علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن،نبوت و ولایت، (اندیشه 2)فصلهای 5 و6 و 7 و 8

صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم

صفحه 3:
منبع طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن سید علی خامنه ای انتشارات : موسسه جهادی جاب 80 تهران ©0096

صفحه 4:

صفحه 5:
مدرس محمد سرگلزائی دکترای الهیات ادیان و عرفان :تدریس در دلنشكام های‌عمیک اربردیو آزاد -4 بای مرلکز آموزش عتیدتیوزارتدفاع-6 از سال 900 تا کنون کانا لقلگرلم -8(وو_موم6)

صفحه 6:

صفحه 7:
هُوَ الذي بَعَتَ فِي ‎ESN‏ ‏سوام لو ‎yl‏ 159 یرومم الکتاب وَالْحُِمَةٌ وَإِنْ كَانُوا من ‎Osi‏ ‏َفِي ‎case (ice‏ جمعه 6

صفحه 8:
اوست خدايى كه ميان عرب امّى (يعنى قومى كه خواندن و نوشتن نمىدانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و می‌آموزد و همانا پیش از اين همه در ,ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند

صفحه 9:

صفحه 10:
و نیز قوم دیگری از آنان را (که به روایت از پیغمبر مراد عجمند) که هنوز به عرب (در اسلام) ملحق نشده‌اند هدایت همه كارش به حكمت و .مصلحت است

صفحه 11:
دلایل نیاز بشر به وحی لب شر بدلیلمحدودینقادر -) ,بهه درک نیازهاینامحدود لنسان‌نیست غرليز لنسازندر صورتفبودن-© لمر و نهی‌دینعقلرا از کار می .لندازند

صفحه 12:
وحويشتولنه -.© دينيشتو ‎Ail‏ عدالك. ع6 لست

صفحه 13:
دین‌پ_شتولنه لساسی‌معنویتو -8 بروانشناسی‌انسان‌است دین‌ب ا حمایناز-6 او تاو هانگ معنویت

صفحه 14:
a a

صفحه 15:
للَّهِ الرّحْمَنِ الرّحِيم افرأً با ‎el &‏ حیم افرا باسم لورسول‌گرلمیی رخیز و قرلم) به نام پروردگارتکه (را ‎ratty pil clas‏ عالم لست(بر .خلق) قرائتکن علق 4

صفحه 16:
خلقّ الانسان من ‎GE‏ ‏آن خدایی که آدمی را از خون بسته (که تحول ,نطفه است) بیافرید علق 6

صفحه 17:
25801 ats boil بخوان و (بدان که) پروردگار تو کریم‌ترین ,کریمان عالم است علق ©

صفحه 18:
alll le (pall آن خدایی که بشر را علم نوشتن به قلم علق 6۴

صفحه 19:
عم وتان ما لم یم به آدمی آنچه را که ,نمی‌دانست تعلیم داد علق 6

صفحه 20:
‎IS‏ ِنْ الانسان لِيَطعَى راستی که انسان سرکش ,و مغرور می‌شود علق © ‎

صفحه 21:
1 728Z60 أن رَآهُ استغتن جون كه خود را در .غنا و دارايى ببيند علق م”

صفحه 22:
نكات بعشتيعنيرانكيختكيو حركت.) ,پس‌از بکوخوتو سستیو رکود پیامبر در جریان‌دریافت‌اولین‌وحی6 یکبرانگیختگی‌درونی‌دارد و سپس ,یکب رانگیختگیلجتماعی

صفحه 23:
پیامبر قبلاز بعش لنسانی- با مايه هاوقووو عیق‌لخلاقوو لنسانويو د.(لمانتدار & لين قوتاخلاقىو لنسانى-:© لژمه تحمل‌بار سنگین‌وحی ,لستو تبعیضودر کار نیست

صفحه 24:
بشتصرفا ییکانقاشباجتماعی-9 نیستّب لکه یکت حول‌عیق|هی‌در .همه لبعاد فردیو لجتماعی‌لست ‎Aa gi‏ به فرآیند خلقتانسان-6 متفکی و صاحب‌حَلو خرد و متمایز از حیولناث از بکشین اچیز ) ‎GE‏ ‏.اوليننكته تاكيد وحولست

صفحه 25:
تاکید بر نقش‌آموزش‌در تحولانتم» لنسان‌و جولمع. لنسانیی | لشاره به قلم مورد تاکید قرآن‌قرار گرفته لست علم به تنهاك ۰ جاو ‎he‏ نی :0 جونلنسانبدونخودسازودر صورت بی‌نیاز دیدن‌خود طغيانميكند لذا .لنساننياز به تربيشوحيانودارد

صفحه 26:
رستاخیز اجتما عی

صفحه 27:
الّذِينَ اسْتُضْعِهُوا في الأرْضٍ وَنَجْعَلَهُمْ مه ‎Cay) sll glans;‏

صفحه 28:
و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منت گذارده و نها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه ,فرعونیان) گردانیم قصص 6

صفحه 29:
ام وه ۰ ‎o&e‏ ‏وَنْمَكْنَ لْهُمْ في الأرْضٍِ وَْرِيَ فرْعَوْنَ 5 ‎Hala‏ ‏92 و ‎ae wan‏ 4 وجنودهما منهم ما لوا یرون

صفحه 30:
و در زمین به آنها قدرت و تمکین بخشیم و به چشم فرعون و هامان و اشکریانشان آنچه را که از آن اندیشناک و ترسان بودند از سوی آنان بنماييم

صفحه 31:
بعثت پیامبر بر خلاف تصور برخی از مستشرقین حاصل تفکر و تدبر نبود بلکه حاصل یک تحول ‎Gre‏ الهی درونی بود که جامعه را نیز دچار تحول کرد

صفحه 32:
مهمترین کار انبیا در جامعه مهمترین کار انبیای الهی در جامعه »ایجاد یک انقلاب یا رستاخیز اجتماعی بود که جامعه مریض و پر از تبعیض و جهالت را به یک جامعه آزاد و بدون تبعیض و آگاه و پرشور و اخلاقی مبدل میسازند

صفحه 33:
تفاوت بيامبر 3 دانشمند بيامبران الهى انسانهاى بى قرارى هستند كه بجاى نشستن و تعليم دادن مردم»خود بسوی مردم میروند و با درمان امراض اخلاقی و اجتماعی پایه های غلط اجتماعی را منهدم کرده وبا بر پایه اساسهای نوء جامعه ای نو را برپا میکنند.(طبیب دوار بطبه)

صفحه 34:
جامعه توحیدی جامعه توحیدی جامعه ایست که در آن» قدرت و حاکمیت از آن خداست و قانون و سنث و فرهنگ و آداب از سوی خداوند الهام میشود

صفحه 35:
جامعه ای که در آن همه بنده خدا باشند نه برده و بنده .انسانهای همنوع خود جامعه ای که در آن تبعیض و

صفحه 36:
پیروزی»سرانجام کار انبیا چون پیامبران در مسیر فطرت الهى انسانها تلاش میکنند»‌سر انجام کارشان فتح و پیروزی و نصرت .الهی است

صفحه 37:
حق و باطل حق» قانونی است منطبق بر فطرت و سرشت عالم و آدم و باطل» قانونی است ,و سرشت انسان باشد

صفحه 38:
بخش 6۴ هدف های تبو —

صفحه 39:
Beery ‏لاس بِالْقِسْطِ وَأَنْرَلْنَا الْحَدِيكَ فيه‎ ني قد ل اله مَنْ 2 مره ور إن اله كوي عزية”

صفحه 40:
به راستی [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند» و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است. پدید آوردیم» تا خدا معلوم بدارد چه کسی در نهان» او و پیامبرانش را یاری می‌کند. .آری» خدا نیرومند شکست ناپذیر است ‎aps.‏ 06

صفحه 41:
اهداف انبیا رساندن‌انسان‌ه به -) تعالليو تكامل تشكيلجامعه توحيدوبا-ء.© محوريتقولنينو مقررلت اهی

صفحه 42:
تشکیل نظام و حکومت پیامبران برای اصلاح فرد و جامعه » نظام و حاكميت تشكيل ميدهند و براى حفظ میکنند.(حدید)

صفحه 43:
فرق مکاتب الهی و مادی در مکاتب الهی» هدف. پیراسته شدن انسانها از رذایل وجاری شدن فضایل و رشد استعدادهای انسانهاست اما در مکاتب مادی هدف راحت زندگی کردن و خوردن و خوابیدن است

صفحه 44:
کتاب و میزان در قرآن کتاب در فرهنگ قرآنی همان مجموعه قوانین و معارف الهی است و میزان همان امام است که معیار سنجش خوبیها و بدی .هاست جدا کننده حق از باطل

صفحه 45:
ویژگی های جامعه اسلامی همه خوبیها و پاکی‌های-) روحیو جسمی‌در دسترس ,لنسانهاست سنته‌ای‌خلط و لستبداد و9 جها در جامعه لساهی تست مه

صفحه 46:

صفحه 47:
آیات لك بش فیک او رون َبْدُوا الله وَاجْتَيُوا لوط تن کی ونم ‎Gat‏ عَلَيْهِ الضَلَالَةٌ“ فُسِيرُوا في ‎Be JSS | Sil a‏ ‎shal‏ 06 -_

صفحه 48:
ما در هر امتی رسولی برانگيختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید» خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین ,چگونه بود نحل 60

صفحه 49:
اولين نغمه دعوت انبيا اولين نغمه دعوت انبياى الهى .اعلام توحيد بوده است پرستش خالص خدا و دورى از ,نیروهای مخالف خدا لن‌ابدوا ال ولجتتبوا) (الظاغوت

صفحه 50:
اهداق انبيا ليجاد حكومدتو جامعه و-1) نظام توحيدى برانداختننظام جاهلوو- © ليجاد رستاخيز ‎Onesie‏ ‏لجتماعى

صفحه 51:
صداقت انبیا در بیان هدف واقعی پيامبران از اول با صداقت و راستی هدف واقعی و نهائی خود را که توحید بوده است برای مردم بیان نموده اند و مردم را با اهداف فرعی ,سرگرم نکرده اند

صفحه 52:
جامعه توحیدی جامعه توحیدی جامعه ای است که در آن فقط ‎las‏ آقائی و خدائی میکند و تکلیف و قانون گذاری تنها برای خداست و هیچکس حتی پیامبر » مردم را به اطاعت شخص خود نمی .خواند

صفحه 53:
روح توحيد روح توحيد همان كلمه لا اله الا الله است كه نفى هر قدرتی جز قدرت پروردگار . است روح توحید نفی هرگونه ,فاصله طبقاتی است

صفحه 54:
اصالت آگاهی و بصیرت دين از همان ابتدا سخن آخر خود را كه توحيد باشد بيان میکند زیرا آگاهی و بصيرت را اصل میداند و مسلمان ناآگاه را قبول ندارد

صفحه 55:
طاغوت طاغوت (طغیانگر) رقیب خداست و ,مقابل خدا و فرمان او می ایستد طاغوتها هم درونی هستند که همان هوس آدمی است و هم بیرونی (ظالمان طغیانگر) که مانع اجرای ,دستور ات الهی ميكر دند

صفحه 56:
عاقبت جوامع بى دين هر امتى كه بر روال دين شد و در جوامع دیگر هضم و جذب خواهد دید

صفحه 57:
فصل © گروههای معارض انبیا

صفحه 58:
آيات ‎MNS ; 3‏ كَ جَعَلْنَا کل ‎Se se Gs‏ \ شَيَاطِينَ ارس واْجن ز بُوحي ‎ot A, oF‏ بَعْضهُمْ إلى ب ‎bee‏ ‎sai‏ 5958 1 شاء ز مَا ‎sai La5 ph 8 gad‏

صفحه 59:
و بدین گونه برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای انس و جن برگماشتيم. بعضی از آنها به بعضی, برای فریب [یکدیگر]» سخنان آراسته القا می‌کنند؛ و اگر پروردگار تو می‌خواست چنین نمی‌کردند. پس آنان را با آنچه به دروغ می‌سازند واگذار ade lait

صفحه 60:

صفحه 61:
نتیجه (وسوسه‌های شیطان و تبلیغات شیطان صفتان) اين خواهد شد که دلهای منکران قيامتء به آنها متمایل گردد؛ و به آن راضی شوند؛ و هر ,گناهی که بخواهند» انجام دهند

صفحه 62:
نبوت و نفی طبقات انبیاء الهی جامعه ای درست می کنند که در آن تبعیض و ,اختلاف طبقاتی نیست طبقه محروم و ستم دیده و طبقه مرفه و زورگو در جامعه ,توحیدی وجود ندارد

صفحه 63:
جامعه رستگار جامعه ای که یک انسان معمولی و ضعیف بتواند حق خود را بدون لکنت زبان از انسانهای قدر تمند بگیرد.‌جامعه پیروز و ,سعادتمندی است

صفحه 64:
امام على ع لن تقدس امه حتى يؤخذ للضعيف حقه من القوى غير متعتع امتی که در آن ضعیف نتواند بدون لکنت زبان حقش را از قوی مطالبه ,کند به سعادت نميرسد نهج البلاغه

صفحه 65:
در جامعه اسامی‌حاکمان‌همان‌قدر حق4 دارند که یکیاز لفراد ضعیف انسان‌ق درتمند و ثروت‌مند و محروم -80 تفرقه و لختاهو تعبد کورکورانه 9۰ ,در آن‌نیست .همه از حقوقمحرومان‌دفاع میکنند -6۳

صفحه 66:
مخالفان انبیا .كسانىكه از لختلاقعلبقاتوزندم لند-1) ثروتلندوزان-6 حاکمان‌مستبد 9۰ لحبار و رهبانان‌که بر لی‌حفظ 6 موقعیتاجتماعی‌شان‌مردم. را در نا ,آگاهینگه میدارند

صفحه 67:
فصل م" و © فرجام نبوت وه

صفحه 68:
آیه قرآن رل مت السْمَاء مَاء فسات أویيَة بَِدَرِهَا ‎add‏ السَيْلٌ رَيَدَا رَابِيَا"وَمِمًا ‎ie‏ ‎Jil i si‏ ابْتِعَاءَ حِليّة أو مَنَا ۱ ‎ai,‏ كَذْلِكَ ‎at he bl a cai fay‏ ‎uli‏ لد دعب جفاءخوآما ما ‎a pts ANS aa gb ERS Gal‏ ‎aly‏ کال رعد 02

صفحه 69:
از آسمان آب فرستاد و هر رودخانه به اندازه خویش جاری شد و آب روان کف بر سر آورد. و از آنچه بر آتش می‌گدازند تا زیور و متاعی سازند نیز کفی بر سر آید. خدا برای حق و باطل چنین مثل زند. اما کف به کناری افتد و نابود شود و آنچه برای مردم سودمند است در زمین پایدار بماند. خدا اینچنین .مكل مىزند

صفحه 70:
آیا انبیاء الهی به هدف خود رسیده اند؟ اینکه امروز دنیا آمادگی بیشتری برای شنیدن حرف اسلام و حرف حق ‎ol Scala‏ .| هداف خود رسیده است

صفحه 71:
معلمان بشریت سلسله انبیای الهی همانند تحصیلی هستند که هرکدام مردم را متتاسب با سطح دركشان» تا پایه معینی تعلیم .داده و تربيت مينمايند

صفحه 72:
معناى درست جبر تاريخ در اسلام اين یک اصل اساسی است که ‎Cale‏ بشر بر نیکی و خیر است. انسانها و عالم هستی خواه ناخواه به .سوی تکامل در حرکت است البته اراده انسان ها در اين امر به شدت دخيل است.انبيا كرجه شاید بطور موردى ناكام بوده اند اما در مجموع ,بشریت را کامیاب ساخته اند

صفحه 73:
عوامل موفقیت نهضتهای دینی دو شرط اساسی موفقیت نهضت های :دینی و اسلامی عبارتند از لیمان‌آگاهانه و همرلم با تعهد -) و تاش صبر و مقاومتو از میدان‌در -6 نرفتن‌و در لحظه حساس‌و خطر کار را رها نکردن

صفحه 74:
oul ‏ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم‎ ‏.الاعلون آن کنتم مومنین‎ 499 ‏آل عمران‎ ‏استعینوا بالصبر و الصلوه‎

صفحه 75:
علت قيام نکردن برخی از ائمه طاهرین ع داشتن یاران و پیروان بی صبر و کم ایمان بود. قرار نیست معجزه به جاى عمل و ,تکلیف و صبر و ایمان ما کار کند .به عمل کار بر آید

صفحه 76:
عاقبت دين داران اگر مسلمانان در راه پیشرفتهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی صبر و ایمان خود را حفظ کنند به تبع پیامبرص خود بر دشمنان غلبه خواهند کرد و ,پیروز میشوند

صفحه 77:
دشمن درونی دشمن درونی مسلمانان عافیت طلبی و آسایش طلبی و دوری علت پیروزی های دوره پیامبر رص صبر و مجاهدت بود

صفحه 78:
آیه قرآن الحیات الدنیا و یوم یقوم الاشهاد. غافر 66 در حقیقت ما فرستادگان خود و کسانی را که گرویده اند در زندگی دنیا و روزی که گواهان بر پا می ایستند قطعا پاری میکنیم

صفحه 79:
وعده خدا به پیامبران طبق آیه 66 سوره غافر وعده خداوند به پیامبران» پیروزی بر دشمنان در دنیا و اجر و پاداش در آخرت .مى باشد

39,000 تومان