فرآیند خط مشی گذاری عمومی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: استاد : خانم دکتر محمدیدانشجو :محمدرضا امینی نژادفرآیندخط مشي گذاری عمومی صفحه70 الی 81
اسلاید 3: ارزيابي راه حل ها : تحليل گران خط مشي در اين مرحله نتايج مراحل طي شده قبلي را به صورت عيني به كارمي گيرند.آنها هركدام از راه حل ها را باتوجه به نتايج بلند مدت و كوتاه مدتي كه براي آنها متصور است و ميزان انطباق آنها با اهداف خط مشي ارزيابي مي كنند.تحليلگر قضاوت مي كندكه با توجه به ضرورت حل مساله و منابع خط مشي چگونه مي توان اين راه حل را اجرا نمود.18:303
اسلاید 4: توصيه راه حل : انتخاب يك راه حل از ميان راه حل هاي مختلف با توجه به محدوديت هاي سازمان معيارهاي انتخاب شده ميزان تحقق اهداف خط مشي و پذيرش افراددرگير آن صورت مي پذيرد .انتخاب يك گزينه در حقيقت مصالحه اي است كه ميان عوامل مختلف صورت گرفته است و به صورت يك خط مشي مورد تصويب قرار گرفته و ابلاغ مي شود .18:304
اسلاید 5: توصيه راه حل : 18:305
اسلاید 6: مدل بيكمن و همكاران لئوناردو بيكمن و همكاران در تحليل مسائل عمومي مدلي را تحت عنوان مراحل تحقيق در مسائل اجتماعي ارائه دادند.آنها براي تفكيك مسائل عمومي از ساير مسائل چند معيار مشخص ارائه دادند و عقيده دارند كه هر موقعيتي كه اين چهارحالت را داشته باشد به عنوان يك مساله اجتماعي قلمداد مي شود 18:306
اسلاید 7: مدل بيكمن و همكاران 18:307
اسلاید 8: مراحل تحقيق در مسائل اجتماعي 18:30ارزيابي مسئله اجنماعي-اثرات منفي-تعداد افرادتحت تاثير مسئله-قدرت و كهنگي مسئله-اتفاق نظراجتماعياطلاعات موردنياز مربوط به مسئله-پويايي رفتار-ويزگي هاي گروه هاي متاثر از مسئله-اثرات مسئله-عوامل محيطي متقابل اجتماعي كه با رفتار مسئله همبستگي دارند-علل تحقق يافته پيشين مسالهراهبردهاي مداخله-درسطح فردي-در سطح گروهي-در سطح اجتماعيارزيابي دوباره مسئله اجتماعي -اثرات منفي-تعداد افراد-تحت تاثير مسئله-قدرت و كهنگي مسئله-اتفاق نظراجتماعيتغيير اندك در معيارهاي مسئله اجتماعيجستجوي اطلاعات تكرار مي شود معيارهاي مسئله اجتماعي كاهش يافته
اسلاید 9: مراحل تجزيه و تحليل خط مشي ارائه شده توسط دو تن از صاحبنظران(پاتن و ساييكي) شناسايي و تعريف و توضيح مسئلهبرقراري معيارهاي ارزيابيشناسايي خط مشي هاي جايگزينارزيابي خط مشي هاي جايگزينآشكارسازي و تشخيص اولويت گزينه هااجرا و نظارت و ارزيابي خط مشي18:309
اسلاید 10: شناسايي و تعريف و توضيح مسئله: مسئله به عنوان شرايط پيش بيني شده اي تعريف مي شود كه بدون مداخله و اصلاح باعث عدم رضايت مي شود.اين مسئله از شرايي ريشه مي گيرند كه گروه هاي ذينفع و گروه هاي فشار و گروه هاي مختلف مردم و ... از آن آگاه هستند .18:3010
اسلاید 11: وظايف تحليلگر خط مشي درابتداي كار از خود سوال كند كه آيا مسئله اي وجود دارد يا خير؟بيان نمودن مسئله به صورت معني دارنشان دادن افرادي كه درگير با مسئله هستند18:3011
اسلاید 12: دام هاي سر راه تعريف مسئله خط مشي عمومي: پذيرفتن تعريف مسئله از مشتري و ارباب رجوعجستجو فقط براي راه حل هاي ساده و تكرار شدهتصور اينكه همه مسائل نيازمندند راه خل عمومي هستندجابجا كردن اولويت و نياز به راه حل هاي كوتاه مدت در مقابل راه حل هاي بلند مدتجابجا شدن ارزش هاي فردي با ارزش هاي اجتماعي18:3012
اسلاید 13: برقراری معیارهای ارزیابی معیارهای ارزیابی با توجه به علایق عمومی و نوع مسئله به دست می آیند.تحلیلگر باید ارزش ها و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و اهداف عینی تصمیم را شناسایی نماید و سپس به این سوال پاسخ دهد که اهداف خط مشی را چگونه اندازه گیری نماید.از طریق شناسایی اهداف خط مشی و همچنین تشخیص معیارهای اصلی مسئله و راه های ارتباط آن با گروه ها وافراد درگیر خط مشی نتایج مطلوب و نامطلوب مورد ارزیابی قرار می گیرند .18:3013
اسلاید 14: شناسایی خط مشی های جایگزین در این مرحله با در نظر گرفتن مسئله و اهداف تصمیم محدوده وسیعی از گزینه ها مورد ملاحظه قرار می گیرد .در این گام از طریق مشورت با متخصصان و یا از طریق طوفان فکری و یا تکنیک دلفی و ...خط مشی ها و جایگزین های آنها تعیین می گردند .18:3014
اسلاید 15: ارزیابی خط مشی های جایگزین : پس از ارائه خط مشی های مختلفی که از منابع متعدد برای حل مسئله پیشنهاد می گردد تحلیلگر خط مشي با انتخاب روش های مناسب به ارزیابی خط مشی می پردازد .در این مرحله تحلیلگر خط مشی در تلاش است که تعیین نماید کدام گزینه نتایج مورد انتظار و اهداف مطلوب را تامین خواهد نمود .در حقیقت نتایج مورد انتظار و تاثیرات هر کدام از گزینه ها ی خط مشی طبق معیارهای انتخاب شده با توجه به میزان انطباق آن با اهداف و همچنین توانایی در حل مسئله ارزیابی می شوند .18:3015
اسلاید 16: آشکار سازی و تشخیص اولویت گزینه ها: پس از انجام مراحل ارزیابی نتیجه آن در این مرحله به کار گرفته می شود .نقاط ضعف و قوت هر گزینه روشن گردیده و تحلیلگر به تشخیص می رسد که بهترین و بدترین سناریو برای هر گزینه چیست؟18:3016
اسلاید 17: اجرا ونظارت و ارزیابی خط مشی ها: کار تحلیلگر با انتخاب گزینه برتر یا خط مشی بهینه به پایان نمی رسد.بلکه از وی انتظار می رود در ترسیم برنامه اجرا و طراحی سیستم نظارتی پیشنهاد و طراحی الگوی ارزیابی خط مشی در حین اجرا و پس از اتمام آن نیز مشارکت داشته باشد .18:3017
اسلاید 18: روش تحقیق در خط مشی گذاری: مسائل عمومی ماهیت خاص و چند وجهی دارند.گاهی اوقات این ویژگی تحلیلگران خط مشی را دچار ابهام می نماید.و سبب می شود که آنها نتوانند تعریف روشن و ساختارمندی از مسئله را ارائه دهند.لازم به ذکر است که جنبه های سیاسی مسائل عمومی به اندازه جنبه های فنی و خالص آنها مسئله را پیچیده می کند و به سختی می توان روابط علی بین آنها را تشخیص داد.به همین خاطر بعضا بعضی مسائل از طریق ایجاد مستئل جدید حل می شوند18:3018
اسلاید 19: مراحل مدل جامع و منطقی حل مسئله: 18:3019مدل تئوریک ( فرآیند حل مسئله )محدودیت های بخش عمومیتعریف مسئلهمسائل بخش عمومی مبهم و غیرساختارندو بسیار گسترده هستند .تعیین ارزش های مهم اجتماعیعدم توافق خط مشي گذاران و گروه ها و مجریان روی ارزش های اجتماعیشناسایی تمام گزینه هامحدودیت در زمان و دانش برای شناسایی تمام گزینه هاارزیابی تمام گزینه ها در تمام ارزش هامحدودیت منابع و پایین بودن قابلیت پیش بینیانتخاب گزینه بهینهفشار برای انتخاب اولین راه حل رضایتبخشاجرای گزینه بهینهمحدوده زمانی کوتاه برای کسب نتایج
اسلاید 20: تفاوت تجزیه و تحلیل خط مشی با روش های تحقیق سنتی تحقیق سنتی با سوالات پیچیده و نظری و گسترده مواجه می باشدو از گام های عملی صریح و رویه های ثابت استفاده می کند .تمرکز بر روی پیچیدگی دارد و در جستجوی واقعیت می باشد.اما تجزیه و تحلیل خط مشی کاربردی و موقعیتی و منعطف می باشد و تجزیه و تحلیل مسائل محلی را بیان می نماید و تنوع محل وقوع مسائل و محل اجرا را مورد توجه قرار می دهد و بر اخذ تصمیمات تمرکز می نماید و تجزیه و تحلیل پیش از آنکه علم باشد هنر و مهارت می باشد.18:3020
اسلاید 21: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.