علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (اندیشه2) کامل

صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم

صفحه 3:
منبع طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن سید علی خامنه ای انتشارات : موسسه جهادی جاب 80 تهران ©0096

صفحه 4:

صفحه 5:
مدرس محمد سرگلزائی دکترای الهیات ادیان و عرفان :تدریس در دلنشكام های‌عمیک اربردیو آزاد -4 بای مرلکز آموزش عتیدتیوزارتدفاع-6 از سال 900 تا کنون کانا لقلگرلم -8(وو_موم6)

صفحه 6:

صفحه 7:
هُوَ الذي بَعَتَ فِي ‎ESN‏ ‏سوام لو ‎yl‏ 159 یرومم الکتاب وَالْحُِمَةٌ وَإِنْ كَانُوا من ‎Osi‏ ‏َفِي ‎case (ice‏ جمعه 6

صفحه 8:
اوست خدايى كه ميان عرب امّى (يعنى قومى كه خواندن و نوشتن نمىدانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و می‌آموزد و همانا پیش از اين همه در ,ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند

صفحه 9:

صفحه 10:
و نیز قوم دیگری از آنان را (که به روایت از پیغمبر مراد عجمند) که هنوز به عرب (در اسلام) ملحق نشده‌اند هدایت همه كارش به حكمت و .مصلحت است

صفحه 11:
دلایل نیاز بشر به وحی لب شر بدلیلمحدودینقادر -) ,بهه درک نیازهاینامحدود لنسان‌نیست غرليز لنسازندر صورتفبودن-© لمر و نهی‌دینعقلرا از کار می .لندازند

صفحه 12:
وحويشتولنه -.© دينيشتو ‎Ail‏ عدالك. ع6 لست

صفحه 13:
دین‌پ_شتولنه لساسی‌معنویتو -8 بروانشناسی‌انسان‌است دین‌ب ا حمایناز-6 او تاو هانگ معنویت

صفحه 14:
a a

صفحه 15:
للَّهِ الرّحْمَنِ الرّحِيم افرأً با ‎el &‏ حیم افرا باسم لورسول‌گرلمیی رخیز و قرلم) به نام پروردگارتکه (را ‎ratty pil clas‏ عالم لست(بر .خلق) قرائتکن علق 4

صفحه 16:
خلقّ الانسان من ‎GE‏ ‏آن خدایی که آدمی را از خون بسته (که تحول ,نطفه است) بیافرید علق 6

صفحه 17:
25801 ats boil بخوان و (بدان که) پروردگار تو کریم‌ترین ,کریمان عالم است علق ©

صفحه 18:
alll le (pall آن خدایی که بشر را علم نوشتن به قلم علق 6۴

صفحه 19:
عم وتان ما لم یم به آدمی آنچه را که ,نمی‌دانست تعلیم داد علق 6

صفحه 20:
‎IS‏ ِنْ الانسان لِيَطعَى راستی که انسان سرکش ,و مغرور می‌شود علق © ‎

صفحه 21:
1 728Z60 أن رَآهُ استغتن جون كه خود را در .غنا و دارايى ببيند علق م”

صفحه 22:
نكات بعشتيعنيرانكيختكيو حركت.) ,پس‌از بکوخوتو سستیو رکود پیامبر در جریان‌دریافت‌اولین‌وحی6 یکبرانگیختگی‌درونی‌دارد و سپس ,یکب رانگیختگیلجتماعی

صفحه 23:
پیامبر قبلاز بعش لنسانی- با مايه هاوقووو عیق‌لخلاقوو لنسانويو د.(لمانتدار & لين قوتاخلاقىو لنسانى-:© لژمه تحمل‌بار سنگین‌وحی ,لستو تبعیضودر کار نیست

صفحه 24:
بشتصرفا ییکانقاشباجتماعی-9 نیستّب لکه یکت حول‌عیق|هی‌در .همه لبعاد فردیو لجتماعی‌لست ‎Aa gi‏ به فرآیند خلقتانسان-6 متفکی و صاحب‌حَلو خرد و متمایز از حیولناث از بکشین اچیز ) ‎GE‏ ‏.اوليننكته تاكيد وحولست

صفحه 25:
تاکید بر نقش‌آموزش‌در تحولانتم» لنسان‌و جولمع. لنسانیی | لشاره به قلم مورد تاکید قرآن‌قرار گرفته لست علم به تنهاك ۰ جاو ‎he‏ نی :0 جونلنسانبدونخودسازودر صورت بی‌نیاز دیدن‌خود طغيانميكند لذا .لنساننياز به تربيشوحيانودارد

صفحه 26:
رستاخیز اجتما عی

صفحه 27:
الّذِينَ اسْتُضْعِهُوا في الأرْضٍ وَنَجْعَلَهُمْ مه ‎Cay) sll glans;‏

صفحه 28:
و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منت گذارده و نها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه ,فرعونیان) گردانیم قصص 6

صفحه 29:
ام وه ۰ ‎o&e‏ ‏وَنْمَكْنَ لْهُمْ في الأرْضٍِ وَْرِيَ فرْعَوْنَ 5 ‎Hala‏ ‏92 و ‎ae wan‏ 4 وجنودهما منهم ما لوا یرون

صفحه 30:
و در زمین به آنها قدرت و تمکین بخشیم و به چشم فرعون و هامان و اشکریانشان آنچه را که از آن اندیشناک و ترسان بودند از سوی آنان بنماييم

صفحه 31:
بعثت پیامبر بر خلاف تصور برخی از مستشرقین حاصل تفکر و تدبر نبود بلکه حاصل یک تحول ‎Gre‏ الهی درونی بود که جامعه را نیز دچار تحول کرد

صفحه 32:
مهمترین کار انبیا در جامعه مهمترین کار انبیای الهی در جامعه »ایجاد یک انقلاب یا رستاخیز اجتماعی بود که جامعه مریض و پر از تبعیض و جهالت را به یک جامعه آزاد و بدون تبعیض و آگاه و پرشور و اخلاقی مبدل میسازند

صفحه 33:
تفاوت بيامبر 3 دانشمند بيامبران الهى انسانهاى بى قرارى هستند كه بجاى نشستن و تعليم دادن مردم»خود بسوی مردم میروند و با درمان امراض اخلاقی و اجتماعی پایه های غلط اجتماعی را منهدم کرده وبا بر پایه اساسهای نوء جامعه ای نو را برپا میکنند.(طبیب دوار بطبه)

صفحه 34:
جامعه توحیدی جامعه توحیدی جامعه ایست که در آن» قدرت و حاکمیت از آن خداست و قانون و سنث و فرهنگ و آداب از سوی خداوند الهام میشود

صفحه 35:
جامعه ای که در آن همه بنده خدا باشند نه برده و بنده .انسانهای همنوع خود جامعه ای که در آن تبعیض و

صفحه 36:
پیروزی»سرانجام کار انبیا چون پیامبران در مسیر فطرت الهى انسانها تلاش میکنند»‌سر انجام کارشان فتح و پیروزی و نصرت .الهی است

صفحه 37:
حق و باطل حق» قانونی است منطبق بر فطرت و سرشت عالم و آدم و باطل» قانونی است ,و سرشت انسان باشد

صفحه 38:
بخش 6۴ هدف های تبو —

صفحه 39:
Beery ‏لاس بِالْقِسْطِ وَأَنْرَلْنَا الْحَدِيكَ فيه‎ ني قد ل اله مَنْ 2 مره ور إن اله كوي عزية”

صفحه 40:
به راستی [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند» و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است. پدید آوردیم» تا خدا معلوم بدارد چه کسی در نهان» او و پیامبرانش را یاری می‌کند. .آری» خدا نیرومند شکست ناپذیر است ‎aps.‏ 06

صفحه 41:
اهداف انبیا رساندن‌انسان‌ه به -) تعالليو تكامل تشكيلجامعه توحيدوبا-ء.© محوريتقولنينو مقررلت اهی

صفحه 42:
تشکیل نظام و حکومت پیامبران برای اصلاح فرد و جامعه » نظام و حاكميت تشكيل ميدهند و براى حفظ میکنند.(حدید)

صفحه 43:
فرق مکاتب الهی و مادی در مکاتب الهی» هدف. پیراسته شدن انسانها از رذایل وجاری شدن فضایل و رشد استعدادهای انسانهاست اما در مکاتب مادی هدف راحت زندگی کردن و خوردن و خوابیدن است

صفحه 44:
کتاب و میزان در قرآن کتاب در فرهنگ قرآنی همان مجموعه قوانین و معارف الهی است و میزان همان امام است که معیار سنجش خوبیها و بدی .هاست جدا کننده حق از باطل

صفحه 45:
ویژگی های جامعه اسلامی همه خوبیها و پاکی‌های-) روحیو جسمی‌در دسترس ,لنسانهاست سنته‌ای‌خلط و لستبداد و9 جها در جامعه لساهی تست مه

صفحه 46:

صفحه 47:
آیات لك بش فیک او رون َبْدُوا الله وَاجْتَيُوا لوط تن کی ونم ‎Gat‏ عَلَيْهِ الضَلَالَةٌ“ فُسِيرُوا في ‎Be JSS | Sil a‏ ‎shal‏ 06 -_

صفحه 48:
ما در هر امتی رسولی برانگيختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید» خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین ,چگونه بود نحل 60

صفحه 49:
اولين نغمه دعوت انبيا اولين نغمه دعوت انبياى الهى .اعلام توحيد بوده است پرستش خالص خدا و دورى از ,نیروهای مخالف خدا لن‌ابدوا ال ولجتتبوا) (الظاغوت

صفحه 50:
اهداق انبيا ليجاد حكومدتو جامعه و-1) نظام توحيدى برانداختننظام جاهلوو- © ليجاد رستاخيز ‎Onesie‏ ‏لجتماعى

صفحه 51:
صداقت انبیا در بیان هدف واقعی پيامبران از اول با صداقت و راستی هدف واقعی و نهائی خود را که توحید بوده است برای مردم بیان نموده اند و مردم را با اهداف فرعی ,سرگرم نکرده اند

صفحه 52:
جامعه توحیدی جامعه توحیدی جامعه ای است که در آن فقط ‎las‏ آقائی و خدائی میکند و تکلیف و قانون گذاری تنها برای خداست و هیچکس حتی پیامبر » مردم را به اطاعت شخص خود نمی .خواند

صفحه 53:
روح توحيد روح توحيد همان كلمه لا اله الا الله است كه نفى هر قدرتی جز قدرت پروردگار . است روح توحید نفی هرگونه ,فاصله طبقاتی است

صفحه 54:
اصالت آگاهی و بصیرت دين از همان ابتدا سخن آخر خود را كه توحيد باشد بيان میکند زیرا آگاهی و بصيرت را اصل میداند و مسلمان ناآگاه را قبول ندارد

صفحه 55:
طاغوت طاغوت (طغیانگر) رقیب خداست و ,مقابل خدا و فرمان او می ایستد طاغوتها هم درونی هستند که همان هوس آدمی است و هم بیرونی (ظالمان طغیانگر) که مانع اجرای ,دستور ات الهی ميكر دند

صفحه 56:
عاقبت جوامع بى دين هر امتى كه بر روال دين شد و در جوامع دیگر هضم و جذب خواهد دید

صفحه 57:
فصل © گروههای معارض انبیا

صفحه 58:
آيات ‎MNS ; 3‏ كَ جَعَلْنَا کل ‎Se se Gs‏ \ شَيَاطِينَ ارس واْجن ز بُوحي ‎ot A, oF‏ بَعْضهُمْ إلى ب ‎bee‏ ‎sai‏ 5958 1 شاء ز مَا ‎sai La5 ph 8 gad‏

صفحه 59:
و بدین گونه برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای انس و جن برگماشتيم. بعضی از آنها به بعضی, برای فریب [یکدیگر]» سخنان آراسته القا می‌کنند؛ و اگر پروردگار تو می‌خواست چنین نمی‌کردند. پس آنان را با آنچه به دروغ می‌سازند واگذار ade lait

صفحه 60:

صفحه 61:
نتیجه (وسوسه‌های شیطان و تبلیغات شیطان صفتان) اين خواهد شد که دلهای منکران قيامتء به آنها متمایل گردد؛ و به آن راضی شوند؛ و هر ,گناهی که بخواهند» انجام دهند

صفحه 62:
نبوت و نفی طبقات انبیاء الهی جامعه ای درست می کنند که در آن تبعیض و ,اختلاف طبقاتی نیست طبقه محروم و ستم دیده و طبقه مرفه و زورگو در جامعه ,توحیدی وجود ندارد

صفحه 63:
جامعه رستگار جامعه ای که یک انسان معمولی و ضعیف بتواند حق خود را بدون لکنت زبان از انسانهای قدر تمند بگیرد.‌جامعه پیروز و ,سعادتمندی است

صفحه 64:
امام على ع لن تقدس امه حتى يؤخذ للضعيف حقه من القوى غير متعتع امتی که در آن ضعیف نتواند بدون لکنت زبان حقش را از قوی مطالبه ,کند به سعادت نميرسد نهج البلاغه

صفحه 65:
در جامعه اسامی‌حاکمان‌همان‌قدر حق4 دارند که یکیاز لفراد ضعیف انسان‌ق درتمند و ثروت‌مند و محروم -80 تفرقه و لختاهو تعبد کورکورانه 9۰ ,در آن‌نیست .همه از حقوقمحرومان‌دفاع میکنند -6۳

صفحه 66:
مخالفان انبیا .كسانىكه از لختلاقعلبقاتوزندم لند-1) ثروتلندوزان-6 حاکمان‌مستبد 9۰ لحبار و رهبانان‌که بر لی‌حفظ 6 موقعیتاجتماعی‌شان‌مردم. را در نا ,آگاهینگه میدارند

صفحه 67:
فصل م" و © فرجام نبوت وه

صفحه 68:
آیه قرآن انزل من السماء ماء فسالت اودیه بقدرها فاحتمل السیل زیدا رابیا و مما یوقدون علیه فی النار ابتغاء حلیه او متاع زبد مثله کذلک یضرب الله الحق والباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض کذلک یضرب .الله الامثال رعد ‎dP‏

صفحه 69:
آیا انبیاء الهی به هدف خود رسیده اند؟ اینکه امروز دنیا آمادگی بیشتری برای شنیدن حرف اسلام و حرف حق ‎ol Scala‏ .| هداف خود رسیده است

صفحه 70:
معلمان بشریت سلسله انبیای الهی همانند تحصیلی هستند که هرکدام مردم را متتاسب با سطح دركشان» تا پایه معینی تعلیم .داده و تربيت مينمايند

صفحه 71:
معناى درست جبر تاريخ در اسلام اين یک اصل اساسی است که ‎Cale‏ بشر بر نیکی و خیر است. انسانها و عالم هستی خواه ناخواه به .سوی تکامل در حرکت است البته اراده انسان ها در اين امر به شدت دخيل است.انبيا كرجه شاید بطور موردى ناكام بوده اند اما در مجموع ,بشریت را کامیاب ساخته اند

صفحه 72:
عوامل موفقیت نهضتهای دینی دو شرط اساسی موفقیت نهضت های :دینی و اسلامی عبارتند از لیمان‌آگاهانه و همرلم با تعهد -) و تاش صبر و مقاومتو از میدان‌در -6 نرفتن‌و در لحظه حساس‌و خطر کار را رها نکردن

صفحه 73:
oul ‏ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم‎ ‏.الاعلون آن کنتم مومنین‎ 499 ‏آل عمران‎ ‏استعینوا بالصبر و الصلوه‎

صفحه 74:
علت قيام نکردن برخی از ائمه طاهرین ع داشتن یاران و پیروان بی صبر و کم ایمان بود. قرار نیست معجزه به جاى عمل و ,تکلیف و صبر و ایمان ما کار کند .به عمل کار بر آید

صفحه 75:
عاقبت دين داران اگر مسلمانان در راه پیشرفتهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی صبر و ایمان خود را حفظ کنند به تبع پیامبرص خود بر دشمنان غلبه خواهند کرد و ,پیروز میشوند

صفحه 76:
دشمن درونی دشمن درونی مسلمانان عافیت طلبی و آسایش طلبی و دوری علت پیروزی های دوره پیامبر رص صبر و مجاهدت بود

صفحه 77:
آیه قرآن الحیات الدنیا و یوم یقوم الاشهاد. غافر 66 در حقیقت ما فرستادگان خود و کسانی را که گرویده اند در زندگی دنیا و روزی که گواهان بر پا می ایستند قطعا پاری میکنیم

صفحه 78:
وعده خدا به پیامبران طبق آیه 66 سوره غافر وعده خداوند به پیامبران» پیروزی بر دشمنان در دنیا و اجر و پاداش در آخرت .مى باشد

صفحه 79:
فصل 6 ‎aged‏ ایمان به نبوت

صفحه 80:
آیه قرآن لِنْ لین آمثوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بانوالهخ وآتفیهغ بهم في متبیل ال رای AUT peta; sayy ‏آووا وا‎ ‎ue‏ وَالْذِينَ وا وَأ ور وا ‎a‏ کم مِنْ ن ‎Mi‏ مِنْ شَيْءٍ حَنّى هروا" وان | ‎gh i‏ لْصر الا علی قوم یم ونم میا ‎Ley a5‏ تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

صفحه 81:
آنان که ایمان آورده‌اند و مهاجرت کرده‌اند و با مال و جان خويش در راه خدا جهاد كردهاند و آنان كه به مهاجران جاى داده و ياريشان كردهاند» خويشاوندان يكديكرند. و آنان که ایمان آورده‌اند و مهاجرت نكر ده‌اند

صفحه 82:
خویشاوندان شما نیستند تا آنگاه که مهاجرت کنند. ولی اگر شما را به یاری طلبیدند باید به پاریشان برخیزید مگر آنکه بر ضد آن گروهی باشد که میان شما و ایشان پیماتی بسته شده باشد. و خدا به ,کارهایی که می‌کنید بیناست

صفحه 83:
تعهد مسلمان نسبت به نبوت تعهدی که انسان معتقد به نبوت برایش ایجاد می شود این است که دنباله روی از راه پیامبر ص نماید و مسئولیت به منزل رساندن .بار او را بيذيرد

صفحه 84:
ایمان به پیامبرص تعهداتی .را به بار می آورد از نظر قرآن انسانی که به تعهدات ایمان پای بند نباشد» مومن نیست

صفحه 85:
تعهد پیامبر ص» ساختن یک دنیاتی است ,به شکلی که اسلام گفته است بنابر. اين وظیفه و تعهد مومن ساختن یک .جامعه الهی مطابق نظر اسلام است کسی که ساکت بنشیند بر علیه پیغمبرد ص .است الساکت اخو الراضی و من لم یکن معنا كان علينا

صفحه 86:
:پیامبر ص فرمودند ,من رضی بفعل قوم فهو منهم قومی باشد » از ایشان ,محسوب می شود

صفحه 87:
:امير مومنان ع فرموده اند كسى كه به عمل كروهى راضى باشد مانند آن است كه داخل آن قوم است و بر هر كسى كه داخل باطل باشد دو گناه است»یکی گناه عمل به آن و ,دوم گناه رضایت به آن عمل

صفحه 88:
با على ع يا عليه او اگر درد سر و تلاش و حرکت و مسئولیت همراهی با علی ع را با رضايت تحمل ميكنيم؛ با او هستیم ولی اگر فقط دنبال راحتی و تنعم و عیش و مقام و آبرومندی ها . هستیم »عليه او خواهيم بود .اگر با حق نبودیم با باطل هستيم

صفحه 89:
ویژگی های مومن واقعی هجرت) جهاد-6 بينام دادن‌ب ‎٩-4‏ ‏مهاجرلن ‏يارءىمهاجرالن 6

صفحه 90:
فصل ‎dM‏ ‏ولایت

صفحه 91:
‎aah ay‏ منوا لا جوا علوي ‎sil stag Se 5‏ هم بلمَودة وقذ َفَرُوا ‎Gish A Galle ole Uy‏ لول وایاکم آن تُوْمِنُوا ‎aly‏ 835 إن ‎ais‏ ۳ حَرَجْتُمْ جهَادًا فِي سَبيلي وَابْتعَاء مَرضایي یرون لد ‎tf 38 Sy‏ لم هل وا ام تن له ‎aby‏ ‏منک ‎el gua Uice Sai‏ السّبيل ممتحنه 4

صفحه 92:
ای کسانی که ایمان آورده‌اید» دشمن من و دشمن خود را به دوستی اختیار مکنید. شما با آنان طرح دوستی می‌افکنید و حال آنکه ایشان به سخن حقی که بر شما آمده است ایمان ندارند. و بدان سبب که به خداء پروردگار خویش ایمان آورده بودید» بيامبر و شما .را بیرون راندند

صفحه 93:
اگر برای جهاد در راه من و طلب رضای من بیرون آمده‌اید» در نهان با آنها دوستی مکنید؛ و من به هر چه پنهان می‌دارید یا آشکار می‌سازید آگاهترم. و هر که چنین کند» از راه راست منحرف گشته * ,است

صفحه 94:
ولایت امتداد نبوت مسئله ولایت در واقع نتمه و خاتمه و تکمیل بحث نبوت است و اگر ولایت نباشد نبوت هم ناقص می .ماند

صفحه 95:
جامعه اسلامی و غیر اسلام در جامعه اسلامی همه چیزش انسان را بیاد .خدا می اندازد بازارش» مسجدش» خانواده اش» جوانش ‎J ane‏ اما در جامعه غیر اسلامی اگر هم انسان بخواهد نمی تواند خوب باشد چون محیط .او را تحت فشار قرار می دهد

صفحه 96:
١ ‏گر جامعه اسلامی‎ رهبری که پیا ‎one‏ ‏»كرده بودند ‎omens‏ سالادلمه يبدا وبيج عايب مد بديلزبه مومن

صفحه 97:
مسجد در جامعه اسلامی محلنماز و عبادت6 مدرسه تزكيه و تعليم -© محلبسيج مجاهدان‌به جهاد-9 محل‌لجرلی‌حدود و دادگستری-) محل‌ت قسیم زکات, نايم ولقتصاد-6 در یک کلام مسجد هم دنیا بود هم آخرت

صفحه 98:
مفهوم ولایت در ‎OLA‏ ‏ولايت در قرآن یعنی به هم پیوستگی و اتصال شدید انسان هائی که دارای یک فکر و عقیده و جویای یک هدف هستند و برای یک مقصود» حرکت و تلاش میکنند

صفحه 99:
منع ولایت کافران امام علی ع فرموده اند که ما برای خدا در جنگهاء برادران» عموها و پدرانمان را که کافر بوده و با ما سر .جنگ داشتند»‌میکشتيم دو غریبه هم فکر با هم برادرند ولی دو ,برادر غیر همفکر از هم بیگانه اند

صفحه 100:
نمونه رفتار حضرت ابراهیم در برخورد با خویشان کافر ما از شما و آنچه غیر از خدا می پرستید بیزاریم» ما نسبت به شما كافريم و ميان ما و شما دشمنى هميشكى آشكار شده است تا زمانى كه به خداوند .يكانه ايمان آوريد

صفحه 101:
فصل ‎Id‏ ‏پیوند های امت اسلامى

صفحه 102:
آیه قرآن ‎Ll Gas ta‏ لا وا ‎seal‏ 5 م | ۳ رَى ولا ‎ot BL oF‏ نی رواد ند "وم ‎AN Sy" ia ‏ها‎ = ۳ ‏ار ‎

صفحه 103:
ای کسانی که ایمان آورده‌اید» يهود و نصارا را به دوستی برمگزینيد. آنان خود دوستان یکدیگرند. هر كس از شما كه ايشان را به دوستى گزیند در زمره آنهاست. و خدا ,ستمکاران را هدایت نمی کند مائده ۶6

صفحه 104:
658 الَذِينَ في ‎taal‏ مر ‎Oa‏ ۱ ‎A i ad Oa?‏ شي ‎df a ‏أن تصیبتَا دا ره" قَعسی‎ whe be At oily ‏سَرُوا فِي‎ na ‏و‎ 08 I ‏و ‎

صفحه 105:
آنهایی را که در دل مرضی دارند می‌بینی که به صحبتشان شتابند» می‌گویند: می‌ترسیم که به ما آسیبی رسد. اما باشد که خدا فتحی پدید آرد یا کاری کند» آنگاه از آنچه در دل نهان ,داشته بودند پشیمان شوند

صفحه 106:
کار متقن :پیامبر اکرم ص فرمودند خدا رحمت کند کسی را که هر کاری میکند آذرا ,محکم و متقن انجام دهد

صفحه 107:
ولایت در روابط داخلی و خارجی اگر جامعه اسلامی بخواهد به ولایت و استحکام و قدرت برسد باید در ارتباطات درونی با جامعه اسلامی پیوند عمیق قلبی با همفکران خود داشته باشد و هم در ارتباطات خارجی با جوامع غیر مسلمان مراقب باشد که تحت تسلط آنان قرار نگیرد

صفحه 108:
آشتی جوامع مسلمان در روابط داخلی جوامع اسلامی قرآن میآموزد که اگر دو گروه مسلمان با هم درگیر شدند ابتدا باید سعی کرد آنها را آشتی داد ولی اگر یک طرف مطالبه ناحقی داشت و آشتى نكرد بايد كل امت اسلامى عليه طغيانكر بايستد

صفحه 109:
روابط بين الملل جوامع اسلامى در روابط خارجى با جوامع غير مسلمان ضمن داشتن روابط متقابل سياسى و اقتصادى و دورى از انزوا...نبايدتحت تسلط و تاثير فكرى و ولايت آنان قرار كيريم

صفحه 110:
اگر جامعه اسلامی بخواهد به اهدافش برسد نیازمند یک نظام روابط را تتظیم و حدود الهی را اجرا و مخالفان اسلام را سرکوب ,و اختلافات را برطرف نماید

صفحه 111:
de ‏فصل‎ بهشت و لایت

صفحه 112:
ف ‎z‏ 04 0( ین ان مهم فیو الْأَرْضٍ أَقَامُوا الصَّلَاةٌ 13815 زگ وَأمَرُوا ‎a :‏ وف ونه‌وا عن منک و ‎Age‏ الأمُورٍ

صفحه 113:
همان کسان که اگر در زمین مکانتشان دهیم نماز می‌گزارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. و ,سرانجام همه کارها با خداست حج 60

صفحه 114:
ولى الهى بايد جه شرایطی داشته باشد؟ از سووخدا باشد-) 6 ‏و آگام باشد‎ plc 9- ‏مصون‌از خطا ب‌اشد‎ مظهر و تجسم ق رآن‌ب‌اشد -6

صفحه 115:
انسان دارای ولایت چگونه انسانی است.؟ در مقابل‌بیو لایتی‌جامعه لحساس) ,مستولیک : لمور ظاهری‌مثل‌اشکو یختنب6 برمصائب‌اهلبیتع » محبتب دون‌عمل نام لهلبیت وا به عظمتب ردن‌را کافی ندلند

صفحه 116:
ولبستگی ف کرو عملی‌روز -0 لفزون‌با ولی داشته باشد ولی‌خدا را ببشناسد و بااو -6 .هم فكر باشد ©.- ‏عمل ولىرا‎ 5 fi ‏.بشناسد‎

صفحه 117:
معیار با ائمه بودن فردی که از نظر فکری و عمل به امام معصوم ع و ولی خدا شبیه است و دوست دوستان و دشمن دشمنان آنها باشد به اندازه قرب به اهل بيت ع ,دارای ولایت است

صفحه 118:
ویژگی جامعه ولایت محور در جامعه ولایت محور »ولی جامعه الهام بخش همه نیروها و فعالیتهای پیروان میباشد و قوانین و فرامین از او ناشی میگردد

صفحه 119:
ولایت چه تاثیراتی در جامعه اسلامی دارد؟ به موقع. ضررها و زیانهای‌جامعه را-ه موجبپیوستگیو همبستگی لجزا و لفراد-.6 جامعه میگردد به موقع. ءجامعه را در برلبر دشمنان-9 متحد میسازد .منابع جامعه را بسه موقع. جذب‌میکند -6

صفحه 120:
‎Cu‏ فقیه ‏يس از امام معصوم ع »طبق فرموده خود ائمه اطهار »فقهاى اسلام» منصب ‏.ولايت جامعه را دارند ‏.امام صادق ع ميفرمايند فاما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه» حافظا لدینه»‌مخالفا لهواه»مطیعا لامر مولاه» .فللعوام ان يقلدوه وسائل الشيعه ج72 ©ص 091 ‎

صفحه 121:
:امام زمان عج واما الحوادث الواقعه »فارجعوا الى رواه حدیثنا» فانهم حجتی | .عليكم و انا حجه الله عليهم .بحار الانوار ج 9 ص 490

صفحه 122:
جامعه بی ولایت در جامعه بی ولایت »استعداد ها میخشکد و نیروها پراکنده میشوند و جامعه سياه و بی نور و سردر

صفحه 123:
استقرار ولایت در جامعه موجب :میشود امور زیر برپا شود لقامه نماز -6 دادن زکات6 لمر به معروفو نهی‌از 9۰ ,منک

صفحه 124:
معرفی ولی الهی گاهی ولی الهی با ذکر نام و نشان و خصوصیات معرفی میگردند مثل امامان دوازده گانه و گاهی هم فقط با ذکر خصوصیات و شاخص ها و ,بدون نام

صفحه 125:
فصل ‎dS‏ ‏در پیرامون ولايت )

صفحه 126:
م إن الله يَأمرْكُمْ آنْ 5 ‎BULLY)‏ إلى اقا ولد ‎ti Cai as‏ أَنْ تَحْكُمُوا بالعذل ان ال ‎ans‏ يَعِظَّكُمْ به (Ss Spon aa ‏إن ال ان‎

صفحه 127:
خدا به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانشان بازگردانید. و چون در میان مردم به داوری ,نشینید به عدل داورى كنيد ‎Jas,‏ شما را چه نیکو پند می‌دهد .هر آینه او شنوا و بیناست نسا ‎SO‏

صفحه 128:
‎all if‏ آمَنُوا أَطِيعُوا الله ‏وَأَطِيعُوا ‎ads aa‏ ار ‎as 0 ‏ول‎ 7 ۳1 shi ‏ذاكت‎ * all ‏تؤْمِنُونَ وب زج‎ ‏ير حمق مس 345

صفحه 129:
ای کسانی که ایمان آورده‌اید» از خدا اطاعت كنيد و از رسول و اولوالامر خویش فرمان برید. و چون در امری اختلاف کردید اگر جه خدا و روز قیامت ایمان دارید- به خدا و پیامبر رجوع كنيد. در اين خير شماست و ,سرانجامی بهتر دارد نسا 60

صفحه 130:
پاسخ قرآن کریم در مورد ولی واقعی جامعه اسلامی چیست؟ .واه ولی المومنین خدا» ولی و سرپرست مومنین .است آل عمران 60

صفحه 131:
در جامعه اسلامی حق آمر و نهی و فرمان دادن و معین کردن خط مشی جامعه و تحکم در همه ابعاد زندگی انسان ها تنها از آن خداوند متعال است لیکن چون او منزه است از اينکه مستقیما فرمان براند پیامبران و امامان را برای اجرای اوامرش طبق ‎gall Cae!‏ معين ميقرمايد

صفحه 132:
و نما ولیک له وَرَسُوله Gall | git Guill مر وو ۶ يُقِيِمُونَ الصلاةً وَيُؤْتونَ 3185 وَهُمْ رَاكِعُونَ

صفحه 133:
جز اين نيست كه ولىّ شما خداست و رسول او و مومنانی که نماز می‌خوانند و همچنان که در رکوعند انفاق می‌کنند مائده 60

صفحه 134:
ولایت جامعه اسلامی طبق آیه 00 مانده از طرف خدا به رسول خدا ص و امام ص و ناتب امام .سير ده شده است

صفحه 135:
درست است که حکم فقط برای ‎٠‏ خداست ان الحكم الا لله ولى براى اجراى آن خداوند متعال منزه از آن است كه .مستقيما وارد اجرا شود

صفحه 136:
دیدگاه اهل سنت در مسئله امامت در مورد مصداق “اولى الامر منکم 6 اهل سنت معتقدند كه هر كسى به مقام فرمان روائى برسد (از هر طريق) او همان اولى الامر است و بايد از او بيروى نمود

صفحه 137:
ویژگی های ولی فقیه در تشیع کسی حق دارد ولی فقیه باشد که ویژگی ها و معیارهای امام را در خود داشته باشد. (عدالت» علم و دوری از هوای نفس)

صفحه 138:
فصل 46 در پیرامون ولايت ©

صفحه 139:
آیات قرآن دا قَرَأتَ ‎Go aly Sota GIA‏ لشیْطان الژجیم و چون ترآن بخوانی» از شیطان .رجيم به خدا يناه ببر نحل 660

صفحه 140:
له یمن له سطان عَلَى الْذِينَ منوا وعلی ریم ‎EIS‏ ‏شیطان را بر کسانی که ایمان آورده‌اند و بر خدا توکل می‌کنند تسلطی نیست نحل 60

صفحه 141:
۳ 1 2 ‏ال يق‎ fe dita tas ish pts ‏َالَّذِينَ هُمْ به‎ تسلط او تنها بر كسانى است كه دوستش می‌دارند و (به اغوای .او) به خدا شرك می‌آورند نحل 400

صفحه 142:
در قرآن کریم» هر ولايتى غير از ولایت خدا را به عنوان ولایت طاغوت معرفی کرده .اند نباشد» تحت تحت و 9 بجع ت ‎aman al‏

صفحه 143:
طاغوت از ماده طغیان است. طغیان یعنی سرکشی کردن» از آن محدوده و دایره طبیعی و فطری زندگي اسان فراتر ع .رفن

صفحه 144:
انسان باید دائماً در جتوجهد و تلاش باشدء برای اينکه وجود خود را به ,ثمر برساند هر عاملی که انسان را به عدم جدیت» به عدم تلاش كردنء به تنبلى» به راحت طلبىء به عافيت جویی» تشويق و ترغیب بکند» او طاغوت است

صفحه 145:
طاغوت» ‎pul‏ خاص نیست» که بعضى خيال ميكنند كه طاغوت» اسم براى يك بُتى است. بله اسم یت است» اما آن بّت» بت معینی نیست. گاهی آن 62 خودت هستی؛ گاهی آن بت پول توست؛ گاهی آن بت» زندگی راحت طلبانه معمولی توست

صفحه 146:
شیطان» همان طاغوت است؛ طاغوت. همان شیطان شیطان هر عنصری است که از خارج,از وجود آدمی او را به کارهای شرارت آمیز و به کارهای فسادآمیز» به انحطاط به پستی» به زبونی» به ظلم» به .بدی» به کجی وا می دارد

صفحه 147:
ولایت طاغوت و آثار و نتایج آن هر ولايت غير خدايى» ولایت شیطانی و طاغوتی است. آن کسیکه در تحت فرمان ولیْ حقیقی زندگی نمیکند» باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی میکند

صفحه 148:
شیطان داد» شیطان ب بر تمام انرژیهای سازنده و خلاق آفریننده و ثمربخش وجود او خواهد شد

صفحه 149:
تبیین قرآنی نتایج و آثار ولایت طاغوت همانا شیطان اين قدرت شرآفرین فسادآفرین راء تسلط و نیرویی نیست بر آن كسانيكه مؤمن بشوند به الله .و بر الله توكل و اتكا كنند

صفحه 150:
آن کسانیکه خودشان را تحت ولایت خدا قرار میدهند و می کوشند و میشتابند به سوی منطقه ولايت الله» شيطان بر اينها تسأطى ,ندار 4

صفحه 151:
همانا تسلط شیطان بر آن او را پذیرفته اند و آن کسی او را شریک برای خدا گرفته اند

صفحه 152:
مغفرت الهی شامل چه کسانی است .شرك ورزيده شود خداوند متعال» مغفرت خود را شامل حال آن كسى كه شرك را يذيرفته است» نمى .فرمايد

صفحه 153:
آن کسی که مشرک شده. در ولایت غير خدا داخل شده و منطقه نفوذ ,خدا را به غیر خدا سپرده است آن جراحتهایی را که از گناه و از نافرمانی» و از بدی و بدبختی و نابسامانی بر روح او نشسته است» هرگز التیام نخواهد

صفحه 154:
اما کمتر و پایینتر از اين گناه را برای هرکه بخواهد» مورد مغفرت قرار میدهد. که البته خواست خدا .هم بى قاعده نیست آنکسی که توبه بکند» آنکه جبران بکند» آنکه به سوی خدا برود» او را خدا میخواهد که مورد مغفرت ءقرار بدهد

صفحه 155:
فصل ‎US‏ ‏در پیرامون ولایت ه

صفحه 156:
آیات قر آن وَمَنْ ‎Jel‏ في سَبِيلٍ ‎ai‏ ی ‎ya‏ مُرَاعَمًا كَثِيدًا و | وَسَعَةُ ‎nid a Ma‏ إلى ‎Ai‏ ء وَرَسُولِهِ ثم يُذْرِكه الْمَوْتُ وَكَعَ أَجْرُهُ عَلَى لَب وکا ال 4¢ سم غفورا رحیما

صفحه 157:
آن کس که در راه خدا مهاجرت کند در روی زمین برخورداریهای بسیار و .گشایشها خواهد یافت و هر کس که از خانه خویش بیرون آید تا به سوی خدا و رسولش مهاجرت کند و آنگاه مرگ او را دریابد» مزدش بر عهده ,خداست» و خدا آمرزنده و مهربان است نساء 000

صفحه 158:
مه و وَنُوا لو تَكفرُونَ كَمَا كَفَرُوا ‎sels | Se SUPE jos Gh SH‏ أَوليَاء حت حَتَى يُهَاجِرُوا فِي سَبِيلٍ اله قا إن ولو كوه قوف خی و 5 ‎yada‏ هُمْوَلَا ‎had‏ | مِنْهُمْ ولا ولا تصیرّا

صفحه 159:
دوست دارند همچنان که خود به راه کفر می‌روند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید. پس با هیچ يك از آنان دوستی مکنید تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند. و اگر سر باز زدند در هر جا که آنها را بیابید بگیرید و بكشيد و هيج يك از آنها را به دوستى و يارى برمكزينيد نساء 6

صفحه 160:
a ‏مسئله هجرت مربوط میشود به مسئله ولایت.‎ ‏ولایت وعبارتست از ایجاد رابطه و پیوند‎ ‏مستحکم در میان عناصر مؤمن با يكديكر و‎ ‏قطع هرگونه وابستگی میان صفب مؤمن با صفي‎ ‏غیر موّمن؛ و در مرتبه بعدی» ایجاد رابطه ای‎ ‏بس قوی و نیرومند» ميان همه افرادٍ مژمن با آن‎ ‏نقطه مرکزی و قدرت متمرکز» که اداره جامعه‎ ‏اسلامی به عهده اوست؛ یعنی امام» ولیّ» حاکم»‎ ‏پیشوا‎

صفحه 161:
اگر یک جایی وجود ما و هستی ماو همه نیروهای ما تحت فرمان ولایت طاغوتی و شیطانی بود» تعهد الهی ما این است که با هجرت» خودمان را از قیدوبند ولایت طاغوت رها کنیمزیر . سايه يُرميمنت ولايت الله برویم

صفحه 162:
تعریف هجرت هجرت عبارت است از خارج شدن از ولایت ظالم و وارد شدن به ,ولایت عادل

صفحه 163:
تضاد مسلمانی با تحت ولایت طاغوت بودن کافر فقط آن کسی نیست که صریحا ميكويد خدا نيست يا نعوذ بالله »قرآن دروغ است يا بيغمبر مثلاً افسانه است» اين يكجور كافر است و اين بهترين نوع كافر است كه صريحاً حرف خودش را میزند و آدم او را میشناسد و موضعگیری خودش را با .او درست تنظیم میکند

صفحه 164:
کافر بدتر آن کسی است که این نعمتهای عظیمی را که در اختیار اوست كفران ميكند ودر غير مجراى صحيحش به كار ميبرد؛ نه فقط خود راء كه همه انسانهاى تحت فرمان خود را به جهنم ميكشاند . اين ولايت طاغوت» است

صفحه 165:
طاغوت زندگی میکند» درحقیقت او گویی میخواهد از راه جهنم برگردد. میبیند همه اطراف دارند به طرف جهنم میروند» او را هم با خودش 7

صفحه 166:
در یک جمعیت سیل آسا گاهی دلت میخواهد از اینطرف بروی؛ جمعیت بی اختیار تو را مثل پر کاهی میبرد. میخواهد خوب باشد» مسلمان بماند و مسلمان بمیرد» نمیتواند؛ یعنی جریان اجتماعی او را دارد ,میکشد و میبرد

صفحه 167:
تور نامرئي نظام جاهلی» آنچنان انسان را می کشد. آنچنان به طرفهایی که هدایت کنندگان آن تور مایلند» آدم را میکشاند که آدم نمیفهمد کجا میرود. گاهی هم خیال ميكند كه دارد ميرود به طرف سرمنزل سعادت » غافل از اينكه به .بدترين مكان ميرود

صفحه 168:
آن مردمی که تحت ولايت ولئّ الله زندكى میکنند» اهل نجاتند؛ خصوصی» قصورهاو تقصیرها و گناههایی هم گاهی ,داشته باشند

صفحه 169:
آن مردمی که تحت ولایت شیطان و طاغوت زندگی میکنند» اهل بدبختی و عذابند؛ اگرچه در کارهای شخصیی در اعمال خصوصیی اهل نیکوکاری و کارهای خوب هم باشند

صفحه 170:
‎al‏ ذمه از نظر اجتماعی مسمانند در جامعه اسلامی» بهودی و مسيحي تحت نمّه اسلام هم در راه اسلا حرکت میکند. از لحاظ اعمال شخصىء بهودی است؛ اما از لحاظ اجتماعی» یک مسلمان است. خیلی مسلمانتر از آن مسلمانی که در نظام ,جاهلی زندگی میکند

صفحه 171:
آثار و نتایج هجرت آن کسی که در راه خدا مهاجرت میکند» در زمین» جولانگاهی بسیار و سرزمینی گسترده مییابد و از خفقان محیط قبلی رها شده و در محیطی آزاد و فراخ به فعالیت و عبادت و خدمت می پردازد و هرکه بیشتر برای خدا حرکت و عبادت و تلاش و جهاد و انفاق بکند در محیط جدید عزیزتر * . است

صفحه 172:
خلاصه ی مباحث نبوت در قرآن سخنران بر روشهای برداشت از قرآن تاکید دارد و از ‎ad,‏ معانی بر قرآن برخذر میدارد ‎oly‏ رسیدن به لطائف و ظرایف قرآن» نس با اين کتاب شریف ,است

صفحه 173:
از آنجا که حواس و غریزه انسان و دانش و عقل او کفایتِ هدایتِ وی به سمت کمال را نمیکند لذا به نيرويى فراتر نياز است تا انسان را .هدایت نماید این ضرورت» همان فلسفه ی نبّت .است

صفحه 174:
نبزت یک بعثت است یعنی برانگیختگی و ,حرکت بعد از سکون نبی پیش از بعثت واجدٍ استعداد و مایه هایی قوی می باشد که وی را آماده ی دریافت مسئولیتِ سنگین نبوّت ميسازد. اما وى در مسير زندكى سيرى جون مردم معمول جامعه دارد. يس از :بعثت دو تحوّل رخ ميدهد تحوّلدر درونو باطننبى-) .رستاخيز و لنقلابىودر لجتماع -6

صفحه 175:
‎AAG 1 .‏ ‎a.‏ اج 2 یادی در اجتماع أمبر 3 ای محر زین | 3 ‎So‏

صفحه 176:
هدف اصلی پیامبران» تزکیه و تکامل قدام به موعظه و تربیت فردی نمیکنند بلکه سعی دارند تا محیط مناسبی جهت تربیت انسان فراهم .آوردند لذا به دنبال ايجاد نظام الهى و جامعه ى توحيدى مى باشند

صفحه 177:
نقطه ی شروع دعوت انبیاء از توحید است. پیامبران از ابتدا اهداف خویش را به صورت صریح مطرح میکردند زیرا دین میبایست بر اساس بصیرت و آگاهی باشد تا مانع انحرافهای احتمالی گردد. این خود درسی است که پیروان انبیاء نیز می بایست تبلیغ دين را از توحید آغاز نمایند

صفحه 178:
در برابر دعوت انبیاء» معارضان و دشمنانی وجود داشتند که چون منافع خود را در خطر میدیدند» به دشمنی با پیأمبرص :پرداختند. این گروهها عبارتند از ملاً (سودجویان اختلاف طبقاتی)» مترفین *(ثروت اندوزان) احبار و رهبان (سردمداران فکری) طاغوت إحكام سنتيد)

صفحه 179:
اگرچه انبیاء با مشکلات متعدد در مسير دعوت به حق ‎dal ye‏ ميشدند و جان خود را نيز در اين مسير هديه ميكردند اما مسير بشريّت رو به تكامل و تعالى بوده است و اين نتيجه .مجاهدت بيامبران ميباشد

صفحه 180:
در ميان سلسله ی انبیاء برخی توانستند حق را به حکومت رسانده و باطل را نابود سازند و برخی دیگر به چنین موفقيتى نايل نشدند؛ دو شرط نيل به اين توفيق » صبر و مقاومت در مبارزه و اعتقاد آكاهانه و متعهدانه می باشد كه بايد در بيروان ايشان مشهود باشد

صفحه 181:

50,000 تومان