صفحه 1:
صفحه 2:
ارائه:ناطق
عبا سقلیزاده
صفحه 3:
صفحه 4:
#واکنش يا پلسخی است که در مورد اعمال یا افکار یک
شخص به او داده میشود یا از او دریافت میشود
#یک رابطه کمک کننده بین دهنده و گیرنده که موچب
افزايش درك متقلبل میشود
#میتواند مثبت يا منفی باشد
صفحه 5:
راهنما برای دادن فید بک:
۱- فید بک باید مفید باشد
۲- فید بک باید اختصاصی باشد نه کلی و مبهم
۳- مربوط به رفتارهای جدید باشد
۴-باید در مورد رفتاری باشد که قابل تغییر است
۵-هر پر يك يا دو مسئله اصلى راجع به فيديك را مطرح كنيد
ع- بيش از ارائه فيد بك در مورد دريافت و ارزيابى وضعيت با
ديكران مشورت كنيد
صفحه 6:
راهنما برای دادن فید بک منفی:
۱- باید احساس اعتماد متقابلی با دریافت کننده فید بک ایجاد
شده باشد تا او مطمئن شود فید بک ناشی از علاقه و تمایل به
کمک رسانی است
۲- فید بك باید توصیفی باشد. نه ارزیابی کننده
۳-هنگام دادن فید بک مطمتئن شوید که فکر دریافت کننده
جای دیگری نیست
۴-امکان بحث در مورد فید بک را فراهم آورید
3
صفحه 7:
۴ قانون فید بک
١-فيد بک باید مقبول و مطلوب باشد
۲-فید بک بخاطر نفع دریافت کننده ارسال میشود
۳- فید بک تنها احساس و مشاهده ارسال کننده در زمان ارسال است
۴- طرفین باید برای وضوح بیشتر خواهان نظرات سایر افراد حاضرنیز
باشند
۵- فید بک وقتی معنی دار تر است که بلافاصله پس از واقعه باشد
ع- فيد بك بايد توصیفی باشد. نه ارزیابی کننده
/ا-فيد بك بايد اختصاصى باشدء نه کلی و مبهم
8- فيد بك بايد مفيد و با معنى و مهم باشد
صفحه 8:
مهار تهای اساسی
ارتباط بین فردی
صفحه 9:
طبیعت وخصوصیات ارتباط
بين فردی:
“ارتباط بين فردى را میتوان به
صورت ارتباط رو در رو بين
هم آگاه هستند تعریف
کرد»,وخصوصیات ان عبارتست
از:
صفحه 10:
اصول مهارتیهای بين فردى:( '21.01)
۵9 - سوال كردن
۲- 601110] 15 كوش كردن
۳- 5617۷110() مشاهده کردن
۴- 16111۳0 ارائه اطلاعات
صفحه 11:
سوال كردن:
عبارتست از کاوش- بررسی و بیرون کشیدن نکات مبهم چیزی
و پی بردن به سرشت یا جزئیات آن
جه جيز سوال كنيم:
#واقعيات- احساسات- نظرات- تناقضات- سكوت- ساير
واكنشهاى كلامى و غيركلامى مخاطبان مثل اخم و خاراندن سر
* أن جيزى كه دانستنش براى ما جهت رفع مشكلات مخاطب
ضرورى است
صفحه 12:
چرا سوال می کنیم:
۱- برای دانستن- جستجو کردن - روشن کردن و کسب درک
عمیقتری از واقعیات- موضوعات - احساسات و نظرات
۲- برای ترغیب فرد دیگر به برقراری ارتباط- بیان کردن
جزئیات و رک گویی در مورد دانسته ها- احساسات و نظراتش
۳- برای هدایت ارتباط به سوی یک موضوع خاص
۴- برای اینکه مخاطب مان احساس کند که ما به آنچه او برای
گفتن دارد علاقه مندیم.
صفحه 13:
چگونه سوال کنیم:
۱- بایدبه نحوی عادی- ساده- اتفاقی و دوستانه سوال کنیم
۲- باید با استفاده از لغات تکنیکی - مطرح کردن سوالات
پیچیده- سوالات فراوان در یک زمان خودداری کرد
۳- سوالات را به نحو صادقانه ای بپرسید
۴- سوالات باز منجر به گرفتن اطلاعات بیشتری میشود
۵- احساسات فرد را در نظر بگیرید
۶- اطمینان بدهید که اطلاعات محرمانه خواهد Bile
۷ گر لازم شد سوالات بیشتر و عمیقتری بپرسید
۸-عزت نفس- نجابت و بزرگ منشی مراجعه کننده را به
صفحه 14:
گوس دادن
#عبارتست از توجه کردن به صداهایی که با گوش شنیده
مى شود .
#شامل مشاهده کردن ) با استفاده از ساير حواس) 0 درک
شنونده Cal
صفحه 15:
ما به چه چیزی گوش می دهیم.
۲ - نظرات و احساسات
۳ - روش صحبت کردن و بیان مطالب توسط فرد
۴ - خلق مراجعه کننده ( غمگین - خوشحال)
۵ - معنی سکوت ( بی تفاوتی - ترس = خجالت - خشم - متوجه نشدن)
۶ - موضوعاتی که بیان نمی شوند ولى او را آزار می دهند .
بطور کلی تمام اینها در ۳ پیام فرستنده خلاصه میشود:
۱-معانی لغوی و واقعی کلمات
۲-معنی ورای معانی تحت اللفظی کلمات
۳-آنچه فرستنده راجع به خود به عنوان یک فرد مى كويد
مثلاً اگر کارمندی بگوید:من همیشه به اهداف خود در تنظیم خانواده می رسم. یعنی
١ - من هرگز شکست نمی خورم
۲ - من برتر از همکارانم هستم
- من بسیار هوشیار » با وجدان .منظم و متعهد هستم.
صفحه 16:
چرا ما گوش می دهیم
۱ - تا اطلاعلت و درک مورد نیاز را بدست آوریم
۲ - تا به دیگران اجازه دهیم آزادانه و صادقانه تمام مطالب
۳ - تا به درک و بصیرت عمیق تری نسبت به مشکلات
برسيم ٠١
صفحه 17:
چگونه گوش می دهیم.
۱- دقت و علاقه کامل ( عدم خمیازه و عدم قطع ارتباط
۲ - عدم سانسوران قسمت از پیام که با اعتقادات ما تضاد
دارد
۳ - کمک a گوینده جهت برقراری ارتباط بین افکار و
احساساتش
۴ - هشیارانه
۵-فعالانه و با درک
۶ - پا احترام
صفحه 18:
مشاهده:
عبارتست از دیدن »حس کردن و توجه کردن به نکته
استفاده از یک یا همه حواس برای بررسی چیزی جهت
درک بهتر است .
صفحه 19:
چه چیزی مشاهده می کنیم.
۱ - نکات فردی : طرز ایستادن »,حرکات »حالات صورت؛
طرز لباس پوشیدن » راه رفتن, لحن کلام ,خلق و احساس
کلی فرد.استفاده از وقت weg
وت محیط فیزیکی فرد : صداهاء تصویرها ole lag. و هوا
- محیط اجتماعی فرد: دوستانش ءافراد موثر بر
او ,فرهنگ »رسوم و رفتار اجتماعی
صفحه 20:
چرا مشاهده می کنیم ؟
انگیزشی جمع آوری کنیم.
:#تا ما را در نتیجه گیری در مورد یک وضعیت انگیزشی
راهنمایی کند.
:نا بهتر بتوانیم فرد را درک کنیم.
صفحه 21:
چگونه مشاهده می کنیم ؟
١ - كاملاً - با همه حواس
۲ - با مهارت و آرامش
۳ - با تلاشی در درک او (بدون احساسات شخصی )
۴ با دقت
صفحه 22:
گفتن :
بیان کردن »ارتباط برقرار کردن «شریک شدن اعلام کردن .گزارش
کردن
#عملی است که توسط مشاور برای بزبان آوردن یک عقیده ,یک
نظر ,احساس يا واقعیت صورت می گیرد.
جه عى كوييم:
۱ - اطلاعات » واقعیات
۲- احساسات بافکار ,عقاید .نظرات ۰ ۳نتخابها
۴-دلایل - توضیحات
ه-نحوه عمل ( روشها )
ع-آنجه بايد در مورد موضوع كفت - فوايد آن » راه حل باورهای غلطء
مشكلات و....
صفحه 23:
برای چه(چرا) می گوییم :
#برای ارائه اطلاعات
#برای تلاش در درک بیملر
#برای حمایت از گفته ها . ادعاها
#اطمینان بخشی
#برای حل تناقضات / تصورات غلط
#برای رفع اشکالات در برقراری تفاهم
##برای ابراز صمیمیت
#براى قانع كردن
صفحه 24:
حكونه بايد گفت:
*: با استفاه از وازه هاى ساده »واضح و غير تهديد كننده
# تلاش کنید يك مصاحب سرزنده باشيد.
*: با استفاده از وازه هايى كه مراجعه كننده مايل به شنيدن
آنهاست
با احتراز از لغات طرد کننده
yh عع لصحي
۶ با استفاده از نوشته ها و اسباب بصرى
* كامل و دقيق بودن
۳ با ملاحظه كردن ديكران
صفحه 25:
نکات اساسی در مورد گفتن
۱ - دقت : گرامر - هجی - ظاهر اشکال »واقعیتها و اعداد
۲ - ایجاز:مختصر و مفید
اعتقادم بر این است که معتقدم
بابكار كيرى — به وصسيله
در مقامى هستم كه مى توانم -- قادرم
۲-وضوح : منسجم - ساده - آشنا - غير انتزاعى
مکالمه صحبت
مداخل - كرآمد
ديسمنوره ---دردزمان خونریزی قاعدگی
۴ - سادگی
صفحه 26: