صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
دانش اخلاق (اخلاق هنجاری) نشان میدهد کدام ویژگیهای درونی و چه رفتارهایی
ارزشمند یا ضد ارزش هستند.
قواعد اخلاقی هنگامی که در حوزههای خاص رفتاری مطرح میشوند؛ اخلاق کاربردی
نامیده میشونده مانند اخلاق حرفهای.
* در اخلاق پزشکی, مسائلی همچون سقط جنین, اتانازی و شبیهسازی بسیار بحثانگیز
فلسفه اخلاق درباره مبادی اخلاق بحث می کند مانند:
*_تعریف کلیدواژههایی همچون خوب و بدء و بايد و نبايد
ن منشأ ارزش اخلاقى
واقعى يا غير واقعى بودن ارزشها
مطلق يا نسبى بودن ارزشها
روش تحقيق در اخلاق
صفحه 4:
صفحه 5:
* واقع گرایی اخلاقی:
2 ارزشها و الزامهای اخلاقی پشتوانه واقعی دارند و تابع سلایق فردی با
قراردادهای جمعی نیستند.
* غیرواقع گرایی اخلاقی:
* ارزشها و الزامهای اخلاقی پشتوانه واقعی ندارند. بلکه یا به تمایلات افراد
وابستهاند یا تابع قراردادهای آنهایند.
صفحه 6:
پیامدهای واقع گرایی و غیرواقعگرایی در اخلاق
بح سس 9ن
7" دید گاههای اخلاقی قابل تقسیم ۳" تفکیک دید گاههای اخلاقی به
به درست و نادرست هستند. درست و ادرست. ممکن
7" میتوان با تمسک به يشتوانه نيست.
Shee sly GE! Lally ۳" از ویژگیهای واقعی نمیتوان
اخلاقى دلیل آورد. نتایج اخلاقی گرفت.
7 اخلاق مطلق است. ۲7 اخلاق نسبی است.
صفحه 7:
مطلق یا نسبی بودن اخلاق
1211111.س)))١٠١٠»٠ ٠» اناا
" مطلق بودن اخلاق:
۴ برخی احکام اخلاقی؛ بدون هیچ قید و شرطی معتبیند و آن دسته از
احکام اخلاقی نیز که با قیودی اعتبار دارند به شرايط واقعى مقيدنك نه به
سلیقه شخصی يا قراردادهای جمعی.
* عدالت خوب است. (بدون قید و شرط)
* چشم پوشی از خطای دیگران خوب است. (به شرط آنکه نتایج آن خوب باشد.)
" نسبى بودن اخلاق:
" اعتبار همه احكام اخلاقى مقيد به يسند فرد يا توافق جمع است.
صفحه 8:
پیامدهای مطلقگرایی و نسبیگرایی در اخلاق
a
تربيت اخلاقى اهدافى از بيش 7[ تربيت اخلاقى اهدافى از ييش
تعيين شده دارد. تعيين شده ندارد.
7 تهاجم فرهنگی امری جدی . " آزادی» تساهل و تسامح مورد
است. تأکید است.
"" امر به معروف و نهی از منکر و . " دفاع از ارزشها بیارزش يا
دفاع از ارزشها و صدور آنها قبل أرق اس
ارزشمند و وظیفه است.
صفحه 9:
دلایل نسبیگرایان و بررسی آنها
* دلیل اول (اختلاف نظرهای اساسی در اخلاق):
در اخلاق اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد.
* (اختلاف نظر اساسی در علوم واقعی رخ نمیدهد؛ زیرا چنین علومی به بدیهیات باز می گردند.)
پس اخلاق؛ درباره امور واقعی نیست. بلکه وابسته به
یا قرارداد است.
* نقد و بررسی:
*_ وجود اختلاف نظر اساسی در اخلاق اثبات نشده و دلایلی بر نفی آن وجود دارد.
* وجود اختلاف نظر اساسی؛ برای اثبات نسبیت کافی نیست» چنانکه در علوم واقعنمای دیگر نیز
وجود دارد.
* ممكن است عامترين احكام اخلاقى را نيز بديهى ندا
۴ اختلاف نظر در احکام بديهى نيز ممكن است.
*_بسیاری از اختلافها در اخلاق ممکن است ناشی از لحاظ پیامدهای عملی باشد نه مربوط به
سلیقه یا قرارداد.
صفحه 10:
دلایل نسبیگرایان و بررسی آنها
۲ * دلیل دوم (نسبیت عام معرفت):
* همه معرفتها نسبی هستند.
* پس, احکام اخلاقی نیز نسبی هستند.
مه
نقد و بررسی:
* مبنای معرفت شناختی این دید گام خود - متناقض و غیر قابل قبول است.
صفحه 11:
دلایل نسبیگرایان و بررسی آنها
" دلیل سوم (احساس گرایی مبتنی بر پوزیتویسم منطقی):
* بر اساس پوزیتویسم منطقی؛ راه معتبر معرفت؛ منحصر در حس و تجربه
است و تنها گزارههای تجربی و تحلیلی معنادار هستند.
* پس احکام اخلاقی بیمعنا و صرفاً بیاز کننده احساسات اخلاقی هستند
3 مد a
نقد و بررسی:
مبنای معرفتشناختی مزبور درست نیست. *
" در این صورت. مدعای آنها نیز بیمعنا خواهد بود.
صفحه 12:
دلایل نسبیگرایان و بررسی آنها
=
* دلیل چهارم (احساس گرایی مبتتی بر احساسی دانستن واژههای
اخلاقی):
8 واژههای اخلاقی دارای بار احساسی و غیرواقعنما هستند.
" يسء جملههای اخلاقی بیانگر احساسات و غیرواقعنما هستند
* نقد و بررسی:
* همه واژههای اخلاقی بار احساسی ندارند.
8 هر واژهای بار احساسی داشته باشد. غیرواقعنما نیست.
صفحه 13:
دلایل نسبیگرایان و بررسی آنها
* دلیل پنجم (قرارداد گرایی):
* قواعد اخلاقی نوعی قرارداد اجتماعی برای رفع تناقضها یا تأمين منافع
۴ پس, اعتبار قواعد اخلاقی وابسته به قرارداد است و نسبی است.
* نقد وبررسی:
* اخلاق فراتر از روابط اجتماعی است.
* غیرواقع گرایان نمیتوانند اهداف مزبور را دارای ارزش واقعی بدانند.
۴ عقد قرارداد دیگر برای اعتبار بخشیدن به قراردادهاه هم مستلزم تسلسل
است و هم اعتبار همگانی برای لزوم تبعیت از قواعد مورد توافق ایجاد
صفحه 14:
بررسی نسبیت فردی
. ۳ ف
| بنابر نسبيت فردى»
" هيتلر و گاندی به لحاظ اخلاقی تفاوتی ندارند.
* جلوگیری از تعدی افراد با وضع حقوق و قوانین» تشکیل حکومت؛
مجازات و تربیت اخلاقی اموری ناموجهاند.
صفحه 15:
١ للح ل _ مير ل ل ع
" دو ديدكاه درباره ارزشآفرينى جامعه و نقد آن:
* ديدكاه اول:
* روح جمعی ارزش آفرین است.
* وجود روح جمعی مستقل از افراه به لحاظ فلسفی قابل قبول نیست.
* دیدگاه دوم:
* جامعه برآیند افراد است. و اعتبار احکام اخلاقی وابسته به نظر اکثریت افراد
است. بدون آنکه سلیقه افراد معتبر باشد.
* برآیند امور بیارزش نمیتواند ارزش بیافریند.
صفحه 16:
=
" بنا بر نسبيت اجتماعى»
GIG © عضو مشترك ميان دو جامعه با ارزشهاى اخلاقى متعارض روشن
* کار تبه کاران درست. و کار پیامبیان و مصلحان اجتماعی نادرست است.
صفحه 17:
نسبیت هنجاری به عنوان نتیجه نسبیت در اخلاق
ا الل لل لخ
. قضاوت اخلاقی دربارژ رفتار و منش دیگران؛ بر اساس نظرية اخلاقى
مورد قبول خود اخلاقا درست نیست.
* هر فرد يا جامعهاى بايد در انتخاب و عمل به نظرية اخلاقى مورد قبول
خود آزاد باشد.
" هر فرد یا جامعهای باید با مخالفان خود مدارا كند و به انتخاب و عمل
آنها احترام بگذارد.
صفحه 18:
بررسی نسبیت هنجاری
| 72
| ۴ استنتاج نسییت هنجاری از نسییت اخلاقی درست نیست؟ زیرا
" نسبیت اخلاقی درست نیست.
" مطلق بودن اصول نسبیت هنجاری با نسبیت اخلاقی ناسا ز گار است.
۴ بنا بر نسبیت اخلاقی باید بتوان نقیض این اصول را هم پذیرفت.
* در اين استدلال از دید نسبی گرابان» مغالطه باید و هست صورت گرفته
است.
صفحه 19:
بررسی نسبیت هنجاری
ا الل لل لخ
* تناقضهای نظری اصول نسبیت هنجاری:
۴ دفاع از اصول نسبیت هنجاری مستلزم دفاع از نفی این اصول نیز هست.
* اصل اول تمامی اصول را به لحاظ اخلاقی نفی می کند.
* اصل آزادی شامل آزادی سلب آزادی نیز میشود.
* اصل تساهل مستلزم تحمل مخالفان تساهل نیز هست.
* اصل آزادی با اصل تساهل در مواردی تعارض دارند.
۴ مشکلات عملی اصول نسبیت هنجاری:
* عمل بر اساس نسبیت هنجاری مستلزم هرجومرج است.
* خود نسبیت گرایان نمیتوانند به این اصول عمل کنند.
صفحه 20:
قیودی برای اصول نسبیت هنجاری
.»۹۰۹۰-۰-۰ _ 55
* قید اول:
* اصل آزادى مقيد است به مواردى كه مانع آزادی دیگران نباشد.
2 نقد:
۴ اصل آزادی در این نظریه مبنای موجهی ندارد.
غيرواقع كرا نمى تواند بر اساس بيامدهاى واقعى ارزش كذارى كند.
* در موارد تعارض نشان نمىدهد كدام آزادى بايد فدا شود.
* قید دوم:
* اصل آزادی به محدودة نظر وان مقید است.
9 اين قید واقعی است و غیرواقع گرا نمیتواند از آن برای تعبین محدودة ارزش استفاده کند.
* _مرزمیان نظر و عمل روشن نيست.
* به فرض آنكه لحاظ 2 از سوی نسییت گرا بر اساس پیامدهای واقعی مجاز باشد» پیامدهای نامطلوب
فرض این قید از سوی نسبیت گرا بر اساس پیا واقعی مجاز باشد. پیامدهای نامطلوب
احتمالی برای آزادی بیان به حساب نامدهاند.
صفحه 21:
مطلقگرایی در اخلاق
ا الل لل لخ
* ديدكاه اول:
* برخی از مطلقگرایان با استناد به فهم عرفی معتقدند هيج حكم اخلاقى
استثناپذیر نییست.
نقد:
* استناد به فهم عرفی برای اثبات حقیقت کافی نیست.
* عرف در قضاوت خود؛ شرایط انجام فعل و نتایج OT را در نظر میگیرد.
دیدگاه مورد قبول:
برخی احکام اخلاقی بدون قید و شرط معتبرند؛ و برخی دیگر مقید به
شرایط واقعی هستند و اعتبار هیچ حکم اخلاقی به سلیقه فرد یا توافق
گروهی از مردم وابسته نیست.
صفحه 22:
دید گاه اسلام
صفحه 23:
5 يه
معناى ارزش
آذآ لل ل
0 " ارزش تقريباً به معناى مطلوبيت است.
" ارزش اقتصادى به جيزى اطلاق مىشود كه به لحاظ اقتصادى مطلوب
باشد.
* دارایی؛ مثل پول املاكك و كالاهاى اقتصادى
* آنچه به افرایش دارایی کمک کند. مثل فعالیتهای اقتصادی سود آور
صفحه 24:
ارزش اخلاقی
٠)... اللا
۴ در اخلاق؛ ارزش به امور زیر اطلاق میشود:
* عامترین هدفی که از مجموع فعالیتهای اختیاری مطلوب است
* فعالیتهایی که ما را به این هدف میرسانند
صفحه 25:
منشاً ارزش اخلاقی از دیدگاه اسلام
آذآ لل ل
| 1 *" انسان كمالطلب است و عامترين هدفى كه در كارهاى اختيارى دنبال
می LS كمال است.
هويت واقعى انسان به روح اوست.
cota ® انسانی که ویژگیهای انسانى انسان را نشان مىدهد, امكان
٠ حركت به سمت كمال بىنهايت را فراهم مى كند.
" يسء كمال حقيقى انسان (منشأ ارزش اخلاقى) از ديدكاه اسلام»
تقرب به كمال مطلقء يعنى خداوند است.
صفحه 26:
فيضا ارزش اخلاقی از دیدگاه اسلام
* قر نی ب al ying و أَدْنی؛ (نجم (۵۳ ۹-۸) سپس نزدیکک
و اتب ین آختی ید تصبا مت و فد مر لت
لَدَيْكَ ..؛ (دعاى كميل) و از ميان بندكانت مرا از كسانى قرار ده كه بهرهشان نزد
وه سس يس و اسر
امام رزين العايدين 0 ...
الط ِلْوْقُودٍ عَلَيْكَ
شهادي, و لِقاؤكَ 5
يا تعيمي و جَنّتي ويا ذُنْيايِ و آخزتي؛ (مناجاة
المريدين) خداياء ما را به راههايى بر كه به تو رسيم و ما را در نزديكك
و حرکت بده؛ تنها تو مقصود منی و شبزندهداری و بیخوابیام تنها برای توست و روشنی چشمم دیدار تو
طلتتي, و فك غاب شوّلي ..
راههای ورود به خودت سیر
و آرزويم وصال توست و شوقم به سوی تو و دلدادگیام در محبت تو و نهایت درخواستم قرب توست؛ ای
نعمت و بهشت منء و ای دنیا و آخرتم.
صفحه 27:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
11س ۱555
۱ . یافتن کامل وابستگی وجودی خود به خداوند
* علم حضوری انسان به خود» عین وجود انسان است.
۴ علم حضوری همراه با تکامل انسان کاملتر و واضحتر میشود و با
a به بالاترین درجه کمال نحوهُ وجود خود را به روشنی
يق ردو دود
" يسء انسان كامل» وابستگی خود را به خداوند به طور کامل مییابد.
صفحه 28:
2
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
" رسول اكرم0: من عَرَفَ تَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَنّهِ .. .؟ (بحار
انوا ج ۲ ص ۳۲) هر کس خود راشناخت» پروردگارش را
شناخته است.
* على0: تال القؤرَ Absa, jab ys SV التَفُس؛
(غرر الحکم و درر الکلم؛ ITY Go © ۴۶۴۱) آتن کس که خود را
شناخت به بزرگترین کامیابی دست یافت.
صفحه 29:
0 شانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
ol es galls * فاد و زار قلوبنا یضیاء
تطرها اليك عتی. تخرق. أَبْصائ الْقُلوب حْجْب jot قتصِلَ إلى
yaks الْعَظَمَةِ و تصير أَرَوامنا مُعَلَّقَةَ بر فذسك ... و آَجفني
ينور عِرّكَ الْأْهِجِ قأكونّ لَكَ عارفاً و عَنْ سِواكَ ملحرفا: (گزیدههایی
سح
a=
از مناجات شعبانیه) معبوداه به من بریدن از همه و پیوستن به خود را عطا کن؛ و چشم
دلمان را به روشنی نظاره به خودت منور ساز تا چشمان دل پردههای نورانی را در توّردند و
به سرجشمة عظمت برسند و روحمان به مقام عزت قدسیات راه یابد. و مرا به نور عزت
شادیبخش تر خود ملحق ساز تا به تو معرفت یابم و از غیر تو کناره گیرم.
موس
صفحه 30:
0 شانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
ال" سر ما رل یی دس مر میت col BC eles LL oe (کافی؛ ج ۱» ص ۹۸) پرورد گاری که ندیدهام عبادت
نکردهام
" امام حسين8: أ ل J من الطُّهورِ ما سا تکوت مُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ؟
Js ol] cbse Us ent Ui يَدْلُ عَلَيكَ؟ و قتى بَعُؤت حَتى تكون SUSI
ile Sas و Luss Lele هن ای توص ات تن عَيِْ لا تراك
385 gill Lg poe Sees Wh aes SUS Se al Jats I ate
من seu IS 8 SJ] 28985 gall wil 5... Iss قریئت ظاهراً في
کل gens i (گریدههایی از دعای عرفه) مگر غیر تو ظهوری دارد كه تو نداری؛ تا او موجب
ظهور تو شود؟ کی غایب بودی تا نیازمند دلیلی باشی؟ و کی دور بودی تا آثارت به تو رسانند؟ کور
باد چشمی که تو را مراقب خویش نبیند و زبانمند سودای بندهای که بهرهای از محبت خود به او
ادن لین كن كه كو وأ از :ومست كاوه
yf peep callie كس OF gical:
صفحه 31:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
محبت و رغنایث کامل و متقایل انتان و نا
خداوند دوستدار کمال است.
* پس انسان کامل محبوبترین مخلوق نزد خداوند است.
* انسان کامل به کمالات الهی نزدیک شده و چیزهایی را دوست دارد
که خداوند دوست میدارد.
* پس, انسان کامل خداوند را بیش از هر موجودی دوست دارد.
* پس با دستیابی به ارزش نهایی اخلاقی بالاترین درجه محبت و
رضایت میان انسان و خداوند برقرار میشود.
صفحه 32:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
و و
* قرآن کریم: ... يُحِبْهُمْ 3 تحروتة ۰ (مائده (۵ ۵۴) خدا ایشان
(فجر ۸٩( ۲۷ - ۲۸) ای نفس sy سوی
پرورد گارت با زگرد که تو خشنود از او و او از تو راضی است.
صفحه 33:
۱ نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
| علی عرفوك و وَكَدوك و رت مار قُلوبٍ
أَحِبّائِكَ ots لغ يُحِبُوا سواكَ و لَمْ يَلْجَووا إلى عَيْرِك؛ٍ
‘i
=~ >a
5 * امام oy أنت الّذي أَشْرَفْت الأَنُوارَ في قُلوب أولبائِكَ
(گزیدهای از دعای عرفه) تویی که در دلهای دوستانت نورها تابیدی تا تو
را شناختند و یکتا دانستند و تویی که بیگانگان را از دلهای شیفتگانت
0 زدودی تا جز تو کسی را دوست ندارند و به دیگری پناه نبرند.
0
صفحه 34:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
آذآ لل ل
40[ ۲ بالاترين لذت
* لذت با درک وصول به نوعی کمال حاصل میشود.
" انسان كامل به بالاترين كمال دست مى يابد.
* يسء انسان كامل به بالاترين لذت دست مىيابد كه خالص و يايدار
است.
صفحه 35:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
‘ تشتهيه الْأَنفْسن و تلا لین و للم فیها علذون (زخرن ۳۲ 0۰
salle ( و di nage pla ghee OT 58 9 es ele
* ترتن كريم: و قالوا الْحَمدُ لله الَذِي أذقت عَنَا الْحرَنَ إن ربّنا لقفوز سَكُورٌ * الّذِي أََلّنا
Seat talbott 3 اتسنا ها لقو وير روي مور
0
0
گفتند سپاس خدای را که اندوه را از ما زدود؛ بهدرستی که پرورد گارمان آمرزنده و پاداش دهنده است؛ همان
کسی که ما را از فضل خویش در سرای اقامت جاودان جای داد که در آن؛ نه هیچ رنج و زحمتی به ما مى رسد ونه
هيج ناتوانی و خستگی.
* ترتن کریم:... و رطوان من آللو اک ..؛ (تبه »٩( 0۳ و رضايت خداوند بزرگدتر[ز سیر
نعمتهای بهشت] است.
صفحه 36:
\
St
۷
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
حديث معراج : ... يا أحمد! إِنَّ فى الْجَنّةِ قضراً ... فيها الُحواصٌ أَنْظرٌ إلَنْهم كُلَّ
توب سنعین مر و أَكلّمُهُم ... و إذا تلدّدَ هل الْجَتّهِ بالطّعام و الشَّرابِ,
تلَذّذوا يكلامي و ذكري و ديثي ..-؛ (بحار الأنوارن ج ۷۴ ص ۲۳) ای احمد! همانا در
بهشت قصری است که خواص در آن به سر میبرند؛ هر روز هفتاد بار به ايشان مینگسرم و با ايشان
سخن می گویم و آنگاه كه اهل بهشت از خوراكىها و نوشيدنىها لذت مىبرند ايشان از سخن و ياد
و كفتكوى من لذت میبرند.
امام زين العابدين0: و أَسْتغْفِرُكَ مِن كُلِّ لَذِّ يقير ذَكْرك و من کل راحة بقب
أُنسِكَ و مِن كُلّ شرور یقبر قُيك؛ (كزيدهاى از مناجاة الذاكرين) واز هر لذتى
جز ياد توه و از هر راحتى جز انس با توه و از هر شادى و سرورى جز قرب به توء از تو آمرزش مى طليم.
صفحه 37:
Bs sas 4 ديه
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی
م اع
| ۳. قدرت نامحدود
* خداوند قادر مطلق است.
* پس انسان کامل با تقرب به خداوند به برترین قدرت دست مییابد.
* در برابر هیچ قدرت معارض احساس ضعف و ترس نمی کند.
* مانند خداوند میتواند در هستی تصرف کند.
صفحه 38:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی =
الا
‘ ترتن كريم: آلا إن أَؤليَاءَ أل لا خؤف عَلَبْهُمْ و لا هش يَخْرَنُونَ VAs) ig) بهدرستی کم
| اولیای خدا نه ترسی دارند و نه اندوهی.
" حديث قدسی: ... با ان آدم, Ul عنی لا أفتقژ اطِغني فیما مر أَجْعَلْكَ عَنَاً لا تفتقِرٌ.
ul ‘pli حیاً لا تموث. با Alas! Aga lad yidbl Sool ¥ 4s Ul sl gil &
:... لِلشَّيْءِ كُنْ قیکون gas Alas] أقولٌ لِلشَّيْءِ كُنْ 5955 أطِعني فيما أمزئك
(بحار الأنواره ج ٩۰ ص 508 اى فرزند آدمء من بىنيازى هستم كه نيازمند نمىشوم؛ مرا در آنچه به تو امر
کردم اطاعت کن تا تو را بىنيازى كنم كه نيازمند نشوى. اى فرزند آدم؛ من زندهاى هستم كه نمىميرم؛ مسرا
در آنچه به تو امر کردم اطاعت کن تا تو را زندهای سازم که نمیری. ای فرزند آدم؛ من به هرجه بكويم ٠باش»
میشود؛ مرا در آنچه به توامر کردم اطاعت کن تا تو را چنین کنم که به هرچه بگویی ؛ب
صفحه 39:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی =
P|
ِِِ
ا انسان کامل از مواهب دنیا متناسب با کمال حقیقی خود استفاده
مى كندء اما به آن دسته از امور دنیا که با تقرب به خدا تزاحم دارند
بیرغبت میشود.
۴ به آرامش روحی کامل دست یافته؛ به زندگی دیگران رشکک نمیبرد.
" دنيا در نظر او وسیله عبرت آموزی و تکامل است. نه هدف اصلی.
صفحه 40:
نشانههای وصول به ارزش نهایی اخلاقی =
P|
aa بها بَصَرئهة و من
بصر إِلَيّها أَعْمَنْه؛ فهج البلاغه. aes ۸۱) کسی که آن (دنا) را
وسيلة دیدن [حقایق برتر و عبرتآموزی] قرار دهد (دنیا) به او
بصیرت میبخشد [و چنین کسی میتواند از آن برای تکامل خود بهره
]و کسی که بدان چشم بدوزد [و آن را هدف اصلی ببیند»] ] (دنیا)
او را از دیدن [حقایق برتر] عاجز می کند [و گمراه میشود].
صفحه 41:
ارزش گذاری رفتلرهای اختیاری
مت eg
7 ۴ ارزش گذاری اخلاقی- همه افعال اختیاری انسان» اعم از فردی»
خانوادگیء اجتماعی» اقتصادی و سیاسی را از آن جهت که در کمال
\ یا نقص روح, و نزدیک شدن به خدا یا دور شدن از او تأثیر دارند
شامل میشود.
* ارزش رفتار اختیاری وابسته است به
= نوع رفتار
۵ * نیت فاعل
* ارزش رفتار اختیاری برابر است با آن درجه از کمال حقیقی فاعل که
با آن کار تناسب داشته» و در نهایثُ مقصود فاعل نیز هست.
۷
صفحه 42:
ارزش گذاری رفتارهای اختیاری
مت eg
=I * با ارزشترین کارها از جهت نوع رفتاره کارهایی هستند که میتوانند فاعل را به ارزش
ley ole مانند
= اظهار بند گی در برابر خداوند
* امير مؤمنان0 اللَّهَ اللَّهَ فى الضَّلَاة قإِلها حَيْرُ الْعَمَلِ sl) ج ۷ ص ۵۲) خدا را خدا یا
[در نظر داشته باشيد] درباية نمازة زيرا نما بهترین عمل است.
۴ اهاز رده زا كال وبكراة
یاس اک Esl الأمالٍ ای الله شژوژ نله علی مُوْمن ترذ له جوعته
خلة كزئقها 4 (وسال یه ج ۱۶ ص ۵۳ محوبترین اعمالتزد خداوند ان استه
كه مؤمنى را شاد كنى؛ [بدين طريق که | گرسنگیاش را برطرف سازی و غم و اندوهش. را نيايل كلى,
يامبر اكرم0 خطاب به على[ كآنه يَهْدِي الله يللد رَجُلاً واجداً خَيْرْ للد مِمّا Sal
ale اسمس بحار لأنوان ج ۲ ص ۴۴۸) اينکه خدا به دست تو یک نفر را هدایت کند برای
تو بهتر است از آنچه خورشيد بر آن میتابد.
صفحه 43:
ry
‘
ارزش گذاری رفتلرهای اختیاری
رسولش هجرت کند. هجرتش به سوی خدا و رسول خواهد بو و هر کس به سوی
دنیا هجرت کند بدان قصد که به آن دست یابد یابه سوی زنی تا با او ازدواج کند»
پس هجرتش به سوی همان چیزی خواهد بود که به سوی آن هجرت کرده است.
* ارزش کار از جهت نیت. بستگی به آن دارد که فاعل در انجام دادن تن تا چه
pe oe Te
صفحه 44:
ارزش گذاری رفتلرهای اختیاری
=
ارزش کار از جهت نیت بستگی به آن دارد که فاعل در انجام دادن آن تا چه اندازه
قرب به خدارا قصيد كردوووأز اتكبرمماى مزاح رام sco
" امير مؤمنان0: 35 da ols Jaall الإخلاص؛ (غرر الحكم و درر الكلم؛ ص ۱۵۵ ح
۴ يهترين عمل آن ست كه با اخلاص همراء بائد.
۰ ۳ صادق0: ال الْعْمَادَ تلات قَوْمٌ عَبَدُوا الله عَرَّ و
و قوف عتذوا Isle alll و تقالی db |
وف & Se all loi و AUS Js عِبَادَهُ الأخرَار و هن
i أَفْصَلُ الْعِبَادهِءْ اكافى: ج ؟: ص *0) بندكان سه كروءاند: كروهى كه خداى عز و جل را
از ترس عبادت کردنده که آن عبادت. بردگان است؛ ؛ و گروهی که خدای تبارک و تعالی را
برای ثواب عبادت کردنده که آن عبادت. مزدبگیران است؛ و گروهی که خدای عز و جل را به
دلیل محیت و دوستي او عبادت کردند. که آن عبادت. آزادگان است؛ و عبادت این گروه
برترین نوع عبادت است.
صفحه 45:
۴ کفر و شرکندو نفاق
* قرآن کریم: 5 oe Albl gs
(سجده (۳۲؛ enn آیات پرورد گارش به او یادآوری
شد سپس از آنها روی برتافت. . _
. قرتن كريم: إن آللة لا غژ آن ی
Tass Whe Jo 345 abil, S28 ys 5 Hat (ساء (۴): ۱۱۶) خداوند
كناه شركث ورزیدن به خود را نمی آمرزد و پایینتر از آن گناه را برای هر کس بخواهد
یبخشد و هر کس به خدا شک ورزد به تحقيق که در گمراهیدوری رفه است.
* ترتن کریم: | الْمُتلفقين في الدّركِ الْأسْقلٍ مِنّ الثَار ...؛ (ناء ه»
۵ بففرستى كذ مقافقان در بين ترين مرقبة آتش دوزخاند.
صفحه 46:
ارزش گذاری رفتلرهای اختیار
بدترين اعمال
" كمراه كردن ديكران
* قركن كريم: كَمَنْ أَظُلَمٌ مِمَنِ أفترئ علی آلله كذ, لَيْضِلَ آلنّاسَ یقیر
als 2۰.۰ (أنعام (ع» يس كيسدسم كاير از آن کس که بر خدا تهمت دروغ بست
تا مردم را بدون آگاهی گمراه کند.
۳ حسن عسكرى 0 (دريارة دانشمندان ناثایست و گردگر: و هُمْ Bal
مش sil
يَدْخُلُونَ الشَّك و
۲ ص ۲۶۴) زیان مدي ب سيت سان
بیشتر است. چرا که لشکر یزید از آنها جان و مالشان را میستاندند و آنان دانشمندان
ناشایستاند و بر شیعیان ضعیف ما شک و شبهه وارد کرده آنها را گمراه می کنند.
صفحه 47:
روش تشخیص ارزش رفتارها
۳ 5
"oe
وحی
کارآیی هریک از این روشها وابسته به این است که بتوانند تأثیر آن رفتار را در كمال حقيقى *
انسان مشخص کنند.
cel te من العَْلِ و ار cpigl امام على0: ... فَإِنَ الشَّقِيَ م من خرم تلع ما *
البلا نامه ۷۸ بدبخت كسى است كه از سود عقل و تجربداى كه بهاو داده شده محروم بش
Dane © إن دين اللم لا يْصَابُ بِالْعْقُولِ و الْآراءِ الْمَاطِلَةِ و الْمَقَابيسِ
sla $28 alta, Cat ¥ نا سم و 96 امتدط بنا قد و
i اس و ال .2 (بحار الأنوار؛ ج ؟: ص cla fae LOT ناقص و نظرهای
باطل و تشیههای فاسد نمیتوان به دین خدا دست یافت. به دین خدا ها میتوان از راه تسلیم رسید. پس
کسی که به ما تسلیم شود سالم میماند و کسی که به[راه] ما هدایت شود هدایت یافته است و کسی که
بيرو تشبيه و نظر خود باشد هلاكك مى گردد.
صفحه 48:
حداقل ارزش اخلاقی
م اع
۳ " اعتقاد به خداى يكانه
۴ بدون آن» قصد تقرب به خدا ممکن نیست.
2 اعتقاد به نبوت
۴ بدون آن؛ تشخيص همه كارهاى شايسته و بايسته ممكن نيست.
" اعتقاد به معاد
* بدون آن, لحاظ نتایجی که کارها در زندگی پس از مرگ دارند. ممکن
Sina 4
صفحه 49:
۱ ۸ حداقل ارزش اخلاقی
a ب صين جیت ماد شا دمم میت میور ارات موی تما * zis
\
wy GAT کسانی که به بر ۱۸ :۱۴( id Salt auth
اعمالشان مانند خاکستری است که در روزی طوفانی بر آن تندبادی بوزد. ایشان توان if
نگهداری هیچ جيز از آنچه کسب کرد oe has ن گمراهی دور
* فرگن کریم: :1 إن آللة جَامِعٌ اله
سم
صفحه 50:
٠)... اللا
7 5 مكتب اخلاقى اسلام از مكاتب واقعكرا است كه ارزش رفتارها را بر حسب تأثيرى كه در
كمال حقيقى انسان دارند تعيين مى كند.
5 از ديدكاه اسلام» رفتارى ارزش حقيقى دارد که هم از حسن فعلی برخوردار باشد و هم از
حسن فاعلى.
هيج فضيلت اخلاقى بدون ايمان ارزش حقيقى ندارد.
انسان در تشخيص راه درست زندكى همواره نيازمند وحى آسمانى است.
تعيين وظيفه عملى در بسيارى از موضوعات و مشاغل خاص تنها با مراجعه به احكام شرع
امکانپذیر است.
4 " از آنجا که اخلاق بخشی از دین است و شامل همه رفتارهای اختیاری انسان میشود؛ از دید گاه
اسلام؛ سكولاريسم كه دين را به زندگی فردی و خصوصی انسان محدود می کند؛ مردود است.
هیچیک از مکاتب بشری» آیینهای زمینی و عرفانهای تقلبی؛ نمیتوانند سعادت حقیقی انسان
را
صفحه 51:
والسلام على ع عباد الله