صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
| ات تا آقای او با:
صفحه 4:
صفحه 5:
هعد اين ۳ هاش ري ار اك
کننده مردم ايران و پدر ایرانی قرار گرفت .
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
yy
we eu
۱
55 7 <5 ۳ ۱
دا a, ~ ion
۰ wera WA LWT
۱۱
۶ i Nis
صفحه 9:
SS glo
1 است که بقایای دربار
معروف خسرو اول و دوم در
تیسفون می باشد . این ق
اکنون در کناردجله dlass APA CP TIS)
در جایی به نام سلمان پاک قرار
دارد JSw a yl oow. 0[
شده و قسمتی از کاخ سفید است
ال در 550 میلادی
بناکرده بود و قالی زربافت
معروف بهارستان, لك كيم
صفحه 10:
(داستان خسرو برويز و نعمان بن eo
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
9 ات ۳
در گرداگرد آن روا
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
Oo
و
اهمیت اتشكدها
بهرام كور تاج هاي خان ترك و
همسرش ۳ به سكين
.أذ ركش oo
خسرو دوم نذر کرد اگر بر بهرام
جوبین پیروز Say ۳
000 كر دا 3
0
صفحه 21:
2
5
PAR] nes Om en
ل ا ا ا RECAP LIE arte e™ 1 Wale
* چنانکه فردوسي مي گوید:
چنان دین و دولت به یکدیگرند
تو گويي که از بن ز يك مادرند
جو دين را بود يادشاه باسبان
تو اين هر دو را جز برادر مخوان
صفحه 22:
۳۳ Theor] |
٠ از مظاهر دين مزديسنى در ايران آتشكده هايى بود كه در هر كوشه
cr RE YP ل ا 2 ا 000
Ler ONE) ا ا 20
هشت گوشه داشت . آتشدان در اطاق تاریکی بود که در وسط بنا
ساخته بودند » آتشكده از كندر و ديكر عطريات آكنده بود . محافظ
آتشكده را هيربد مى ناميدند » در ميان آتشكده هاى ايران سه مادر
آتشكده بودند كه طبقات مختلف مملكت آتشكده هاى شهرها و ديه ها
و حتى خانه هاى خود را از آنها فروزان مى ساختند و آن سه
عبارت از : آذرفرنبغ و آذرگشنسب و آذربرزین مهر بودند .
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
و
آذرگشنسب
گفته می شود در این آتشکده
آتش جاویدان به مدت هفت
صد سال روشن بوده و اين
اتش نماد قدرت زرتشتيان
..بوده است
0
صفحه 29:
,
fo}
7
۳/
او
در 630 كيلومتري یزد ميان كوههاي انجيره
محلي است که به دلیل نزول آب به
صورت چك چله از كوههاي سنگي و بریده
به «چکچکو» معروف شده است. در
اینمحل تعدادي بناي مناسب و راحت براي
.ايام زیارت احداث شده است
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
1 آتشکده نیاسر(کاشان) a
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
2
<
صابئين
TU ens Fe Te ie
بیشتر طرفداران آن در میان دورود می
زیستند.
< اعتقادات صابئین:
a سر
۳ نماز را پس از طلوع آفتاب می خواندند.
صفحه 38:
ی
تصاوير زيادى است و مشهورترين كتاب وى است.
صفحه 39:
7 ==
صفحه 40:
صفحه 41:
17
عقاید مزدک
aap : که موجب اختلاف بین مردم دو
م براى
Pete oo key
See 0 ere noe eers oe)
0 ل ew
1 00 0 ny
شبستانهاى خود احتكار كرده اند بايستى به يك زن
A قناعت كرده » ديكر زئان رأ بين مردان بى زن تقسيم
نمايند تا هر مرد بالغى بتواند از داشتن ن یک زن
/ برخوردار شود .
۳ 6
صفحه 42:
1 ۳
عقاید مزدک
۰ب She
داشت و مانند او به دو اصل نيكى و بدى قائل
بود . با اين فرق كه مزدك اعتقاد داشت كه
كارهاى نور از روى اراده و اعمال تاريكى از ۱
روى عدم اراده و اتفاق است . نور داناى حس
Grg Rea VN RTS ا 2 00
تکامل این عالم » نجات ذرات نور است که در
ذرات ظلمت آميخته است 1
صفحه 43:
0
تسف |
*رقيب سرسخت و اصلى دين زردشتى در دروه
ساسانى بخصوص در اواخر اين دوره مسحيت
بود كه به كفته شهيد استاد مطهرى:«اكر اسلام
وارد ایران نشده بود ما الان به جای مسجد یا
8 کلیسا داشتیم»
ولى با ورود اسلام به ايران همه اديان رايج در
ايران نفوذ خود را از دست دادند.
صفحه 44:
صفحه 45:
لت
7
۳
تقسیم قدرت a
قدرت در دست اين سه كروه بود »
هرگاه شاه فردی قوی و توانمند بود
از قدرت ديكران كاسته مى شد و ۱
گرنه شاه بازیچه دست دو گروه
0 iia
صفحه 46:
شیوه اذاره ۳
در دوره ساسانی هر یک از امور مالی » اقتصادی »
کشاورزی, اداری و ... زير نظر فردی که ریاست آن را به
ل ۳ شد كه در رأس ۱ وزیراعظم ۳
داشت.
<«شیوه کشورداری ساسانیان بعدها مورد تقلید حکومت عباسیان
OCW EOE ل Pr eee We Pe
بعد سقوط امويان در ©©0)ق.تأسيس كرديد)قرار كرفت.
رن
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
ای دار ,226
صفحه 51:
صفحه 52:
۳
١ .© ۳
eee
0
ی زیبا و گاه ؟
و گاه >
صفحه 53:
صفحه 54:
/
صفحه 55:
Oo
حجاری (نقش بر جسته بر روی سنگ)
۴ بیشتر در فارس و کرمانشاه
ا ۱
eK: 4
شاهان ساسانی e
I 8.9 شاهان ساسانی
oS
eg ae
fof
1
صفحه 56:
Si.
نقش rary و- کازرون
۳ سوار روبروی یکدیگر ایستادهاند و
۳۹ انسان تنومندی نیز که دست
0 ع 5
11
oe روبروى سوار دوم زانوزده و
Veta py Cmerern) 1
eure we آورده است..
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
ای
نقش برجسته متعلق به بيروزي شايور اول بر
والرين يكي از زيباترين و ديدنيترين نقش هاست
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
ie
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
(
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
بازركانى
<جولانكاه كاروان هاى بازركانى در عصر
ساسانی جاده ابریشم بود.(راه بین چین » هند»
ايران و روم)
<در خليج فارس صيد مرواريد انجام مى كرفت
Pele ee ee oe ea it eae
در بازرگانی عصر ساسانی داشتند.
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87: