صفحه 1:
قلسفه و جایگاه توسعه متابع انسانی در
سازمان ها
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
ات ند
ade
an
ee
eos
oot
eet
ee
صفحه 5:
طبقه بندی صادرات غیر نفتی
#امریکا ۰ میلیارد دلار
کانادا ۰ میلیارد دلار
#آلمان ۰ میلیارد دلار
#فرانسه ۰ مبلیارد دلار
#ژاپن ۳۰۰ میلیارد دلار
#مالزی ۱۳۰ میلیارد دلار
as ye ۱ میلیارد دلار
#پاکستان ٩ میلیارد دلار
#ایران ۵۷ میلیارد دلار
صفحه 6:
ج: سال 2003
در سال 2003 جمع كل توليد ناخالص حدود 180 كشور مستقل جهان
6 ميليارد دلار بود كه آمريكا و زاين با ارقام 10881 و 4326 به
ترتیب با 30 و 9/11 د«رصد حایگاه اول و دومی خود را حفظ کردند. 10
كشور بعد از ol دو شامل آلمان: اكلسان: فرانسه, چین, ایتالیاء
اسپانیاء کاناداء مكزيك: كره جنوبى و هند روى هم 12473 ميليارد دلار
توليد ناخالص ملى داشتند كه 3/34 درصد كل 606 جهان را شامل می
شد. نكته جالب توجه قرار كرفتن كره جنوبى در ميان 10 قدرت
اقتصادى بعد از آمريكا و ژاپن است.
توليد ناخالص جهان از رقم 10939 در سال 1980 نسبت به سال
3 با رقم 36356 میلیارد دلار حدود 232 درصد رشد را نشان مى
دهد و این در حالی است که قدرت های اقتصادی نوظهور آسپا بعتی
چین و کره جتوبی با 664 درصد و 860 درصد رشد در مدت 23 سال
(از 1980 تا 2003) با اقتدار خود را در میان 12 قدرت اقتصادی جهان
در سال 2003 جای دادند.
سهم کشورهای بعد از 12 کشور اول اقتصادی جهان در طول سال
هاى 1980 نا 2003 كاهش قابل ملاحظه اى داشته به ه طورق که از
0 د.ء صد د, سا[ 1980 I» از 100
صفحه 7:
د : سال 2006
كل توليد ناخالص كشورهاى جهان در سال 2006 براساس اعلام
GL جهانی 48244 میلیارد دلار بود که قدرت های اول و دوم
اقتصادی جهان با 13202 و 4340 میلیارد دلار به ترتیب 4/27 و 9
درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دادند. همان طور که
مشاهده می شود سهم این دو کشور در اقتصاد جهان نسبت به
سال 2003 کمتر شده است و در عوض جایگاه چین با یک افزایش
قابل ملاحظه بهبود یافته است. 01۲ جهان در سال 2006 نسبت
به سال 2003 حدود 32 درصد رشد را نشان می دهد که این درصد
رشد برای آمریکاء
ژاپن» آلمان و چین قدرت های برتر اقتصادی جهان در سال 2006
نسبت به سال 2003 به ترتیب 21 ؛ 3/0 , 21 و 69 است
درضه رسد اقتضاد چین بعل آز دو برایر درصه رد متوسظا
اقتصاد جهان و سه برانز درصد رشه اقتصاد آمریکا و آلمان طی
سال های 2003 تا 2006 بوده است. رشد اقتصادی ژاپن طی این
هدت فابل ملاحظه نبوده است.
5 کشور مسلمان در سال 2006 جمعاً 2797 میلیارد دلار تولید
تا تال واه آنو کت درصسد 36 3399© هميان 16 امل من
صفحه 8:
3 ۴ات
صندوق on پول در گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان در
9 به بررسی شاخص های مختلف اقتصادی
کشورهای جهان پرداخته است
بالاترین و پایین ترین تورم
در گزارش صندوق بالاترین نرخ های تورم جهان در سال 2009 پیش
بیتیاشده انست. براساض اين گزارش؛ کشور انیقپی با 2/42 درضد
بالاترین ترغ تورم جهان را به خور اختصاص خهاهد داد. جزایر سبضل
با 2/39 درضد, ونژوتلا با 4/36 درصده (رتبه های دوم تا سوم) را
اشفال خواهتد کرد. پس از آن: کتگو با 9/33 درضدء مبانمار با 22
درصد: ياكستان با 20 درصد: گیته با 4/18 درمند و آیزان با 38 درعتد
به ترتیب رتبه های چهارم تا هشتم بالاترین نرخ های تورم جهان را
دارا خواهتد بود. ۴
ايران با اين نرخ تورم» رتبه اول خاورمیانه و سوم آسیا را به خود
اختصاص خواهد:داد. صندوق ترخ تورم ایزان در سال 2008 را معادل
26 درس اعلا كرود بود
صفحه 9:
در سال 2009: تورم در برخی کشورهای پیشرفته رشدی منفی خواهد
داشت. به عنوان نمونه, نرخ تورم آمریکا در سال جاری میلادی 9/0-
درصد خواهد بود. اين رقم برای کشورهای ایرلند ژاپن» تایوان» سوند.
شوئیس و دانمارک به ترتیب 2-1-60 ۰2/0 6/0 و 3/0 درضد.
پیش بینی شده است. در مجموع, نرخ تورم کشورهای توسعه یافته در
سال 2009 به 2/0- درخند خواهد رسید. اقتصادهاى توظهقر و در حال
توسعه طی سال 2009 با مبانگین بر تورم 7/5 درصدی زوبه رو
خواهند شد.
صفحه 10:
1 رزرتبه فساد ايران در بين كشورهاي جهان
سازمان بين المللي شفافيت كزارش سالانه خود درباره دامنه
فساد مالي و اذاري در كشورهاي مختلف جهان را انتشار داد»
أست: ابن كزارش براي كستردكي فشاد تلناخض هابي را
تدوين كزده و بر اين اساس؛ كبورهاي مختلف از نظر وجود
ميزان فساد مالي و اداري در هر يك از آنها رده بتدي فنده
انددية كزارش,:ابسناء ور كرارش سال 2007 اين سازمان»
اكور دالجارى همراء با قثلاتة و ننگاپهر با شاخ عددى به
داراي کمترین میزان فساد دانسته شدم اند در حالي که
كشورهاي برمه و سومالي, با خص هاي عددي 179 در
پایین ترین رده قرار دار گزارش براي ایران شاخص
5350 231 را مخاسته کزده که ممادل شاخص های punt ده
براي كشورهاي بروندي؛ هندوراس, ليبي, نپال, فیلیبین و
Gas cael Gos نسشبت داده فده به اففایستان :172 است
که این کشور را در کنار چاد و سودان قرار مي دهد.
صفحه 11:
در رده بندي كشورهاي خاورميانه, عراق با شاخص 178 داراي
بیشترین مبزان فساد مالي و آداري تشخیص داده شده
است.-سپس به ترتیب قطر (با شاخ 32): امارات (RE Daas
(با تاخص 34 رین آنا ساخص46) عمان ( شاخ 53) اردن
(با شاخص53), کویت (با شاخص60), عربستان سعودي (با
شاخص79)» لبنان (با شاخص99): یمن (با شاخص131)» ليبي (با
شاخض 131): انران (با تعاخص331): سوزیه (با شاخ 138) و
غراف (با ساخص 178 فرار.دارند.
در گزارش سال 2007 این سازمان؛ شاخص فساد مالي و اداري
براي كشورهاق سوییس 7 کانادا 9. انگلیس 12 آلمان 16 زاین
17 فرانسه 19 آمريكا 20 ترکبه 63: چین 72 هند 12 و زوسته
3 اعلام شده است
صفحه 12:
= سس سس
ایران در صدر کشورهای نخبه
فرست دنیاً * زیان ۵۰ میلیارد
دلاری ایزان در هر سال
بر اساس گنزارش جديد صندوق بين المللى يول » ايرران رتبه اول را در آمار
مهاجرت نخبگان از میان ٩۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نيافته دنيا كسب
گنه
صفحه 13:
حنندوق بین الللی پول در این موزد گزازش دادت است که سالانه
حدود ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیلکرده به اميد زندكى و یافتن موقعیت
های شغلی بهتر از کشور خارج میشوند > اين سندوق بين العللن
در گزارش خود می افزاید که رقم خروج حدود ۱۸۰ هزار نخبه
تحصیلکرده از آبران , به معتی خرهج سالانه ۵۰ مبلیارد دلار ارز از
كور Saul
طبق این آمار هماکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی و
بیش از ۱۷۰ هزار ایراتی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی میکتند
و طیق آمار رسمی اذاره گذرتامةه تر سال ۸۷ روزانه ۲/۲ نقر با
مدرک ذکترا ۱۵ تفر با مدرک کارشناسی ارشده و ضدها تفر با
مدرک کارشناسی از کتور مهاجرت کرده اند
صفحه 14:
گیقیت زندگن «رجهان؛فرانسه اول, ایران از آخر شظح
با اعلام شاخصهاي در بیش از 215 شهر از 6 کشور جهان,
بهترین و بدترین نقاط جهان براي زندگي در سال 2007 معرفي
فد ند
در اين كزارش همجنين از دو كشور فرانسه و عراق نيز به عنوان
بهترين و بدترين كشورهاي جهان براي زندكي ياد شده است اما
نكته قابل توجه در اين ميان» قرار كرفتن ايران و نيز تهران در
انتهاي جداول جهاني است به طوري كه از بين 196 كشور جهان»
كشور ايران بعد از كشورهايي جون روآنداء اتيوبي/ آنكولا و
زیمبابوه در پله یکصد و نود جهان قرار گرفته است و تهران نیز
چنان به تثبیت موقعیت خود در قعر جدول يعني جایگاه یکصد و
هفتاد و هفتم جهان اصرار مي ورزد.
صفحه 15:
شاخص توانمندی نوآوری های تکنولوژیکی
سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد ( آنکتاد)
اعلام کرد : ایران از لحاظ شاخص توانمندی نوآوری های
تکنولوژیکی در ميان 117 کشور در رتبه هفتادو پنج جهان
قرار دارد.
آنکتاد , شاخص نوآوری های تکنولوژیکی هر کشور رابر
اساس دو معیار فعالیتهای تکنولوژیکی و توانمندی های
انسانی می سنجد.
برای سنجش فعالیتهای تکنولوژیکی نیز تعداد کارکنان بخش
sla تحقیق و توسعه در هر کشور به نسبت جمعیت آن
كشور و تعداد دانشمندان هر هزينه هاى تحقيق و
توسعه و همجنين موارد علمى مورد محاسبه قرار مى
يرند.
صفحه 16:
aaa و تیان کشورهای خاورمبانه تبر ای
ea lee Ie alee 5
قطر در رتیه هشتم از لحاظ شاخص بالای نواوری
لهزیکی فرار گرفته است,
زارش د حاكى ات کل ورهای اردن 5 در ر م240۳
شر كسان 55 مصر 56 گویت :۰57 بحرین 61. قطر 266
ایران ۰75 اماراث ۰76 سوریه 89 غمان 90 ویمن تر
رتبه 104 جهان قرار گرفته اند.
در سطح جهان نیز سوئد بالاترین شاخص نوآوری را در
اختبار دارد و نا شاخض 979 هرزارم در رتبة تكست جهان
جای گرفته است .
بس از شوند » کشورهای فتلاند » آمریگا :دانمارک + بروزد
استرالیا ,کانادا , انگلستان , بلژیک :هلند,ژاپن ؛ =
زلاندنو ,سوئیس ۰ ایساند » تایوان ,فرانسه, اتزیش , آلمان :
کره جنوبی و اسپانیا به ترتيب بيست كشور برتر جهان از
لحاظ شا نوآوری تکنولوژیکی هستند.
بر پانه همین گزارش کشورهای عجرامبیک أكولاء ceil
fearon eae tera
تانزانیا نیز به ترتیب ضعیف ترین شاخص های نوآوری را
در سطح جهان در اختیار دارند.
صفحه 17:
انران جزء کشورهای متوسط و در رده 94.فرار دار أبن رتنه در
شال انقلاب بعتی 21979 110 بوده است. در حدود 30 سال, ایران
تتها 16 يله بیش کر آمده است. زشد عاخص در ابران ار کشورهاتی
مانند من کره: کامییاء الجزایر: ععان؛ عربستان؛ نیال پونس:
هند , سنگاپور» مالزی, چین و حتی بنگلادش کمتر بوده است.
صفحه 18:
امید به زندگی: بیشترین ژاپن با 3/82 سال, ایران 97 با 2/70 و
کمترین زامبیا با 5/40 سال.
سرانه درآمد: لوگزامبورگ با 60228 دلار در صدرء ایران با 7968 دلار
1 و مالاوی با 667 دلار در قعر.
شاخص فقر انسانی: اول چاد ایران 79 و باربادوس در قعر.
نزخ بتسوادى برزكسالان: بوركينافاسو در صضدر با 4/76: ایزان 58 با
7 درصد و استونى كمترين با 0.2 درصد.
صفحه 19:
تغییر ماهیت کار:
آن چری که دو ازصاط با داز کار بر ات جع بيار سرية آن
از کار دستی به کار دانشی است.(۲۵۱۵۲,1980ظ)
در مطالعات اخیر صورت گرفته تعداد نیروهای دانشگر برآورد شده
در صنایع فن آوری اطلاعات در حدود 7/72 (13/ مدیریتی» 15
کارهای دفتری و 7/44 فنی و تخصصی) و تعداد نیروهایی که
مستقیما درگیر فعالیتهای تولید بوده اند قریب 213 برآورد شده
است. اين روال ما گر اس که عمده صازما نها زگرد توف راو
قبال جذب و بکارگیری نیروهای کار اتخاذ کرده اند.(110۱5,2003)
تفاوت اصلی میان کارهای دستی و دانشی در اینست که کارهای
فکری و دانشی بر محور اطلاعات استوار است: ور حالی که اضلی
ترین عامل در انجام کارهای دستی و فیزیکی ابزار و مواد در
دسترس هستند. در واقع کارگران فیزیکی نیازی به دانش و مهارت
زياد براى انجام كار ندارندء زيرا مواد را از یک نفر گرفته و پس از
اتجام تفیبرانه نقتن به ممگرآن انتقال خن وهنده اما در خصومن
دانشگران مهمترین حالت انجام کارء پردازش داده های ورودی در
اختیار کارکنان می باشد
صفحه 20:
52 جدول 1-ویر
(Nickols,2003) sisil>
ی و
أكار aa ويركق ها کار دانشی
مواد مجور محور كاز اطلاعات محور
رفتارهای انتتکار فرایند کار رفتارهای پوشیده
بالا وضوح بايين
تقيم و فورى دستيابى به نتايج غيرمستقيم و
تجح طولاتی
oe دانش گسترده
سیاستها و پست . توازن قدرت سیاستها و
سازمانی eS
خی وال ماهیت کار غیرخطی-موازی
< اگوی سازمان یافته
دیگران Gite وروت كاد
استانداردها
نيروف كار كنترل شونده كار
pus Sa کننده نيروى كار
صفحه 21:
تیُروی های داتشگر می توان موارد زیر
برشمرد:
*روحیه آنها به شکلی است که در مقابل تنبیه شکننده و تشویقها
عامل سار مهعی در انگیزش آنهاشت
*نزد داتشگران شغل و ماهیت آن؛ اولویت اصلی است
*علاقه فراوانی به تغییر در شغل دلخواه خود دارند
*به همکاران و احترام و توجه آنها بیشتر دل می بندند تا مافوق
های سازمانی
-عامل اضلی انگیزش آنها کنسب موفقیت در شغلشان است
*برای محیط کاری خود اهمیت زیادی قاثل هستند
*در نتایج كسب شده از كارء دنبال تنوع هستند
"هایستگی اندکی به اطلاعات در اختبار دارتد و برای کست اطلاعات
بیشتر و بروزآوری آنها تلاش می کنند
*دانشگران افرادی پرسشگر هستند و برای رسیدن به پاسخ های
صورد نباز. متوالات فراوانی را مطرح می کنند
“به ضوایط و مقررات موجود در سازمانها خیلی پایستد بستد و
تمایل فراوانی به تغییر و دگرگونی در ساختارهای موجود دارند
“تسيت به كار واتتصص خودا تعهد زیادی دارند
“به أزادق عمل در انجام بروية ها و كازهاف سازمان: اهميت زيادى
مى دهند
صفحه 22:
الف) آموزش
در مفهوم توسعه و پرورش منابع انسانی هدف
انجاد بهارت قابی انست. که فر: بتواند خود ,| برای احراز
مشاغل بالاتر و با حسئولیت های شنگین تر آماده کند.
جنابراین برنامه های آموزش توتجه منانم انسانی به منظور.
رتتند افراز بدون ارتباط با مشاغل جاری با آنی شازمانی
اشت. این بدان جعناً بیست که تتیجه حاصل ار نرنامه های
آموزشتی توشعع در مشاغل جاری با آتی افراد سازعان بدون
استفاده باشد؛ بلکه برنامه هایی طراجن می شوند و در یک
کلام هدف برنامه های آموزش توسعه اینست که سازمان را
همیشه زنده و پابرجا نگه دارند تا زوند اتطباق و تغبیز
روشها و سیاستهای سازمان به سهولت انجام پذیرد.
صفحه 23:
راهبردهای جدید آموزش در ارتباط با پرورش نیروهای
دانشگر شامل سه مرحله اساسی است که به شرح زیر
می باشد: =
الف) مرحله نیازسنجی: شامل داشتن نگرش آموزش جهت دار و
استفاده از روش متطقی بز آساس منایع زير؛
*بررسی نیازمندیهاء الزامات و نیازهای کسب و کار
*بررسی وضعیت رقبای سازمان و شناسایی محورهایی که برای
سنازمان انحصاو رقایتی ایجاد میکند
*استفاده از دانش های در حال تولید
*بهره گیری از دیدگاه ها و تجارب خود دانشگران
صفحه 24:
ب) تدوین محتوای مورد نیاز پرورش دانشگران: این محتوی بر
اساس اصول زیر طراحی می گردد:
1.اصل تازگی محتوی
2 اصل موفتی بودن محتوی
3.اصل خلاق برانگیز بودن محتوی
4.اصل منحصر به فرد بودن محتوی
5اصل قابلیت تبدبل سریع محتوی به محصول
ج) تدوین راهبردهای آموزش دانشگران:
1.راهبرد آموختن چگونگی یادگیری برای دانشگران
2راهبرد تولید و انتفال دانش
3.راهبرد یادگیری در عمل
4.راهبرد یادگیری تیمی
جایگاه و نقش توسعه منابع انسان در فرایند توسعه در مقابل سرمایه مادی کشورهای مختلف: عراق
افغانستان
امریکا
هند
کومور
ایران
ژاپن
پاکستان
ترکیه
کره جنوبی
چین
مالزی
فرانسه
جایگاه و نقش توسعه منابع انسان در فرایند توسعه در مقابل سرمایه مادی مبنای طبقه بندی کشورهای مختلف: )1کشورهای عقب مانده:
عراق
افغانستان
کومور
)2کشورهای در حال توسعه:
ایران
پاکستان
هند
ترکیه
)3کشورهای توسعه یافته صنعتی:
کره جنوبی
چین
مالزی
)4کشورهای فراصنعتی:
امریکا
ژاپن
فرانسه
جایگاه و نقش توسعه منابع انسان در فرایند توسعه در مقابل سرمایه مادی مبنای طبقه بندی کشورهای مختلف: )1کشورهای عقب مانده:
عراق
افغانستان
کومور ( فارغ از دغدغه توسعه)
)2کشورهای در حال توسعه:
ایران
پاکستان
هند (در مسیر توسعه)
ترکیه
)3کشورهای توسعه یافته صنعتی:
کره جنوبی
چین
مالزی (تولید صنعتی)
)4کشورهای فراصنعتی:
امریکا
ژاپن
فرانسه (تولید اطالعات)
طبقه بندی صادرات غیر نفتی
580میلیارد دالر
امریکا
530میلیارد دالر
کانادا
520میلیارد دالر
آلمان
480میلیارد دالر
فرانسه
ژاپن 360میلیارد دالر
مالزی 130میلیارد دالر
ترکیه 11میلیارد دالر
پاکستان 9میلیارد دالر
ایران 5/7میلیارد دالر
تولید ناخالص
ج :سال 2003
در سال 2003جمع کل تولید ناخالص حدود 180کشور مستقل جهان
36356میلیارد دالر بود که آمریکا و ژاپن با ارقام 10881و 4326به
ترتیب با 30و 9/11درصد جایگاه اول و دومی خود را حفظ کردند10 .
کشور بعد از این دو شامل آلمان ،انگلستان ،فرانسه ،چین ،ایتالیا،
اسپانیا ،کانادا ،مکزیک ،کره جنوبی و هند روی هم 12473میلیارد دالر
تولید ناخالص ملی داشتند که 3/34درصد کل GDPجهان را شامل می
شد .نکته جالب توجه قرار گرفتن کره جنوبی در میان 10قدرت
اقتصادی بعد از آمریکا و ژاپن است.
تولید ناخالص جهان از رقم 10939در سال 1980نسبت به سال
2003با رقم 36356میلیارد دالر حدود 232درصد رشد را نشان می
دهد و این در حالی است که قدرت های اقتصادی نوظهور آسیا یعنی
چین و کره جنوبی با 684درصد و 860درصد رشد در مدت 23سال
(از 1980تا )2003با اقتدار خود را در میان 12قدرت اقتصادی جهان
در سال 2003جای دادند.
سهم کشورهای بعد از 12کشور اول اقتصادی جهان در طول سال
های 1980تا 2003کاهش قابل مالحظه ای داشته به طوری که از
8/30درصد در سال 1980برای بیش از 100کشور به
د :سال 2006
کل تولید ناخالص کشورهای جهان در سال 2006براساس اعالم
بانک جهانی 48244میلیارد دالر بود که قدرت های اول و دوم
اقتصادی جهان با 13202و 4340میلیارد دالر به ترتیب 4/27و 9
درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دادند .همان طور که
مشاهده می شود سهم این دو کشور در اقتصاد جهان نسبت به
سال 2003کمتر شده است و در عوض جایگاه چین با یک افزایش
قابل مالحظه بهبود یافته است GDP .جهان در سال 2006نسبت
به سال 2003حدود 32درصد رشد را نشان می دهد که این درصد
رشد برای آمریکا،
ژاپن ،آلمان و چین قدرت های برتر اقتصادی جهان در سال 2006
نسبت به سال 2003به ترتیب 21 ، 3/0 ، 21و 69است
.
درصد رشد اقتصاد چین بیش از دو برابر درصد رشد متوسط
اقتصاد جهان و سه برابر درصد رشد اقتصاد آمریکا و آلمان طی
سال های 2003تا 2006بوده است .رشد اقتصادی ژاپن طی این
مدت قابل مالحظه نبوده است.
55کشور مسلمان در سال 2006جمعًا 2797میلیارد دالر تولید
ناخالص داشته اند که 8/5درصد کل GDPجهان را شامل می
صندوق بین المللی پول در گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان در سال
»2009به بررسی شاخص های مختلف اقتصادی
کشورهای جهان پرداخته است
باالترین و پایین ترین تورم
در گزارش صندوق باالترین نرخ های تورم جهان در سال 2009پیش
بینی شده است .براساس این گزارش ،کشور اتیوپی با 2/42درصد
باالترین نرخ تورم جهان را به خود اختصاص خواهد داد .جزایر سیشل
با 2/39درصد ،ونزوئال با 4/36درصد( ،رتبه های دوم تا سوم) را
اشغال خواهند کرد .پس از آن ،کنگو با 9/33درصد ،میانمار با 22
درصد ،پاکستان با 20درصد ،گینه با 4/18درصد و ایران با 18درصد
به ترتیب رتبه های چهارم تا هشتم باالترین نرخ های تورم جهان را
دارا خواهند بود.
ایران با این نرخ تورم ،رتبه اول خاورمیانه و سوم آسیا را به خود
اختصاص خواهد داد .صندوق نرخ تورم ایران در سال 2008را معادل
26درصد اعالم کرده بود.
در سال ،2009تورم در برخی کشورهای پیشرفته رشدی منفی خواهد
داشت .به عنوان نمونه ،نرخ تورم آمریکا در سال جاری میالدی -9/0
درصد خواهد بود .این رقم برای کشورهای ایرلند ،ژاپن ،تایوان ،سوئد،
سوئیس و دانمارک به ترتیب 6/0 ، 2/0 ، 2 ، -1 ،-6/0و 3/0درصد
پیش بینی شده است .در مجموع ،نرخ تورم کشورهای توسعه یافته در
سال 2009به -2/0درصد خواهد رسید .اقتصادهای نوظهور و در حال
توسعه طی سال 2009با میانگین نرخ تورم 7/5درصدی روبه رو
خواهند شد.
;131رتبه فساد ايران در بين کشورهاي جهان
سازمان بين المللي شفافيت گزارش ساالنه خود درباره
دامنه فساد مالي و اداري در کشورهاي مختلف جهان را
انتشار داده است ،اين گزارش براي گستردگي فساد شاخص
هايي را تدوين کرده و بر اين اساس ،کشورهاي مختلف از
نظر وجود ميزان فساد مالي و اداري در هر يک از آنها رده
بندي شده اند.به گزارش ايسنا ،در گزارش سال 2007اين
سازمان ،کشور دانمارک همراه با فنالند و سنگاپور با شاخص
عددي يک داراي کمترين ميزان فساد دانسته شده اند در حالي
که کشورهاي برمه و سومالي ،با شاخص هاي عددي 179در
پايين ترين رده قرار دارند .ين گزارش براي ايران شاخص
عددي 131را محاسبه کرده که معادل شاخص هاي تعيين شده
براي کشورهاي بروندي ،هندوراس ،ليبي ،نپال ،فيليپين و
يمن است.شاخص نسبت داده شده به افغانستان 172است
که اين کشور را در کنار چاد و سودان قرار مي دهد.
در رده بندي کشورهاي خاورميانه ،عراق با شاخص 178داراي
بيشترين ميزان فساد مالي و اداري تشخيص داده شده
است.سپس به ترتيب قطر (با شاخص ،)32امارات متحده عربي
(با شاخص ،)34بحرين (با شاخص ،)46عمان (با شاخص ،)53اردن
(با شاخص ،)53کويت (با شاخص ،)60عربستان سعودي (با
شاخص ،)79لبنان (با شاخص ،)99يمن (با شاخص ،)131ليبي (با
شاخص ،)131ايران (با شاخص ،)131سوريه (با شاخص )138و
عراق (با شاخص )178قرار دارند.
در گزارش سال 2007اين سازمان ،شاخص فساد مالي و اداري
براي کشورهاي سوييس ،7کانادا ،9انگليس ،12آلمان ،16ژاپن
،17فرانسه ،19آمريکا ،20ترکيه ،63چين ،72هند 72و روسيه
143اعالم شده است
ایران در صدر کشورهای نخبه
فرست دنیا ؛ زیان ۵۰میلیارد
دالری ایران در هر سال
بر اساس گزارش جدید صندوق بین المللی پول ،ایران رتبه اول را در آمار
مهاجرت نخبگان از میان ۹۱کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته دنیا کسب
.کرده است
صندوق بینالمللی پول در این مورد گزارش داده است که ساالنه
حدود ۱۸۰هزار ایرانی تحصیلکرده به امید زندگی و یافتن موقعیت
های شغلی بهتر از کشور خارج میشوند .این صندوق بین المللی
در گزارش خود می افزاید که رقم خروج حدود ۱۸۰هزار نخبه
تحصیلکرده از ایران ،به معنی خروج ساالنه ۵۰میلیارد دالر ارز از
کشور است
طبق این آمار هماکنون بیش از ۲۵۰هزار مهندس و پزشک ایرانی و
بیش از ۱۷۰هزار ایرانی با تحصیالت عالیه در آمریکا زندگی میکنند
و طبق آمار رسمی اداره گذرنامه ،در سال ۸۷روزانه ۳/۲نفر با
مدرک دکترا ۱۵ ،نفر با مدرک کارشناسی ارشد ،و صدها نفر با
مدرک کارشناسی از کشور مهاجرت کرده اند .
كيفيت زندگي درجهان:فرانسه اول ،ايران از آخر ششم
با اعالم شاخصهاي در بيش از 215شهر از 196كشور جهان،
بهترين و بدترين نقاط جهان براي زندگي در سال 2007معرفي
شدند.
در اين گزارش همچنين از دو كشور فرانسه و عراق نيز به عنوان
بهترين و بدترين كشورهاي جهان براي زندگي ياد شده است اما
نكته قابل توجه در اين ميان ،قرار گرفتن ايران و نيز تهران در
انتهاي جداول جهاني است به طوري كه از بين 196كشور جهان،
كشور ايران بعد از كشورهايي چون روآندا ،اتيوپي ،آنگوال و
زيمبابوه در پله يكصد و نود جهان قرار گرفته است و تهران نيز
همچنان به تثبيت موقعيت خود در قعر جدول يعني جايگاه يكصد و
هفتاد و هفتم جهان اصرار مي ورزد.
شاخص توانمندی نوآوری های تکنولوژيکی
سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد ( آنکتاد)
اعالم کرد :ايران از لحاظ شاخص توانمندی نوآوری های
تکنولوژيکی در ميان 117کشور در رتبه هفتادو پنج جهان
قرار دارد.
آنکتاد ،شاخص نوآوری های تکنولوژيکی هر کشور را بر
اساس دو معيار فعاليتهای تکنولوژيکی و توانمندی های
انسانی می سنجد.
برای سنجش فعاليتهای تکنولوژيکی نيز تعداد کارکنان بخش
های تحقيق و توسعه در هر کشور به نسبت جمعيت آن
کشور و تعداد دانشمندان هر کشور ،هزينه های تحقيق و
توسعه و همچنين موارد علمی ديگر مورد محاسبه قرار می
گيرند.
بر پايه اين گزارش ،در ميان کشورهای خاورميانه نيز ايران
پس از اسرائيل ،اردن ،عربستان ،مصر ،کويت ،بحرين و
قطر در رتبه هشتم از لحاظ شاخص باالی نوآوری
تکنولوژيکی قرار گرفته است .
اين گزارش حاکی است ،کشورهای اردن در رتبه ، 40
عربستان ، 55مصر ، 56کويت ،57بحرين ،61قطر ، 66
ايران ، 75امارات ،76سوريه ، 89عمان 90و يمن در
رتبه 104جهان قرار گرفته اند.
در سطح جهان نيز سوئد باالترين شاخص نوآوری را در
اختيار دارد و با شاخص 979هزارم در رتبه نخست جهان
جای گرفته است .
پس از سوئد ،کشورهای فنالند ،آمريکا ،دانمارک ،نروژ،
استراليا ،کانادا ،انگلستان ،بلژيک ،هلند،ژاپن ،
زالندنو ،سوئيس ،ايسلند ،تايوان ،فرانسه ،اتريش ،آلمان ،
کره جنوبی و اسپانيا به ترتيب بيست کشور برتر جهان از
لحاظ شاخص نوآوری تکنولوژيکی هستند.
بر پايه همين گزارش ،کشورهای موزامبيک ،آنگوال ،اتيوپی
،اريتره ،هائيتی ،جيبوتی ،ماداگاسکار ،موريتانی ،يمن و
تانزانيا نيز به ترتيب ضعيف ترين شاخص های نوآوری را
در سطح جهان در اختيار دارند.
ایران جزء کشورهای متوسط و در رده 94قرار دارد .این رتبه در
سال انقالب یعنی 110 ،1979بوده است .در حدود 30سال ،ایران
تنها 16پله پیش تر آمده است .رشد شاخص در ایران از کشورهائی
مانند مصر ،کره ،گامبیا ،الجزایر ،عمان ،عربستان ،نپال ،تونس،
هند ،سنگاپور ،مالزی ،چین و حتی بنگالدش کمتر بوده است.
مقایسه برخی شاخص ها
امید به زندگی :بیشترین ژاپن با 3/82سال ،ایران 97با 2/70و
کمترین زامبیا با 5/40سال.
سرانه درآمد :لوگزامبورگ با 60228دالر در صدر ،ایران با 7968دالر
71و ماالوی با 667دالر در قعر.
شاخص فقر انسانی :اول چاد ،ایران 79و باربادوس در قعر.
نرخ بیسوادی بزرگساالن :بورکینافاسو در صدر با ،4/76ایران 58با
6/17درصد و استونی کمترین با 0.2درصد.
تغییر ماهیت کار:
آن چیزی که در ارتباط با واژه کار مطرح است تغییر بسیار سریع آن
از کار دستی به کار دانشی است)Drucker,1980(.
در مطالعات اخیر صورت گرفته تعداد نیروهای دانشگر برآورد شده
در صنایع فن آوری اطالعات در حدود ٪13( ٪72مدیریتی٪15 ،
کارهای دفتری و ٪44فنی و تخصصی) و تعداد نیروهایی که
مستقیما درگیر فعالیتهای تولید بوده اند قریب ٪13برآورد شده
است .این روال بیانگر آنست که عمده سازمانها رویکرد جدیدی را در
قبال جذب و بکارگیری نیروهای کار اتخاذ کرده اند.)Nickols,2003(.
تفاوت اصلی میان کارهای دستی و دانشی در اینست که کارهای
فکری و دانشی بر محور اطالعات استوار است ،در حالی که اصلی
ترین عامل در انجام کارهای دستی و فیزیکی ابزار و مواد در
دسترس هستند .در واقع کارگران فیزیکی نیازی به دانش و مهارت
زیاد برای انجام کار ندارند ،زیرا مواد را از یک نفر گرفته و پس از
انجام تغییرات مقتضی به دیگران انتقال می دهند ،اما در خصوص
دانشگران مهمترین حالت انجام کار ،پردازش داده های ورودی در
اختیار کارکنان می باشد
جدول -1ویژگی های کار دستی و
دانشی()Nickols,2003
کار دانشی
ویژگی ها
کار دستی
اطالعات محور
محور کار
مواد محور
رفتارهای پوشیده
فرایند کار
رفتارهای آشکار
پایین
وضوح
باال
مستقیم و فوری دستیابی به نتایج غیرمستقیم و
طوالنی
گسترده
دانش
محدود
سیاستها و
توازن قدرت
سیاستها و پست
تخصص
سازمانی
غیرخطی-موازی
ماهیت کار
خطی-متوالی
سازمان یافته
جوابگویی
ترسیم شده
نیروی کار
منابع
دیگران
استانداردها
کار
کنترل شونده
نیروی کار
نیروی کار
کنترل کننده
مدیر
ویژگی های دانشگران:
از مهم••ترین وی••ژگی ن••یروی ه••ای دانش••گر می ت••وان م••وارد زی••ر را
برشمرد:
•روحیه آنها به شکلی است ک••ه در مقاب••ل تنبی••ه ش••کننده و تش••ویقها
عامل بسیار مهمی در انگیزش آنهاست
•نزد دانشگران شغل و ماهیت آن ،اولویت اصلی است
•عالقه فراوانی به تغییر در شغل دلخواه خود دارند
•به همکاران و احترام و توج••ه آنه••ا بیش••تر دل می بندن••د ،ت••ا م••افوق
های سازمانی
•عامل اصلی انگیزش آنها کسب موفقیت در شغلشان است
•برای محیط کاری خود اهمیت زیادی قائل هستند
•در نتایج کسب شده از کار ،دنبال تنوع هستند
• وابستگی اندکی به اطالعات در اختیار دارند و برای کسب اطالع••ات
بیشتر و بروزآوری آنها تالش می کنند
•دانشگران افرادی پرسشگر هس••تند و ب••رای رس••یدن ب••ه پاس••خ ه••ای
مورد نیاز ،سئواالت فراوانی را مطرح می کنند
•ب••ه ض••وابط و مق••ررات موج••ود در س••ازمانها خیلی پایبن••د نیس••تند و
تمایل فراوانی به تغییر و دگرگونی در ساختارهای موجود دارند
•نسبت به کار و تخصص خود ،تعهد زیادی دارند
•به آزادی عمل در انجام پروژه ها و کارهای س••ازمان ،اهمیت زی••ادی
می دهند
الف) آموزش
در مفهوم توسعه و پرورش منابع انسانی هدف
ایجاد مهارت هایی است ،که فرد بتواند خود را برای احراز
مشاغل باالتر و یا مسئولیت های سنگین تر آماده کند.
بنابراین برنامه های آموزش توسعه منابع انسانی به منظور
رشد افراد بدون ارتباط با مشاغل جاری یا آتی سازمانی
است .این بدان معنا نیست که نتیجه حاصل از برنامه های
آموزشی توسعه در مشاغل جاری یا آتی افراد سازمان بدون
استفاده باشد ،بلکه برنامه هایی طراحی می شوند و در یک
کالم هدف برنامه های آموزش توسعه اینست که سازمان را
همیشه زنده و پابرجا نگه دارند ،تا روند انطباق و تغییر
روشها و سیاستهای سازمان به سهولت انجام پذیرد.
راهبردهای جدید آموزش در ارتباط با پ•رورش نیروه•ای
دانشگر شامل سه مرحله اساسی است که به شرح زی••ر
می باشد:
الف) مرحله نیازسنجی :شامل داش••تن نگ••رش آم••وزش جهت دار و
استفاده از روش منطقی بر اساس منابع زیر:
•بررسی نیازمندیها ،الزامات و نیازهای کسب و کار
•بررسی وضعیت رقبای سازمان و شناسایی محورهایی ک••ه ب••رای
سازمان ،انحصار رقابتی ایجاد میکند
•استفاده از دانش های در حال تولید
•بهره گیری از دیدگاه ها و تجارب خود دانشگران
ب) تدوین محتوای مورد نیاز پرورش دانشگران :این محت••وی ب••ر
اساس اصول زیر طراحی می گردد:
.1اصل تازگی محتوی
.2اصل موقتی بودن محتوی
.3اصل خالق برانگیز بودن محتوی
.4اصل منحصر به فرد بودن محتوی
.5اصل قابلیت تبدیل سریع محتوی به محصول
ج) تدوین راهبردهای آموزش دانشگران:
.1راهبرد آموختن چگونگی یادگیری برای دانشگران
.2راهبرد تولید و انتقال دانش
.3راهبرد یادگیری در عمل
.4راهبرد یادگیری تیمی