علوم انسانی و علوم اجتماعیرسانه و شبکه‌های اجتماعی

فناوری پیامک (استفاده از پیامک در رسانه نگاری)

صفحه 1:
فناوری پیامک استفاده از پیامک در رسانه نگاری استاد : دکتر محمد سلطانى فر نگارش :طاهره ساعدی درس : تکنولوژی های جدید ارتباطات

صفحه 2:
موژورنالیسم در کنار اشکال تازه رسانه نگاری » نوشتن برای موبایل نیز. به عنوان شکل تازه رسانه نگاری مطرح شده است موبایل ژورنالیسم. نوشتن و انتشار گزارش‌های خبری با استفاده از. قابلیت‌های روزافزون گوشی‌های موبایل با قابلیت اتصال به اینترنت است. هر نوع خبر نویسی تخصصی که تنها برای مشاهده و دریافت توسط گوشی های موبایل تهیه شده باشد به عنوان رسانه نگاری مبتنی بر موبایل یا موژورنالیسم مطرح است

صفحه 3:
نت فناوری های تلفن همراه سای بای مرش سوه ل اول یا سیستم‌های آنالوگ که فقط برای انتقال صدا از آنها استفاده ل دوم یا سیستم‌های دیجیتال» فناوری مورد استفاده در شبکه موبایل ‎ae ۳‏ ایران. ‏5 که یکسری خدمات بنام خدمات حامل (863۲61 ‎J ‎. ‏از قبیل امکان ارسال پیام کوتا تعریف صندوق صوتی و‎ Gervices ‏قور یه‎ ils ely ‏ل ۲۰۷۵ که علاوه بر انتقال صدا و خدمات توانایی انتقال داده با استفاده ‏ای ای را ده شبکه ایرانسل از این نسل است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
فناوری های تلفن همراه * - نسل ۳ که فناوری‌هایی را پشتیبانی می‌کند که در نسل‌های قبلی نیست. از جمله انها می‌توان به تماس‌های ویدیویی» با رگذاری فایل‌های ویدیویی انتقال اطلاعات با سرعت بالا» خدمات مبتنی بر موقعیت و ... اشاره کرد. * نسل 5 که اغلب اپراتورهای تلفن همراه در دنیا به این فناوری روی اورده اند * در ایران اپراتور سوم به تازگی در کرج راه اندازی شده است .

صفحه 5:
پیشینه تلفن همراه در ایران تلفن همراه از سال ۷۳ در ایران شروع به کار کرد. 5 دیرتر وارد اییان‌شد. اين فناوری از سال ۱۹۹۰ در اروپا راه اندازی شد و در سال ۹۸ به سرویس ‎SMS‏ در ایران از سال ۱۳۸۱ ارایه شد. eye 0

صفحه 6:
کارکردها و ویژگی های تلفن همراه لا امروزه تلفن همراه به یک ابزار مهم ارتباطی در ایران و جهان تبدیل شده است » علت اصلى اين امر نیز كار كردها و قابليتهاى فراوان اين وسيله ارتباطى جند منظوره امست . برحخى از اين قابليتها عبارتتد از ۱- سرعت انتقال پیام ل] ۷- ارسال و دریافت 55 و ۱۳/5 لا ۳- دوربین عکاسی و فیلمبرداری لآ »- امکان ارسال عکس و فیلم 03 ۰- دریافت امواج رادیو ؛تلویزیون و ماهواره 00 لا ‎-٩‏ رایانه لا ۷- وسیله اتصال به شبکه اینترنت (ler ‏ردب اکترنیکی 65۳5(سیم مین میت‎ ۸ Qo oon

صفحه 7:
کاربردهای موبایل برای اطلاع رسانی موبایل وسیله ای چند رسانه ای دوربین عکاسی ۳ دوربین فیلمبرداری رکوردر تايب مشاهده متن (كتاب » روزينامه و انواع فايل ها) وسيله توزيع اطلاعات و اخبار از طريق ييامك ‎(SMS)‏ ©

صفحه 8:
SMS. a * پیام کوتاه به عنوان اصلی ترین وسیله انتقال پیام و خبر از طریق موبایل مطرح است. * روزانه حدود 000 میلیون پیام کوتاه در شبکه موبایل در ایران مبادله می شود. در روزهای مناسبتی تا یک میلیارد افزوده می شود. دم ‎٠‏ ضریب نفوذ موبایل در ایران 00 درصد است ‎ ‎ ‎3 ‎ ‎

صفحه 9:
كاراكترهاى زبانها در 51115 لأبراساس استانداردهاى موجود در تلفن همراه» طول بيام كوتاه مبادله شده بین دو دستگاه تلفن همراه با خط لاتين حداکثر ۱۲۰ کاراکتر است كه اين تعداد کاراکتر ۱۶۰ بایت حافظه ذخیره می‌کند. اما نوشتن پیام در سرویس پیام کوتاه براى خط فارسی۰ ۷ کاراکتر بوده و همان ۱۶۰بایت حافظه را ذخیره می کند. که به معنی ۲ برابر بودن هزینه پیام های کوتاه فارسی در شرایط برابر است .

صفحه 10:
راه‌اندازی سرویس 91۷15 تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران از آماده شدن سرویس پیام کوتاه (51۷15) تلفن ثابت از لحاظ فنی طی ماه های آینده خبر داده است: نمونه فنی سرویس 915 تلفن ثابت ساخته شده است و هم اکنون در فاز تست قرار دارد. اين سرویس در استان فارس به صورت پایلوت در حال اجرایی شدن است * در استان تهران هم راه اندازی شده است

صفحه 11:
سرویس‌های ارزش افزوده پیام کوتاه اگر سرویس پیام کوتاه را به عنوان سرویس پایه در نظر بگیریم؛ خدماتی که باعث شوند ارزش بیشتری برای پیام کوتاه نسبت به حالت پایه ایجاد شود» ‎yh peng Ful Ol‏ اين دسته از سرویس‌ها امکان برقراری تعامل با مشتریان یا گروه خاصی از افراد را در هر زمان» هر مکان و بصورت آنی برای شرکت‌ها فراهم میکنند. یک سرویس ممکن است بر اساس معیارهای مشخص به مشتری ارائه شود مثل سرویس‌دهی براساس زمان‌های از پیش‌تعیین شده» رویدادهای تعریف‌شده ویا ارسال درخواست توسط کاربر نهایی.

صفحه 12:
سرویس‌های ارزش افزوده پیام کوتاه * اين سرویس‌ها به گونه‌الی طراحی شده‌اند که به سادگی امکان انسجام و تطابق آن با سیستم‌های عملیاتی موجود فراهم می‌شود. * از طرفی ویژگی‌های منحصر به فرد این سیستم» کاربری و نگهداری آنرا تسهیل کرده است.

صفحه 13:
سرویس‌های ارزش افزوده پیام کوتاه لأ سرويس های 51795 قادر بهارائه طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها و رامحل‌های نوین و پیشرفته پیام‌دهی است که برخی از آن‌ها عبارتند از: لا اعلام موجودی حساب بانکی» انتقال وجه سرویس اطلاع رسانی» سرویس اطلاع رسانی نرخ سهام؛ سرویس پیام تبریک تولد» ‎Rule) oes! Sour‏ ‎jail to SMS , SMS to Email ,.,,.‏ » ارسال بيام انبوه از طريق وب» اطلاع رسانی اخبار» سرویس نظرسنجی و مسابقه» سرویس‌های ۱01001() و انتقال ترافیک سرویس‌های مبتتی بر 5۱۷15.

صفحه 14:
اپراتورهای پیامک شرکت ارتباطات سیار و مخابرات جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی اصلی ارئه خدمات پیام کوتاه در ایران می باشند سیستم های پیام کوتاه در ایران به سه بخش تقسیم شده است: ۱ سامانه پیام کوتاه با پیش شماره ۱۰۰۰ ۲ سامانه پیام کوتاه با پیش شماره ۲۰۰۰ ۳ سامانه پیام کوتاه با پیش شماره ۳۰۰۰ Bs

صفحه 15:
۱سامانه پیام کوتاه با پیش شماره ۱۰۰۰: ‎ply ola, os 20‏ گستران ‎http.//ra hyabvas.co U ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏می باشد. معمولاتعرفه ای ارزان یز نخواهد داشت. طبق اعلام این شرکت ثبت شماره اختصاصی با پیش شماره ۱۰۰۰ سالاه است. ‏1 به عنواننتها مركز رسمى لبت شماره اختصاصى يبام كوقاه با بيش شماره ‎٠١٠١‏ از سوى شركت ارتباطات ساير متخب شده امست. لين نشرتكت از سال +۱۳۸ در زمیه خدمات ارزش اقزوده بيام كوتاه فعاليت نموده است که یکی از بروویدرهایاصلی پمک مى باشد. ‏فبت شناره اتصامی بیش شماره ۱۰۰۰ اه لی ۱6 رقنی نقدور است. ‎10 ‏راید شوه تام باییل يار‎ Cl ‏0 مامه يهام كوقاه برفامه فرقب سه 7 ۱۰۰۰۰ ‎۱۰۰۰۹۰ ‏ساماه پم کرت شیک خر‎ O ‏۳ مین کر راو ‏1 تعرفه هاى ثبت شماره اختصاصى با بيش شمه ۱۰۰۰ در صورت رند و یمه رن بسبر مفاوت است و قيمت نهابى بس از بررسی این ش کت اعلاممی شود ‎O‏ پاین بودن سرعت ثبت شماره و عدماستعلامعمومی آزادبردنشماره از مایب و کیفیت با در ارسال ها و دریفت ها از محاسن این شماره ‎a ‎a

صفحه 16:
۲ سامانه پیام کوتاه با پیش شماره ۲۰۰۰ : ۳ سر کت اتبه داده 2 داز ‎adpdigital.comU‏ Oo لا شرکت آنیه داده پرداز در سال ۱۳۸۲ برای ۲ در ایران میباشد. بار استفاده از پرونکل 51/121 را جهت ارسال و دریافت برایرن مطرح نمود و با پشنهاد استفاده از لين تكنولوذي به شرکت ارباطات ساره آن را ه صورت موفقیت آمیز آزمایش کرد. در سال ۱۳۸۶ با اتخاب در مناقصه شر کت ارتباطات سیار (با پیش شماره ۰۲۰۰۰ ب عون یکی از الي دهند كان الى خدمات ارزش افزوده بيام كوتاء مطرح ‎aes‏ اپرب ارزشمند ۷ ساله خود در اين صنعت؟ ارسال بش از ۳۰۰ ميليون بيام كوتاه در سال وارايه خندمات به بيش ۰ مشتری؛ به عنوان شاخص ترین شرکت در ارایه خدمات پیام کوتاه در ايران به شمار مى رود. به عنوان نها ارنه دهنده خدمات پیام کوتاه با پیش شما

صفحه 17:
۳۰۰۰ ‏کوتاه با پیش شماره‎ ply lela. لأم رکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) نها ارنه دهنده خدمات پیام کوتاه با پیش شماره ۳۰۰۰ در ایران می باشد. Magfa.irU لآ اين مركز از سال 1784 از سوى شركت ارتباطات سيار به عنوان ارائه دهنده رسمی خدمات پیام کوتاه متصوب گردیده شد. ثبت شماره اختصاصی با پیش شماره ۳۰۰۰ از 7 الی ۱4 رقمی مقدور است در شماره ؟ و ۷ و ۸ کاریر اعداد بعد از ۳۰۰۰ زا می تواند انتخاب نماید ولی در شماره های ۱۰ و ۱۲ و 6 رقمى » ۸ رقم اول شماره را شر کت ارنه دهنده تین میتماید تعرفه ثبت شماره اختصاصی رند و معمولی در شماره های 7 و ۷ و ۸ رقمی بسیار متفاوت است. تعرفه ثبت شماره اختصاصی رند و معمولی ۱۰ و ۱۲ و ۱6 رقمی را شرکت ارائه دهنده خدمات تعیین می کند. oo oo

صفحه 18:
مودم 251۷) یک قطعه سخت افزاری است که یک یا چند سیم کارت درون آن قرار داده می گیرد و به صورت اکسترنال از طریق پورت | 56112 یا 58لا به کامپیوتر متصل می شود. مودم 351) در واقع موبایل صنعتی که از طریق سیم کارت و نرم افزاری که روی کامپیوتر نصب می شود با شبکه تلفن همراه ارتباط برقرار می کند. نرم افزارهایی برای ارسال پیام کوتاه از طریق مودم 511 ) وجود دارند که امکان ارسال پیامک را به صورت محدود فراهم می کنند. حداکثر تعداد ارسال ممکن با مودم //29) فقط ۳۰۰ پیامک در ساعت است.

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
محدودیت های مودم ‎GSM‏ در ارسال بيام کوتاه با مودم /351) محدودیت های اعمال شده روی سیم کارت ها که توسط اپراتورهای تلفن همراه اعمال شده حداکثر تعداد مجاز را به ۲۵۰۰ پیام کوتاه در ۶ساعت محدود می کند پس از ارسال تعداد مذ کور سیم کارت تا روز بعدی قفل خواهد شد. این محدودیت جهت مدیریت ترافیک شبکه تلفن همراه اعمال شده است

صفحه 22:
خبر پیامکی چیست؟ خبر پیامکی خبر کوتاهی است که به منظور دریافت توسط موبایل تهیه شده است. (جمله خبری بالا دقیقا 20 کاراکتر و 48۴ کلمه است .) خبر پیامکی بلید مختصر و مفید بوده و از تعداد مجاز کاراکترهای پیامک ((90) کاراکتر) تجلوز نکند. اين تعداد کاراکتر تقریبا بین ‎SO‏ ‏تا 000 کلمه است. این تعداد برای زبان فارسی به کمتر از نصف كاهش بيدا مى كند يعنى (720 کلراکتر و حدود 0 تا 5) کلمه. سابقه ارسال اخبار پیامکی در ایران به بیش از چهار سال نمی‌رسد از ی این عرصه می‌توان خبرگزاری برنا و روزنامه همشهری را نلم برد خبر پیامکی بلید از قواعد تیتر نویسی و لید نویسی تبعیت کند.

صفحه 23:
تکنیک های تهیه خبر ‎Sly‏ ۲5 باید از واژه‌های آشنا و رسا استفاده کرد بايد روشنء دقیق و بدون ابهام باشد. باید حتی‌المقدور حاوی فعل باشد هرچه کوتاهتر باشد (به‌ثرط آنکه مهم‌ترین مطلب را به‌طور دقیق برساند) مناسب‌تر است بايد حاوی خبر باشد وازه اول بايد به‌نحوی انتخاب شود که بیشترین تأثیر را بر خواننده بگذارد

صفحه 24:
تیتر یا لید؟ تیتر وظایف مشخصی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: بیان خبر در فشرده‌ترین شکل» تفکیک مطالب» هدایت مخاطب به خواندن خبرء تأثیرگذاری بر افکار عمومی و کاربرد آن در صفحهارائی . تاثیر گذارترین تیترها 6 کارکرد مهم دارند : 0 مخاطبان را هدف قرار مي دهند. 2 توجه مخاطبان را جلب مي کنند. - پیام پیچیده را انتقال مي دهند. ‎-P‏ خواننده را بسوي خبر مي کشانند.

صفحه 25:
قواعد لید نویسی * از واقعه ای تورا خبر خواهم کرد وآن را به دو حرف مختصر خواهم کرد لید خلاصه مهمترین بخش خبر است .جالب ترین و پرهیجان ترین موضوع ‏ تازه ترين رخداد و محکم ترین بخش خبر را باید با کلمات جذاب ‏ بدیع » جاندار » قاطع و هیجان انگیز در لید خبر نوشت . در تهیه وتتظیم خبر» مهمترین کار نوشتن مقدمه یا لید ۱630)) به صورت خلاصه و فشرده است.در واقع لید چیزی نیست جزهمان چند جمله اول خبر که هدایت گر مخاطب به درون خبر است.

صفحه 26:
قواعد ليد نویسی * لید باید کوتاه » درست و رسا باشد » هرجه ليد كوتاه تر باشد » جذاب تراست . ليد خوب حداكثر بين ‎٠١-١8‏ كلمه است . * ازذكر مطالب مبهم وكلى و كم اهميت و جزيى در ليد بايد خوددارى شود. * نام و نام خانوادكى افراد را در صورتى در ليد ذكر مى كنيم كه مخاطب بتواند مسوولیت و نقش او را در ذهن مجسم کند»

صفحه 27:
قواعد ليد نویسی در غير اين صورت براى معرفى افراد در ليد بايد از مسووليت و سمت و دیگر خصوصیات مربوط استفاده کرد. در ليد بايد سعی شود به عناصر شٌ شش گانه خبری پاسخ داده شود . در ليد نباید شک و تردید در موضوع خبر رسوخ نماید و همچنین از مجهول نویسی در لید باید پرهیز کرد. جز در موارد استثنایی نباید لید را با زمان ومکان شروع کرد. نتیجه واقعه یا رویداد تاحد ممکن باید در لید آورده شود.

صفحه 28:
ارزشهای خبری معیارهایی که به کمک آن می توان وقایع را ارزش یابی کرد و به تنهایی یا گاه با تر کیب با یکدیگر‌یک رویداد را پدید آورد و در ماهیت خود رویداد وجود دارند ارزشهای خبری نامیده می شوند. درب رگیری ( جامعیت) » شهرت » تضاد » استثنا » تنوع ( تعداد ومقدار ) »مجاورت » تازگی ‎ttp://hamshahritraining.ir/news-vare.‏ 50

صفحه 29:
عناصر شش گانه خبر * که کی » کجا؛ چه » چرا» چگونه * یک خبر درست باید دارای عنصرهای شش گانه فوق الذ کر باشد و باید دقت کرد که مخاطب بتواند پاسخ به این پرسشهارا خود بیابد.

صفحه 30:
عناصر شش گانه *_که: نشان دهنده انسانها » جانوران » سازمانها و یا چیزهایی است که در رویداد حضور و یا دخالت دارند و یا رویداد به گونه ای با آنان در ارتباط است . * کی : نشان دهنده زمان وهنگام رویداد است. * کجا: نشان دهنده مکان رویداد است که علاوه بر موقعیت محل باید فاصله آن را با نقاط مهم ديكر ( مركز استان » مركز كشور»... ) بيان كند. جه : نشان دهنده موضوع آنجه كه رويداد را تشكيل مى دهد است. جرا : نشان دهنده انككيزه اى است كه يديد آورنده رويداد مى باشد. چگونه : نشان دهنده چگونگی رویداد است و ترتیب و کیفیت آن را مشخص می کند.

صفحه 31:
اصول اخلاق حرفه ای خبر پیامکی اگر دریافت خبر پیامکی مستلزم پرداخت پول از سوی دریافت کننده است این امر باید به اطلاع او رسانده شود خبر گمراه کننده برای مخاطب ارسال نشود. مخاطب را اسپم نکنیم خبرهای اصلاحی را برای مخاطب ارسال کنیم صراحت » صداقت و انصاف و دقت و سرعت در خبر رسانی پیامکی رعایت شود.

صفحه 32:
نکات کلیدی در تتظیم خبر پیامکی 0- تبلیغی شدن اخبار و یا اغوای مخاطب برای تحمیل نظر یا جریان خاص سلیقه‌ای آفت پیامک خبربی است. ©- ارسال پیامک خبری باید براساس نیاز و ذانقه‌سنجی ©- یک نوع اطلاع‌رسانی غیراختیاری به مخاطب است تناقض دریافت اخبار پیامکی با حقوق شهروندی - ضرورت تدوین استایل بوک یا شیوه نامه ارسال پیامک خبری در سازمان,

صفحه 33:
نکات کلیدی در تتظیم خبر پیامکی © به هم ریختن تمرکز مخاطب با زنگ پیامک خبری 2- تحمیل کردن زمان به مخاطب (بسیاری از مخاطبان زمان بندی خاصی برای مطالعه اخبار دارند) 0 حجم بالای ارسال پیامک‌های خبری از کارکرد آن می‌کاهد. 9- تلفن همراه حریم خصوصی افراد است 00- خبرهایی که با پیامک ارسال می‌شوند» نباید خبر عادی و فاقد جذابیت باشند

صفحه 34:
نکات کلیدی در تتظیم خبر پیامکی 0- خبری بفرستید که گیرنده مایل باشد آن را برای دوستش باز انتشار کند ©- نه تنها موضوع خبر پیامکی بلکه ساعت مورد نظر مخاطب نیز قابل برنامه ریزی است . ©0- خبر. پیامکی نباید ابهام آفرین باشد. ۴ برخی اعنقاد دارند : تیتر, دروازه ورود به خبر است و نمی‌شود آن را به تنهایی پیامک کرد. - گزارش لحظه به لحظه فعالیت مدیران سازمان غلط است

صفحه 35:
نکات کلیدی در تتظیم خبر پیامکی 0 پیامک خبری نباید جهت گیری سیاسی و القایی داشته باشد. ۶2 خیلی از افراد و مسئولان فرصت کافی برای مراجعه به رسانه‌ها ندارند و همین پيامک‌ها هستند که آنها را در جریان اخبار روز قرار می‌دهند. 0 اگر رسانه‌ای اخبار جانبدارانه و غلط ارسال کند» مردم به سرعت این مساله را فهمیده و از آن رسانه فاصله می‌گیرند 9- پیامک‌های خبری باید تنها رویکرد خبری داشته باشند و از تحلیل بپرهیزیم

صفحه 36:
نکات کلیدی در تتظیم خبر پیامکی ۰ 20 پيامک‌های بلند و تحلیلی مخاطب را خسته می‌کند ۰ 20 سامانه پیامکی باید دوطرفه باشد یعنی امکان دریافت نظرات را نیز داشته باشد.

صفحه 37:
چگونه اسپمر نشویم؟ هیچ گاه بیش از 0 خبر در روز برای مخاطبان خبر پیامکی » خبر ارسال نکنیم. فرستادن تمام خبرهای تولیدی برای همه مخاطبان شما را به اسپمر(هرزنامه فرست) تبدیل می کند. باید سعی کرد علائق مخاطبان را دسته بندی کرده و برای هر فرد خبر. مورد علاقه اش را ارسال نمود هر دو هفته یکبار پیامی حاوی امکان لغو اشتراک برای مخاطب ارسال نمود

صفحه 38:
خبرگزاری های پیامک فرست در ایران * تقرییا اغلب خبرگزاری های ایرانی برای مخاطبان خود خبر پیامکی نیز ارسال می کنند

صفحه 39:
چه تعداد خبر پیامکی بفرستیم؟ * حداکثر 9 خبر در روز برای هر مخاطب. * در صورت دسته بندی مخاطبان می توان چندین برابر خبر برای مخاطبان متنوع ارسال نمود

صفحه 40:
چه زمانی خبر پیامکی بفرستیم؟ * ارسال به موقع و سریع خبرهای مهم و فوری * ارسال خبرهای تازه شب گذشته تا صبح در ساعت ‎BP‏ ‏بامداد. ‏* ارسال خبرهای مرتبط با رخدادهای آینده ۶ ارسال خبر فوری برای مخاطبان نشستها و جلسات و کنفرانس ها ۶ ارسال دعوتنامه ها به صورت پیامک در زمان مناسب * ارسال لینک خبرهای مهم در سایت همراه با آدرس مستقیم

صفحه 41:
نمونه خبرهای پیامکی قسمت چهل و ششم از مجموعه روایی - تصویری کتاب دا" ساعت 0 فردا 0)دی‌ماه با روایت شیرین بیناء بازیگر سینما و تلویزیون روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود مجموعه برنامه تلویزیونی آپابوس" با رویکرد و معنوی در 00 قسمت با همکاری آستان قدس رضوی تهیه و از 00 دی ماه هر پنجشنبه از شبکه دو روی آنتن می‌رود گزارش تصویری/ ادامه تظاهرات حامیان جنبش فتح وال‌استریت" در نیویورک کاریکاتور/ برخورد ایران با تحری گزارش تصویری/ تصاویر منتخب از رزمایش بزرگ ولایت 00 در خلیج فارس کاریکاتور// اقتدار نيروي دريايي ایران صوت/ پایگاه اینترنتی دفتر رهبر معظم انقلاب کلیپ صوتی "0 دی" را از مجموعه الحظهشناسى' منتشر كرد

صفحه 42:
نمونه خبرهای پیامکی گزارش تصويري// جشن آغاز سال نو ميلادي در کشور هاي مختلف گزارش تصويري/ دیدار اعضاي اتحادیه انجمن اسلامي دانشجویان اروپا با رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۰/۱۰/۱ صوت// يايكاه اينترنتى دفتر رهبر معظم انقلاب کلیپ صوتی امام خمینی(رم)" را از مجموعه لحظه‌شناسی" منتشر کرد کاریکاتور// بستن ننگه هرمز فیلم// کلیپ تصویری" به مناسبت سالگرد مقاومت 00 روزه مردم غزه در برابر حملات رژیم صهیونیستی کاریکاتور// تلاش آمریکا و سازمان ملل برای پناهندگی منافقین گزارش تصویری// نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان اصوت// يايكاه اينترنتى دفتر رهبر معظم انقلاب كليب صوتى 'الجزاير و افغانستان' را از مجموعه لحظهشناسی منتشر کرد گرافیک اطلاع رسان// دانستنی‌های شگفت‌انگیز درباره سر انسان اتحادیه اروپا برای مذاکرات بدون پیش شرط با ایران اعلام آمادگی کرد دور جدید گفتگوهای ایران و 0+0 بعد از نامه آتی جلیلی به اشتون لاریجانی: کاندیدای قم هستم/ فرمایش مراجع برای من مهم است

29,000 تومان