شیمیعلوم پایه

عدد اكتان

صفحه 1:
ان لك اب ها برك رجا رس

صفحه 2:
عدد اكتان تهيه و تنظيم: نام شما

صفحه 3:
تعریف عدد اکتان ۱ or Segre) Py Ey Oy Por ey oe JU Par EC ‏در مقابل گرما . فشار و شروع احتراق خود به خود(بدون جرقه)‎ عدد اکتان بنزین: عدد اكتان بنزين عبارت است ازدرصد ايزو اكتان در نرمال هيتان كه داراى ‎Mee decoded‏ ا اك باشد. به زبان ساده ترهرچه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد ُن سوخت ار

صفحه 4:
Elen ret er ea) OR ree عدد اكتان مشخص ميكند كه سوخت تا جه ميزان توانايي متراكم شدن قبل از احتراق خودبه خودي را داراست.

صفحه 5:
این عدد از کجا بدست می آید؟ ا ا ‎CTR Cee‏ الل ‎ee NOE knee Eyer‏ ا | جدا از هم با تركيب شدن با يكديكر سوختهاى متفاوتى جون ينزين»كازوئيلءنفت سفيد و... را حاصل مينمايد. ات اراس را درا ا ‎ee‏ دای اكر ينزي ار م ل ‎ee Sete ese‏ ‎eee RS oa Rey oS Nea‏ ۱

صفحه 6:
در جریان ن جنگ جهاني اول توماس ميجلى كشف نمود كه با افودن ‎oa)‏ ‎LG ۳‏ 0 ل ‎purer iC moe een re: eae]‏ 0 5 ‎ate‏ زاين ماده در بنزين تا ساليان دراز ادامه يافتءتا ايد ترجه ساك ‎hypo ans‏ رحست ساي ‎Bil‏ يديد مى أورد و بايد از بنزين حذف كردد.بنابراين حذف سرب به تدا ماده ای به نام 2 2000 ‏رهای ‏ثم و1 ‎eh St‏ | 6۷ است به جای تترا تب سرب آعار شد. ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
ا ا ‎.١‏ روش تحقيقى . روش موتورى ‏تفاوت اين دو روش در شرايط و يارامتر هاى آزمايش بر روى بنزين | بر بر ار های در نظر گرفته شده برای هر یک از این دو روش آزمایش را می بینید. ‎

صفحه 8:
] Ort TeoROO) | Qotor Oke Tori (DOO) | ‏دمای مخلوط سوخت 9 سانتیگراد .99سانتیگراد‎ دمای موتور 0 سانتیگراد 0 سانتیگراد مدير 900 600

صفحه 9:
عوامل موثر بر بالا و پایین رفتن اکتان بنزین: نا 50 * ميزان رطوبت * تنظيم دلكو

صفحه 10:
۱- ارتفاع از سطح دریا: هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی شده که مثل این است که عدد اکتان بنزین بالاتر است. ۱ اكتان [101/! زيادتر مىشود. همجنين هر جقدر كه دماى هوا كاهش بيدا كند 000ص ۳-ز دیگر موارد موثر در عدد اکتان می‌توان به مواردی چون نسبت تراکم موتور ميزان كاركرد موتور» دماى موتورء نسبت بنزين و هوا در خودروهاى بدون لامعا كه قابليت تنظيم اتوماتيك نسبت استوكيومترى را ندارند و مواردى از لين دست. اشاره نمود. البته خودروهاى مجهز به لان)عا جون مىتوانند نسبت هوا و سوخت را اندازه بگیرند و سوخت متناسب با دور موتور دمای هوا غلظت ا ا ا ل يك نسبت استوكيومترى نيز نام ميبرند.

صفحه 11:
جند نکته مهم: ” در خودروهاى با تكنولوى جديد هيج كاه باك خودرو را تا انتها ا ‎eo eee | poe‏ تاک باعت اس رسندن به ‎ee ye‏ ‎cul peanut ype Perl eres nce nse‏ ار ‏باعث ورود آشغال های کف باک به درون سیستم سوخت رسانی ‏شده و در برخی خودرو ها باعث گرم شدن بیش از حد پمپ ‏بنزین ميشود. ‏ال ا ل ل ل لشن

صفحه 12:
۱

صفحه 13:
aki Was | کون ۱. ۱ ‏ص‎ 2 Cy aN ٠ 3 ۷ 2 ~ ۱ 1 77 ) dan

بسم الله الرحمن الرحيم عدد اكتان تهيه و تنظيم: نام شما تعريف عدد اكتان عدد اكتان مقياسي است براي نشان دادن مقاومت بنزين و يا ديگر سوخت ها در مقابل گرما ،فشار و شروع احتراق خود به خود(بدون جرقه) عدد اكتان بنزين: عدد اكتان بنزين عبارت است ازدرصد ايزو اكتان در نرمال هپتان كه داراي خاصيت ضد كوبشي برابر با بنزين مورد آزمايش در شرايط آزمون استاندارد باشد .به زبان ساده ترهرچه عدد اكتان يك سوخت بيشتر باشد آن سوخت در مقابل پديده احتراق مخرب فشار و گرمامقاوم تر است. عدد اكتان مشخص كننده چيست؟ عدد اكتان مشخص ميكند كه سوخت تا چه ميزان توانايي متراكم شدن قبل از احتراق خودبه خودي را داراست. اين عدد از كجا بدست مي آيد؟ ‏ زمانی که نفت خام در پاالیشگاهها تصفیه میشود،زنجیره های هیدروکربن با طول های متفاوت بدست می آید و این زنجیره های جدا از هم با ترکیب شدن با یکدیگر سوختهای متفاوتی چون ینزین،گازوئیل،نفت سفید و ...را حاصل مینماید. هپتان دارای خاصیت متراکم شدن بسیار ضعیفی است و در مقابل اکتان قابلیت متراکم شدن بسیار باالیی دارد.پس اگر بنزینی دارای مقادیر بسیار باالیی از اکتان یا همان ایزو اکتان باشد،بنزین بسیار خوبی از نظر مقاومت در برابر خود سوزی محسوب میشود. در جریان جنگ جهانی اول توماس میجلی کشف نمود که با افزودن (تترا اتیل سرب)که یک اورگانو متالیک محسوب میشود به مخلوط بنزین ،نسبت اکتان آن را تا حد بسیاری افزایش خواهد یافت و میتوان بنزین ی ب ا فراوری ارزان قیم ت (شبک ه هیدروکربنهای با فراوری ساده تر)را ،با افزودن این ماده ،به بنزینی با اکتان باال تبدیل نمود .از طرف دیگ ر این ماده باع ث روانکاری س وپاپها نیز میشد، استفاده از این ماده در بنزین تا سالیان دراز ادامه یافت،تا اینکه متوجه شدند سرب ضررهای زیست محیطی بسیاری پدید می آورد و باید از بنزین حذف گردد،بنابراین حذف س رب ب ه تدریج در کشورهای پیشرفته با جایگزین نمودن ماده ای به نام MTBEکه مخف ف methyl teriary-butyl etherاس ت ،به جای تترا اتیل سرب آغاز شد. عدد اکتان را به چند روش می توان بدست آورد؟ .1روش تحقیقی .2روش موتوری تفاوت این دو روش در شرایط و پارامتر های آزمایش بر روی بنزین مورد نظر می باشد ،در جدول زیر برخی پارامتر های در نظر گرفته شده برای هر یک از این دو روش آزمایش را می بینید. )Motor Octane Test (MON )Reserch Octane Test(RON دمای مخلوط سوخت 148.9سانتیگراد 65.5سانتیگراد دمای موتور 100سانتیگراد 100سانتیگراد دور موتور 900 600 عوامل موثر بر باال و پایین رفتن اکتان بنزین: تاثیر دما ارتفاع از سطح دریا میزان رطوبت تنظیم دلکو -1ارتفاع از سطح دریا :هرچه ارتفاع از سطح دریا باالتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی شده که مثل این است که عدد اکتان بنزین باالتر است. -2میزان رطوب ت و دمای هوا :هرچقدر میزان رطوب ت هوا اضافه شود عدد اکتان MONزیادتر می‌شود .همچنین هر چقدر که دمای هوا کاهش پیدا کند دوباره شاهد افزایش عدد اکتان هستیم. -3از دیگر موارد موثر در عدد اکتان می‌توان به مواردی چون نسبت تراکم موتور میزان کارکرد موتور ،دمای موتور ،نس بت بنزین و هوا در خودروهای بدون ECUکه قابلیت تنظیم اتوماتیک نسبت استوکیومتری را ندارند و مواردی از این دست ،اشاره نمود .البته خودروهای مجهز به ECUچون می‌توانند نسبت هوا و سوخت را اندازه بگیرند و سوخت متناسب با دور موتور دمای هوا غلظت اکسیژن را وارد موتور کنند کمتر دچار عامل سوم می‌شوند که از آن به عنوان نسبت استوکیومتری نیز نام میبرند. چند نکته مهم: در خودروهای با تکنولوژی جدید هیچ گاه باک خودرو را تا انتها پر نکنید چرا که تا آخر پر شدن باک باعث آسیب رسیدن به خودرو می شود. از خالی شدن باک تا انتها خودداری کنید جرا که این کار هم باعث ورود آشغال های کف باک به درون سیستم سوخت رسانی شده و در برخ ی خودرو ه ا باع ث گرم شدن بیش از ح د پمپ بنزین میشود. سعی کنید بیشتر از پمپ بنزین های دولتی و داخل شهر استفاده نمایید. منبع : سایت تخصصی بهداشت محیط ایران – www.iehe.ir

62,000 تومان