کسب و کار فروش و بازاریابی

فلسفه سیستم تولید ناب

falsafe_system_tolid_nab

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فلسفه سیستم تولید ناب”

فلسفه سیستم تولید ناب

اسلاید 1: فلسفه سیستم تولید نابچگونه سیستم تولید ناب را اجرا کنیم ؟دکتر بهرام جلوداری ممقانیb.jelodari@gmail.com

اسلاید 2: بهرام جلوداريمدرس دانشگاهمديرعامل شركت مهندسي مشاور تدبير گستردكتري علوم استراتژيك و مديريت كيفيت داراي گواهينامه هاي تخصصي : مهندسي كيفيت از آلمان مربي مربيان كيفيت ار آلمان سرمميز استانداردهاي ايزو 9000 سرمميز استانداردهاي ايزو 14000 سر مميز سيستمهاي بهداشتي در مواد غــذايي ارزياب مورد تاييد بنياد اروپايي مديريت كيفيت EFQMگواهینامه مدیریت کیفیت و تولید ناب از ژاپن مولف كتب تكنيكهاي نوين مديريت كيفيت و استانداردهاي ايزو 9000 استانداردهاي ايزو 9000 در سال 2000 استانداردهاي مديريت ايمني و بهداشتراهنماي مميزي و استقرار مديريت كيفيت جامع راهنماي استقرار و مميزي ايزو 2000:ISO 9001 راهنماي عملي بهبود مستمراستاندارد مديريت كيفيت در صنايع نفت ، پتروشيمي و گاز طبيعيتعالي سازمان ( راهنماي اجراي مدل EFQM )معرفيمدرس

اسلاید 3: منحنی رشد تولید تویوتا

اسلاید 4: نگاهی به کارخانه تویوتا در دهه 50 پایین بودن کیفیت محصولات نداشتن مزیت رقابتیمحدودیت جا و مکان برای تولید بیشترتولید بدون هدف بالا بودن قیمت تمام شده محصولاتمسائل پیش روی ژاپن از بعد سیاسی و اقتصادیورشکستگی تویوتا در تولید کامیوناخراج نیروی انسانی

اسلاید 5: مبانی رشد کارخانه تویوتا

اسلاید 6: منحنی رشد تولید تویوتا

اسلاید 7: سيستم هاي مختلف توليدحجم توليدLowLowHighHighپروژه هاتوليد دسته ايتوليد انبوهتوليد پيوستهStandardization

اسلاید 8: مشخصه های توليد دستی 1 - توليد محصول طبق سفارش مشتری 2 - انعطاف زياد 3 - کارگران بسيار ماهر 4 - ابزار و ماشين آلات ساده اما چند کاره 5 - حجم پايين توليد 6 - قيمت بالای محصول 7 - تقسيم ناچيز در فعاليت ها 8 - Fitting

اسلاید 9: مشخصه های توليد انبوه 1 – تعويض پذيری کارگر2 – وجود نيروی غير مستقيم فراوان3 – وجود محافظين ( بافر) برای مقابله با اختلال - کارگر اضافی - موجودی اضافی - فضای اضافی4 – انعطاف کم5 – ماشين الات وتجهيزات تک منظوره6 – مشارکت ناچيز کارگر در بهبود فرآيندها

اسلاید 10: مشخصه های توليد انبوه(ادامه)7 – قيمت پايين محصول ( نسبت به توليد دستی )8 – تقسيم کار شديد در مهندسی - ارتباط کم بين آنها - ارتباط کم با بخش توليد و کارگاه9 – زمان آموزش کوتاه

اسلاید 11: سيستم هاي مختلف توليدحجم توليدLowLowHighHighپروژه هاتوليد دسته ايتوليد انبوهتوليد پيوستهStandardizationتوليد ناب

اسلاید 12: تولید نابمشخصه های توليد دستی 1 - توليد محصول طبق سفارش مشتری 2 - انعطاف زياد 3 - کارگران بسيار ماهر 4 - ابزار و ماشين آلات ساده اما چند کاره 5 - حجم پايين توليد 6 - قيمت بالای محصول 7 - تقسيم ناچيز در فعاليت ها 8 - Fittingمشخصه های توليد انبوه 1 – تعويض پذيری کارگر2 – وجود نيروی غير مستقيم فراوان3 – وجود محافظين ( بافر) برای مقابله با اختلال - کارگر اضافی - موجودی اضافی - فضای اضافی4 – انعطاف کم5 – ماشين الات وتجهيزات تک منظوره6 – مشارکت ناچيز کارگر در بهبود فرآيندها7 – قيمت پايين محصول ( نسبت به توليد دستی )8 – تقسيم کار شديد در مهندسی - ارتباط کم بين آنها - ارتباط کم با بخش توليد و کارگاه9 – زمان آموزش کوتاه

اسلاید 13: ظهور توليد ناب توليد فقط 2685 خودرو در شرکت تويوتا تا سال 1950 ديدار تويودا از کارخانه فورد در بهار 1950 نتيجه گيری تويودا : عدم امکان نسخه برداری از توليد انبوه بدليل : 1 – کوچک بودن بازار داخلی 2 – نياز به انواع وسيله نقليه 3 – عدم امکان خريد گسترده آخرين تکنولوژی غرب 4 – وجود توليدکنندگان بزرگ خودرو در جهان

اسلاید 14: روند رشد فروشگاه 11-71973 تاسیس فروش در سال 2004 برابر 23432 تریلیون ینسود در سال 2004 برابر 169 هزار میلیون ینتعداد کارکنان 4665تعداد فروشگاههای محلی 10389 خارجی 16191سال 2004 تاسیس شعب در پکن

اسلاید 15: فلسفه تولید ناب

اسلاید 16: سياستهاي اصلي توليد ناب 1 – تلاش جهت حذف هرگونه اتلاف منابع 2 – تکريم انسان – گسترش مرز کارخانه بنحوی که شامل مشتری و تامين کنندگان شود – مشتری گرايی و انعطاف پذيري لازم جهت پاسخ به نياز مشتري – گسترش قابليت های نيروی انسانی و بهره گيری از آن – کار گروهی – بهبود مستمر – نگرش و سازماندهي فرآيندي

اسلاید 17: اصول تفكر ناب1 – تعيين ارزش محصول ازديدگاه مشتري(value)2 – شناسايي جريان ارزش محصول(value stream) جريان ارزش = كليه اعمال ضروري براي : ارائه يك محصول جديد ( از ايده تا ورود به بازار) مديريت اطلاعات ( از سفارش گيري تا تحويل محصول) تبديل فيزيكي ( از مواد اوليه تا محصول نهايي) 3 – ايجاد حركت بدون وقفه در اين ارزش(flow)موانع ايجاد حركت : تفكر دسته و صف + تفكر بخشي نگر(فانكشن نگر)4 – ايجاد امكان كشش در زنجيره(pull)ساخت آن چيزي كه مشتري نياز دارد و سفارش مي دهد5 – تعقيب كمال (perfection)شفافيت + بهبود مستمر

اسلاید 18: روشهای تولید ناب

اسلاید 19: موداهای هفت گانه1 - توليد اضافی ( پيش از دريافت تقاضا)2 - انتظار (برای گام بعدی فرآيند يا خرابی ماشين )3 - حمل و نقل (غيرضروری مواد)4 - تولید بيش از حد قطعات به خاطر طراحی ضعيف ابزار يا قطعه (Overprocessing)5 - موجودی ها ) مواد اوليه ، نيمه ساخته ، محصول ، در راه )6 - حرکات غيرضروری کارکنان (برای ابزار يا قطعه يا ...)7 - توليد قطعات معيوب

اسلاید 20: بکارگیری سیستم 5S بعنوان مبنای تولید نابایده 5s : اقلامی که بدان نیازی نیست نبایستی در محیط کارخانه انبار شوند.・Seiri محیط کار را منظم کنید・Seitonمحیط کار سازماندهی شده باشد・Seiso محیط کار را نظافت کنید・Seiketsuمحیط کار را تمیز نگه دارید・Shitsukeبرای کارکنان آموزش دهید تا تمیز کارکنند

اسلاید 21: استفاده از کنترل کیفیت آماری

اسلاید 22: موجودی ، مشکلات را پنهان می کند كيفيت پايينتأمين كننده نامطمئن خرابي ماشين آلاتچيدمان ناكارآمدطراحي بد آماده سازي طولاني

اسلاید 23: تولید به هنگام JIT ویژگی ها تولید براساس نیاز بازارتولید براساس اطلاعات مشتریتولید اقلام ضروری در زمان مورد نیاز و به مقدار مورد نیازسیستم کششیاقلام مورد نیاز فرآیند بعدی توسط سیستم کانبان مشخص می شودموجودی انبار حذف شودتغییرات محیطی را در نظر بگیرتولید مازاد را به حداقل برسانمحصولات معیوب تولید نکنTPS+IT انقلاب دوم در صنعت است از نقطه نظرات تک تک واحدها استفاده کنمحصول خوب ، ایده خوب ، کارکنان خوب و تولید خوبایجاد سیستم مدیریت مشارکتی ، هر کارمند سالانه ده پیشنهاد بدهداستفاده از علائم و نشانگرها برای اطلاع رسانی در سطح کارخانهمشارکت داوطلبانه در تیم های بهبود تولید

اسلاید 24: کیفیت در فرآیند تولید ایجاد می شود

اسلاید 25: تایید فرآیندها از طریق علائم چشمی و همچنین استفاده از حواس پنجگانه

اسلاید 26: کانبان سفارش تولیدکانبان برای برگشت اقلامصفحه نمایش الکترونیکی کانبانانواع کانباندر فرآیندهای تولید تکراری بکارگرفته می شود نحوه عملکرد کانبانشماره محصول ، نام ، محموله ، تعداد تولید در محموله ، شماره کانبان ، نحوه حمل و برنامه زمانبندی تحویل اطلاعات موجود در کانبانتولید با عرضه پیوسته ، هماهنگی اطلاعات تحویلقانون کانبانپیشگیری از تحویل محصول معیوب از طریق بکارگیری اتوماسیوناتلاف ناشی از محضول معیوب سیستم کانبان

اسلاید 27: نمونه ای از کارت کانبانمحلشماره محصولشماره تحویلنام محصولشماره رنگUnitاستانداردOkada KogyoNo.اطلاعات تحویل محصولمقصد

اسلاید 28: هدف گذاری در توليد نابهدف گذاری در توليد انبوه : به اندازه کافی خوب بودنهدف گذاری در توليد ناب : رسيدن به کمال در توليدبرخی اهداف توليد ناب : 1 – موجودی صفر 2 – ضايعات صفر 3- زمان آماده سازی صفر 4 – حمل و نقل صفر 5 – از کارافتادگی ماشين آلات صفر 6 – ليدتايم صفر 7 – اندازه بچ يک

اسلاید 29: توليد کششی در برابر توليد فشاری الهام گرفتن اوهنو از سوپرمارکت های آمريکايی توليد کششی : انجام فعاليتها بر مبنای تقاضای مشتریتوليد فشاری : انجام فعاليتها بر مبنای پيش بينی تقاضاترکيب کشش و فشار در يک زنجيره عرضه مرز فعاليتهای کششی و فشاری مثال : شرکت مونتاژ کامپيوتر سفارشی Dell کاربرد مفهوم کشش در کارگاه : هر ايستگاه ، مشتری ايستگاه قبلی است

اسلاید 30: Quality at the source شناسايي و رفع مسائل كيفيتي در سرچشمه آنها هيچ كالاي معيوبي نبايد به مرحله بعدي منتقل شود هركسي مسئول كيفيت كار خويش است : Jidoka اختيار توقف خط توليد توسط كارگر هنگام بروز مسائل تابلوي آندن : نشانگر محل بروز مشكل و نوع آن طراحي و ساخت ماشين آلات بنحوي كه توليد كالاي معيوب را اعلام كنند : Undercapacity schedulingدرنظر گرفتن زماني در انتهاي شيفت براي بررسي مسائل بوجود آمده در آن شيفت و شناسايي و رفع علت آنها

اسلاید 31: ارتباط با تامين کننده در توليد انبوه1 – طراحی کامل محصول توسط خود شرکت مونتاژ2 – برگزاری مناقصه و درخواست قيمت تعيين برنامه زمان بندی تحويل قطعه تعيين حد کيفی 3 – انتخاب تامين کننده بر اساس قيمت

اسلاید 32: مشکلات ارتباط در توليد انبوه1 – عدم اطلاع و همکاری تامين کننده در طراحی محصول2 – نگرش کوتاه مدت 3 – تعداد زياد تامين کنندگان عدم رده بندی تامين کنندگان به صورت زنجيره تعدد تامين کنندگان يک قطعه4 – عدم شفافيت در ارتباطها5 – توليد و تحويل قطعات در محموله های بزرگ6 – رابطه زورمدارانه

اسلاید 33: شبکه تامين کنندگان در توليد انبوهBuyerSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierSupplier

اسلاید 34: شبکه تامين کنندگان در توليد ناب Tiered Supplier NetworkSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierBuyerSupplierFirst Tier SupplierSecond Tier SupplierThird Tier Supplier

اسلاید 35: ارتباط با تامين کننده در توليد نابانتخاب تامين کنندگان رده اول براساس سابقه همکاری وتجربه ای که از عملکرد آنها وجود داردطراحی کلی محصول با همکاری تامين کنندهطراحی دقيق زيرمجموعه ها توسط تامين کننده با همکاری تامين کنندگان رده های بعدی

اسلاید 36: راهکارهای توليد ناب در ارتباط با تامين 1 – رده بندی تامين کنندگان 2 – همکاری تامين کننده در طراحی محصول 3 – توجه به فاصله جغرافيايی در انتخاب تامين کننده 4 – سفارش دهی در بچ های کوچک وتحويل مکرر کالا توسط تامين کننده موقع نياز 5 – شفافيت اطلاعاتی بين شرکت و تامين کننده 6 – همکاری جهت کاهش هزينه های تامين کننده و در نتيجه کاهش قيمت ها 7 – تسهيل وتسريع حمل و نقل 8 – تسهيل عمليات خريد و سفارش دهی 9 – رابطه بلندمدت با تامين کننده 10 – وجود انجمن های تامين کنندگان ( برای هر رده ) 11- ارزيابي (گريدبندي) تامين كنندگان و بازرسي كالاهاي هرتامين كننده بر اساس گريد 12- کی رتسو

اسلاید 37: راهکارهای توليد ناب در ساخت محصو ل1 – منابع منعطف (Flexible Resources)2 – ساخت سلولی (Cellular Manufacturing)3 – آماده سازی سريع (Quick Setup)4 – Quality at the source5 – نگهداری و تعميرات بهره ور فراگير (TPM)6 – زمان بندی هموار (Level Scheduling)7 – کنترل ديداری (Visual Control)8 – کانبان (Kanban)9 – بچ های توليدي کوچک (Small_Lot Production)

اسلاید 38: ساخت سلوليانواع چيدمان :فراينديمحصوليتكنولوژي گروهي : ابزاري در خدمت ساخت سلولي

اسلاید 39: سلول ساخت نمونهورودWorker 1Worker 2Worker 3خروجمسير محصولمسير كارگرMachines

اسلاید 40: آماده سازي سريع (single minute exchange of dies) SMEDرويه كاهش زمان هاي آماده سازي : 1 – مشاهده ‏، ثبت و تحليل روش آماده سازي 2 – جداسازي آماده سازي دروني و بيروني دروني : مستلزم توقف ماشين است بيروني : مستلزم توقف ماشين نيست 3 – حتي الامكان آماده سازي دروني را به بيروني تبديل كنيد 4 - فعاليت ها را ساده كنيد

اسلاید 41: فرآيند فروش در توليد انبوه ارتباط مراكز فروش با كارخانه : سيستم فشاري موجودي زياد مراكز فروش فروشنده مجبور به خريد كالايي است كه طالب آن نيست هماهنگي ضعيف بخش فروش با طراحان محصول ارتباط مراكز فروش با مشتري : فروشنده علاقه اي به نيازها و خواسته هاي مشتري ندارد فروشنده اطلاعات كمي از محصول دارد يا ارائه نمي دهد نگرش كوتاه مدت نسبت به رابطه با مشتري واگذاري فرآيند فروش و تحويل به چند بخش سازماني

اسلاید 42: فرآيند فروش در توليد نابارتباط مراكز فروش با كارخانه : سيستم كششي موجودي كم در مراكز فروش فروشنده ، سفارش مشتري را دريافت و به كارخانه ارجاع مي دهد ارتباط نزديك و دائمي فروش با طراحان محصول ارتباط مراكز فروش با مشتري : نگرش بلندمدت نسبت به رابطه با مشتري انجام همه فعاليت هاي فروش و تحويل توسط يك تيم ( سفارش گيري ، امور بيمه ، امور مالي ، تحويل خودرو ) فروش خانه به خانه در ژاپن تلاش براي ايجاد وفاداري مادام العمر در مشتري نسبت به شركت تحويل خودروي سفارشي مشتري در محل كار يا سكونت وي ارتباط پيوسته با خريدار و گزارش مشكلات وي در ارتباط با خودرو نگهداري و بروز آوري اطلاعات مربوط به مشتريان و خانواده انها

اسلاید 43: نتیجه گیری

اسلاید 44: با تشکر و خسته نباشید

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید