فرهنگ و آداب پوشش
اسلاید 1: علیک بالاحداث فانهم اسرع الی کل خیر نوجوانان را دریاب که این گروه در پذیرش هر خیری بیشتر شتاب می کندکافی ج8 ص 93 قال الصادق (ع):
اسلاید 2: فرهنگ وآداب پوشش
اسلاید 3: ريشه بيشتر انحرافات دينى و اخلاقى نسل جوان را در لابلاى افكار و عقايد آنان بايد جستجو كرد. فكر اين نسل از نظر مذهبى آنچنانكه بايد راهنمايى نشده است و از اين نظر فوق العاده نيازمند است.تفاوت عمده و اساسى انسان با ديگر جانداران كه ملاك «انسانيت» اوست و منشأ چيزى به نام تمدن و فرهنگ انسانى گرديده است، در دو ناحيه است: بينشها و گرايشهامقدمه
اسلاید 4: شخصيت و هويت و «خودِ» يك ملت عبارت است از فرهنگ آن ملتبينشها و گرايشهاي انسان كه منشا تمدن و فرهنگ او است به دو قسم تقسيم مي شود مادي و الهياز اين رو فرهنگ نيز به فرهنگ مادي و فرهنگ غير مادي تقسيم مي شودبه دنبال بحث گذشته، اين مسئله بايد طرح شود كه آيا فرهنگ اصيل انسانى ماهيت يگانه دارد، يا فرهنگ يگانه در كار نيست؛ فرهنگْ ماهيت قومى، ملى يا طبقاتى دارد، آنچه وجود دارد و يا در آينده وجود خواهد يافت فرهنگهاست نه فرهنگ؟اسلام به حكم اينكه در جهانبينىاش قائل به فطرت يگانه است، هم طرفدار ايدئولوژى يگانه است و هم طرفدار فرهنگ يگانه.تعريف فرهنگ و انواع آن (مادي و معنوي)
اسلاید 5: حجاب در لغت: كلمه «حجاب» هم به معنى پوشيدن است و هم به معنى پرده و حاجب. بيشتر، استعمالش به معنى پرده است. استعمال كلمه «حجاب» در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبتاً جديد است. در قديم و مخصوصاً در اصطلاح فقها كلمه «سَتر» كه به معنى پوشش است به كار رفته است. بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمىشد و ما هميشه همان كلمه «پوشش» را به كار مىبرديم، زيرا چنانكه گفتيم معنى شايع لغت «حجاب» پرده است همين امر موجب شده كه عده زيادى گمان كنند كه اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرودمفهوم پوشش از نگاه اسلام
اسلاید 6: معنای حجاب در اصطلاح: پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگرى و خودنمايى نپردازد.این تعریف هم شامل پوشش می شود ویک سری رفتار و کردارهایی است که موجب تحریک می شود از این رو هر کاری که به گونه ای جلوه گری و خودنمایی محسوب میشود منافات با حجاب دارد.مفهوم پوشش از نگاه اسلام
اسلاید 7: علت و فلسفه پیدایش حجاب1. ميل به رياضت و رهبانيت (ريشه فلسفى).2. عدم امنيت و عدالت اجتماعى (ريشه اجتماعى).3. پدرشاهى و تسلط مرد بر زن و استثمار نيروى وى در جهت منافع اقتصادى مرد (ريشه اقتصادى)4. حسادت و خودخواهى مرد (ريشه اخلاقى).برتراند راسل مىگويد: بشر توانسته است تاحدى در مورد مال و ثروت بر خودخواهى و بخل غالب گردد ولى در مورد زن نتوانسته است بر اين خودخواهى تسلط پيدا كند. از نظر راسل «غيرت» صفت ممدوحى نيست و ريشه آن نوعى بخل و امساك است.5. عادت زنانگى زن و احساس او به اينكه در خلقت از مرد چيزى كم دارد، به علاوه مقررات خشنى كه در زمينه پليدى او و ترك معاشرت با او در ايام عادت وضع شده است (ريشه روانى).
اسلاید 8: از همه عجيبتر سخنى است كه يكى از مجلات زنانه از آلفرد هيچكاك- كه به قول آن مجله به حسب فن و شغل فيلمسازى خود درباره زنان تجارب فراوان دارد- نقل مىكند. او مىگويد: «من معتقدم كه زن هم بايد مثل فيلمى پرهيجان و پرآنتريك باشد، بدين معنى كه ماهيت خود را كمتر نشان دهد و براى كشف خود مرد را به نيروى تخيل و تصور زيادترى وادارد. بايد زنان پيوسته بر همين شيوه رفتار كنند يعنى كمتر ماهيت خود را نشان دهند و بگذارند مرد براى كشف آنها بيشتر به خود زحمت دهد».ايضاً همان مجله در شماره ديگرى از همين شخص چنين نقل مىكند: «زنان شرقى تا چند سال پيش به خاطر حجاب و نقاب و رويبندى كه به كار مىبردند خودبه خود جذاب مىنمودند و همين مسأله جاذبه نيرومندى بدانها مىداد، اما به تدريج با تلاشى كه زنان اين كشورها براى برابرى با زنان غربى از خود نشان مىدهند حجاب و پوششى كه ديروز بر زن شرقى كشيده شده بود از ميان مىرود و همراه آن از جاذبه جنسى او هم كاسته مىشود.»
اسلاید 9: عوامل رواج بدحجابی
اسلاید 10: عوامل رواج بدحجابی11. خانواده شاید مهمترین عامل فرهنگ ساز خانواده می باشد که در اصلاح یا فساد جامعه موثر است چرا که خانواده اولین و بزرگترین کانون تربیتی است که افراد بیشترین وقت خود را درآن سپری می کنند از این رو بیشترین تأثیر را در شخصیت افراد دارد.2. جامعه بعد از خانواده جامعه الگودهی افراد را برعهده دارد. بسیاری از افراد که از اعتماد به نفس و ثبات شخصیت برخوردار نیستند 3. صدا و سیما تاثیر مستقیم صدا و سیما بر فرهنگ مردم غیر قابل انکار است برخی از آنچه که در صدا و سیما زمینه بی عفتی را در جامعه فراهم می کند عبارتند از: 1. اختلاط محرم و نامحرم 2. ترویج دوستیابی دختر و پسر 3. لباسهای نامناسب 4. عادی سازی روابط دختر و پسر 5. شوخی با نامحرم 6. مساوی نشان دادن تمدن و بد حجابی و ..
اسلاید 11: عوامل رواج بدحجابی24. دوستان امیر المومنین(ع) «لا تصحب الشریر فان طبعک یسرق من طبعه و انت لا تعلم»5. عدم آشنایی با حکمت حجاب6. موسیقی موسیقی غیر شرعی حیا و غیرت را از انسان دور می کند7. لقمه حرام روی عن الصادق(علیه السلام) کسب الحرام یبین فی الذریه مال حرام در فرزندان آشکار می شود کافی ج 5 ص1258. اختلاط در معاشرت های خانوادگی اگر خانواده ها میهمانی ها و معاشرت های خانوادگی خود را به گونه ای برگزار کنند که کمترین اختلاط را در برداشته باشد و زمینه ای فراهم گردد تا دختران به پوشیدن لباسهای دلخواه خود اقدام کنند تا حد زیادی غریزه خودنمایی آنان ارضا خواهد شد و دیگر نیازی به خودنمایی در حضور نامحرم نخواهند داشت9. کمبود لباسهای جدید اسلامی مناسب با جوانان10. هجمه گسترده دشمنان برای رواج فساد11. کوتاهی مسئولین فرهنگی برای فرهنگ سازی حجاب
اسلاید 12: راه کارها
اسلاید 13: راهکارهای مقابله با بد حجابی 1در خانواده1. نهادینه سازی باورهای دینی در فرزندان با انجام دستورها سفارش های تربیتی اسلام.2. جهت دهی به نگرش ها و گرایش های کودکان و اعضای خانواده با عمل پدر و مادر نه با گفتار «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم»3. پدید آوردن نظام اعتقادی سالم برای فرزندان و دیگر اعضای خانواده با گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی.4. ارتباط عاطفی پدر و مادر با فرزندان.5. نظارت غیر محسوس در انتخاب دوست مناسب فرزندان
اسلاید 14: راهکارهای مقابله با بد حجابی 26. پوشش مناسب پدر و مادر در منزل.7. رعایت پوشش مناسب برای فرزندان از آغاز کودکی و نهادینه کردن فرهنگ حجب و حیا و حجاب از آغاز کودکی.8. پرهیز از شرکت در مراسم گناه و منافی با حیا و عفت هر چند از نزدیکان باشد.9. شاد بودن محیط خانواده و داشتن برنامه های تفریحی مناسب و سالم10. پرهیز از مال شبهه دار و حرام.
اسلاید 15: راهکارهای مقابله با بد حجابی 3در جامعهاصلاح ساختارها و دیدگاه های حاکم بر جامعه و دولت مردان به وسیله متولیان فرهنگی.فرهنگ سازی حیا و حجاب در جامعه توسط صدا و سیما و نهادهای فرهنگیاستفاده از هنر در نهادینه سازی حجابمبارزه با عوامل مادی و معنوی در جامعه که مانع گسترش فرهنگ حجاب می شوند.ارائه مدل ها و لباسهای جدید و متنوع که هم متناسب با نسل جوان است و هم با معیارهای اسلامی تهیه شده است.نظارت بر کارکنان دولتی و فرهنگی و رعایت حجاب در نهادهای دولتی و فرهنگی چرا که «الناس علی دین ملوکهم»محرومیت افراد بد حجاب از برخی خدمات دولتی.
اسلاید 16: راهکارهای مقابله با بد حجابی 4در مدرسه1. برگزاری نشست های علمی فرهنگی
اسلاید 17: راهکارهای مقابله با بد حجابی 52. غنی سازی و فرهنگ سازی در کتابهای درسی؛3. الزام و ارشاد دبیران به رعایت حجاب و مسائل دینی ؛4. برگزاری برنامه های فرهنگی حجاب (مانند شعرخوانی، تئاتر، سرود و..)؛5. مسابقات کتابخوانی، معرفتی و هنری و ..؛6. ارتباط عاطفی بین مربیان و دانش آموزان؛7. فعال سازی مشاوره؛8. ایجاد خود باوری در دانش آموزان نسبت به دین و کشور خود با آگاهی دادن و پاسخ به شبهات و.. ؛9. استفاده بیشتر از دانش آموزان متدین و محجبه در امور مدرسه.
اسلاید 18: شبهات و پاسخها
اسلاید 19: اشکال1: حجاب و اصل آزادى ايرادی كه بر حجاب گرفتهاند اين است كه موجب سلب حق آزادى كه يك حق طبيعى بشرى است مىگردد و نوعى توهين به حيثيت انسانى زن به شمار مىرود.مىگويند احترام به حيثيت و شرف انسانى يكى از مواد اعلاميه حقوق بشر است.مجبور ساختن زن به اينكه حجاب داشته باشد بىاعتنايى به حق آزادى او و اهانت به حيثيت انسانى اوست و به عبارت ديگر ظلم فاحش است به زن.
اسلاید 20: پاسخفرق است بين زندانى كردن زن در خانه و بين موظف دانستن او به اينكه وقتى مىخواهد با مرد بيگانه مواجه شود پوشيده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسير كردن زن وجود ندارد. اگر رعايت پارهاى مصالح اجتماعى، زن يا مرد را مقيد سازد كه در معاشرت روش خاصى را اتخاذ كنند و طورى راه بروند كه آرامش ديگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقى را از بين نبرند چنين مطلبى را «زندانى كردن» يا «بردگى» نمىتوان ناميد و آن را منافى حيثيت انسانى و اصل «آزادى» فرد نمىتوان دانست.برعكس، پوشيده بودن زن- در همان حدودى كه اسلام تعيين كرده است- موجب كرامت و احترام بيشتر اوست، زيرا او را از تعرض افراد جِلف و فاقد اخلاق مصون مىدارد.
اسلاید 21: اشکال2: ركود فعاليتحجاب سبب ركود و تعطيل فعاليتهايى است كه خلقت در استعداد زن قرار داده است.زن نيز مانند مرد داراى ذوق، فكر، فهم، هوش و استعداد كار است بازداشتن زن از كوششهايى كه آفرينش به او امكان داده است نه تنها ستم به زن است، خيانت به اجتماع نيز مىباشدفلج كردن اين عامل و تضييع نيروى نيمى از افراد اجتماع، هم برخلاف حق طبيعى فردى زن است و هم برخلاف حق اجتماع، و سبب مىشود كه زن هميشه به صورت سربار و كَلّ بر مرد زندگى كند.
اسلاید 22: پاسخحجاب اسلامى موجب هدررفتن نيروى زن و ضايع ساختن استعدادهاى فطرى او نيست. ايراد مذكور بر آن شكلى از حجاب كه در ميان هنديها يا ايرانيان قديم يا يهوديان متداول بوده است وارد است. ولى حجاب اسلام نمىگويد كه بايد زن را در خانه محبوس كرد و جلوى بروز استعدادهاى او را گرفت.مبناى حجاب در اسلام اين است كه التذاذات جنسى بايد به محيط خانوادگى و به همسر مشروع اختصاص يابد و محيط اجتماع، خالص براى كار و فعاليت باشد. به همين جهت به زن اجازه نمىدهد كه وقتى از خانه بيرون مىرود موجبات تحريك مردان را فراهم كند و به مرد هم اجازه نمىدهد كه چشم چرانى كند. چنين حجابى نه تنها نيروى كار زن را فلج نمىكند، موجب تقويت نيروى كار اجتماع نيز مىباشد.عجبا! به بهانه اينكه حجاب، نيمى از افراد اجتماع را فلج كرده است، با بىحجابى و بىبند و بارى نيروى تمام افراد زن و مرد را فلج كردهاند
اسلاید 23: اشکال3: افزايش التهاب ها يك ايراد ديگر كه بر حجاب گرفتهاند اين است كه ايجاد حريم ميان زن و مرد بر اشتياقها و التهابها مىافزايد و طبق اصل «الْانْسانُ حَريصٌ عَلى ما مُنِعَ مِنْهُ» حرص و ولع نسبت به اعمال جنسى را در زن و مرد بيشتر مىكند. به علاوه، سركوب كردن غرايز موجب انواع اختلالهاى روانى و بيماريهاى روحى مىگردد
اسلاید 24: پاسخ1پاسخ اين ايراد اين است كه درست است كه ناكامى، بالخصوص ناكامى جنسى، عوارض وخيم و ناگوارى دارد و مبارزه با اقتضاى غرايز در حدودى كه مورد نياز طبيعت است غلط است، ولى برداشتن قيود اجتماعى مشكل را حل نمىكند بلكه بر آن مىافزايد.در مورد غريزه جنسى و برخى غرايز ديگر برداشتن قيود، عشق به مفهوم واقعى را مىميراند ولى طبيعت را هرزه و بىبند و بار مىكند. در اين مورد هرچه عرضه بيشتر گردد هوس و ميل به تنوع افزايش مىيابد. مراد هركه برآرى مطيع نفس تو گشت خلاف نفس كه فرمان دهد چو يافت مراد
اسلاید 25: پاسخ2حاجتهاى طبيعى بر دو قسم است. يك نوع حاجتهاى محدود و سطحى است؛ مثل خوردن، خوابيدن. در اين نوع از حاجتها همينكه ظرفيت غريزه اشباع و حاجت جسمانى مرتفع گردد، رغبت انسان هم از بين مىرود و حتى ممكن است به تنفر و انزجار مبدل گردد. ولى يك نوع ديگر از نيازهاى طبيعى، عميق و درياصفت و هيجان پذير است مانند پول پرستى و جاه طلبى.غريزه جنسى داراى دو جنبه است. از نظر حرارت جسمى از نوع اول است ولى از نظر تمايل روحى دو جنس به يكديگر چنين نيست.به عقيده ما براى آرامش غريزه دو چيز لازم است: يكى ارضاء غريزه در حد حاجت طبيعى، و ديگر جلوگيرى از تهييج و تحريك آن
اسلاید 26: اشکال4: کراهت رنگ مشکیبرخی می گویند رنگ مشکی کراهت دارد از اینرو چادرمشکی نیز کراهت دارد و پوشش آن سزاوار مومن نیستبرخی این اشکال را به گونه دیگری بیان می کنند و آن اینکه رنگ مشکی باعث افسردگی می شود لذا بهتراست زنان نیز از رنگ های روشن استفاده کنند
اسلاید 27: پاسخهمانطور که کراهت لباس مشکی در روایات ذکر شده، استثناهایی نیز در روایات آمده مانند عبا، چادر، عمامه و.. به عبارتی کراهت لباس در صورتی است که بدون دلیل باشد اما اگر تحت عنوانی باشد مانند عزاداری سیدالشهدا(ص) و.. دیگر کراهت نخواهد داشت.اما درمورد تأثیر روانشناختی رنگ مشکی باید گفت که اولا در مورد این مسئله اتفاقی بین روان شناسان وجود ندارد و ثانیا: هیچگاه زنان در تمام اوقات ملزم به پوشش مشکی نیستند بلکه اسلام در معاشرت با نامحرم به پوشش لباسهای تیره (غیرمحرک) توصیه کرده زیرا خصوصیتی که در رنگ مشکی است که مانع خیره شدن می شود برعکس رنگ های روشن.
اسلاید 28: اشکال5: حجاب سوغات اعراب استبرخی از روی نا آگاهی بیان می دارند که حجاب با ورود اعراب به ایران وارد شد و قبل از آن حجاب در ایران یا سایر کشورها و همچنین در سایر ادیان وجود نداشته است.
اسلاید 29: پاسخ1 «كنت گوبينو» در كتاب سه سال در ايران معتقد است كه حجاب شديد دوره ساسانى، در دوره اسلام در ميان ايرانيان باقى ماند. او معتقد است كه آنچه در ايران ساسانى بوده است تنها پوشيدگى زن نبوده است بلكه مخفى نگه داشتن زن بوده است.به هر حال آنچه مسلّم است اين است كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نيست، اما اينكه حدود حجاب اسلامى با حجابى كه در ملل باستانى بود يكى است يا نه، و ديگر اينكه علت و فلسفهاى كه از نظر اسلام حجاب را لازم مىسازد همان علت و فلسفه است كه در جاهاى ديگر جهان منشأ پديد آمدن حجاب شده است يا نه، مطلبی است که باید بررسی شود
اسلاید 30: پاسخ2در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالًا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سختتر بوده است، اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسيله اسلام در عرب پيدا شده است.ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12 تاريخ تمدن (ترجمه فارسى) راجع به قوم يهود و قانون تلمود مىنويسد: «اگر زنى به نقض قانون يهود مىپرداخت چنانكه مثلًا بىآنكه چيزى بر سر داشت به ميان مردم مىرفت و يا در شارع عام نخ مىرشت يا با هر سنخى از مردان درد دل مىكرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانهاش تكلم مىنمود همسايگانش مىتوانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.»
اسلاید 31: اشکال6: چرا فقط زنچرا فقط زنان حجاب داشته باشند و مردان راحت باشند آیا این ظلمی در حق زنان نیستجواب: اولا مردان نیز موظف به حفظ حجاب هستند و به نظر مراجع بر مرد واجب است آن قدر را که معمولا مردم متشرعه می پوشانند بپوشدو ثانیا: تحریک عموما از جانب زنان میسر است و جنس مرد تکوینا نسبت به زن زودتر تحریک می شود و در معرض مشکلات می باشد از این رو حجاب زنان سخت تر است.
اسلاید 32: اشکال7: حجاب واجب دینی نیست چه کسی گفته که حجاب واجب است.پاسخ: قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ ابْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُروجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ الّا ما ظَهَرَ مِنْها وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ الّا لِبُعولَتِهِنَّ او ابائِهِنَّ او اباءِ بُعولَتِهِنَ اوْ ابْنائِهِنَّ اوْ ابْناءِ بُعولَتِهِنَّ اوْ اخْوانِهِنَّ اوْ بَنى اخْوانِهِنَّ اوْ بَنى اخَواتِهِنَّ اوْ نِسائِهِنَّ اوْ ما مَلَكَتْ ايْمانُهُنَّ اوِ التّابِعينَ غَيْرِ اولِى الْارْبَةِ مِنَ الرِّجالِ اوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَروا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ، وَلا يَضْرِبْنَ بِارْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ و..فتاوای مراجع همه بر وجوب حجاب دلالت می کند
اسلاید 33: اشکال8: به آقایان بگویید نگاه نکنندزنان مقصرنیستند و اگرفساد ومشکلی وجود دارد مشکل مردان است که با نگاه و هوس بازی خود جامعه را به فساد می کشانند پاسخ: بد حجابی مانند مسموم سازی آب یک شهر است نمی توان به اهالی شهر گفت که از آب ننوشید بلکه بعضی مانند بچه کوچک هستند که صلاح ومصلحت خود را نمی دانند و برخی از روی فراموشی یا غفلت و.. مسموم می شوند از اینرو مسموم سازی آب اشکال دارد.
اسلاید 34: اشکال9: چادری ها از همه بدترندخیلی ها چادر می پوشند اما در عمل بسیار بدتر از کسانی هستند که به اصطلاح بدحجاب هستندپاسخ: اگر لزوم حجاب با دلیل عقلی و شرعی ثابت شد نباید عملکرد افراد را بهانه کردثانیا: در مقام ارزیابی این چنین افراد باید گفت اینان از حیث حجاب خوب هستند و از جهات دیگر گناه کارندثالثا: بسیاری از چادری ها اینگونه نیستند و تعداد محدودی هستند که از اسلام فقط چادر را فهمیده اند و در عمل خلاف اسلام عمل می کنند و این در تمام قشرها وجود دارد
اسلاید 35: اشکال10: دلت پاک باشدمهم اینست که دلت پاک باشد این مسائل زیاد مهم نیست. و به عبارتی بی حجابی دلیل بی دینی نیست دلت باید پاک باشد.پاسخ: هر آنچه در دل باشد در ظاهر انسان ظهور می کند ظاهر آینه باطن انسان است. ثانیا: خداوند از ما پاکی باطن و درستی ظاهر را با هم خواسته است.
اسلاید 36: سایر اشکالات1. خداوند مهربان تر از آن است که به خاطر چند تار مو کسی را عذاب کند2. چرا حجاب را برای غیر مسلمانان اجباری می کنید3. بگذارید زن حق انتخاب داشته باشد.4. حجاب ویژه زنان پیامبر است.
اسلاید 37: اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي.خداوندا؛ خودت را بر من بشناسان که اگر خودت را به من معرفی ننمایی، پیامبرت را نمی شناسم. خداوندا؛ پیامبرت را بر من بشناسان که اگر او را معرفی ننمایی، حجتت را نمی شناسم. خداوندا؛ حجتت را بر من بشناسان که اگر معرفی ننمایی، در دینم به گمراهی کشیده خواهم شد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.