صفحه 1:
صفحه 2:
بعاب المرء بتاخير حقه اما یغاب مر" ۱
اءخذ ما لیس له
1 =
کسی را كه اداى حقش به تأخير افتدء سرزنش تباید
بايد
کرد كسى رأ سر زنك
را سرزنش بايد
ل بايد كرد. كه جيزى را كه
حق او نیست . بستاند.
صفحه 3:
معاونت برنامه ریزی و تحقیقات
دفتر بودجه و بررسی های
اقتصادی
صفحه 4:
دستور جلسه
گزارشی از :
نصب کنتور دو طرفه بر روی سلول خورشیدی
ارسال دستورالعمل استفاده از ماموریت به هیئت مدیره شر کت
تهیه و ارائه برنامه جهت ساماندهی مرخصی های استعلاجی
بررسی كارآعدى اقتصادى و فنى مولد يك مكاواتى
مسئول اجسرا
آقايان تقوى و خاتمى
GOT مهندس موسويون
آقاى مهندس موسويون
آقاى ذاكرى فر
زمان ارائه
۵دفین
ذا دقيقه
ذا دقيقه
ذا دقيقه
صفحه 5:
صفحه 6:
محاسبه خط فقر مطلق و نسبی در ايران و اعلام آن به تابوبی تبدیل
شده كه كوبى سباستكذار بيم آن دارد تا عملکردش زير سوال رفته و
آنجه برسر معيشت مردم آمده را بر كردن او بيندازد. اين در حالى
است كه دانستن جزبيات دخل و خرج مردم به دولت كمى خواهد
كرد تادر سياستكذارىهاى كلان خود همه جوانب را در فظر كرفته و
انند برنمهریزی بهتری را دربارهسازوکاربهبود وضعیت رفاه مردم
و كاهش فاصله طبقاتى و همجنين تقويت طبقه متوسط ايران ارائه
دهند. تاكنون ارقام بسبار متنوع و زيادى در خصوص ميزان خط فقر
نسبى و مطلق در ايران ارائه شده كه حتى برخى كارشناسان بر اين
باورند حدود هزار عدد و رقم در این باه اعلام شده اما بدطور رسمى
هيج کدام به تایید مراکز رسمی آمار و سیاستگذاران اقتصادی کشور
نرسیده است. در همین رابطه پژوهشکده مرکز آمار در گزارشی
مبسوط خط فقر را طی دوره ۱۰ساله ۸۳تا ٩۲ مورد بررسی قرار
داده و بهیافتههایی نیز دست پیدا کرده است.
صفحه 7:
مرتبط؛ فقره محرومیت از رفاه
تعریف شده است. از این رو خط فقر عبارت
است از میزان مخارجی که یک فرد در یک
زمان و مکان معین برای دسترسی به یک سطح
حداقلی از رفاه متحمل میشود (مارتین
راولبون» ۱۹۹۸). افرادی که به این سطح
حداقلی دسترسی ندارند به عنوان افراد فقیر
شناخته میشوند. مساله مهم در تعیین این خطه
راهکارهای بر آورد سطح حداقل رفاه و میزان
مخارجی است که برای دستیابی به این سطح
مورد نیاز است. از اين رو نقطه آغاز اختلاف
میان پژوهشگران اینجاست که با توجه به
روشهای متفاوتی که جهت تعیین سطح حداقل
رفاه و مخارج لازم برای دستیابی به آن اتخاذ
میشود رویکردهای متفاوتی در تعبین خط فقر
و به تبع آن برآورد خط فقرهاى متفاوت شايع
است.
خط فقر در علم اقتصاد جه
تعریفی دارد و چرا
سیاستگذار به آن محتاج
صفحه 8:
در اقتصاد» رفاه بر حسب مطلوبیت مشخص میشود و تابع مطلوبیت بر اساس مصرف کالاها و خدمات تعریف میشود. در واقع.
این تابع مطلوبیت» تر جیحات افراد را نسبت به سبدهای مختلف کالاها و خدمات مشخص میکند. با توجه به این مطلب در
تعاريف مربوط به فقرء فقیربه کسی اطلاق میشود که در آمد با مصرف وی برای تامبن حداقل نبازهای اساسی کفایت نکند. خط
فقر نیز بر اساس کفایت توانابى مالى در به دست آوردن حداقل استاندارد زندگی تعیبن میشود. هر فردی که در آمدش
(هزینههایش) کمتر از خط فقر باشد به عنوان فرد اخته میشود. خط فقر نیز برحسب مفهومی که از فقر در ذهن داریم به
روش هاى مختلف قابل اندازه كيرى است: فقر نسبى» فقر مطلق و فقر ذهنى. براى هر يك از مفاهيم سدكانه فقر روشهاى
متعددى براى اندازهكيرى فقر وجود دارد.
صفحه 9:
بنابراین ملاحظه میشود که بسته به منهوم فقر و نحوه
محاسبه خط فقر خصوصبات اجتماعی و اقتصادی
خانوارهای فقیر تعیین میشود. به عبارت صحیحتر روش
محاسبه خط فقر نقش کلیدی در تعیین و شناسابی فقبرها و
حمایت از آنها دارد. در سالهای اخیر اظهارنظرهای
متعددى راجع به درصد خانوارهای فقیر شده است به
طورى كه بعضى از محققان درصد خانوارهاى فقير را از
۰ درصد تا بالای ۵۰ درصد تخمین زدهاند. علت اين
مغايرت جيزى جز تفاوت در مفهوم مورد استفاده فقر
نبست. با توجه به آنچه گفته شد میتوان نتبجه كرفت كه
یک تعریف واحد از خط فقر نداريم و هر پژوهشگری بنابر
اهدافی که در مطالعه خود دنبال میکند یکی از تعاریف
را انتخاب و بر اساس آن محاسبات خود را انجام میدهد.
به همین ترتیب سیاستگذار هم ابتدا باید هدف خود را
بر مبناى آن بتوان تعريف مناسب را ارائه
صفحه 10:
در گزارشی که اخیراً منتشر شده
اعلام شد شکاف طبقاتی خلاف تصور
موجود» کاهش بافته است. در این
باره چه یافتههای آماری به دست
آمده است؟
این سوال یک نکته اصلاحی نیاز دارد بر این مبنا که در مطالعه مذکور
شکاف طبقاتی مدنظر نبوده بلکه موضوع صرفاً ابرابری در آمدی است.
تفاوت در این است که شکاف طبقاتی مفهومی فراتر از نابرابری در آمدی
دارد و ابعاد اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی را در برمیگبرد. اما نابرابری
در آمدی همانطور که اشاره شد کاهش داشته است که به ظاهر با
شاخصهای فضای کلان کشور همسویی ندارد. اولین احتمال که به ذهن
هر پژوهشکری میرسد وجود ایرد در دادههای مرکز آمار است.
صرفنظر از این نکته با توجه به مرجع رسمی بودن مرکز آمار افراد
صلاحیت اظهار نظر درباره آن را ندارند. اما توجه به این نکته ضروری
است که در اقتصاد کشور اتفاقی که افتاده حدود ۴۵۰ هزار مبلیارد ربال
(۴۵ هزار مبليارد تومان) به صورت سرانه مین خانوارهای شهری و
روستایی توزیع شده و میشود؛ به عبارت دیگر به هر نفر ۴۵۵ هزار ریال
(۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) پرداخت میشود که در یک خانوارچهارنقره یک
میلیون و ۸۲۰ هزار VAY) JU هزار تومان) میشود و برای خانواری که
در آمد یک میلبون تومانی دارد نزدیک به ۱۸ درصد است. سوال اینجاست
آیا نباید اننظار داشت که این جبران خانوار از محلی مانند در آمد نفت که
به صورت عاملی برونزاست میتواند یک شاخص نابرابری د رآمدی را
بهبودببخشد در حالی که سابر شاخصها وضعیت مطلوب را نشان
نمی دهند.
صفحه 11:
بر اساس آخرین مطالعه خط فقر سرانه / سالانه شهری در سال ۸۳ حدود ۴۵۷۸ هزار ربال (۴۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان) بوده
در حالی که در سال ٩۲ به ۳۰۲۴۱ هزار ربال (سه میلیون و ۲۴ هزار و صد تومان) افزایش بافته است. در حقیقت این آمار
نشان میدهد در سال ٩۲ خط فقر مطلق برای هر نفر ماهانه ۲۵۲ هزار تومان بوده و برای یک خانواده چهارنفره حدود یک
میلبون تومان بوده است. ابن رقم خط فقر مطلق را نشان میدهد که یک خانواده از حداقل امکانات در حد ابنکه غذایی در
طول روز استفاده كرده و داراى سريناه ct درآعدى به طور مباذكين در سطح كشور داشته باشد. ابن بررسىها
1٠٠ ‘ كالرى براى هر يك از افراد خانوار در سال منجر به افزايشن هفتبرابرى در فاصله زمانى ٠١ سال
روستایی چقدر به دست
آمده نتایج مطالعات چه
وضعیتی از فقر را در کشور
ان مى دهد؟
صفحه 12:
بر اساس خط فقر برآوردى در ابن مطالعه
درصد افراد فقیر در جامعه شهری از ۱۳
درصد در سال ۱۳۸۳ به حدود ۲۴ درصد در
سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است. همچنین روند
کلی شدت فقر در دوره bale مورد بررسی
بر اساس شاخص 551 روندی صعودی داشته
است. شاخص 557 معبار مناسبی برای
سنجش شدت فقر معسوب میشود. این
شاخص شدت فقر را با در نظر گرفتن تعداد
فقراء عمق فقر و نابرابری بین فقرا
اندازه كيرى مى كند و به ما اجازه مىدهد فقر
رأ از سه جنبه بررسى كنيم: ابنكه آيا تعداد
فقرا زباد است؟ آيا فقبرها فقيرقر شدهاند؟ و
ابنكه آيا توزيع نابرابرى در ميان فقرا بيشتر
است؟
صفحه 13:
در مناطق روستایی ابران خط فقر سرانه /سالانه در سال ۸۳ حدود ۲۴۶۰ هزار ربال (۲۴۶ هزار تومان) بوده که در سال ٩۲ به
۹ هزار ریال (یک میلیون و ۹۹۲ هزار و ٩۰۰ تومان) افزایش داشته است. به عبارت دیگر تامین ۲۳۰۰ کالری برای هر یک از افراد
خانوار روستابی در سال منجر به افزایش هشتبرابری مخارج در فاصله زمانی ۱۰ سال شده است. اين افزايش در خط فقر غیرغذایی
سرانه /سالانه در فاصله زمانی سالهای ۱۳۸۳ ] ۱۳۹۲ نیز مشاهده میشود. به طوری که خط فقر غبرغذایی سرانه /سالانه در فاصله
زمانی ۱۰ سال مذ کور حدود هشت برابر شده است. در مجموع خط فقر غذابی و غیرغذایی سرانه در جوامع روستایی نیز بر حسب سال
و ماه نیز روندی افزایشی داشته است. بر اساس این بر آوردهای خط فقر در جوامع روستابی در صد فقرا از حدود ۱۰ درصد در سال
۳ به حدود ۲۱ درصد در سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است. همچنین شاخص فقر 557(شدت فقر) نیز نشان میدهد روند کلی شدت
فقر در دوره 1۰ساله مورد بررسی روندی صعودی داشته است.
صفحه 14:
درباره رقم خط فقر
نسبى و معلق ارقام
گوناگونی تا به حال
اعلام شده است تا
جایی که برخی
کارشناسان عنوان
میکنند نزدیک به
هزار رقم ب رآورد
شده است. دلیل این
همه ارقام رنگارنگ
چیست و سیاستگذار
بايد كدام رقم را
برای ملاک
تصمیم گیری خود
انتخاب کند؟
همانطور که گفته شد خط فقر برحسب مفهومى كه از فقر در ذهن داريم به روشهای مختلف قابل
اندازهگیری است: فقر نسبی» فقر مطلق و فقر ذهنی. برایهر یک از مفاهیم سهکانه فقر روشهای
متعددی برای اندازهگیری فقر وجود دارد. برای مثال در جوامع شهری و روستایی در سال ٩۲ خط
فقر مطلق راب ۳۰۲۴۱ هزارربال (سهمیلبون و ۲۴ هزار و صد تومان) و 1۹۳۹ هزار ربال (یک
میلیون و ۹٩۲ هزار و ٩۰۰ تومان) بوده در حالی که بر اساس یک معیار نسبی از مفهوم فقر با عنوان
معکوس ضریب انکل خط فقر شهری و روستایی در سال ٩۲ برابر ۸۵۷۴۸ هزار ربال (هشت ميليون
و ۵۷۴ هزار و ۸۰۰ تومان) و ۴۷۶۱۷ هزار ريال (جهار ميليون و 721 هزار و ۷۰۰ تومان) در سال
ب رآورد شده که به ترتیب حدود سه و دو برابر خط فقر مطلق است. علت این مغایرت چیزی جز
تفاوت در مفهوم مورد استفاده فقر نیست.
من از بایان دما نمی ترست ۳
صفحه 15:
بنابراین میتوان گفت یک تعریف واحد.
از خط فقر نداریم و هر پژوهشگری بنا بو
اهدافی که در مطالعه خود دنبال میکند.
یکی از تعاريف را انتخاب میکند و بر
اساس آن محاسبات خود را انجام
میدهد. به همین ترتیب سباستگذار هم
ابتدا باید هدف خود را مشخص کند تابر
مبناى آن بتوان تعريف مناسب را ارائه
كرد. براى مثال اكر هدف سياستكذار
كاهش فقر باشد و نباز به بودجدبندى
دارد با توجه به محدوديت منابع
به کار گیری خط فقر مطلق مناسب است.
اما اگر بنابه مقایسه بين کشوری است تا
وضعیت خود را مشخص کند خط فقر
نسبی مناسپ است.
صفحه 16:
بر اساس آخرین مطالعه خط فقر سرانه / سالانه شهری در سال ۸۳ حدود ۴۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده در حالی
که در سال ٩۲ به سه میلیون و ۲۴ هزار و صد تومان افزایش بافته است. خط فقر و درجات آن یک تعریف و شاخص
دارد اما احساس فقیر بودن یک تعریف دیگر. مردم ایران همواره در خود احساس فقر میکنند و شاید به همین
خاطر باشد که بیش از ٩۰ درصد آنان يارانه مىكيرند و اين مبلغ هم بنا بر محاسباتى» نقشی در حدود پنج درصد
هزینههای آنان را تشکیل میدهد. چرا احساس فقر در ايران وجود دارد؟
do
صفحه 17:
در ادییات مربوطه به ان وع فقر فقر ذهنی گفته میشود که هر فود با بو
موقعیت اقتصلدی؛ اجتماعی و فرهنگی خود نوعی احساس درباره وضعیت خود
هر جامعای که متعل به آن استخارد و آن را فقر ذهنی گویند.فقر ذهنی
معکن است واقعیت بیرونی نداشتهباشد و بر اساس معیارهای رفاهی ملد فرد
اندتنها فقير نباشد بلكه در رفاه به سر برد اما به اين دليل که خود را با سیر
همطبهایهای خود میسنجد چنین احساسی داشتهباشد. له در خصوص SSN
عردم ابران در خود احساس فقر مى كتند تحليل ها متفاوت است. اما با توضيحاتى
كه عرض شد و ابن واقعيت كه ابران يك كشور با منابع نفتى غنى است اين ذهنيت
را در هر ابرانى ايجاد كرده كه بارانه حق هر ابرانى است و خود را در دریافت
آن ذىنفع مىداند و متاسفانه حولتها نيز به آن دامن زدهاند. زيرا هر بار كه
در آمدهای نفتى افزايش يافته سياستهاى مبتنى بر كشادهدستى را در بيش
گرفتهاند و هر بار که در آمدهای نفتی کم شده سیاستهای ریاضتی انخاذ
کردهاند. نته دوم آنکه مردم خود را با سابر كشورهاى نفتى مقايسه میکنند و
انتظار دارند همانند آنان از مواهب در آمدهاى نفتى بهرهمند شوند. احتمالاً شما
هم از زبان بسبارى از تحصيل كرهدها ابن جمله را شنيده باشيد كه بول نفت بايد
بين همه تقسيم شود. البته ابن كه جرا همه تقاضاى دريافت يارانه دارفد دلايل
متعددى دارد كه برداختن به آن فرصتى مجزا مى طلبد.
صفحه 18:
برخی کارشناسان
معتقدند بايد در
محاسبه خط فقر
تفاوتهایی میان
تهران» شهرستانها
و روستاییان در
نظر گرفت. حتی
برخی دیگر بر این
باورند که با توجه
a gs
نمیتوان خط فقر
مشخصی را برای
كل كشور در نظر
iS
اینکه چه معیاری برای اندازهگیری استفاده شود با توجه به
اینکه تعاریف متعددی وجود دارد بستگی کامل به هدف
مطالعه دارد. برای مثال زمانی که شما میخواهید عوامل
تاثیرگذار بر فقر در چند کشور را بررسى و مقايسه كنيد
طبیعی است که نبازمند یک مدل اقتصادسنجی هستید که
فقر متفبر وابسته مدل است و در چنین مدلی دادهها در
سطح کشور به صورت میانگین نیز است ام گر قرار است
برنامه کاهش فقر در یک کشور طراحی شود نیازبه یک
نقشه فقر بر حسب شهری روستایی و به تفکیک هر استان
داریم و اين قطعی است که خط فقر در تهران و شهرهای
بزرگ چند برابر شهرهای کوچک است. منال دیگر برای
تدوین قانون حداقل دستمزد که یکی از معبارهاى آن خط
فقر است و از طرف دیگر دولت هدف توسعه سرمایه گذاری
در شهرستانها را دارد طبیعی است که کار گری که در
تهران زندكى مى كند بايد از حداقل دستمزد بالاترى نسبت
به کارگری که در یک شهرستان کوچک زندگی میکند
بوخوردار شود. تا اولا سرمابهكذاران تشويق شوند برای
سرمایهگذاری به شهرهای کوچک بروند و از سوی دیگر
كار كرانى که در شهرهای بزرک زندگی میکنند دچار
مشکل نشوند.
صفحه 19:
صفحه 20:
مبنای طبقهبندی جامعه به پایین؛ متوسط و بالا تنها معبار در آمد نیست و معبارهای مختلف اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی دارد اما
اكر مدنظر تنها معيار نابرابرى در آمد باشد در آن صورت
متوسط نهتنها ضعيف نشده بلكه كسترش هم بيدا كرده است. البته در همان كزارش مركز آمار هم
داده شدکه در سالهای گذشته به مدد توزیع بارانه نقدی و به
صورت مساوی بین همه طبا
توضیح ارائه گردید که این امر موقتی است و با توجه بهآثارتورمی توزیع بارانهها در سالهای بعد آثار مثبت آن از بين خواهد
رفت به خصوص که با توجه به کاهش قیمت نفت و عدم امکان تامین بارانهنقدی دولت ثاچار به حذف یارانه بسیاری از مردم
خواهد بود. از طرف دیگر محاسبه تغببرات برخی شاخصهای دیگر مانند شاخص نابرابری کاکوانی که وزن بیشتری به فقرا
میدهد دلالت بر کاهش آثار هدفعندی بر نابرابری دارد. اطلاعات تکمیلی و مقداری آن در گزارشهای دیگر داده خواهد شد.
صفحه 21:
با توجه به مطالعاتی که
انجام شد وضعیت فقر و
شكاف طفانی طی سالهای
براى باسخ به اين سوال از دو منظر مىتوان
رویکرد داشت. در حالت اول خوشبینانه به
موضوع نگاه کرد و امیدوار بود که رونق اقتصادی
با شدت هر چه بیشتر اتفاق بیفتد و در نتیجه
امكانات لازم براى اتخاذ سیاستهای مناسب.
ایی فراهم شود. اما شاید خیلی خوشبین
فباشيم و با توجه به اينكه معيار سياستهاى موفق
در كاهش فقر افزايش منبع درآمده فراكير كردن
قامين اجتماعى و در مواقع غيرممكن جبران
د رآمدى مستقيم خانوارهابى است كه معيارهاى
استحقاقی را دارند؛ چنین روندی در تواثق کلی
سیاستگذاران دیده نمیشود. برای مثال بر اساس
گزارش مرکز آمار نزدیک به سه هزار دکترای
تخصصی بیکار داریم که اقتصاد ما ظرفیت جذب
آنان را ندارد. این در حالی است که نزدیک به
۴۰ هزار دانشجوی دکترای در حال تحصیل داریم
که به زودی به بازار کار وارد میشوند. این
نمونهای از عدم هماهنگی سياستهاست که در
تضاد با سیاستهای فقرزدایی است.
صفحه 22:
آیا طبقه تخریب شده متوسط در
ایران خود را بازسازی خواهد
كرد؟ در این صورت چه تغیبراتی
در شاخص ففر و شکافهای طبقانی
به وجود خواهد آمد؟
در پاسخ سوال قبلی گفته شد که تخریب طبقه
متوسط در ایران را با معیار نابرابری د رآمد
نمیتوان سنجید و آماری از وضعیت طبقات
متوسط در ابران وجود ندارد اما بر اساس برخی
از شاخصهای محاسباتی میتوان استنباط کرد
در آینده نابرابری در آمد افزایش یابد. زيرا
قیمت نفت روندی کاهشی دارد و ادامه پرداخت
یارانه مصوب شده که دولت را با کسری بودجه
اور واه Selsey تورم خواهد شد
حنی در صورت رشد مناسب اقتصادی باز تورم
نابرابری را بهنفع دارندگان سرمایه ناهمگون
خواهد کرد.
صفحه 23:
مهمترین مولفههای تأثیر گذار بر ایجاد و گسترش فقر چه مواردی هستند و با توجه به
کاهش در آمدهای نفتی دولت آبا سیاستهای فقرزدایی میتواند موفق عمل کند؟
موفقیت سیاستهای فقرزدایی منوط به هماهنگی
در بهبود سه معبار است؛ اول سیاستهای افزایش
د رآمد خانوارهاء دوم کسترش فراگیر
سیاستهای تامین اجتماعی و سوم جبران در آمد.
خانوارهای محدودی که در شرایط استحقاق قرار
دارند. اكر اتخاذ اين سه سياست كاملاً هماهنى
باشد امید به عملکرد موفق فقرزدایی وجود دارد
در غیر این صورت در بر همان پاشنهای خواهد
کشت که تا به حال کردیده است. شواهد و قرائن
این هماهنگی را نشان نمیدهد. برخی منالهای
آن كفته شد اما همواره بايد اميدوار بود كه
تصميمكيرىهاى جزيراى خاتمه بابد و
هماهنكىهاى لازم براى اتخاذ سياستهاى
يكبارجه صورت يذيرد.
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
رونمایی از خودروی جدید
"رک" که شیشه و پنجره
فداردآغاز شد. «رک»
دارای ۴ چرخ و ۴ موتور
الکتریکی در داخل
چرخهاست» حداکثر سرعت
این خودرو ۲۵۰ کیلومتر در
ساعت, باتری آن قابل
تعویض است و میتواند
فاصله ۱۷۰ کیلومتری را
پوشش دهد.
صفحه 27:
ترک (۲086) خودروی
اسپرت برقی است که برای
مسابقات در آینده طراحی شده
خودرو دارای یک
کابین برای راننده است و عاری
از پنجره و شیشه است؛ با
است.
استفاده از دوربینهایی که در
خودرو کنجانده شده است
راننده میتواند رانندگی کند و
یک نمای پانورامایی ۳۶۰ در
داخل خودرو داشته باشد؛ کاربر
توسط این صفحه نما
میتواند محیط اطراف خود را
مشاهده کند
صفحه 28:
ترک» دارای یک دستیار راننده مجازی است که در طول مسابقه میتواند به راننده کمک و او را هدایت کند. «ترک» دارای
۴ چرخ و ۴ موتور الکتریکی در داخل چرخهاست» حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر در ساعت؛ باتری آن قابل
تعویض است و میتواند فاصله ۱۷۰ کیلومتری را پوشش دهد. این خودرو توسط ایالیا طراحی شده است و به تازكى در
فمایشگاه ژنو از اين خودرو پرده بردارى شد
-
صفحه 29:
صفحه 30:
«میمترین وجه از تجربهکشور ترکیه در مهار تورم موضوع کلیدی کاهش هزینههای دولتی و تشوبق بخش خصوصی برای ایجاد کار و سرمایهگذاری بوده است.»
ترکیه کشوری در همسایکی ایران در گذشتهنه جندان دور بالترین نرخ تورم را تجربه کرد و بدون داشتن در آمدهاى نفتى توانست نوخ تورم را یک رقعی کند.
اکنون با عبور نوخ تورم یران از مرز ۱۸ درصد و احتمال رسیدن آن به ٠١ درصدء ابن برسش مطرح مى شود كه چرا از تجربه همسایه درس نمی گیریم؟ و کی
در دهه + مبلادى از لحاظ نرخ تورم رو زكار دشوارى را سبرى مىكرد. بين سازهاى +148 تا 1142 سير صعودى تورم كاهش بافت اما طى ١ أسال يعنى نا
1999 رشد قيستها همه را كلافه كرد.
دولت تركيه عزم خود را جزم كرد نا آنكه توانست در بايان سال ٠١ مبلادى با ثبت رقم ۷/۷ درصد نوخ توم را یک رقمی کند.
كاهش قيعت تمام شده لير تركيه و تلاش براى بالا يردن قدرت انعطاف بذيرى نرخ ارزء منبت نكاد داشتن نرخ بهره واقعى و كنترل ميزان تقدينكى و بر ات
حذف اغلب بارانهها و آزادسازى قيمتهاى شر كتى دولتى» اصلاح نظام مالياتى و تشويق سرمايه كذارى خارجى اصلىترين اهدافى بود كه دتبال شد. عزم
.دولتمردان باعث شد اقتصاد ابن كشور از ساختار كذشته رها شده و اعتماد جهانى براى دادن اعتبار به تركيه بالا برود.
صفحه 31:
تورم سرکوب میشود.
بسترآماده شتا دولت ترکیهسرکوب تورم را هدف قراردهد. سل ۲۰۰۰ میلادی
فرارسيد. مقامات بانك مركزى براى كاهش فرح تورم در ابن كشور برقامه سالانه خود
را ارائه و اجرا كردتد؛ كام نخست در بيش كرفتن بك سباست سخت مالى براي
افزايش مازاد اوليه منابع و تحقق اصلاحات ساختارى و سرعت بخشيدن
خصوصیسازی شرکتهای دولنیبوده كام دوم اتخاذ سياست در آعدزابى به
موازات هدف قرار دادن كاهش ترخ تورم ودر نهايت كام سوم اجرای سیاستهای
بولى و ارزى براى حمايت از 1 عامل باد شده براى كاهش نر بهره و تورم و فراهم
كردن يك جشانداز بلندمدت براى مؤسسات اقتصادى بود.
دولت با جنين ف رآ يندى سياستهاى حمايتى خود را هدفمند ادامه داد و جه حمايتى
بهتر از مهار تورم بدجاى تزريق آمبولهاى مسكن و خواب آور .كام نهابى هم برداشته.
شد يعنى اصلاحات بنيادى و كسترده اقتصادى و انضباط مالى. نتيجه از قبل مشخص
ود: نوخ تورم در بایان سال ۲۰۰۲ به ۴۴/۹ رد رسید درحالى که نوخ هدف گذاری
شده ۴۵ درصد بود.
بیان سال ۲۰۰۳ نرخ معقق شده 1۸/۴درصد و نوخ هدف ۲۰ درصد بود در بیان
سال ۲۰۰۴ تورم به ٩/۳ درصد رسید در حالی که نوخ هدف گذاری شده ۱۲ درصد
بود و در نهایت برای سال ۲۰۰۵ این نوخ به ۷/۷ درصد کاهش یافت در حالی که فوخ
هدفگذاری شده ۸ درصدبود.
صفحه 32:
آيا اين تصويرء مفهوم ثروت» و «فقره را درست مستقل هی کند؟
0 شکست برنامه ریزی دولتی
اجراى برنامدهاى بنج ساله در ترکیه از سال ۱۹۴۴ میلادی باعث نشد تا
تورم نهادینه کاهش بابد.نتبجه ۲ برنامه از سال ۱۹۳۴ افزایش
محسوس توليدات صنعتی آنهم با توان رقابتی فعیف بود. دولت در
سال ۱۹۶۲ با هدف برنامه ريزى متمركز سن بناى سازمان برنامه دولتى
ارا بنا نید اما نتبجه دست يافتن به رشد اقتصادى توأم با تورم بود. قورم
در اقتصاد این کشور ریشه دوانده بود و در سال ۱۹۸۰ تورم ۱۱۰
درصدی زنک خطر را به صدا در آورد.
مقامات آنکارا نگران آینده بودند اما همه برنامهها مهر ابطال خورد و
متوسط رشد اقتصادی ۴ تا ۶ درصد توأم با تورم بالای ۴۰ درصد شوخی
برداربد.اوضاع بههریخنهنشان میداد, ورشكستكى هاى بى در
پی افت شدید كيفيت كالاهاى توليد شده و حذف از بازار جهانىء.
شكاف طبقاتى و البته كاهش در آمدهاى مالياتى بدعنوان بكى از
هزينههاى سرسام آور دولتى ننها بخشى از يس
الرزدهاى شكست اقتصادى تركيه بود.
صفحه 33:
اقتصاد ترکیه درس سختی پس داد تا
سیاستگذارانش دربابند سیاستهای
انبساطی پولی لزوما باعث رشد پایدار
اقتصادی نمیشود. سرانجام حزب
عدالت و توسعه در انتخابات سال ۲۰۰۲
با رای مردم دولت را در اختیار گرفت تا
مبارزه اصلی شروع شود. رویای
اروبایی شدن با آثفتگی سیاسی و
اقتصادی تر کیه همخوانی نداشت. آنها
خود را موظف دیدند تا سیاستهای
پولی خود را تبیت کنند و در
سیاستهای مالی شان انضباط سخت را
در پیش گیرند.
صفحه 34:
اف؛ پییندی خود را برای رسیدن به
فرخ تورم نوافق شده نشان دادند. همراهی دولت با بانك مر كزى باعث شد
تا ابزارهای مختلف بانک مر کزی برای مهار تورم جواب داده و به جای
تعیین دستوری فرخ رز با اجرای سباست ارز شناور امکان جلو گیری از
نوسانات شدید فرخ ارز و شوکهای احتمالی بهوجود آید. وقتی در ژانویه
۵ مردم ترکیه با حذف ۶ صفر بیارزش از روی اسکناسهای خود.
مواجه شدند آگرچه بهلحاظ روانی تا اندازی مغبون بودنده اما با واقعيت
کنار آمدند.
8 دولت منضبط میشود
اصلیترین مشکل ترکها هماهنگی بین سیاسهای مالی و بولیبود.بدنه
دولت در برابر کاهش هزینهای جاری مقاومت میکرد ولیکن دولت این
سختى را به جان خريد و انضباط شديدى را بر رفتار مالى خود حاكم كرد.
قانون مالباتها در حمایت از بخش خصوصی و سرمابه گذاری اصلاح عمبق
بافت تا توليد رونق بنيادين بيدا كند و رقابت اساس بازار را تشکیل دهد
بهرهورى بالا رمز موفقيت بود و البته فساد ادارى همجنان باشنه آشبل
اقتصاد تركيه. تجربه تركيه نشان داد تورم بديده بولى است و رشد اقتصادى
اقتصادى وهر كداء ابزار خودرا مىطليد.
صفحه 35:
سال ۸۵ هنوز بايان نياقته بود و تورم هنوز در وضعیت زرد قرار داشت که مرکز
پژوهشهای مجلس هم تجربه ترکیه را پیش کشید تا دولتبرای آینده
نامه ریزیکند؟هرچند مجلس هم در عمل از این تجربه درس نکرفت و به
سياستهاى انبساطى و تورم زاى دولت در قالب بودجه سالانه و ممهای آن و
برداشتهاى بىرويه از حساب ذخيره ارزى رأى داد.
مركز بزوهش هاى مجلس در كزارش خود با بررسى جكوذكى كاهش جشمكير
فرخ تورم در ASS بدون تكيه ابن كشور به در آمدهاى نفتى طى سالهاى Yoh
تا ۲۰۰۶ میادی؛تصریح كرد كه موفقيت اين كشور در كاهش فرخ تورم؛ از لبن
نظر حائز اهميت است كه تركيه فاقد نفت - ودر آمدهاى نفتى - اسست و اين در
حالى است كه بخش مهمى از هزينههاى اجتماعى و اقتصادى آن و همجنين
درصد قابل توجهى از تورم موجود آن نبز ناشى از قيمت انرزى و نوسافات آن
بوده است.
اين كزارش مىافزايد: با کاهش نرخ تورم در كشور تركيه و دسترسى این کشور
به نرختورمتکرقعی ۷/۷ درصدی, ابن كشور از لحاظ بايين بودن نرخ قورم
در ميان +12 كشور جهان هم اكنون در رديف ۶۰ قرر دارد؛ این در حالی است
اكه ايران از نظر بالابودن نرخ تورم در ميان +12 كشور جهان در رديف 4 قوار
دارد.
صفحه 36:
مركز بزوهش هاى مجلس» حذف کسری بودجه دولت از طربق مهار مخارج بخش عمومى» سرعت بخشيدن به روند خصوصى سازى و
واكذارىهاى زايد دولتى؛ كنترل رشد دستمزدهاء همراه ساختن افكار عمومى با طرح صادقانه مسائل؛ استفاده از منايع صندوق بين المللى
بول براى مهار بحران بدهىهاء سالمسازى روابط مالى دولت و مبارزه جدى و مؤثر با مفاسد اقتصادى را از جمله راهكارهاى اصلى دولت
تركيه براى مهار و كاهش تورم كر كرد و افزود: تركيه با تكيه بر سياستهاى مذكور فرخ قورم را به زیر ۱ درصد در سال ۲۰۰۵ مبلادی
كاهش داد که در تاریخ ۳۵ ساله اخبر این کشور اقدامی بیسابقه بوده است.
مركز بزوهشها در بخش ديكرى از كزارش خود افزود: مهمترين دلبل موفقيت تركيه در مهار تورم؛ موضوع كليدى كاهش هزينه هاى دولتى
بخش خصوصى براى ايجاد كار و سرمايه كذارى مولد بوده است.
صفحه 37:
مرکز پژوهشها اعتراف میکند: مسئولان ترکیه با اتکا به اعتبار ۱۶/۲
میلیارد دلاری صندوق بين المللى بول اصلاحات اقتصادی و
برنامههایمالی خود را با سرعت بخشیدن به خصوصیسازی بانکها
صنیع و بخشهای خدمات دولتی؛ محدود کرده و کنترل مخارج
عمومی برای جلوگیری از کسری بودجه و کنترل دستمزدها را به
مورد اجرا گذاشته و توانستند از طریق اصلاح نظام پولی و مالی و
کاهش رخ تورم و نوخ بهره؛ثبات اقتصادی در این کشور برقرارکنند
و متعاقب آن رشد اقتصادی را افزایش دهند.
كمال درويش» سلطان اقتصاد تركيه هم اكنون بك كارنامه روشن
دارد. وزير اقتصاد موفق تركيه بعدها بدعنوان دببركل يكى از
مهمترین اجزای سازمان ملل بعنی برنامه توسعه ملل متحد
at leat (DOD) که تا به حال دبیر کل جهان سومی بهخود
ندیده بود و مدبریتش معمولا در انحصار آمربکاییها بود.
صفحه 38:
صفحه 39:
اصولا طراحی برای قشر هنرمند.
جامعه پروسه ای چالش برانکیز
است. در طراحی ویلای جاجرود
برای فاطمه معتمدآريا و
همسرشان آقای حامد نیز
کارفرمایان هنرمند پروژه؛ وبلای
کوچکی در نزدیکی تهران بود تا
در اوقات فراغتشان به آن جا
بروند. تلاش گروه معماری زاو به
سرپرستی محمدرضا قدوسی نیز
در همین راستا بوده است تا اثری
معمارانه خلق کنند كه هویتش را
از سیک زندگی و شخصیت آنها
بگیرد.
صفحه 40:
برای طراحی این پروژه بهترین راه شناخت آن هاء مطالعه ی نوشته های آقای حامد و تماشای بازی های خانم فاطمه معتمد آربا
بود. از خلال این جستجوها به وجه
ابه زبانى آشنا و روان ارايه مى شود. از همين رو در ويلاى آن ها یز آبزه ها كه همان فضاها و عنصر داخلی اند و موضوعات که
همان فعاليت ها هستند به صورت خوانا و با ظاهرى خالص در کنار یکدیگر می نشینند.
رک ممتاز کارهای هر دو رسیدیم که «سادگی»؛ «شفافیت» و «خوانایی» است و هر جه هست»
صفحه 41:
هندسهى بن بمعنوان ابزار معمارى با
تکیه بر همین موضوع» ساده و ناب انتخاب
شده است.تکان هاینچیزی که در این
نظم هندسی ایجاد شدهب خنهجان می
بخشد و آن را همجون ساكنانش» «بويا»
مى تماياد. از سوبى آن جه هثر ابن دو
هنرمند it سیم و نویسندگی را به
یکدیگر متصل می کند؛ «متن و کتاب»
است. این وجه مشترک شاخصه اصلی
مكانى مى شود كه ابن دو را نار یکدیگر
قرار مي دهد. كتابخانه ا از اف
متخلخل آجرى ساده اما و در بين فضاها
مي دودو كتابهاء فضا را مى بوشائتد
صفحه 42:
صفحه 43: