علوم انسانی و علوم اجتماعی

فنون و روش های راهنمایی و مشاوره

صفحه 1:

صفحه 2:
[1۳ 7 Meee DRCICM. SC Mee eC Rel pei ‏یکسانی استفاده می شود.‎ SEs ens) ‏مشاوره - رأی دیگری را در انجام کاری خواستن‎ " * راهنمایی فرآیند یاری دهنده ای است که بصیرت فرد را در زمینه ای ‎ne recy)‏ ا ا ا ا ل 20 و ك3 سخنرانى هم مى تواند نوعى راهنمايى باشد. اا ا ا ا 6 ا 0 ا ا ا ۳ ا ا ا ا ا 1 ل می زند. زا

صفحه 3:

صفحه 4:
9 er ese eee ea Beh re pereee ery ee | epee Spy Rpt frit) Pat Prone Oy

صفحه 5:
*اجزای یک ارتباط 0-0000 0 ‏ا‎ ‎9 ‏و‎ ‎00 web! aS we Jobs ul 52 jISal 9

صفحه 6:
ere ere ac teal ‏منطور شناخت» تغبير رفتار, افزايش سازكارى و حل‎ 3 ‏مكل را‎ پذیرش بدون قید و شرط همدلی اعتماد خلوص

صفحه 7:
3005 ee UP en dee et ‏ا‎ ‏قدم زدن‎ * باورهاى اورا يذيرفتن *مشاور و مراجع همسفر هستند 0 elitr pve v Fg ‏هست”“‎ 000 te ‏چیزی است که من‎ *همدلی با همدردی متفاوت است

صفحه 8:
*مراجع را به عنوان یک انسان بپذیریم *از داوری کردن بپرهیزیم ۱ را برون ریزی کند

صفحه 9:
نقش بازى نكردن و شعار ندادر ‎iloror‏ 0 3 آنجه 9 داشتن ۳ و

صفحه 10:
7 ارزش است. نود ثانيه ى اول در ايجاد اعتماد بسيار مؤثر است 00 Sener mele ree

صفحه 11:
و ‎dott SylagSi ailosro wie 39 bw syloy cull?‏ *بایکانی ها امتیت داشته باشد *عدم بیان راز مراجع حتی برای همسر و دوست صمیمی *کد گذاری بهترازدرج مشخصات است

صفحه 12:
قضاوت کردن و برچسب زدن بی توجهی به کلام مراجع نصيحت كردن بسته بودن سرزنش كردن صداهاى اضافى در آوردن تمسخر و استهزاء بی توجهی به شأن اجتماعی افراد

صفحه 13:

صفحه 14:
مقدمه شروع کار گوش دادن فعال توضیح مشکل و تسهیل قبل‌از تماس‌مراجع و مشاور آماده) (مشاوره می‌شوند تماس‌ب رقرار مشود و اعتماد اولیه) (لیجاد می‌شود تمرکز بر روعآگاهو دلنشکنونل (مراجع (لنعكا سمحتوا و احساسو خلاصه كردر) (... روياروبمو قابكيرىمجدد و)

صفحه 15:
رت

صفحه 16:
عمومی و قابل دسترس تر- امن - به مراجع فرصت تفکر و خودکاوی می دهد - آمکان تبادل فایل وجود دارد - مراجع هر ساعت از روز که بخواهد با مشاور .«امكاتية في كم هزينه و قابل دسترس - به مراجع ...فرصت تفکر و خودکاوی می دهد ...کم هزینه - ارتباط همزامان ایمیل تالار چت 2 ارتباط همزامان- امکان ارتباط غیر کنفرانس كلامى خوب صوتى تصويرى - امنيت ...“بالا Ol age ‏...ارتباظ همزامان-‎ ارتباط غير كلامى ضعيف - ارنباط ... غير همزمان اریتباط غیر همزمان-امنیته ائین- - ایتباط غیر کلامی‌متوسط ‎sly‏ افرادی که سرعت تایپ پایین دارند تا مناسب - ارتباط غیر کلامی متوسط - لازم است مشاور و مراجع همزمان آنلاین -..باشند ‎YL aia...‏ دسترسی عمومی هنوز فراهم ‎ond...‏

صفحه 17:
بزرکترین :۰ ۰ مشاوره تلفنی غیر حضوری بودن آن و ‎SS‏ لل ‎pe‏ لكت

صفحه 18:

صفحه 19:
شمارا *مدت انتظار *موزیک انتظار pales be iid slr Sing” ‏*سکوت اعتماد افزا در محیط‎ * ابزار در دسترس مشاور باشد ا ا 0 *مشخص بودن کد و نام و تخصص مشاور ا ا 0 Patent Pret reve OCC ‏ا‎ *مشخص بودن فرایند مشاوره

صفحه 20:
مهارتهاق لازم براى يك مشاور Vie ern ad ۳ ‏ا‎ ‏روشن سازی‎ * 0 8 ا ل اك ؟ مواجهه و رویارویی و * سازمان دادن و رهبرى مكالمات 27 ار * آغاز و پایان * تشویق و هشدار

صفحه 21:
اضطراب مشهود انجام درخواستهای غیر منطقی مرا غرق شدن در درد و رنج مراجع عدم شناخت تکنیک ها تکیه بر دانش پیشین و عدم بروز رسانی داشته ها کمال گرایی عدم صداقت در بیان نواقص و محدودیت ها تکبر و خودبرتر بینی وابستگی عاطفی به مراجع عدم ارجاع در زمان نیاز

صفحه 22:
۳ ‏ار ار بر ار‎ see ‏بر روى سايت يا نرم افزار و در دسترس عموم قرار‎ ‏دهيد.‎ ا ال ا ا 0 نواقص أن مطلع كنيد و رات ای رای ی را را موجود در مشاوره غیرحضوری, پیام شما را درک نمی کنند در دسترس قرار دهید *فقط در حیطه صلاحیت و تخصص خودتان مشاوره بدهید سر را ا پنهان نکنید Bs eg us ‏ا‎

صفحه 23:
*مراجع عصبانی ا 00 سوك ” 1 000 her sted bea ‏ا 0 رك‎ ا ا 0ت *نخبگان *کودکان و افراد نابالغ *اختلالات روانی:پزشکی,تعذیه

صفحه 24:
اومانیستی الوهی :خداوند به یکی از پیامبرانش این‌چنین وحی قرمود ‎Poona eprint Mrs Taco lh eran 0 Macey eben Dip ee al‏ RECESS 1 eeu beeen Cored Ini eptys Nov asrt area Carer BF) ‏ا‎ eet ol ese ‏برطرف سازد؟‎ ‏تفنتیر المیزآن, دبل یه 180 سوره بفره‎

صفحه 25:

به نام خدا فنون و روش های راهنمایی و مشاوره (ویژه ی مراکز مشاوره غیرحضوری ) .منابع :دیوید گلدارد .مفاهیم بنیادین مشاوره مسائل کاربردی،اخال قی و قانونی در درمان اینترنتی )(2001Monique manhal بهمن 1392 علی خواجه نژادیان – دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده مفهوم راهنمایی و مشاوره ‏در زبان فارسی ،واژه های راهنمایی و مشاوره دربیان معانی تقریبا یکسانی استفاده می شود. راهنمایی = هدایت و ارشاد مشاوره = رأی دیگری را در انجام کاری خواستن ‏راهنمایی فرآیند یاری دهنده ای است که بصیرت فرد را در زمینه ای افزایش می دهد و موجب شناخت و باال رفتن کمال و معرفت فرد می گردد .پند و اندرز ،مطالعه کتاب ،حل جدول و گوش دادن به یک سخنرانی هم می تواند نوعی راهنمایی باشد. ‏مشاوره یک رابطه یاری دهنده است بین مراجع و مشاور. مراجع با کمک مشاور به بررسی و تجزیه و تحلیل مشکل خود اقدام می کند و از موارد ناشناخته آگاه می شود و زندگی مطلوب تری برای خود رقم می زند. راهنمایی جنبه پیشگیری و مشاوره جنبه درمانی دارد انواع ارتباط کالمی ...)Verbalگفتگوی رو در رو،تلفن،ایمیل،نامه و ) ‏انواع ارتباطات ...) non verbalتن صدا،حالت چهره،تماس چشمی ،لمس،سکوت( غیرکالمی مراجع و مشاور معموال ترکیبی از ارتباطات کالمی و غیر کالمی را با هم برقرار می کنند انواع دیگری از ارتباطات غیر کالمی سکوت،فضای شخصی،وضعیت ظاهر،وضعیت بدنbody، ‏languageو... رابطه یاری دهنده ‏اجزای یک ارتباط گیرنده ارتبNNNNاط یNNNNک فرآینNNNNد تعاملی و برگشت ناپذیر اسNNNNت کNNNNه اطالعNNNNات، احساسات و افکار در آن تبادل می شود پیام از طریق کانال بازخورد فرستن ده خصوصیات ارتباط یاری گرانه ارتباط یاری گرانه ارتباطی است که بین مشاور و مراجع به منظور شناخت ،تغییر رفتار ،افزایش سازگاری و حل شود. می برقرار مراجع مشکل پایه های یک ارتباط یاریگرانه پذیرش بدون قید و شرط همدلی اعتماد خلوص راز داری همدلی دنیا را از چشم مراجع دیدن و با او در باغچه تجربیاتش قدم زدن ‏باورهای اورا پذیرفتن ‏مشاور و مراجع همسفر هستند باید مراجع به اینجا برسد که بگوید ” :این دقیقا همان چیزی است که من منظورم هست“ ‏همدلی با همدردی متفاوت است پذیرش بدون قید و شرط مراجع را به عنوان یک انسان بپذیریم ‏از داوری کردن بپرهیزیم اجازه دهید بدون ترس از انتقاد شما ،فرآیندهای درونیش را برون ریزی کند خلوص ‏نقش بازی نکردن و شعار ندادن ‏همخوانی و یکپارچگی شخصیت آنچه در توان داشتن را عرضه کردن اعتماد تا زمانی که مراجع به مشاور اعتماد نکند گفتگوها بی ارزش است. نود ثانیه ی اول در ایجاد اعتماد بسیار مؤثر است. در نتیجه همدلی فنی و خالصانه و پذیرش بی قید و شرط، مراجع به خودش جرأت میدهد در مورد خصوصی ترین مسائلش با شما صحبت کند. رازداری مشکالت مراجع ،نقل و نبات مجلس شما نیست یادداشت برداری ها در جایی محرمانه نگهداری شود ‏بایگانی ها امنیت داشته باشد عدم بیان راز مراجع حتی برای همسر و دوست صمیمی کد گذاری بهتر از درج مشخصات است موانع یک ارتباط یاورانه رفتارهای کالمی رفتارهای غیرکالمی قضاوت کردن و برچسب زدن بی توجهی به کالم مراجع نصیحت کردن بسته بودن سرزنش کردن صداهای اضافی در آوردن تمسخر و استهزاء .... بی توجهی به شأن اجتماعی افراد .... فرآیند رشد و بالندگی مشاور فرآیند یک جلسه مشاوره تدارک قبل از تماس مراجع و مشاور آماده( )مشاوره می شوند مقدمه تماس برقرار می شود و اعتماد اولیه( )ایجاد می شود شروع کار تمرکز بر روی آگاهی و دانش کنونی( )مراجع گوش دادن فعال )انعکاس محتوا و احساس و خالصه کردن( تشخیص و توضیح مشکل و تسهیل در تغییر نگرش ) ...رویارویی و قاب گیری مجدد و( دشواری ها و ارائه راهکار و معرفی( بررسی گزینه ها و اقدام تسهیلینکتهحل مهم نیست ها نقش مشاور این )گزینه که مسیری را ختم جلسه کند انتخاب حرکت که مراجع باید در آن کردن( )خالصه کند ،بلکه باید محیطی را فراهم کند که مراجع بتواند به بهترین شکل تصمیم بگیرد که در کدام جهت حرکت کند نگاهی مهندسی به یک فرآیند مشاوره ای مطلوب تنظیم نقشه وبرنامه مشاوره تشخیص مشکل و نیاز مراجع ارزیابی مراجع انواع مشاوره های غیر حضوری مبتنی بر ابزار دیجیتال عنوان ابزار مزایا معایب ایمیل عمومی و قابل دسترس تر -امن -به مراجع فرصت تفکر و خودکاوی می دهد – امکان تبادل فایل وجود دارد – مراجع هر ساعت از روز که بخواهد با مشاور ...مکاتبه می کند ارتباط غیر کالمی ضعیف – ارتباط ...غیر همزمان تاالر گفتگو کم هزینه و قابل دسترس -به مراجع ...فرصت تفکر و خودکاوی می دهد ارتباط غیر همزمان -امنیت پائین - -...ارتباط غیر کالمی متوسط چت ...کم هزینه -ارتباط همزامان برای افرادی که سرعت تایپ پایین دارند نا مناسب -ارتباط غیر کالمی متوسط -الزم است مشاور و مراجع همزمان آنالین ...باشند ویدئو کنفرانس ارتباط همزامان -امکان ارتباط غیر کالمی خوب صوتی تصویری -امنیت -...باال ...هزینه باال مکالمه صوتی مبتنی بروب ...ارتباط همزامان -هزینه پائین دسترسی عمومی هنوز فراهم ...نشده بزرگترین مزیت مشاوره تلفنی غیر حضوری بودن آن و بزرگترین عیب آن نیز غیرحضوری بودن است نوع ارتباط با مراجع ابزار موضوع مشاوره تلفنی کتاب آیا تلفن به تنهایی ظرفیت برقراری ارتباط مشاوره !ای را دارد؟ کتابی که مطالعه آن منجر به ایجاد شناخت جدید و تغییر رفتار و زندگی مطلوب !تر شود شرایط مطلوب فضای مشاوره تلفنی ‏شماره تماس ‏مدت انتظار ‏موزیک انتظار ‏ویژگی های فنی خط تماس ‏سکوت اعتماد افزا در محیط ‏ابزار در دسترس مشاور باشد ‏مشخص بودن آدرس و مکان مرکز ‏مشخص بودن کد و نام و تخصص مشاور ‏مشخص بودن جایگاه حقوقی مرکز ‏امکان مستند سازی منظم ‏مشخص بودن فرایند مشاوره مهارتهای الزم برای یک مشاور ‏گوش دادن فعال ‏سؤال کردن باز و بسته ‏روشن سازی ‏انعکاس محتوا و احساس مشاور باید برای هر مراجع ،روشی جدید ‏پاسخ های کوتاه خلق کند .راههای رسیدن به خدا به تعداد ‏سکوت .انسانهاست ‏مواجهه و رویارویی ‏قاب گیری مجدد(پس فرزند شما بیش فعال نیست ،شما اندکی کم حوصله شده اید) ‏سازمان دادن و رهبری مکالمات ‏خالصه سازی ‏مواجهه با مقاومت ‏آغاز و پایان ‏تشویق و هشدار خطاهای مربوط به مشاوران تازه کار اضطراب مشهود انجام درخواستهای غیر منطقی مراجع غرق شدن در درد و رنج مراجع عدم شناخت تکنیک ها تکیه بر دانش پیشین و عدم بروز رسانی داشته ها کمال گرایی عدم صداقت در بیان نواقص و محدودیت ها تکبر و خودبرتر بینی وابستگی عاطفی به مراجع عدم ارجاع در زمان نیاز برخی قوانین و ضوابط اخالقی بدون کسب اجازه از مراجع ،اجازه ندارید اطالعات او را بر روی سایت یا نرم افزار و در دسترس عموم قرار دهید. باید مراجع را از محدودیتهای مشاوره های غیرحضوری و نواقص آن مطلع کنید باید امکانات مکملی را برای مراجعینی که بدلیل نواقص موجود در مشاوره غیرحضوری ،پیام شما را درک نمی کنند در دسترس قرار دهید فقط در حیطه صالحیت و تخصص خودتان مشاوره بدهید کد شناسایی و تخصص و سابقه ی خودتان را از مراجع پنهان نکنید در مورد مراجعین خاص(معلولین،کودکان و ،)...کسب ع- مراجعین خاص ر جا ا ع ‏مراجع عصبانی ا رجمشاوره فقدان و سوگ ا ‏مراجع خودکشی (تأخیر -تعویق -ارجاع)اع ‏ایدز و بیماری های واگیردار رج ‏منحرفین اخالقی و بزهکاران ا ‏نخبگان ‏کودکان و افراد نابالغ ‏اختالالت روانی،پزشکی،تغذیه ........... اعتماد به نفس یا اعتماد به مالک نفس تفاوت فهم اومانیستی و فهم الوهی :خداوند به يكى از پيامبرانش اين‌چنين وحى فرمود َأَلْم َيْعَلْم [َأَّن ] َمْن َطَر َقْتُه ناِئَبٌة ِمْن َنواِئبى َأَّنُه ال َيْمِلُك َكْش َفها َاَحٌد َغْيرى ِاّال« »ِمْن َبْعِد ِاْذنى آيا (كسى كه به غير من اميدوار است) نمى‌داند كه اگر براى او حادثه‌اى پيش آيد ،جز به اذن من كسى نمى‌تواند آنرا برطرف سازد؟ تفسير الميزان ،ذيل آيه 186سوره بقره

51,000 تومان