فرهنگ
اسلاید 1: دوره ضمن خدمت تحلیل وبررسی کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دوره اول متوسطهیوسفی-ناحیه یک خرم آباد
اسلاید 2: فصل نهم درس17فــرهنگ
اسلاید 3: تعریف جامعهگروهی ازافراد،که در یک محدوده سرزمینی مشخص،برای مدتی طولانی ؛جهت رفع نیازهایشان کنار هم زندگی می کنند.و سرانجام ، خود را به عنوان یک واحد اجتماعی متمایز از گروههای دیگر ، سازمان داده اند . افراد جامعه انسانی دارای فرهنگ مشترکی هستند**تفاوت یا مرز بین تعریف جامعه انسانی وحیوانی در فرهنگ است**
اسلاید 4: فـــرهنگ چیست؟ شیوۀ مشترک زندگی یا تمام ساخته ها و اندوخته های یک ملت یا یک قوم آگاهی مشترک اعضای یک جامعه فرهنگ را ادوارد تایلور (۱۹۱۷-۱۸۳۲)، مجموعه پیچیدهای از دانشها، باورها هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعه ی خویش فرامیگیرد(اکتساب می کنند) تعریف میکند. کلمه اساسی و مهم در تعریف فرهنگ، اکتسابی بودن است که فرهنگ را از رفتارهای برخاسته از وراثت و ویژگیهای زیستی متمایز می کند.
اسلاید 5: ترکیب کلمه فرهنگ یا فره هنگ یا فرهنج هنگ ،هنج از اين ريشه، واژههاى هَنگ بهمعناى قصد و آهنگ، هنجيدن و هيختن بهمعناى بيرون کشيدن و برآوردن، آهنگ بهمعناى قصد و اراده و نيز موزونى ساز و آواز، آهنجيدن بهمعناى نوشيدن و کشيدن، آهنگيدن ، آهيختن بهمعناى کشيدن و برآوردن و نمونههاى ديگرى وجود دارد. از همين ريشه فرهيختن را داريم بهمعنى تربيت کردن، ادب آموختن، تأديب کردن و فرهخته و فرهنجيده را بهمعناى ادب آموخته و فرهنگ و فرهنج را. در واژهنامهها فراهختن و فراهيختن به معناى ادب کردن آمده استفـر یا «فره» به معنای 1-پیش،جلو و فرا2-بزرگی ،شکوه عظمت
اسلاید 6: فرهنگ در لغت نامه در لغت نامه هاي فارسي در ذيل فرهنگ معاني «علم و دانش ادب و تربيت، آثار علمي و ادبي يك قوم يا يك ملت ،كتاب لغت، نيكويي پرورش و بزرگي، هنر، حكمت و عقل و نيز شاخ درختي كه بخوابانند و بر آن خاك ريزند.» معادل انگلیسی فرهنگ Culture می باشد که به معنای پرورش گیاهان، رشد و نمو، آداب و رسوم یک ملت است. در فرهنگ اکسفورد فرهنگ به معنای تهذیب نفس، سلیقه و آداب به کار رفته است.
اسلاید 7: رابطه مقابل جامعه (جسم یاسخت افزار) وفرهنگ (روح یا نرم افزار)جامعه بدون فرهنگ وجود ندارد و فرهنگ هم بدون جامعه به وجود نمی آید.
اسلاید 8: فرهنگ آموختنی استفرهنگ در جریان (فرایند)اجتماعی شدن آموخته می شود.مانند داستان تارزاناز طریق ژن به ارث نمی رسد بلکه از راهآموزش و تربیت از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود
اسلاید 9: اجتماعی شدن یا جامعه پــذیری:اجتماعی شدن فرایندی طولانی مدت از تولدتا آخر عمراست که افراد از طریق آن، نحوه زندگی در جامعه را می آموزندخود را با آن منطبق می کنند وشخصیت می یابند. اهمیت اجتماعی شدن*شرط ادامه زندگی در جامعه *یادگیری چگونگی ایفای نقش های خود* توسعه بخشیدن به ظرفیتهای افراد در جهت انجام وظایف فردی به عنوان عضو جامعه
اسلاید 10: اهداف اجتماعی شــدنهدفهای بنیانی فرایند اجتماعی شدن را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:1.شخص باید مهارتهای ضروری را که برای زندگی در جامعه ضروری است فرا بگیرد.2.شخص باید بتواند به صورت موثری با دیگران ارتباط برقرار کند. و توانایی خواندن،نوشتن و سخن گفتن پیدا کند.3.فردبایدبتواند نیازهای بدنی خود،مانندقضای حاجت رابه شیوه های قابل قبول جامعه برآورد. 4.فرد باید ارزشها و اعتقادات اساسی جامعه را در ذهن خود متمرکز(نهادینه) کند.
اسلاید 11: عوامل اجتماعی شدن1-خانواده:در همه ی فرهنگ ها خانواده عامل اصلی اجتماعی شدن کودک در دوره ی طفولیت است که به دو صورت است 1-آگاهانه، 2- ناآگاهانه2- همسالان( گروه های دوستان)به ویژه در دوره ی نوجوانی3- مدارس : 1- برنامه ی آموزش رسمی، 2-برنامه ی آموزش پنهان4- رسانه های همگانی(ماهواره،رایانه واینترنت،گوشی،تلویزیون و...)5-سایر عوامل: گروه های شغلی و صنعتی ،انجمن های داوطلبانه، کلیسا و مسجد و ... .
اسلاید 12: لایه های درونی یا عمیق ترلایه ها ی خارجی یا بیرونیارزش ها:یعنی خوب و بد، زشت و زیبا و مطلوب یا نامطلوب دانستن امور مختلف.1- زمینهٔ شکل گیری هنجارها2-جهت دهندهٔ رفتارها 3-افراد بر مبنای ارز شهایی که به آنها معتقدندعمل میکنند.انواع ارزشها:اجتماعی- فردیعقاید:باورهاهنجارها، نمادها و ارز شها برمبنای عقاید شکل میگیرد(مثلا:مسلمان وغیر مسلمان)نمادها1-زبان گفتاری(صوت ومعنا)2- زبان نوشتاری(ثبت نوشته ها)3-زبان جسمانی(حرکات ،ایما واشاره)4-اشیامادی ودست ساخته هاهنجارهاباید ونبایدلایه های فرهــنگ
اسلاید 13: هنجارها:رفتارهای معینی هستند که در یک گروه یا جامعه پذیرفته شده و متداول اند.یاقواعدوشیوه های مورد قبول یک جامعه اند برای انجام دادن کارهای مختلفمانند؛ سلام کردن هنگام به هم رسیدن- احترام به بزرگان نمادها:نماد، نشانه یا نماینده یک پدیده دیگر است.هنجارها در واقع همه عادت ها،آداب و رسوم اجتماعی، مناسک مذهبی، قواعد، قوانین و مقررات را در برمی گیرد. اهمیت وتاثیر هنجارها: عامل ادامه زندگی اجتماعی سامان بخشیدن به روابط اجتماعیعامل پذیرش وعضویت افراد در جامعه.
اسلاید 14: مهم ترین دلایل پیروی از هنجارها؛ارزش دانستن و اعتقاد به آنهاحفظ آبرو احترامترس از مجازات انواع مجازاتهاسرزنش خود یادیگران، پوزخند، تمسخر، طردکردن و محروم نمودن، متلک گفتن یا مجازاتهای رسمی و قانونی باشد.
اسلاید 15: انواع فرهنگخرده فرهنگ یافرهنگ توده:گروهی کوچک تر از جامعه. خرده فرهنگ منسوب به فرهنگ وسیع تر است ، زیرا بسیاری از هنجارها و موازین فرهنگ بزرگ تر را می پذیرد ، اما از سوی دیگر ، خرده فرهنگ از فرهنگ کل جامعه متمایز است ، زیرا برخی هنجارها و موازین خاص خود را دارد.فرهنگ عمومی یا کل یا مسلط یا عامه ویا حتی با نام ملی:فرهنگ عمومی وجوه یا ابعاد یا قلمروهایی از فرهنگ است که با عامه مردم در ارتباط میباشد.یا همان شیوه ی زندگی رایج در بین مردم جامعه
اسلاید 16: رسوم اخلاقی، عبارت از رسومی هستند که ویژگیهای معناداری ار رفتارهای درست و نادرست را در بر می گیرند. رسوم اخلاقی هر جامعه در نظام حقوقی و آموزشهای مذهبی آن متبلور می شود. قوانین بخشی از رسوم اخلاقی هستند که به صورت قواعد و مقررات در آمده اند . هر کس برخلاف این مقررات رفتار کند، با مجازات قانونی روبه رو می شود.مانند:وجودقوانین و مقررات قاطع و دقیقی برای آدمکشی ، دزدی ، آدم ربایی ، فحشا ، اعتیاد آداب و رسوم ،به آن دسته از شیوه های رفتاری عادی اطلاق می شود که در جامعه رواج دارد.مانند:سه وعده غذا خوردن در شبانه روز دید و بازدید دوستانهارزشها ، احساسات ریشه دار و عمیقی است که اعضای جامعه در آن شریک اند . این ارزشها اعمال و رفتارجامعه راتعیین می کند.مانند:حفظ موازین دینی ، رعایت حقوق والدین حفظ ادب و احترام به بزرگترها
اسلاید 17: سلام کردن در فرهنگ های متفاوت
اسلاید 18: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.