طرح خرید و فروش اینترنتی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
اسلاید 1: طرح خريد و فروش اينترنتيشرکت پست جمهوری اسلامیاداره کل پست مستقیم@INTERNETE.CommercePostal E.shoppingPostal E.shopping
اسلاید 2: تجارت الكترونيكي : E - Commerceتعريف تجارت الكترونيك براي تجارت الكترونيك به عنوان يكي از پديدههاي بزرگ قرن 21 تعاريف مختلفي ارائه شده است كه از جمله آنها ميتوان به اين موارد اشاره كرد: هدايت ارتباطات كاري و معاملات بر روي شبكهها از طريق رايانه؛ خريد و فروش كالاها و خدمات و انتقال سرمايهها از طريق ارتباطات ديجيتالي؛ كاربرد وسايل الكترونيك براي تبليغ، فروش، توزيع و پشتيباني محصولات. اما اتحاديه اروپا در سال 1997 آن را به اين شكل تعريف كرد: تجارت الكترونيك بر پردازش و انتقال الكترونيك دادهها شامل متن، صدا و تصوير مبتني است. تجارت الكترونيك فعاليتهاي گوناگوني از قبيل مبادله الكترونيك كالاها و خدمات و تحويل فوري مطالب ديجيتالي و انتقال الكترونيك را در بر دارد. تجارت الكترونيك كه تا چندي قبل به تعداد معيني از شركتها محدود ميشد در حال ورود به عصر جديدي است كه در آن تعداد زيادي مصرف كننده در شبكه حضور دارند. به علاوه محتواي آن از حيطه مبادله دادههاي مربوط به سفارش دادن يا قبول سفارش فراتر رفته و فعاليتهاي عمده تجاري از قبيل تبليغات، آگهي، مذاكرات، قراردادها و تسويه حسابها را نيز در برگرفته است. از مجموعه تعاريف ارائه شده فوق ميتوان نتيجه گرفت كه زمينههاي كاربرد تجارت الكترونيك بسيار گستردهتر از مبادله كالا و خدمات و وجوه است و در تعريف آن و تعيين سياستهاي مورد نظر بايد علاوه بر كاربردهاي بالفعل به كاربردهاي بالقوه آن نيز توجه داشت.Postal E.shopping
اسلاید 3: تجارت الكترونيكي : E - Commerceجايگاه تجارت الكترونيك تجارت الكترونيك، عمدهترين دستاورد بكارگيري فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) در زمينههاي اقتصادي است. استفاده از اين فناوري موجب توسعه تجارت، تسهيل ارتباطات عوامل اقتصادي، فراهم كردن امکان فعاليت براي بنگاههاي کوچک و متوسط، ارتقاي بهرهوري، کاهش هزينهها و صرفهجويي در زمان شده است. فناوري ارتباطات و اطلاعات امكان افزايش قابليت رقابتپذيري بنگاهها را فراهم ساخته و همچنين به ايجاد مشاغل جديد منجر شده است. بر اثر گسترش اين فناوري، حجم تجارت الکترونيک در جهان روز به روز در حال رشد است.
اسلاید 4: مدلهاي تجارت الكترونيكBUSINESSPostal E.shopping
اسلاید 5: ويژگي هاي تجارت الكترونيكي عبارتند از :- جهاني نمودن تجارت- برداشتن محدوديتهاي زماني و مكاني- كاهش قيمت منابع جهت خريد- افزايش درصد فروش- دسترسي آسان به اطلاعات لازم- كاهش هزينه هاي معاملاتي- كاهش هزينه هاي زمانيPostal E.shopping@ECommerce
اسلاید 6: سرویس خرید و فروش اینترنتی شرکت پست جمهوری اسلامی ایرانبا توجه به رشد چشمگیر و روز افزون تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی همانند : تلفن ، فکس، پست الکترونیک و اینترنت ، اقبال عمومی برای استفاده از خدمات سنتی شرکت پست به شدت کاهش یافته است.از اینرو صنعت پست می بایست وارد مرحله نوینی از چرخه حیات خود گردد و خدمات جدیدی را در حوزه فعالیتهای خود و نیز نیاز بازار عصر جدید تعریف و ارائه نماید.در این راستا سرویس مذکور به عنوان یکی از پروژه های 11 گانه موافقتنامه طرح ایجاد ، توسعه و ساماندهی خدمات پستی برنامه چهارم توسعه ، ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار گرفت و اعتبارات لازم جهت توسعه و تجهیز سخت افزاری ، نرم افزاری و مخابراتی واحدهای اجرایی شرکت پست در سطح کشور تامین گردید.Postal E.shopping
اسلاید 7: اهداف شرکت پست از ارائه سرویس خرید و فروش اینترنتی -1 افزايش وسيع ارائه خدمات به مردم كه در راستاي وظايف شبكه پست مي باشد -2 مشاركت در تحقق دولت الكترونيكي و ارائه خدمات تجارت آنلاین به مردم -3 زمينه سازي و گسترش IT , ICTIT : Information TechnologyICT : Information & Communication TechnologyPostal E.shopping
اسلاید 8: -4 ايجاد منابع در آمدي جديد-5 توليد ترافيك پستي -6 جذب ترافيك بالقوه كه به شبكه پستي وارد نمي شود ) خود پستچي گري(-7 كاهش سفرهاي درون شهري و بين شهري8 كاهش هزينه هاي كلان در نقل و انتقالات-9 ايجاد اشتغال و كارآفريني -10 ايجاد بستري مناسب براي ارائه خدمات الكترونيكي بانكها و موسسات مالي -11 دسترسي همه مردم در دورترين شهرها و شهرستانها به محصولات قابل ارائه در ساير شهرستانها و استانها-12كمك به فروشندگان كالا براي معرفي بهتر و دسترسي به بازارهاي جديد13 – فواید زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا به دلیل کاهش سفرهای درون شهریPostal E.shoppingاهداف شرکت پست از ارائه سرویس خرید و فروش اینترنتی
اسلاید 9: اجزای طرح الف – خريدار :هر فرد در هر گوشه از ايران و جهان ( در صورت جهاني شدن طرح ، (با در اختيار داشتن و يا دسترسي به يك كامپيوتر شخصي که كه متصل به اينترنت است ، مي تواند خريدار كالاهاي موجود در فروشكاههاي الكترونيكي باشد.در این زمینه دفاتر آنلاین ICTشهری و روستایی پست ، می تواند کمک شایانی به مردم نماید.ب - فروشنده :كليه اشخاص حقيقي و يا حقوقي كه داراي كالايي قابل عرضه در اين بازار باشد كه بتوان انرا بطور فيزيكي حمل و نقل نمود ميتواند فروشنده بازاردر اين طرح باشدPostal E.shopping ج - واسط و برقرار كننده ارتباط بین خریدار و فروشنده : كه در اين طرح شركت پست مي باشد
اسلاید 10: نكته قابل توجه :رابط و واسط بين خريدار و فروشنده ، نرم افزار و سايتي است كه هر كه در اختيار داشته باشد مي تواند مجري طرح ناميده شود شبكه پست به واسطه پتانسيل فوق العاده و مآموريت ويژه و در اختيار داشتن قوانين لازم )ماده 16 قرارداد كنوانسيون پكن (بهترين گزينه براي اجراي طرح است.Postal E.shopping
اسلاید 11: مراحل خريد كالا از طريق اينترنتالف ) انتخاب كالا توسط خریدار از سایت فروشندهب ) دریافت کالا از فروشنده توسط پستج ) تحويل كالا به خریدار و دریافت وجه سفارشPostal E.shopping
اسلاید 12: الف ) انتخاب كالامراجعه به سايتهاي فروشندگان بررسي و انتخاب و تكميل سبد خريد كالاتكميل فرمهاي مربوطه جهت ارسال به ادرس مورد نظردريافت شماره سفارشي محموله خود براي پيگيري و رهگيري آنPostal E.shopping
اسلاید 13: ب , ج ) پرداخت وجه و تحویل کالا به خریداربراساس COD بر اساس كارت الکترونیکی بانکها و موسسات مالی و اعتباریCASH ON DELIVERYبا توجه به عدم وجود زیر ساختهای پرداخت الکترونیکی و نیز رقبت مردم در خصوص پرداخت وجه کالا پس از دریافت آن ، معمولا 99%خريداران پس از انتخاب كالا ، نحوه پرداخت را COD انتخاب نموده و مراحل زير طي مي گردد:ارسال سفارش خريد كالا به فروشنده بررسي موجودي كالا اعلام آمادگي براي ارسال كالا به پست و خريداردر صورت موجود بودن كالاتحويل كالا به پست و اعلام آن در سايتتحويل كالا به مشتري توسط پست و اخذ رسيد و مبلغ کالا و خدمات (COD)اعلام در سايت توسط پست به معني تحويل كالا به خريدارودريافت وجهتسويه حساب با فروشنده در بازه زماني مناسبPostal E.shopping
اسلاید 14: سرویس خرید و فروش اینترنتی پست از ابتدا تا کنوناین سرویس در سال 82 با ابتکار و خلاقیت اداره کل پست استان اصفهان ابتدا در محدوده استان و سپس با افزایش تقاضا از سوی فروشندگان و نیز خریداران مرسولات عرضه شده در اینترنت ونیز تجهیز واحدهای پستی در استانها به ISP های استانی و خطوط پر سرعت اینترنتی ، ارائه سرویس به تدریج در سایر استانها شکل گرفت.با گذشت چندین سال از اجرای سرویس و کسب تجارب مربوطه ، ایرادات سرویس شناسایی و فرایند اجرایی سرویس بعضا دستخوش تغییرات گردید. متاسفانه به دلیل عدم وجود بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری پرداختهای الکترونیکی ، و نیز حجم بالای تراکنشهای مالی سرویس ، این سرویس هنوز به حالت نورم خود نرسیده است .Postal E.shopping
اسلاید 15: سیستم الکترونیکی حمل و نقل کالا(e -Delivery) با توجه به فعالیت سایت های مختلف اینترنتی به عنوان بازارهای الکترونیک ، نقش صنعت پست به عنوان متولی حمل و نقل مرسولات ، بسیار درخشان و ممتاز می گردد . وجود بانکهای اطلاعاتی قوی و شبکه گسترده پستی ، ظرفیت بالایی برای شرکت پست ایجاد نموده است. لذا مطالعه ، برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در این زمینه منجر به درآمد زایی قابل توجه برای شرکت خواهد شد . اگر چه در طی چند سال گذشته ، فعالیتهای مختلفی در راستای تجارت الکترونیک توسط شرکتهای خصوصی انجام شده ، ولی در حال حاضر اعمال مدیریت کلان و کنترل فرایند در حوزه حمل کالا توسط شرکت پست بسیار ضروری به نظر میرسد.Postal E.shopping
اسلاید 16: CREDIT CARD & DEBIT CARDCREDIT CARDاعتباري است كه فرد بدون پرداخت وجهي با واگذاري اسناد تعهدآور اقدام به دريافت كارت اعتباري از موسسات ويژه نموده و پس از مصرف آن و گذشت دوره اعتبار اقدام به بازپرداخت وجه به موسسه مي نمايد.اين كارتها در ايران رواج زيادي ندارند. هم اكنون ثمين كارت در اين امر پيشرو مي باشد.DEBIT CARDفرد با پرداخت وجهي معين اقدام به خريد كارت ويژه اي مينمايد و در طول مدتي نامحدود اقدام به مصرف آن مينمايد.اين امر توسط شركت مخابرات با عنوان تلفن كارت - توسط بعضي از بانكها بنام پول كارت - مترو و حتي شركت واحد براي استفاده از اتوبوسهاي برقي صادر شده است.صدور چنين كارتهايي در پست مانند چاپ تمبر و پيش فروش آن به مشتريان است و هيج منع قانوني ندارد.Postal E.shoppingانواع کارتهای بانکی :
اسلاید 17: با توجه به اهتمام مدیران ارشد شرکت در خصوص راه اندازی سرویس خرید و فروش اینترنتی ، فرایند عملیاتی پروژه مطابق چارت روبرو آماده گردید . ولی به دلیل عدم وجود بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری اجرای پروژه مطابق فرایند تعریف شده پیش نرفت . و متصدیان واحدهای قبول مجبور بودند به یکایک سایتهای طرف قرارداد مراجعه نموده و سفارشات را دریافت نمایند. از اینرو مدیریت پروژه پست خرید بر آن شد تا با راه اندازی یک Gateway این مشکل را مرتفع نموده و نظارت و کنترل بیشتری بر روند اجرای پروژه داشته باشد.Postal E.shopping
اسلاید 18: عملکرد سیستم e-Delivery این سیستم جهت کنترل روند حرکت مرسوله از مرحله اخذ کالا از فروشگاه توسط مامور پست تا تحویل کالا ، درب منزل خریدار توسط موزع طراحی گردیده است.سیستم e-Delivery کاملا web – base بوده و بر روی شبکه جهانی اینترنت اجرا میگردد و تمامی اجزای درگیر با سیستم خرید و فروش اینترنتی (خریداران – فروشندگان – شرکتهای طرف قرارداد و پست) می توانند از امکانات آن استفاده نمایند.در این سیستم ، سفارش حمل کالا توسط مشترکین پست خرید که عرضه کنندگان کالا بر روی سایتهای خود هستند ، تولید میگردد. این سفارش بصورت یک web service که بر اساس استانداردهای پستی طراحی و تولید گردیده در اختیار سیستم e-Delivery قرار میگیرد.سفارشات بر مبنای مشترکین ، طبقه بندی شده و در صورت نیاز اولویت حمل انان تعیین خواهد شد. سپس مطابق تقسیمات پستی سراسر کشور در اختیار مناطق پستی قرار خواهد گرفت. سیستم کلیه عملیات اجرایی را مرحله به مرحله کنترل نموده و اطلاعات لازم را جهت ارائه به مشترکین آماده می سازد.بدین ترتیب مشترکین توان پیگیری سفارشات را خواهند داشت.Postal E.shopping
اسلاید 19: Postal E.shoppingاز حسن توجه شما متشکریمواحد خرید و فروش اینترنتی - اداره کل پست مستقیم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.