علوم مهندسی برق و الکترونیک

طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ای

tarahi-motoor

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۰ اسلاید باسمه تعالی بحول قوه الهی و با پشتکار و تلاش آقای (عرفان رضایی طالعی ) دانشجو رشته (کارشناسی برق گرایش قدرت) این پایان‌نامه با عنوان (طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ای ) تحت راهنمایی استاد (سید غفار نبوی پنبه چوله) تهیه و در تاریخ (...........................) دفاع گردید با نمره .................... پذیرفته شد. این پایان نامه جهت بهره‌برداری و استفاده به کتابخانه دانشکده فنی امام محمدباقر (ع) تحویل می‌گردد. امضاء استاد راهنما تاریخ: امضاء مدیر گروه برق تاریخ: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشکده فنی و حرفه‌ای محمد باقر (ع) ساری پروژه پایانی کارشناسی رشته: برق گرایش قدرت عنوان پروژه: طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ای استاد راهنما: سید غفار نبوی پنپه چوله نگارش: عرفان رضایی طالعی تابستان۱۴۰۰ اهدا به: کتابخانه دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری چکیده موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک BLDC به علت ویژگی های ارزنده ای که دارند، از جمله چگالی گشتاور بالا، میزان صدا کم و … به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که این موتورها به صورت گسترده در مواردی که نیاز به ریپل گشتاور کمی دارند مانند صنایع رباتیک ، کنترل توان الکتریکی و… مورد استفاده قرار می گیرند، کاهش گشتاوردندانه ای در این موتورها مورد توجه قرار گرفته است . کاهش رپیل گشتاور تنها شامل کاهش گشتاور دندانه ای نمی باشند وتمامی انواع ریپل های گشتاور را شامل می شود.این کاهش ریپل باید به گونه ای صورت گیرد که متوسط گشتاور مفید کاهش قابل توجهی پیدا نکند و همچنین شکل موج و اندازه Back Emf نیز دچار تغییر زیادی نشود. واکنش بین دندانه های استاتور و آهنربای دائم سبب ایجاد گشتاور دندانه ای می شود. روش های متفاوتی برای کاهش این گشتاور ارائه شده است . طراحی قوس قطب های مغناطیسی ، انحراف آهنرباهای دائم رتور و یا شیار های استاتور، انحراف پله ای آهنرباها، استفاده از شیارهای مصنوعی ، جابجایی مغناطیس های دائم ، استفاده از دهانه شیار مورب و … از جمله روش های مؤثر در این زمینه می باشند. تمامی این روش ها باعث کاهش گشتاور دندانه ای می شوند اما بعضی از این روش ها گشتاور اصلی را نیز کاهش می دهندو برخی باعث پیچیده شدن ساختار مغناطیسی استاتور و رتور می شود . همچنین تعدادی از این روش ها باعث تأثیر معکوس برروی اندازه back Emf می شوند و مؤلفه های هارمونیکی مختلفی درآن ایجاد می کنند. موتورهای DC راندمان بالایی دارند و به دلیل مشخصات برجسته شان می توان از آنها به عنوان سرو موتور استفاده نمود. تنها عیب این موتورها نیاز آنها به کموتاتور و جاروبک است که دائم در معرض فرسایش می باشند و نیاز به سرویس و نگهداری دارند. موتور های جریان مستقیم بدون جاروبک BLDC موتورهایی هستند که وظیفه کموتاتور و جاروبک در آنها بر عهده کلیدهای الکترونیکی می باشد. در یک موتور DC معمولی آرمیچر در روی رتور و میدان بر روی استاتور قرار دارد. ولی در موتور بدون جاروبک وضع به این گونه نیست . بلکه ساختمان این موتورها شباهت بسیاری به موتورهای AC سنکرون دارد. در این موتورها آرمیچر بر روی استاتور قرار دارد و میدان از دو یا چند آهن ربا که روی رتور نصب می شوند، تشکیل می گردد. سیم پیچی این نوع موتورها شبیه سیم پیچی موتورهای AC چند فاز می باشد و معمول ترین آنها دارای سیم پیچی سه فاز می باشد . موتورهای DC بدون جاروبک از نظر طرز تعیین وضعیت رتور با موتورهای AC تفاوت دارند. بدین منظور در این موتورها از کلید الکترونیکی استفاده می شود که سیگنال های تعیین وضعیت را تولید می نمایند. تقدیر و تشکر اینک که با لطف الهی کار نگارش پایان نامه به پایان رسیده است، وظیفه خود میدانم که کمال تقدیر و تشکر خود را تقدیم کسانی کنم که در این مسیر پرفراز و نشیب لحظه‌ای از راهنمایی اینجانب دریغ نکردند. از راهنمایی‌های ارزنده جناب مهندس سید غفار نبوی پنبه چوله، که در تمام مراحل انجام این پژوهش دلسوزانه و استادانه مرا یاری کرده و وقت گران بهایشان را صرف آموختن من نمودند. تقدیم به خوبان زندگی‌ام، اولین آموزگارانم و مادر مهربانم که لحظه لحظه از چشمه سار زلال حضورشان سیراب می‌شوم. با دلی مملو از عشق و محبت بر دستانشان بوسه می‌زنم. و پدر فداکارم که اسطوره زندگیم، پناه خستگیم و امید بودنم است. فهرست مطالب فصل اول ۱۳ ساختار و اصول عملکرد ۱۴ (۱- ۱ ) مقدمه ۱۴ (۲- ۱ ) اساس کار موتور ۱۴ (۳- ۱ ) روش تغییر جهت چرخش ۱۸ (۴- ۱ ) مدار درایو کننده سیم پیچهای استاتور به منظور تغییر جهت گردش ۱۹ (۵- ۱ ) موتور DC بدون جاروبک با درایو ترانزیستوری سه فاز دو قطبی ۲۰ (۱- ۶- ۱ ) اختلاف در کموتاسیون ۲۶ (۲- ۶- ۱ ) اختلاف در سیم پیچی ۳۰ (۷- ۱ ) تعیین وضعیت روتور و استفاده از عناصر هال ۳۲ (۱- ۷- ۱ ) اثرهال ۳۲ ۲- ۷- ۱ ) اصول تعیین وضعیت با استفاده از اثرهال ۳۵ (۳- ۷- ۱- ) روشهای عملی تعیین وضعیت با استفاده از عناصر هال ۳۷ ( ۴- ۷- ۱ ) آی سی های هال ۳۸ (۸- ۱ ) از بین بردن نقاط مرگ در موتورهای دو فاز بدون جاروبک ۴۱ (۱- ۸- ۱ ) موتورهای چند فاز ۴۲ (۲- ۸- ۱ ) نوع هارمونیک دوم مغناطیسی ۴۳ فصل دوم ۴۷ کاربرد موتورهای DC بدون جاروبک ۴۸ (۱- ۲ ) مقدمه ۴۸ (۲- ۲ ) موتورهای سه فاز با مدار فرمان دو قطبی ۴۸ (۳- ۲ ) موتور سه فاز با اتصال ستاره و مدار فرمان یک قطبی : ۵۴ (۴ – ۲ ) موتورهای چهار فاز ۶۰ (۴ – ۲ – ۱ ) گاورنر الکترونیکی ۶۲ ( ۴– ۲ – ۲ ) کاربرد در فاصله یاب مافوق صوت و ماهی یاب ۶۶ (۵ – ۲ ) موتورهای دو فاز بدون جاروبک ۶۸ (۵ – ۲ – ۱ ) موتور با فاصله هوایی غیر یکنواخت ۶۸ (۵ – ۲ – ۲ ) موتورهای دو فاز با قطب برجسته کمکی ۷۱ (۵ – ۲ – ۳ ) موتور دو فاز با گام سیم پیچی کمتر از الکتریکی ۷۵ (۶ – ۲ ) موتورهای بدون جاروبک DC در وسایل صوتی ۷۸ فصل سوم ۷۹ کاهش گشتاور دندانه ای به روش طراحی آزمایش تاگوچی و آنالیز اجزا محدود ۸۰ (۱-۳) مقدمه: ۸۰ (۲ـ۳ )روش طراحی آزمایش‌های تاگوچی ۸۱ (۲-۱- ۳)برنامه ریزی ۸۲ (۲-۲-۳ )طراحی آزمایش‌ها ۸۲ (۲-۳ – ۳)تجزیه و تحلیل آزمایش ۸۳ (۲-۳-۱- ۳)میانگین کلی نتایج (Yavg) ۸۳ (۲-۳-۲ -۳)تأثیرات متوسط فاکتورهای مختلف ۸۴ (۲-۳-۳ -۳)تحلیل واریانس ۸۴ (۳ـ ۳)مطالعه موردی برای اعتبار سنجی ۸۵ (۳-۱-۳) موتور مغناطیس دائم با آهنربای دائم سطحی ۸۵ (۳-۱-۱-۳ )مدل موتور ۸۵ (۳-۱-۲-۳ )فاکتورهای طراحی ۸۶ (۳-۱-۳ -۳)چیدمان آزمایش‌ها ۸۷ (۳-۱-۴ -۳)تحلیل عملکرد موتور با روش اجزای محدود ۸۹ (۳-۱- ۵ -۳)تحلیل نتایج شبیه سازی ۸۹ (۳-۱-۶ -۳) بهینه سازی طراحی ۹۴ (۳-۲-۳) موتور مغناطیس دائم با آهنربای داخلی ۹۷ (۳-۲-۱ -۳)فاکتورهای طراحی ۹۸ (۳-۲-۲-۳)چیدمان آزمایش‌ها ۱۰۰ (۳-۲-۳) تحلیل عملکرد موتور با روش اجزای محدود ۱۰۰ (۳-۲-۴-۳) تحلیل نتایج شبیه سازی ۱۰۱ (۳-۲-۵- ۳) بهینه سازی طراحی ۱۰۴ (۴-۳)شبیه سازی در متلب و کد ها ۱۰۸ (۴-۱-۳ )مقدمه: ۱۰۸ ۵- ۳نتیجه‌گیری و پیشنهادات ۱۲۵ فهرست مراجع: ۱۲۶ پیشگفتار استفاده از موتورهای DC در صنعت به دلیل مشخصات برجسته ای چون کنترل گسترده سرعت راندمان زیاد و ... رواج زیادی دارد ، تنها عیب این موتور نیاز آن به کموتاتور و جاروبک است چرا که این اجزاء دائماً در حال فرسایش می باشند و بهمین دلیل نیاز موتور را به سرویس و نگهداری افزایش می دهند . موتورهای DC بدون جاروبک (Brushless DC Motor) BLDM این مشکل را مرتفع کرده اند ، بدین صورت که وظیفه کموتاتور و جاروبکها در این موتور به عهده مدارات الکترونیکی گذاشته شده است . این موتور به عنوان یک موتور توان کم بطور گسترده ای کاربرد دارد . ساختمان آن از لحاظ فیزیکی شبیه ماشین سنکرون مغناطیس دائم بوده و مشخصه خروجی آن مشابه ماشین DC شنت می باشد ؛ منبع تغذیه دراین ماشین عموماً اینورتر شش پالسه است که یک ولتاژ ثابت را به ولتاژهای سه فاز با فرکانسی متناظر با سرعت لحظه ای روتور تبدیل می کند . بیشترین کاربرد موتور DC بدون جاروبک در صنعت کامپیوتر است . دراکثر دیسک درایوها از این موتور که به اسپیندل (Spindle) معروف است استفاده می شود بعنوان مثال در درایو دیسک سخت (Hard Disk Drive) از دو موتور DC بدون جاروبک استفاده شده است . استفاده از این موتور در کامپیوتر به خاطر وجود امتیازاتی نظیر کم بودن نویز ، عملکرد دقیق ، کنترل دقیق سرعت گشتاور و قابلیت انعطاف در ساختمان و شکل آن است . بعنوان یک نمونه کاربردی دیگر می توان به استفاده آن در صنعت رباتیک اشاره نمود . در ساخت دیجیتالی انجام می شود ، از اینرو استفاده از این موتور راهکار مناسبی جهت کنترل موقعیت است . در صنعت نساجی نیز هماهنگی دقیق میان سرعت ماشین های مختلف لازم است تا مشخصه تولید یکسان باشد لذا کاربرد موتورهای BLDM که علاوه بر داشتتن امتیاز سرعا یکسان دارای راندمان و ضریب قدرت بالایی نیز هستند ، مورد توجه قرار می گیرد . موتورهای DC بدون جاروبک این توانایی را دارند که در سرعتهای بالا ، با ضریب اطمینان بالا و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد کار کنند ، این مشخصه موجب می گردد که از این موتور حتی بعنوان موتور پمپ قلب مصنوعی و نیز خنک کننده های سریوژنیک نیز استفاده گردد . از کاربردهای دیگر این موتور می توان به استفاده در صنایع هوافضا بعنوان موتور ژیروسکوپها ، وسایل صوتی ، فاصله یاب های مافوق صوت و ماهی یاب ها ( تعیین موقعیت توده ای ماهی ) اشاره نمود .
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1166 بازدید, 51 دانلود

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ای”

طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ای

اسلاید 1: 20/1

اسلاید 2: وزارت علوم و تحقیقات و فناوریدانشگاه فنی و حرفه‌ایدانشکده فنی و حرفه‌ای محمد باقر (ع) ساریپروژه پایانی کارشناسی رشته:برق گرایش قدرتعنوان پروژه:طراحی موتور جریان مستقیم بدون جاروبک به منظور کاهش گشتاور دندانه ایاستاد راهنما:سید غفار نبوی پنپه چولهنگارش:عرفان رضایی طالعیتابستان1400 20/2

اسلاید 3: ساختار این نوع موتور هاشکل ساختمان موتور DCبدون جاروبکساختمان موتور DC بدون جاروبک مشابه موتورهای جریان متناوب یا موتورهای سنکرون مغناطیس دائم است ، زیرا در موتور DC ، روتور به عنوان آرمیچر می باشد و تحریک روی استاتور قرار دارد و با چنین ساختمانی ساخت یک موتور BLDM بسیار مشکل خواهد بود . شکل زیر ساختمان یک موتور DC بدون جاروبک را نشان میدهد .20/3

اسلاید 4: موتور DC بدون جاروبک با درایو ترانزیستوری سه فاز دو قطبی شکل درایور ترانزیستوری سه فازه دو قطبیشش فتوترانزیستور بر روی سطح درپوش موتور با زوایای نسبت به هم نصب شده اند ، شاتر نیز با محور روتور کوپل شده است . فتوترانزیستورها به ترتیب خاصی مورد تابش قرار می گیرند . ساده ترین رابطه در مورد خاموش و روشن شدن ترانزیستورها این است کخ بوسیله مدار لاجیکی ترتیبی ، متناظر با هر فتوترانزیستور که مورد تابش قرار می گیرد ، ترانزیستور مربوطه نیز روشن گردد. فتوترانزیستورهای , و مورد تابش قرار گرفته اند ، لذا ترانزیستورهای , و روشن می شوند در نتیجه ترمینالهای W , U دارای ولتاژ E و ترمینال V دارای پتانسیل صفر خواهد شد . در این حالت میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط این دو جریان و میدان مغناطیسی برآیند بصورت شکل روبرو خواهد بود.20/4

اسلاید 5: اختلاف در کموتاسیونکموتاسیون در واقع عمل تبدیل ورودی جریان مستقیم به جریان متناوب است . در موتورهای DC معمولی ، کموتاسیون به عهده کموتاتور و جاروبک است در حالیکه در موتورهای بدون جاروبک است در حالیکه در موتورهای بدون جاروبک BLDM این امر به عهده مدارات نیمه هادی مانند ترانزیستور و تریستور است . 1- قطعه A جاروبک مثبت را لمس کند . 2- قطعه A جاروبک منفی را لمس کند . 3 - قطعه A هیچ کدام از جاروبکها را لمس نکند.20/5

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان