صفحه 1:
لسفند ماه ۸۷ 13

صفحه 2:
الف- عملكرد برنامه سوم توسعه ب- عملكرد برنامه جهارم توسعه لال ‎ed‏ د- جهت گیری های اصلی بخش آب در برنامه ينجم توسعه

صفحه 3:
انل ‎v lege)‏ رت

صفحه 4:
عملکرد اهداف کمی

صفحه 5:

صفحه 6:
7 مرور کلی بر عملکرد بخش آب و مقایسه آن با برنامه سوم: PY Pc ‏ل ل‎ 2 ‎ee ea ee‏ ان زر سل سي الاير فيل ا ا ا ل ا ا ا ا 1 0 به شهرها و صنايع» مهندسى رودخانه و سواحلء بهبود بهره بردارى و حفاظت از لب ‎pital Eppes 2) cee ery es |e)‏ ‏در مجموع عملكرد شاخص هاى كليدى بخش در اين دوره نشان از تحقق هدف های کمی برنامه سوم در لین بخش می باشد. از مهم ترین عملکردهای این دوره مى توان به تنظيم ‎0١185‏ ميليون متر مكعب اب از طريق احداث سدهاى مخزنى » ای ا را را رد در سل 50 عار مكار و/١؟‏ هزار هكثار از اراضى و انتقال) ‎1١88‏ ميليول مترامكعا اب بواى مصارف كثري و بهداشتى و صنعتى اشاره نمود.

صفحه 7:
ب- مقايسه عملكرد اعتبارات هزينه اى و اعتبارات تملى ‎Oe‏ ل سر ا ات ا ل ل ل ل ات ‎Nes‏ ی ی اس مر ‎Se eee) ees wee ee eS ces‏ عمرانی فصل منابع آب دراین دوره به طور متوسط ۵/۲۸ درصد بوده

صفحه 8:
ييشنهادهاى لازم براى رفع موانع اجرايى و بهبود عملكرد: ا ا ا ل تسریع در تدوین و ارائه لابحه قانون جامع آب کشور به هبات دولت به ‎ey JPN a PS IN ee‏ 0 مر رك رو ا سن " تسریع در شکل گیری تشکل های آب بران با تاکید بر انجام مطالعات ‎ere eee‏ PES a8 y eS a ‏تسرك در عسليائى رودن برنامة الصا‎ a ‏بهره برداری بهینه از آب کشاورزی‎

صفحه 9:
‎ste ba‏ ل ‎1 Va ye pe CMTE: AVS NPCS ‏ا ا ا ل‎ vor SOIR ‏منلبع مللی مناسبی حتی بیش از پیش بینی های انجام شده در برنامه به‎ ‏بخش تزریق شده است. با لین وجود تحقق اهداف کمی برنامه به طور‎ ‏كامل محقق نشده است. علت عمده اين امر در تراكم طرح هاى در دست‎ ‏اجراى بش و مديريت نامناسب توزيع بودجه ميان طرحهاى اولويت دار‎ ‏به دليل اعمال فشار مراجع مختلف و در نتيجه كاهش لثر بخشى بودجه‎ ‏تخصیص يافته به بخش می باشد. پیشنهاد می شود ضمن اولویت یندی‎ 7 ‏و‎ ‏گردد.‎ ‎

صفحه 10:
ب- عملکرد برنامه جهارم توسعه عملكرد اهداف كمى

صفحه 11:
۸ 4 1 aur ۷" ۸۳ ۱۳۹۸ 1 vrs ear i ۳ 1۳

صفحه 12:
| Se Naot 3 «, Me,

صفحه 13:
ora ee

صفحه 14:

صفحه 15:
عملكرد اعتبارات بخشس ‎١‏ oe و آبفا 1112110111111

صفحه 16:
oe 3 2 TQ

صفحه 17:
شاداد ۲۸ ب نان حارم تسرد دولت مکلف است, نظر به جایگاه محوری لب در توسعه کشور منابع آب کشور ربا نگرش مدیریت جامع و توأماً عرضه ‎Ey eR eS ae Cea)‏ ل ا ا ا لت ا ل ‎ete CML eeCnp RU Washo Nes‏ 0 ا للف - اجرای مفاد تبصرو[ ‎tz Len OY‏ ۱9 تس برنامه سوم توسعه در طول اجراى برنامه جهارم توسعه و با اصالاح ساختار ‎A | ely ah‏ بهرمبردارى مناسب و با استفاده از روشهاى نوين لبيارى و كم لبيارى» راندمان ‎Us yeaa‏ ای 1 ‎ei)‏ مص كبا ريه لخلصي ررد سرف رزو يعت رس بورج لسرن ركد سرد ‎Came en‏ ا ا ا ل ا ل 1۱ ‎=e‏ مكلف است با تجهيز ا ۱ زر ور ري ار کار زان ار رای رسای ار ری را ‎ona) Ses ORI LS ee ESE ces wares eee Bente tes) etc‏ بازیافت در برنامه‌های بخش‌های مصرف منظور گردد. ایین‌نامه اجرایی این بند در طی سال اول برنامه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. ۲ ‎py eegyy aye‏ ار ور را ال یر را ۱ ‎Eas ely‏ رات لس ‎PEE I AIS rele‏ عمومى را در لوايح بودجه سنواتى تحت برنامه مستقل منظور و در جارجوب موافقتنامههاى متبادله بين 'سازمان ‎pean‏ ا | هزيئه نمايد

صفحه 18:
آدامه.... ه - طرحهای انتقال آب بین حوزه‌ای از دیدگاه توسعه پایدا با رعلیت حقوق ذینفعان و برای تأمین نیازهای مختلف مصرف» مشروط به توجیه فنی, اقتصادی, اجتماعی و زیست‌محیطی و منافع ملی مورد نظر قرار بگیرد. ‎Ae)‏ ا ل و توجيههاى فنى؛ اقتصادی» اجتماعی و زیست‌محیطی بر اساس طرح جامع آب کشور وبا تصویب هیلت وزیران به عمل آید. ‎2 Gee ST OLE OPS ZY OEE SSCS ‏سوه رب رات رن رابراه رای یرت رت‎ AS too lect eno ‏أب.در شهرها و روستاهاى كشور كسترش يابد.‎ ‎۱ ‏ا ا ا ل ات ل ل ا ا‎ Serr) ‏جمهوری اسلامی ابران مصوب ١٠/4/11/*(موضوع تعيين الكو و هزينههاى مازاد برالكوى مصرف لب) براى‎ ‏لي ل ا ل‎ ‏ح - هماهنگی اعتباری در تهییه و اجراي همزمان طرحهای تأمین لب و طرحهای مکمل نظیر شبکه‌های لبیاری و ‎Ne RENT NIETO S|‏ ۱ ‏ط - برای تداوم اجرای احکام تبصره(۷۶) قانون برنامه دوم توسعه و ماده(۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه و به منظور گسترش سرمایه گذاری» با اولویت در طرحهای شبکه‌های لبیاری و زهکشی و طرحهای تأمین ‎a‏ رد توجيه فنى و اقتصادى هستندء منلبع عمومى با منلبع بلنك كشاورزى و بهرهبرداران تلفيق مىكردد. در آييننامه اجرايى اين بند كه به تصويب هيلت وزيران مىرسد؛ جكونكى تعيين عناوين و سهم حمايت دولت مشخص می‌گردد. ‎ce‏ ا ل لا زر درا

صفحه 19:
" سیاستهای اتخاذ شده و میزان ثمربخشی آنها * سياستهاى فرابخشى و ميزان ثمربخشى آنها 7 سیاستهای بخشی و میزان ثمربخشی آنها

صفحه 20:
ed ee eee acl ‎El Sone‏ ا ‎etn Mts tere‏ ا نز ‎Sea SSR Weel Saeed aes SMa ee) ede aoe‏ سس ‏7 توجه ناکافی به امکانات اجرای سیاستها از جمله عدم تأمین منلبع مللی کافی و به موقع ‎ETS here ‏ا ا‎ ao F lee ‏7 ضعف در تناسب و هماهنگی در سرمایه گذاری و اجرای طرحهای مکمل آب ‏۲ ضعف در تعیین شاخصیهای مناسب جهت پلیش و ارزیلبی اهداف برنامه و بویژه ‏شاخص بهره ورى آب ‏ضعف در همكارى مناسب بين دستكاههاى اجرليى مرتبط جهت عملياتى نمودن ‏ا 0 ‎v ‎PUGS rans sar Weer tay rans wt teen wen PT Vere WC a a OTe 7-2 ‏زر ی‎

صفحه 21:
" توجه ناکافی به مبحث جلوگیری از آلودگی منابع آب و محیطهای آبی در برنامه ‎cote e see‏ ل ‎Oe‏ 1 ا ا رح " عدم بازگشت سرمایه جهت نگهداری و بهسازی تأسیسات موجود با توجه به روند نامطلوب سرمایه گذاری فعلی ” عدم جبران استهلاك تأسيساتء تجهيزات و ماشين آلات كه موجب كاهش بهره ورى مى كردد. 7 محدوحیت عرضه تسهیلات اعتباری و نامناسب بودن سیاستهای بانکی و ارزی در قبال بخش آب 7 نامتناسب بودن احجام کار با اعتبارات مللی لازم جهت تحت پوشش قراردادن ‎ra‏ 9 ‎es Cae)‏ Por ES at ret LENS eee roe SUS Oe RCL B ed eae ‏اذهان مسوّلین و سیاستگزاران‎ 1 es tae ede ae Oe STS ie oe a ‏منابع آب‎

صفحه 22:
Rese SRC Re WB Wes N Seger ea) ۱ ome Oe FLY PO PSCC Can ‏اقتصادى‎ ا ‎RS So Se a oe en ene Lonel Te totes‏ ملیء اقتصادی و اجتماعی به منظور بسترسازی توسعه پایدار و آمایش سرزمین ‎oa‏ ل ا ‎eats se‏ سا ‎Peet Elect te) a eae LY‏ ‎ena eee Tone eta ES OC eT rece ee SE Se ‏ا‎ ner BE Nee ee We EN cee ede RSLS ES OE NS) SS er MeL Sel eee) ‎۱ RE RNS tenet eS ae ae SNe card oe S| ACR es ced ered ‏ا ا ا‎ ‏واحد مديريت آب محقق سازند.‎

صفحه 23:
جلوگیری از آلودگی آب مقدم بر دفع آلودگی‌ها 00 erro eR TEN eater POS eee oe a ene 1 ‏ا‎ nen on cae eT ‏م‎ ae ‏اقتصادی» اجتماعی و زیست محیطی آب از سوی دیگر را ایجاد نماید.‎ لحاظ نمودن مدیریت خطرپذیری (ربسک) به عنوان جزء لاینفک مدیریت آب هدف‌های کمی و کیفی باید در راستای توزیع عادلانه و افزليش راندمان بهره‌وری آب زر " تقویت جنبه های حاکمیت موّثر آب ec ete a eer ae eco Te Se ا ‎cor aS‏ اك ‎Sees eee lee aan en eee TS Ce‏ 1 ا ‎ed aC ae‏

صفحه 24:

بسمه تعالي وزارت نيرو معاونت امور آب و آبفا در آب در بخش آب اهداف بخش عملكرد اهداف عملكرد توسعه چهارم توسعه سوم وو چهارم برنامه سوم برنامه اسفند م اه 13 87 الف -عملكرد برنامه سوم توسعه ب -عملكرد برنامه چهارم توسعه ج -آسيب شناسي برنامه هاي توسعه د -جهت گيري هاي اصلي بخش آب در برنامه پنجم توسعه الف -عملكرد برنامه سوم توسعه عملكرد اهداف كمي اهم اهداف كمي بخش آب در برنامه سوم توسعه رديف عناوين شاخص 1 ظرفيت آب تنظيمي سدها 2 طرحهاي كوچك تأمين آب 3 سدهاي انحرافي مستقل و پمپاژ 4 افزايش بهره برداري از ظرفيتها 5 آبهاي زيرزميني 6 واحد متعارف ميليون مترمكعب ميليون مترمكعب ميليون مترمكعب ميليون مترمكعب ميليون مترمكعب بهره برداري از آب براي مصارف ميليون كشاورزي مترمكعب ميليون سال پايه 1378 سال پايان برنامه درصد تحقق 1383 برنامه عملكرد 26507.0 32741.5 31659.9 96.7 2400.0 3500.0 3072.7 87.7 2070.0 3107.0 2725.0 87.7 1917.0 3667.0 2367.0 0.0 47700.0 50300.0 51918.2 103.2 83500.0 90650.0 90973.1 100.4 6011.0 7708.6 7765.8 100.7 1280.0 1672.1 1623.4 97.1 748.5 597.9 79.9 133.8 45.9 81.0 7 آبرساني به شهرها و صنايع 8 شبكههاي آبياري اصلي هزارهكتار 9 شبكههاي آبياري فرعي هزارهكتار 557.0 10 اصالح و مرمت شبكه ها هزارهكتار 99.2 291.2 كيلومتر 102.0 252.0 204.0 196.0 500.0 416.8 83.4 69127.0 84127.0 104112.0 123.8 32513.0 28798.0 88.6 --- --- --- 11 عمليات اجرايي ساماندهي رودخانه ها و سواحل مترمكعب ميليون 12 تغذيه مصنوعي و پخش سيالب 13 برقي كردن چاهها حلقه 14 نصب كنتور حجمي برروي چاهها حلقه 17513.0 حلقه 42900.0 15 تعيين تكليف چاههاي غيرمجاز باقيمانده مترمكعب 120000 عملكرد برنامه هدف برنامه 100000 80000 60000 40000 20000 0 عنوان هدف مرور كلي بر عملكرد بخش آب و مقايسه آن با برنامه سوم: الف -مقايسه شاخص های کليدی بخش با عملکرد آن: ‏ مهم ترين شاخص ها در بخش آب شامل برنامه هاي زير فصل منابع آب در قوانين بودجه مي باشند .اين برنامه ها شامل توسعه منابع آب در حوزه هاي آبريز ،آبرساني به شهرها و صنايع ،مهندسي رودخانه و سواحل ،بهبود بهره برداري و حفاظت از آب و مطالعات توسعه منابع آب مي باشند. ‏ در مجموع عملكرد شاخص هاي كليدي بخش در اين دوره نشان از تحقق هدف هاي كمي برنامه سوم در اين بخش مي باشد .از مهم ترين عملكردهاي اين دوره مي توان به تنظيم 5156ميليون متر مكعب اب از طريق احداث سدهاي مخزني ، احداث شبكه هاي ابياري زهكشي اصلي و فرعي به ترتيب در سطح 343هزار هكتار و 41هزار هكتار از اراضي و انتقال 1755ميليون متر مكعب اب براي مصارف شرب و بهداشتي و صنعتي اشاره نمود. ب -مقايسه عملکرد اعتبارات هزينه ای و اعتبارات تملک دارائيهای سرمايه ای با بودجه مصوب: ‏ ارقام اعتبارات بخش در سال هاي برنامه سوم نشانگر عزم و توجه جدی دولت و مجلس شورای اسالمی برای تامين منابع مورد نياز طرح های تملک دارايی های سرمايه ای بخش است .ميانگين رشد اعتبارات عمرانی فصل منابع آب دراين دوره به طور متوسط 5/28درصد بوده است.  پيشنهادهای الزم برای رفع موانع اجرايي و بهبود عملکرد: الف -در زمينه اجرای سياستها: ‏تسريع در تدوين و ارائه اليحه قانون جامع آب کشور به هيات دولت به عنوان ابزار قانونی مناسب برای تحقق اصالح ساختارها و نهادينه شدن تسريع در شکل گيری تشکل های آب بران با تاکيد بر انجام مطالعات اجتماعی همه جانبه نگر تسريع در عملياتي نمودن برنامه اصالح الگوی کشت و تدوين نظام بهره برداري بهينه از آب كشاورزي  ‏ ب -در زمينه بهبود روندها: در زمينه بهبود روندها و تحقق کامل اهداف کمی برنامه مرتبط با بخش، منابع مالی مناسبی حتی بيش از پيش بينی های انجام شده در برنامه به بخش تزريق شده است .با اين وجود تحقق اهداف کمی برنامه به طور کامل محقق نشده است .علت عمده اين امر در تراکم طرح های در دست اجرای بخش و مديريت نامناسب توزيع بودجه ميان طرحهای اولويت دار به دليل اعمال فشار مراجع مختلف و در نتيجه کاهش اثر بخشی بودجه تخصيص يافته به بخش می باشد .پيشنهاد مي شود ضمن اولويت يندي كارشناسانه طرحها ،براساس مدل تصميم گيري چند معياره ،نسبت به توزيع بودجه بين طرحهاي اولويت دار با متناسب با اهداف برنامه اقدام گردد. ب -عملكرد برنامه چهارم توسعه عملكرد اهداف كمي اهم اهداف كمي بخش آب در برنامه چهارم توسعه -ساالنه سالهاي برنامه سال پايه برنامه واحد متعارف عناوين شاخص ظرفيت آب تنظيمي سدها تأمين و عرضه آب شبكههاي آبياري اصلي ميليون سدهاي انحرافي مستقل و پمپاژ ظرفيت آب تنظيمي سدها آبريز رودخانههاي مرزي و مشترك مترمكعب هكتار آبرساني توسعه منابع آب حوضههاي ميليون شبكههاي آبياري مترمكعب ميليون مترمكعب ميليون مترمكعب هكتار ميليون تغذيه مصنوعي مترمكعب 1384 1386 1385 1387 1383 برنامه عملكرد درصد تحقق برنامه عملكرد درصد تحقق برنامه عملكرد درصد تحقق برنامه 23607 1789 578 32.309 1615 740 45.82 1306 1624000 151780 186500 17.092 36279 212260 31.257 47442 درصد عدم تحقق اهداف عملكرد تا شش ماهه نخست درصد تحقق 888.6 68.0398 1381 0 0.00 37385 20.05 173800 12900 7.42 برنامه تا پايان شش ماهه اول 87 -13.1 -25.1 245 252 358 142.06 260 397 152.69 268 343 127.99 276 23.7 8.60 -25.4 2789 25 2.50 10 20 20 100 20 20 100.00 20 8 40.00 -1.2 --- 86.58 15.40 17.787 100 46 46 1305.5 263 20.15 287.7 0 0.00 --- 5500 6545 119 23800 8920 425 48 35 72.917 44 56.9 45900 37.479 129.32 53 -81.8 9112 19.85 35700 5700 15.97 -72.7 39 73.58 54 25.8 47.78 -6.8 تأسيس ،تجهيز و نوينسازي شبكههاي سنجش منابع آب سطحي و زيرزميني بهبود بهرهبرداري ايستگاه 15784 540 621 115 700 650 92.857 700 495 70.71 565 516 91.33 -1.2 كشور تعادلبخشي (جبران افت آبخوانها و كاهش برداشت از سفره‌هاي دشتهاي ممنوعه) مطالعه و اجراي تعيين بستر و حريم ميليون مترمكعب كيلومتر --- 368 198.4 53.913 364 127.79 465.15 303 678.67 223.98 224 198 88.39 22.3 10948 1500 1542 102.8 2000 1200 60 2500 2000 80.00 3000 1228 40.93 -15.2 مهندسي رودخانهها و سواحل تحقيقات و استانداردها كمكهاي فني و اعتباري ساماندهي رودخانه كيلومتر 198 30 33.30 111 30 50 166.67 40 77 192.50 50 46.8 93.60 تحقيقات كاربردي پروژه 258 42 41 97.619 42 96 228.57 36 24 66.67 36 8 22.22 استانداردهاي مهندسي آب نشريه 446 25 18 72 40 37 92.5 30 29 96.67 35 11 31.43 هكتار 639000 30000 0 0 40000 7000 17.5 40000 2405 6.01 50000 1652 3.30 طرحهاي كوچك كانال و توسعه شبكه‌هاي آبياري فرعي بهبود توسعه طرحهاي زودبازده طرحهاي كوچك تأمين آب بهبود هكتار 0 ميليون مترمكعب ميليون مترمكعب 16.4 3.1 -6.1 -18.6 4200 0 0 3000 8800 293.33 3300 8580 260.00 3400 6000 176.47 68.2 80 63 78.75 65 63 96.923 73 41.8 57.26 66 17.4 26.36 -2.6 3567 130 129 99.231 120 230 191.67 126 117.3 93.10 155 61.2 39.48 1.2 30000 عملكرد برنامه هدف برنامه 25000 20000 15000 10000 5000 0 اهم عملكرد اهداف كمي بخش آب و فاضالب در برنامه چهارم توسعه سالهاي برنامه سال پايه 1384 رديف عناوين هدفهاي كمي واحد متعارف 1383 برنامه 1385 عملكرد درصد تحقق برنامه 1386 عملكرد درصد تحقق برنامه 1387 عملكرد درصد تحقق برنامه عملكرد شش ماهه نخست درصد تحقق برنامه تا پايان درصد تحقق 6ماهه اول سال 1387 1 جمعيت تحت پوشش شبكه آب شهري درصد 97.8 98.3 98.0 99.7 98.9 98.2 99.3 99.4 98.4 99.0 99.7 98.5 98.8 98.8 2 كاهش هدررفت آب شهري درصد 29.0 27.8 28.2 101.4 26.8 26.9 100.4 26.0 26.5 101.9 25.4 26.5 95.8 95.8 3 توسعه مخازن ذخيره آب شهري هزار مترمكعب (ساالنه) 450.0 445.0 400.0 89.9 456.0 420.0 92.1 495.0 405.0 81.8 503.0 80.0 15.9 4 اصالح و بازسازي شبكه آب شهري كيلومتر (ساالنه) 3042.0 5800.0 2682.0 46.2 5950.0 3077.0 51.7 6200.0 3440.0 55.5 6350.0 650.0 10.2 74.7 47.1 5 احداث و توسعه شبكه آب شهري كيلومتر (ساالنه) 2379.0 2488.0 2100.0 84.4 2560.0 1800.0 70.3 2690.0 2200.0 81.8 2790.0 507.0 18.2 69.6 6 تعداد انشعاب واگذارشده آب شهري هزار فقره (ساالنه) 319.0 300.0 310.0 103.3 316.0 292.0 92.4 330.0 450.0 136.4 339.0 95.0 28.0 91.4 7 جمعيت تحت پوشش شبكه فاضالب شهري درصد 23.7 25.7 26.0 101.2 28.8 28.0 97.2 32.2 29.6 91.9 36.0 31.0 86.1 86.1 8 افزايش ظرفيت تأسيسات تصفيه فاضالب هزار مترمكعب در روز 232.0 370.0 350.0 94.6 410.0 414.0 101.0 450.0 457.0 101.6 500.0 95.0 19.0 78.9 9 تعداد انشعاب واگذارشده فاضالب شهري هزار فقره (ساالنه) 280.0 320.0 220.0 68.8 350.0 190.0 54.3 390.0 210.0 53.8 430.0 70.0 16.3 54.8 10 نسبت پساب تصفيه شده به پساب جمع آوري شده درصد 46.0 56.0 50.0 89.3 63.0 59.0 93.7 68.0 64.0 94.1 72.0 64.0 88.9 88.9 11 احداث شبكه فاضالب شهري كيلومتر (ساالنه) 2480.0 3500.0 2600.0 74.3 3870.0 2100.0 54.3 4200.0 2500.0 59.5 4600.0 490.0 10.7 54.5 جمعيت تحت پوشش درصد 61.0 65.0 65.0 100.0 70.0 68.0 97.1 75.0 71.0 94.7 79.0 72.0 91.1 91.1 شبكه توزيع كيلومتر - 7747.0 9900.0 127.8 8312.0 4800.0 57.7 8985.0 8250.0 91.8 9751.0 1500.0 15.4 70.3 مخازن هزار مترمكعب - 147.0 140.0 95.2 165.0 105.0 63.6 185.0 150.0 81.1 208.0 52.0 25.0 63.4 انشعابات هزار فقره - 179.0 304.0 169.8 192.0 241.0 125.5 206.0 220.0 106.8 225.0 48.0 21.3 جمعيت تحت پوشش درصد 0.1 1.6 0.1 6.3 3.0 0.1 3.3 4.4 0.1 2.3 5.8 0.2 3.4 ظرفيت تصفيه خانه ليتر بر ثانيه 0.0 376.0 8.0 2.1 384.0 9.6 2.5 383.0 7.5 2.0 383.0 2.0 0.5 شبكه جمع آوري كيلومتر 0.0 2570.0 60.0 2.3 2594.0 72.0 2.8 2582.0 90.0 3.5 2569.0 70.0 2.7 101.4 3.4 1.8 2.8 انشعابات هزار فقره 0.0 60.0 0.9 1.5 61.0 1.3 2.1 61.0 1.0 1.6 61.0 0.2 0.3 12 13 14 بهره مندي روستاهاي كشور از آب آشاميدني بهداشتي(باالي 20خانوار) 15 16 17 18 19 برخورداري روستاهاي كشور جمع آوري و دفع فاضالب(باالي 200خانوار) 1.4 35000 عملكرد برنامه هدف برنامه 30000 25000 20000 15000 10000 5000 0 عملكرد اعتبارات بخش آب و آبفا اعتبارات بخش آب و آبفا در برنامه چهارم توسعه -ساالنه (ميليون ريال) سال هاي برنامه برنامه عناوين شاخص كد گسترش خدمات موزه اي 30263احداث موزه آب تامين وانتقال آب شبكه آبياري تأمين و عرضه آب 40201اصلي وزارت نيرو جهاد كشاورزي آبرساني مطالعات طرح هاي آبي ظرفيت آب تنظيمي سدها توسعه و منابع آب حوضه هاي آبريز رودخانه هاي 40204 مرزي و مشترك 1385 1384 1387 1386 مصوب عملكرد درصد تحقق مصوب عملكرد درصد تحقق مصوب عملكرد درصد تحقق مصوب عملكرد درصد تحقق 3,000 1,700 57 4,500 1,700 38 5,000 4,730 95 7,490 5,685 75.9 6,036,653 6,956,064 87 5,084,311 4,038,170 79 4,304,401 5,904,103 73 5,544,716 7,305,292 75.9 3,315,356 3,733,278 89 2,435,048 1,990,204 82 2,425,999 3,421,649 71 3,866,126 5,093,710 75.9 69 612,381 121,326 20 51 1,510,010 1,989,473 75.9 306,219 210,312 2,705,858 2,776,719 275,719 352,822 1,954,925 1,362,703 97 4,189,384 3,486,520 83 128 208,842 320,781 154 143 3,842,400 3,003,100 78 867,162 442,469 3,155,795 4,504,493 292,961 100,021 2,686,511 3,318,800 70 34 81 4,085,388 5,382,593 503,000 381,777 2,967,690 3,910,000 75.9 75.9 75.9 شبكه هاي آبياري 13,297 11,000 83 78,000 7,700 10 105,000 59,933 57 253,000 192,027 75.9 تغذيه مصنوعي 35,000 1,467 4 87,573 20,820 24 33,650 23,365 69 70,000 53,130 75.9 تأسيس تجهيز و نوين سازي شبكه بهبود بهره برداري 40202 هاي سنجش منابع آب سطحي و زيرزميني كشور مرمت و بازسازي تعادل بخشي مهندسي رودخانه و سواحل 40203ساماندهي رودخانه طرحهاي تحقيقاتي تحقيقات و استانداردها 40205 مقاوم سازي ساختمانها 40209مقاوم سازي برق سامانه هاي پساب و فاضالب آب شهري و روستايي 132,000 68,771 52 189,493 105,765 56 151,601 99,560 66 251,000 190,509 75.9 استانداردهاي مهندسي آب 180,000 209,000 108,217 176,547 60 84 200,523 362,413 324,958 286,257 162 79 264,050 313,130 305,281 240,698 116 77 456,000 425,000 346,104 322,575 75.9 75.9 181,000 117,750 65 206,559 85,635 41 274,000 187,895 69 322,000 244,398 75.9 30,934 13,067 0 14,716 8,584 0 48 66 0 47,800 24,960 13,600 22,937 17,263 6,800 48 69 50 55,900 36,000 14,500 37,315 29,263 11,600 67 81 80 77,971 48,971 19,000 59,180 37,169 14,421 75.9 75.9 75.9 40601تامين برق توسط نيروگاههاي آبي 2,325,368 2,932,000 79 2,179,800 1,839,341 84 2,055,759 2,189,636 94 1,668,282 2,198,000 75.9 40901ايجاد تاسيسات فاضالب 2,749,786 4,016,020 1,194 2,000 0 0 0 0 68 60 2,732,513 1,256 79,730 2,541,438 1,256 91,642 0 93 100 115 2,891,202 3,732,366 1,175 1,500 206,202 320,644 0 77 78 64 3,653,651 4,813,769 1,518 2,000 280,299 369,300 94,875 125,000 75.9 75.9 75.9 75.9 كاهش سطح آب زير زميني 40902ايجاد و تكميل تاسيسات آب كاهش آب به حساب نيامده 30000000 عملكرد برنامه مصوب برنامه 25000000 20000000 15000000 10000000 5000000 0 ماده 17برنامه چهارم توسعه دولت مكلف است ،نظر به جايگاه محوري آب در توسعه كشور ،منابع آب كشور را با نگرش مديريت جامع و توأم ًا عرضه و تقاض ا در ك ل چرخ ه آ ب ب ا رويكرد توس عه پايدار در واحدهاي ط بيعي حوزههاي آ بريز ب ا لحاظ نمودن ارزش اقتص ادي آ ب ،آگاهس ازي عموم ي و مشارك ت مردم ب ه گونهاي برنامهريزي و مديري ت نماي د ك ه هدفهاي زي ر تحقق يابد: الف ـ اجراي مفاد تبصره( )1ماده( )106و ماده( )107قانون برنامه سوم توسعه در طول اجراي برنامه چهارم توسعه و با اصالح روشهاي نوي ن آ بياري و كم‌آ بياري ،راندمان س اختار مص رف آ ب و اس تقرار نظام بهره‌برداري مناس ب و ب ا اس تفاده از ‌ آ بياري و ب ه تب ع آ ن كاراي ي آ ب ب ه ازاي ي ك مترمكع ب در ط ي برنام ه بيس ت‌وپنج درص د( )%25افزاي ش يافت ه و ب ا اختصاص به محصوالت با ارزش اقتصادي باال و استفاده بهينه از آن موجبات افزايش بهره‌وري آب را فراهم سازد. ب ـ به منظور ايجاد تعادل بين تغذيه و برداشت سفره‌هاي آب زيرزميني در دشتهاي با تراز منفي ،دولت مكلف است با تجهيز منابع مالي مورد نياز و تمهيدات سازه‌اي و مديريتي ،مجوزهاي بهره‌برداري در اين دشتها را بر اساس مصرف معقول (موضوع ماده« »19قانون توزيع عادالنه آب) كه با روشهاي نوين آبياري قابل دسترس است ،اصالح نمايد به طوري كه تا پايان برنامه چهارم تراز منفي سفره‌هاي آب زيرزميني بيست‌وپنج درصد( )%25بهبود يابد. رمايهگذاري ،براي بهره‌برداري حفاظ ت و ج ـ ارزش اقتص ادي آ ب در ه ر ي ك از حوزه‌هاي آ بريز ،ب ا لحاظ ارزش ذات ي و س ‌ بازياف ت در برنامه‌هاي بخش‌هاي مص رف منظور گردد .آيين‌نام ه اجراي ي اي ن بن د در ط ي س ال اول برنام ه تهي ه و ب ه تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. د ـ ب ه منظور تس ريع در اجراي طرحهاي اس تحصال ،تنظي م ،انتقال و اس تفاده حداكث ر از آبهاي رودخانه‌هاي مرزي و منابع آ ب سرمايهاي بودجه ‌ مشترك ،دولت موظف است ساالنه دو درصد( )%2از مجموع اعتبارات طرحهاي تملك دارايي‌هاي عموم ي را در لواي ح بودج ه س نواتي تح ت برنام ه مس تقل منظور و در چارچوب موافقت‌نامه‌هاي متبادل ه بي ن س ازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و وزارت نيرو براي اجراي طرحهاي مذكور به صورت صددرصد( )%100تخصيص يافته، هزينه نمايد. ادامه.... هـ ـ طرحهاي انتقال آب بين حوزه‌اي از ديدگاه توسعه پايدار ،با رعايت حقوق ذينفعان و براي تأمين نيازهاي مختلف زيستمحيطي و منافع ملي مورد نظر قرار بگيرد. ‌ مصرف ،مشروط به توجيه فني ،اقتصادي ،اجتماعي و وـ مبادله آب با كشورهاي همجوار با رعايت اصل هفتادوهفتم( )77قانون اساسي جمهوري اسالمي ايران و منافع ملي توجيههاي فني ،اقتصادي ،اجتماعي و زيست‌محيطي بر اساس طرح جامع آب كشور و با تصويب هيأت وزيران و ‌ به عمل آيد. زـ فرهنگ صحيح و منطقي مصرف آب ،از طريق تدوين الگوي مصرف بهينه آب ،اصالح تعرفه‌ها براي مشتركين پرمصرف ،به تدريج با نصب كنتورهاي جداگانه براي كليه واحدهاي مسكوني و اجراي طرحهاي مديريت مصرف آب در شهرها و روستاهاي كشور گسترش يابد. تبص ره :قانون الحاق ي ك بن د و دو تبص ره ب ه ماده( )133قانون برنام ه س وم توس عه اقتص ادي ،اجتماع ي و فرهنگ ي هزينههاي مازاد برالگوي مص رف آ ب) براي جمهوري اس المي ايران مص وب (6/8/1380موضوع تعيي ن الگ و و ‌ دوره برنامه چهارم( )1384-1388تنفيذ ميگردد. ح ـ هماهنگ ي اعتباري در تهي ه و اجراي همزمان طرحهاي تأمي ن آ ب و طرحهاي مكم ل نظي ر شبكه‌هاي آ بياري و زهكشي در پايين‌دست و طرحهاي آبخيزداري در باالدست سدهاي مخزني به عمل آيد. ط ـ براي تداوم اجراي احكام تبصره( )76قانون برنامه دوم توسعه و ماده( )106قانون برنامه سوم توسعه و به منظور رمايهگذاري ،ب ا اولوي ت در طرحهاي شبكه‌هاي آ بياري و زهكش ي و طرحهاي تأمي ن آ ب ،ك ه داراي گس ترش س ‌ توجيه فني و اقتصادي هستند ،منابع عمومي با منابع بانك كشاورزي و بهره‌برداران تلفيق مي‌گردد .در آيين‌نامه اجراي ي اين بن د كه به تصويب هيأ ت وزيران مي‌رس د ،چگونگ ي تعيين عناوين و س هم حمايت دولت مشخص مي‌گردد. ي ـ برنامه‌هاي اجرايي مديريت خشكسالي را تهيه و تدوين نمايد. سياستهاي اتخاذ شده و ميزان ثمربخشي آنها سياستهاي فرابخشي و ميزان ثمربخشي آنها سياستهاي بخشي و ميزان ثمربخشي آنها ج -آسيب شناسي برنامه هاي توسعه فاصله زياد بين ذهنيات نخبگان و مسئولين تراز اول دستگاههاي دولتي كه معموالً رأساً به تنظيم سياستها مي پردازند با مسئولين رده هاي پايين و مردم كه مسئول اجراي سياست مي باشند. توجه ناكافي به امكانات اجراي سياستها از جمله عدم تأمين منابع مالي كافي و به موقع مشاركت كم ذينفعان و ذيمدخالن در فرآيند تصميم سازي و تصميم گيري ضعف در تناسب و هماهنگي در سرمايه گذاري و اجراي طرحهاي مكمل آب ضعف در تعيين شاخصهاي مناسب جهت پايش و ارزيابي اهداف برنامه و بويژه شاخص بهره وري آب ضعف در همكاري مناسب بين دستگاههاي اجرايي مرتبط جهت عملياتي نمودن اهداف مشترك برنامه ضعف در توازن در كليه جنبه هاي مديريت منابع آب ،بويژه جنبه هاي سازه اي و غيرسازه اي توجه ناكافي به مبحث جلوگيري از آلودگي منابع آب و محيطهاي آبي در برنامه ضع ف در ايجاد مكانيزمهاي كارا در برنام ه جه ت ايجاد نظام قيم ت گذاري و تعيين ارزش آب و ضعف و خالءهاي موجود در قوانين موضوعه عدم بازگشت سرمايه جهت نگهداري و بهسازي تأسيسات موجود با توجه به روند نامطلوب سرمايه گذاري فعلي عدم جبران استهالك تأسيسات ،تجهيزات و ماشين آالت كه موجب كاهش بهره وري مي گردد. محدوديت عرضه تسهيالت اعتباري و نامناسب بودن سياستهاي بانكي و ارزي در قبال بخش آب نامتناسب بودن احجام كار با اعتبارات مالي الزم جهت تحت پوشش قراردادن آب و فاضالب روستايي عدم شفافيت در فرآيند ملي سازي ،خصوصي سازي و واگذاري تصدي گري و ابهام در اذهان مسؤلين و سياستگزاران ضعف در رويكرد مديريت بهم پيوسته منابع آب و بازتاب آن در فرآيند برنامه ريزي منابع آب د -جهت گيري هاي بخش آب وآبفا در برنامه پنجم ارتباط كام ل احکام برنام ه در کلي ه جنبه‌هاي آ ن ب ا س ياست‌هاي فقرزداي ي ،توسعه اقتصادي مديريت جامع بهم‌پيوسته آب و پيوند برنامه‌هاي بخش آب در سياست‌ها و برنامه‌ريزي ملي ،اقتصادي و اجتماعي به منظور بسترسازي توسعه پايدار و آمايش سرزمين حرکت به سمت بازيافت سرمايه در بخش آب از طريق مکانيسم قيمت‌گذاري و لحاظ نمودن آب به عنوان کاالي اقتصادي -اجتماعي افزايش تنوع‌بخشي تأمين منابع مالي از طريق ظرفيت بخش‌هاي عمومي و غيردولتي براي تأمين منابع مالي در بخش آب افزايش و در عين حال اهميت سرمايه و بهره‌وري آب براي تأمين نيازهاي مالي جهت بهره‌برداري و نگهداري و سرمايه‌گذاري گسترش فرآيند تصميم‌گيري ،اجرا ،بهره‌برداري و نگهداري به صورت غير متمرکز در سطح محلي به طوري‌که سياست‌هاي ملي را در چارچوب حوضه‌هاي آبريز به عنوان واحد مديريت آب محقق سازند. جلوگيري از آلودگي آب مقدم بر دفع آلودگي‌ها هماهنگي پايدار با طبيعت و ذينفعان و ذيمدخالن در سطح حوضه‌هاي آبريز نظام تخص يص آ ب باي د تعادل منطق ي بي ن مناب ع و مص ارف از يكسو و ارزش‌هاي اقتصادي ،اجتماعي و زيست محيطي آب از سوي ديگر را ايجاد نمايد. لحاظ نمودن مديريت خطرپذيري (ريسك) به عنوان جزء الينفک مديريت آب هدف‌هاي کمي و كيفي بايد در راستاي توزيع عادالنه و افزايش راندمان بهره‌وري آب تعيين گردد. تقويت جنبه هاي حاكميت مؤثر آب ارتقاي دانش و آگاهي عمومي در خصوص منابع و مصارف آب مشارکت وسيع ذينفعان و ذيمدخالن جلوگيري از تخري ب مناب ع آ ب ،حف ظ ،احياء ،توس عه و بهره‌برداري بهين ه از آن در راستاي تحقق توسعه پايدار

51,000 تومان