khoda_va_gonahe_asli

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فدا و گناه اصلی”

فدا و گناه اصلی

اسلاید 1: فدا و گناه اصلي

اسلاید 2: فدایکی از اساسی ترین عقاید مسیحیت را آموزه« فدا» ، يعني نجات بشريت به وسيله مرگ عيسي مسيح (ع) تشكيل مي دهد این اعتقاد به مهمترین عقیده در الهیات مسیحی به شمار می اید و به گونه ای دیگر مبانی الهیات مسیحی به این عقیده مرتبط میباشد در الهیان مسیحی میخوانیم بشریت در سه وضعیت جدا گانه قرار داشت

اسلاید 3: 1. انسان قبل از گناهخداوند انسان را آفرید و انسان در طبیعت اولیه خود پاک و خداگونه (پیدایش 1: 27.) خلق شده در اعتقاد نامه رسمی کاتولیک آمده است:پدر و مادر نخستین ما یعنی آدم و حوا در اصل پاک «حالت تقدس و عدالت» خلق شدند. . CCC,P85

اسلاید 4:

اسلاید 5: 2. گناه نخستینبخش دوم زندگی انسان نیم روز پس از خلقت آدم شروع شد زمانی که آدم و حوا از میوه درخت ممنوعه خوردند این گناه به عنوان گناه نخستین زندگی بشر را دگرگون کرداین گناه و اثراتش را در دو بخش بررسی میکنیم

اسلاید 6: الف: گناه آدم چه تغییری در خود آدم ایجاد کردآدم پس از اینکه در باغ عدن قرار گرفت با خوردن از درخت ممنوعه مرتکب گناه شد این نافرمانی باعث شد که تقدس یافتگی اولیه­اش را از دست بده در نتیجه طبیعت آدمی فاسد شد همانند انسانی که درون چاهی سقوط کند و تمام استخوان­های بدنش بشکند و دیگر قادر به نجات خود نبود.پولس در این باره می­گوید: پس همانگونه که گناه به واسطه یک انسان وارد جهان شد و به واسطه گناه مرگ آمد نامه پولس به رومیان 5: 12

اسلاید 7:

اسلاید 8: اثرات گناه آدم 1. مرگ : در نتیجه گناه آدم بود که دو نوع مرگ وارد زندگی انسان شده مرگ جسم و مرگ روح و آدم با ارتکاب گناه هم جمساً و هم روحاً دچار مرگ شد. Agustine,s.Cityoof God,P.522 2. قهر با خدا : با گناه آدم رابطه بین خدا و بشر قطع شد و بشریت در حالت قهر با خدا رفت که پولس از آن به زمان دشمنی بشریت و خدا یاد می­کند و خداوند از بشریت غضبناک بود (رومیان 5: 9)3. تضعیف اراده و فکر: گناه ذهن انسان را تیره ساخت و باعث شد انسان نتواند به درستی فکر کند به همین ترتیب اراده انسان تضعیف شد و حتی قادر به تشخیص بیماری خود نیستیم چه برسد به مداوای آن . درآمدی بر الاهیات مسیحی ص 475

اسلاید 9: ب : گناه آدم چه تاثیری در نسل آدم ایجاد کرد خطای آدم تنها به خود وی زیان وارد نکرد بلکه همه نسل او را متضرر کرد همانند تنبیه­های گروهی که به خاطر جرم یک نفر یک گروه را تنبیه می­کنند. گناه یک نفر(آدم) به تمامی نسلش به ارث رسید و تمام بشریت فاسد شد حتی کودکانی که تازه به دنیا می­آیند میراث بر گناه آدم هستند. القس انس الامیر کانی ، نظام التعلیم فی العلم لاهوت القویم ج2 ص 78 پولس می­گوید: پس همانگونه که نافرمانی یک نفر به محکومیت همه انجامید ... رومیان 5: 18

اسلاید 10: آگوستین از بزرگترين متفكران مسيحي میگوید:تمام ابنای بشر به علت سقوط آدم به گناه آلوده شدند گناه ذهن انسان را تیره و تار ساخت و باعث شد که فرد گناهکار نتواند به درستی بیندیشد و در واقع گنهکار بودن ما کاملا از کنترل ما خارج است وضعیتی که زندگی ما را از بدو تولد آلوده میسازد و پس از آن نیز بر ما مسلط میشود و گناه جزء طبیعت بشر شده است و گناه اولیه آدم یک بیماری ارثی را بشر حاصل شد که به صورت ارثی از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و بشر را در اسارتی فرو برده که خود به خود قادر نیست از چنگال آن رهایی یابد و در حقیقت از نظر یک مفهوم حقوقی تقصیری را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند و گناه پدری بر تمام فرزندانش بار میشود . الستر مک کراث، در آمدی بر الاهیات مسیحی ، ص 457

اسلاید 11: اثراتی که گناه آدم برای نسلش میراث گذاشت بیماری موروثی است که از نسلی به نسل دیگر می رسد قدرتی است که بشر را در اسارت خود نگاه داشته مفهومی قضائی است که تقصیر یک نفر را بر همه انسانها منتقل می کند .

اسلاید 12: 3. صلیب نجاتبخش حال این بشر سقوط کرده نیاز دارد تا خداوند را از خودش خشنود سازد و برای جبران گناه توبه کافی نبود و نياز به پرداخت كفاره و فديه اي بود. كسي كه مي‌بايست جايگزين انسان شود و جريمه و مجازات گناه بشر را متحمل گردد و فدای گناه بشر شود . او مي‌بايست از گناه مبرا باشد تا بتواند براي گناهكاران جان بدهد. چون بشر نمي‌توانست چنين رهاننده‌اي را مهيا نماید خدا به خاطر نجات انسان از این وضعیت اسف بار نقشه ای کشید تا پسرش را که همذات وی بود را به صورت یک انسان بفرستد و وی را در عوض گناهان بشر فدیه دهد

اسلاید 13: پولس در این باره می گوید :که خود رافدای ما ساخت تا از هر شرارت باز خریدمان کند. [تیطس 2 : 14 ]

اسلاید 14:

اسلاید 15: در الهیات مسیحی میخوانیم که عیسی مسیح با به صلیب رفتن خود فدای گتاهان بشر شد اما اینکه کار صلیب دقیقا چه بود نیاز به توضیح بیشتری دارد در اینجا با سه عمل جدا گانه صلیب آشنا میشویم

اسلاید 16: 1. صلیب به عنوان قربانی اگوستین معتقد بود هر عملی که با هدف متحد ساختن ما با خدا در قالب مشارکتی مقدس صورت گیرد مستلزم تقدیم قربانی ای واقعی است و براساس این نظریه از به صلیب کشیده شدن مسیح به عنوانی قربانی یاد کرد و گفت مسیح با مرگ خود خود که در واقع یگانه قربانی حقیقی است که در راه ما تقدیم شد و هرگونه تقصیری را از ما پاک ساخت و از میان برداشت او برای گناهان ما قربانی داد این قربانی را از کجا آورد قربانی پاک و بی عیب و نقصی که بتواند به خدا تقدیم کند ؟ او خود را به عنوان قربانی تقدیم کرد زیرا قربانی دیگری نیافت ”. پولس رسول می گوید : در او ما به وسیله خون وی باز خرید شدیم که این همان آمرزش گناهان است [افس 1 : 7 ]. درآمدی بر الهیات مسیحی ص 432

اسلاید 17: پولس مینویسد :اکنون که توسط خوت او پارسا شمرده شدیم به واسطه او از غضب نجات خواهیم یافت زیرا اگر هنگامی که دشمن بودیم به واسطه مرگ پسرش با خدا آشتی داده شدیم رومیان 5: 9

اسلاید 18: جیمیز پکر (1974) چنین بیان میکندمرگ مسیح نخست بر خدا تاثیر گذاشت زیرا از این طریق غضب او تسکین یافت مرگ مسیح به علت همین تاثیرش بر خدا بود که توانست نیروهای تاریکی را منهدم سازد و محبت جستجوگر و نجاتبخش خدا را آشکارا سازد جان کلام آنکه مسیح با مرگ خود چیزی تقدیم خدا کرد که غرب از آن به عنوان تاوان گناه یاد میکند تاوانی که بنا به شخصیت خود خدا تنها وسیله ای بود بنا به خود خدا تنها و.سیله ای بود که میتوانست نه خدا را به آری تبدیل کند این تاوان را به هر گونه که تلقی کنیم در اصل موضوع تغییری پدید نمی اید عیسی با تحمل صلیب گناهان ما را زدود ، غضب خالق ما را تسکین داد «نه» را بر زبان خدا به « آری» بدل ساخت و بدین گونه نجاتمان داد در آمدی بر الاهیات مسیحی ، الستر مک کراث ، ترجمه عیسی دیباج، صفحه 450

اسلاید 19: در این فرضیه بنابراین گذاشته شده که خداوند برای بخشایش بشر نیاز به قربانی دارد تامس چاب [1747 م ] معتقد بود مفهوم مرگ مسیح به عنوان قربانی به این خاطر وارد مسیحیت شد زیرا کلیسا دید یهودیان معبد ، مذبح و قربانی و کاهن اعظم دارند برای آنکه نشان دهند مسیحیت تفاوت چندانی با آئین یهود ندارد به این فکر افتادند مفاهیمی شبیه آن را وارد مسیحیت کنند و پاپ این نظریه را مردود می دانست و می گفت رحم و مروت خدا یکسر به سبب نیکوئی و رحمانیت ذاتی اوست نه معلول چیزی خارج از او – خواه این چیز درد و رنج عیسی و مرگ عیسی مسیح باشد خواه هر چیز دیگر درآمدی بر الهیات مسیحی ص 435

اسلاید 20: 2. صلیب به عنوان پیروزی بنابر این نظریه :ابلیس به واسطه سقوط انسان مدعی حق و حقوقی بر او شده بود که خدا می بایست آن را محترم بشمارد و به همین دلیل ابلیس در مسیحیت رئیس این جهان است ، تنها راه خلاصی بشر از قید این سلطه جوی اهریمنی این بود که شیطان از حدود اختیاراتش پا فراتر نهد در نتیجه موظف گردد از حق و حقوق خود صرف نظر کند اما چطور ؟ اگر فردی بی گناه در هیبت یک انسان معمولی و گنهکار وارد این جهان می شد مشکل حل می گردید شیطان متوجه این امر نمی شد مگر زمانی که دیگر دیر شده بود او با ادعای مالکیت بر این انسان بی گناه پا از حدود و اختیارات خود فراتر می گذاشت از این رو مجبور می شد از حق خود دست بشوید.

اسلاید 21: گریگوریوس در این باره تصویر قلاب و طعمه را به کار می برد که عیسی بشر در حکم طعمه و ابلیس به سان هیولای دریائی طعمه را می بلعد ناگاه متوجه قلاب می شود اما دیگر دیر شده بود و کار از کار گذشته است و این طعمه بهاء آزادی بشریت از چنگ شیطان شد.پولس رسول می گوید : به بهای گرانی خریده شده اید [اول قرنتیان 6 : 20 ]این ایده که ابتدا توسط اوبیخی و ایرنایوس به وجود آمد و سپس طرفداران بسیاری یافت .و در این نظریه خدا را ظاهرا فردی دغلباز جلوه می دهد و مشخص نیست چرا خداوند باید حق و حقوقی برای شیطان قائل باشد چه رسد به اینکه خدا موظف باشد چنین حقوقی را محترم بشمارد .

اسلاید 22: 3. صلیب و آمرزش آنسلم قدیس در کتاب ( چرا خدا انسان شد) میگوید:خدا در ابتدا انسان را پارسا افرید تا از برکت های خود وی را بهره مند سازد بهره مند شدن از برکت های الهی منوط به اطاعت کامل انسان از خدا بود انسان به علت گناه اولیه(عصیان آدم) و نقصی که این گناه در طبیعت بشر به وجود آورد قادر نیست این اطاعت را به جا آورد (در نتیجه از برکت­های خدا محروم ماند و در غضب خدا داخل شد).خدا باید راهی برای اصلاح این وضعیت میجست اصلاح در صورتی مقدور بود که تاوانی(کفاره­ای) برای این گناه پرداخت شود خود انسان به هیچ وجه قادر به پرداخت این تاوان نبود زیرا ابزار لازم را در اختیار نداشت یک { انسان- خدا} هم در مقام خدا توانایی لازم برای پرداخت چنین تاوانی را دارد و هم در مقام انسان مکلف به پرداخت این تاوان است از این رو مسیح به صورت انسان در می­آید تا تاوان و خسارت لازم برای این گناه پرداخت شود

اسلاید 23: باید توجه داشت که گناه(آدم) به عنوان اهانت به خدا تصور میشود و چون بزرگی این اهانت به اندازه بزرگی کسی است که به او اهانت میشود و لذا انجام توبه و یا پرداخت یک قربانی ناقص به عنوان فدیه گناه نمیتوانست تاوان بزرگی آن باشد و نیاز به یک فدیه کامل بود. مولف کتاب معجم الاهوت الکتابی مینویسد :خداوند نمی پذیرفت که زندانی [بشریت] را آزاد سازد مگر به این شرط که ضررنکند وعیسی مسیح پول لازم را خداوند پرداخت . کارل بارت از بزرگترین متفکران پروتستان از این مساله چنین تعبیر می کند داوری که به جای ما داوری شد اصول قطعی اعتقادات کلیسا : کارل بارت ج 4 بخش اول قسمت 51 شماره 2

اسلاید 24: وآنسلم توضیح نمی دهد که مفهوم تاوان از کجا سرچشمه گرفته است و ممکن است از قوانین ژرمن ها نشات گرفته باشدکه به موجب آن برای جبران اهانت می بایست وجه مناسبی پرداخت شود .

اسلاید 25: انچه تا کنون خواندیم آدم در خلقت اولیه به صورت پاک آفریده شد ولی با گناه آدم خلقت اولیه را از دست داد و دچار مرگ روحی و جسمی شد و در حالت قهر با خدا قرار گرفت و اراده و فکرش تضعیف شد و این آثار به عنوان بیماری موروثی و سندی حقوقی و اسارتی فراگیر دامنگیر نسل بشرین شد برای برون رفت انسان از چنین وضعیب نیاز مند پرداخت کفاره و فردیه ای بودیم خدا برای نجات بشر از چنین وضعیتی پسر و همذاتش را به میان ما فرستاد تا به صلیب کشیده شود و با این کار قربانی و بهای لازم جهت آمرزش و بخشش بشریت داده شود

اسلاید 26: فیض الهی در قسمت قبل مبانی آموزه نجات مسیحی را بررسی کردیم ولی هنوز در این خصوص مسایلی مانده که باید بدان پاسخ داده شود به عنوان نمونه آدمیان برای برخورداری از نجاتی که از طریق مرگ مسیح بر صلیب آشکار و فراهم می گردد چه باید بکند ؟برای پاسخ به این سئوال مناسب است به مناقشه عظیمی که بین پلاگیوس و آگوستین دو متفکر بزرگ قرن پنجم میلادی در پاسخ همین سوال اشاره کنیم .

اسلاید 27: آگوستین معتقد بود که بعداز گناه آدم اراده انسان لطمه دید و مانند ترازوئی که کفه بدی هایش سنگینی می کند متمایل به بدی شد گناه ذهن انسان را تيره ساخته و باعث شده انسان نتواند به درستي فكر كند و به همين ترتيب اراده انسان نيز تضعيف شده به اين ميماند كه ما سخت بيماريم ما انسانها براي نجات خود از آغاز تا پايان متكي به خداييم و طبيعت انسان ضعيف و ناتوان و گمراه شده و براي نجات محتاج فيض خداييم و فيض عبارت است توجه بي حد و حصر خدا بي انكه استحقاقش را داشته باشد و فيض كمك و استعانت الهي است كه درون ما را دگرگون ميكند انسان بر اساس فيض پارسا شمرده ميشود حتي اعمال نيك او نتيجه كاري است كه خدا در طبيعت بشر سقوط كرده انجام داده و هر چيزي كه در نهايت به نجات انسان منتهي ميشود هديه خداست

اسلاید 28: اما پلاگیوس اراده انسان را مانند دو کفه برابر ترازو می دانست و به هیچ وجه نمی پذیرفت که طبیعت و اراده انسان معیوب شده و لذا انسان در قبال اعمالش مسئول است .انسان توانايي بهبود وضعيت خود را دارد و گناه نوعي سركشي در برابر خداست و انسان بايد بي گناه باشد انسان بر اساس استحقاق خويش پارسا شمرده ميشود و اعمال نيكوي انسان نتيجه اراده خود وي است و نجات در مسيح صرفا به معناي نجات با پيروي از الگوي مسيح استدرآمدی بر الاهیات مسیحی ص 502 - 505

اسلاید 29: البته نظریان پلاگیوس در شورای کارتاژ(418م) محکوم و به اصرار آگوستین از سمت خود خلع شد و بدون سر و صدا مفقود گردید. و پس از آن بود که نظریات آگوستین با اندکی تغییر مورد پذیرش کلیسا قرار گرفت ولی نهضت اصلاحات نظریات اگوستين را کاملا پذیرفت.

اسلاید 30: بررسی آموزه نجات شناسی در مسیحیت

اسلاید 31: سند آموزه گناه نخستين . اعتقاد فدا بر روي آموزه گناه نخستين(خوردن آدم از ميوه ممنوعه) بنا شده است است وقتی به عهد عتیق و عهد جدید مخصوصا اناجیل نگاه میکنیم اشاره صریحی به آموزه گناه نخستین نمیبینیم و تنها در نامه های پولس است که به آموزه گناه نخستین برخورد میکنیم و مشخص نيست چگونه اين همه انبيا الهي از چنين مساله مهمي غفلت ورزيدند و حتي خود مسيح هم در هيچ يك از آموزه هايش اشاره اي به سرايت گناه آدم به فرزندانش نميكند و حتي حواريون هم از اين مساله با اين اهميت كه ركن اساسي مسيحيت به شمار ميرود غفلت كردند و يك باره پولس كه نه حواري بوده و نه شاگردي حواري اي را كرده آن را به خاطر مي اورد و به ترویج آن میپردازد آیا مساله ای با این اهمیت که به تعبیری رکن اساس خلقت و تمام هستی است باید این قدر مورد غفلت همه انبیا و مسیح و حواریون قرار بگیرد و یک باره پولس از آن یاد کند ؟

اسلاید 32: عدالت خدا و گناه نخستینخداوند عادل است و با اين حال عقاب گناه يك نفر از تمام بشريت ميگيرد و همه را محكوم ميكند واقعا چگونه ممكن است خداي عادل و حكيم كه همه اثر ها به دست اوست به خاطر غفلت يك نفر بشريتي را محکوم کند و گناه یک نفر را بر دوش دیگران بیندازد اگر ما خدا را عادل ميدانيم هيچ عادلی گناه شخصی را بر دیگری بار نمیکند تا برسد به خدايي كه عدالت محض است چگونه راضي شويم بپذيريم خدا با همه بشريت به خاطر يك تخلف آدم در حالت قهر فرو رفته و همه را محكوم كند و خدا مجبور نيست و هر كدام از ما آفرينشي جدا هستيم

اسلاید 33: نوزادان گنه کاریکی از ملزومات آموزه فدا و گناه نخستین این است که بپذیریم هر کودکی که به دنیا می­آید میراث بر گناه آدم است و لذا کودک نوزاد باید تعمید شود تا مشمول نجات واقع گردد و اگر نوزادی قبل از تعمید بمیرد در عذاب الهی خواهد بود. چون میراث بر گناهی است که پدر بزرگش آدم انجام داد. در بیانیه شورای ترنت آمده است: اگر آنان(مردم) از سلاله آدم تکفیر نشده بودند مردم غیر عادل متولد نمی­شدند. آنان به وسیله آن تکفیر از طریق او هنگامی که در رحم قرار دارند بی عدالتی را از آن خود می­کنند بنابر این اگر آنان دوباره در مسیح متولد نشوند هرگز عادل شمرده نخواهند شد.

اسلاید 34: و در بیانیه شورای کارتاژ آمده است :اگر کسی بگوید لازم نیست نوزاد را تعمید دهند ... باید وی را تکفیر کرد و این که کسی بگوید در ملکوت آسمان یا هر جای دیگری مکان متوسطی وجود دارد که کودکانی که بدون تعمید از دنیا می­روند در آن جا در شادی زیست می­کنند باید او را تکفیر کرد.و ما چگونه باید بپذیریم که خدای مهربان به خاطر عملی غیراختیاری دوکودک که تازه از مادر متولد شدند یکی را به خاطر اینکه فرصتی برای تعمید نیافته و فوت کرده به دوزخ و دیگری را به خاطر عملی غیراختیاری به بهشت الهی وارد سازد البته در این میان فرقه بابتیست ها تعمید نوزادان را نمی­پذیرند.

اسلاید 35: 4. گنه کرد در بلخ آهنگریاگر فردى نافرمانى كرد، بايد خود او غرامت گناه را بپردازد، نه ديگرى، هر فردى مسئول كردار خود مى‏باشد، این یک مساله وجدانی است که اگر هیچ کس نمیتواند به خاطر گناه یک نفر یک نسل را محکوم کنند هيچ گناهى، دامن كسى جز فرد گناهكار را نمى‏گيرد، البته اثر وضعى عمل ممكن است دامن فرزندان بى‏گناه را نيز بگيرد، مثلا بيمارى حاصل از گناه پدر، كودكان را نيز بيمار سازد، ولى پيامد گناه به صورت كيفر و يا دورى از رحمت‏خدا موروثى نبوده و از گنهكار به ديگرى منتقل نمى‏شود.

اسلاید 36: خداوند بخشنده است: بنا بر آموزه فدا وقتی آدم گناه کرد رابطه بین بشر و خدا تیره شد و باید یک نفر قربانی میشد تا این رابطه خوب شود و دوستی برقرار گردد در حالی که خداوند بدون قربانی هم میتواند گناه بنده اش را ببخشد در عهد عتيق بارها تأكيد شده كه خداي عهد عتيق هم بخشنده است ، اگر آدم گناه كرده خداوند مي تواند گناهش را ببخشايد داوود درمزاميرمیگوید، « خداي من و صخره نجات من» درمزامير26:89،« اي يهوه خداي من ، من را اعانت فرما و به حسب رحمت خود مرا نجات ده» مزامير26:109و این چنین خدایی میتواند بدون اینکه خود لباس جسم بپوشد و خود را قربانی کند نیز گناهان بشر را ببخشد هوشع 4:13 ، « و سواي من نجات دهنده نيست» انجيل متي 8:3 ، « اكنون ثمره شايسته توبه بياوريد»

اسلاید 37: 8.آيا خدا براي بخشش گناه نياز به فديه دارد در اين جهان بينى نوعى ابهام وجود دارد از طرفى خداوند مظهر عشق، از گناه بنده خود نمى‏گذرد;و این گناه را به طور ارثی دامن گیر تمام بشریت میکند و تمامی نسل بشر در آتش این گناه میسوزند و از جانبی همین خدا پس از مصلوب شدن مسیح تمامی گناهان بشریت را به طور رایگان میبخشد ولي واقعا خدا چه نيازي به فدا داشت خدا چرا براي راضي شدن دلش از دست يك خطا كار اين همه اصرار بر فديه دارد كه حتي نسل ها و بشريت را معطل همين يك فديه ميكند ايا خدا نميتوانست بدون فديه بندگانش را ببخشد يا مغفرتش تمام ميشد اگر از گناه آدم غفلت زده اي صرف نظر ميكرد و اين گناه نخستين را مانند ديگر گناهان بشريت به پاي غفلت و ناداني اش ميگذاشت خدا چه نيازي به فديه داشت ؟

اسلاید 38: پایان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید