
و برجین کاری تزیین میشدند. استفاده از ستونهای پیرامون حوض يا پوشاندن کف و دیواره حوض با کاشیهای رنگی
. از دیگر روشهاست. مهمترین عنصر تزیینی حوضها فوارهها بودهاند. به مجموعه حوض و فواره گاه ب نما
میگفتند. . که در ساخت آنها از مواد گوناگونی مانند مس,سرب. سنگ. برنج و سغال استفاده میشد. حوضهای
باغ شالیمار لاهور ۱۴۴ فواره داشتند و فوارههای پوشیده ا زکاشی فیروزهای حوض یاغ ثین نمونه چشمگیری از فواره
اشت:
صفحه 25:
اناقهلشی بودند که نسیت به تالار اهمیت کمتری داشتند و از اتاقهای ساده مهمتر بودند. نشیمن, محل تجمع افراد
خانواده و مهمانهای بسیار نزدیک به حساب alge این عناصر از نظر تزئینات بسیار ساده بودند.
معمولاً مربعیا مستطیل و نزدیک آب انبار و جاه مب ساخته مىشد. در درون آشيزخانه. محلى براى بخت و يز ذخيره
جوب و تنور بخت نان و در درون ديوارآن تاقجداى براى قرار دادن ابزار آشيزى و غذا تعبيه م ىشده است.
معمولا در سطح پایینتری قرار میگرفتند. این عمل به دلیل سهولت در استفاده از آب و زهکش یآن و همچنی ن گرمای
ن انجام میشد. حمامبیه دو بخش تقسیم میشد؛ یکی برای تعویض لباس (سر بینه) و دیگری برای شست وشو (گرم
خانه).
صفحه 26:
تلبع زاویه نور خورشید و قبله بوده است. هر وجه خلنه برای فصل خاصی از سال مناسب بود و عناصری مانند
قالار. باد” دری, سه دری و ارسی در شمار راه حلها بودند. در اکثر قریب به اتفاق خانههای سنتی, محور
اصلى بناء محور شمللى جنوبى بودند و بهترين موقعيت را براى كرفتن نور خورشيد داشتند تا در روزهاى كرم
تابستان از سایه و در زمستان از گرمای خورشید برخوردار باشند. فضاهای اصلی زندگی:
جنوب و فضاهلثی که اهمیت کمتری داشتند. به خصوص فضاهای خدملتی در دو سمت شرق و غرب ساخته
میشدند.
در وسط حیاط مرکزی ساخته می شده و یک طبقه در داغل زمین فرو میرفته است. نعونههای لين فضا د راقليم
های بسیار خشک کویری از جمله در کاشان, نایین و یزد دیده میشود. گودال باغچه علاوه بر تأمین خاک مورد
نیاز خشتهای استفاده شده در بناء امکان دسترسی به آب قناط را هم فراهم میکرده.
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
در معماری ایران,به جولت بخشی از فضای زندگی است و علاوه بر وجود حجمهای پیچیده و زیباسبه عنوان حیاط هم مورد
استفاده قرار میگرفته است.
Eb کوچکی بوده که کنار خانه ساخته میشده و تأثیر اقلیمی زیادی بر خانه داشته است. نمونه بسیار خوب تن د رکنار خانه
در نايين در قسمت جنوبى حیاط وجود دارد. در واقع متمولين با ساختن يى نوعى ييلاق د ر كنار خانه خود
بوجود میآوردهاند.
صفحه 30:
به همه فضاهليى كه در وجه شمللى حياط ساخته مىشوند ا از آفتاب زمستان كهببا زاويداى ملي لجه درون اتاقها میتابد
استفاده كنند. كفته مىشود. .به طور کلی مجموعه معینی از فضاها با رابطهای خاص, مجموعه فضاهای زمستان تشین را
تشکیل میدهند که روی محور اصلی قرا ر گرفتهاندو برای ورود بیشتر نور خورشید اغلب پنجرههای ن را از ارسیهای بزرگ
میساخته اند. داخل فضاهای مرکزیبا توجهبه پسته بودن فضاء تزیینات پیچیدهای چون قطارهای مفینس وآیینه کاریهای
بسیار پیچیده دیده میشود.
با لین تفاوت که در وجه جنوبی حیاط قرار گرفته است تا در تابستان از
تابش مستفیم آفتاب در امان بماند و روی محور اصل یآن معمولاً فضای نیمه باز با تلار قرار میگیرد.
صفحه 31:
همان مهتلبی است و در مناطقی از خراسان تخ بوم (تخت بوم) نیز نامیده میشود. لین فضای بدون سقف در مجاورت حیاط و در
طبقات بالاتر از اول ساخته میشده و شبهای تابستان در تن میخوابیدند و بستهبه معل استقرار ن, در ساعاتی که دیوارهای
اطراف بر تن سایه مناسب میانداخته از تن استفاده میشده. در بهار و پاییز در تمام ساعات روز و در تابستان شبها قلبل استفاده
بوده است.
فضا در دوره قاجاربه مساجد و مدرسهها نیز راه یلفت و نمونههای زیبلیی از ن را در مسجد سید اصفهان. مسجد سلطانی
إسولان و هر رن میتوان دی دید و در مناطق گرم و مرطوب چون دزفول و شوشتر جزء جدلیی ناپذیر خانههای
مسکونی است. 5
در مجموعه زمستان نشین و آغلب در گوشههای لین بخش که در و پنجره کمتریبه حیاط دایند. ساخته میشده تا در زمستان با
بستن در و پنجرهها بتوان لن را گرم کرد. در وسط اتاق. چال کرسی قرار داشته و ابعاد اقاق تابع ابعاد کرسی بوده. چون دیوارههای
آن برای تکیه دادن مورد استفاده قرار میگرفتهاند. این فضا در همه خانههای اقلیم سرد و کوهستانی وجود دارد.
صفحه 32:
4 14
۵
ay ميان
reer i
MA Oss \ 4
۰ Me 0
San
صفحه 33:
1111۳
1
1
11
ال هنا 0
۳ 000 لا 4
ل ۳ 0
3
۱ ليدا 1
10001
صفحه 34:
ارس ی گونه ای پنجره چوبی و شبکه دا رکشویی است کهیا بالا و بای
غا سقف است. ارس در فارسیبه معنای گشاده. لوز. روس و اروس است. در اروپابه لین گونه درها گیونین می گویند.
استاد پیرنیا اه ارسی را پارسی می دلند برابر گشاده و باز در فرهنگ ها ارسی Kiely واه روسی دانسته اند " ار"
پیشوندی است برابر بالا رفتن که در برخی وله های دیگر مانند ارچین دیده می شود و "سی" برابر پرتو و چشمه که
در گویش های نیمروزی(جنوبی) ایران رولیی است. پنجره های ارسی. کشویی بالارویی است کهبه طور عمودی رو به
بالا و پایین برده می شود و عموما درگاه ن روبه صحن (حیاط ) دارد. بدنه ارسیبا چوب به شیوه منبت کاری و
مشبک (گره چینی) و نقش های متنوع هندسی و گیاهی ساخته می شود وپس درون شبکه های چوبی شيشه های
رنگی کار گذاشته می شود.
باز و بسته می شود. بلندای ارسی از کف
صفحه 35:
ارسی ها معمولا مستطیل شکل هستند و بخش فوقلنی آنها راحتا زیر سقفسبه شکل مستطیلی یا هلالی یا ضربی
که با شيشه های رنگی زینت داده می شد تکمیل می کرده اند. اینگونه در و پنجره برای تنظیم و ملایم کردن نور
در خانه های آفتاب مناطق گرمسیری کاربرد وسیعی داشته و بسیار مناسب بوده /
ولیکن ساخت ارسی در سایر مناطق نیز کم و بیش رواج داشته است. ارسی معمولا از ۱ تا۶ لنگه ساخته می شده
است و در بعضی مواقع در ارس ی آیینه کاری نیز به کار می بردند. یکی از مکان های دارای اروسی همراه با شيشه
های رنگی حسینیه شیراز در شيراز می باشد
قدیمی ترین آثار ارسی سازی در ایران مربوط است به عصر صفویه که در نفاط مختلف کشور و در بناهای مربوط
به لین عصر دیده شده است ارسی سازی,پس از تلفیقبا هنر قواره بری که در عصر قاجار اتفاق هی افتد اوج و
عظمتی دو چندان می یابد. متاسفانه لین گونه هنرهابا ورود آهن روبه ابودی گذاشته وگستردگی پیشین خود
را از دست داده اند.
صفحه 36:
Pn
Cie ber Sel
صفحه 37:
صفحه 38:
20 ld
صفحه 39:
207117
صفحه 40:
صفحه 41:
OMI IIS 16 350
2
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
عدم
ِ سس جوم
صفحه 47:
صفحه 48:
47.38
6.90
oo
۱ 7
۱
=I
=I
=I
=I
oo.
يه و
برش هه
سس سس تم ویر
صفحه 49:
نماي شرقي - حیاط بيروني
سس سس سم زونه
صفحه 50:
Seniesa
صفحه 51:
انماي جلوبي - حياط Ly
صفحه 52:
صفحه 53:
وس یس مس مت 1
ره و اتویوت
dno slay = حباط دیون
ne: pe
صفحه 54:
صفحه 55:
a = 5پ تسس
1
2
صفحه 56:
صفحه 57:
نمای ساختمان مسکونی امروزه از اهمیت بسیار ویه ای برخوردار بوده و جلوه بیرونی منزل محسوب ميشود. امروزه
ساختمان سازها حتی قبل از شروعبه ساخت, نقشه ها و جلوه نمای ساختمان خود را مشخص عی کنند و اين موضوع
حتی در خرید و فروش نیز بسیار مورد توجه است. در پست زیر نیز تعدادی نمای ساختمان ایرانی بسیار شیک و جدید
را مشاهده می نمایید.
«لهاى جد بد نماى سا مسكونى در ابر
یکی از ویژگیهای بصری ساختمانها از دید خارجی بحث نمای خارجی ساختمان است. برای جدید کردن نمای
ساختمان مسکونی در صورت فراهم بودن شرایط می توانید با هزینه ایی کمتر نسبت به دوباره سازی يا خرید یک
خلنه جدید. شکل ساختمان خود رابه بهترین شکل ممکن بروز کنید. نملیی که همبه بودجه و طرز زندگی شما
بخورد و هم تحسین همگان را دربر داشته باشد. مطمئنا هر مقداری که خرج نمای بیرونی ساختمان مسکونی خود
کنید همان مقدار هم بروی ارزش کلی خانه مسکونی شما خواهد آمد پس سعی کنید تا جایی که می توانید در این
مورد فروگذاری نکنید. نمای ساختمان بلیدبه گونه لیی باشد که مهمانان را از همان فضای خیابانبه داخل دعوت
کند و ندای خلنه لیی گرم. نرم و جذاب رابه آنها بدهد. حتی کوچکترین بروزرسانی در نمای خارجی خلنه مانند
رنگ زدن خللی می تولند سطح کلاس خلنه را یک لول بالاتر ببرد. حتی الامکان سعی کنید از مقاوم ترین و
باکیفیت ترین مواد در نمای ساختمان مسکونی خود استفاده کنید تا در شرلیط تب و هولیی متفاوت مشکلی
برایتان پیش نیاید. برای ونگ زدن نمای خلنه هم بهتر است رنگی را انتخاب کنید کهبه استایل و سبک خلنه شما
بخورد. رنگی که ویژگی های معماری خانه شما را نمایان کند. در حال حاضر انواع گوناگونی از رنگ ها, مواد و لوازم
مخصوص نمای خارجی ساختمان تولید شده لند که مناسب افراد مختلفبا بودچه های کم و زیاد نی باشد. با تغییر
در ساختار خلنه مانند درهاء پارکینگ, نورپردازی؛ سقف. نمای سنگی و پنجره ها نمای ساختمان مسکونی خود را
بروز نگهدارید.
صفحه 58:
البقه قبل از بروز كردن نمای خارجی ساختمان بلید ساختمان های اطراف و همسایگان را هم در نظر بگیرد تا
نمای بروز شده خلنهیا آنها هماهنگ باشد. بسیاری از مولقع پیش می آید که نمای بیرونی ساختمان بسیار زیبا
طراحی شده است اما هنگامی که آنرا در کنار نمای ساختمان های اطرافش مشاهده م یکنید حس ناخوشایندی
به بيننده منتقل عى كند. لين عمل عى تولند از لحاظ مللی هم بنفع شما باشد.تا از انجام کارهای اضلفی پرهیز
كنيد. در طراحى نماى بيرونى ساختمان مسكونى قوانين ساده لیی وجود دارد که در صورت رعلیت آنها بهترین
نتیجه رغم خواهد خورد. در زیر تعدادی عکس نمای ساختمان را مشاهده خواهید کرد.
دکوراسیون کامل یک خانه مدرن و آمروزی با الهام گرفتن از جدیدترین طراحی های دکوراسیون های داخلی به
همراه نکاتی بسیا رکاربردی برای طراحی دکوراسیون منزلتان را ببینید.
هریک از ایده هلیی که در طراحی لین آپارتمان می بينيد شلید معمولی باشد اما بارزترین بخش لین طراحی
گروه طراح و انتخاب بهترین شیوه های طراحی برای بخش بخش لین آپارتمان است. لین طراحی مدرن و
امروزی نه تنها فضای بسیار راحتی را ایجاد کرده است بلکه با کمال سادگ ی آرامش محیط را منجر گشته است.
صفحه 59:
فضاهای داخلیز
oly پله یکی از بخش های زیبای این آپارتمان است که برای عبور راحت تر در پخش کناری طراحی شده است.
صفحه 60:
جداسازی محدوده سرو چای و یا هر چیز دیگر از بنخش نشینمن خانه تنها با قرار دادن یک جفت صندلی و میز
در پشت سر یکدیگر لین امکان را فراهم کرده است. بهترین استفاده از فضا در لین آپارتمان برای داشتن
آشپزخانه ای زیبا کاملا محسوس است.
صفحه 61:
gli! خواببا قفسه بندی و تعبیه محلی برای مطالعه یک ویژگی خاص دیگر است که در عین داشتن یک اناق
خواب میتاونید از هر دو ویژگی استراحت و انجام کارهایتان بهره ببرید.
صفحه 62:
صفحه 63:
رنگهای شاد ملا ۰
برای اینکه به خلله تان روح ببخشید و سادگی در مبل ها و کایینت ها یآشپزغله غلقه نما را یکلاست و
خسته کننده نکند بلید د رآنتخاب رنگ ها بسیار دقت کنید. دکوراتورهای ماهر دنیا بهترین ینگ ها برای
زیبلیی دکوراسیون خلنه های کوچک را رنگهای کرم و قهوه ای مللیم ینفش ملایم - سب زبی - آبی کهربایی
و ارنجی که معروف به ارئجسى كدو حلوايى/ معرفتی کرده زا
صفحه 64:
صفحه 65:
* از طول و عرض خانه استفاده کنید:
اكر خانه ى شما عرض بيشترى دارد جيدمان و تنوع رنگ را بيشتر ails اعمال كنيد
ا در عرض خانه اعمال كنيد و
صفحه 66:
* از دیوارها استفاده کنید:
یک تابلو و یا طرح زیبای کامپوزیت و يا کاغذ دیواری روی یک دیوار خانه نمای فوق العاده ای به منزل شما خواهد داد.
صفحه 67:
* اتاق خواب کوچک:
برای اتاق های مشترک فرزندان از مبلمانی مشترک و مشابه هم استفاده کنید. به طور مثال, در اتاق مشترک دو خواهر می
توانید یک دراور صورتی را بین تخت آنها قرار دهید تا به طور مشترک استفاده کنند.
صفحه 68:
صفحه 69:
ت ها قلبل استفاده هستند. درا
دونفره قرار گرفته ا
خانید و تلویزیون
صفحه 70:
ی i!
و
درس
نماهای ساختمانی:
لعاضاى اماي
صفحه 71:
صفحه 72:
oly
ن هاى اروبابي:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
۳7
Bz
el سس
صفحه 78:
صفحه 79:
shared bath
basement stair under Becomes hait
powder bath
۹
BASEMENT STAIR
OPTION ONE
صفحه 80:
shared bath
remains
BASEMENT STAIR
OPTION TWO
صفحه 81:
LANAI
15-9x11-2 BBQ PORCH 1 fp
13-6x16-9
FAMILY RM
18-0x17-9 dieZ pep RM
V1-Sx12-0
10-7x10-8 دس
NOOK
فيلا
م«
FOYER | | | DINING
7-0xB-0 || 40-8x12-0
= BED RM
12-0x12-0
TWO CAR GARAGE. 55686
22 اقا اده =
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
MSTR. BORM.
14X18
FLOOR PLAN
صفحه 85:
بیس -
© عا مويو - = pe
Loe ia | 5
تست تسامش 3
3 MASTER
BED RM.
KITCHEN
GARAGE
2a-@ x 22-0
FLOOR PLAN
اه