phisiology_varzeshi_2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فیزیولوژی ورزشی ۲”

فیزیولوژی ورزشی ۲

اسلاید 1: فیزیولوژی ورزشی 2دکتر رسول حمایت طلباستادیار دانشگاه تهران

اسلاید 2: منبع درسی:کتاب: فیزیولوژی ورزشی 2تالیف: اسکات کی. پاورز، ادوارد تی. هاولیانتشارات: دانشگاه پیام نور

اسلاید 3: فصل اول سیستم عصبی :ساختار و کنترل حرکت

اسلاید 4: اهداف این فصل:نظام عملکردی عمومی سیستم عصبی را شرح دهید.ساختار و عمل یک عصب را توضیح دهید.مسیرهای یک بازتاب عصبی را رسم کنید و هر قسمت آن را نام گذاری کنید.دپلاریزه شدن ، پتانسیل عمل و رپلاریزه شدن را تعریف کنید.

اسلاید 5: نقش گیرنده های موضعی را در کنترل حرکات شرح دهید.نقش گیرنده های دهلیزی را در حفظ تعادل توضیح دهید.نقش مراکز مغزی را در کنترل حرکات ارادی شرح دهید.ساختار و عمل سیستم عصبی غیر ارادی را توضیح دهید.

اسلاید 6: اعمال عمومی سیستم عصبی کنترل محیط داخلی بدن(همکاری با سیستم غدد درون ریز)کنترل ارادی حرکات برنامه ریزی بازتابهای نخاعی تحلیل تجارب لازم برای به خاطر سپردن و فرا گرفتن

اسلاید 7:

اسلاید 8: ارتباط بین تارهای حسی و حرکتی سیستم عصبی محیطی و سیستم عصبی مرکزی

اسلاید 9: ساختار نرونجسم سلولی: مرکز عملیاتی هر نروندندریتها: بخش دریافت کننده ایمپالسهای عصبی و انتقال آنها به جسم سلولیآکسون: انتقال پیامهای الکتریکی از جسم سلولی به سایر نرونها یا اندامهای عمل کننده

اسلاید 10: آکسون تارهای عصبی بزرگ توسط لایه ای عایق از سلولهای شوان پوشیده شده اند. سلولهای شوان از مواد لیپو پرئتئینی به نام میلین ساخته شده اند. فاصله میان غشاهای هر دو سلول شوان که مجاور یکدیگر هستند، گره رانویه نامیده می شود که نقش مهمی در انتقال پیامهای عصبی ایفا می کند.

اسلاید 11: اجزای تشکیل دهنده یک نرون

اسلاید 12: تصویری از هدایت سیناپسی، برای انتقال ایمپالس از یک نرون به نرون دیگر لازم است که ایمپالس از یک شکاف سیناپسی عبور کند.

اسلاید 13: فعالیت الکتریکی نرونها پتانسیل استراحتی غشا: یک نرون در حالت استراحت پلاریزه است که بدلیل اختالاف بار الکتریکی دو سوی غشا می باشد که برابر 70 - میلی ولت است و بخش خارخی نرون نسبت به داخل آن دارای بار الکتریکی مثبت بیشتری است. این اختلاف بار به دو دلیل است: 1- نفوذپذیر بودن غشا به یون پتاسیم نسبت به یون سدیم 2- شیب تراکم زیادتر پتاسیم از داخل به خارج سلول

اسلاید 14: فعالیت الکتریکی نرونهاپتانسیل عمل: مثبت شدن بار الکتریکی داخل سلول و دپلاریزه شدن آن را پتانسیل عمل گویند که وقتی محرک نسبتا قوی به غشا وارد شود و یونهای سدیم از کانالهای سدیمی که در اثر اعمال محرک باز شده اند به داخل سلول سرازیر شوند پتانسیل عمل رخ می دهد.

اسلاید 15: ایجاد پتانسیل عمل در اثر افزایش ورود سدیم به داخل نرون: هنگامی که سدیم وارد سلول می شود بار الکتریکی به تدریج مثبت تر شده و یک پتانسیل عمل به وجود می آید.

اسلاید 16: مرحله دپلاریزاسیون

اسلاید 17: مرحله رپلاریزاسیون در زمان رپلاریزاسیون سلول، کانالهای پتاسیم باز شده و یونهای پتاسیم از سلول خارج می شوند.

اسلاید 18: قانون همه یا هیچوقتی یک ایمپالس در یک سلول عصبی ایجاد شد، بدون کاهش ولتاژ آن در امتداد آکسون حرکت می کند . همچنین قدرت پتانسیل عمل مقداری ثابت است یعنی مهم نیست که قدرت محرک چقدر باشد. وقتی اختلاف پتانسیل غشا سلولی به آستانه تحریک برسد مقدار پتانسیل عمل ثابت خواهد بود

اسلاید 19: با رسید به آستانه تحریک، پتانسیل عمل در سلول عصبی ایجاد می شود و در امتداد آکسون حرکت می کند.

اسلاید 20: میانجی عصبی و انتقال سیناپسیسیناپس به محل اتصال یک نرون با نرون دیگر اطلاق می شود. ارتباط بین نرونها در محل سیناپس هنگامی رخ می دهد که مواد میانجی به اندازه کافی به داخل شکاف سیناپسی ریخته شود. مواد میانجی در داخل ویزیکولهایی در درون دکمه های پیش سیناپسی قرار دارند که با رسیدن ایمپالس عصبی در فضای سیناپسی رها می شوند.

اسلاید 21: میانجی ها دو نوعند:میانجی های تحریکی EPSP که سبب دپلاریزه شدن غشا پس سیناپسی و وقوع پتانسیل عمل می شود.میانجی های بازدارنده IPSP که سبب هایپرپلاریزه شدن غشا پس سیناپسی و افزایش مقاومت آن در برای دپلاریزه شدن می باشد

اسلاید 22: وقتی یک ایمپالس عصبی به یک دکمه سیناپسی که در انتهای آکسون قرار دارد می رسد، وزیکولهای سیناپسی مواد درون خود را به داخل شکاف سیناپسی رها می کنند تا ایمپالس عصبی از غشا پیش سیناپسی به غشا پس سیناپسی هدایت شود.

اسلاید 23:

اسلاید 24: گیرنده های پیکریگیرنده های پیکری در واقع اندامهای حسی هستند که در داخل و خارج بدن قرار دارند و انرژی اعمال شده توسط محرکها را به پیام عصبی تغییر داده و توسط سلولهای عصبی حسی به CNS هدایت می کنند.

اسلاید 25: گیرنده های پیکری کدامند؟دوکهای عضلانی اندامهای وتری گلژی گیرنده های مفصلی

اسلاید 26: گیرنده های درک حرکتی واژه درک حرکت به معنی شناخت آگاهانه تر وضعیت اندامهای بدن نسبت به یکدیگر و همچنین پی بردن به میزان سرعت حرکت این اندامها تعریف شده است.

اسلاید 27: گیرنده های درک حرکتی عبارتند از:پایانه های عصبی آزاد: از فراوانترین گیرنده های حسی هستند که نسبت به تماس و فشار واکنش نشان می دهندشبه گلژیها: که در اطراف رباطهای مفصلی قرار دارند شبه گلژیها به فراوانی پایانه های عصبی نیستند ولی عمل آنها شبیه همدیگرند.اندامهای پاسینی: در بافتهای مفاصل قرار دارند و به سرعت نسبت به محرکها و فشار وارد بر آنها سازگار می شوند

اسلاید 28: بازتابهای عصبی قوس بازتابی ازهدایت پیامها به وسیله گیرنده های حسی به CNS و برگشت پیامهای CNS از طریق نرونهای حرکتی به اندامای عمل کننده تشکیل شده است . مسیر بازتاب عصبی عبارت است از:ارسال پیام از طریق عصب حسی به نخاع فعال شدن نرونهای واسطه در نخاعتحریک شدن نرون حرکتی ویژه

اسلاید 29: وقتی یک عضله تا کننده در یک سمت بدن به وسیله یک بازتاب پس زدن تحریک می شود، عضله باز کننده سمت مقابل همزمان منقبض می شود

اسلاید 30: دستگاه دهلیزی و تعادلدستگاه دهلیزی عضوی است که در گوش داخلی قرار دارد و مسئول حفظ تعادل عمومی بدن است. در شکل اسلاید بعدی نقش دستگاه دهلیزی در حفظ توازن و تعادل نشان داده می شود.

اسلاید 31:

اسلاید 32: نقش مغز در کنترل حرکتهای بدن مغز شامل 3 بخش زیر می باشد:1- پایه مغز: پایه مغز شامل بصل النخاع، پل مغزی و مغز میانی می باشد که مسئولیتهای مهمی همچون اعمال متابولیکی، کنترل دستگاه قلبی- عروقی و تعداد زیادی از بازتابهای عصبی را بر عهده دارد.

اسلاید 33: همچنین کنترل حرکت چشم و تنوس عضلانی، حفظ تعادل، کنترل بدن در برابر جاذبه و بسیاری از بازتابهای پیچیده بر عهده شبکه عصبی پایه مغز می باشد. نرونهایی در پایه مغز بطور پیچیده گسترده شده اند که نقش مهمی در هوشیاری انسان ایفا می کنند و تشکیلات شبکه ای نامیده می شوند.

اسلاید 34: 2- مخ: مخ بخش بزرگی از مغز را در بر می گیرد و به دو نیمکره چپ و راست تقسیم می شود. لایه خارجی آنرا قشر مخ گویند که سه عمل مهم حرکتی را ایفا می کند:سازماندهی حرکات پیچیدهذخیره تجارب فراگرفته شدهدریافت اطلاعات حسی

اسلاید 35: 3- مخچه: مخچه در بخش خلفی پل مغزی و پیار پپاز مغز واقع است و نقش زیادی در هماهنگی و نظارت حرکات پیچیده بر عهده دارد. یافته های زیادی دلالت بر این نکته دارند که نقش اولیه و اصلی مخچه از راه پاسخ به پیامهای گیرنده های عمقی به منظور کنترل حرکات ایفا می شود.

اسلاید 36: نقش نخاع در اجرای حرکات یکی از اعمال نخاع بازتاب عصبی استنخاع سهم مهمی را در کنترل حرکات از طریق آماده نمودن مراکز نخاعی برعهده دارد تا یک مهارت دلخواه اجرا شود مکانیسمی که از طریق آن یک حرکت ارادی به وسیله عضلات به اجرا گذاشته می شود میزان سازی نخاعی نامیده می شود. مراکز بالایی مغز مربوط به سیستم حرکتی فقط الگوهای کلی حرکت را نظارت می کنند جزئیات حرکات در سطح نخاعی پالایش واصلاح می شوند.

اسلاید 37: نمودار ساختار و فرایند هدایت یک حرکت ارادی

اسلاید 38: سیستم عصبی غیر ارادیسیستم عصبی غیر ارادی نقش مهمی را در حفظ پایداری محیط داخلی بدن ایفا می کند.عصبهای غیر ارادی به عضله قلب، غدد، عضلات صاف مجرای تنفسی،روده و رگهای خونی می پیوندد. بطور کلی سیستم عصبی غیر ارادی در سطح زیرین آگاهی عمل می کند.این سیستم غیر ارادی از نظر ساختاری و عملکردی به دو بخش تقسیم می شود: سمپاتیک: تمایل به فعال کردن یک عضوپاراسمپاتیک : تمایل به مهار فعالیت یک عضو

اسلاید 39: فصل دومتنفس هنگام ورزش

اسلاید 40: اهداف این فصل:از نقطه نظر فیزیولوژیکی عمل دستگاه ریه را شرح دهید.از نقطه نظر تشریحی اجزا مهم تشکیل دهنده دستگاه تنفس را مشخص کنید.عضلات اصلی عمل دم و بازدم در هنگام استراحت و تمرین را نام ببرید.

اسلاید 41: اهمیت سازگاری جریان خون با تهویه حبابچه در ریه را شرح دهید.چگونگی انتقال گاز در سرتاسر سد گازی- خونی در ریه را شرح دهید.راههای اصلی انتقال O2 و CO2 در خون را توضیح دهید.اثر افزایش درجه حرارت، کاهش PH ، افزایش 2-3 دی فسفو گلیسرات را روی منحنی تجزیه اکسی هموگلوبین شرح دهید.

اسلاید 42: پاسخهای تهویه ای به تمرین یکنواخت با بار اضافی ثابت را شرح دهید. اگر تمرین در هوای بسیار گرم و مرطوب به طول انجامید، چه اتفاقی در دستگاه تهویه روی می دهد؟نظریه عصبی- هومورالی کنترل تنفسی را در هنگام تمرین شرح دهید.

اسلاید 43: پاسخهای تهویه ای به تمرین فزاینده را توضیح دهید و عوامل موثر در افزایش غیر خطی تهویه ریوی را در هنگام فعالیتهایی که شدت آنها بین 50% تا 70% حداکثر اکسیژن مصرفی است، نام ببرید؟محل استقرار گیرنده های شیمیایی و مکانیکی را نام ببرید و عمل آنها را در تنظیم تنفس شرح دهید.

اسلاید 44: تنفستنفس بیرونی: تهویه و تبادل گازها در ریه تنفس درونی: به مصرف O2 و تولید CO2 در بافتها اطلاق می شود. از آنجا که دستگاه تنفسی یا ریوی هنگام فعالیت نقش مهمی در حفظ و نگهداری هومئوستاز گازهای خون دارد درک چگونگی عمل آن حائز اهمیت است.

اسلاید 45: عمل ریه هدف اصلی: دستگاه تنفس فراهم ساختن امکان تبادل گاز بین محیط بیرونی و محیط درونی بدن است.تهویه: تهویه به فرایند مکانیکی حرکت هوا به درون و بیرون ریه ها اطلاق می شود.انتشار: انتشار عبارت است از حرکت تصادفی مولکولها از محیط با تراکم زیاد به محیط با تراکم کم. انتشار در دستگاه تنفس به سرعت رخ می دهد زیرا:الف- سطح وسیعی از ریه ها درگیر این عمل استب- فاصله انتشار بین خون وگازهای ریه بسیار کم است

اسلاید 46: ساختمان دستگاه تنفسی: دستگاه تنفسی شامل مجموعه ای از گذرگاهها و راههای عبوری است که هوا را پالایش کرده و آن را برای تبادل گازی به ریه ها و درون کیسه های هوایی انتقال می دهد.

اسلاید 47: وضعیت ریه ها، دیافراگم و پرده جنب( احشایی و جداری)

اسلاید 48: بخشهای هدایتی و تنفسی دستگاه ریویبخش هدایتی:وظیفه: هدایت هوا به بخش تنفسی و گرم ، مرطوب و فیلتر سازی و پالایش هواشامل ساختارهای تشریحی نای ، نایژه و نایژک ها می باشد.بخش تنفسی:وظیفه: تبادل گازها بین ریه ها و خونشامل برونشیولهای تهویه ای و حبابچه ها می باشد.

اسلاید 49: بخشهای هدایتی و تنفسی دستگاه ریویبخشهای هدایتی و تنفسی دستگاه ریوی

اسلاید 50: نای ، نایژه و راههای عبور هوا که نای و حبابچه ها را به یکدیگر متصل می کند.

اسلاید 51: مکانیک تنفسدم: دیافراگم مهمترین عضله دمی است که موقع انقباض محتویات شکمی را با فشار به سمت پایین و جلو هدایت کرده و همزمان دنده ها به سمت بیرون بلند می شوند که منجر به کاهش فشار درون جنبی و انبساط ریه ها می شودعضلات کمکی درگیر: عضلات بین دنده ای خارجی، سینه ای کوچک ، نردبانی و جناغی- چنبری پستانی

اسلاید 52: بازدم: در هنگام استراحت غیر فعال بوده و در نتیجه افزایش فشار درون ریوی انجام می گیرد. و در هنگام فعالیت با انقباض عضلات راست شکمی و مایل داخل شکمی فعال می شود.مقاومت مجاری تنفسی: عمدتا از طریق قطر مجاری تنفسی تعیین می شود.

اسلاید 53: مکانیزم عمل دم و بازدم

اسلاید 54: تهویه ریویتهویه ریوی به حرکت هوا به درون و یا بیرون ریه ها اطلاق می شود. مقدار هوای تهویه شده در دقیقه از حاصل ضرب تعداد تنفس در دقیقه و مقدار هوای جاری در هر تنفس بدست می آید.V = VT x f

اسلاید 55: فضای مرده تهویه ای: آن مقدار از هوای تهویه ای که در مجار تنفسی باقی می ماند و در تبادلات گازی شرکت نمی کند فضای مرده تهویه ای گویند. و فضای اشغال شده آنرا فضای مرده تشریحی گویند .(VD)

اسلاید 56: تهویه حبابچه ای: آن بخش از هوای استنشاقی که در تبادل گازی شرکت دارند تهویه حبابچه ای گویند.(VA) بنابراین کل تهویه دقیقه ای از حاصل جمع فضای مرده تهویه ای و تهویه حبابچه ای بدست می آید. به عبارت دیگر:V = VA + VD

اسلاید 57: حجم ها و ظرفیتهای ریوی (توسط تنفس نگار اندازه گیری می شود)

اسلاید 58: مفاهیم حجمهای ریویحجم جاری: مقدار هوایی که در هر دم یا بازدم به ریه ها وارد یا از آن خارج می گردد.حجم ذخیره دمی: حداکثر هوایی که پس از یک دم عادی بتوان به ریه ها وارد کرد.حجم ذخیره بازدمی: حداکثر هوایی که پس از یک بازدم عادی بتوان از ریه ها خارج کرد.

اسلاید 59: ظرفیت کل ریه: مقدار کل هوای داخل ریه ها پس از یک دم حداکثرظرفیت حیاتی: حداکثر هوایی که بتوان پس از یک دم بیشینه از ریه ها خارج کرد.ظرفیت دمی: حداکثر هوایی که پس از یک بازدم عادی بتوان به ریه ها وارد کرد.ظرفیت باقیمانده عملی: مقدار هوایی که پس از یک بازدم عادی در ریه ها باقی می ماند.ظرفیتهای ریوی:

اسلاید 60: حجم ها و ظرفیتهای ریوی:

اسلاید 61: فشار سهمی گازها (قانون دالتون) فشار کل گاز مخلوط برابر است با مجموع فشارهایی که هر گاز به تنهایی اعمال می کند بنابراین فشاری که هر گاز به تنهایی اعمال می کند بطور مستقیم از حاصل ضرب مقدار نسبی آن گاز در فشار مطلق محاسبه می شود.

اسلاید 62: فشار سهمی اکسیژن: اکسیژن هوا برابر 93/20% می باشدکه بصورت کسر 2093/0 از کل فشار اتمسفر می باشدفشارکل هوا: Total pressure of air = 760 mmHgPO2 = 0.2093 x 760 = 159 mmHg فشار سهمی اکسیژن

اسلاید 63: انتشار گازهابا استفاده از قانون فیک می توان انتشار گاز در سرتاسر بافتها را توضیح داد. بر اساس این معادله مقدار انتقال گاز با وسعت بافت، ضریب انتشار گاز و اختلاف فشار سهمی گاز در داخل و خارج بافت رابطه مستقیم و با ضخامت بافت رابطه معکوس دارد.

اسلاید 64: به عبارت دیگر: =V gas میزان انتشار گاز= D ضریب انتشار گاز= A وسعت بافت = P1-P2 اختلاف فشار سهمی در داخل و خارج بافت = T ضخامت بافتV gas = ATx D x (P1-P2)

اسلاید 65: فشار سهمی گازها و تبادل آنها در ریه ها ودر بین مویرگها و بافتها

اسلاید 66: مدار گردش خون ریوی: خون مخلوط سیاهرگی برای تبادلات گازی به درون مویرگهای ریوی تلمبه می شود. مقدار جریان خون در گردش خون ریوی با گردش خون سراسری برابر است، ولی فشار خون ریوی کمتر است.

اسلاید 67: میزان جریان خون به ریه ها: در موقع ایستادن بیشتر جریان خون در قسمت پایین ریه جریان می یابد که این امر بدلیل نیروی گزانشی می باشد.

اسلاید 68: رابطه تهویه و پر فوزیوناین رابطه به هماهنگی بین میزان تهویه با جریان خون اشاره می کند. نسبت مطلوب تهویه به پرفوزیون برابر با یک است. این نسبت در بخش پایه و قاعده ریه ها کمتر از یک می باشد. ودر قسمت راس ریه ها بیشتر از یک می باشد.

اسلاید 69: انتقال اکسیژن در خونحدود 99% اکسیژن در خون از طریق پیوندهای شیمیایی با هموگلوبین منتقل می شود.اکسیژنی که با اکسیژن ترکیب شود اکسی هموگلوبین گوین.داکسیژنی که با هموگلوبین ترکیب نشده باشد دی اکسید هموگلوبین می باشد.

اسلاید 70: مقدار اکسیژنی که می توانددر هر واحد از حجم خون منتقل شود به غلظت هموگلوبین بستگی دارد. در شرایط عادی غلظت هموگلوبین 13-15 گرم در هر 100 میلی لیتر خون می باشد و هر گرم هموگلوبین با 34/1 میلی لیتر اکسیژن ترکیب می شود. در نتیجه ظرفیت حمل اکسیژن در هر 100 میلی لیتر خون برابر با 4/17-1/20 میلی لیتر می باشد.

اسلاید 71: منحنی تجزیه اکسی هموگلوبین

اسلاید 72: اثر pH روی منحنی تجزیه اکسی هموگلوبین با کاهش pH منحنی به سمت راست متمایل می شود.(اثر بور) که منجر به جدایی اکسیژن به سمت بافتها می شود.

اسلاید 73: اثر درجه حرارت روی منحنی تجزیه اکسی هموگلوبین: افزایش دما باعث سستی پیوندهای بین اکسیژن و هموگلوبین می شود و در نتیجه منحنی را به سمت راست منحرف می کند.

اسلاید 74: اثر 2-3 دی فسفو گلیسرات روی منحنی تجزیه اکسی هموگلوبین: سلولهای قرمز خون برای رفع نیازهای انرژی سلولی از مسیر گلیکولیز غیر هوازی استفاده می کند.2-3 دی فسفو گلیسرات محصول فرعی گلیکولیز بی هوازی است که در صورت ترکیب با هموگلوبین میل ترکیبی هموگلوبین با اکسیژن را کاهش می دهد.

اسلاید 75: 2-3 دی فسفو گلیسرات در هنگام صعود به ارتفاعات و در کم خونی افزایش می یابد.در سطح دریا انحراف منحنی اکسی هموگلوبین به سمت راست به دلیل تغییرات در 2-3 دی فسفو گلیسرات نیست بلکه بدلیل افزایش دما و حالت اسیدوز می باشد.

اسلاید 76: انتقال اکسیژن در عضلهمیوگلوبین اکسیژن را از غشا سلول به میتوکندری منتقل می کند.میل ترکیبی بسیار بالاتر میوگلوبین نسبت به هموگلوبین برای پیوند با اکسیژن باعث می شود:الف- حتی در فشار سهمی پائین اکسیژن با 02 ترکیب شودب- بعنوان منبع و ذخیره کننده اکسیژن باشد.

اسلاید 77: منحنی تجزیه اکسی میوگلوبین و اکسی هموگلوبین

اسلاید 78: انتقال دی اکسید کربن در خونبه صورت محلول در پلاسما (10%)به صورت پیوند با هموگلوبین (کربامینو هموگلوبین 20%)به صورت بی کربنات ( 70%)CO2 + H2O  H2CO3  H+ + HCO3-

اسلاید 79: سه حالت انتقال CO2 در خون

اسلاید 80: تغییرات از استراحت به کار: با شروع تمرین تهویه ریوی بطور ناگهانی افزایش می یابد وسپس به تدریج بالا می رود و در سطح یکنواخت قرار می گیرد.

اسلاید 81: تمرین طولانی در محیط گرم: تهویه دقیقه ای تمایل به افزایش تدریجی دارد.در حالیکه تغییر اندکی در PCO2در دو محیط مشاهده می شود.افرایش تهویه در محیط گرم ناشی از افزایش تعداد تنفس و تهویه فضای مرده است

اسلاید 82: تمرینات فزایندهافزایش خطی تهویه ریوی تا شدت تمرینی 50 تا 75% حداکثر اکسیژن مصرفی بصورت خطی افزایش می یابد.از این نقطه تهویه بصورت تصاعدی افزایش می یابد.به نقطه ای که تهویه ریوی بصورت تصاعدی افزایش می یابد آستانه تهویه ای گویند.

اسلاید 83: پاسخهای تهویه ای به تمرین در دوندگان نخبه تمرین کرده:کاهش PO2 سرخرگی در تمرینات سنگینتا شدتهای تمرینی بالاتر میزان pH حفظ می شود و افت نمی کند.آستانه تهویه ای در شدتهای بالای تمرین اتفاق می افتد.

اسلاید 84: پاسخهای تهویه ای به تمرین در افراد تمرین کرده نخبه و مردان تمرین نکرده:

اسلاید 85: مراکزکنترل تهویه:

اسلاید 86: کنترل تهویه هنگام استراحت:مرکز کنترل تنفسی در پیاز مغز تیرهنرونهای حسی و گیرنده های شیمیایی هومورالی بازخورد از عضلات تنفسیمیزان دی اکسید کربن خون

اسلاید 87: اطلاعات ورودی به مرکز تنفسیگیرنده های شیمیایی هومورالیگیرنه های شیمیایی مرکزیغلظت H+ و PCO2 در مایع مغزی نخاعی گیرنده های شیمیایی محیطیاجسام آئورتی و کاروتیدمیزان PO2, PCO2, H+, K+ موجود در خونگیرنده های عصبی در کرتکس مغز یا عضلات اسکلتی

اسلاید 88: اثر فشار سهمی PCO2 خون سرخرگی بر تهویه

اسلاید 89: اثر فشار سهمی PO2 خون سرخرگی بر تهویه و آستانه هیپوکسی

اسلاید 90: کنترل تهویه هنگام تمرین تمرین زیر بیشینه: افزایش خطی تهویه ریوی بستگی دارد به :بازخورد عصبی آوران به مرکز کنترل تنفسی یا بوسیله فعالیت عصبی وابران از مراکز بالای مغزیمحرکهای هومورالیفعالیت مشترک سیستم عصبی – هومورالی

اسلاید 91: تمرین سنگین :افزایش تصاعدی تهویه ریوی بستگی دارد به :افزایش H+ خون دارد.

اسلاید 92: کنترل تهویه ای در طول تمرینات زیر بیشینه

اسلاید 93: تاثیر تمرین بر روی تهویه بعد از تمرین میزان تهویه در بار کاری یکسان کمتر است.این امر احتمالا به دلیل تجمع کمتر اسید لاکتیک می باشدنتیجه فیدبک کمتر برای تحریک تنفس می باشد.

اسلاید 94: تاثیر تمرین استقامتی بر تهویه در طول تمرین

اسلاید 95: فصل 3تعادل اسیدی- بازی هنگام ورزش

اسلاید 96: اهداف این فصل:واژه های اسید، باز وpH را تعریف کنید.اهمیت تنظیم اسیدی- بازی را در فعالیتهای ورزشی توضیح دهید.تامپونهای اصلی داخل سلولی و خارج سلولی را نام ببرید.

اسلاید 97: نقش تنفس را در تنظیم اسیدی-بازی هنگام ورزش تشریح کنید.تنظیم اسیدی-بازی هنگام ورزش را بیان کنید.راههای اصلی تولید یونهای هیدروژن هنگام ورزش را توضیح دهید.

اسلاید 98: اسید: الکترولیتهایی که یون هیدروژن آزاد می کنند اسید گویند.یون: هر اتمی که الکترون بگیرد ویا از دست بدهد یون گویند.باز: به هر ماده ای که با یونهای هیدروژن ترکیب شوند باز گویند.تعادل اسیدی – بازی در بدن به تنظیم تراکم یون هیدروژن وابسته است.

اسلاید 99: شکل زیر حفظ تعادل pH را نشان می دهد که با افزایش غلظت یون هیدروژن pH کاهش می یابد و اسیدیته خون زیاد می شود در نتیجه به این حالت اسیدوز گویند. برعکس با کاهش غلظت یون هیدروژن pH افزایش می یابد و محلول بیشتر بازی می شود. این حالت را الکالوز گویند. 7.47.07.8دامنه طبیعیقلیاییاسیدی

اسلاید 100: شرایطی که منجر به ایجاد حالت اسیدوز یا الکالوز می گردد.افت pHاسیدوزافزایش pHقلیایی

اسلاید 101: تقسیم بندی اسیدهای سوخت و سازیاسیدهای ناپایدار( مثل دی اکسید کربن). آخرین محصول کربوهیدراتها و لیپیدها و پروتئینهاست که توانایی واکنش با آب و تولید اسید کربنیک را داشته و همچنین قابل برگشت به شکل یونیزه می باشد. Co2+H2o H2Co3 H+ +HCo3-

اسلاید 102: اسیدهای پایدار (مانند اسید سولفوریک)محصول اکسیداسیون اسید آمینه ویژه ای است که پایدار بوده و تولید آنها با رژیم غذایی تغییر می کند و ورزش تاثیر چندانی در تولید آن ندارد.اسیدهای آلی ( مانند اسید لاکتیک) در اثر سوخت وساز کربوهیدراتها تشکیل می شوند که در هنگام استراحت به Co2 تبدیل می شوند ولی موقع ورزش سنگین تولید زیاد آن منجر به اسیدوز می گردد.

اسلاید 103: اهمیت تنظیم اسیدی – بازی هنگام ورزش افزایش تراکم یون هیدروژن درون عضلانی می تواند از دو جهت فعالیت را مختل کند:

اسلاید 104: افزایش تراکم یون هیدروژن سبب کاهش توانایی سلولهای عضلانی در تولید ATP به طریق هوازی یا بی هوازی در نتیجه از کار افتادن آنزیمهای کلیدی این مسیرها می شود.یونهای هیدروژن با یون کلسیم برای اتصال به نقاط فعال تروپونین رقابت می کنند در نتیجه مراحل انقباض را به تاخیر می اندازند.

اسلاید 105: دستگاههای تامپونی اسیدی - بازی تامپون از طریق دور کردن یونهای هیدروژن زمانی که تراکم آن زیاد است و آزاد کردن این یونها زمانی که تراکم آنها پایین است مانع تغییر می شود.تامپون اغلب ترکیبی از یک اسید ضعیف و باز مربوط به آن می باشدتوانایی هر تامپون در حفظ تعادل ناشی از دو عامل است: 1- تونایی ذاتی فیزیکی-شیمیایی تامپون2- تراکم تامپونها

اسلاید 106: تامپونهای درون سلولی:

اسلاید 107: تامپونهای خارج سلولی خون شامل سه دستگاه تامپونی اصلی است:پروتئینها: شامل گروههای یونیزه کننده ای از اسیدهای ضعیف اند ولی چون مقدارشان اندک است خاصیت تامپونی محدودی دارند.

اسلاید 108: هموگلوبین: تامپون پروتئینی مهمی است که در حالت استراحت به عنوان تامپون خون نقش عمده ای دارد. و با توجه به تراکم زیاد، تقریبا شش برابرظرفیت تامپونی بیشتری نسبت به پروتئینهای پلاسمایی دارندبی کربنات: مهمترین دستگاه تامپونی بدن است دستگاه تامپونی بی کربنات شامل اسید H2CO3 ضعیف است که از واکنش دو طرفه زیر بدست می آید.Co2+H2o H2Co3 H+ +HCo3-

اسلاید 109: اثر تنفس روی تعادل اسیدی - بازیبعنوان یک اسید ناپایدار می باشد وقتی مقدار Co2 در خون زیاد می شود مقدار H2Co3 نیز زیاد می شود که pH را بوسیله بالا بردن تراکم اسید در خون پائین می آورد. برعکس وقتی تراکم خون کاهش می یابد (یعنی Co2 توسط ششها بیرون رانده می شود) pH خون افزایش می یابد زیرا اسید کمی موجود است بنابراین دستگاه تنفسی تنظیم کننده سریع pH خون بدن از طریق کنترل مقدار Co2 موجود در خون است.

اسلاید 110: تنظیم تعادل اسیدی – بازی از طریق کلیهروش اصلی کلیه ها در تنظیم تراکم یون هیدروژن، افزایش یا کاهش تراکم بی کربنات است.زمانی که تراکم یون هیدروژن در مایعات بدن افزایش می یابد کلیه با کاهش میزان فعالیت بی کربنات ( افزایش تراکم بی کربنات ) واکنش نشان می دهد و بالعکس بنابراین کلیه ها با تغییر میزان تامپونهای مایعات موجود در بدن به تنظیم تراکم یون هیدروژن کمک می کنند.هنگام فعالیت ورزشی کوتاه مدت کلیه نقش مهمی د ر تعادل اسیدی- بازی ایفا نمی کند و واکنش آن به چند ساعت زمان نیاز دارد.

اسلاید 111: تنظیم تعادل اسیدی- بازی هنگام ورزش

اسلاید 112: مقدار اسید لاکتیک هنگام ورزش به عوامل زیربستگی دارد:- شدت فعالیت- توده عضلانی درگیر- زمان فعالیت

اسلاید 113: نقش تامپونها در فعالیت ورزشی:درون سلولی: پروتئینهای عضلانی: 60% ، بی کربنات عضله : 20 %– 30% ، فسفات داخل عضله : 10%- 20%برون سلولی: مهمترین تامپون موقع فعالیت ورزشی بی کربنات خون است و هموگلوبین و پروتئینهای خون به این فرایند تامپونی کمک کرده ولی نقش اندکی در تامپون اسید لاکتیک دارند.

اسلاید 114:

اسلاید 115: خلاصه ای از تنظیم اسیدی- بازی هنگام ورزشسیستم تامپونی سلولیسیستم تامپونی خونپرئتئنهای سلولیتامپونهای فسفاتتامپونهای بی کربناتتهویه جبرانیتامپونهای بی کربناتپروتئنهای خونهموگلوبیناولین مرحله جلوگیری از افت pHهنگام ورزشدومن مرحله جلوگیری از افت pHهنگام ورزش

اسلاید 116: فصل چهارمتنظیم حرارت

اسلاید 117: اهداف این فصل:واژه خون گرم را تعریف کنید.یک دید کلی درباره تنظیم دما هنگام ورزش ارائه دهید.مفهوم حرارت مرکزی را بیان کنید.مفاهیم اساسی افزایش غیر ارادی تولید دما را شرح دهید.جهار فرایند دفع حرارت هنگام ورزش را بیان کنید.نقش هیپو تالاموس به عنوان دستگاه تعدیل کننده دمای بدن را توضیح دهید.

اسلاید 118: تغییرات دما را که هنگام فعالیت در هوای سرد، معتدل و گرم در بدن رخ می دهد، بیان کنید.سازگاریهای فیزیولوژیکی که هنگام خو گرفتن به گرما به وجود می آید را شرح دهید.پاسخهای فیزیولوژیک به محیط سرد را بیان کنید. تغییرات فیزیولوژیکی که هنگام خو گرفتن به هوای سرد رخ می دهد را توضیح دهید.

اسلاید 119: مروری بر تنظیم دما هنگام ورزش هدف از تنظیم دما، ثابت نگه داشتن دمای عمقی بدن در یک حد ثابت و جلوگیری از کاهش یا افزایش بیش از حد دما می باشد.

اسلاید 120: اندازه گیری دمای بدن هنگام ورزشدمای درونی (مرکزی ) بدن:استفاده از تب سنج های جیوه ای یا وسایل گرما سنج دیگر همچون ترموکوپل یا ترمیستوراین اندازه گیری در نواحی مقعد، پرده گوش و مری انجام می گیرد.دمای پوستی: از طریق دماسنج پوستی با قرار دادن در نواحی مختلف پوستیبرای محاسبه دمای پوستی میانگین دمای 7 نقطه بدن شامل پیشانی، سینه، ساعد، ران، ساق پا، شکم و پشت را بدست می آوریم.

اسلاید 121: تولید گرما: تولید ارادی گرما از طریق ورزش و تولید غیر ارادی آن از طریق لرزش و فعالیتهای هورمونهای نظیر تیروکسین و کاتکولامین ها انجام می گیرد.

اسلاید 122: دفع یا از دست دادن گرما دفع گرما از بدن به 4 طریق صورت می گیرد:تشعشع: دفع گرما بصورت اشعه های مادون قرمز یا انتقال گرما از یک جسم به جسم دیگر بدون تماس بین آندو که در حالت استراحت 60% دمای بدن از این طریق دفع می شود.هدایت:انتقال گرما از بدن به درون مولکولهای یک جسم سردتر که با سطح آن تماس برقرار کند.

اسلاید 123: دفع یا از دست دادن گرماانتقال: دفع گرما از طریق تماس بین بدن با مولکولهی هوا یا آبتبخیر: در این روش گرما از سطح پوست به شکل آب انتقال می یابد.

اسلاید 124: میزان تبخیر عرق خارج شده از سطح پوست به 3 عامل بستگی دارد:الف- دما و رطوبت نسبی ب- جریانهای هدایتی اطراف بدنج- سطح پوستی که در مجاورت محیط قرار دارد.در زمان استراحت 25% گرمای بدن از طریق تبخیر دفع می شود ولی موقع تمرین بیشترین اهمیت را دارا می باشد.

اسلاید 125: تغییرات دمایی در حین ورزش کردن

اسلاید 126: هیپوتالاموس: تنظیم کننده دمای بدن- ترموستاتدر هنگام افزایش حرارت مرکزی بدن:درگیر شدن هیپوتالاموس قدامیتحریک غدد عرق از طریق هیپوتالاموسافزایش جریان خون به سمت عروق پوستی

اسلاید 127: در هنگام کاهش حرارت مرکزی بدن:درگیر شدن هیپوتالاموس خلفیافزایش تولید حرارت از طریق لرزیدنکاهش دفع حرارت در نتیجه کاهش جریان خون پوستیافزایش تولید و آزادسازی تیروکسین و اپی نفرین

اسلاید 128: پاسخهای فیزیولوژیکی به سرما

اسلاید 129: تغییرات دمایی هنگام فعالیتتولید انرژی متابولیکی در هنگام فعالیت بدنی دفع حرارت بدن را تحریک می کند.تبخیر: بخش عمده دفع گرما از طریق تبخیر انجام می گیردهدایت وانتقال: نقش اندکی در دفع گرما حین تمرین داردتشعشع: نقش کمی در از دست دادن گرمای بدن دارد.

اسلاید 130: تغییر دمایی حین تمرین

اسلاید 131: حرارت بدن در حین فعالیت دستها و پاها: هنگام فعالیت یکنواخت افزایش حرارت درونی با شدت فعالیت رابطه مستقیم دارد و از دمای محیطی تا حدودی مستقل است.

اسلاید 132: نحوه دفع گرما هنگام فعالیت تداومی با توجه به وضعیت محیطی تحت تاثیر قرار می گیرد. افزایش حرارت محیط به دلیل کاهش اختلاف در دمای پوست و محیط، میزان دفع گرمای ناشی از هدایت و تشعشع ، کاهش می یابد این کاهش در دفع گرما از طریق هدایت و تشعشع با افزایش تبخیر جبران می شود و حرارت مرکزی ثابت می ماند.

اسلاید 133: تغییر دمایی در طول تمرین

اسلاید 134: تمرین در محیط گرم و مرطوبدر موقع تمرین در محیط گرم و مرطوب توانایی بدن برای از دست دادن گرما کاهش می یابد.در نتیجه حرارت درونی بدن افزایش می یابدبر میزان تعریق نیز افزوده می شود. این امر منجر می شود به :الف- افت اجرا و عملکردب- خطر بیش گرمایی

اسلاید 135: میزان تعریق و حرارت بدن در هنگام تمرین در محیط گرم و مرطوب

اسلاید 136: سازگاری با گرما تمرین در محیط گرم منجر به شماری از سازگاریهای فیزیولوژیکی می شود که از میزان آسیب ناشی از گرما و بر هم خوردن شرایط پایداری بدن می کاهد.

اسلاید 137: این سازگاریها بعد از 7 تا 12 روز پس از اولین جلسه تمرینی در عوامل زیر ایجاد می شود:افزایش حجم پلاسما ( 10 تا 12%)تعریق زود هنگام افزایش میزان تعریقکاهش دفع نمک در عرقکاهش جریان خون پوستی

اسلاید 138: تمرین در یک محیط سردافزایش میزان دفع حرارت بدنکاهش احتمال آسیب ناشی از گرما سازگاری با سرما:بهبود در توانایی خوابیدن در هوای سردافزایش در قابلیت بالا بردن دمای بدن بدون لرزشافزایش گردش خون محیطی برای حفظ دمای دست و پا در سطح بالا که منجر به افزایش تولید گرما و حفظ دمای درونی بدن می شود.

اسلاید 139: فصل پنجمتمرین استقامتی : تاثیر آن بر اکسیژن مصرفی بیشینه، اجرا و هوموستاز

اسلاید 140: اهداف این فصل:اصول اساسی تمرین یعنی بار اضافی و ویژگی تمرین را شرح دهید.مطالعات مقطعی و مطالعات دراز مدت را با هم مقایسه کنید.تغییر اکسیژن مصرفی بیشینه را بر اثر تمرینات استقامتی و تاثیر مقدار اولیه آن را بر میزان افزایش اکسیژن مصرفی بیشینه کشخص کنید.مقدار اکسیژن مصرفی بیشینه بیماران مختلف، افراد غیر فعال، فعال و ورزشکاران را بیان کنید.

اسلاید 141: فرمول اکسیژن مصرفی بیشینه، که در آن عوامل ضربان قلب، حجم ضربه ای و اختلاف اکسیژن سرخرگی-سیاهرگی به کار رفته است را بنویسید. توضیح دهید کدام یک از این عوامل در پراکندگی دامنه اکسیژن مصرفی بیشینه افراد جامعه بیشترین نقش را دارد.با استفاده از عواملی که در هدف بالا مشخص شده، اکسیژن مصرفی بیشینه افراد بی تحرکی که در یک برنامه تمرینات استقامتی شرکت می کنند چگونه افزایش پیدا می کند.

اسلاید 142: پیش بار، پس بار و انقباض پذیری را تعریف کنید و توضیح دهید هر کدام از این عوامل چه نقشی بر افزایش حجم ضربه ای بیشینه که بر اثر تمرینات استقامتی بدست می آید، ایفا می کنند.تغییرات ساختار عضله که موجب افزایش اختلاف اکسیژن سرخرگی-سیاهرگی بیشینه بر اثر تمرینات استقامتی می شود، کدامند؟

اسلاید 143: توضیح دهید که تغییرات مویرگی، میوگلوبین و میتوکندریها که بر اثر تمرینات استقامتی در عضله اتفاق می افتد چه ارتباطی با سازگاریهای زیر در فعالیتهای زیر بیشینه دارد:کسر اکسیژن کمترافزایش مصرف چربی و صرفه جویی در گلوکز خون و افزایش گلیکوژن عضلهکاهش تشکیل لاکتات و H افزایش دفع لاکتات

اسلاید 144: توضیح دهید پس از تمرینات استقامتی، تغییرات دستور مرکزی و بازخورد محیطی چگونه قادر به کاهش پاسخهای ضربان قلب، تهویه ریوی و کاتکولامینها به یک جلسه تمرین زیر بیشینه می شود؟

اسلاید 145: متغیرهایی که تغییرات آن علی رغم نیاز شدید بافتهای مختلف و اندامهای بدن در زمان فعالیت در محدوده پایینی نگه داشته می شوند.

اسلاید 146: اصول تمرین اصل اضافه بار: مقدار فشار بار تمرینی است که یک عضو یا بافت باید تحمل کند تا اثر تمرین آشکار شود. متغیرهای عمده تشکیل دهنده اضافه بار شامل شدت، مدت و تعداد جلسات تمرینی می باشد.

اسلاید 147: اصل ویژگی:1- تمرین بر تارهای عضلانی درگیر در فعالیت تاثیر ویژه دارد.2- و سازگاریها در سیستم انرژی درگیر در تمرینات ایجاد می شود.اصل برگشت پذیری: نتایج بدست آمده از تمرینات به سرعت بعد از قطع تمرینات اضافه بار از بین می رود.

اسلاید 148: طرح برنامه تمرینیمطالعات مقطعی: در این نوع مطالعه تفاوت گروه های مختلف مورد سنجش قرار می گیرد ( شاخصه های آمادگی قلبی عروقی بین بیماران قلبی، افراد غیر فعال و ورزشکاران) مزایا: نسبتا کم خرج دارد و اطلاعات توصیفی خوبی راجع به تفاوتهای موجود بین گروهها ارائه می دهد. در طرح سوالات مربوط به چگونگی به وجود آمدن این تفاوتها کاربرد دارد

اسلاید 149: مطالعات دراز مدت: یک گروه در طی یک دوره برنامه تمرینی مورد مطالعه قرار می گیرد. این نوع مطالعات پر هزینه می باشند.و اجرای آن به دلیل مرگ و میر آماری آزمودنی ها مشکل است. به ابزار و روشهایی نیاز دارد که در تمام مدت تحقیق تغییر نکند.

اسلاید 150: تمرین استقامتی و اکسیژن مصرفی بیشینهتمرینات استقامتی که اکسیژن مصرفی بیشینه را افزایش می دهند اصولا عضلات درشت را در فعالیتهای پویا در گیر می سازند. نقش ژنتیک در مورد برآورد VO2 max افراد حدود 40 % می باشد.

اسلاید 151: این تمرینات معمولا شامل 40 تا 50 دقیقه تمرین در هر جلسه، 3 تا 5 نوبت در هفته و با شدت 50 تا 85% VO2 max تشکیل می شوند.میزان افزایش VO2 max به میزان VO2 max اولیه افراد بستگی دارد.

اسلاید 152:

اسلاید 153: حداکثر اکسیژن مصرفی : برون ده قلبی عروقی و اختلاف اکسیژن خون سرخرگی – سیاهرگیVo2 max = HRmax x SVmax x (a-V 02 difference)max

اسلاید 154: - ضربان قلب بیشینه و اختلاف اکسیژن سرخرگی – سیاهرگی در بین سه گروه ( بیماران قلبی ، افراد با فعالیت معمولی و ورزشکاران استقامتی جهانی) یکسان است تنها متغیری که قادر به توضیح تفاوت اکسیژن مصرفی است حجم ضربه ای است - عموما ضربان قلب بیشینه با تمرینات استقامتی در همان حد باقی مانده و یا کاهش می یابد.در نتیجه افزایش بین دو عامل افزایش حجم ضربه ای و اختلاف اکسیژن سرخرگی – سیاهرگی مربوط می شود.

اسلاید 155: اساس فیزیولوژیکی اختلافات اکسیژن مصرفی بیشینه در افراد مختلف

اسلاید 156: حجم ضربه ایحجم ضربه ای معادل تفاوت بین حجم پایان دیاستولی و حجم پایان سیستولی می باشد.عواملی که باعث افزایش حجم ضربه ای می شوند بطور خلاصه در جدول زیر ذکر می شوند.

اسلاید 157: حجم پایان دیاستولیبر اثر تمرینات استقامتی اندازه بطن چپ افزایش می یابد.افزایش حجم ضربه ای بعد از تمرینا ت استقامتی ناشی از کشش عضله میوکارد در زمان استراحت به دلیل افزایش زمان پر شدن قلب می باشد که موجب کاهش تعداد ضربان قلب در زمان استراحت می شود.(برادی کاردیا).افزایش حجم پایان دیاستولی بعد از تمرینات استقامتی و افزایش کشش بطنی بر اساس مکانیسم فرانک- استارلینگ سبب افزایش حجم ضربه ای می شود.

اسلاید 158: قابلیت انقباض عضله قلبانجام یک فعالیت شدید قابلیت انقباضی عضله قلب را به دلیل تاثیر سیستم عصبی سمپاتیک روی بطن افزایش می دهد. اختلاف اکسیژن خون سرخرگی – سیاهرگی: در حالی که حجم ضربه ای مسئول افزایش 50% از اکسیژن مصرفی بیشینه در افراد جوان بی تحرک می باشد که یک دوره برنامه تمرینی استقامتی را انجام داده اند جذب اکسیژن هم مسئول 50% بقیه افزایش اکسیژن مصرفی بیشینه می باشد.

اسلاید 159: افزایش اختلاف اکسیژن سرخرگی – سیاهرگی ممکن است به دلیل بالا رفتن محتوای اکسیژن سرخرگی یا کاهش محتوای اکسیژن مخلوط سیاهرگی می باشد.افزایش قابلیت عضله در جذب اکسیژن پس از انجام تمرینات استقامتی اولا ناشی از افزایش دانسیته مویرگی و ثانیا به دلیل افزایش تراکم میوگلوبین و تعداد میتوکندریهاست.

اسلاید 160: خلاصه عواملی که پس از تمرینات استقامتی موجب افزایش اکسیژن مصرفی بیشینه می شود.

اسلاید 161: سازگاریهای بیوشیمیاییی ناشی از اجرای تمرینات استقامتیافزایش تعداد میتوکندری هاافزایش غلظت میوگلوبینافزایش دانسیته مویرگی در عضلات ورزیدهافزایش آنزیمهای در گیر در متابولیسم اکسیداتیو: چرخه کربس، چرخه بتا اکسیداسیون، و زنجیره انتقال الکترونتغییر در سیستم شاتل NADHتغییر در آنزیمهای درگیر در تبدیل پیروات به لاکتات

اسلاید 162: سازگاریهای بیوشیمیایی بعد از تمرینات استقامتی موجب بالا رفتن سریع منحنی جذب اکسیژن در شروع یک تمرین می شود و شرایط بر هم خوردن تعادل هوموستازی به حداقل می رسد.

اسلاید 163: سازگاریهای بیوشیمیایی و تراکم گلوکز پلاسماگلوکز سوخت اصلی سیستم عصبی است.انجام تمرینات استقامتی باعث افزایش تعداد میتوکندریها و دانسیته مویرگی می شود که سبب افزایش ظرفیت تارهای عضلانی در اکسیده کردن کربوهیدراتها و چربیها می شود. هر چند مهمترین تغییر بعد از تمرینات استقامتی مصرف بیشتر چربی توام با صرفه جویی در مصرف کربوهیدراتها و حفظ سطوح گلوکز خون است

اسلاید 164: افزایش تعداد میتوکندری شدت مصرف را افزایش می دهد و گلوکز پلاسما را حفظ می کند.شمار میتوکندریذخیره گلوکز پلاسمامصرف FFA آنزیمهای چرخه اسید چرب و کارنیتین ترانسفرازانتقال FFA تولید لاکتات

اسلاید 165: بسیج اسید چرب آزاد (FFA)افزایش تعداد میتوکندریها بعد از تمرین استقامتیتراکم پایین ADP و تراکم بالای CP باعث کاهش گلیکولیز و تشکیل کمتر لاکتات می شودکمتر بودن لاکتات خونافزایش آزادشدن و حرکت FFA ازبافت چربیافزایش FFA پلاسما

اسلاید 166: تامین نیمی از چربی مصرفی عضله توسط FFA جریان خون آهسته تر مویرگ خون عضله افزایش سطح انتشار FFA به داخل تار عضلهحفظ غلظت بالای FFA در سیتو پلاسم جلوگیری از فعالیت PFK و کمتر شدن سوخت کربوهیدرات

اسلاید 167: انتقال FFA از سیتوپلاسم به میتوکندریانتقال توسط آنزیم کارنیتین ترانسفراز موجود در غشا سلول انجام می گیرد افزایش تعداد میتوکندری بعد از تمرین استقامتی سطح غشا میتوکندری را افزایش داده و بدین ترتیب مقادیر بیشتری از کارنیتین ترانسفراز و FFA از سیتوپلاسم به داخل میتوکندری برای سوختن حرکت می کند.

اسلاید 168: سوختن FFA در میتوکندریافزایش تعداد میتوکندری افزایش آنزیمها ی چرخه اسید چربافزایش شدت تشکیل مولکولهای استیل کوانزیم A برای ورود به چرخه کربسکاهش سوخت کربوهیدرات

اسلاید 169: سازگاریهای بیوشیمیایی و خونافزایش لاکتات خون بدلیل افزایش در میزان پیروات، NADH و LDH می باشد. تمرینات استقامتی:سیستم شاتل مالات – اسپارتات را که NADH را به داخل میتوکندری منتقل می کند افزایش می دهد.

اسلاید 170: انتقال NADH به داخل میتوکندری باعث تولید کمتر لاکتات و H می شود.تمرین استقامتی LDH حاضر در سلول عضلانی را که در پنج شکل H4, MH3, M2H2, M3H , M4 وجود دارد به فرم H4 که حداقل تمایل را در تشکیل لاکتات و H و حداکثر تمایل را در جذب پیروات بوسیله میتوکندری دارد تبدیل می کند.

اسلاید 171: افزایش تعداد میتوکندری برای حفظ pH خون ، تشکیل لاکتات و H را کاهش می دهد.میتوکندریهاافزایش H نوع LDH کاهش لاکتات و تشکیل یون Hکاهش تشکیل پیرواتافزایش جذب پیروات و NADHافزایش اکسایش FFAو کاهش فعالیت PFKثابت ماندن PH خون

اسلاید 172: سازگاریهای بیوشیمیایی و دفع لاکتاتمیزان انباشتگی لاکتات به تعادل بین تولید آن در عضلات و دفع لاکتات در کبد یا سایر بافتها وابسته استغلظت لاکتات در زمان استراحت به میزان یک میلی مول در هر لیتر است

اسلاید 173: تمرین استقامتی سبب افزایش دانسیته مویرگی در عضلات می شود که منجر به دو تغییر مطلوب در انتقال اکسیژن به میتوکندری می شود:کاهش مسافت از مویرگ به میتوکندریکاهش شدت جریان خون در هر مویرگ بعد از تمرین استقامتی عضلات در شدت کاری معین به خون کمتری نیاز دارند.

اسلاید 174: تمرینات استقامتی: ارتباط بین عضله و فیزیولوژی عمومی بدن نتیجه مطالعات نشان داده است که:پاسخهای مربوط به ضربان قلب، تهویه، لاکتات خون، اپی نفرین و نور اپی نفرین پلاسما در طول انجام تحقیق و دوره تمرینی کاهش می یابد.هیچ گونه انتقالی در پاسخهای مربوط به تمرین یک پا به پای دیگر که در طول دوره تمرینی بکار گرفته نشده است وجود ندارد.

اسلاید 175: پاسخهای مربوط به تمرین وعدم انتقال اثر تمرین

اسلاید 176: بازخورد محیطی: مکانیسمهای کنترل محیطی در عضله در ارائه پاسخهای مربوط به ضربان قلب، تهویه ریوی، جریان خون کبد و کلیه دخالت می کند. دما، تنش و عوامل موضعیتارهای نوع 4تارهای نوع 3عضله فعالطناب نخاعیمراکز کنترل قلبی- تنفسیHRVEجریان خون کلیه و کبدشدت تمرینشدت تمرین

اسلاید 177: دستور مرکزی: کنترل مرکزی در بکار گیری واحد حرکتی، واکنشهای ضربان قلب، تهویه و جریان خون کبد و کلیه در یک کار زیر بیشینهمراکز کنترل قلبی- تنفسیفراخوانی واحدهای حرکتیقشر حرکتی،مخ و عقده های پایه ایVO2جریان خون کلیه و کبدHRVEشدت تمرینشدت تمرینشدت تمرین

اسلاید 178: فصل 6 عوامل محدود کننده سلامت و آمادگی جسمانی

اسلاید 179: اهداف این فصل:تفاوت بین بیماریهای عفونی و تخریبی به عنوان علتهای مرگ و میر را بدانید.با استفاده از الگوی تندرستی سلامتی حاصل از آمادگی جسمانی را توصیف کنید.سه گروه اصلی عوامل خطرزا را بشناسید.نقش بهداشت فردی را در سالم زیستن توضیح دهید.عوامل خطرزای اصلی مربوط به CHDرا بشناسید.

اسلاید 180: عوامل اصلی خطرزامحیطی:-جسمانی: آب، هوا، صدا اجتماعی-اقتصادی: درآمد،شغل،تحصیلات، وضعیت اجتماعیخانوادگی: طلاق، مرگ نزدیکان و ...رفتاری:سیگار کشیدنفقر غذایینوشیدن الکلمصرف زیاد دارورانندگی باسرعتمادرزادی:سنجنسنژادمستعد ابتلا به بیماری

اسلاید 181: علتهای مرگ و میر و عوامل تهدید کننده سلامتیسرطان دهانسرطان گلوسرطان مریسرطان معدهسرطان رودهسرطان مقعدسرطان لورالمعدهسرطان ریهسرطان پوستسرطان سینهسرطان مغزسرطان خونسرطان مثانهسرطان رحم

اسلاید 182: زخم معدهحمله قلبیدیابتلنفومآمفیزمسمیت الکلتب و لرزنارسایی کلیهبیماری عروقغرق شدگیرماتیسم قلبیمسمومیت

اسلاید 183: علتهای عمده مرگ و میر در آمریکا (1985)

اسلاید 184: اهداف استراتژی بهداشت

اسلاید 185: خدمات بهداشت پیش گیرنده:کنترل فشار خون بالابرنامه ریزی خانوادگیبارداری و بهداشت جنینیایمن سازیبیماریهای مسری جنسی

اسلاید 186: تامین بهداشت عمومی:کنترل عوامل سمیبهداشت و امنیت شغلیجلوگیری از حوادث و کنترل صدماتبهداشت دندانکنترل بیماریهای عفونی

اسلاید 187: اشاعه بهداشت عمومی:مصرف دخانیات و سلامتاستفاده نادرست از الکلتغذیهآمادگی جسمانی و ورزشکنترل فشارهای روحی و رفتارهای پرخاشگرانه

اسلاید 188: فصل 7 تمرین برای سلامت و آمادگی جسمانی

اسلاید 189: اهداف این فصل:اثر عدم فعالیت بدنی به عنوان عامل خطر زا در بروز بیماریهای عروق کرونری قلب،را با عوامل دیگر مثل مصرف دخانیات، پرفشار خونی مزمن و افزایش کلسترول سرم مقایسه کنید.با رسم نمودار فواید حاصل از افزایش فعالیت بدنی در مقابل خطرهای ناشی از آن را با یکدیگر مقایسه کنید.خطر ایست قلبی را در افرادی که به طور منظم به فعالیتهای شدید تمرینی می پردازند، توضیح دهید.

اسلاید 190: بطور کلی آن دسته از اهدافی که از سال 1990 برای ترویج بهداشت و پیشگیری بیماریها تبیین شده و با فعالیت بدنی در رابطه است را مشخص کرده و بیان کنید که آیا روند پیشرفت باعث تحقق اهداف می شود.ورزش و فعالیت بدنی را با هم مقایسه کنید و نقش آنها را در کاهش بروز بیماری کرونری و آمادگی قلبی – تنفسی توضیح دهید.

اسلاید 191: مرتبه بندی و پیشرفت برای فردی که می خواهد یک برنامه تمرینی را شروع کند توضیح دهید.تکرار، شدت و مدت فعالیت مطلوب که با پیشرفت آمادگی قلبی تنفسی در ارتباط است را تعیین کنید. چرا لزوما تمرین زیاد بهتر از تمرین کم نیست ؟از طریق دامنه ضربان قلب یا از طریق درصد حداکثر ضربان قلب دامنه ضربان قلب آستانه را حساب کنید.

اسلاید 192: توضیح دهید چرا ترتیب مناسب فعالیت بدنی برای افراد غیر فعال عبارتند از : راه رفتن ------ را ه رفتن/ نرم دویدن ----- دوی نرم ----- بازیها می باشد.چرا ضربان قلب آستانه در شرایط مختلف ( گرمای بالا، رطوبت زیاد و ارتفاع ) به تنظیم شدت کمک می کند؟ توضیح دهید

اسلاید 193: ارتباط بین افزایش فعالیت بدنی و فواید سلامت با عوامل خطر زای درگیر

اسلاید 194: بر اساس مطالعات انجام شده می توان گفت :بیشترین فواید زمانی آشکار می شود که فرد از حالت بی تحرکی به فعالیت در حد متوسط روی آورد.افرادی که بر اساس یک برنامه منظم در تمرینات بدنی نسبتا سنگین شرکت می کنند در مقایسه با افرادی که کمتر به فعالیت بدنی می پردازند - با در نظر گرفتن عوامل خطر زای مشابه – کمتر در معرض خطر بیمار ی عروق کرونری CHD قرار می گیرند.

اسلاید 195: فعالیت بدنی: نتیجه هزینه انرژی نسبت به کار عضلانی است و با آمادگی جسمانی در رابطه است.تمرین: عبارت است از دوره ای از فعالیت بدنی طراحی شده که یکی از اهداف آن توسعه یا حفظ عوامل آمادگی جسمانی است.بطور کلی تا زمانی که آمادگی جسمانی با شرایط خوب سلامت در رابطه است نمی توان گفت که حداکثر اکسیژن مصرفی بالاتر از برنامه تمرین ، باعث کاهش خطر می شود کاهش خطر ممکن است بدلیل فعالیت بدنی باشد.

اسلاید 196: راهنماییهای کلی برای برنامه های آمادگی جسمانیبرای رسیدن به آثار سودمند تمرین مربوط به سلامت اجرای فعالیت، خیلی شدید نیست.انجام معاینه و آزمایش وارزیابی آمادگی قلب و تنفس (CRF) قبل از هر کار و فعالیت پیشرفت: شروع آهسته و پیشرفت تدریجی از آسان به مشکل احتمال صدمات عضله و دوره زمانی آسیب را کاهش می دهد.گرم کردن ، کشش و سرد کردن، کشش

اسلاید 197: گرم کردن ، کشش و سرد کردن، کشش:برای انتقال از حالت استراحت به تمرین از فعالیتهای متنوع و سبک و حرکات کششی استفاده کنید.گرم کردن عاملی است که کارایی بدن را هنگام اجرای برنامه اصلی بهبود می بخشدسطح فعالیت باید به تدریج افزایش یابد تا اینکه به شدت مطلوب و مناسب برسدتمرینات کششی عمومی برای افزایش دامنه حرکتی مفاصل درگیر در فعالیت و کشش اختصاصی برای افزایش انعطاف پشت و پایین کمر از جمله حرکات کششی است.

اسلاید 198: در پایان هر جلسه تمرین 5 دقیقه به فعالیتهای سرد کردن اختصاص داده شود.فعالیتهای سرد کردن شامل: راه رفتن آرام و حرکات کششی برای برگشت تدریجی ضربان قلب و فشار خون به حالت اولیه مناسب هستند.سرد کردن به دلیل کاهش احتمال بروز پایین افتادن فشار خون از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسلاید 199: تجویز تمرین برای آمادگی قلبی - تنفسیبرای آمادگی قلبی – تنفسی برنامه های تمرینی که در آنها عضلات بزرگ درگیر هستند همچون راه رفتن ، دویدن، شنا و سایر فعالیتهای هوازی پیشنهاد می شود.اثر بخشی تمرینات قلبی – تنفسی به تکرار ، مدت و شدت مطلوب هر جلسه تمرین بستگی دارد.

اسلاید 200: نتایج تحقیقات نشان می دهد که تمرین آمادگی قلبی – تنفسی باید بصورت زیر باشد: الف- 3-5 جلسه تمرین در هفته ب- هر جلسه بمدت 40 تا 60 دقیقهج- شدت 50 تا 80% اکسیژن مصرفی بیشینه ترکیب شدت و مدت باید طوری باشد که هزینه انرژی هر جلسه تمرین 200 تا 300 کیلو کالری باشد

اسلاید 201: تکرار: آثار افزایش تکرار، مدت و شدت تمرین بر افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی در یک برنامه تمرینی ؛ با افزایش بیش از حد شدت تمرین که برای توسعه آمادگی قلبی تنفسی پیشنهاد شده است احتمال بروز عوارض قلبی افزایش می یابدمدت: مدت توام با شدت تمرین در هر جلسه، حجم کار انجام شده (200-300 کیلو کالری) را تعیین می کند به نظر می رسد وقتی حداقل شدت آستانه شدت بدست آمده باشد، مدت تمرین مهمترین متغیری خواهد بود که با پیشرفت و توسعه آمادگی قلبی- عروقی رابطه دارد.

اسلاید 202: شدت: شدت به عنوان اضافه بار اعمال شده بر دستگاه قلب و عروق که برای رسیدن به اثر تمرین ضروری است بیان می شود پیشرفت و بهبود آمادگی قلب و تنفس هنگامی روی می دهد که شدت تمرین بین 50 تا 80% اکسیژن مصرفی بیشینه باشد..

اسلاید 203: آثار افزایش تکرار، مدت و شدت تمرین بر افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی در یک برنامه تمرینی

اسلاید 204: روش تعیین شدت تمرین به دلیل وجود ارتباط خطی بین شدت تمرین و ضربان قلب (HR) می توان با استفاده از مقادیر HR که با شدت تمرینی 60 تا 80% از توان هوازی بیشینه برابری می کند شدت تمرین را تنظیم کرد.روش مستقیم : بعد از پیدا کردن توان هوازی بیشینه فرد 60 و 80% توان هوازی یبیشینه را محاسبه کرده و سپس تعداد ضربان قلب را در شدت کاری 60 و 80% توان هوازی بدست می آورید.

اسلاید 205:

اسلاید 206: روشهای غیر مستقیم:الف: روش درصد حداکثرضربان قلب: بعد از پیدا کردن ضربان قلب بیشینه که از طریق معادله زیر بدست می آید سن – 220 = ضربان قلب بیشینه ضربان قلب بیشینه را در 60 و 80% ضرب کرده تا ضربان شدت تمرینی بدست آید. 80% حداکثر HR برابر با 70% حداکثر اکسیژن مصرفی می باشد

اسلاید 207: ب: روش کارونن یا روش ضربان قلب ذخیره: ضربان قلب استراحت را از تعداد ضربان قلب حداکثر کسر کنید تا ضربان قلب ذخیره بدست آید 60 و 80% HRR را حساب کنید.برای بدست آوردن دامنه THR بطور جداگانه 60 و 80% HRR را با HR استراحت جمع نمائید.

اسلاید 208: ارتباط درصد حداکثر HRR ، HR و درصد اکسیژن مصرفی بیشینه

اسلاید 209: تکرار فعالیتهای جسمانیراه رفتن: برای آن دسته از افرادی که مدت زیادی تمرین نداشته اند راه رفتن بعنوان یک فعالیت مقدماتی پیشنهاد می شود.دوی نرم: دویی نرم و آهسته نامیده می شود که فرد سریع حرکت کند بطوریکه در هر مرحله از گام برداشتن پا با زمین تماس نداشته باشد. مقدار انرژی مصرفی در دو نرم تقریبا دو برابر راه رفتن است و متناسب با آن به واکنش قلبی -عروقی بیشتری نیاز دارد.

اسلاید 210: در شرایط نامساعد محیطی مثل: درجه حرارت بالا، رطوبت و ارتفاع بالا، به عنوان یک راهنما برای تنظیم شدت تمرین به کار می آید.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید