کسب و کار مدیریت و رهبری

نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ( ره )

nehzate_eslami_be_rahbariye_emam_khomeini

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ( ره )”

نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ( ره )

اسلاید 1: بسم الله الرّحمن الرّحـیم

اسلاید 2: تهیه و تنظیم :فاطـمه قاسـمی

اسلاید 3: نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ( ره )

اسلاید 4: اجرای اصلاحات امریکایی در ایران پس از جنگ جهانی دوم ،وضعیت جدیدی در جهان شکل گرفت . امریکا و شوروی به عنوان دو ابر قدرت شرق و غرب در برابر هم صف آرایی کردند . از آنجایی که ایران در همسایگی شوروی واقع شده بود ، برای هر دو ابر قدرت اهمیت زیادی داشت . با کودتای 28 مرداد ، ایران زیر سلطۀ امریکا قرار گرفت . امریکایی ها شاه را وادار کردند تا طرح های مورد نظر آنان را باعنوان اصلاحات اجتماعی به اجرا در آورد . اهداف اصلی اصلاحات امریکایی عبارت بود از :1-جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران2-ممانعت از شکل گرفتن نهضت های مردمی3-وابستگی کامل اقتصادی و فرهنگی ایران به امریکامحمدرضا شاه به منظور انجام برنامه های امریکایی در ایران ، ابتدا علی امینی و سپس اسدالله عَلَم را که به سر کردگی او اطمینان داشت ، به نخست وزیری منصوب کرد.

اسلاید 5:

اسلاید 6: تصویب نامۀ انجمن های ایالتی و ولایتی و آغاز نهضت امام خمینی پس از درگذشت آیت الله بروجردی در سال 1340 ش . شاه احساس کرد زمان برای اجرای اصلاحات مورد نظر امریکا فرا رسیده است . او تصور می کرد با رحلت مرجع بزرگ شیعیان ، روحانیت و مرجعیت ضعیف شده اند و توان ایستادگی در برابر حکومت او را ندارند ؛ از این رو ، در سال 1341 ش . دولت عَلَم تصویب نامۀ انجمن های ایالتی و ولایتی را به تصویب رساند . به موجب یکی از بندهای آن ، شرط مسلمان بودن و سوگند به قرآن توسط انتخاب شوندگان حذف شد و به جای آن می توانستند به هر کتاب آسمانی سوگند یاد کنند. امام خمینی نخستین مرجع تقلیدی بود که با این تصویب نامه مخالفت کرد . ایشان یقین داشت هدف تصویب نامۀ مذکور ، تضعیف اسلام است . امام خمینی ، دیگر مراجع و علما را نیز به اعتراض علیه تصویب نامۀ انجمن های ایالتی و ولایتی فرا خواند . سرانجام ، در نتیجه اعتراض و مخالفت جدّی امام خمینی و دیگر مراجع ، رژیم مجبور شد تصویب نامۀ مذکور را لغو کند .

اسلاید 7: آيت الله بروجردی مرجع نامدار شيعيانامام خمينی (ره) رهبر نهضت اسلامی ايران

اسلاید 8: اعلام اصول شش گانه و اوج گیری مبارزه امام خمینی مدتی بعد از لغو تصویب نامۀ انجمن های ایالتی و ولایتی ، شاه زیر فشار دولت امریکا اعلام کرد که قصد دارد اصول شش گانه ای را موسوم به « اصول انقلاب سفید » به همه پرسی بگذارد . امام خمینی با درک ماهیت و اهداف این اصول ، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و ضمن غیر قانونی دانستن همه پرسی ، از مردم خواست در همه پرسی مذکور شرکت نکنند . مردم تهران و قم در پشتیبانی از امام و در اعتراض به اصول شش گانه و همه پرسی آن ، تظاهرات با شکوهی برگزار کردند . رژیم در بهمن 1341 ، همه پرسی مورد نظر خود را انجام داد و مدعی شد که اکثریت مردم موافق اصول یاد شده اند . این همه پرسی فرمایشی نیز نتوانست امام را از مخالفت با اصلاحات امریکایی باز دارد.

اسلاید 9: فاجـعۀ فیـضیه روز دوم فروردین 1342 ، به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق ( ع ) مجلس سوگواری در مدرسه فیضیه قم برگزار شد . رژیم شاه ، چون از گسترش دامنۀ اعتراض های مردم خشمگین بود ، کماندو های خود را به آن مدرسه فرستاد ؛ آنها نیز به طرز هولناکی جمعیت سوگوار از جمله طلاب را مورد هجوم قرار دادند و تعدادی از آنان را شهید و زخمی کردند.

اسلاید 10:

اسلاید 11: منع سکوت و باز خواست دولت توسط امام خمینی پس از هجوم وحشیانۀ مأموران حکومت به مدرسۀ فیضیه ، امام خمینی طیّ اعلامیه ای خطاب به مردم و علما ، هرگونه سکوت در برابر جنایات رژیم را حرام دانست و تأکید کرد که اظهار حقایق واجب است . ایشان خود گام اوّل را برداشت و عَلَم ( نخست وزیر وقت ) را در مورد مسائلی مانند حمله به مردم در بازار تهران ، همه پرسی و فاجعۀ مدرسۀ فیضیه بازخواست کرد .

اسلاید 12: عاشورای سال 1342 ش . با فرا رسیدن ماه محرم که مصادف با خرداد 1342 بود ، امام به روحانیان و سخنرانان مذهبی توصیه کرد که در برابر اقدامات غیر اسلامی و ظالمانۀ رژیم سکوت نکنند . ایشان هم چنیین از آنان خواست که خطر دولت غاصب اسرائیل را به مردم گوشزد کنند . حکومت پهلوی ضمن به رسمیت شناختن اسرائیل ، با آن دولت اشغالگر روابط دوستانه برقرار کرده بو د .

اسلاید 13: ساواک پیش از فرا رسیدن تاسوعا و عاشورا ، به سخنرانان تذکر داد در صورتی اجازة سخنرانی دارند که شروط زیر را رعایت کنند:1-علیه شخص اول مملکت ، یعنی شاه ، سخنی نگویند .2-علیه اسرائیل مطلبی بیان نکنند . 3-مرتب به گوش مردم نخوانند که اسلام در خطر است . با وجود مراقبت و سخت گیری های شدید پلیسی و امنیتی ، روز عاشورا جمعیت کثیری از مردم تهران به خیابان ها ریختند و به طرف دانشگاه حرکت کردند و از آنجا تا مقابل کاخ مَرمَر پیش رفتند و شعار « مرگ بر دیکتاتور » را سر دادند . این جمعیت و آن حرکت ها و شعارها که تا آن زمان بی سابقه بود ، به شاه فهماند که نهضت امام خمینی در میان مردم سخت ریشه دار است .

اسلاید 14:

اسلاید 15: سخنرانی تاریخی امام در روز عاشورادر روز عاشورا ، مردم شهرهای مختلف که به قصد زیارت به قم آمده بودند ، همراه با روحانیان و گروه زیادی از مردم این شهر ، برای شنیدن سخنان امام خمینی در مدرسۀ فیضیه و صحن های حرم حضرت معصومه ( س ) و میدان آستانه اجتماع کردند . رژیم که از تمایل زیاد مردم به شنیدن سخنان امام اطلاع داشت ، کوشید تا از سخنرانی ایشان جلو گیری نماید ، امّا امام با قاطعیت تمام وارد مدرسۀ فیضیه شد و در یک سخنرانی علیه حکومت شاه و وابستگی آن به بیگانگان به سخن پرداخت . در ادامه ، بخشی از سخنان امام را می خوانید .

اسلاید 16: آیا می دانید ؟ « اگر دستگاه جبّار ایران با مراجع سر جنگ داشت و با علمای اسلام مخالف بود ، به قرآن چه کار داشت ؟ به مدرسۀ فیضیه چه کار داشت ؟ به طلاب علوم دینیه چه کار داشت ؟ به سید 18 سالۀ ما چه کار داشت ؟ ( اشاره به یکی از طلاب جوان که در وقایع مدرسۀ فیضیه شهید شده بود ) سید 18 سالۀ ما به شاه چه کار کرده بود ؟ به دولت چه کرده بود ؟ به دستگاه جبّار ایران چه کرده بود ؟ به این نتیجه می رسیم که اینها با اساس کار دارند ، با اساس اسلام و روحانیت مخالف اند ، اینها نمی خواهند این اساس موجود باشد ، اینها نمی خواهند صغیر و کبیر ما موجود باشد . اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد . اسرائیل نمی خواهد در این مملکت علمای اسلام باشند. اسرائیل نمی خواهد در این احکام اسلام باشد ، اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد .

اسلاید 17: اسرائیل به دست عمال سیاه خود مدرسۀ فیضیه را کوبید ، ما را می کوبد ، شما ملت را می کوبد ، می خواهد اقتصاد شما را قبضه کند . می خواهد تجارت وزارت و زراعت شما را از بین ببرد ، می خواهد ثروت شما را تصاحب کند . اسرائیل می خواهد به دست عُمّال خود آن چیزهایی را که مانع او هستند ، آن چیزهایی را که سد راهش هستند از سر راه بردارد. »«ای آقای شاه ، ای جناب شاه ، بدبخت ، بیچاره ، به شما نصیحت می کنم . ای جناب شاه ، من به تو نصیحت می کنم . دست از این اعمال و رویه بردار ! من میل ندارم که اگر روزی ارباب ها بخواهند تو بروی ، مردم شکر گزاری کنند ! من نمی خواهم تو مثل پدرت باشی .... بد بخت ، بیچاره ، 45 سال از عمرت می رود . کمی تأمل کن ! کمی تدبّر کن ! قدری عواقب امور را ملاحظه کن ! کمی عبرت بگیر ! عبرت از پدرت بگیر ! »

اسلاید 18: دستگیری امام و قـیام 15 خردادبه دنبال سخنرانی کوبندة امام در روز عاشورا ، در ساعت 3 بامداد پانزدهم خرداد ، مأموران حکومت شاه به خانۀ امام ریختند و ایشان را دستگیر و بلافاصله به تهران منتقل کردند . صبح آن روز ، مردم قم پس از اطلاع از دستگیری امام ، به خیابان ها آمدند و خواستار آزادی ایشان شدند. مأموران حکومت شاه ، مردم را از هوا و زمین به گلوله بستند و بسیاری را شهید و مجروح کردند . وقتی خبر دستگیری امام به تهران رسید ، مردم این شهر نیز با شعار « یا مرگ یا خمینی » به تظاهرات پرداختند . رژیم که به وحشت افتاده بود و تصور چنین عکس العمل شدیدی را نداشت ، به مأموران خویش دستور داد تا مردم را به گلوله ببندند ؛ در نتیجه ، عدة زیادی از مردم تهران شهید و مجروح شدند . فجیع ترین جنایت رژیم در روز پانزدهم خرداد ، قتل عام کفن پوشان ورامین بود که در این روز از ورامین به سوی تهران حرکت کرده و خواهان آزادی امام خمینی بودند .

اسلاید 19: امام خمينی (ره) در ميان انبوه جمعيت در شهر قم

اسلاید 20: آثار قیام پانزده خرداد : قیام مردم در پانزدهم خرداد 42 ، اگرچه با استفاده از نیروی نظامی سرکوب شد اما تأثیرات عمیقی در شکل و اهداف مبارزة ملت با رژیم پهلوی بر جای گذاشت ؛ از جمله :1-اتحاد اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان و روحانیان در مبارزه با حکومت پهلوی2-حضور پرشورتر و موثرتر روحانیان در مبارزه با رژیم3-عزم راسخ مبارزان برای نابودی نظام شاهنشاهی و ایجاد حکومت اسلامی

اسلاید 21: تهران روز ١٥ خرداد ١٣٤٢

اسلاید 22: پرسش و جستجو

اسلاید 23: 1-هدف امریکا از اجرای اصلاحات اجتماعی در ایران چه بود ؟1-جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران2-ممانعت از شکل گرفتن نهضت های مردمی3-وابستگی کامل اقتصادی و فرهنگی ایران به امریکا

اسلاید 24: 2-چرا امام خمینی با تصویب نامۀ انجمن های ایالتی و ولایتی مخالفت کرد ؟ایشان یقین داشت هدف تصویب نامه مذکور ، تضعیف اسلام اسلام است . امام خمینی ، دیگر مراجع و علما را نیز به اعتراض علیه تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی فرا خواند . سرانجام ، در نتیجه اعتراض و مخالفت جدّی امام خمینی و دیگر مراجع ، رژیم مجبور شد تصویب نامه مذکور را لغو کند .

اسلاید 25: 3-علت قیام مردم تهران ، قم و دیگر شهرها در 15 خرداد 1342 چه بود ؟به دنبال سخنرانی کوبندة امام در روز عاشورا ، در ساعت 3 بامداد پانزدهم خرداد ، مأموران حکومت شاه به خانۀ امام ریختند و ایشان را دستگیر و بلافاصله به تهران منتقل کردند . صبح آن روز ، مردم قم پس از اطلاع از دستگیری امام ، به خیابان ها آمدند و خواستار آزادی ایشان شدند. مأموران حکومت شاه ، مردم را از هوا و زمین به گلوله بستند و بسیاری را شهید و مجروح کردند .وقتی خبر دستگیری امام به تهران رسید ، مردم این شهر نیز با شعار « یا مرگ یا خمینی » به تظاهرات پرداختند . رژیم که به وحشت افتاده بود و تصور چنین عکس العمل شدیدی را نداشت ، به مأموران خویش دستور داد تا مردم را به گلوله ببندند ؛ در نتیجه ، عدة زیادی از مردم تهران شهید و مجروح شدند . فجیع ترین جنایت رژیم در روز پانزدهم خرداد ، قتل عام کفن پوشان ورامین بود که در این روز از ورامین به سوی تهران حرکت کرده و خواهان آزادی امام خمینی بودند.

اسلاید 26: 4-دو مورد از نتایج قیام 15 خرداد را بنویسید.1-اتحاد اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان و روحانیان در مبارزه با حکومت پهلوی2-حضور پرشورتر و موثرتر روحانیان در مبارزه با رژیم3-عزم راسخ مبارزان برای نابودی نظام شاهنشاهی و ایجاد حکومت اسلامی

اسلاید 27: 5-مشخص کنید هر یک از رویدادهای ستون سمت چپ در پی کدام رویداد ستون سمت راست رخ داده است ؟الف)منع سکوت و بازخواست دولت توسط امام1-درگذشت آیت اله بروجردیب)دستگیری امام در نیمه شب 15 خرداد2-اعلام همه پرسی اصول ششگانه از سوی شاهپ)تحریم همه پرسی اصول شش گانه توسط امام خمینی3-سخنرانی کوبندة امام در عاشورای 1342ت)تصویب نامۀ انجمن های ایالتی و ولایتی4-فاجعۀ مدرسۀ فیضیه

اسلاید 28: فـعالیـت تکـمیلی -دلایل و عوامل شکل گیری نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ( ره ) را بررسی کنید.امام خمینی  در کتاب کشف الاسرار که در سال 1322 ش. منتشر شد ،به انتقاد از سیاست های استعماری و ضد اسلامی دوران 20 ساله رضا شاه پرداخت و هم چنین برای اولین بار در این کتاب به طرح مسئله (ولایت وتشکیل حکومت اسلامی تأکید کرد.نخستین بیانیۀ سیاسی امام خمینی یک سال بعد صادر شد . وی در این بیانیه به طور آشکاری علمای اسلام و جامعۀ مسلمانان را به قیام عمومی فرا خواند و زنگ خطر و بیدار باش را در برابر سیاست های استعماری به صدا در آورد.پس از ارتحال آیت الله العظمی بروجردی مرجعیت امام خمینی فراگیر شد و مورد استقبال مردم ایران قرار گرفت.بسیاری از علما ایشان را به عنوان مرجع اعلم معرفی کردند.به دنبال اعتراض شدید و تند امام خمینی  به برنامه های آمریکایی شاه ،رژیم با تبعید امام خمینی می خواست رهبری نهضت را از ایران دور نگاه دارد تا شعله های بیداری را در ایران خاموش کند.کوشش رژیم شاه برای دور کردن امام خمینی از ایران و فراموش شدن نام او و راه ایشان،نتایج معکوسی به دنبال داشت،روز به روز پیوند رهبری با مردم عمیق تر و بر عظمت و محبوبیت وی افزوده شد..امام خمینی در دوران تبعید با مواضع شجاعانه،هوشمندانه و نیز ساده زیستی مثال زدنی اش همه محدودیت ها و تنگنا ها را تحمل کرد وهم چون ستاره ای در ظلمت شب درخشید.او در دل مردم ایران و مبارزان مسلمان در کشورهای اسلامی و آزادی خواهان جهان جای گرفت.امام خمینی،ضمن تبین نظریه حکومت اسلامی ،به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی بر پایه ماهیت سیاسی و اجتماعی دین مبین اسلام اهتمام ورزیدند.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید