پزشکی و سلامت آناتومی و فیزیولوژی

عوارض و شرایط محیط کار با کامپیوتر

avarez_va_sharayete_mohite_kar_ba_computer

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عوارض و شرایط محیط کار با کامپیوتر”

عوارض و شرایط محیط کار با کامپیوتر

اسلاید 1: موضوع:عوارض و شرایط محیط کار با کامپیوتر

اسلاید 2: دردهاي ناشي از كار با كامپيوتر : كاربرد كامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد ساعتهای متمادی با كامپیوتر كار می كنند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط كار با كامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نامناسب در محیط كاری و عدم توجه به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام كار با كامپیوتر ممكن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود. عوارض كار طولاني مدت با كامپيوتر شامل ضایعات چشم، سردرد ، كمر درد و فشار در نواحی مچ دست ، شانه و گردن و دردهاي گردن و شانه است كه با خستگي شديد عضلات اين ناحيه همراه است، دردهاي مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهايتاً دردهاي پشت و كمر مي باشد. فراموش نکنیدزماني كه در هنگام كار با كامپيوتر بدن بيش از حد به جلو خم شده باشد . شانه و عضلات گردن قادر به نگهداشتن وزن سر نيست و به ياد داشته باشيد كه بيشتر دردهاي ناحيه گردن و پشت كه هنگام كار با كامپيوتر عارض مي شوند به دليل قرار گيري نادرست بدن روي صندلي و پشت ميز است .

اسلاید 3: توقف کار و استراحت : حتي زماني که کاملا طبق اصول صحيح نشسته ايد، نشستن طولاني در يک جا، با ممانعت از جريان خون مي‌ تواند براي بدنتان عوارضي ايجاد کند. بنابراين سعي کنيد هر ۲۰ تا ۳۰ دقيقه، يکي دو دقيقه کار خود را متوقف کرده و حرکات کششي انجام دهيد و بعد از هر ساعت ۵ تا ۱۰ دقيقه استراحت کرده يا کار خود را تغيير دهيد. البته نمي گوييم کار را تعطيل کنيد، بلکه منظورمان از استراحت اين است که با تغيير وضعيت بدني خود به عضلات و مفاصل استراحت بدهيد. کافي است هر عضله در خلاف جهتي که قرار داشته، قرار گيرد. براي اين کار حتي مي توانيد بلند شويد و در اتاق خود چند قدم راه برويد. هنگام نهار هم بهتر است از جاي خود برخيزيد و يک دوري در اطراف بزنيد. يادتان باشد علاوه بر عضلات و مفاصل، چشم هاي شما نيز نياز به استراحت دارند. بنابراين گه گاه به جاي نگاه کردن به صفحه نمايش به نقطه اي دور دست خيره شويد يا با کف دست تان ۱۰ تا ۱۵ ثانيه چشم هايتان را بپوشانيد. برای خود برنامه ريزي كاري داشته باشید ، به اين صورت كه بيش از ۳۰ تا ۴۵ دقيقه به حالت ثابت نشسته يا ايستاده نمانيد و در بين كار حتماً وضعيت بدني خود را تغيير دهيد. حتي هر نيم ساعت سر جاي خود بايستيد و يا چند قدم راه برويد. ۱ـ به تناوب از پشت میز كامپیوتر برخاسته، و با نرمشهای خیلی ساده، گردن ، بازو ، مچ دست و پاها را حركت دهید. برای این منظور نرم افزار Stretch Break می تواند به شما کمک زیادی کند.این نرم افزار در مدت زمانهایی که از طرف خود شما مشخص می گردد بر روی صفحه مانیتور شما ظاهر شده و انواع نرمشها را به شما نشان می دهد و شما می توانید به همراه آن چند دقیقه نرمش نمائید.

اسلاید 4: حرکات ورزشی که داخل اتاق کار یا میز کامپیوتر: ۱) در حالت كاملاً صاف بنشينيد. دست ها در كنار بدن قرار بگيرند. به آرامي هر دو شانه را بالا ببريد. ۵ ثانيه مكث كنيد و سپس شانه ها را رها كنيد. اين حركت را ۵ مرتبه تكرار كنيد. ۲) در حالت كاملاً صاف بنشينيد. دست ها در كنار بدن قرار بگيرند. به آرامي هر دو شانه را ۵ مرتبه به جلو بچرخانيد و سپس ۵ مرتبه به عقب بچرخانيد. ۳) در حالت كاملاً صاف بنشينيد: الف- هر دو دست را به صورت كشيده در جلوي خود بگيريد و انگشتان و مچ را باز و بسته كنيد.(۵ مرتبه) ب- هر دو دست را به صورت كشيده در طرفين خود بگيريد و انگشتان و مچ را باز و بسته كنيد.(۵ مرتبه) ج- هر دو دست را به صورت كشيده در بالاي سر خود بگيريد و انگشتان و مچ را باز و بسته كنيد.(۵ مرتبه) ۴) در حالت كاملاً صاف بنشينيد: الف- كف هر دو دست را به هم بچسبانيد و تا جايي كه ممكن است آرنج ها را بالا بياوريد. ب- پشت هر دو دست را به هم بچسبانيد و تا جايي كه ممكن است آرنج ها را پايين بياوريد. ۵) در حالت كاملاً صاف بنشينيد. دست ها در كنار بدن قرار بگيرند. سر را به يك سمت خم كنيد، طوري كه گوش به شانه همان سمت نزديك شود. ۵ ثانيه مكث كنيد و سپس به حالت اول برگرديد (۵ مرتبه). حركت را براي سمت ديگر تكرار كنيد. ۶) سر را از حالت كاملاً صاف در راستاي بدن به آرامي به پايين خم كنيد، طوري كه چانه به قفسه سينه نزديك شود. ۵ ثانيه مكث كنيد و به حالت اول برگردید۷) سر را از حالت كاملاً صاف در راستاي بدن به آرامي به عقب خم كنيد، طوري كه احساس كشيدگي در جلوي گردن كنيد. ۵ ثانيه مكث كنيد و به حالت اول برگرديد. در حالت كاملاً صاف بنشينيد. عضلات شكم را منقبض كنيد (شكم را داخل بكشيد). ۵ ثانيه مكث كنيد. اين حركت را ۵ مرتبه تكرار كنيد. 8) در حالت كاملاً صاف بنشينيد. پاي راست را از روي زمين بلند كنيد و مستقيم در راستاي ران نگه داريد. ۵ ثانيه مكث كنيد (۵ مرتبه). حركت را با پاي چپ تكرار كنيد. ۱۰) بايستيد و دست ها را در گودي كمر بگذاريد. به آرامي و فقط ۱۰ درجه به عقب خم شويد و قفسه سينه را باز كنيد. ۵ ثانيه مكث كنيد و به حالت اول برگرديد. (۵ مرتبه) سپس ۳ تا ۵ نفس عميق بكشيد و به كار خود ادامه دهيد. در صورتی که مراحل بالا را رعایت نکردید و دچار درد شدید بهترین راه استراحت، ماساژ ملايم نواحي درگير، ريلكس كردن عضلات و آرامش است.

اسلاید 5: در صورتی که موارد گفته شده در بالا را رعایت کنید فواید بسیاری شامل موارد زیر نصیب شما خواهد شد : - پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین شاغلین (مانند کمر درد ، سندروم تونل کارپال یا درد شدید در مچ دست ، درد ناحیه گردن ، درد ناحیه زانو یا آرنج و…) - کمک به پیشگیری از حوادث شغلی - افزایش میزان رضایت مندی کارکنان - افزایش رفاه و آسایش کارکنان - کمک به افزایش بهره وری در کار - کمک به افزایش تولید البته با وجود رعایت نكات فوق، باز هم امكان بروز بیماریهای خاص برای اپراتور وجود دارد كم تحركی هنگام كار با كامپیوتر ، چشم دوختن در مدت طولانی به صفحه مانیتور و حركات یكنواخت و تكراری مچ دست ، ممكن است سبب بروز انواع عوارض شوند.

اسلاید 6: این نکات را در مورد كار با كامپيوتر حتما رعایت کنید: ۱-در صورتي كه درخشندگي صفحه مانيتور شما زياد است آن را تنظيم كنيد و در صورت لزوم از عينك ضد اشعه استفاده نماييد . ۲- در طول كار با كامپيوتر با تمركز بر روي هر چيز ديگري به جز صفحه رايانه چشم ها را در حالت استراحت و آرامش قرار دهيد. ۳- پلك بزنيد ، بسيار از كاربران كامپيوتر حتي به اندازه كافي پلك نمي زنند ، اين امر منجر به خشك شدن چشم و مشكلات ديگري مي شود . ۴- در صورتي كه زياد تايپ مي كنيد از نگهدارنده كاغذ استفاده كنيد. ۵- مچ شما نبايد در حالت خم قرار گيرد و در زمان استفاده از كيبرد ، موس و ساير وسايل ورودي مچ بايد در امتداد ساعد باشد تا دچار عوارض مزمن در مچ دست نشويد. ۶- بازو ها و آرنج ها زماني آرامش دارند كه نزديك بدن باشند . ۷- در فاصله زماني ۴۵ دقيقه تايك ساعت از جاي خود بلند شويد چند قدم راه برويد و نرمش كنيد به اين كار كه كلاً ۳ تا ۵ دقيقه در هر نوبت طول مي كشد به چشم وقت تلف كردن نگاه نكنيد 

اسلاید 7: در صورتی که نمی توانید نکات بالا را رعایت کنید حداقل موارد زیر را حتما رعایت کنید : 1- تا مي توانيد هنگام کار از جايتان بلند شويد و حرکت داشته باشيد. ۲- تا جايي که ممکن است وسايل روي ميز را در دسترس خود قرار دهيد تا براي استفاده از آنها لازم نباشد مرتب روي ميز خم شويد. ۳- هنگام کار عضلات خود را شل و ريلکس(relax) کنيد تا متحمل فشار انقباض عضلاني اضافي روي بدن خود نشويد.

اسلاید 8: آشنايي درمان با عارضه خشكي و بيماري چشم دركار با كامپيوتر واينترنت : بيماري CVS :عارضه خشكي و بيماري چشم CVS يك بيماري كار مداوم با مانيتور ( صفحه نمايشگر) است ؛ تقريباً ۳ تا ۴ درصد كساني كه زياد با كامپيوتر كار مي كنند گرفتار اين علائم هستند. مهم ترين علائم CVS عبارتنداز: خستگي و خشكي چشم، سوزش، ريزش اشك و تاري ديد و ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نيز بشود. علت پيدايش عارضه CVS آن است كه چشم انسان حروف چاپي را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روي مانيتور مي بيند، زيرا حروف چاپي تضاد بيشتري با صفحه سفيد زمينه داشته و لبه هاي آن ها واضح تر است حال آن كه درمورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه هاي آن به وضوح حروف چاپي نيستند بلكه حروف از يك مركز با تفاوت رنگ بالا شروع شده و به تدريج كم رنگ تر مي شوند و پس از تبديل به خاكستري كمرنگ ناپديد مي گردند. يكي از مهم ترين دلايل خشكي و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپيوتر كاهش ميزان پلك زدن است به طوري كه افراد هنگام كار با كامپيوتر تقريباً يك پنجم حالت عادي پلـك مي زننـد. در اين گفتار با زبان ساده و نگاه پزشكي در مورد يكي از شايع ترين بيماري چشمي و عارضه خشكي چشمان كاربر در هنگام كار با كامپيوتر است. مقوله را كمي جدي بگيريد!!!!

اسلاید 9: بيماري CVS عارضه موسوم به CVS مجموعه اي از علائم چشمي و بينايي است كه بر اثر كار با كامپيوتر ايجاد مي شوند. تقريباً ۳ تا ۴ درصد كساني كه زياد با كامپيوتر كار مي كنند گرفتار اين علائم هستند. با فراگيرتر شدن به كارگيري كامپيوتر تعداد كساني كه از عارضه CVS رنج مي برند رو به افزايش است.مهم ترين علائم CVS : مهم ترين علائم CVS عبارتنداز: خستگي و خشكي چشم، سوزش، ريزش اشك و تاري ديد. CVS همچنين ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نيز بشود.علت پيدايش عارضه CVS : علت پيدايش عارضه CVS آنست كه چشم انسان حروف چاپي را بهتر از حروف نمايش داده شده بر روي مانيتور مي بيند، زيرا حروف چاپي تضاد بيشتري با صفحه سفيد زمينه داشته و لبه هاي آن ها واضح تر است حال آن كه درمورد صفحه مانيتور چنين نيست و لبه هاي آن به وضوح حروف چاپي نيستند بلكه حروف از يك مركز با تفاوت رنگ بالا شروع شده و به تدريج كم رنگ تر مي شوند و پس از تبديل به خاكستري كمرنگ ناپديد مي گردند. بنابراين لبه هاي حروف بر روي صفحه مانيتور وضوح حروف چاپي را ندارد.خشكي و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپيوتر: يكي از مهم ترين دلايل خشكي و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپيوتر كاهش ميزان پلك زدن است به طوري كه افراد هنگام كار با كامپيوتر تقريباً يك پنجم حالت عادي پلـك مي زننـد. اين مسأله به همراه خيره شدن به صفحه مانيتور و تمركز بر روي موضوع كار سبب مي شود تا پلك ها مدت بيشتري بازبماند و در نتيجه اشك روي سطح چشم سريع تر تبخير مي شود.

اسلاید 10: كاهش عوارض CVS :كارشناسان براي كاهش عوارض CVS رهنمودهائي را توصيه مي كنند از جمله آن كه: 1- اگر پيوسته با كامپيوتر كار مي كنيد، بهتر است هنگام كاركردن با آن به طور ارادي پلك بزنيد، اين كار سبب مي شود سطح چشم شما با اشك آغشته شده و خشك نشود. 2-در صورتي كه مشكل شما شديد باشد مي توانيد از قطره هاي اشك مصنوعي استفاده كنيد. مركز مانيتور بايد حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتي متر پايين تر از چشمان شما باشد. اين وضعيت علاوه بر اين كه باعث مي شود پلك ها پايين تر قرار گيرند و سطح كمتري از چشم در معرض هوا باشد . 3- از خستگي گردن و شانه ها نيز مي كاهد. در اين موارد هم بايد مانتيور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلي را نسبت به ميز كار تنظيم كرد به طوري كه ساعد شما هنگام كار با صفحه كي بورد موازي با سطح زمين باشد. 4-مانيتور خود را طوري قرار دهيد كه نور پنجره يا روشنايي اتاق به آن نتابد. هنگام كار با كامپيوتر سعي كنيد پرده ها را بكشيد و روشنايي اتاق را نيز به نصف وضعيت معمولي كاهش دهيد. 5-اگر از چراغ مطالعه بر روي ميز خود استفاده مي كنيد آن را طوري قرار دهيد كه به صفحه مانيتور يا چشم شما نتابد. همچنين مي توانيد صفحه هاي فيلتر نيز بر روي صفحه مانيتور نصب كنيد. تابش نو ر به صفحه مانيتور سبب كاهش تفاوت رنگها و در نتيجه خستگي چشم مي شود. اين موضوع به خصوص زماني كه زمينه صفحه تيره باشد شديدتر خواهد بود. 6- هر از چند گاهي به چشمان خود استراحت دهيد. سعي كنيد هر ۵ تا ۱۰ دقيقه چشم خود را از مانيتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانيه به نقطه اي دور نگاه كنيد. اين كار سبب استراحت عضلات چشم مي شود. همچنين به شما فرصت مي دهد پلك بزنيد و سطح چشم شما مرطوب شود. اگر مجبوريد كه متناوباً به يك صفحه نوشته و مانيتور نگاه كنيد (خصوصاً درمورد تايپييست ها)

اسلاید 11: 7-ممكن است چشم شما خسته شود زيرا بايد تطابق خود را تغيير دهد. براي جلوگيري از اين عارضه سعي كيند صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانيتور قرار دهيد. براي اين كار مي توانيد از دستگاه گيره كاغذ استفاده كنيد. – فاصله مانيتور با چشمان شما بايد ۵۰ تا ۶۰ سانتي متر باشد. 8- روشنايي و كنتراست مانيتور خود را تنظيم كنيد. ميزان روشنايي مانيتور بايد با روشنايي اتاق هماهنگي داشته باشد. يك روش براي تنظيم روشنايي مانيتور اين است كه به يك صفحه وب با زمينه سفيد نگاه كنيد. اگر سفيدي صفحه براي شما مثل يك منبع نور است روشنايي مانيتور زياد است و بايد آن را كم كنيد. 9-در مقابل، اگر صفحه كمي خاكستري به نظر مي رسد روشنايي را زياد كنيد. در مجموع روشنايي بايد در حدي باشد كه چشمان شما احساس راحتي كنند. اختلاف رنگ مانيتور بايد حداكثر باشد تا لبه هاي حروف بيشترين تفاوت رنگ را داشته باشد. در اين گفتار با زبان ساده و نگاه پزشكي در مورد يكي از شايع ترين بيماري چشمي و عارضه خشكي چشمان كاربر در هنگام كار با كامپيوتر يا همان رايانه خودتان است. بديهي است انتخاب مانيتور مناسب با مشخصات فني جالب اگر چه گرانقيمت به نظر برسد اما بهترين و مطلوبترين راه حل است . در آينده در مورد بيماري كاربري اينترنت و كامپيوتري سخن خواهيم گفت به طوري كه با بيماري آشنا مي شويد كه براثر كار مداوم و نامطلوب با مانيتور صفحه نمايشگر كامپيتور كاربر كور و نابينا مي شويد كمي مسله را جدي بگيريد

اسلاید 12:

اسلاید 13: عوامل زیان آور ارگونومیکی عبارتند از : طراحی نادرست ابزار تجهیزات و محیط کار ، حمل و بلند کردن بار ، شرائط بینائی نا مطلوب ، ارتعاش ، وضعیت نامطلوب بدنی هنگام کار، اعمال نیرو و تکرار حرکت و... . هر یک از عوامل یاد شده اگر از اندازه تحمل فیزیولوژیک بدن انسان فزونی گیرد ، عوارض و آسیب هایی راایجاد می کند . در بهداشت حرفه ای کوشش ها بر پیش بینی ، تشخیص ، ارزیابی ودر صورت نیاز کنترل آنها متمرکز است .

اسلاید 14: دريك سيستم تعدادي به عنوان ارائه دهنده خدمات مشغول به خدمت مي باشند. وبنا به نوع خدمت و سرويس ارائه شونده از تجهيزات و تسهيلاتي از قبيل: ميز، صندلي ، كامپيوتر، فاكس ، تلفن و غيره در جهت پيشبرد اهداف سازماني استفاده مي شود تجهيزات و تسهيلات فراهم شده سليقه اي بوده و بدون توجه به وضعيت بدني كاركنان طراحي شده اند به مرور زمان انواع مشكلات و ناراحتيهاي اسكلتي و عضلاني براي كاركنان بوجود مي آورد كه بر روي كيفيت و كميت كار تاثير گذاشته و سبب نارضايتي را فراهم مي آورد .

اسلاید 15: رنگ : واكنش افراد و سليقة آنان براي انتخاب رنگ نه تنها در جوامع مختلف با هم تفاوت دارد، بلكه در بين گروههاي مختلف يك جامعه هم فرق مي كند.

اسلاید 16: الف : كاربرد رنگ در محيط كار رنگ آميزي در و ديوار و ابزار و آلات در محيط كار به رنگهاي بخصوص، مبتني بر اين است كه كارايي فرد در محيطي با رنگ دلخواهش افزايش پيدا مي كند. بنابر اين ما بايد محيطهاي كار، را به رنگي درآوريم كه براي اكثر كاركنان و كارگران محيطي آرام بخش و مطلوب باشد. زيرا هدف فراهم آوردن شرايطي است كه هيچ فشار عصبي و رواني بر فرد وارد نشود. بطور كلي، رنگها براي اكثر مردم معني مشخصي داشته و واكنشهاي هيجاني تقريباً يكساني را درپي دارند.

اسلاید 17: ب : آثار عمومي فيزيولوژيكي رنگها مطالعات نشان داده اند كه رنگها بر سيستم اعصاب سمپاتيكك اثر مي گذارند. تحريك و فعاليت بخش سمپاتيك سلسله اعصاب فیزیولوژي بدن را از وضع بهينه و تعادل برمي گرداند. بعضي از رنگها موجب فعال شدن اعصاب پاراسمپاتيك مي شوند.

اسلاید 18: ج : خواص اختصاصي رنگها و اثر آنها بر عملكرد رنگها هر كدام بر فرد اثر خاص و متفاوتي دارند. كه بدنبال آن رفتار كار و عملكرد فرد را تحت تاثير قرار مي دهد. روانشناسي كار، رنگ را در محيط كار به عنوان يك متغير فيزيكي در نظر دارد كه مي تواند بر ميزان بازدهي كاركنان تاثير بگذارد.

اسلاید 19: خاكستري:رنگ خاكستر ي رنگي است خنثي كه هيچ گرايشي را برنمي انگيزد، نه روشن است و نه تيره . اين رنگ عاري از هر نوع تحريك و واكنش است. به همين دليل در صنايع كاربرد فراوان دارد .

اسلاید 20: آبي تيره اين رنگ به دليل اثري كه بر اعصاب پاراسمپاتيك مي گذارد، منجر به كاهش فشار خون و تعداد تنفس شده، احساس امنيت كارمند را افزايش مي دهد. چنانچه او بر اثر عواملي از قبيل ترس از عدم موفقيت، ارزشيابي و يا هر عامل خارج از محيط كار، دچار اضطراب و تشويش شده باشد، در محيطي با رنگ آبي، تنش او كاهش يافته و حساسيت و آسيب پذيري و در نتيجه خستگي رواني و جسمي او تقليل مي يابد.

اسلاید 21: بعضي از تحقيقات نشان داده اند كه استفاده ازرنگ آبي احساس سرماوخنكي را بر مي انگيزد. افراد در اطاقي كه رنگ سبز يا آبي داشته باشد بيشتر احساس خنكي مي كنند تا در اطاقي كه رنگ آن قرمز يا نارنجي است.

اسلاید 22: سرخ رنگ سرخ نمايانگر نيروي حياتي است. سرعت نبض را بالا مي برد و ميزان دم و بازدم را افزايش مي دهد. اين رنگ به معناي تمايل و رغبت است. اين رنگ اصرار بر بدست آوردن نتايج است اين رنگ احساس گرما را برمي انگيزاند و موجب رها شدن انرژيها و نيروهاي حياتي فرد مي شود. اين رنگ فعاليتهاي عمومي را افزايش مي دهد و احساس رقابت را تشديد مي كند. در ابتداي ساعات فعاليت، رنگي سازنده است اما در حالت خستگي عصبي و فيزيكي آزاددهنده است اين رنگ در محيط كار به شرطي مي تواند كارايي را افزايش دهد كه ساير شرايط نامساعد نباشد.

اسلاید 23: زرد زرد روشن ترين رنگ است به همين دليل شادي افزاست. اثرش خوش رويي و شادماني است. وجود رنگ زرد در محيط كار افراد را در رهايي از مشكلات و موانع و تعارضات ياري مي بخشد. اين رنگ اميد بخش و دلالت كننده است. زيرا تنش زدا و عامل انبساط ماهيچه ها است.

اسلاید 24: قهوه اي:رنگ قهوه اي، سرخ تيره شده مي باشد. بنابراين به جاي زنده دلي رنگ سرخ، موجب دل مردگي و تسليم مي شود. محيط كاري قهوه اي رنگ، نيروي حياتي و انفعالي كارمندان را نقصان مي بخشد و انگيزه هاي آنان را براي كار و فعاليت كاهش مي دهد و آنان را به افرادي بي تفاوت مبدل مي سازد. بنابراين رنگ قهوه اي براي محيط كار رنگ مناسبي نيست.

اسلاید 25: بنفش:اين رنگ تركيبي از رنگهاي آبي و سرخ مي باشد. بنابراين بعضي از ويژگيهاي هر دو رنگ را داراست. يعني هم هيجان انگيز و هم آرام بخش است. محيط كار با محيط بنفش باعث مي شود كارگر يا كارمند بيشتر به جستجوي هويت خود رفته و به ذهنيات خويش عينيت بخشد. يعني افكارش را به عمل تبديل كند. به عبارت ديگر هر چيزي كه مورد تفكر واقع گردد بايد به حقيقتي ملموس تبديل شود.

اسلاید 26: سياه : رنگ سياه رنگي است نفي كننده و متوقف كننده فعاليت. زيرا فرد را نوميد و دچار ياس كرده و احساس پوچي را در او تحريك مي نمايد. رنگ سياه تداعي كننده پايان همه چيز است. فرد در چنين محيطي دست به هيچ كار نمي زند زيرا براي او چيزي وجود ندارد. در پشت رنگ سياه زندگي كاملاً متوقف است.

اسلاید 27: طراحي نامناسب محيط كار و ناراحتيهاي اسكلتي و عضلاني ناشي از كار

اسلاید 28: چگونه کار با رایانه سلامتی را تهدید می کند ؟1- صندلی :اجزاء صندلی شامل شامل پشتی ، نشیمنگاه ، دسته و پایه می باشد و یک صندلی مناسب برای پشت کامپیوتر بایدویژگیهای زیر را داشته باشد : صندلی از هر نظر ( ارتفاع ، زوایا و فواصل ) قابل تنظیم باشد . ارتفاع صندلی بین 41 تا 52 سانتیمتر توصیه می شود .زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل 95 تا 110 درجه باشد .عرض پشتی صندلی باید حداقل 32 تا 36 سانتیمتر باشد . ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین 50 تا 82 سانتیمتر توصیه می کنند .صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر ( ارتفاع 15 تا 20 سانتیمتر از پایین ) دارای یک قوس محدب و در قسمت پشتدارای یک قوس مقعر باشد .سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض 40 تا 48 سانتیمتر باشد . برای افراد چاق صندلی های پهنتر توصیه می شود .ضخامت تشک در حدود 4 تا 5 سانتیمتر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحا بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی ، گرد ولبه بیرونی آن ، نرم باشد .بر اساس اصول ارگونومی که از سوی سازمان بین المللی توصیه شده ، ارتفاع نشیمنگاه صندلی باید 25 الی 35 سانتیمتر پایینتر ازسطح میز کار در نظر گرفته شود .شیب کف صندلی 5 تا 15 درجه برای تمایل به جلو و 5 درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد .صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد .همچنیندارای 5 چرخ بوده وچرخان باشد .دسته صندلی قابل تنظیم باشد ، به اندازه کافی عریض باشد که اجازه ورود و خروج دهد ، به اندازه کافی بزرگ باشد که تکیهگاه لازم را برای پایین بازوی کار فراهم کند و به اندازه کافی کوچک ، که در نحوه نشستن اختلال ایجاد نکند . باید از مواد نرم ساخته شوند و دارای کناره های گرد باشند .

اسلاید 29: 1-1: وضعیت نشستن کاربر روی صندلی :تا جایی که می توانید باسن خود را به تکیه گاه ( پشت ) صندلی نزدیک کنید . ارتفاع نشیمنگاه صندلی را طوری تنظیم کنید که کف پایتان صاف روی زمین قرار گیرد و زانوهای شما در راستای ران هایتان باشند . ( ران و ساق پا زاویه ی 90 درجه داشته باشند) پشتی صندلی باید با نشیمنگاه زاویه ای بین 95 تا 110 درجه بسازد . در این زاویه کمترین فشار بر ستون مهره ها وارد می شود وانحنای آن در وضع طبیعی خود قرار می گیرند . اگر لازم است از کوسن های کوچک استفاده کنید تا پایین و بالای کمرتان هم تکیه گاه داشته باشد . این کار باعث می شود انحنای طبیعی ستون فقرات حفظ شود و فشار کمتری به کمر وارد شود .دسته های صندلی هم باید طوری تنظیم شود که وقتی دستها را روی آن قرار می دهید ، شانه هایتان شل و آزاد باشند .ترجیحا از یک زیر پایی استفاده نمایید و پاها را روی آن قرار دهید . این وسیله به راحت بودن وضعیت پاهای شما کمک می کند .

اسلاید 30:

اسلاید 31: زیر پایی

اسلاید 32: 1-2 : چگونگی تنظیم صندلی کامپیوتر :مرحله اول : درست روبه روی صندلی بایستید . در این حالت زانوها باید با محل نشستن در یک راستا باشند . به عبارتی زانوها با محل نشستن تماس داشته باشد . در این حالت محل نشستن تنظیم شده است .مرحله دوم : روی صندلی بنشینید . در این حالت قسمت داخلی زانو با لبه صندلی بایستی به اندازه یک مشت جمع شده کاربر فاصله داشته باشد . توجه داشته باشید که زانو بایستی زاویه ای حدودا 90 درجه بین ساق و ران داشته باشد .مرحله سوم : تکیه گاه یا پشتی باید به نحوی تنظیم شود که دقیقا قسمت انحنا یا تو رفتگی کمر را پر کند . اگر هر یک از این سه مرحله تنظیم نبود ، در صورت اینکه صندلی کاربر دارای شرایط ذکر شده باشد ، به راحتی می توان آن را تنظیم کرد .

اسلاید 33:

اسلاید 34: 2- میز کامپیوتر :میز باید فضای کافی در اختیار کاربر قرار دهد . تا مانیتور و کیبورد و سایر وسایل مورد نیازکاربر به راحتی بر روی آن قرار گرفته و فضای استفاده از آنها برای دستها نیز فراهم باشد .سطح میز باید :مانیتور را حداقل در فاصله 50 سانتیمتری قرار دهد .بتواند زاویه دید مناسب به کاربر جهت دید مانیتور که بصورت مستقیم است ، مهیا کند .ارتفاع مناسب داشته باشد ( ارتفاع میز باید بین 50 تا 75 سانتیمتر باشد )میزها باید به گونه ای باشد که کمترین تشعشع ( بازتاب نور ) را داشته باشد . بهتر استاز استفاده شیشه بر روی میزها خودداری شود . کناره های میز هم باید گرد باشد .ارتفاع میز هم باید طوری تنظیم شود که آرنج و شانه های شما بتواند آزاد و شل قرارگیرند و مچ دست های شما خم نشوند ( در امتداد ساعد باشد ) در این حالت معمولا”یک زاویه 110 درجه بین ساعد و بازو ایجاد می شود . برای نوشتن هم نباید روی میز خمشوید ، بلکه با نزدیک کردن میز و صندلی خود را به کار مسلط کنید .برای به حداقل رساندن فشار بر روی گردن و کمر هنگام تایپ یک نوشته یا نامه ،استفاده از نگهدارنده های کاغذ برای قرار دادن نامه روی آن لازم است .

اسلاید 35:

اسلاید 36: 3- صفحه کلید در استاندارد ISO 9241 مشخصه صفه کلیدها چنین بیان شده است :صفحه کلید باید شیبدار و شیب آن قابل تنظیم باشد تا وضعیت مچ را تا حد امکان به حالت خط مستقیم نزدیک کنید ( با درجه رو به پایین یا بالا )صفحه کلید باید مستقیما در جلوی کاربر در فاصله ای که آرنج کاربر در نزدیکی بدن قرار گیرد و ساعد تقریبا موازی کف اتاق باشد قرار بگیرد .اگر فضای میز کافی نباشد سینی صفحه کلید می تواند مفید واقع باشد .صفحه کلیدهای معمولی کاربر را مجبور می کند که مچ هایش را برای دسترسی و استفاده از کلیدها در حالت خمیده نگه داردصفحه کلیدهای معمولی قابلیت استفاده توسط کاربران چپ دست را ندارد . کاربران چپ دست می توانند از صفحه کلیدهای ارگونومیکی خاص استفاده کنند .صفحه کلید مورد استفاده باید در دسترس فرد و در محلی قرار گیرد که در هنگام کار با آن ساعد و بازوها زاویه ای بین 80 تا 100 درجه ایجاد نمایند . در این حالت بازو باید به زمن عمود باشد و مچ نباید هیچ گونه فشاری را متحمل شود و نباید به بالا ، پایین یا داخل خم شود . برای این منظور میتوان از تکیه گاه مخصوصی استفاده کرد .صفحه کلید باید بطور دقیق در جلوی فرد قرار گیرد .

اسلاید 37: به عبارتی خیلی مهم است که هر دو مچ کاملا به موازات هم روی صفحه کلید به نحوی قرار بگیرند که هر یک سهمی از صفحه کلید را به گونه مساوی تقسیم کنند.

اسلاید 38: 4- مانیتور :4-1 : بطور کلی مانیتورها ممکن است دو نوع خطر را برای افراد بوجود آورند که عبارتند از :الف ) خطر درخشندگی نور و یا انعکاس و بازتاب نور محیط اطراف به چشمان فرد ب ) خطر تشعشع

اسلاید 39: از لحاظ اصول ارگونومی ، در هنگام کار با مانیتورها ، خصوصیات و اصول زیر باید مورد توجه قرار گیرند :بالاترین قسمت صفحه مانیتور در امتداد دید اپراتور قرار گیرد .صفحه مانیتور نباید درخشندگی داشته باشد و نور را نیز نباید منعکس کند .جهت کاهش انعکاس نور محیط اطراف در مانیتور ، باید ضمن تنظیم مانیتور ، درخشندگی را نیز در منبع تولید آن کنترل کرد ( کاهش داد ) مانیتورها باید در مکانی دورتر از پنجره و در امتداد قائم با آنها قرار گیرند .برای جلوگیری از انعکاس نور ، پس از تنظیم محیط کار می توان از یک فیلتر شیشه ای یا نوری استفاده کرد .برای ایجاد یک زاویه دید مناسب به صورتی که صفحه مانیتور در میدان دید فرد واقع شود ، گردن باید راست نگاه داشته شود و مسیر دید نیز باید به سمت پایین باشد .برای جلوگیری از خطر میادین الکترومغناطیسی ، هیچگاه نباید در پشت مانیتور قرار گرفت .فاصله دید طراحی شده برای مانیتور برای کارهای معمولی اداری نباید کمتر از 40 سانتیمترباشد . نگاه کردن طولانی به مانیتور ممکن است باعث خستگی و خشکی چشم کاربر شود هر از گاهی پلک زده شود و به چشمان استراحت داده شود . هر 30 دقیقه به اشیائی که در فاصله 6 متری قرار دارند ، چند دقیقه بدوزید .

اسلاید 40: 4-3 : بازتابش :منابع نور مستقیم ( پنجره ها و لامپ های بالای سر ) باعث بازتابش نور بر روی صفحه نمایش می شوند و دیدن تصاویر را مشکل می سازند و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود .مانیتور را در زاویه عمود بر پنجره و منابع نوری قرار دهید . لامپ در محل کارلامپ میز کاری (position task lighting ) را طوری قرار دهید که بر روی مانیتور بازتاب نداشته باشد . مانیتور را تمیز نگه دارید . لایه غبار بازتاب را شدت می دهد . از پرده در جلوی پنجره ها برای کاهش باز تابش استفاده شود . میتوان از فیلترهایی که مستقیما در جلوی مانیتور قرار می گیرند برای کاهش بازتابش استفادهخ شود اما این فیلتر نباید دید مانیتور را کاهش دهد . برای کم کردن بازتابش از دیوار و سطح کاری اطراف مانیتور ، با رنگ ملایم و غیر بازتابنده رنگ آمیزی شود . تجهیزات ایستگاه و لامپ را طوری قرار دهید تا از بازتابش از مانیتور و سطوح اطراف آن جلوگیری شود .

اسلاید 41:

اسلاید 42: 5- موس و اشاره گرها : موس باید در نزدیکی صفحه کلید قرار گیرد تا کاربر بدون کشش بدن به آن دسترسی پیدا کند .در هنگام استفاده کاربر از ماوس ، باید ماوس را به آرامی در دست نگه دارد و با ملایمت کلیک کند و همچنین ماوس را با تمام بازو جابجا کند و آنرا با مچ جابجا نکند .کاربر در هنگام جابجا کردن ماوس از قرار دادن مچ و ساعد بر روی میز خودداری کند . از پدهایی ( صفحه هایی مخصوص ماوس ) که امروزه به عنوان پد طبی مطرح است استفاده شود .تکیه گاه مچ باید نسبتا نرم و اطراف آن گرد باشد تا فشار وارده بر مچ را به حداقل برساند . عرض تکیه گاه باید حداقل 8/3 سانتیمتر باشد . ماوس و اشاره گرها را نزدیک صفحه کلید قرار دهید . ماوس را به آرامی نگه دارید و استفاده کنید و آنرا در دست فشار ندهید زیرا باعث خستگی دست و ساعد می شود .

اسلاید 43: محل استقرار انگشتان روی ماوس نیز به این قرار است که سه انگشت وسطی بر روی ماوس و انگشت های شست و کوچک، در دوطرف ماوس قرار می گیرند.

اسلاید 44: محيط كار ونشستنمحيط كار متناسب با ابعاد بدني كاركنان شاغل باشد.درجلوگيري از بروز بيماريهاي ناشي از كار وجود ميز و صندلي مناسب همراه با يك روشنايي مطلوب از ايجاد ناراحتيهاي اسكلتي عضلاني و خستگي در ناحيه كمر پيشگيري مي نمايد.

اسلاید 45: صندلي نوع صندلي مورد استفاده و طراحي آن نقش بسيار مهم در جلوگيري از خستگي و بروز ناراحتي هاي اسكلتي عضلاني دارديك صندلي خوب زماني ميتواند نقش خود را خوب ايفا مي كندكه بتواند حالت انحناي قوس كمر را در هنگام نشستن حفظ بنمايد. و همچنين در محيط كار فرد بتواند دسترسي به صندلي متناسب با نوع كار داشته باشد. براي مثال اگر نوع كار نيازمند استفاده از حالت ايستاده و نشسته توام با هم مي باشد بايد ارتفاع صندلي طوري باشد كه فرد بتواند در هر شرايطي از آن استفاده نمايد.

اسلاید 46:

اسلاید 47: ميز مواردي كه در ميز اهميت دارد عبارتند از : سطح روي و ارتفاع سطح بالائي و سطح پاييني و عمق داخل ميز.وسعت سطح روي ميز بايدبه اندازه كافي باشد تا كليه قطعات و وسايلي كه براي انجام كار لازم است جا بگيرد .نوع موادي كه براي ساخت ميز استفاده مي گردد بايد از لغزيدن قطعات برروي ميز در هنگام كار جلوگيري كند .خديجه رحماني كارشناس ارشد ارگونومي

اسلاید 48: ميزخديجه رحماني كارشناس ارشد ارگونوميعمق ميز و فضاي داخل ميز اهميت زيادي در راحت بودن پا براي انجام يكسري حركات دارد. بايد پا به اندازه كافي فضاي آزاد در زير ميز داشته باشد.اگر ارتفاع ميز بالاتر از ارتفاع آرنج باشد باعث بالا بردن شانه و دست مي شود و اين سبب خستگي و درد در ناحيه شانه مي گرددبراي هركاري با توجه به نوع فعاليت و مشخصات آنتروپومتري شاغلين ميز مناسب قابل تنظيم طراحي گردد. واگر اين ميسر نگردد ميتوان از صندلي قابل تنظيم ارگونوميك استفاده گردد.

اسلاید 49:

اسلاید 50: اگر ارتفاع ميز بالاتر از ارتفاع آرنج باشد باعث بالا بردن شانه و دست مي شود و اين سبب خستگي و درد در ناحيه شانه مي گردد . اين مسئله بخصوص دربين افرادي كه با كامپيوتر سروكار دارن د اتفاق مي افتد . بالا بودن سطح قرار گرفتن نمايشگر و مانيتور بر روي ميز سبب به عقب رفتن گردن مي شود( زاويه 15 درجه بين سر و تنه قابل قبول مي باشد) كه بهترين وضعيت جهت كار با كامپيوتر زماني است كه سطح كار در حد آرنج و سطح بالايي مانيتور پايين تر از حد چشم فرد قرار گيرد.

اسلاید 51: تجربه درد در ناحيه گردن و شانه و آرنج و مچ را تجربه نمايند مي تواند به دليل نامناسب قرارگيري دستگاه بر وي ميز كار باشد كه اين موارد به ترتيب زير مي تواند بر آن تاثير بگذارد فاصله مانيتور بايد مناسب باشد در حدود 50 تا 100 سانتيمتر(يا 20 تا 40 اينچ ) مورد قبول مي باشد در غير اينصورت سبب خستگي چشم مي گردد در صورتيكه فاصله زياد باشد فرد مجبور است كه براي ديدن مطالب و نوشته هاي ريزتر به طرف جلو خم گردد

اسلاید 52: مواردپيشگيري ازعوارض ناشي از کاربا كامپيوتر در هنگام خواندن مطالب از روي صحفه مانيتور حتما بايد تنه و گردن در يك امتداد و صاف باشد و هنگام تايپ از نگهدارنده نامه كه در جلو ي فرد در كنار مانيتور به صورت عمودي قرار داده شود كه ديگر نيازي به اين نباشد گردن را براي خواندن نامه خم نماید.

اسلاید 53: براي جلوگيري از ايجاد قرارگيري بدن در وضعيت نامناسب نياز مي باشد كه ميز مناسب كه داراي طراحي ارگونوميك باشد به طوري در قسمت جلوي ميز سيني كشويي كه صحفه كليد و موس را در خود جا داده و نياز نباشد جهت دسترسي به موس دست را بالا برده و عضلات شانه و دست و مچ تحت استرس و فشار باشد و تا جاييكه امكان دارد پرينتر به مانيتور نزديك باشد و يا جايي قرار داده شود كه نياز به خم شدن زياد و يا كشيدن دست نباشد.

اسلاید 54: براي جلوگيري از برخورد دست با سطح ميز از زير دستي كه از جنس مناسب و انعطاف پذير باشد استفاده گردد

اسلاید 55: مواردي را كه در هنگام انجام كار نشسته بايد رعايت نمودبراي كارهاي نشسته هر 15 دقيقه يكبارانجام يكسري حركات23% از ورم پا خواهد كاست.در جهت پيشگيري از ايجاد ناراحتيهاي اسكلتي و عضلاني ناشي از نشستن افرادي كه داراي كار اپراتوري با كامپيوتري هستندهر 2ساعت يكبار نيازمند استراحت به مدت 15 دقيقه مي باشند. و در زماني كه بار كاري بيشتر باشد براي هر ساعت 10 دقيقه پيش بيني كرده اند.عدم استفاده از پوشش جرمي براي روي صندلي در محيطهاي فردبايد به مدت طولاني كار نشسته انجام بدهد

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید