صفحه 1:
لسفند ماه ۸۷ 13
صفحه 2:
الف- عملكرد برنامه سوم توسعه
ب- عملكرد برنامه جهارم توسعه
لال ed
د- جهت گیری های اصلی بخش آب در برنامه
ينجم توسعه
صفحه 3:
انل v lege) رت
صفحه 4:
عملکرد اهداف کمی
صفحه 5:
صفحه 6:
7 مرور کلی بر عملکرد بخش آب و مقایسه آن با برنامه سوم:
PY Pc ل ل
2
ee ea ee ان زر سل سي الاير فيل
ا ا ا ل ا ا ا ا 1 0
به شهرها و صنايع» مهندسى رودخانه و سواحلء بهبود بهره بردارى و حفاظت از لب
pital Eppes 2) cee ery es |e)
در مجموع عملكرد شاخص هاى كليدى بخش در اين دوره نشان از تحقق هدف
های کمی برنامه سوم در لین بخش می باشد. از مهم ترین عملکردهای این دوره
مى توان به تنظيم 0١185 ميليون متر مكعب اب از طريق احداث سدهاى مخزنى »
ای ا را را رد در سل 50 عار مكار
و/١؟ هزار هكثار از اراضى و انتقال) 1١88 ميليول مترامكعا اب بواى مصارف كثري
و بهداشتى و صنعتى اشاره نمود.
صفحه 7:
ب- مقايسه عملكرد اعتبارات هزينه اى و اعتبارات تملى
Oe ل سر
ا ات ا ل ل ل ل ات
Nes ی ی اس مر
Se eee) ees wee ee eS ces
عمرانی فصل منابع آب دراین دوره به طور متوسط ۵/۲۸ درصد بوده
صفحه 8:
ييشنهادهاى لازم براى رفع موانع اجرايى و بهبود عملكرد:
ا ا ا ل
تسریع در تدوین و ارائه لابحه قانون جامع آب کشور به هبات دولت به
ey JPN a PS IN ee 0 مر رك رو ا سن
" تسریع در شکل گیری تشکل های آب بران با تاکید بر انجام مطالعات
ere eee
PES a8 y eS a تسرك در عسليائى رودن برنامة الصا a
بهره برداری بهینه از آب کشاورزی
صفحه 9:
ste ba ل
1 Va ye pe CMTE: AVS NPCS ا ا ا ل vor SOIR
منلبع مللی مناسبی حتی بیش از پیش بینی های انجام شده در برنامه به
بخش تزریق شده است. با لین وجود تحقق اهداف کمی برنامه به طور
كامل محقق نشده است. علت عمده اين امر در تراكم طرح هاى در دست
اجراى بش و مديريت نامناسب توزيع بودجه ميان طرحهاى اولويت دار
به دليل اعمال فشار مراجع مختلف و در نتيجه كاهش لثر بخشى بودجه
تخصیص يافته به بخش می باشد. پیشنهاد می شود ضمن اولویت یندی
7 و
گردد.
صفحه 10:
ب- عملکرد برنامه جهارم توسعه
عملكرد اهداف كمى
صفحه 11:
۸
4
1
aur ۷"
۸۳ ۱۳۹۸
1 vrs
ear
i ۳
1۳
صفحه 12:
|
Se Naot 3 «,
Me,
صفحه 13:
ora
ee
صفحه 14:
صفحه 15:
عملكرد اعتبارات بخشس ١
oe
و آبفا
1112110111111
صفحه 16:
oe 3
2 TQ
صفحه 17:
شاداد ۲۸ ب نان حارم تسرد
دولت مکلف است, نظر به جایگاه محوری لب در توسعه کشور منابع آب کشور ربا نگرش مدیریت جامع و توأماً عرضه
Ey eR eS ae Cea) ل
ا ا ا لت ا ل ete CML eeCnp RU Washo Nes 0
ا
للف - اجرای مفاد تبصرو[ tz Len OY ۱9 تس برنامه سوم توسعه در طول اجراى برنامه جهارم توسعه و با اصالاح
ساختار A | ely ah بهرمبردارى مناسب و با استفاده از روشهاى نوين لبيارى و كم لبيارى» راندمان
Us yeaa ای 1
ei) مص كبا ريه لخلصي ررد سرف رزو يعت رس بورج لسرن ركد سرد
Came en ا ا ا ل ا ل 1۱ =e مكلف است با تجهيز
ا ۱
زر ور ري ار
کار زان ار رای رسای ار ری را
ona) Ses ORI LS ee ESE ces wares eee Bente tes) etc
بازیافت در برنامههای بخشهای مصرف منظور گردد. اییننامه اجرایی این بند در طی سال اول برنامه تهیه و به
تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. ۲
py eegyy aye ار ور را ال یر را ۱
Eas ely رات لس PEE I AIS rele
عمومى را در لوايح بودجه سنواتى تحت برنامه مستقل منظور و در جارجوب موافقتنامههاى متبادله بين 'سازمان
pean ا |
هزيئه نمايد
صفحه 18:
آدامه....
ه - طرحهای انتقال آب بین حوزهای از دیدگاه توسعه پایدا با رعلیت حقوق ذینفعان و برای تأمین نیازهای مختلف
مصرف» مشروط به توجیه فنی, اقتصادی, اجتماعی و زیستمحیطی و منافع ملی مورد نظر قرار بگیرد.
Ae) ا ل
و توجيههاى فنى؛ اقتصادی» اجتماعی و زیستمحیطی بر اساس طرح جامع آب کشور وبا تصویب هیلت وزیران
به عمل آید.
2 Gee ST OLE OPS ZY OEE SSCS
سوه رب رات رن رابراه رای یرت رت AS too lect eno
أب.در شهرها و روستاهاى كشور كسترش يابد.
۱ ا ا ا ل ات ل ل ا ا Serr)
جمهوری اسلامی ابران مصوب ١٠/4/11/*(موضوع تعيين الكو و هزينههاى مازاد برالكوى مصرف لب) براى
لي ل ا ل
ح - هماهنگی اعتباری در تهییه و اجراي همزمان طرحهای تأمین لب و طرحهای مکمل نظیر شبکههای لبیاری و
Ne RENT NIETO S| ۱
ط - برای تداوم اجرای احکام تبصره(۷۶) قانون برنامه دوم توسعه و ماده(۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه و به منظور
گسترش سرمایه گذاری» با اولویت در طرحهای شبکههای لبیاری و زهکشی و طرحهای تأمین a رد
توجيه فنى و اقتصادى هستندء منلبع عمومى با منلبع بلنك كشاورزى و بهرهبرداران تلفيق مىكردد. در آييننامه
اجرايى اين بند كه به تصويب هيلت وزيران مىرسد؛ جكونكى تعيين عناوين و سهم حمايت دولت مشخص
میگردد.
ce ا ل لا زر درا
صفحه 19:
" سیاستهای اتخاذ شده و میزان ثمربخشی آنها
* سياستهاى فرابخشى و ميزان ثمربخشى آنها
7 سیاستهای بخشی و میزان ثمربخشی آنها
صفحه 20:
ed ee eee acl
El Sone ا etn Mts tere ا نز
Sea SSR Weel Saeed aes SMa ee) ede aoe
سس
7 توجه ناکافی به امکانات اجرای سیاستها از جمله عدم تأمین منلبع مللی کافی و به
موقع
ETS here ا ا ao F lee
7 ضعف در تناسب و هماهنگی در سرمایه گذاری و اجرای طرحهای مکمل آب
۲ ضعف در تعیین شاخصیهای مناسب جهت پلیش و ارزیلبی اهداف برنامه و بویژه
شاخص بهره ورى آب
ضعف در همكارى مناسب بين دستكاههاى اجرليى مرتبط جهت عملياتى نمودن
ا 0
v
PUGS rans sar Weer tay rans wt teen wen PT Vere WC a a OTe 7-2
زر ی
صفحه 21:
" توجه ناکافی به مبحث جلوگیری از آلودگی منابع آب و محیطهای آبی در برنامه
cote e see ل Oe 1
ا ا رح
" عدم بازگشت سرمایه جهت نگهداری و بهسازی تأسیسات موجود با توجه به روند
نامطلوب سرمایه گذاری فعلی
” عدم جبران استهلاك تأسيساتء تجهيزات و ماشين آلات كه موجب كاهش بهره ورى
مى كردد.
7 محدوحیت عرضه تسهیلات اعتباری و نامناسب بودن سیاستهای بانکی و ارزی در قبال
بخش آب
7 نامتناسب بودن احجام کار با اعتبارات مللی لازم جهت تحت پوشش قراردادن ra 9
es Cae)
Por ES at ret LENS eee roe SUS Oe RCL B ed eae
اذهان مسوّلین و سیاستگزاران
1 es tae ede ae Oe STS ie oe a
منابع آب
صفحه 22:
Rese SRC Re WB Wes N Seger ea)
۱ ome Oe FLY PO PSCC Can
اقتصادى
ا RS So Se a oe en ene Lonel Te totes
ملیء اقتصادی و اجتماعی به منظور بسترسازی توسعه پایدار و آمایش سرزمین
oa ل ا eats se سا
Peet Elect te) a eae LY
ena eee Tone eta ES OC eT rece ee
SE Se ا ner BE Nee ee We EN cee ede
RSLS ES OE NS) SS er MeL Sel eee)
۱ RE RNS tenet eS ae
ae SNe card oe S| ACR es ced ered ا ا ا
واحد مديريت آب محقق سازند.
صفحه 23:
جلوگیری از آلودگی آب مقدم بر دفع آلودگیها
00 erro eR TEN eater POS eee oe a ene
1 ا nen on cae eT م ae
اقتصادی» اجتماعی و زیست محیطی آب از سوی دیگر را ایجاد نماید.
لحاظ نمودن مدیریت خطرپذیری (ربسک) به عنوان جزء لاینفک مدیریت آب
هدفهای کمی و کیفی باید در راستای توزیع عادلانه و افزليش راندمان بهرهوری آب
زر
" تقویت جنبه های حاکمیت موّثر آب
ec ete a eer ae eco Te Se
ا cor aS اك
Sees eee lee aan en eee TS Ce 1 ا
ed aC ae
صفحه 24:
بسمه
تعالي
وزارت نيرو
معاونت امور آب و آبفا
در
آب در
بخش آب
اهداف بخش
عملكرد اهداف
عملكرد
توسعه
چهارم توسعه
سوم وو چهارم
برنامه سوم
برنامه
اسفند م اه 13 87
الف -عملكرد برنامه سوم توسعه
ب -عملكرد برنامه چهارم توسعه
ج -آسيب شناسي برنامه هاي توسعه
د -جهت گيري هاي اصلي بخش آب در برنامه
پنجم توسعه
الف -عملكرد برنامه سوم توسعه
عملكرد اهداف كمي
اهم اهداف كمي بخش آب در برنامه سوم توسعه
رديف
عناوين شاخص
1
ظرفيت آب تنظيمي سدها
2
طرحهاي كوچك تأمين آب
3
سدهاي انحرافي مستقل و پمپاژ
4
افزايش بهره برداري از ظرفيتها
5
آبهاي زيرزميني
6
واحد
متعارف
ميليون
مترمكعب
ميليون
مترمكعب
ميليون
مترمكعب
ميليون
مترمكعب
ميليون
مترمكعب
بهره برداري از آب براي مصارف
ميليون
كشاورزي
مترمكعب
ميليون
سال پايه
1378
سال پايان برنامه
درصد تحقق
1383
برنامه
عملكرد
26507.0
32741.5
31659.9
96.7
2400.0
3500.0
3072.7
87.7
2070.0
3107.0
2725.0
87.7
1917.0
3667.0
2367.0
0.0
47700.0
50300.0
51918.2
103.2
83500.0
90650.0
90973.1
100.4
6011.0
7708.6
7765.8
100.7
1280.0
1672.1
1623.4
97.1
748.5
597.9
79.9
133.8
45.9
81.0
7
آبرساني به شهرها و صنايع
8
شبكههاي آبياري اصلي
هزارهكتار
9
شبكههاي آبياري فرعي
هزارهكتار
557.0
10
اصالح و مرمت شبكه ها
هزارهكتار
99.2
291.2
كيلومتر
102.0
252.0
204.0
196.0
500.0
416.8
83.4
69127.0
84127.0
104112.0
123.8
32513.0
28798.0
88.6
---
---
---
11
عمليات اجرايي ساماندهي رودخانه
ها و سواحل
مترمكعب
ميليون
12
تغذيه مصنوعي و پخش سيالب
13
برقي كردن چاهها
حلقه
14
نصب كنتور حجمي برروي چاهها
حلقه
17513.0
حلقه
42900.0
15
تعيين تكليف چاههاي غيرمجاز
باقيمانده
مترمكعب
120000
عملكرد برنامه
هدف برنامه
100000
80000
60000
40000
20000
0
عنوان هدف
مرور كلي بر عملكرد بخش آب و مقايسه آن با برنامه سوم:
الف -مقايسه شاخص های کليدی بخش با عملکرد آن:
مهم ترين شاخص ها در بخش آب شامل برنامه هاي زير فصل منابع آب در قوانين
بودجه مي باشند .اين برنامه ها شامل توسعه منابع آب در حوزه هاي آبريز ،آبرساني
به شهرها و صنايع ،مهندسي رودخانه و سواحل ،بهبود بهره برداري و حفاظت از آب
و مطالعات توسعه منابع آب مي باشند.
در مجموع عملكرد شاخص هاي كليدي بخش در اين دوره نشان از تحقق هدف
هاي كمي برنامه سوم در اين بخش مي باشد .از مهم ترين عملكردهاي اين دوره
مي توان به تنظيم 5156ميليون متر مكعب اب از طريق احداث سدهاي مخزني ،
احداث شبكه هاي ابياري زهكشي اصلي و فرعي به ترتيب در سطح 343هزار هكتار
و 41هزار هكتار از اراضي و انتقال 1755ميليون متر مكعب اب براي مصارف شرب
و بهداشتي و صنعتي اشاره نمود.
ب -مقايسه عملکرد اعتبارات هزينه ای و اعتبارات تملک
دارائيهای سرمايه ای با بودجه مصوب:
ارقام اعتبارات بخش در سال هاي برنامه سوم نشانگر عزم و توجه
جدی دولت و مجلس شورای اسالمی برای تامين منابع مورد نياز طرح
های تملک دارايی های سرمايه ای بخش است .ميانگين رشد اعتبارات
عمرانی فصل منابع آب دراين دوره به طور متوسط 5/28درصد بوده
است.
پيشنهادهای الزم برای رفع موانع اجرايي و بهبود عملکرد:
الف -در زمينه اجرای سياستها:
تسريع در تدوين و ارائه اليحه قانون جامع آب کشور به هيات دولت به
عنوان ابزار قانونی مناسب برای تحقق اصالح ساختارها و نهادينه شدن
تسريع در شکل گيری تشکل های آب بران با تاکيد بر انجام مطالعات
اجتماعی همه جانبه نگر
تسريع در عملياتي نمودن برنامه اصالح الگوی کشت و تدوين نظام
بهره برداري بهينه از آب كشاورزي
ب -در زمينه بهبود روندها:
در زمينه بهبود روندها و تحقق کامل اهداف کمی برنامه مرتبط با بخش،
منابع مالی مناسبی حتی بيش از پيش بينی های انجام شده در برنامه به
بخش تزريق شده است .با اين وجود تحقق اهداف کمی برنامه به طور
کامل محقق نشده است .علت عمده اين امر در تراکم طرح های در دست
اجرای بخش و مديريت نامناسب توزيع بودجه ميان طرحهای اولويت دار
به دليل اعمال فشار مراجع مختلف و در نتيجه کاهش اثر بخشی بودجه
تخصيص يافته به بخش می باشد .پيشنهاد مي شود ضمن اولويت يندي
كارشناسانه طرحها ،براساس مدل تصميم گيري چند معياره ،نسبت به
توزيع بودجه بين طرحهاي اولويت دار با متناسب با اهداف برنامه اقدام
گردد.
ب -عملكرد برنامه چهارم توسعه
عملكرد اهداف كمي
اهم اهداف كمي بخش آب در برنامه چهارم توسعه -ساالنه
سالهاي برنامه
سال پايه
برنامه
واحد متعارف
عناوين شاخص
ظرفيت آب تنظيمي سدها
تأمين و عرضه آب
شبكههاي آبياري اصلي
ميليون
سدهاي انحرافي مستقل و پمپاژ
ظرفيت آب تنظيمي سدها
آبريز رودخانههاي مرزي و
مشترك
مترمكعب
هكتار
آبرساني
توسعه منابع آب حوضههاي
ميليون
شبكههاي آبياري
مترمكعب
ميليون
مترمكعب
ميليون
مترمكعب
هكتار
ميليون
تغذيه مصنوعي
مترمكعب
1384
1386
1385
1387
1383
برنامه
عملكرد
درصد تحقق
برنامه
عملكرد
درصد تحقق
برنامه
عملكرد
درصد تحقق
برنامه
23607
1789
578
32.309
1615
740
45.82
1306
1624000
151780
186500 17.092 36279 212260 31.257 47442
درصد عدم تحقق اهداف
عملكرد تا شش
ماهه نخست
درصد تحقق
888.6
68.0398
1381
0
0.00
37385
20.05
173800
12900
7.42
برنامه تا پايان شش ماهه
اول 87
-13.1
-25.1
245
252
358
142.06
260
397
152.69
268
343
127.99
276
23.7
8.60
-25.4
2789
25
2.50
10
20
20
100
20
20
100.00
20
8
40.00
-1.2
---
86.58
15.40
17.787
100
46
46
1305.5
263
20.15
287.7
0
0.00
---
5500
6545
119
23800
8920
425
48
35
72.917
44
56.9
45900 37.479
129.32
53
-81.8
9112
19.85
35700
5700
15.97
-72.7
39
73.58
54
25.8
47.78
-6.8
تأسيس ،تجهيز و نوينسازي شبكههاي
سنجش منابع آب سطحي و زيرزميني
بهبود بهرهبرداري
ايستگاه
15784
540
621
115
700
650
92.857
700
495
70.71
565
516
91.33
-1.2
كشور
تعادلبخشي (جبران افت آبخوانها و
كاهش برداشت از سفرههاي دشتهاي
ممنوعه)
مطالعه و اجراي تعيين بستر و حريم
ميليون
مترمكعب
كيلومتر
---
368
198.4
53.913
364
127.79 465.15
303
678.67
223.98
224
198
88.39
22.3
10948
1500
1542
102.8
2000
1200
60
2500
2000
80.00
3000
1228
40.93
-15.2
مهندسي رودخانهها و سواحل
تحقيقات و استانداردها
كمكهاي فني و اعتباري
ساماندهي رودخانه
كيلومتر
198
30
33.30
111
30
50
166.67
40
77
192.50
50
46.8
93.60
تحقيقات كاربردي
پروژه
258
42
41
97.619
42
96
228.57
36
24
66.67
36
8
22.22
استانداردهاي مهندسي آب
نشريه
446
25
18
72
40
37
92.5
30
29
96.67
35
11
31.43
هكتار
639000
30000
0
0
40000
7000
17.5
40000
2405
6.01
50000
1652
3.30
طرحهاي كوچك كانال و
توسعه
شبكههاي آبياري فرعي
بهبود
توسعه
طرحهاي زودبازده
طرحهاي كوچك تأمين آب
بهبود
هكتار
0
ميليون
مترمكعب
ميليون
مترمكعب
16.4
3.1
-6.1
-18.6
4200
0
0
3000
8800
293.33
3300
8580
260.00
3400
6000
176.47
68.2
80
63
78.75
65
63
96.923
73
41.8
57.26
66
17.4
26.36
-2.6
3567
130
129
99.231
120
230
191.67
126
117.3
93.10
155
61.2
39.48
1.2
30000
عملكرد برنامه
هدف برنامه
25000
20000
15000
10000
5000
0
اهم عملكرد اهداف كمي بخش آب و فاضالب در برنامه چهارم توسعه
سالهاي برنامه
سال پايه
1384
رديف
عناوين هدفهاي كمي
واحد متعارف
1383
برنامه
1385
عملكرد درصد تحقق
برنامه
1386
عملكرد درصد تحقق
برنامه
1387
عملكرد درصد تحقق
برنامه
عملكرد شش
ماهه نخست
درصد تحقق
برنامه تا پايان
درصد تحقق 6ماهه اول
سال 1387
1
جمعيت تحت پوشش شبكه آب شهري
درصد
97.8
98.3
98.0
99.7
98.9
98.2
99.3
99.4
98.4
99.0
99.7
98.5
98.8
98.8
2
كاهش هدررفت آب شهري
درصد
29.0
27.8
28.2
101.4
26.8
26.9
100.4
26.0
26.5
101.9
25.4
26.5
95.8
95.8
3
توسعه مخازن ذخيره آب شهري
هزار مترمكعب (ساالنه)
450.0
445.0
400.0
89.9
456.0
420.0
92.1
495.0
405.0
81.8
503.0
80.0
15.9
4
اصالح و بازسازي شبكه آب شهري
كيلومتر (ساالنه)
3042.0
5800.0
2682.0
46.2
5950.0
3077.0
51.7
6200.0
3440.0
55.5
6350.0
650.0
10.2
74.7
47.1
5
احداث و توسعه شبكه آب شهري
كيلومتر (ساالنه)
2379.0
2488.0
2100.0
84.4
2560.0
1800.0
70.3
2690.0
2200.0
81.8
2790.0
507.0
18.2
69.6
6
تعداد انشعاب واگذارشده آب شهري
هزار فقره (ساالنه)
319.0
300.0
310.0
103.3
316.0
292.0
92.4
330.0
450.0
136.4
339.0
95.0
28.0
91.4
7
جمعيت تحت پوشش شبكه فاضالب شهري
درصد
23.7
25.7
26.0
101.2
28.8
28.0
97.2
32.2
29.6
91.9
36.0
31.0
86.1
86.1
8
افزايش ظرفيت تأسيسات تصفيه فاضالب
هزار مترمكعب در روز
232.0
370.0
350.0
94.6
410.0
414.0
101.0
450.0
457.0
101.6
500.0
95.0
19.0
78.9
9
تعداد انشعاب واگذارشده فاضالب شهري
هزار فقره (ساالنه)
280.0
320.0
220.0
68.8
350.0
190.0
54.3
390.0
210.0
53.8
430.0
70.0
16.3
54.8
10
نسبت پساب تصفيه شده به پساب جمع آوري شده
درصد
46.0
56.0
50.0
89.3
63.0
59.0
93.7
68.0
64.0
94.1
72.0
64.0
88.9
88.9
11
احداث شبكه فاضالب شهري
كيلومتر (ساالنه)
2480.0
3500.0
2600.0
74.3
3870.0
2100.0
54.3
4200.0
2500.0
59.5
4600.0
490.0
10.7
54.5
جمعيت تحت پوشش
درصد
61.0
65.0
65.0
100.0
70.0
68.0
97.1
75.0
71.0
94.7
79.0
72.0
91.1
91.1
شبكه توزيع
كيلومتر
-
7747.0
9900.0
127.8
8312.0
4800.0
57.7
8985.0
8250.0
91.8
9751.0
1500.0
15.4
70.3
مخازن
هزار مترمكعب
-
147.0
140.0
95.2
165.0
105.0
63.6
185.0
150.0
81.1
208.0
52.0
25.0
63.4
انشعابات
هزار فقره
-
179.0
304.0
169.8
192.0
241.0
125.5
206.0
220.0
106.8
225.0
48.0
21.3
جمعيت تحت پوشش
درصد
0.1
1.6
0.1
6.3
3.0
0.1
3.3
4.4
0.1
2.3
5.8
0.2
3.4
ظرفيت تصفيه خانه
ليتر بر ثانيه
0.0
376.0
8.0
2.1
384.0
9.6
2.5
383.0
7.5
2.0
383.0
2.0
0.5
شبكه جمع آوري
كيلومتر
0.0
2570.0
60.0
2.3
2594.0
72.0
2.8
2582.0
90.0
3.5
2569.0
70.0
2.7
101.4
3.4
1.8
2.8
انشعابات
هزار فقره
0.0
60.0
0.9
1.5
61.0
1.3
2.1
61.0
1.0
1.6
61.0
0.2
0.3
12
13
14
بهره مندي روستاهاي كشور از
آب آشاميدني بهداشتي(باالي
20خانوار)
15
16
17
18
19
برخورداري روستاهاي كشور
جمع آوري و دفع فاضالب(باالي
200خانوار)
1.4
35000
عملكرد برنامه
هدف برنامه
30000
25000
20000
15000
10000
5000
0
عملكرد اعتبارات بخش آب و آبفا
اعتبارات بخش آب و آبفا در برنامه چهارم توسعه -ساالنه (ميليون ريال)
سال هاي برنامه
برنامه
عناوين شاخص
كد
گسترش خدمات موزه اي 30263احداث موزه آب
تامين وانتقال آب
شبكه آبياري
تأمين و
عرضه آب
40201اصلي
وزارت نيرو
جهاد كشاورزي
آبرساني
مطالعات طرح هاي آبي
ظرفيت آب تنظيمي سدها
توسعه و منابع آب حوضه
هاي آبريز رودخانه هاي
40204
مرزي و مشترك
1385
1384
1387
1386
مصوب
عملكرد
درصد تحقق
مصوب
عملكرد
درصد تحقق
مصوب
عملكرد
درصد تحقق
مصوب
عملكرد
درصد تحقق
3,000
1,700
57
4,500
1,700
38
5,000
4,730
95
7,490
5,685
75.9
6,036,653 6,956,064
87
5,084,311
4,038,170
79
4,304,401 5,904,103
73
5,544,716 7,305,292
75.9
3,315,356 3,733,278
89
2,435,048
1,990,204
82
2,425,999 3,421,649
71
3,866,126 5,093,710
75.9
69
612,381
121,326
20
51
1,510,010 1,989,473
75.9
306,219
210,312
2,705,858 2,776,719
275,719
352,822
1,954,925 1,362,703
97
4,189,384
3,486,520
83
128
208,842
320,781
154
143
3,842,400
3,003,100
78
867,162
442,469
3,155,795 4,504,493
292,961
100,021
2,686,511 3,318,800
70
34
81
4,085,388 5,382,593
503,000
381,777
2,967,690 3,910,000
75.9
75.9
75.9
شبكه هاي آبياري
13,297
11,000
83
78,000
7,700
10
105,000
59,933
57
253,000
192,027
75.9
تغذيه مصنوعي
35,000
1,467
4
87,573
20,820
24
33,650
23,365
69
70,000
53,130
75.9
تأسيس تجهيز و نوين سازي شبكه
بهبود بهره برداري
40202
هاي سنجش منابع آب سطحي و
زيرزميني كشور
مرمت و بازسازي
تعادل بخشي
مهندسي رودخانه و
سواحل
40203ساماندهي رودخانه
طرحهاي تحقيقاتي
تحقيقات و استانداردها
40205
مقاوم سازي ساختمانها
40209مقاوم سازي
برق
سامانه هاي پساب و
فاضالب
آب شهري و
روستايي
132,000
68,771
52
189,493
105,765
56
151,601
99,560
66
251,000
190,509
75.9
استانداردهاي مهندسي آب
180,000
209,000
108,217
176,547
60
84
200,523
362,413
324,958
286,257
162
79
264,050
313,130
305,281
240,698
116
77
456,000
425,000
346,104
322,575
75.9
75.9
181,000
117,750
65
206,559
85,635
41
274,000
187,895
69
322,000
244,398
75.9
30,934
13,067
0
14,716
8,584
0
48
66
0
47,800
24,960
13,600
22,937
17,263
6,800
48
69
50
55,900
36,000
14,500
37,315
29,263
11,600
67
81
80
77,971
48,971
19,000
59,180
37,169
14,421
75.9
75.9
75.9
40601تامين برق توسط نيروگاههاي آبي
2,325,368 2,932,000
79
2,179,800
1,839,341
84
2,055,759 2,189,636
94
1,668,282 2,198,000
75.9
40901ايجاد تاسيسات فاضالب
2,749,786 4,016,020
1,194
2,000
0
0
0
0
68
60
2,732,513
1,256
79,730
2,541,438
1,256
91,642
0
93
100
115
2,891,202 3,732,366
1,175
1,500
206,202
320,644
0
77
78
64
3,653,651 4,813,769
1,518
2,000
280,299
369,300
94,875
125,000
75.9
75.9
75.9
75.9
كاهش سطح آب زير زميني
40902ايجاد و تكميل تاسيسات آب
كاهش آب به حساب نيامده
30000000
عملكرد برنامه
مصوب برنامه
25000000
20000000
15000000
10000000
5000000
0
ماده 17برنامه چهارم توسعه
دولت مكلف است ،نظر به جايگاه محوري آب در توسعه كشور ،منابع آب كشور را با نگرش مديريت جامع و توأم ًا عرضه
و تقاض ا در ك ل چرخ ه آ ب ب ا رويكرد توس عه پايدار در واحدهاي ط بيعي حوزههاي آ بريز ب ا لحاظ نمودن ارزش
اقتص ادي آ ب ،آگاهس ازي عموم ي و مشارك ت مردم ب ه گونهاي برنامهريزي و مديري ت نماي د ك ه هدفهاي زي ر
تحقق يابد:
الف ـ اجراي مفاد تبصره( )1ماده( )106و ماده( )107قانون برنامه سوم توسعه در طول اجراي برنامه چهارم توسعه و با اصالح
روشهاي نوي ن آ بياري و كمآ بياري ،راندمان
س اختار مص رف آ ب و اس تقرار نظام بهرهبرداري مناس ب و ب ا اس تفاده از
آ بياري و ب ه تب ع آ ن كاراي ي آ ب ب ه ازاي ي ك مترمكع ب در ط ي برنام ه بيس توپنج درص د( )%25افزاي ش يافت ه و ب ا
اختصاص به محصوالت با ارزش اقتصادي باال و استفاده بهينه از آن موجبات افزايش بهرهوري آب را فراهم سازد.
ب ـ به منظور ايجاد تعادل بين تغذيه و برداشت سفرههاي آب زيرزميني در دشتهاي با تراز منفي ،دولت مكلف است با تجهيز
منابع مالي مورد نياز و تمهيدات سازهاي و مديريتي ،مجوزهاي بهرهبرداري در اين دشتها را بر اساس مصرف معقول
(موضوع ماده« »19قانون توزيع عادالنه آب) كه با روشهاي نوين آبياري قابل دسترس است ،اصالح نمايد به طوري
كه تا پايان برنامه چهارم تراز منفي سفرههاي آب زيرزميني بيستوپنج درصد( )%25بهبود يابد.
رمايهگذاري ،براي بهرهبرداري حفاظ ت و
ج ـ ارزش اقتص ادي آ ب در ه ر ي ك از حوزههاي آ بريز ،ب ا لحاظ ارزش ذات ي و س
بازياف ت در برنامههاي بخشهاي مص رف منظور گردد .آييننام ه اجراي ي اي ن بن د در ط ي س ال اول برنام ه تهي ه و ب ه
تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
د ـ ب ه منظور تس ريع در اجراي طرحهاي اس تحصال ،تنظي م ،انتقال و اس تفاده حداكث ر از آبهاي رودخانههاي مرزي و منابع آ ب
سرمايهاي بودجه
مشترك ،دولت موظف است ساالنه دو درصد( )%2از مجموع اعتبارات طرحهاي تملك داراييهاي
عموم ي را در لواي ح بودج ه س نواتي تح ت برنام ه مس تقل منظور و در چارچوب موافقتنامههاي متبادل ه بي ن س ازمان
مديريت و برنامهريزي كشور و وزارت نيرو براي اجراي طرحهاي مذكور به صورت صددرصد( )%100تخصيص يافته،
هزينه نمايد.
ادامه....
هـ ـ طرحهاي انتقال آب بين حوزهاي از ديدگاه توسعه پايدار ،با رعايت حقوق ذينفعان و براي تأمين نيازهاي مختلف
زيستمحيطي و منافع ملي مورد نظر قرار بگيرد.
مصرف ،مشروط به توجيه فني ،اقتصادي ،اجتماعي و
وـ مبادله آب با كشورهاي همجوار با رعايت اصل هفتادوهفتم( )77قانون اساسي جمهوري اسالمي ايران و منافع ملي
توجيههاي فني ،اقتصادي ،اجتماعي و زيستمحيطي بر اساس طرح جامع آب كشور و با تصويب هيأت وزيران
و
به عمل آيد.
زـ فرهنگ صحيح و منطقي مصرف آب ،از طريق تدوين الگوي مصرف بهينه آب ،اصالح تعرفهها براي مشتركين
پرمصرف ،به تدريج با نصب كنتورهاي جداگانه براي كليه واحدهاي مسكوني و اجراي طرحهاي مديريت مصرف
آب در شهرها و روستاهاي كشور گسترش يابد.
تبص ره :قانون الحاق ي ك بن د و دو تبص ره ب ه ماده( )133قانون برنام ه س وم توس عه اقتص ادي ،اجتماع ي و فرهنگ ي
هزينههاي مازاد برالگوي مص رف آ ب) براي
جمهوري اس المي ايران مص وب (6/8/1380موضوع تعيي ن الگ و و
دوره برنامه چهارم( )1384-1388تنفيذ ميگردد.
ح ـ هماهنگ ي اعتباري در تهي ه و اجراي همزمان طرحهاي تأمي ن آ ب و طرحهاي مكم ل نظي ر شبكههاي آ بياري و
زهكشي در پاييندست و طرحهاي آبخيزداري در باالدست سدهاي مخزني به عمل آيد.
ط ـ براي تداوم اجراي احكام تبصره( )76قانون برنامه دوم توسعه و ماده( )106قانون برنامه سوم توسعه و به منظور
رمايهگذاري ،ب ا اولوي ت در طرحهاي شبكههاي آ بياري و زهكش ي و طرحهاي تأمي ن آ ب ،ك ه داراي
گس ترش س
توجيه فني و اقتصادي هستند ،منابع عمومي با منابع بانك كشاورزي و بهرهبرداران تلفيق ميگردد .در آييننامه
اجراي ي اين بن د كه به تصويب هيأ ت وزيران ميرس د ،چگونگ ي تعيين عناوين و س هم حمايت دولت مشخص
ميگردد.
ي ـ برنامههاي اجرايي مديريت خشكسالي را تهيه و تدوين نمايد.
سياستهاي اتخاذ شده و ميزان ثمربخشي آنها
سياستهاي فرابخشي و ميزان ثمربخشي آنها
سياستهاي بخشي و ميزان ثمربخشي آنها
ج -آسيب شناسي برنامه هاي توسعه
فاصله زياد بين ذهنيات نخبگان و مسئولين تراز اول دستگاههاي دولتي كه معموالً
رأساً به تنظيم سياستها مي پردازند با مسئولين رده هاي پايين و مردم كه مسئول
اجراي سياست مي باشند.
توجه ناكافي به امكانات اجراي سياستها از جمله عدم تأمين منابع مالي كافي و به
موقع
مشاركت كم ذينفعان و ذيمدخالن در فرآيند تصميم سازي و تصميم گيري
ضعف در تناسب و هماهنگي در سرمايه گذاري و اجراي طرحهاي مكمل آب
ضعف در تعيين شاخصهاي مناسب جهت پايش و ارزيابي اهداف برنامه و بويژه
شاخص بهره وري آب
ضعف در همكاري مناسب بين دستگاههاي اجرايي مرتبط جهت عملياتي نمودن
اهداف مشترك برنامه
ضعف در توازن در كليه جنبه هاي مديريت منابع آب ،بويژه جنبه هاي سازه اي و
غيرسازه اي
توجه ناكافي به مبحث جلوگيري از آلودگي منابع آب و محيطهاي آبي در برنامه
ضع ف در ايجاد مكانيزمهاي كارا در برنام ه جه ت ايجاد نظام قيم ت گذاري و تعيين
ارزش آب و ضعف و خالءهاي موجود در قوانين موضوعه
عدم بازگشت سرمايه جهت نگهداري و بهسازي تأسيسات موجود با توجه به روند
نامطلوب سرمايه گذاري فعلي
عدم جبران استهالك تأسيسات ،تجهيزات و ماشين آالت كه موجب كاهش بهره وري
مي گردد.
محدوديت عرضه تسهيالت اعتباري و نامناسب بودن سياستهاي بانكي و ارزي در قبال
بخش آب
نامتناسب بودن احجام كار با اعتبارات مالي الزم جهت تحت پوشش قراردادن آب و
فاضالب روستايي
عدم شفافيت در فرآيند ملي سازي ،خصوصي سازي و واگذاري تصدي گري و ابهام در
اذهان مسؤلين و سياستگزاران
ضعف در رويكرد مديريت بهم پيوسته منابع آب و بازتاب آن در فرآيند برنامه ريزي
منابع آب
د -جهت گيري هاي بخش آب وآبفا در برنامه پنجم
ارتباط كام ل احکام برنام ه در کلي ه جنبههاي آ ن ب ا س ياستهاي فقرزداي ي ،توسعه
اقتصادي
مديريت جامع بهمپيوسته آب و پيوند برنامههاي بخش آب در سياستها و برنامهريزي
ملي ،اقتصادي و اجتماعي به منظور بسترسازي توسعه پايدار و آمايش سرزمين
حرکت به سمت بازيافت سرمايه در بخش آب از طريق مکانيسم قيمتگذاري و لحاظ
نمودن آب به عنوان کاالي اقتصادي -اجتماعي
افزايش تنوعبخشي تأمين منابع مالي از طريق ظرفيت بخشهاي عمومي و غيردولتي
براي تأمين منابع مالي در بخش آب افزايش و در عين حال اهميت سرمايه و بهرهوري
آب براي تأمين نيازهاي مالي جهت بهرهبرداري و نگهداري و سرمايهگذاري
گسترش فرآيند تصميمگيري ،اجرا ،بهرهبرداري و نگهداري به صورت غير متمرکز در
سطح محلي به طوريکه سياستهاي ملي را در چارچوب حوضههاي آبريز به عنوان
واحد مديريت آب محقق سازند.
جلوگيري از آلودگي آب مقدم بر دفع آلودگيها
هماهنگي پايدار با طبيعت و ذينفعان و ذيمدخالن در سطح حوضههاي آبريز
نظام تخص يص آ ب باي د تعادل منطق ي بي ن مناب ع و مص ارف از يكسو و ارزشهاي
اقتصادي ،اجتماعي و زيست محيطي آب از سوي ديگر را ايجاد نمايد.
لحاظ نمودن مديريت خطرپذيري (ريسك) به عنوان جزء الينفک مديريت آب
هدفهاي کمي و كيفي بايد در راستاي توزيع عادالنه و افزايش راندمان بهرهوري آب
تعيين گردد.
تقويت جنبه هاي حاكميت مؤثر آب
ارتقاي دانش و آگاهي عمومي در خصوص منابع و مصارف آب
مشارکت وسيع ذينفعان و ذيمدخالن
جلوگيري از تخري ب مناب ع آ ب ،حف ظ ،احياء ،توس عه و بهرهبرداري بهين ه از آن در
راستاي تحقق توسعه پايدار