فصل سوم کتاب سیاست گذاری در آموزش و پرورش
اسلاید 1: فصل سوم: سیاست گذاری در آموزش و پرورشکاری از : استاد مربوطه:
اسلاید 2: مقدمه برنامه ریزینظام های آموزشی نیازمند اجرای برنامهچالش های پیش روی نظام های آموزشی نیازمند دانش جدید پیرامون1- اولویت های سیاسی2-دخالت های موثر برای تغییرات در جهت رفع چالش های پیش روی
اسلاید 3: هنگامی که موقعیت فعلی منطقه ای، با بروز یک مشکل و مساله ای دستخوش آشفتگی و دگرگونی شود ، سیاستهای جدید پا به عرصه می گذارند.شیوه های انتخابی گزینه های سیاستی:
اسلاید 4: شیوه نظام مندشیوه نظام مند با سه عملیات مشخص شروع می شو د 1- تولید داده ها 2-تدوین و اولويت بندی گزینه ها3- پالایش گزینه هاداده ها را معمولاً از دو منبع استخراج می کنند: 1-تحلیل بخش 2-اطلاعات تخصصی موجود(شاخص های مقایسه ای، جمع بندی نتایج تحقیقات و مجموعه دانش و آگاهی های متداول و ...).
اسلاید 5: انتخاب گزینه ها از طریق جریان نسبتاً پیچیدهای قیاسی - استنباطی شکل می گیرد.تکیه محض بر داده ها سبب جمع آوری گزینه های زیادی می شود اما یک استنباط عقلانی در نهایت باید در پی آن باشد که با تفکر و تحلیل در مورد تمامی احتمالات موجود، نتایج تمام سیاستهای ممکن را نیز پیش بینی کند.آنگاه کار با تعیین گزینه های بهینه و مطلوب، یا حداقل، گزینه های کارا ادامه می یابد. - مجموعه ای از محدودیتهای حرفه ای، اجتماعی، سیاسی و عقلی دامنه ی گزینه های سیاستی را محدود می کنند و میزان اهمیت هر یک از مسائل، قدرت نسبی گروه های ذینفع و ترکیبهای ممکن از وزن و اولویت متفاوتی برخوردار است. توجه:الزاماً این روش بهترین و مرجح ترین شیوه برای شکل گیری گزینه های سیاستی نیست، زیرا این شیوه در شرایط خاص می تواند غیرعملی و نادرست باشد.
اسلاید 6: شیوه تدریجی هنگامی که وجود یک مشکل و مساله در قسمتی از نظام آموزشی تشخیص داده شد نظام آموزشی برای حفظ مشروعیت خود مجبور می شود، واکنشی سریع و هماهنگ با کل نظام آموزشی انجام دهد.این پدیده زمانی اتفاق می افتد که مشکل به مجامع عمومی کشیده شود.این رویکرد را گاهی (( پاک کردن مسأله )) ، می نامند؛ که سیاستگذار از طریق آن به جای پیش بینی مشکلات آتی به دنبال تعدیل و اصلاح مشکلات جاری است و این کار را با بهبود تدریجی مشکل به پیش می برد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.