فولدینگ
اسلاید 1: فولدینگفیلسوف: دلوزفولد: چین و لایه/ لایه های هزار تو هر لایه در کنار لایه دیگر، همه چیز در کنار هم است.هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیتی ندارد، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست، همه چیز افقی است.
اسلاید 2: مبنای فکریفلسفه ای افلاطون ستیز و دکارت ستیزاز نظر دلوز، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است. هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد. زیر بنا و روبنا وجود ندارد.فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد.این فلسفه در پی از بین بردن دوگانگی هاست. فولدینگ مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای تمدن غرب و بویژه منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است.
اسلاید 3: مبنای فکریفولدینگ عمودگرایی، طبقه بندی و سلسله مراتب را مردود می داند و بجای آن افقگرایی را مطرح می کند. از نگاه دلوز، جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا، زمان فشرده شده، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است. دلوز، هستی و اجزا آن را همواره در حال شدن می بیند.
اسلاید 4: مبنای فکریریزوم: گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان، ساقه آن به صورت افقی و زیر خاک رشد می کند. برگ های آن خارج از خاک است. با قطع بخشی از ساقه آن، این گیاه از بین نمی رود.، بلکه همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند. بنیان فکنی اندیشه غرب: عقلانیت غرب به صورت سلسله مراتب عمودوار، درخت مدار و مرکز مدار است. فلاسفه همواره در جستجوی بنیاد و ریشه بوده اند. (دلوز / گاتاری)در نقطه مقابل ریزوم چند پارگی است. تعدد است. تعددی آزاد از قید یگانگی. نظام مبتنی بر تعدد ریزوم است و با ریشه و انشعابات آن تفاوت دارد. .
اسلاید 5: مبنای فکریریزوم خود صورت های مختلف دارد، از گسترش سطحی منشعب در همه جهان تا برآمدگی و غده. عامل ارتباط و دگرزایی. هر نقطه از آن می تواند به نقاط دیگر آن وصل شود. برخلاف درخت که در نقطه ای ثابت ریشه می گیرد، ریزوم حتی هنگامی که شکسته یا از هم گسسته شود باز می تواند حیات از سر گیرد و در جهت های دیگر رشد کند. در عین حال که لایه لایه و وابسته به مکان است، می تواند از جای خود برکند، به پیش رود. حلقه های پیوند و شبکه ارتباطی جدید ایجاد کند. ریزوم سبب ارتباط نظام های بسیار متفاوت و نامتجانس می شود.
اسلاید 6: مبنای فکری ریزوم متشکل از واحدهای مختلفی نیست، بلکه از تجمع جهت های گوناگون تشکیل شده است. نه آغازی دارد، نه پایانی، همیشه در بین راه است. ماهیت آن بی وقفه تغییر می کند.همواره قابلیت برهم خوردن، ایجاد پیوند، واژگون شدن و تغییر راه را دارد. راههای ورود و خروج آن متعدد است.ریزوم نظامی فاقد مرکز و رده بندی، عاری از دلالت و بدون راهبر است.
اسلاید 7: دلوز مانند دریدا قرائت تک معنایی را مردود می داند و معتقد به قرائت ها و تفسیرهای مختلف و تفاهم، تعامل و تحمل قرائت ها نسبت به یکدیگر و در کنار یکدیگر است.هیچ واقعه، هیچ پدیده، هیچ کلمه و هیچ اندیشه ای وجود ندارد که معانی متعددی نداشته باشد. در نتیجه تنها جهان قابل شناسایی، جهان تمایزها است. یا به عبارتی دیگر جهان تفسیرها. (داریوش شایگان)راه های بی شمار به خانه ای می رسند، درهای متعدد قصر باز و بسته می شوند. همه چیز، چندگونگی معنا را تثبیت می کند.(بابک احمدی)مبنای فکری
اسلاید 8: تاثیر در معماریبحث فولدینگ در معماری از اوایل دهه 1990 مطرح شد .به تدریج معماران نامدار دیکانستراکشن مانند پیتر آیزنمن، فرانک گری، زاها حدید و حتی معمار مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا کردند. (بحث دیکانسترکشن در معماری در دهه 1980 مطرح شد.) از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ: بهرام شیردل، جفری کیپنیز، گرگ لین و چارلز جنکزهمانند دیکانستراکشن، خاستگاه فلسفه فولد، فرانسه و معماری فولدینگ در آمریکا بوده است.
اسلاید 9: این معماران پیچیدگی را با وحدت یا تقابل نشان نمی دهند،بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر، پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند. این کار باعث از بین بردن تفاوت ها نمی شود، باعث ایجاد یک پدیده همگون و یکپارچه نیز نمی گردد. بلکه سبب می گردد این عوامل و نیروها به صورت نرم و انعطاف پذیر با یکدیگر عجین می شوند. هویت و خصوصیت هریک از این عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لایه های زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر شکل می دهند، در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند.
اسلاید 10: نظریه دیکانستراکشن، جهان را به عنوان زمینه هایی از تفاوت می دید و این تضادها را در معماری شکل می داد. در فولدینگ این منطق تضاد گونه در حال نرم شدن است تا خصوصیات بافت شهری و فرهنگی را به گونه ای بهتر مورد استفاده قرار دهد.معماران دیکانستراکشن عدم هماهنگی ها ی درون پروژه را در ساختمان و سایت نمایش می دادند و این نقطه آغاز پروژه آنها بود. در معماری فولدینگ، تفاوت ها را در تقابل نشان نمی دهند.، بلکه آنها را به صورت انعطاف پذیری درهم می آمیزند و یک منطق سیال و مرتبط را دنبال می کنند.
اسلاید 11: اگر در گذشته پیچیدگی و تضاد از دل تقابل های درونی پروژه بیرون می آمد، در حال حاضر خصوصیات مکانی، مصالح و برنامه به صورت انعطاف پذیری روی همدیگر تا می شوند، در حالی که هویت هریک حفظ می شود. معماری فولدینگ در مقیاس شهری در جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی قرار دارد. فرم های انعطاف پذیر نه به صورت کامل هندسی هستند و نه به صورت دلبخواهی.در مقیاس شهر، این لایه های تا شده و انعطاف پذیر، نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوت اند و نه مطابق با آنند، بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند و آنها را در منطق پیچ خورده و منحنی خود جای می دهند.
اسلاید 12: فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته(گرگ لین). قابل انعطاف کردن فضاها به گونه ای که جوابگوی تفاوت های بی شماری باشد.... باید معماری جدیدی وجود آورد که با افکار و زندگی زمان خود انطباق داشته باشد . فرهنگ و تمدن موجود را غنی تر سازد.... انسان با گذشت زمان، افکار و خصوصیاتش تغییر می کند، معماری هم باید به تبع آن تغییر کند.(بهرام شیردل)مطرح شدن فرم ضعیف در معماری فولدینگ بر اساس فلسفه آن: فرمی که قابل انعطاف است و خود را با شرایط محیطی وفق می دهد. همانطور که ژله با شکل ظرف خود تطبیق می یابد. لذا فرم ها یا لایه های معماری فولدینگ، در مجاور و همتراز یکدیگر به صورت انعطاف پذیر و در انطباق با شرایط کالبدی، اجتماعی و تاریخی محیط در سایت قرار می گیرند.(پیتر آیزنمن)ن
اسلاید 13: نمونه بنای فولدینگ: مرکز گردهمایی کلمبوس(آیزنمن) نمونه بنای دیکانستراکشن: مرکز وکسنر برای هنرهای بصری(آیزنمن)
اسلاید 14: :
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.