طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ای
اسلاید 1: 20/1
اسلاید 2: وزارت علوم و تحقیقات و فناوریدانشگاه فنی و حرفهایدانشکده فنی و حرفهای محمد باقر (ع) ساریپروژه پایانی کارشناسی رشته:برق گرایش قدرتعنوان پروژه:طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ایاستاد راهنما:سید غفار نبوی پنپه چولهنگارش:عرفان رضایی طالعیتابستان1400 20/2
اسلاید 3: ساختار این نوع موتور هاشکل ساختمان موتور DCبدون جاروبکساختمان موتور DC بدون جاروبک مشابه موتورهای جریان متناوب یا موتورهای سنکرون مغناطیس دائم است ، زیرا در موتور DC ، روتور به عنوان آرمیچر می باشد و تحریک روی استاتور قرار دارد و با چنین ساختمانی ساخت یک موتور BLDM بسیار مشکل خواهد بود . شکل زیر ساختمان یک موتور DC بدون جاروبک را نشان میدهد .20/3
اسلاید 4: موتور DC بدون جاروبک با درایو ترانزیستوری سه فاز دو قطبی شکل درایور ترانزیستوری سه فازه دو قطبیشش فتوترانزیستور بر روی سطح درپوش موتور با زوایای نسبت به هم نصب شده اند ، شاتر نیز با محور روتور کوپل شده است . فتوترانزیستورها به ترتیب خاصی مورد تابش قرار می گیرند . ساده ترین رابطه در مورد خاموش و روشن شدن ترانزیستورها این است کخ بوسیله مدار لاجیکی ترتیبی ، متناظر با هر فتوترانزیستور که مورد تابش قرار می گیرد ، ترانزیستور مربوطه نیز روشن گردد. فتوترانزیستورهای , و مورد تابش قرار گرفته اند ، لذا ترانزیستورهای , و روشن می شوند در نتیجه ترمینالهای W , U دارای ولتاژ E و ترمینال V دارای پتانسیل صفر خواهد شد . در این حالت میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط این دو جریان و میدان مغناطیسی برآیند بصورت شکل روبرو خواهد بود.20/4
اسلاید 5: اختلاف در کموتاسیونکموتاسیون در واقع عمل تبدیل ورودی جریان مستقیم به جریان متناوب است . در موتورهای DC معمولی ، کموتاسیون به عهده کموتاتور و جاروبک است در حالیکه در موتورهای بدون جاروبک است در حالیکه در موتورهای بدون جاروبک BLDM این امر به عهده مدارات نیمه هادی مانند ترانزیستور و تریستور است . 1- قطعه A جاروبک مثبت را لمس کند . 2- قطعه A جاروبک منفی را لمس کند . 3 - قطعه A هیچ کدام از جاروبکها را لمس نکند.20/5
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.