آموزشسایر

فصل سوم کتاب سیاست گذاری در آموزش و پرورش

خلاصه ای از نکات فصل سوم سیاست گذاری آموزشی در ۲۴ اسلاید مناسب برای دانشجویان ارشد برنامه ریزی درسی

سعیده

صفحه 1:
۳) ۱ 1 : ۲ ۳ aa 1 0! hy, DAA

صفحه 2:

صفحه 3:
برنامه ریزی لله نظام هاى آموزشى نیازمند ‎ae‏ اجرای برنامه چالش های پیش روی نظام های آموزشی نیازمند دانش جدید پیرامون اولویتهای‌سیاسی-1 دخا لتهای‌موثر ب رولیت فییرلت2 حالش ها

صفحه 4:
#هنگامی که موقعیت فعلی منطقه ای. با بروز یک مشکل و مساله ای دستخوش آشفتگی و دگرگونی شود . سیاستهای جدید پا به عرصه می گذارند. نام ‎onl‏ سيد 52 نی ‎(cle ogact‏ گوس ‎ ‎

صفحه 5:
شیوه نظام مند شیوه نظام مند با سه عملیات مشخص شروع می شود ۱- تولید داده ها ۲-تدوین و اولویت بندی گزینه ها ۳- پالایش گزینه ها داده ها را معمولاً از دو منبع استخراج می کنند: ‎poe Jule‏ ۲-اطلاعات تخصصی موجود

صفحه 6:
- انتخاب گزینه ها از طریق جریان نسبتاً پیچیدهای قیاسی - استنباطی شکل می گیرد. «تگیه مختن براذانة ها سیب جمم آوری #زینه-های زیادی می قود اننا يف استتباط عقلانی در ‎os jo wah cald‏ ی باشد که یا غفگر و فخلیل مر موره تمامی احتمالات چوجود: نتایج تسام سیاستهای ممکن را نیز پیش بینی کند. > آنگاه کار با تعیین گزینه های بهیته و مطلوب» یا حداقل, گزیند های کارا انامه می پاید. - مجموعه ای از محدودیتهای حرفه ای. اجتماعی. سیاسی و عقلی دامنه ی گزینه های سیاستی را محدود می کنند و میزان اهمیت هر یک از مسائل. قدرت نسبی گروه های ذینفع و ترکیبهای ممکن از وزن و اولویت متفاوتی برخوردار است. >“توجه: الزاما لين روش بهترين و مرجح ترين شیوه برای شکل گیری گزینه های سیاستی نیست. زیرا

صفحه 7:
شیوه تدریجی هنگامی که وجود یک مشکل و مساله در قسمتی از نظام آموزشی تشخیص داده ش نظام آموزشی برای حفظ مشروعیت خود مجبور می شود واکنشی سریع و هماهنگ با کل نظام آموزشی انجام دهد. این پنایته زمانن اتفاق می افتة: که متکل یه امجانع عمومی کشیته شود لین رویکرد را گاهی (( پاک کردن مسأله )) ۰ می نامند؛ که سیاستگذار از طریق ن به جای پیش بینی مشکلات آتی به دنبال تعدیل و اصلاح مشکلات جاری است و اين كار را

صفحه 8:
*شیوه موقتی گاهی حوادث سیاسی مهم يا برگزیدگان سیاسی جدید و يا تغییرات پا تعدیلاتی در نظام آموزشیء مسائل و مشکلاتی را برای

صفحه 9:
شیوه وارداتی ذر سراسر.جهان إز سبك .هاه شيوه ها وابذاغاث بسيارىاذر نظام آموزشئ استفاده.مى كردق شوقان اصلىء متخصصان و كارشناسان خارجى هستند كه به عنوان مشاور در سازمانها و آزانس هاى بين المللی فعالیت می کنند. اما یک سیاست مشخصی که در گوشهای از دنیا موفق بوده است. در گوشه ی دیگری در صورتی موفق خواهد ‎op‏ که بتواند با نیازمندی های گروههایی خاص در جامعه هماهنگ باشد. هماهنگ با نیازمندی های گروه هایی خاص در جامعه باشد.

صفحه 10:
رز کرانس اظهار نموده است. همکاری در به کارگیری یک سیاست, جه در سطح ملی و محلی و چه در سطح بین المللی و جهانی. نقش کلیدی دارد. لوین معتقد است: آنچه که در بعد جهلنی در آموزش اتفاق می افتد. به خوبی به عنوان یک فرآیند یادگیری دوسویه و دوطرفه تعریف نشده است. به نظر می رسد که کشورها کارهای مشابهی انجام می دهند. ولی دقیق مشخص می گردد که همه ی آنها آن گینه که در ابتدا به نظر می رسید مشابه هم عمل نمی کنند .

صفحه 11:
اسکوارلی به موضو ع»(موقعیت و متن) می پردازد. وین از عبارت (فراگیری سیاسی ) به عنوان یک تعریف مناسب برای مبادلات سیاست های آموزشی امروز استفاده می کند. محیط ‎ptt es‏ دیدگاه سیاست های آموزشی فراگیر سر عوامل تعیین کننده در بروز بیماری Sh ‏افراد‎

صفحه 12:
گرلیش به سیاستگذاری که در لین کتاب مطرح شده است. به «موقعیت» برای سیاستگذاری نظر خاصی دارد. درس مهمی که از لوین باید آموخت نیاز به رسیدگی به موقعیتهای محلی و شرایط سیاستی است که قرار است پاسخگوی تغییرات باشد. چنین ملاحظه و توجهات محلی و منطقهای می توانند در گزارش جالب و ارزشمند سیاستگذاری السالوادور پیدا شود که تأثیراتی بر روی الگوی ارائه شده در بخش های بعدی کتاب دارد. وضعیت السالوادور از سال ۰۲۰۰۲ آزانس ایالات متحده برای توسعه ی بین المللی در السالوادور به مدت ۳ سال با وزارت آموزش و پرورش السالوادور و سایر ذی نفعان اصلی همکاری کرد تا از یک سری ارزیلبی های شرکت کنندگان و مطالعاتی که منجر به تغییرات در سیاست آموزشی گردید حمایت نماید.

صفحه 13:
سیاست جدید آموزشی بر گسترش و ایجاد فرصت ها برای فقیرترین بخش ها و تضمین اين که همه ی دانش آموزان مدارس ابتدایی با ادبیات و حساب و کتاب اشنا شوند تاکید می ورزد. -زمان رز کرانس > عوامل مهم شكل دهنده سياست ‎Si‏ ‏* موقعيت سياسى أو مدعى أست :اين يكن آمر تخبایی انبت که پوبایی هاق.حاحلی فرآیته تیم گیزین .را درك ‎(ities pelt‏ مخالفان آن را شناسایی کنیم و در برابر مدت زمانی که در اختیار داریم» به خوبی عمل نماییم. رویکرد شواب مشابه مساله السالوادور ‎ --‏ ""اهمیت ابزار و تجهیزات جهت تدوین برنامه درسی .-<* تمرکز و تسهیل بحث ها و بررسی ها و درک مسائل پیچیده * ایجاد دانش مشترک ابزار سیب

صفحه 14:
داشتن.يك برنامه راهبردى عه 4 (سیاست گذاران بلید فکر های جدیدی رابه فرضیه های موجود اضافه کنند/سیاست گذاران آموزشی بلید از موقعيت هاى متفاوت تجربه بياموزند و آنچه را که مناسب و موثر بر محیط خود می دانند به عنوان سرمشق خود قرار دهند.) تعریف برنامه ,21-, ‎be.‏ به فرضیلتی که عمیقا حفظ شده لند. در الگوی طبیعت گرای تدوین برنامه ی درسی که واکر (۱۹۷۱) مطرح کرده است. «برنامه راهبردی» گفته می شود. استفاده از همکاری دیدگاه های متفاوت ‎be‏ همکاری دیدگاه های متفاوت می تولند به «اتتلاف رنگین کمانی» که ائتلافی یکپارچه ساز و متحد کننده است. منجر شود .

صفحه 15:
متا مثال ایدئولوژی هاء بینش ها پکپارچه سازی در برابر تفکیک و جداسازی دانش هاى متفاوت ‎ey Saas)‏ شناسی مهاجرت و ... 1 دست آندر کاران

صفحه 16:
سیاستگذاری در آمریکای لاتین -مراحل سیاستگذاری:مراحل سیاستگذاری تحلیل گریندل. شکل گیری اصلاحات در کشورهای آمریکای لاتين (همچون برزیل. بولیوی» شیلی و آرژانتین) را دنبال می کند. % مرحله ی تعیین موضوع 0 7 پیشرفت از طریق طراحی ‎a‏ ‏۳ 1 Gis ¥ مراحل به کارگیری سیاست ‎a‏ ‏در نهایت رسیدن به مرحله ی خود اتکایی و ثبات ‎a‏ ‏)3 ها «هر یک از این مراحل می توانند به عنوان یک میدان و صحنه که در آن تعاملات دیوان سالارانه و سیاسی تحقق می یلبد و بر آنچه که در میادین بعدی اتفاق میافتد نیز تأثیر می گذارد. تلقی شوند» (گریندل. ۰۲۰۰ ‎.)۱٩‏

صفحه 17:
ویژگی ها عوامل موثر در فرآیند اعضا متشکل است از ذینفعان و دست قذرت تسكن ‎IES‏ ‏اند رکاران متفاوت ‎ee‏ ۱ خط مشی های اتخاذ شده توسط بازیگران لفراد و شخصيتها( 1 مختلف در اين صحنه 7 سيمانها( 2 محالفت همسگ اتجادية هاى معلمانايا ‎٠١‏ رماتتدى موضرعات رفوه عاض كه در اصلاحات طراحی و برنامه ریزی شده . .مراحل مختلف فرآيند مطرح می گردند مشهود است. موقعیت فرهنگی و تاریخی

صفحه 18:
عوامل موثر در سیاست گذاری ” عوامل اقتصادی ‎SD)‏ (بحران اقتصادی یا رشد اقتصادی) ۲ شرلیط سیاسی ‏ "۳ . (تعویض مسئولین رده های مختلف و نتلیج حاصل از آن در جریان انتخابات و ...توجه کردن به اولویت های حکومتی و نوع نظام) نكته برای اینکه اصلاحی در یک نظام در فهرست موضوعات سیاسی قرار بگیرد. باید تأثیر و جاذبهای سیاسی نیز داشته باشد تابه عنوان موضوعی که نیاز به التفات دارد و به عنوان صدایی که باید شنیده و ارائه شود. مطرح گردد.

صفحه 19:
عوامل موثر در سیاست گذاری ۲ گروه های طراحی اصلاحات و تنازعات بین گروه ه ۳5 (قدرت نسبی:هر زوم تلاش های آنها برای استخراج و جذب حامیان بومی و بین المللی) ۲ سازمان های بین العللی (مر2 ۲ (مثل بانک جهانی با اعطای وام و حمایت مالی)

صفحه 20:
عوامل موتر در هجا قفي گذاری اصلاحات موفق وابسته به: رابطه ای موفق و سازگار بین نهادهای اجرایی و نهادهای قانونگذاری دولیت(اصلاحات بايد وارد دستگاه سیاسی کشور شود تا اجرایی شود) «وقتی افکار عمومی اشاره کردند که آموزش: مساله ای مهمی بوده است» این موضوع باعث نشد که سیاستمداران. اصلاحات تقویت کننده ی کیفیت رابه عنوان یک پاسخ قلبل قبول و منطقی که جوابگوی علاقه ی شهروندان در ان بخش باشد. انتخاب کنند» (گریندل» ۰۲۰۰۴ ۵۰).

صفحه 21:
عوامل موثر در سیاست گذاری توچه: بعضی وقت ها جلسات عمومی و ملی» هملیش ها و کنگره های تقویت کننده موجب برانگیختن ابتکارات اصلاحی هستند. ۱ بسیاری از مشارکت های عمومی در انجام اصلاحات در آمریکای لاتین بیشتر به طرفداری از انجام تغییرات و تحرکات در میان گروه های نخبه همچون دانشگاهیان است. به طور کلی. گریندل (ص ۵۵ ) اصول کلی در خصوص پویلیی های تعیین موضوع را شناسایی کرد و اين گونه اظهارنظر نمود: هبررسی ۱۲ موره نشان داد که رسای جمهوری و سایر مسوولان ارشد و رده بالا هنگامی که موضوع آموزش به یکی از مسائل سیاسی تبدیل شد و ارتقا یافت. 5 این باب که در چه زمانی و چگونه این اصلاحات باید پیاده شوند. حساس شدند و اکن نشان_دادند.

صفحه 22:
عوامل مور در هجا قفي گذاری دو عامل ديكر اصلى تأثي ركذار در تغيير سياست آموزشى گروه های طراحی اصلاحات بازیگران مهم و اصلی ترین عوامل فرایند اصلاحی _ توضیح: نقش طراحان به عنوان محافظان و دربانان در مباحث اصلاحی و تلاش های آنها برای استخراج و جذب حامیان بومی و بین المللی در تعارضات بعدی و اهداف اصلاحی نقش بسیار مهمی بود. گروه های تعارضات بازیگران اصلی در ابراز مخالفت در برابر موضوعات جدید مثال: اتحادیه های معلمان و - توضیح: منازعه و مناقشه نیز یک عامل باثبات و همیشگی در سیاستگذاری است. یک مناقشه ی مهم مربوط نقش اتحادیه ی معلمان است که ‎tay‏ همیشه با اصلاحات مخالفت نموده اند.

صفحه 23:
‎Ma‏ راه حل دولت ها و ‏دولت ها برای کنار آمدن با این موضوع گرایش های مختلفی را اتخاذ نمودند و سعی کردند اتحادیه هایی به وجود آوردند که به آن ها کمک کند تا بتوانند مخالفت ها را کنترل کنند. ‎

صفحه 24:

39,000 تومان