فصل سوم منابع انسانی سعادت
اسلاید 1: فصل سوم منابع انسانی سعادت1
اسلاید 2: 2
اسلاید 3: تجزیه و تحلیل شغل: این فرایند خود طی هفت مرحله انجام میشود. 1) بررسی کلی سازمان و اهداف آن و هماهنگی آن با مشاغل سازمان 2) تعیین طریقه استفاده اطلاعات بهدستآمده از تجزیه و تحلیل شغل 3) نمونهگیری تصادفی 4) جمعآوری اطلاعات 5) تنظیم شرح شغل 6) تنظیم شرایط احراز شغل 7) طراحی شغل 8) انجام اصلاحات.منظور از طراحی شغل تنظیم وظایف و مسئولیتهاست به صورتی که حداکثر بازدهی به دست آید و همچنین باعث افزایش رضایت کارکنان و افزایش کیفیت زندگی آنها شود.3
اسلاید 4: روشهای تجزیه و تحلیل شغل:مشاهده مستقیم: این روش به شکل مکمل در کنار سایر روشها انجام میشود و به دلیل ماهیت تخصصی آن و عدم امکان استفاده برای مشاغل با دور کاری درازمدت و پیچیده و با کار فکری بالا محدودیتهایی دارد.مصاحبه: این روش به دو شکل باز یعنی بدون سؤالات آماده از قبل و بسته یعنی به شکل برنامهریزیشده و با سؤالات آماده انجام میشود. بهترین شکل اجرای آن تلفیقی از شکل باز و بسته است. این روش علیرغم متداول بودن دارای روایی و پایایی پایینی است.پرسشنامه: با دو نوع سؤال قضاوتی و عینی طراحی میشود. سؤالات پرسشنامه ممکن است که کلی و عمومی یا جزئی باشد. توصیه میشود هر دو نوع سؤال در پرسشنامه گنجانده شود. این روش به دلیل کمهزینه بودن موردعلاقه و به دلیل امکان عدم پاسخ به تمام سؤالات نامطلوب است.4
اسلاید 5: 4. مصاحبه گروهی: که شکل گروهی همان مصاحبه است که علیرغم جمعآوری اطلاعات کامل و دقیق ممکن است تحت تأثیر هنجارهای گروهی با کاهش اثربخشی روبرو باشد.5. نشست متخصصان: گروهی از خبرگان در زمینه مشاغل موردبررسی نظرخواهی میشوند ولی ممکن است این روش منجر به نادیده گرفتن بخشی از قسمتهای شود.6. ثبت وقایع: که در آن متصدی وظایف روزانه خود را یادداشت میکند. علیرغم دست اول بودن اطلاعات، دشوار است.7. پرسشنامه تجزیه و تحلیل سمت: فعالیتهای شغل در شش طبقه اصلی طبقهبندی میشود که شامل منابع اطلاعاتی، فعالیتهای فکری، فعالیتهای جسمی، برقراری ارتباط، زمینه شغل و سایر فعالیتهاست.5
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.