فلسفه و جایگاه توسعه منابع انسانی در سازمان ها
اسلاید 1: فلسفه و جایگاه توسعه منابع انسانی در سازمان ها
اسلاید 2: - جایگاه و نقش توسعه منابع انسان در فرایند توسعه در مقابل سرمایه مادی - کشورهای مختلف: عراقافغانستانامریکاهندکومورایرانژاپنپاکستانترکیه کره جنوبی چینمالزیفرانسه
اسلاید 3: - جایگاه و نقش توسعه منابع انسان در فرایند توسعه در مقابل سرمایه مادی - مبنای طبقه بندی کشورهای مختلف: 1) کشورهای عقب مانده:عراقافغانستانکومور2) کشورهای در حال توسعه:ایرانپاکستانهندترکیه3) کشورهای توسعه یافته صنعتی:- کره جنوبی- چین- مالزی4) کشورهای فراصنعتی:امریکاژاپنفرانسه
اسلاید 4: - جایگاه و نقش توسعه منابع انسان در فرایند توسعه در مقابل سرمایه مادی - مبنای طبقه بندی کشورهای مختلف: 1) کشورهای عقب مانده:عراقافغانستانکومور ( فارغ از دغدغه توسعه)2) کشورهای در حال توسعه:ایرانپاکستانهند (در مسیر توسعه)ترکیه3) کشورهای توسعه یافته صنعتی:- کره جنوبی- چین- مالزی (تولید صنعتی)4) کشورهای فراصنعتی:امریکاژاپنفرانسه (تولید اطلاعات)
اسلاید 5: طبقه بندی صادرات غیر نفتی امریکا 580 میلیارد دلارکانادا 530 میلیارد دلارآلمان 520 میلیارد دلارفرانسه 480 میلیارد دلارژاپن 360 میلیارد دلارمالزی 130 میلیارد دلارترکیه 11 میلیارد دلارپاکستان 9 میلیارد دلارایران 5/7 میلیارد دلار
اسلاید 6: تولید ناخالصج: سال 2003 در سال 2003 جمع کل تولید ناخالص حدود 180 کشور مستقل جهان 36356 میلیارد دلار بود که آمریکا و ژاپن با ارقام 10881 و 4326 به ترتیب با 30 و 9/11 درصد جایگاه اول و دومی خود را حفظ کردند. 10 کشور بعد از این دو شامل آلمان، انگلستان، فرانسه، چین، ایتالیا، اسپانیا، کانادا، مکزیک، کره جنوبی و هند روی هم 12473 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی داشتند که 3/34 درصد کل GDP جهان را شامل می شد. نکته جالب توجه قرار گرفتن کره جنوبی در میان 10 قدرت اقتصادی بعد از آمریکا و ژاپن است. تولید ناخالص جهان از رقم 10939 در سال 1980 نسبت به سال 2003 با رقم 36356 میلیارد دلار حدود 232 درصد رشد را نشان می دهد و این در حالی است که قدرت های اقتصادی نوظهور آسیا یعنی چین و کره جنوبی با 684 درصد و 860 درصد رشد در مدت 23 سال (از 1980 تا 2003) با اقتدار خود را در میان 12 قدرت اقتصادی جهان در سال 2003 جای دادند. سهم کشورهای بعد از 12 کشور اول اقتصادی جهان در طول سال های 1980 تا 2003 کاهش قابل ملاحظه ای داشته به طوری که از 8/30 درصد در سال 1980 برای بیش از 100 کشور به 4/24 درصد در سال 1998 برای 120 کشور و 8/23 درصد در سال 2003 برای بیش از 168 کشور مستقل کاهش یافته است.
اسلاید 7: د : سال 2006 کل تولید ناخالص کشورهای جهان در سال 2006 براساس اعلام بانک جهانی 48244 میلیارد دلار بود که قدرت های اول و دوم اقتصادی جهان با 13202 و 4340 میلیارد دلار به ترتیب 4/27 و 9 درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دادند. همان طور که مشاهده می شود سهم این دو کشور در اقتصاد جهان نسبت به سال 2003 کمتر شده است و در عوض جایگاه چین با یک افزایش قابل ملاحظه بهبود یافته است. GDP جهان در سال 2006 نسبت به سال 2003 حدود 32 درصد رشد را نشان می دهد که این درصد رشد برای آمریکا، ژاپن، آلمان و چین قدرت های برتر اقتصادی جهان در سال 2006 نسبت به سال 2003 به ترتیب 21 ، 3/0 ، 21 و 69 است. درصد رشد اقتصاد چین بیش از دو برابر درصد رشد متوسط اقتصاد جهان و سه برابر درصد رشد اقتصاد آمریکا و آلمان طی سال های 2003 تا 2006 بوده است. رشد اقتصادی ژاپن طی این مدت قابل ملاحظه نبوده است. 55 کشور مسلمان در سال 2006 جمعاً 2797 میلیارد دلار تولید ناخالص داشته اند که 8/5 درصد کل GDP جهان را شامل می شود. در سال 2006 کشور چین نسبت به سال 2003 با رشدی بیش از دو برابر متوسط رشد اقتصاد جهان جایگاه خود را از مکان ششم به مکان چهارم اقتصاد جهان ارتقا داده است. GDP چین در سال 2006 حدود 2668 میلیارد دلار بوده است
اسلاید 8: صندوق بین المللی پول در گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان در سال 2009» به بررسی شاخص های مختلف اقتصادیکشورهای جهان پرداخته استبالاترین و پایین ترین تورم در گزارش صندوق بالاترین نرخ های تورم جهان در سال 2009 پیش بینی شده است. براساس این گزارش، کشور اتیوپی با 2/42 درصد بالاترین نرخ تورم جهان را به خود اختصاص خواهد داد. جزایر سیشل با 2/39 درصد، ونزوئلا با 4/36 درصد، (رتبه های دوم تا سوم) را اشغال خواهند کرد. پس از آن، کنگو با 9/33 درصد، میانمار با 22 درصد، پاکستان با 20 درصد، گینه با 4/18 درصد و ایران با 18 درصد به ترتیب رتبه های چهارم تا هشتم بالاترین نرخ های تورم جهان را دارا خواهند بود. ایران با این نرخ تورم، رتبه اول خاورمیانه و سوم آسیا را به خود اختصاص خواهد داد. صندوق نرخ تورم ایران در سال 2008 را معادل 26 درصد اعلام کرده بود.
اسلاید 9: در سال 2009، تورم در برخی کشورهای پیشرفته رشدی منفی خواهد داشت. به عنوان نمونه، نرخ تورم آمریکا در سال جاری میلادی 9/0- درصد خواهد بود. این رقم برای کشورهای ایرلند، ژاپن، تایوان، سوئد، سوئیس و دانمارک به ترتیب 6/0-، 1- ، 2 ، 2/0 ، 6/0 و 3/0 درصد پیش بینی شده است. در مجموع، نرخ تورم کشورهای توسعه یافته در سال 2009 به 2/0- درصد خواهد رسید. اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه طی سال 2009 با میانگین نرخ تورم 7/5 درصدی روبه رو خواهند شد.
اسلاید 10: 131;رتبه فساد ايران در بين کشورهاي جهانسازمان بين المللي شفافيت گزارش سالانه خود درباره دامنه فساد مالي و اداري در کشورهاي مختلف جهان را انتشار داده است، اين گزارش براي گستردگي فساد شاخص هايي را تدوين کرده و بر اين اساس، کشورهاي مختلف از نظر وجود ميزان فساد مالي و اداري در هر يک از آنها رده بندي شده اند.به گزارش ايسنا، در گزارش سال 2007 اين سازمان، کشور دانمارک همراه با فنلاند و سنگاپور با شاخص عددي يک داراي کمترين ميزان فساد دانسته شده اند در حالي که کشورهاي برمه و سومالي، با شاخص هاي عددي 179 در پايين ترين رده قرار دارند. ين گزارش براي ايران شاخص عددي 131 را محاسبه کرده که معادل شاخص هاي تعيين شده براي کشورهاي بروندي، هندوراس، ليبي، نپال، فيليپين و يمن است.شاخص نسبت داده شده به افغانستان 172 است که اين کشور را در کنار چاد و سودان قرار مي دهد.
اسلاید 11: در رده بندي کشورهاي خاورميانه، عراق با شاخص 178 داراي بيشترين ميزان فساد مالي و اداري تشخيص داده شده است.سپس به ترتيب قطر (با شاخص 32)، امارات متحده عربي (با شاخص34)، بحرين (با شاخص46)، عمان (با شاخص53)، اردن (با شاخص53)، کويت (با شاخص60)، عربستان سعودي (با شاخص79)، لبنان (با شاخص99)، يمن (با شاخص131)، ليبي (با شاخص131)، ايران (با شاخص131)، سوريه (با شاخص138) و عراق (با شاخص178) قرار دارند. در گزارش سال 2007 اين سازمان، شاخص فساد مالي و اداري براي کشورهاي سوييس 7، کانادا 9، انگليس 12، آلمان 16، ژاپن 17، فرانسه 19، آمريکا 20، ترکيه 63، چين 72، هند 72 و روسيه 143 اعلام شده است
اسلاید 12: بر اساس گزارش جدید صندوق بین المللی پول ، ایران رتبه اول را در آمار مهاجرت نخبگان از میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته دنیا کسب کرده است .ایران در صدر کشورهای نخبه فرست دنیا ؛ زیان ۵۰ میلیارد دلاری ایران در هر سال
اسلاید 13: صندوق بینالمللی پول در این مورد گزارش داده است که سالانه حدود ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیلکرده به امید زندگی و یافتن موقعیت های شغلی بهتر از کشور خارج میشوند . این صندوق بین المللی در گزارش خود می افزاید که رقم خروج حدود ۱۸۰ هزار نخبه تحصیلکرده از ایران ، به معنی خروج سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز از کشور استطبق این آمار هماکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از ۱۷۰ هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی میکنند و طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه ۳/۲ نفر با مدرک دکترا، ۱۵ نفر با مدرک کارشناسی ارشد، و صدها نفر با مدرک کارشناسی از کشور مهاجرت کرده اند .
اسلاید 14: كيفيت زندگي درجهان:فرانسه اول، ايران از آخر ششمبا اعلام شاخصهاي در بيش از 215 شهر از 196 كشور جهان، بهترين و بدترين نقاط جهان براي زندگي در سال 2007 معرفي شدند.در اين گزارش همچنين از دو كشور فرانسه و عراق نيز به عنوان بهترين و بدترين كشورهاي جهان براي زندگي ياد شده است اما نكته قابل توجه در اين ميان، قرار گرفتن ايران و نيز تهران در انتهاي جداول جهاني است به طوري كه از بين 196 كشور جهان، كشور ايران بعد از كشورهايي چون روآندا، اتيوپي، آنگولا و زيمبابوه در پله يكصد و نود جهان قرار گرفته است و تهران نيز همچنان به تثبيت موقعيت خود در قعر جدول يعني جايگاه يكصد و هفتاد و هفتم جهان اصرار مي ورزد.
اسلاید 15: شاخص توانمندی نوآوری های تکنولوژيکی سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد ( آنکتاد) اعلام کرد : ايران از لحاظ شاخص توانمندی نوآوری های تکنولوژيکی در ميان 117 کشور در رتبه هفتادو پنج جهان قرار دارد.آنکتاد ، شاخص نوآوری های تکنولوژيکی هر کشور را بر اساس دو معيار فعاليتهای تکنولوژيکی و توانمندی های انسانی می سنجد.برای سنجش فعاليتهای تکنولوژيکی نيز تعداد کارکنان بخش های تحقيق و توسعه در هر کشور به نسبت جمعيت آن کشور و تعداد دانشمندان هر کشور ، هزينه های تحقيق و توسعه و همچنين موارد علمی ديگر مورد محاسبه قرار می گيرند.
اسلاید 16: بر پايه اين گزارش ، در ميان کشورهای خاورميانه نيز ايران پس از اسرائيل ،اردن ، عربستان ،مصر ،کويت ، بحرين و قطر در رتبه هشتم از لحاظ شاخص بالای نوآوری تکنولوژيکی قرار گرفته است .اين گزارش حاکی است ، کشورهای اردن در رتبه 40 ، عربستان 55 ، مصر 56 ، کويت 57، بحرين 61، قطر 66 ، ايران 75 ، امارات 76، سوريه 89 ، عمان 90 و يمن در رتبه 104 جهان قرار گرفته اند.در سطح جهان نيز سوئد بالاترين شاخص نوآوری را در اختيار دارد و با شاخص 979 هزارم در رتبه نخست جهان جای گرفته است . پس از سوئد ، کشورهای فنلاند ، آمريکا ،دانمارک ، نروژ، استراليا ،کانادا ، انگلستان ، بلژيک ،هلند،ژاپن ، زلاندنو ،سوئيس ، ايسلند ، تايوان ،فرانسه ، اتريش ، آلمان ، کره جنوبی و اسپانيا به ترتيب بيست کشور برتر جهان از لحاظ شاخص نوآوری تکنولوژيکی هستند.بر پايه همين گزارش ، کشورهای موزامبيک ، آنگولا ، اتيوپی ، اريتره ، هائيتی ، جيبوتی ،ماداگاسکار، موريتانی ،يمن و تانزانيا نيز به ترتيب ضعيف ترين شاخص های نوآوری را در سطح جهان در اختيار دارند.
اسلاید 17: ایران جزء کشورهای متوسط و در رده 94 قرار دارد. این رتبه در سال انقلاب یعنی 1979، 110 بوده است. در حدود 30 سال، ایران تنها 16 پله پیش تر آمده است. رشد شاخص در ایران از کشورهائی مانند مصر، کره، گامبیا، الجزایر، عمان، عربستان، نپال، تونس، هند ، سنگاپور، مالزی، چین و حتی بنگلادش کمتر بوده است.
اسلاید 18: مقایسه برخی شاخص ها امید به زندگی: بیشترین ژاپن با 3/82 سال، ایران 97 با 2/70 و کمترین زامبیا با 5/40 سال.سرانه درآمد: لوگزامبورگ با 60228 دلار در صدر، ایران با 7968 دلار 71 و مالاوی با 667 دلار در قعر.شاخص فقر انسانی: اول چاد، ایران 79 و باربادوس در قعر.نرخ بیسوادی بزرگسالان: بورکینافاسو در صدر با 4/76، ایران 58 با 6/17 درصد و استونی کمترین با 0.2 درصد.
اسلاید 19: تغییر ماهیت کار: آن چیزی که در ارتباط با واژه کار مطرح است تغییر بسیار سریع آن از کار دستی به کار دانشی است.(Drucker,1980) در مطالعات اخیر صورت گرفته تعداد نیروهای دانشگر برآورد شده در صنایع فن آوری اطلاعات در حدود 72٪ (13٪ مدیریتی، 15٪ کارهای دفتری و 44٪ فنی و تخصصی) و تعداد نیروهایی که مستقیما درگیر فعالیتهای تولید بوده اند قریب 13٪ برآورد شده است. این روال بیانگر آنست که عمده سازمانها رویکرد جدیدی را در قبال جذب و بکارگیری نیروهای کار اتخاذ کرده اند.(Nickols,2003).تفاوت اصلی میان کارهای دستی و دانشی در اینست که کارهای فکری و دانشی بر محور اطلاعات استوار است، در حالی که اصلی ترین عامل در انجام کارهای دستی و فیزیکی ابزار و مواد در دسترس هستند. در واقع کارگران فیزیکی نیازی به دانش و مهارت زیاد برای انجام کار ندارند، زیرا مواد را از یک نفر گرفته و پس از انجام تغییرات مقتضی به دیگران انتقال می دهند، اما در خصوص دانشگران مهمترین حالت انجام کار، پردازش داده های ورودی در اختیار کارکنان می باشد
اسلاید 20: کار دانشیویژگی هاکار دستیاطلاعات محورمحور کارمواد محوررفتارهای پوشیدهفرایند کاررفتارهای آشکارپایینوضوحبالاغیرمستقیم و طولانیدستیابی به نتایجمستقیم و فوریگستردهدانشمحدودسیاستها و تخصصتوازن قدرتسیاستها و پست سازمانیغیرخطی-موازیماهیت کارخطی-متوالیسازمان یافتهجوابگوییترسیم شدهنیروی کارمنابع استانداردهادیگرانکارکنترل شوندهنیروی کارنیروی کارکنترل کنندهمدیرهمکاری و مشارکتاندازه گیری عملکردمطیععاملنقش نیروی کارابزارجدول 1-ویژگی های کار دستی و دانشی(Nickols,2003)
اسلاید 21: ویژگی های دانشگران: از مهمترین ویژگی نیروی های دانشگر می توان موارد زیر را برشمرد:روحیه آنها به شکلی است که در مقابل تنبیه شکننده و تشویقها عامل بسیار مهمی در انگیزش آنهاستنزد دانشگران شغل و ماهیت آن، اولویت اصلی استعلاقه فراوانی به تغییر در شغل دلخواه خود دارندبه همکاران و احترام و توجه آنها بیشتر دل می بندند، تا مافوق های سازمانیعامل اصلی انگیزش آنها کسب موفقیت در شغلشان استبرای محیط کاری خود اهمیت زیادی قائل هستنددر نتایج کسب شده از کار، دنبال تنوع هستندوابستگی اندکی به اطلاعات در اختیار دارند و برای کسب اطلاعات بیشتر و بروزآوری آنها تلاش می کننددانشگران افرادی پرسشگر هستند و برای رسیدن به پاسخ های مورد نیاز، سئوالات فراوانی را مطرح می کنندبه ضوابط و مقررات موجود در سازمانها خیلی پایبند نیستند و تمایل فراوانی به تغییر و دگرگونی در ساختارهای موجود دارندنسبت به کار و تخصص خود، تعهد زیادی دارندبه آزادی عمل در انجام پروژه ها و کارهای سازمان، اهمیت زیادی می دهند
اسلاید 22: الف) آموزش در مفهوم توسعه و پرورش منابع انسانی هدف ایجاد مهارت هایی است، که فرد بتواند خود را برای احراز مشاغل بالاتر و یا مسئولیت های سنگین تر آماده کند. بنابراین برنامه های آموزش توسعه منابع انسانی به منظور رشد افراد بدون ارتباط با مشاغل جاری یا آتی سازمانی است. این بدان معنا نیست که نتیجه حاصل از برنامه های آموزشی توسعه در مشاغل جاری یا آتی افراد سازمان بدون استفاده باشد، بلکه برنامه هایی طراحی می شوند و در یک کلام هدف برنامه های آموزش توسعه اینست که سازمان را همیشه زنده و پابرجا نگه دارند، تا روند انطباق و تغییر روشها و سیاستهای سازمان به سهولت انجام پذیرد.
اسلاید 23: راهبردهای جدید آموزش در ارتباط با پرورش نیروهای دانشگر شامل سه مرحله اساسی است که به شرح زیر می باشد:الف) مرحله نیازسنجی: شامل داشتن نگرش آموزش جهت دار و استفاده از روش منطقی بر اساس منابع زیر:بررسی نیازمندیها، الزامات و نیازهای کسب و کاربررسی وضعیت رقبای سازمان و شناسایی محورهایی که برای سازمان، انحصار رقابتی ایجاد میکنداستفاده از دانش های در حال تولیدبهره گیری از دیدگاه ها و تجارب خود دانشگران
اسلاید 24: ب) تدوین محتوای مورد نیاز پرورش دانشگران: این محتوی بر اساس اصول زیر طراحی می گردد:اصل تازگی محتویاصل موقتی بودن محتویاصل خلاق برانگیز بودن محتویاصل منحصر به فرد بودن محتویاصل قابلیت تبدیل سریع محتوی به محصولج) تدوین راهبردهای آموزش دانشگران:راهبرد آموختن چگونگی یادگیری برای دانشگرانراهبرد تولید و انتقال دانشراهبرد یادگیری در عملراهبرد یادگیری تیمی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.