صفحه 1:
۳) ۱ 1 : ۲
۳ aa
1 0! hy,
DAA
صفحه 2:
صفحه 3:
برنامه ریزی
لله نظام هاى آموزشى نیازمند
ae
اجرای برنامه
چالش های پیش روی نظام های آموزشی نیازمند دانش جدید پیرامون
اولویتهایسیاسی-1
دخا لتهایموثر ب رولیت فییرلت2
حالش ها
صفحه 4:
#هنگامی که موقعیت فعلی منطقه ای. با بروز یک مشکل و مساله ای دستخوش
آشفتگی و دگرگونی شود . سیاستهای جدید پا به عرصه می گذارند. نام
onl سيد 52 نی
(cle ogact گوس
صفحه 5:
شیوه نظام مند
شیوه نظام مند با سه عملیات مشخص شروع می شود
۱- تولید داده ها
۲-تدوین و اولویت بندی گزینه ها
۳- پالایش گزینه ها
داده ها را معمولاً از دو منبع استخراج می کنند:
poe Jule
۲-اطلاعات تخصصی موجود
صفحه 6:
- انتخاب گزینه ها از طریق جریان نسبتاً پیچیدهای قیاسی - استنباطی شکل می گیرد.
«تگیه مختن براذانة ها سیب جمم آوری #زینه-های زیادی می قود اننا يف استتباط عقلانی در
os jo wah cald ی باشد که یا غفگر و فخلیل مر موره تمامی احتمالات چوجود: نتایج تسام
سیاستهای ممکن را نیز پیش بینی کند.
> آنگاه کار با تعیین گزینه های بهیته و مطلوب» یا حداقل, گزیند های کارا انامه می پاید.
- مجموعه ای از محدودیتهای حرفه ای. اجتماعی. سیاسی و عقلی دامنه ی گزینه های سیاستی را
محدود می کنند و میزان اهمیت هر یک از مسائل. قدرت نسبی گروه های ذینفع و ترکیبهای ممکن از
وزن و اولویت متفاوتی برخوردار است.
>“توجه:
الزاما لين روش بهترين و مرجح ترين شیوه برای شکل گیری گزینه های سیاستی نیست. زیرا
صفحه 7:
شیوه تدریجی
هنگامی که وجود یک مشکل و مساله در قسمتی از نظام آموزشی تشخیص داده ش
نظام آموزشی برای حفظ مشروعیت خود مجبور می شود واکنشی سریع و هماهنگ با
کل نظام آموزشی انجام دهد.
این پنایته زمانن اتفاق می افتة: که متکل یه امجانع عمومی کشیته شود
لین رویکرد را گاهی (( پاک کردن مسأله )) ۰ می نامند؛ که سیاستگذار از طریق ن به
جای پیش بینی مشکلات آتی به دنبال تعدیل و اصلاح مشکلات جاری است و اين كار را
صفحه 8:
*شیوه موقتی
گاهی حوادث سیاسی مهم يا برگزیدگان سیاسی جدید و يا
تغییرات پا تعدیلاتی در نظام آموزشیء مسائل و مشکلاتی را برای
صفحه 9:
شیوه وارداتی
ذر سراسر.جهان إز سبك .هاه شيوه ها وابذاغاث بسيارىاذر نظام آموزشئ استفاده.مى كردق
شوقان اصلىء متخصصان و كارشناسان خارجى هستند كه به عنوان مشاور در سازمانها و آزانس هاى بين
المللی فعالیت می کنند.
اما یک سیاست مشخصی که در گوشهای از دنیا موفق بوده است. در گوشه ی دیگری در صورتی موفق خواهد
op که بتواند با نیازمندی های گروههایی خاص در جامعه هماهنگ باشد.
هماهنگ با نیازمندی های گروه هایی خاص در جامعه باشد.
صفحه 10:
رز کرانس اظهار نموده است. همکاری در به کارگیری یک سیاست, جه در سطح ملی و محلی
و چه در سطح بین المللی و جهانی. نقش کلیدی دارد.
لوین معتقد است: آنچه که در بعد جهلنی در آموزش اتفاق می افتد. به خوبی به عنوان یک
فرآیند یادگیری دوسویه و دوطرفه تعریف نشده است. به نظر می رسد که کشورها کارهای
مشابهی انجام می دهند. ولی دقیق مشخص می گردد که همه ی آنها آن گینه که در ابتدا
به نظر می رسید مشابه هم عمل نمی کنند .
صفحه 11:
اسکوارلی به موضو ع»(موقعیت و متن) می پردازد.
وین از عبارت (فراگیری سیاسی ) به عنوان یک تعریف مناسب برای مبادلات سیاست های آموزشی امروز
استفاده می کند.
محیط
ptt es
دیدگاه سیاست های آموزشی فراگیر سر عوامل تعیین کننده در بروز بیماری
Sh افراد
صفحه 12:
گرلیش به سیاستگذاری که در لین کتاب مطرح شده است. به «موقعیت» برای سیاستگذاری نظر خاصی
دارد.
درس مهمی که از لوین باید آموخت نیاز به رسیدگی به موقعیتهای محلی و شرایط سیاستی است که
قرار است پاسخگوی تغییرات باشد.
چنین ملاحظه و توجهات محلی و منطقهای می توانند در گزارش جالب و ارزشمند سیاستگذاری
السالوادور پیدا شود که تأثیراتی بر روی الگوی ارائه شده در بخش های بعدی کتاب دارد.
وضعیت السالوادور
از سال ۰۲۰۰۲ آزانس ایالات متحده برای توسعه ی بین المللی در السالوادور به مدت ۳ سال با وزارت
آموزش و پرورش السالوادور و سایر ذی نفعان اصلی همکاری کرد تا از یک سری ارزیلبی های شرکت
کنندگان و مطالعاتی که منجر به تغییرات در سیاست آموزشی گردید حمایت نماید.
صفحه 13:
سیاست جدید آموزشی بر گسترش و ایجاد فرصت ها برای فقیرترین بخش ها و تضمین اين
که همه ی دانش آموزان مدارس ابتدایی با ادبیات و حساب و کتاب اشنا شوند تاکید می
ورزد. -زمان
رز کرانس > عوامل مهم شكل دهنده سياست Si
* موقعيت سياسى
أو مدعى أست :اين يكن آمر تخبایی انبت که پوبایی هاق.حاحلی فرآیته تیم گیزین .را درك (ities pelt
مخالفان آن را شناسایی کنیم و در برابر مدت زمانی که در اختیار داریم» به خوبی عمل نماییم.
رویکرد شواب مشابه مساله السالوادور -- ""اهمیت ابزار و تجهیزات جهت تدوین برنامه درسی
.-<* تمرکز و تسهیل بحث ها و بررسی ها و درک مسائل پیچیده
* ایجاد دانش مشترک
ابزار سیب
صفحه 14:
داشتن.يك برنامه راهبردى عه 4 (سیاست گذاران بلید فکر های جدیدی رابه فرضیه های
موجود اضافه کنند/سیاست گذاران آموزشی بلید از موقعيت هاى متفاوت تجربه بياموزند و آنچه را
که مناسب و موثر بر محیط خود می دانند به عنوان سرمشق خود قرار دهند.)
تعریف برنامه ,21-, be. به فرضیلتی که عمیقا حفظ شده لند. در الگوی طبیعت گرای
تدوین برنامه ی درسی که واکر (۱۹۷۱) مطرح کرده است. «برنامه راهبردی» گفته می شود.
استفاده از همکاری دیدگاه های متفاوت be همکاری دیدگاه های متفاوت می تولند به
«اتتلاف رنگین کمانی» که ائتلافی یکپارچه ساز و متحد کننده است. منجر شود .
صفحه 15:
متا مثال
ایدئولوژی هاء بینش ها پکپارچه سازی در برابر تفکیک و
جداسازی
دانش هاى متفاوت ey Saas)
شناسی مهاجرت و ...
1
دست آندر کاران
صفحه 16:
سیاستگذاری در آمریکای لاتین
-مراحل سیاستگذاری:مراحل سیاستگذاری تحلیل گریندل. شکل گیری اصلاحات در کشورهای
آمریکای لاتين (همچون برزیل. بولیوی» شیلی و آرژانتین) را دنبال می کند.
% مرحله ی تعیین موضوع
0
7 پیشرفت از طریق طراحی a
۳
1
Gis ¥
مراحل به کارگیری سیاست a
در نهایت رسیدن به مرحله ی خود اتکایی و ثبات a
)3 ها «هر یک از این مراحل می توانند به عنوان یک میدان و صحنه که در آن تعاملات دیوان
سالارانه و سیاسی تحقق می یلبد و بر آنچه که در میادین بعدی اتفاق میافتد نیز تأثیر می گذارد. تلقی
شوند» (گریندل. ۰۲۰۰ .)۱٩
صفحه 17:
ویژگی ها عوامل موثر در فرآیند
اعضا متشکل است از ذینفعان و دست قذرت تسكن IES
اند رکاران متفاوت
ee ۱ خط مشی های اتخاذ شده توسط بازیگران
لفراد و شخصيتها( 1 مختلف در اين صحنه 7
سيمانها( 2
محالفت همسگ اتجادية هاى معلمانايا ٠١ رماتتدى موضرعات رفوه عاض كه در
اصلاحات طراحی و برنامه ریزی شده . .مراحل مختلف فرآيند مطرح می گردند
مشهود است.
موقعیت فرهنگی و تاریخی
صفحه 18:
عوامل موثر در سیاست گذاری
” عوامل اقتصادی SD) (بحران اقتصادی یا رشد اقتصادی)
۲ شرلیط سیاسی "۳ . (تعویض مسئولین رده های مختلف و نتلیج حاصل از
آن در جریان انتخابات و ...توجه کردن به اولویت های حکومتی و نوع نظام)
نكته برای اینکه اصلاحی در یک نظام در فهرست موضوعات سیاسی قرار بگیرد. باید
تأثیر و جاذبهای سیاسی نیز داشته باشد تابه عنوان موضوعی که نیاز به التفات دارد و به عنوان
صدایی که باید شنیده و ارائه شود. مطرح گردد.
صفحه 19:
عوامل موثر در سیاست گذاری
۲ گروه های طراحی اصلاحات و تنازعات بین گروه ه ۳5 (قدرت نسبی:هر زوم
تلاش های آنها برای استخراج و جذب حامیان بومی و بین المللی)
۲ سازمان های بین العللی (مر2 ۲ (مثل بانک جهانی با اعطای وام و حمایت مالی)
صفحه 20:
عوامل موتر در هجا قفي گذاری
اصلاحات موفق وابسته به:
رابطه ای موفق و سازگار بین نهادهای اجرایی و نهادهای قانونگذاری دولیت(اصلاحات بايد وارد
دستگاه سیاسی کشور شود تا اجرایی شود)
«وقتی افکار عمومی اشاره کردند که آموزش: مساله ای مهمی بوده است» این موضوع باعث نشد
که سیاستمداران. اصلاحات تقویت کننده ی کیفیت رابه عنوان یک پاسخ قلبل قبول و منطقی
که جوابگوی علاقه ی شهروندان در ان بخش باشد. انتخاب کنند» (گریندل» ۰۲۰۰۴ ۵۰).
صفحه 21:
عوامل موثر در سیاست گذاری
توچه: بعضی وقت ها جلسات عمومی و ملی» هملیش ها و کنگره های تقویت کننده موجب
برانگیختن ابتکارات اصلاحی هستند. ۱
بسیاری از مشارکت های عمومی در انجام اصلاحات در آمریکای لاتین بیشتر به طرفداری از
انجام تغییرات و تحرکات در میان گروه های نخبه همچون دانشگاهیان است.
به طور کلی. گریندل (ص ۵۵ ) اصول کلی در خصوص پویلیی های تعیین موضوع را شناسایی
کرد و اين گونه اظهارنظر نمود: هبررسی ۱۲ موره نشان داد که رسای جمهوری و سایر
مسوولان ارشد و رده بالا هنگامی که موضوع آموزش به یکی از مسائل سیاسی تبدیل شد و ارتقا
یافت. 5 این باب که در چه زمانی و چگونه این اصلاحات باید پیاده شوند. حساس شدند و
اکن نشان_دادند.
صفحه 22:
عوامل مور در هجا قفي گذاری
دو عامل ديكر اصلى تأثي ركذار در تغيير سياست آموزشى
گروه های طراحی اصلاحات بازیگران مهم و اصلی ترین عوامل فرایند اصلاحی _
توضیح: نقش طراحان به عنوان محافظان و دربانان در مباحث اصلاحی و تلاش های آنها برای
استخراج و جذب حامیان بومی و بین المللی در تعارضات بعدی و اهداف اصلاحی نقش بسیار مهمی
بود.
گروه های تعارضات بازیگران اصلی در ابراز مخالفت در برابر موضوعات جدید
مثال: اتحادیه های معلمان و -
توضیح: منازعه و مناقشه نیز یک عامل باثبات و همیشگی در سیاستگذاری است. یک مناقشه ی مهم
مربوط نقش اتحادیه ی معلمان است که tay همیشه با اصلاحات مخالفت نموده اند.
صفحه 23:
Ma راه حل دولت ها و
دولت ها برای کنار آمدن با این موضوع گرایش های مختلفی را اتخاذ نمودند و سعی کردند
اتحادیه هایی به وجود آوردند که به آن ها کمک کند تا بتوانند مخالفت ها را کنترل کنند.
صفحه 24: