عاشورا
اسلاید 1: شب انديشهام روز از حسين است نيام را دم به دم سوز از حسين است از آن ظلمت ستيزم همچون خورشيد که روحم غيرت آموز از حسين است
اسلاید 2: « عاشورا »در متن زندگی شیعه و در عمق باورهای پاک او جریان داشته و« نهضت کربلا » ، در طول چهارده قرن،با کوثری زلال و عمیق،سیراب کنندهجانها بوده است. هم اکنون نیز عاشورا،کانونی است که میلیونها دایره ریز و درشت از ارزشها،احساسها، عاطفهها،خردها و ارادهها بر گرد آن میچرخد و پرگاری است کهعشق را ترسیم میکند. امت عاشورایی
اسلاید 3: بی شک،محتوای آن حماسه عظیم و انگیزهها و اهداف و درسهایش یک«فرهنگ»غنی و ناب و الهام بخش را تشکیل میدهد و در حوزه وسیع تشیع ودلباختگان اهل بیت،کوچک و بزرگ و عالم وعامی،همواره با«فرهنگ عاشورا» زیسته،رشد کرده و برای آن جان باختهاند،تا آنجا که در آغاز تولد،کام نوزاد را باتربتسید الشهدا«ع»و آب فرات بر میدارند و هنگام خاکسپاری،تربت کربلاهمراه مرده میگذارند و در فاصله ولادت تا مرگ هم به حسین بن علی«ع»عشقمیورزند و برای شهادتش اشک میریزند و این مهر مقدس،با شیر وارد جانمیشود و با جان به در میرود
اسلاید 4: در حادثه کربلا،آب و عطش لازم و ملزوم یکدیگرند.کاروان ابا عبد الله،کنار فراتفرود آمد، لیکن سپاه ابن سعد،فرات را به محاصره گرفت و آب را به روی امام حسین«ع»و اهل بیت و اصحابش بست و میان امام و آب فاصله انداختند تا هم زودتر حسین«ع»را بهتسلیم وادارند و هم از خاندان رسالت انتقام بگیرند.به نقل مورخان،از سه روز قبل از عاشورابا محاصره فرات،خیمه گاه امام در مضیقه بی آبی قرار گرفت و کودکان اهل بیت را با دیدن رودفرات،تاب تحمل عطش کمتر میشد.منع آب از زنان و کودکان و افراد عادی(بویژه غیرنظامیان)در همه ادیان و مذاهب،غیر قانونی و عملی غیر انسانی است،بویژه در اسلام. آب
اسلاید 5: سپاه اموی با بستن آب به روی یاران و فرزندان حسین«ع»،این کار خلاف شرع ومغایر با شرافت انسانی و جرم جنگی را مرتکب شدند و کسانی همچون مهاجرین اوس،عمرو بن حجاج و عبد الله بن حصین به این عمل مباهات میکردند و زخم زبان میزدندکه:حسین!از این آب،درندگان و پرندگان میخورند ولی تو حق نداری از آن بچشی!
اسلاید 6: مساله«آب»،در ابعاد و صحنههای مختلف نهضت عاشورا مطرح است،از قبیل:فراتو نهر علقمه،مشک و عباس،کودکان و العطش،علی اصغر و تیر حرمله،سقایی وعلمداری،سنگابخانه، آب خنک و سلام بر حسین،غسل زیارت،لبهای تشنه،بستن آبدر کربلا،مراسم طشت گذاری،مهریه فاطمه،برداشتن کام با آب فرات،سیراب کردنسپاه حر و...که در باره هر کدام میتوانید به عنوان خاص آن در این فرهنگ مراجعه کنید. تشنگی کودکان و شهادت حسین با لب تشنه از فرازهای برجسته این حادثه است.وقتی امام سجاد«ع»نیز پیکر امام را دفن کرد،با انگشت روی قبر پدر نوشت:«هذا قبرالحسین بن علی بن ابی طالب،الذی قتلوه عطشانا».
اسلاید 7: از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید حاتم ز قحط آب،سلیمان کربلا بسیار گریست تا که بی تاب شد،آب خون ریخت ز دیدگان و خوناب شد،آب از شدت تشنه کامیات،ای سقا آن روز ز شرم روی تو آب شد،آب آب،شرمنده ایثار علمدار تو شد که چرا تشنه از او اینهمه بیباک گذشت بود لب تشنه لبهای تو صد رود فرات رود بیتاب،کنار تو عطشناک گذشت بر تو بستند اگر آب،سواران سراب دشت دریا شد و آب از سر افلاک گذشت
اسلاید 8: آب،رمز طلب و تشنگی و الگوی عطشهای حیات بخش است و آنان که از آب هماستغنا و بینیازی نشان میدهند و تشنگی را طالبند،به آب حیات و سیرابی جان میرسند. به گفته مولانا: آب کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست
اسلاید 9: از جنایتهای سپاه عمر سعد،آتش زدن خیمههای امام حسین«ع»و اهل بیت او در روزعاشورا بود.پس از آنکه امام به شهادت رسید،کوفیان به غارت خیمهها پرداختند،زنها رااز خیمهها بیرون آوردند،سپس خیمهها را به آتش کشیدند.اهل حرم،گریان و پابرهنه دردشت پراکنده شدند و به اسارت در آمدند. امام سجاد«ع»در ترسیم آن صحنه فرمودهاست:به خدا قسم هر گاه به عمهها و خواهرانم نگاه میکنم،اشگ در چشمانم میدود و بهیاد فرار آنها در روز عاشورا از خیمهای به خیمه دیگر و از پناهگاهی به پناهگاه دیگرمیافتم،که آن گروه فریاد میزدند:خانه ظالمان را بسوزانید! این آتش،امتداد همان آتشزدنی بود که پس از رحلت پیامبر،در خانه زهرا«ع»با آن سوخت و آتش کینههایی بود کهاز بنی هاشم و اهل بیت در سینهها داشتند.به یاد این حادثه،در مراسم عاشورا در برخیمناطق رسم است که خیمههایی به نشان خیام اهل بیت بر پا میکنند،ظهر عاشورا به آتشمیکشند،تا احیاگر یاد آن ستمی باشد که روز عاشورا بر خاندان رسالت رفتآتش زدن خیمهها
اسلاید 10: آتش به آشیانه مرغی نمیزنند گیرم که خیمه،خیمه آل عبا نبود
اسلاید 11: شهادت مظلومانه سید الشهدا و یارانش در کربلا،تاثیر بیدارگر و حرکت آفرین داشتو خونی تازه در رگهای جامعه اسلامی دواند و جو نامطلوب را شکست و امتدادهای آنحماسه،در طول تاریخ،جاودانه ماند.حتی در همان سفر اسارت اهل بیت نیز تاثیراتسیاسی این حادثه در اندیشههای مردم آشکار شد.گروهی از اسرا را که به شام میبردند،چون به تکریت رسیدند، مسیحیان آنجا در کلیساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشتهشدن حسین«ع»،ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند.به شهر«لینا» نیز رسیدند.مردم آنجا همگی گرد آمدند و بر حسین و دودمانش سلام و درود فرستادند وامویان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بیرون کردند.چون خبر یافتند که مردم«جهینه» هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند.به قلعه«کفر طاب»رفتند،به آنجا نیزراهشان ندادند.به حمس که وارد شدند،مردم تظاهرات کردند و شعار دادند:«اکفرا بعدایمان و ضلالا بعد هدی؟»و با آنان درگیر شدند و تعدادی را کشتند.آثار و نتایج نهضت عاشورا
اسلاید 12: برخی از تاثیراتحماسه عاشورا از این قرار است
اسلاید 13: برخی از تاثیراتحماسه عاشورا از این قرار است
اسلاید 14: برخی از تاثیراتحماسه عاشورا از این قرار استتاثیر حماسه عاشورا را درانقلابهای بزرگی که در طول تاریخ، بر ضد ستم انجام گرفته،چه در عراق و ایران و چه درکشورهای دیگر،نباید از یاد برد.«فرهنگ شهادت»و انگیزه جهاد و جانبازی که درانقلاب اسلامی ایران و هشتسال دفاع مقدس در جبههها جلوهگر بود،گوشهای از اینتاثیر پذیری است.شعار«نهضت ما حسینیه،رهبر ما خمینیه»که در مبارزات ملت مسلمانایران بر ضد طاغوت طنین افکن بود و نیز شور حسینی جبهههای رزم ایران،گواه روشنتاثیر گذاری کربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدس است.
اسلاید 15: نتایج نهضت کربلا:
اسلاید 16: نتایج نهضت کربلا:
اسلاید 17: خون او تفسیر این اسرار کرد ملتخوابیده را بیدار کرد
اسلاید 18: از مهمترین درسهای نهضت کربلا و از الفبای نخستین فرهنگ عاشورا،آزادگی و حریتو تن به ظلم ندادن و اسیر ذلت نشدن است.حسین بن علی«ع»فرموده است:«موت فیعز خیر من حیاة فی ذل» مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.نیز در مقابل تسلیم و بیعت،فرمود: «لا و الله،لااعطیهم بیدی اعطاء الذلیل و لا اقر اقرار العبید»دست ذلت به شما نمیدهم و چون بردگانتسلیم شما نمیشوم.همچنین در کربلا وقتی آن حضرت را میان جنگ یا بیعت مخیر کردند،فرمود:«الا و ان الدعی بن الدعی قد رکزنی بین اثنتین،بین السلة و الذلة،هیهات منا الذلة...» ناپاکناپاکزاده مرا بین دو چیز،شمشیر و ذلت مخیر قرار داده است،ذلت از ما بسیار دور است. بر ما گمان بندگی زور بردهاند ای مرگ همتی که نخواهیم این قیود از آستان همت ما ذلت است دور و اندر کنام غیرت ما نیستش ورود
اسلاید 19: در نبرد عاشورا نیز در حملههایی که به صفوف دشمن میکرد،رجز میخواند و میفرمود: «الموت اولی من رکوب العار و العار اولی من دخول النار» مرگ،بهتر از ننگ است و ننگ،بهتر از دوزخ!وقتی که مجروح بر زمین افتاده بود،شنید که سپاه دشمن قصد حمله به حرم و خیمهگاه او را دارد،بر سرشان فریاد کشید:«یاشیعة آل ابی سفیان!ان لم تکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فیدنیاکم...»گر شما را به جهان دینی و آیینی نیستلا اقل مردم آزاده به دنیا باشید
اسلاید 20: نهضت عاشورا،به همه مظلومان،درس مبارزه و به همه مبارزان،الهام مقاومت وروحیه آزادگی داده است.«درس آزادی به دنیا داد،رفتار حسین!».گاندی،مصلح بزرگهند گفته است:«من برای مردم هند،چیز تازهای نیاوردم.فقط نتیجهای را که از مطالعات و تحقیقاتمدر باره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا به دست آورده بودم،ارمغان ملت هند کردم.اگر بخواهیمهند را نجات دهیم،واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی«ع»پیمود.»
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.