فرهنگ ایمنی بیمار
اسلاید 1: Patient Safety Cultureفرهنگ ایمنی بیمار
اسلاید 2: فرهنگ ایمنی بیمار چرا فرهنگ ایمنی بیمار مهم است ؟ فرهنگ ایمنی بیمار چیست؟چگونه می توان فرهنگ ایمنی را اندازه گرفت؟داده های به دست آمده چگونه تعبیر می شوند؟معرفی ابزار اندازه گیری فرهنگ ایمنی HSOPSانتظارات از بیمارستان ها در راستای اندازه گیری فرهنگ ایمنی
اسلاید 3: فرهنگ ایمنی تاریخچه فرهنگ ایمنی واژه فرهنگ ایمنی اولین بار پس از وقوع حادثه اتمی چرنوبیل در در سال 1988مطرح گردید. از آن به بعد این مفهوم توسط سازمانهای متعددی خصوصاً سازمان های با قابلیت اعتماد بالا HROs ( سازمان های با ریسک بالا و در عین حال ایمن) برای بهبود ایمنی استفاده گردید.
اسلاید 4: ورود به بهداشت و درمان: گزارش انستیتوی پزشکی امریکا : لزوم ایجاد تغییرات فرهنگ در نظام بهداشت و درمانپیشنهاد کمیته تحول: ایجاد فرهنگ ایمنی بیمار به منظور ارتقای ایمنی بیمارانپیشنهاد سایر سازمان های سیاستگذار در این حوزه ( به عنوان استراتژی بهبود)
اسلاید 5: فرهنگ چیست؟
اسلاید 6: فرهنگ از دید جامعه شناسی: الگویی از ارزشها، باورها، آداب و سنت ها، دانش، زبان، جهان بینی، تلقی ها، نگرش ها و نحوه زندگی افراد در جامعه
اسلاید 7: Organisational CultureCulture has been defined as:A pattern of basic assumptionsInvented, discovered or developed by a given groupLearnt from coping with problems of external adaptation and internal integrationThat has worked well enough to be considered valid Is taught to new members (as the)Correct way to perceive, think and feel in relation to problems Schein 1990 p110
اسلاید 8: Culture modelArtefacts (Indicators)Espoused values (Attitudes about: Systems People Behaviour)Basic Assumptions (Taken for granted/ unconscious)Culture
اسلاید 9: فرهنگ ایمنی چیست؟مجموعه ای از هنجارها، عقاید، نگرش ها و اقدامات درباره احتیاط های کلی است که بین افراد در یک محل معین و زمان مشخص مشترک می باشد(لیمر و همکاران،2004).فرهنگی که در آن، کارکنان یک سازمان درباره پتاسیل وقوع خطا، دانشی فعال و پویا دارند و هم کارکنان و هم سازمان قادر به شناسایی اشتباهات و یادگیری از آنها هستند و اقداماتی را برای انجام صحیح امور انجام میدهند(آژانس ملی ایمنی بیمار، 2004). فرهنگی که در ان ایمنی دغدغه هر شخص است و افراد میدانند که خطاها میتوانند اتفاق بیفتند و اتفاق خواهند افتاد(دنیس، 2005). انواع رفتارهای یادگرفته شده همرا با تعهد مشترک به تفکر و رفتار ایمن و اعتماد و اعتقاد به اینکه ایمنی توسط سازمان اندازهگیری می شود(هاروی و همکاران،2002).زیر مجموعهای از فرهنگ سازمانی است که عقاید و ارزش ها به طور خاص منعکس کننده سلامت و ایمنی می باشند(کلارک، 1999).
اسلاید 10: فرهنگ ایمنی فرهنگ ایمنی محصول ارزشهای فردی و گروهی، گرایشها، کارآمدی و الگوی رفتاری است که میزان تعهد و توانمندی و کارایی یک برنامه بهداشتی و ایمنی سازمان را تعیین می کند. سازمان های دارای فرهنگ ایمنی قوی ( مثبت) خصوصیاتی از قبیل اعتماد در روابط متقابل افراد، ادراکات مشترک افراد درباره اهمیت ایمنی، و با اعتقاد به اثربخشی اقدامات پیشگیرانه شناخته می شود.کمیسیون بهداشت و ایمنی بریتانیا -1998
اسلاید 11:
اسلاید 12: فرهنگ ایمنی بیمار در واقع فرهنگ ايمني بيمار، نشان دهنده میزان اولویت ایمنی بيماران از نظر کارکنان در بخش و سازمان محل کار آنها است.
اسلاید 13: ابعاد فرهنگ ایمنی تعهد مدیریت ارشد/سازمان به ایمنیآموزش و نظارتپاسخ غیر تنبیهی به خطا/ گزارش دهیکافی بودن نیروی انسانیکافی بودن تجهیزات و منابعزیر ساختار مناسب برای گزارش دهی خطابار کاریرعایت/ پیروی از قوانین، دستور العمل ها و پروتکل ها کار تیمی ارتباطات و همکاری ادراک کلی از ایمنی و ......
اسلاید 14: چرا باید فرهنگ ایمنی را اندازه گیری کرد؟افزایش آگاهی کارکنان در مورد ایمنی بیمار ارزیابی وضعیت فعلی فرهنگ ایمنی بیمار سازمانشناسایی نقاط قوت وحوزه هایی که نیاز به بهبود دارندبررسی روند تغییرات در وضعیت فرهنگ ایمنی در طی یک دوره مشخصارزیابی تاثیرات مداخلات و برنامه های ایمنی بر فرهنگ ایمنیانجام مقایسه درون سازمانی و برون سازمانی
اسلاید 15: چگونه می توان فرهنگ ایمنی را ارزیابی کرد ؟ابزارهای کیفی ابزارهای کمی چک لیست ارزیابی انعطافپذیری سازمانی(CAIR)ابزار ارزیابی ایمنی بیمار منچستر ((MaPSaTManchester Patient Safety Assessment Toolاستراتژی های برای رهبران: رویکردی سازمانی به ایمنی بیمار SLOAPSپرسشنامه HSOPSپرسشنامه سنجش نگرش ایمنی SAQپیمایش جو ایمنی Safety Climate Survey پرسشنامه جو ایمنی در سازمان های بهداشتی درمانیPSCHO............
اسلاید 16: معیارهای انتخاب ابزار مناسب اندازه گیری تعداد ابعاد مورد ارزیابی (جامع بودن) تست های روایی و پایایی ( تست سایکومتریک)عمومی / اختصاصی وجود دستورالعمل مناسب برای استفاده بکارگیری ساده
اسلاید 17: پیمایش فرهنگ ایمنی بیمارHSOPS ارائه شده توسط آژانس تحقیقات سلامت و کیفیت امریکا AHRQابزاری پایا و روا بررسی ارتباط فرهنگ ایمنی با شاخص های ایمنی PSI و رضایت بیمار ورژن متعدد برای استفاده در بیمارستان، مراکز نگهداری سالمندان و مراکز سرپاییاستفاده شده در کشورهای مختلف (انگلیس، ترکیه، هلند، عربستان ، اسکاتلند و ....)http://www.ahrq.gov/qual/patientsafetyculture/sopsrefs.htm#International
اسلاید 18: ابعاد پرسشنامه و تعداد سئوالات متغیرهای پیامدی ابعاد پرسشنامه ادراک کلی ایمنی(4 آیتم)تناوب گزارشدهی حوادث(3 آیتم)نمره ایمنی بیمار(1 آیتم)تعداد حوادث گزارششده (1 آیتم) 51 سئوال صرف حداکثر 10 دقیقه وقت انتظارات و اقدامات مدیر/ سوپروایزر در راستای ایمنی(4آیتم)یادگیری سازمانی- بهبود مداوم(3 آیتم)کارتیمی درون واحدها(4 آیتم)بازبودن مجاری ارتباطی(3 آیتم)بازخورد و ارتباطات درباره خطاها(3 آیتم)پاسخ غیرتنبیهی به خطاها(3 آیتم)امور مربوط به کارکنان(4 آیتم)حمایت مدیریت بیمارستان از ایمنی بیمار(3 آیتم)کار تیمی مابین واحدهای بیمارستانی(4 آیتم)انتقال و تبادل اطلاعات بیمار در بیمارستان(4 آیتم)
اسلاید 19: Areas MeasuredHSOPS DimensionsOverall perceptions of safetyFrequency of events reportedSupervisory LeadershipOrganizational learning—continuous improvementTeamwork within unitsCommunication opennessFeedback & communication about errorNonpunitive response to errorStaffingHospital management support for patient safetyTeamwork across hospital unitsHospital handoffs & transitionsPLUS:Patient safety “grade”# of events individuals reported in last 12 months
اسلاید 20: اهداف استفاده از پرسشنامه ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در سازمانهاپیگیری تغییرات در فرهنگ ایمنی بیمار با گذشت زمانارزیابی تاثیر مداخلات مربوط به ایمنی بیمار(آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت سلامت،2009)
اسلاید 21: Performance / Improvement Learning ToolHigh importance, weaker performance itemsHigh importance, high performance item
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.