علوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه ای

صفحه 1:

صفحه 2:
قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای پروژه درس سازمان و قوانین آموزش و پرورش

صفحه 3:
قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای استاد مربوطه: دکتر رحیم عبادی ا ی آرش عبدی قزلقیه رشته دبیری رباضی ‎Arashabdi315@yahoo.com‏

صفحه 4:

صفحه 5:
* در این قانون. وظایف و اختیارات شوراها به تفصیل بحث شده است. مطالعه اسناد به این قانون و عملکرد ن حاکی است که این شوراها در مدت تشکیل خود نتوانسته است جز تسهیلات مالی و اجرائی. تحولی در نظام اداری و نظام آموزشی هر منطقه پدید آورد و از مشارکت ولقمی مردم سود جوید.به‌ویه آنکه وظایف شورا عمدت محدود به امور اجرلثى و مللى بوده و سم کیری در آمور ال آموزش و پرورش در حیطه احیارات تکیلات مرکزی یافی مانده است:. ‎poe ella 0‏ دوه آموزش و پرورش کشور و لزوم رعایست لتتا ل لح 0 للم رن زموزشبی 2 در قوانین مختلف از جمله قانون اساسى معارف ‏۲ ۱۸ وزارت آموزش و پرورش در این زمینه اقدام زیادی به‌عمل نياورده است. ‎

صفحه 6:
2 در سال ۱۳۴۸ اولین گام در جهت واگذاری برخی از امور آموزش و پرورش به مناطق برداشته شد و قانونی به‌نام قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای از تصویب مجلس كذشت. مطالبی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از: 1 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه ای | قانون تشکیل شورامای آموزش و پرورش در استانها. شهرستانها و مناطق کشور بهار ۱۳۹۵ آرش عبدی قزلقیه

صفحه 7:
* از جمله قوانینی كه به منظور جلوگیری از تمرکز امور در مرکز و مشارکت مردم در شده, قوائین مربوط به شورای آموزش و پرورش منطقه‌ای است. تاریخ تصویب : ۱۳۴۸/۱۱/۱۹ مرجع تصویب : مصوبات مجلس شورا قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش منطقه‌ای در ۸ ماده و ۴ تبصره و ۶ بند به تصویب رسید. ** شناسنامه تاریخ امضا : ۱۳۴۸/۱۱/۲۵ تاريخ انتشار : ۱۳۴۸۱۱۲/۲۶ شماره پرونده : ۲۹/۱۷۶۵ روزنامه : ۷۳۱۶ & ادوار دوره : ۲۲ شماره چاپ : ۱ شماره جلد : ۸ شماره صفحه : ۴۱۹۸ ** سالانه سال : ‎١‏ شماره جاب : ۱۳۴۸ شماره صفحه : ۶۲۵

صفحه 8:
هاده ۱ "وزارت آمورش وبرورش مکلف است در هر منطعه که مقدمات و امکانات واگذاری: امور مالی و ادلری آموزش و پرورش به مردم فراهم‌شود شورای آموزش و پرورش آن منطقه را طبق مقرر ات این قانون تشکیل دهد,بعنوان فعال کنده تحول تجاری مدنظر قرارداده شده بنابراین یک جزء لاینفک از برنامه تحول تجاری خواهد بود. ۳ قنضره ۱ حنود هرآشتطقه تابع قانون تقسیمات کشوزی است و مانی که :در هر منطقه مقدمات اجرای این قانون فراهم نشده باشد امور آن‌منطقه از طریق شورای آموزش وپرورش شهرستان مرکزی استان یا فرمانداری کل مربوط انجام می‌شود. ” تبصره ۲ - وزارت آموزش و پرورش مکلف است در ظرف ينج سال از تاريخ تصويب اين قانون موجبات اجراى آن را در تمام شهرستانها فراهم كند.

صفحه 9:
** ماده ۲ - ترکیب شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای و تعداد و صلاحیت اعضای آنها طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب کمیسیونهای آموزش و پرورش و ام ۰ يست باشد.

صفحه 10:
ماده ۳ - وظائف و اختیارات شوراهای آموزش و پرورش به شرح زیر است: ۲ للف - تصویب برنامه‌های سالائه توسعه و ازدیاد مدارس منطقه در سطوح مختلف تابع وزارت آموزش و پرورش و توسعه مراکز ورزشی وکتابخانه‌های مدارس و سایر فعالیتهای آموزشی و آمور بهداشتی مدارس طبق احتیاجات محلی بر اساس ضولبط و خط مشی‌های کلی کشور به پیشنهاد رییس آموزش و پرورش منطقه. 2ب ‎Cel gaye‏ بودجه متتطقه که از طرف مسئول آموزش و پرورش منطقه با استفاده ا ا وي متايه سحلي یدای شودر علیت اعتبازات فصول تودجه دولتی الزامی است ولی شوری می‌تولند به پيشنهاد مسئول آموزش و پرورش منطقه حداک اعتبارات هریک از فصول را کسر و به فصول دیگر اضافه نماید. ۰درصد از 20

صفحه 11:
v ج - تعیین سهمیه بودجه شهرستانهایی که ۵ نشده است. د - انجام دادن وظاتفی که شورای عالی آموزش و پرورش به موجب اختیارات قانونی خود به این شوراها محول می‌کند. اس خنام لتقام موقت آز عوآید محلی طبق آیین‌نامه خاص ۲ و- پیشنهاد وضع عوارض خاص به انجمن شهر برای ساختن دبستان و اجرای تعلیمات oh an

صفحه 12:
ماده ۴ - در هر منطقه‌ای که مقررات این قانون اجرا می‌شود اعتبارات َن منطقه به طور مجزی به عنوان کمک در بودجه کل کشور منظور و از طرف‌وزارت آموزش و پرورش به منطقه ابلاغ می‌شود. ”ع 1 تبصره - كمكهاق:منظور در لين ماده در آغاز هر سه ماه از طرف خزانهدارى كل در اختيار اداره آموزش و برورش محل كذارده مىشود كه طبقمصوبات شوراى أموزش و برورش منطقه 0-0 2

صفحه 13:
** ماده ۵ - شورای آموزش و پرورش منطقه در موقع تصویب بودجه یا اصلاح بودجه با توچه به مقتضیات محلی در هر یک از شهرستانها علاوه برحقوق و مزایلیی که طبق مقررات قانون لستخدام کشوری به آموزگاران و دبیران تعلق می‌گیرد از عوايد محلی مزایای محلی برای آنان منظور یا کمکهای دیگری بیلی رفاه حال آنان از طریق تأمین مسکن و نظاثر آن پیش‌بینی خواهد کر ۲ تبصره - کسور بازنشستگی مشمول قانون استخدام کشوری و مالیات و حق بیمه و سایر حقوق دولت كماكان طبق قوانين و مقريلت جارى ازطريق ادارات دارليى مخل به صندوق‌های مربوط يرداخت خواهد شد. a3

صفحه 14:
* ماده ۶ - کلیه عوایدی که با تصویب انجمن شهر با قئم‌مقام آن برای کمک به آموزش وپرورش وصول می‌شود در حساب مخصوص شورلی‌آموزش و پرورش منطقه‌ای منظور خواهد شد وطبق بودجه مصوب به مصرف خواهد ماده ۷- آیین‌نامه‌های امور مالی و استخدامی (موضوع بند ه ماده ۳) و مزایای محلی (موضوع ماده پنج) با تصویب هیأت دولت قابل اجرا خواهدبود. ماده ۸ - انحلال هر یک از شوراهای آموزش و پرورش متطقه‌ای به پیشتهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب وزیران عملی خواهد شد. a4

صفحه 15:
قانون فوق مشتمل بر ۸ ماده و ۴ تبصره که در جلسه روز چهارشنبه ۱۳۴۸۰۱۱۰۸ به تصویب مجلس سنا رنتیده بوده در جلسه روز یکشنبه نوزدهم بهمن ماه یک هزار و سیصد و چهل وهشت شمسی مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفت. رييس مجلس شورای ملی عبدالله رباضی

صفحه 16:
** پس از قانون تشکیل شورامای آموزش و پرورش منطقه ای به‌موجب قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۶ شمسی مجدداً این وزارتخانه مکلف به تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها و مناطق شده است. بنابراین ‎Gb‏ پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش این قانون مشتمل بر ۲۲ ماده و ۲۱ تبصره ۹ ی ماه ۱۳۷۲ به وض مجلس شورای اسلامی رشیده 16

صفحه 17:
فقس هی ری آموزش و پرورش, شورا این قانون تشکیل می‌گرددل. a7

صفحه 18:
ماده ۲ - منظور از شورای استان و شورای شهرستان و شورای منطقه که طبق ! می‌شود. به ترتیب شورای آموزش و پرورش استانشورای آموزش و پرورش شهرستان وشورای آموزش و پرورش منطقه است. جح نك 05 امرش و يرورش منطقه در شهرهای تزرگ و بخشهای کشور. به “يبشنهاد شورای استان و تصویب وزارت آموزش ويرورش خواهد بود ae

صفحه 19:
* ماده ۳ - ترکیب شورای استان به شرح زیر است: ۲ ۱ - امام جمعه مرکز استان يا نماینده وی که از میان روحانیون آشنا یه موازین تعلیم و تر اسلابي می‌شود. (در صورت صلاحدید مقام‌معظم رهبری) 7 استاتذار. ‎ws < " at 7‏ ۳ - مدیر کل آموزش و پرورش استان که دبیر و مسئول تعیین دستور جلسات شورط است. ‎ ‏۲ ۴ - شهردار مرکز استا ‎ga‏ سازمان برنامه و بودجه استان, ‎ ‎19

صفحه 20:
۲ ۶ - معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان. ‎v‏ ۳ 1 ۷ - مدیر کل يا رییس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان. ۷ 5 اد ‎eee 5 8 ee.‏ 4 » ۸ - دو نفر از رقسای آموزش و پرورش شهرستان به انتخاب رقسای آموزش و پرورش مناطق مستا و إن إيتانان دا الهاي استان ا اولويت أساتيد تعلیم و تریبت: بد اتتحاب سایر لعضای - سه تا بنج نفر از مغتمدان: فرهنكدوستان اولياى دانشآموزان يا صاحبان حرف و اصناف شهر مركز استان» بنا به بيشتهاد انجمن اولياء ومربيان استان و:تصويب ساير اعضاى شورا. 20

صفحه 21:
۲ تبصره ۱- احکام اعضای شورای استان توسط وزارت آموزش و پرورش و با امضای وزیر و پرورش صادر می‌شود تبصره ۲- دبیر شورا موف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه و مذاکرات شورا را برای نمایندگان استان عربوط در مجلس شورای اسلامی‌ارسال نماید. نمایندگان مذکور در صورت تقایل می‌تولنند به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کنند ۲ تبصره ۳ - آیین‌نامه داخلی شورای استان به تصویب وزیر آموزش و پرورش خواهد رسید. 5 2 ‏نج‎ ov ‏تبصره ؟- رياست شوراى استان با استاندار و در غياب وى با مدیر کل آموزش و پرورش‎ 0 باستان است 22

صفحه 22:
* ماده ۴ - وظایف و اختیارات شورای استان به شرح زیر است: ‎١ ”‏ - تصويب ضوابط مربوط به تعیین هزینه سرانهدانش‌آموزی هر یک از مناطق تابعه از ‏نقاط محروم و نیز برای مستضعفان فراهم شود و کمبودها و عقب‌ماندگیهای آموزش و پرورش .مناطق به تدريجبرطرف کردد ۲ - تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرايط اقليمى و جمعيتى هر منطقه. ‏۲ ۳ - تصمیم‌گیری در مورد توزيع عوارض اخذ شده میان مناطق در شهر یا شهرستانهایی که ‏.بیش از یک منطقه آموزشی وجود دارد ‎22

صفحه 23:
۲ ۴- ارزیلبی عملکرد شوراهای شهرستان و مناطق بر اساس گزارشهای واصله و انجام اقدامات لازم در هر مورد و استفاده از ایزارهای تشویق وتنبیه. ۲ ۵ - سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت ایجاد و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استان. “اع - ارائه گزارش عملکرد سالیانه شورا توسط دبیر شورا به دولت از طریق وزارت آموزش و پرورش: ۳ تبصره -مدیر کل آموزش و پرورش استان موظف است علاوه بر گزارشهای فصلی. همه‌ساله گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش وپرورش شهرستانها و مناطق, و ارزشیابی و مقايسه عملكرد شوراها را به شوراىهاصتان ارلئه نمايد.

صفحه 24:
** ماده ۵ - ترکیب شورای شهرستان به شرح زیر است: ‎١ ”‏ - امام جمعه مرکز شهرستان یا نماينده او كه از بين روحانيون آشنا به موازین تعلیم و سادمی: تعرفی می‌شود (در صورت صادجدید مقام معظم رهیری) ‎Bist s 0‏ rv رییس آموزش و پرورش شهرستان که دبیر و مستول تعیین دستور جلسات شور ا ‎a ۳ 34‏ ین ا اع ا كوي امور ترميتى شهرستان» ‎ ‎24

صفحه 25:
۲ ۵ - رییس شورای شهرستان. ‎v‏ 4 4 4 تا ۶ - شهردار شهر مرکز شهرستان. گنه نقر از رسای منارس در دوره‌های تحصیلی مختاف: ” 4 - سه تا پنج نفر از اولیاء دانش‌آموزان یا معتمدان شهرستان به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان 25

صفحه 26:
۲ تبصره ۱- حکام اعضای شورای شهرستان توسط اداره کل آموزش و پرورش و با امضای مذیر کل آموزش و پرورش لستان صادر می‌شود v تبصره ۲-لنتخاب افراد مذکور در بندهای ۳ (در شهرستانهایی که بیش از یک منطقه آموزشی دارند) و ۸۰۷ و ‎٩‏ بر طبق دستورالعملی که وزارت‌آموزش و پرورش تهیه می‌کند. انجام شود ‎eee‏ جح افزماندار و در َيَابٍ هی بر عهده ریب اداره آموزش و +پرورش شهرستان است 26

صفحه 27:
۲ تبصره ۴- دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه مذاکرلت شور را برای نماینده یا نمایندگان شهرستان مربوطه در مجلس شورای‌اسلامی ارسال نماید. نمایندگان مربوط .در صورت تمایل می‌توانند به عنوان ناظر در جلسات شرکت نمایند سره ۵- در شهرستانهاتی که دارای دانشگاه می‌باشند. شورا از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به ویه از متخصصان رشته‌های علوم تربیتی وسایر رشته‌های مربوط به آموزش و پرورش, به عنوان مشاور برای حضور در جلسات شورا دعوت می‌کند. 27

صفحه 28:
** ماده ۶ - شوراهای موضوع لین قانون حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه می‌دهند و جلسات شورابا حضور دوسوم اعضاء رسمیت یافته وتصمیمات آن با اکثریت آراء حاضر معتبر خواهد بود. 1 > Ke ‏تبصره - جلسات شورا در اداره آموزش و يرورش محل تشكيل مىكردد.‎ 0 اءساءتشورا رای مات دو سال انتخاپ وادر ضورت تغییر فوت وزيا استعفای یکی از اعضاء شورا جانشین او به ترتیب مقرر در این قانونو کنو العملهای مربوط تعیین می‌شود. انتخاب مجدد اعضاممجاز است. 28

صفحه 29:
* ماده ۸ - وظایف و اختبارات شورای: شهرستان به شرح زیر است: ۲ ۱ - توزیع اعتبارات دولتی تخصیص‌یافته به صورت آموزشی و پژوهشی. به شهرستان بين .مدارس و فعالیتهای مختلف, بر اساس ضوابطی که‌وزارت آموزش و پرورش معین می‌کند ۲ ۲ - تصویب ضوابط مالی مدارس. شامل کلیه دریافتها و هزینه‌ها و سایر درآمدهای مردمی .با توجه به کیفیت ارائه شد فعالیتهای آموزشی وپرورشی ۲ - پيشنهاه وضع عوارض برای احداث. توسعه» نگهداری و تأمین و تجهیز و تهیه وسایل کمک آموزشی و پرورشی به مراجع ذیربط جهت‌تصویب. 29

صفحه 30:
۲ ۴ - برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد اجاره. احداث و توسعه اماکن آموزشی و پرورشی شهرستان (از نظر محل: دوره تحصیلی) ۲ ۵ - تصمیم‌گیری در خصوص توزیع و هزینه كردن عوارض اخذ شده برای احداث. توسعه وتعمیر اماکن آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزات‌لازم و سایر فعالیتها. ۲ ۶ - بررسی و تصمیمگیری برای برنمه‌ریزی نیروی انسانی مورد نیاز و ارئه نیج آن به وزارت آموزش و پرورش از طریق شورای لستان. ۲ ۷ - صدور مجوز ‎ly‏ بکارگیری افراد مازاد بر سهمیه استخدام رسمی از محل درآمدهای منطقه بر اساس قوانین کار و تأمین اجتماعی. » چگونگی تشویق و تقدیر از و برداخت فوق‌العاده خاص و کارانه بر اساسکیفیت و کمیت خدمات" 30

صفحه 31:
۲ - تشویق و ترغیب متمکنین و صاحبان صنایع و اصناف په احداث و اهدای مدارس و مرلکز .آموزشی و پرورشی ۲ - برنامه‌ریزی جهت ایجاد تسهیلات و بکارگیری ابزارهای مناسب جهت توسعه مدلرس غیر اثتفاعی . آموزشگاه‌های علمی و قنی و حرفه‌ای ومدارس جوار کارخانه و مقسسات مشابه و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در این زمینه. ۱ - نظارت مستمر بر فعالیتهای آموزش و پرورش منطقه و تهیه گزارش سالانه حاوی نقاط قوت و ضعف فعالیتها و ارائه پیشنهادهای لازم به‌شورای آموزش و پرورش لستان. ۲ ۱۲ - برنام‌ریزی و اقدام جهت تهیه زمین و سایر امکانات لازم به منظور تأمین و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی منطقه از طریق خودیاری‌اهللی و همکاری موْسسات و سازمانهای یصلاح

صفحه 32:
۲ ۱۳ - برنمه‌ریزی و بل مساعی برای سوق دادن بخشی از درآمد بکها, شرکتهای دولتی و غير دولتی و کارخانه‌ها به امر توسعه و تجهیز اماکن‌آموزشی و پرورشی در چهارچوب مقررات مربوط. ۷ - کمک به ترویج و گسترش فعالیتهای پرورشی و آموزشی و استحکام اعتقادات دینی و مکارم اخلافی دانش‌آموزان. 07 ری و تسم مگیری برای پرداخت کمکهوییه تحمیلی به حانش‌آموزان كم بضاعت از عوید محلی شورا و اعطای بورس تحمیلاتعالی بهدانش‌آموزان مستعد. نام وشایشیبکه شورای علیآموزش و پرورش» شورای عللی انجمن اوله و مربیان و با وزارت آموزش و پرورش به موجب اختیارات‌قانونی خود به شورا واگذار می‌نمایند. ۲ - بررسی راه‌های مختلف صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری منابع در چهارچوب سیاستهای وزارت آموزش و پرورش و شورای استان. 32

صفحه 33:
۲ - تلاش در گسترش آموزش و پرورش عمومی و تحت پوشش قرار دادن کلیه اطفال واجب‌التعليم منطقه. به طوری که هیچ یک از آنان ازتحصیل باز نمانند. ۲ - جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان و تلاش در ارتقاء کیفیت برنامه‌های آموزشی و سازماندهی امکانات برای لجرای آموزشهای فنی و حرفه‌ای. کار دانش و کارآموزی دانش‌آموزان. اء سطح دلنش فرهنگیان و پیش‌بینی و تدلرک وسایل رفاهی و معیشتی آنان و فراهم كردن امکانات لازم. Ts ‎ole tory‏ برنامه سالانه توسعه قتناهای آموزشی و پرورشی و نیروی اتسانی؛ بر اساس خط مشی‌ها و سیاستهای کلی وزارت آموزش وپرورش و ارائه آن به شورای لستان. ‎33

صفحه 34:
”تبصره - دريافت کمکها و خودیاری از اولیاه دانش‌آموزان و مردم در صورتی مجاز است که داوطلبانه پرداخت نمایند. 34

صفحه 35:
** ماده 9 - شرح وظایف و ترکیب شورای منطقه. حسب مورد مشابه شورای شهرستان و بر طبق دستورللعملی است که وزارت آموزش و پرورش‌تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش وس ان ۳ تبصره -ایفقاق وظایف شورای شهرستان و منطقه بر اساس ضوابط کلی و دستورالعملهایی .است که به وسیله وزارت آموزش و پرورش ابلاغ‌می گردد * ماده ۱۰ - شهرداریها موظفند با تدوین آیین‌نامه‌ها و اتخاذ روشهای لازم نسبت به وصول عوارض تسوت درلین قانون و واریز آن به حساب معین‌خزانه اقدام نمایند. 35

صفحه 36:
ماده ۱۱ - مدیرلن مدارس موظفند مدارس تحت مدیریت خود را بر اساس بودجه تخصیص‌یافته از محل متابع زیر و در چهارچوب ضولبط آموزشو پرورش و خط مشی‌ها و سیاستهای شوراهای ۵ وت که به صورت سرانه دانش‌آموزی پرداجت می‌شود. ۲۲ - کمکهای مردمی. ۳ - سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه از عوارض اخذ شده در آعتتار مدرده قرار مي‌گیرد. ‎ig‏ ل 23 آموزشی و پرورشی فوق بزنامه:

صفحه 37:
ماده ۱۲ - رییس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقهء موظطف است. هر سال گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش و پرورش شهرستان‌یا منطقه را به شورای مربوط ارائه دهد. ‎cole‏ ۱۳ - منابع مالی شورا ‎ ‏ی مناطق برای هزینه‌های جاری و عمرانی عبارتند از ۲ - سهم منطقه از اعتبارلتی که در بودجه جاری و عمرانی سالانه دیلت که بر اساس تعداد ‏دانش‌آموزان برای هر استان پیش‌بینی می گردد. ‎ ‎٠ ٠‏ ای درون کالا و خدمات كارخائدها و مؤسسلت خدملتى و تولیدی استان ‏که از طریق شویلی استان میان مناطق توزیع‌می‌شود. ‎37

صفحه 38:
v v v ۳ - تا پنج درصد عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی, تفکیک زمینهاه پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداریها دریافت می‌کنند ۴ - عولید حاصل از فروش ساختمانها و زمینهای بلاستفاده و نیز ساختمانها و زمینهای دیگر که در اختیار آموزش و پرورش است و می‌توان آنها ربا توجه به نیازهای آموزش و پرورش تبدیل به لحسن نمود. در چهارچوب ضوابطی که از سوی وزارت آموزش و پرورش معین می‌شود. تبصره ۱ - عولید حاصل از بندهای (۳ و ۴) صرفاً به مصرف احداث و توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی همان شهرستان می‌رسد. ۲ تبصره ۲ - عولید حاصل از بندهای ۲ و ۳ و ۶ به خزلنه واریز می‌گردد و هر ساله معادل آن در لایسه بودجه در ردیف معین تیه صورت تخصیص‌یافته پیش‌بینی می‌شود تا مطلبق ضولبط این قانون به مصرف برسد. 38

صفحه 39:
۷ ۵ - هدایا و کمکهای دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد خیر. نامه لجرلیی لین ماده به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران 39

صفحه 40:
ماده ۱۴ - شورای استان با توجه به توسعه آینده آموزش .و پرورش:در هر یک از مناطق تابع» و امکانات درآمدی از مناطق و استان؛ نسهم هر منطقه رااز اعتبارات جاری دولت که در قانون بودجه آموزش و پرورش عمومی و فتی و جرفه‌ای هر استان از فصل آموزش و پرورش عمومی. فنى وحرفه‌لی و سایر فصول پیش‌بینی می‌شود؛ تعیین می‌کند: تبصره ۱ 2 اعتبار دولتی سم هر منطقه در قللب موافقتنامه‌های مستفل بین ادایلت کل آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه استان در قالب‌دو برنامه "خدمات اداری" و "خدمات آموزشی و پرورشی " مبادله می‌شود.

صفحه 41:
7 تبصره ۲ - اعتبار مربوط به برنامه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت کمک بوده. و مطلبق با دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ‌می‌نماید هزینه می‌شود. إيوزارك آموزش ۰ رورش بر اسابنن برنامه‌های توسعه آقتضادی و اجتفاعی دولت. و شاخصهای آن در استانهاءهمچنین امکانات درآمدی‌هر استان. سهم اعتبرات عمرلنی استان از بودجه عمرلنی دولت را در قالب اعتبارات عمرانی پیش‌بیتی شده. برای احداث و توسعه فضاهای آموزش وپرورشی از فصل آموزش و پرورش عمومی. فنی و حرفه‌ای و سایر فصول, بر اساس سرانه دانش‌آموزی تعیین و در اختیار شورای استان قرارمی‌دهد an

صفحه 42:
ماده ۱۶ - کلیه شهرداریها موظفند با توجه به نیازهای پیش‌بینی شده در طرحهای تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانینی خودزمینه احراز مالکیت زمینهای پیش‌بینی شده چهت ۱ توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی شهرهای مربوطه را برای ادارات آموزش و پرورش فراهم سازد,برای تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای لین ماده شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه کون با یشنهاد: و تصویب شوراق, استان بخشی ازهزینه‌های خرید زمین و ساخت فضاهای أمورشى و برورشى ‎MY‏ سنارندگان واحدهای جدید تجاری دریافت وبه خساب خزلنه واریز نمایند. صددرصد منافع دريافتى به صورت تخصيصيافته در اختیارآموزش و پرورش قرار خواهد گرفت. a2

صفحه 43:
* کمیسیونهای موضوع ماده ۵ قانون شورای عللی شهرسازی و معماری موظفند ضمن رعلیت استانداردهای مربوطه دررخواستیهای شهرداری و آموزش وپرورش را در چهارچوب اجرای این ماده به صورت خارج از نوبت رسیدگی نمابند. 7 تبصره - حداکثر مبللغ دریافتی موضوع این ماده برای هر متر مربع زیربنا نباید از ۸۵ بهای یک متر مربع ساختمانهای مشابه در همان منطقه تجاوزنماید.. 43

صفحه 44:
ماده ۱۷- کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون تأسیس شورای عللی شهرسازی و معماری موظف است با رعایت. استانداردهای مربوطه به تعیین سطح‌کاربری‌های آموزشی در طرحهای جامع. طبق درخواست شورای استان, نسبت به تغییر کاربری زمینهای مورد نظرء همکاری و اقدام نماید. نقل و التمَالوسيها و أملاك موضوع اين ماده از پرداخت هر گنه عوارض و مالیات و حق‌الثبت معاف aa

صفحه 45:
ماده ۱۸- کلیه احداثکنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرهاءلعم از اشخاص‌حقیقی و حقوقی. مسسات دولتی. غير نهادها و کارخانه‌ها مکلفند همزمان با تهیه و آماده‌سازی زمین یا ساخت ولحدهای مسکونی و صنعتی‌به تناسب تعداد و سح زیربنای لین گونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی موره نیاز در مقاطع مختلف بر اساس‌استانداردهای مصوب. به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدلرس, بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه‌اقدام نمایند. كه

صفحه 46:
**ماده ‎-۱٩‏ خرید کلیه تجهیزات اداری. آموزشی و پرورشی» کمک آموزشی. آزمایشگاهی. کارگاهی و مصالح ساختمانی مورد نیاز واحدهایآموزشی و تربیتی که امکان تهیه ن از تولیدات داخلی کشور نیست. مشمول پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی نمی‌باشند.

صفحه 47:
ماده ۲۰ - انخلال شورای شهرستان پا منطقه به پيشنهاد مدیر کل آموزش و پرورش و اطلاع توا و فورض و رورش بان و ‎led‏ شیرای ان به بیشنهاد ویر آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و تا تشکیل شورای‌جدید. هیأتی که از سوی وزیر آموزش و پرورش تعیین ‎opt ice‏ عهده‌دار وظایف شورلی .آموزش و پرورش استان و شهرستان باید تشکیل شود ay

صفحه 48:
* ماده ۲۱ - وزارت آموزش و پرورش موظف اس حداکثر ظرف پنج سال, شوراهای اتتانها و شهرستانها را در تمام نقاط کشور تشکیل ذهد. © فاده ۲۲ آبین‌ نامه اجرلیی لین قانون ظرف مدت سه‌ماه وسیله وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی تهیه وبه تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

صفحه 49:
جر ناطق

صفحه 50:
"در جنگ چالدران ‎Gn)‏ ایران و عثملنی) سپاه ایران از جنگاورانی که در شمشیرزنی» اسب سواری» پرتاب نیزه» و تیراندازی مهارت داشتند تشکیل شده بود ولی سياه عثملنى براى اولين بار از توپ استفاده کرد که شيرازه سياه ايران را به هم ريخت. *اكر شرايط و عرصه فناورى تغيير كندء سازماندهى و تمهيدات جدیدی مورد نیاز است.

صفحه 51:
" مدارس ما تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله های زیادی دارند از آزمایشگاه تا کارگاه فضای روباز ورزشی داخل مدرسه نیازمند حمایت مردم و دولت هستند. بنابراین باید این نگرش را ایجاد کرد که یکی از بهترین مکانها برای هزینه ی خانوار . مدارس می باشند و نیز بلید این نگرش را ای از بهترین مالیات ها و عوارض : ماليات و عوارض آموزشی است. بنابراین باید برای شهرداریها اين نگرش را تعمیق نمود که یکی از بهترین خدمات عمومی برای پروش انسان شهروند منضبط آموزش و پرورش می باشد. و

صفحه 52:
سازمان و قوانین در آموزش و پرورش. دکتر احمد صافی:انتشارات سمت مجموعه قوانین و مقررات وزارت آموزش و پرورش, نقی زهی , جعفر پاشانی , قادر دروگری * مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. سامانه قوانین ۲۵/۵۷۷۱۹۱۵۲ ۱۲۲۵۰۱۲6۰۳۱۵۱ ۲ اه ۱۲۰۵:۱۲۰۵ 52

صفحه 53:
مدارس ما تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله های زیادی دارند با تشکر از توجه شما گرداورنده: ارش عبدی قزلقیه ممه سل 166 لاه و6

قانون تشکيل شوراهاى آموزش و پرورش منطقه‌اى پروژه درس سازمان و قوانین آموزش و پرورش قانون تشکيل شوراهاى آموزش و پرورش منطقه‌اى استاد مربوطه :دکتر رحیم عبادی دانشجومعلم :آرش عبدی قزلقیه رشته دبیری ریاضی ‏Arashabdi315@yahoo.com سرفصل مطالب 1 مقدمه 2 تاریخچه 3 3 متن قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه ای 4 4 3 5 4 6 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ دراستانها،شهرستانها و مناطق کشو ر سخن پایانی منابع و مآخذ 4 مقدمه در اين قانون ،وظايف و اختيارات شوراها به تفصيل بحث شده است. مطالعه اسناد به اين قانون و عملکرد آن حاکى است که اين شوراها در مدت تشکيل خ ود نتوانس ته است جز تسهيالت مالى و اجرائي ،تحولى در نظام ادارى و نظام آموزشى هر منطق ه پدي د آورد و از مشارکت واقعى مردم سود جويد .به‌ويژه آنکه وظايف شورا عمدتًا محدود به امور اجرائى و مالى ب وده و تصميم‌گيرى در امور اساسى آموزش و پرورش در حيطه اختيارات تشکيالت مرکزى باقى مان ده است. با وجود تأکيدهاى مکرر ب راى مش ارکت مردم در اداره آم وزش و پ رورش کش ور و لزوم رعايت مقتضيات مناطق مختلف در برنامه‌ريزى آموزشى -در قوانين مختلف از جمله قانون اساسى معارف تا فهرست سال - ۱۳۴۸وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه اقدام زيادى به‌عمل نياورده است. 5 مقدمه در سال ۱۳۴۸اولين گام در جهت واگذارى برخى از امور آم وزش و پ رورش ب ه مناطق برداشته شد و قانونى به‌نام ق انون تش کيل ش وراهاى آم وزش و پ رورش منطقه‌اى از تصويب مجلس گذشت. مطالبی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه ای -قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور بهار 1395 آرش عبدی قزلقیه فهرست - 6 تاریخچه از جمله قوانينى که به منظور جلوگيرى از تمرکز امور در مرکز و مشارکت مردم در امور اجرائى وض ع شده ،قوانين مربوط به شوراى آموزش و پرورش منطقه‌اى است. تاریخ تصویب 1348/11/19 : مرجع تصویب :مصوبات مجلس شورا قانون تشکيل شوراى آموزش و پرورش منطقه‌اى در ۸ماده و ۴تبصره و 6بند به تصویب رسید. شناسنامه تاریخ امضا 1348/11/25 :تاریخ انتشار 1348/12/26 :شماره پرونده 29/1765 : روزنامه 7316 : ادوار دوره 22 :شماره چاپ 1 :شماره جلد 8 :شماره صفحه 4198 : ساالنه فهرست سال 1 :شماره چاپ 1348 :شماره صفحه 625 : 7 متن قانون ماده - 1وزارت آموزش و پرورش مکلف است در هر منطقه که مقدمات و امکانات واگذاری امور مالی و اداری آموزش و پرورش به مردم فراهم‌شود شورای آموزش و پرورش آن منطقه را طبق مقررات این قانون تشکیل دهد.بعنوان فعال‌كنده تحول تجاري مدنظر قرارداده شده و بنابراين يك جزء الينفك از برنامه تحول تجاري خواهد بود. تبصره - 1حدود هر منطقه تابع قانون تقسیمات کشوری است و تا زمانی که در هر منطقه مقدمات اجرای این قانون فراهم نشده باشد امور آن‌منطقه از طریق شورای آموزش وپرورش شهرستان مرکزی استان یا فرمانداری کل مربوط انجام می‌شود. تبصره - 2وزارت آموزش و پرورش مکلف است در ظرف پنج سال از تاریخ تصویب این قانون فهرست موجبات اجرای آن را در تمام شهرستانها فراهم‌کند. 8 متن قانون ماده - 2ترکیب شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای و تعداد و صالحیت اعضای آنها طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب کمیسیونهای‌آموزش و پرورش و استخدام مجلسین رسیده باشد. فهرست 9 متن قانون ماده - 3وظائف و اختیارات شوراهای آموزش و پرورش به شرح زیر است: الف -تصویب برنامه‌های ساالنه توسعه و ازدیاد مدارس منطقه در سطوح مختل ف ت ابع وزارت آموزش و پرورش و توسعه مراکز ورزشی و‌کتابخانه‌های مدارس و سایر فعالیتهای آموزش ی و امور بهداشتی مدارس طبق احتیاجات محلی بر اساس ضوابط و خط مشی‌های کلی کش ور ب ه پیشنهاد‌ رییس آموزش و پرورش منطقه. ب -تصویب و اصالح بودجه منطقه که از طرف مسئول آموزش و پرورش منطق ه با اس تفاده ازاعتبارات دولتی و منابع محلی پیشنهاد می‌شود‌رعایت اعتبارات فصول بودجه دول تی الزامی است ولی شوری می‌تواند به پیشنهاد مسئول آموزش و پرورش منطقه حداکثر تا 10درص د از اعتبارات هر‌یک از فصول را کسر و به فصول دیگر اضافه نماید. فهرست 10 متن قانون ج -تعیین سهمیه بودجه شهرستانهایی که شورای آموزش و پرورش منطقه‌ای آن تشکیل نشده است. د -انجام دادن وظائفی که شورای عالی آموزش و پرورش به موجب اختیارات قانونی خود به این شوراها محول می‌کند. ه -اجازه استخدام معلم موقت از عواید محلی طبق آیین‌نامه خاص. و -پیشنهاد وضع عوارض خاص به انجمن شهر برای ساختن دبستان و اجرای تعلیمات فهرست اجباری. 11 متن قانون ماده - 4در هر منطقه‌ای که مقررات این قانون اجرا می‌شود اعتبارات آن منطقه به طور مجزی ب ه عنوان کمک در بودجه کل کشور منظور و از طرف‌وزارت آموزش و پرورش به منطقه ابالغ می‌شود. تبصره -کمکهای منظور در این ماده در آغاز هر سه ماه از طرف خزانه‌داری ک ل در اختیار اداره آموزش و پرورش محل گذارده می‌شود که طبق‌مصوبات شورای آموزش و پرورش منطقه به مصرف برسانند. فهرست 12 متن قانون ماده - 5شورای آموزش و پرورش منطقه در موقع تصویب بودجه یا اص الح بودج ه با توج ه ب ه مقتضیات محلی در هر یک از شهرستانها عالوه بر‌حقوق و مزایایی که طبق مقررات قانون اس تخدام کشوری به آموزگاران و دبیران تعلق می‌گیرد از عواید محلی مزایای محلی ب رای آن ان منظ ور یا کمکهای‌دیگری برای رفاه حال آنان از طریق تأمین مسکن و نظائر آن پیش‌بینی خواهد کرد. تبصره -کسور بازنشستگی مشمول قانون اس تخدام کش وری و مالیات و ح ق بیم ه و سایر حقوق دولت کماکان طبق قوانین و مقررات جاری از‌طریق ادارات دارایی محل به ص ندوق‌های مربوط پرداخت خواهد شد. فهرست 13 متن قانون ماده - 6کلیه عوایدی که با تصویب انجمن شهر یا قائم‌مقام آن برای کمک به آموزش وپرورش وصول می‌شود در حساب مخصوص شورای‌آموزش و پرورش منطقه‌ای منظور خواهد شد وطبق بودجه مصوب به مصرف خواهد ماده -7آیین‌نامه‌های امور مالی و استخدامی (‌موضوع بند ه ماده )3و مزایای محلی (‌موضوع ماده پنج) با تصویب هیأت دولت قابل اجرا خواهد‌بود. ماده - 8انحالل هر یک از شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای به پیشنهاد وزارت آموزش فهرست و پرورش و تصویب هیأت وزیران عملی خواهد شد. 14 متن قانون قانون فوق مشتمل بر 8ماده و 4تبصره که در جلسه روز چهارشنبه 1348.11.8 به تصویب مجلس سنا رسیده بود ،در جلسه روز یکشنبه نوزدهم‌ بهمن ماه یک هزار و سیصد و چهل وهشت شمسی مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفت. رییس مجلس شورای ملی عبداهلل ریاضی فهرست 15 تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها و مناطق پس از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه ای به‌موجب قانون اهداف و وظايف وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۶شمسى مجددًا اين وزارتخانه مکلف به تشکيل شوراهاى آموزش و پرورش در استان‌ها و مناطق شده است .بنابراين طبق پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش ،اين قانون مشتمل بر ۲۲ماده و ۲۱تبصره در ۲۶دى ماه ۱۳۷۲به تصويب مجلس شوراى اسالمى رسيده فهرست 16 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 1به‌منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آم وزش و پ رورش و بهره‌گ يرى از کلي ه من ابع و امکان ات ،جهت تأس يس ،توس عه و تجه يز فض اهاى آموزش ى و پرورش ى و تس هيل در فعاليت‌هاى اجرائى آموزش و پرورش ،شوراهاى آموزش و پرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها به‌شرح اين قانون تشکيل مى‌گردد“. فهرست 17 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 2منظور از شورای استان و شورای شهرستان و شورای منطقه که طبق این ق انون تش کیل می‌شود ،به ترتیب شورای آموزش و پرورش استان‌،ش ورای آم وزش و پ رورش شهرس تان وش ورای آموزش و پرورش منطقه است. تبصره -تشکیل شورای آموزش و پرورش منطقه در شهرهای بزرگ و بخشهای کشور ،به پیشنهاد شورای استان و تصویب وزارت آموزش و‌پرورش خواهد بود. فهرست 18 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 3ترکیب شورای استان به شرح زیر است: - 1 امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی که از میان روحانیون آشنا به موازین تعلیم و تربیت اسالمی تعیین می‌شود‌( .در صورت صالحدید مقام‌معظم رهبری) - 2 استاندار. - 3 مدیر کل آموزش و پرورش استان که دبیر و مسئول تعیین دستور جلسات شورا است. - 4 شهردار مرکز استان. فهرست - 5 رییس سازمان برنامه و بودجه استان. 19 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 6 معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان. - 7 مدیر کل یا رییس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان. - 8 دو نفر از رؤسای آموزش و پرورش شهرستان به انتخ اب رؤسای آم وزش و پ رورش من اطق استان. - 9 یکی از استادان دانشگاه‌های استان با اولویت اساتید تعلیم و تربیت ،به انتخاب سایر اعض ای شورا. - 10 سه تا پنج نفر از معتمدان ،فرهنگ‌دوستان اولیای دانش‌آموزان یا صاحبان حرف و اص ناف فهرست شهر مرکز استان ،بنا به پیشنهاد انجمن اولیاء و‌مربیان استان و تصویب سایر اعضای شورا. 20 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور تبصره - 1احکام اعضای شورای استان توسط وزارت آموزش و پرورش و با امضای وزیر آموزش و پرورش صادر می‌شود. تبصره -2دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خالصه نتیجه و مذاکرات شورا را برای نمایندگان استان مربوط در مجلس شورای اسالمی‌ارسال نماید .نمایندگان مذکور در صورت تمایل می‌توانند به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کنند. تبصره - 3آیین‌نامه داخلی شورای استان به تصویب وزیر آموزش و پرورش خواهد رسید. تبصره -4ریاست شورای استان با استاندار و در غیاب وی با مدیر کل آموزش و پرورش فهرست استان است. 21 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 4وظایف و اختیارات شورای استان به شرح زیر است: - 1 تصویب ضوابط مربوط به تعیین هزینه سرانه دانش‌آموزی هر یک از مناطق تابعه از نقاط محروم و نیز برای مستضعفان فراهم شود و کمبودها و عقب‌مان دگیهای آم وزش و پ رورش مناطق به تدریج‌برطرف گردد. - 2 تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه. - 3 تصمیم‌گیری در مورد توزیع عوارض اخذ شده میان مناطق در شهر یا شهرستانهایی که فهرست بیش از یک منطقه آموزشی وجود دارد. 22 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور -4 ارزیابی عملکرد شوراهای شهرستان و مناطق بر اساس گزارشهای واصله و انجام اق دامات الزم در هر مورد و استفاده از ابزارهای تشویق و‌تنبیه. - 5 سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت ایجاد و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استان. - 6 ارائه گزارش عملکرد سالیانه ش ورا توس ط دب یر ش ورا ب ه دولت از طریق وزارت آم وزش و پرورش. تبصره -مدیر کل آموزش و پرورش استان موظف است عالوه ب ر گزارش های فص لی ،همه‌ساله فهرست گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش و‌پ رورش شهرس تانها و من اطق ،و ارزش یابی و مقایسه عملکرد شوراها را به شورای23استان ارائه نماید. متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 5ترکیب شورای شهرستان به شرح زیر است:: - 1 امام جمعه مرکز شهرستان یا نماین ده او ک ه از بین روحانیون آش نا ب ه م وازین تعلیم و تربیت اسالمی معرفی می‌شود‌( .در صورت صالحدید مقام معظم رهبری) - 2 فرماندار. - 3 رییس آموزش و پرورش شهرستان که دبیر و مسئول تعیین دستور جلسات شورا است. - 4 معاون پرورشی یا مسئول امور تربیتی شهرستان. فهرست 24 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 5 رییس شورای شهرستان. - 6 شهردار شهر مرکز شهرستان. - 7 سه نفر از رؤسای مدارس در دوره‌های تحصیلی مختلف. - 8 سه تا پنج نفر از اولیاء دانش‌آموزان یا معتمدان شهرستان به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان شهرستان. - 9 رییس شبکه بهداشت یا پزشک معتمد شهرستان. فهرست 25 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور تبصره - 1حکام اعضای شورای شهرستان توسط اداره کل آموزش و پرورش و با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان صادر می‌شود. تبصره -2انتخاب افراد مذکور در بندهای ‌( 3در شهرستانهایی که بیش از یک منطقه آموزشی دارند) و 8 ،7و 9بر طبق دستورالعملی که وزارت‌آموزش و پرورش تهیه می‌کن د ،انجام می‌شود. تبصره - 3ریاست جلسات با فرماندار و در غیاب وی بر عهده رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان است. فهرست 26 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور تبصره -4دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خالصه نتیجه مذاکرات شورا را برای نماینده یا نمایندگان شهرستان مربوطه در مجلس شورای‌اسالمی ارسال نماید .نمایندگان مرب وط در صورت تمایل می‌توانند به عنوان ناظر در جلسات شرکت نمایند. تبصره -5در شهرستانهایی که دارای دانشگاه می‌باشند ،شورا از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به ویژه از متخصصان رشته‌های علوم تربیتی و‌سایر رشته‌های مربوط به آموزش و پ رورش ،ب ه عنوان مشاور برای حضور در جلسات شورا دعوت می‌کند. فهرست 27 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 6شوراهای موضوع این قانون حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه می‌دهند و جلسات شورا با حضور دوسوم اعضاء رسمیت یافته و‌تصمیمات آن با اک ثریت آراء حاضر معتبر خواهد بود. تبصره – جلسات شورا در اداره آموزش و پرورش محل تشکیل می‌گردد. ماده - 7اعضاء شورا برای مدت دو سال انتخ اب و در ص ورت تغییر ،ف وت و یا اس تعفای یکی از اعض اء ش ورا جانش ین او ب ه ترتیب مقرر در این ق انون‌و فهرست دستورالعملهای مربوط تعیین می‌شود ،انتخاب مجدد اعضاء مجاز است. 28 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 8وظایف و اختیارات شورای شهرستان به شرح زیر است: - 1 توزیع اعتبارات دولتی تخصیص‌یافته به صورت آموزشی و پژوهشی ،به شهرستان بین مدارس و فعالیتهای مختلف ،بر اساس ضوابطی که‌وزارت آموزش و پرورش معین می‌کند. - 2 تصویب ضوابط مالی مدارس ،شامل کلیه دریافتها و هزینه‌ها و سایر درآمدهای مردمی با توجه به کیفیت ارائه شد فعالیتهای آموزشی و‌پرورشی. - 3 پیشنهاد وضع عوارض برای احداث ،توسعه ،نگه داری و ت أمین و تجه یز و تهیه وسایل فهرست کمک آموزشی و پرورشی به مراجع ذیربط جهت‌تصویب. 29 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 4 برنامه‌ریزی و تص میم‌گیری در م ورد اجاره ،اح داث و توس عه اماکن آموزش ی و پرورش ی شهرستان (‌از نظر محل ،دوره تحصیلی) - 5 تصمیم‌گیری در خصوص توزیع و هزینه کردن عوارض اخذ شده برای احداث ،توسعه وتعم یر اماکن آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزات‌الزم و سایر فعالیتها. - 6 بررسی و تصمیم‌گیری برای برنامه‌ریزی نیروی انسانی مورد نیاز و ارائ ه نت ایج آن ب ه وزارت آموزش و پرورش از طریق شورای استان. - 7 صدور مجوز برای بکارگیری افراد مازاد بر سهمیه استخدام رسمی از محل درآمدهای منطق ه بر اساس قوانین کار و تأمین اجتماعی. - 8 برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره چگونگی تشویق و تقدیر از کارکنان شایسته و الیق مدارس فهرست و پرداخت فوق‌العاده خاص و کارانه بر اساس‌کیفیت و کمیت خدمات آنان. 30 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 9 تشویق و ترغیب متمکنین و صاحبان صنایع و اصناف به احداث و اهدای مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی. - 10 برنامه‌ریزی جهت ایجاد تسهیالت و بکارگیری ابزارهای مناسب جهت توس عه م دارس غ یر انتفاعی ،آموزشگاه‌های علمی و فنی و حرفه‌ای و‌مدارس جوار کارخانه و مؤسسات مشابه و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در این زمینه. - 11 نظارت مستمر بر فعالیتهای آموزش و پرورش منطقه و تهیه گزارش ساالنه حاوی نقاط قوت و ضعف فعالیتها و ارائه پیشنهادهای الزم به‌شورای آموزش و پرورش استان. - 12 برنامه‌ریزی و اقدام جهت تهیه زمین و سایر امکانات الزم به منظور تأمین و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی منطقه از طریق خودیاری‌اهالی و همک اری مؤسسات و سازمانهای ذیص الح فهرست دولتی و قانونی. 31 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 13 برنامه‌ریزی و بذل مساعی برای سوق دادن بخشی از درآمد بانکها ،شرکتهای دول تی و غ یر دولتی و کارخانه‌ها به امر توسعه و تجهیز اماکن‌آموزشی و پرورشی در چهارچوب مقررات مربوط. - 14 کمک به ترویج و گسترش فعالیتهای پرورشی و آموزشی و استحکام اعتقادات دینی و مکارم اخالفی دانش‌آموزان. - 15 برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آم وزان کم بض اعت از عواید محلی شورا و اعطای بورس تحصیالت‌عالی به دانش‌آموزان مستعد. - 16 انجام وظایفی که شورای عالی آموزش و پرورش ،شورای عالی انجمن اولیاء و مربیان و یا وزارت آموزش و پرورش به موجب اختیارات‌قانونی خود به شورا واگذار می‌نمایند. - 17 بررسی راه‌های مختلف صرفه‌جویی و افزایش به ره‌وری من ابع در چهارچوب سیاس تهای فهرست وزارت آموزش و پرورش و شورای استان. 32 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 18 تالش در گس ترش آم وزش و پ رورش عم ومی و تحت پوشش قرار دادن کلیه اطف ال واجب‌التعلیم منطقه ،به طوری که هیچ یک از آنان از‌تحصیل باز نمانند. - 19 جلوگیری از افت تحص یلی دانش‌آم وزان و تالش در ارتق اء کیفیت برنامه‌های آموزش ی و پرورشی. - 20 سازماندهی امکان ات ب رای اج رای آموزش های ف نی و حرفه‌ای ،ک ار دانش و ک ارآموزی دانش‌آموزان. - 21 ارتقاء سطح دانش فرهنگیان و پیش‌بینی و تدارک وسایل رفاهی و معیش تی آن ان و فراهم کردن امکانات الزم. - 22 پیشنهاد برنامه ساالنه توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و نیروی انسانی ،ب ر اساس خ ط فهرست مشی‌ها و سیاستهای کلی وزارت آموزش و‌پرورش و ارائه آن به شورای استان. 33 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ‏تبصره -دریافت کمکها و خودیاری از اولیاء دانش‌آموزان و مردم در صورتی مجاز است که داوطلبانه پرداخت نمایند. فهرست 34 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 9شرح وظایف و ترکیب شورای منطقه ،حسب مورد مشابه ش ورای شهرس تان و ب ر طب ق دستورالعملی است که وزارت آموزش و پرورش‌تهیه و به تصویب ش ورای عالی آم وزش و پ رورش می‌رساند. تبصره -ایفای وظایف شورای شهرستان و منطقه بر اساس ضوابط کلی و دستورالعملهایی است که به وسیله وزارت آموزش و پرورش ابالغ‌می‌گردد. ماده - 10شهرداریها موظفند با تدوین آیین‌نامه‌ها و اتخاذ روشهای الزم نسبت ب ه وص ول ع وارض فهرست مصوب در این قانون و واریز آن به حساب معین‌خزانه اقدام نمایند. 35 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 11مدیران مدارس موظفند مدارس تحت مدیریت خود را بر اساس بودجه تخص یص‌یافته از محل منابع زیر و در چهارچوب ضوابط آم وزش‌و پ رورش و خ ط مش ی‌ها و سیاس تهای ش وراهای مناطق و با همکاری انجمن اولیاء و مربیان با کیفیت مناسب اداره نمایند: - 1 اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانش‌آموزی پرداخت می‌شود. - 2 کمکهای مردمی. - 3 سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه از عوارض اخذ ش ده در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد. فهرست - 4 وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه. 36 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 12رییس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه ،موظف است هر سال گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش و پرورش شهرستان‌یا منطقه را به شورای مربوط ارائه دهد. ماده - 13منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه‌های جاری و عمرانی عبارتند از: - 1 سهم منطقه از اعتباراتی که در بودجه جاری و عمرانی ساالنه دولت که ب ر اساس تع داد دانش‌آموزان برای هر استان پیش‌بینی می‌گردد. - 2 یک درصد از بهای فروش کاال و خدمات کارخانه‌ها و مؤسسات خدماتی و تولیدی اس تان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع‌می‌شود. فهرست 37 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 3 تا پنج درصد عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی ،تفکیک زمینها ،پذیره و نوسازی عالوه ب ر عوارض مذکور را که شهرداریها دریافت می‌کنند. - 4 عواید حاصل از فروش ساختمانها و زمینهای بالاستفاده و نیز ساختمانها و زمینهای دیگر ک ه در اختیار آموزش و پرورش است و می‌توان آنها را‌با توجه به نیازهای آموزش و پرورش تب دیل ب ه احسن نمود ،در چهارچوب ضوابطی که از سوی وزارت آموزش و پرورش معین می‌شود. تبصره - 1عواید حاصل از بندهای ( 3و )4صرفًا به مصرف احداث و توسعه فض اهای آموزش ی و پرورشی همان شهرستان می‌رسد. تبصره - 2عواید حاصل از بندهای 2و 3و 4به خزانه واریز می‌گردد و هر ساله معادل آن در الیحه بودجه در ردیف معین به صورت تخصیص‌یافته پیش‌بینی می‌ش ود ت ا مط ابق ض وابط این فهرست قانون به مصرف برسد. 38 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور - 5 هدایا و کمکهای دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد خیر. تبصره -آیین‌نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. فهرست 39 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 14شورای استان با توجه به توسعه آینده آموزش و پرورش در هر یک از من اطق ت ابع ،و امکانات درآمدی از مناطق و استان ،سهم هر منطقه را‌از اعتبارات جاری دولت که در ق انون بودج ه برای آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای هر استان از فصل آموزش و پرورش عم ومی ،ف نی و‌حرفه‌ای و سایر فصول پیش‌بینی می‌شود ،تعیین می‌کند: تبصره - 1اعتبار دولتی سهم هر منطق ه در ق الب موافقتنامه‌های مس تقل بین ادارات ک ل آموزش و پرورش و سازمان برنام ه و بودج ه اس تان در ق الب‌دو برنام ه "‌خ دمات اداری" و "‌خدمات آموزشی و پرورشی" مبادله می‌شود. فهرست 40 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور تبصره - 2اعتبار مربوط به برنامه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت کمک ب وده ،و مط ابق با دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش ابالغ‌می‌نماید هزینه می‌شود. ماده - 15وزارت آموزش و پرورش بر اساس برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت و شاخصهای آن در استانها ،همچنین امکانات درآمدی‌هر استان ،سهم اعتبارات عمرانی اس تان از بودج ه عمرانی دولت را در قالب اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده ،برای احداث و توسعه فضاهای آم وزش و‌پرورش ی از فصل آموزش و پرورش عمومی ،فنی و حرفه‌ای و سایر فصول ،بر اساس سرانه دانش‌آموزی تع یین و در اختیار شورای استان قرار می‌دهد. فهرست 41 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 16کلیه شهرداریها موظفند با توجه به نیازهای پیش‌بینی شده در طرحهای تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود‌زمینه احراز مالکیت زمینهای پیش‌بینی ش ده جهت توسعه فضاهای آموزش ی و پرورش ی ش هرهای مربوط ه را ب رای ادارات آم وزش و پ رورش فراهم سازد‌.برای تأمین اعتبارات الزم جهت اجرای این ماده شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطق ه می‌تواند با پیشنهاد و تصویب شورای اس تان بخش ی از‌هزینه‌های خرید زمین و ساخت فض اهای آموزشی و پرورشی را از سازندگان واحدهای جدید تجاری دریافت و به حساب خزانه واریز نماین د. صد‌درصد منافع دریافتی به صورت تخصیص‌یافته در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت. فهرست 42 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور کمیسیونهای موضوع ماده 5قانون شورای عالی شهرسازی و معماری موظفن???د ض???من رعایت استانداردهای مربوطه درخواستهای شهرداری و آموزش و‌پرورش را در چهارچوب اجرای این ماده به صورت خارج از نوبت رسیدگی نمایند. تبصره -حداکثر مبالغ دریافتی موضوع این ماده برای هر متر مربع زیربن ا نباید از %5بهای یک متر مربع ساختمانهای مشابه در همان منطقه تجاوز‌نماید.. فهرست 43 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده -17کمیسیون موضوع ماده 5قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری موظ ف اس ت با رعایت استانداردهای مربوطه ب ه تع یین س طح‌کاربری‌های آموزش ی در طرحهای جامع ،طب ق درخواست شورای استان ،نسبت به تغییر کاربری زمینهای مورد نظر ،همکاری و اقدام نماید .نق ل و انتقال‌زمینها و امالک موضوع این ماده از پ رداخت هر گون ه ع وارض و مالیات و حق‌الثبت معاف هستند. فهرست 44 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده -18کلیه احداث‌کنندگان شهرهای جدید و ش هرکهای مس کونی در تمام نق اط کش ور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها ،اعم از اشخاص‌حقیقی و حقوقی ،مؤسسات دولتی ،غیر دولتی، نهادها و کارخانه‌ها مکلفند همزمان با تهیه و آماده‌سازی زمین یا ساخت واح دهای مس کونی و صنعتی‌به تناسب تعداد و سطح زیربنای این گونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزش ی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس‌استانداردهای مصوب ،به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز م دارس ،ب ر طب ق نظر ش ورای شهرس تان یا فهرست منطقه‌اقدام نمایند. 45 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده -19خرید کلیه تجه یزات اداری ،آموزش ی و پرورش ی ،کم ک آموزش ی ،آزمایش گاهی ،کارگ اهی و مصالح ساختمانی م ورد نیاز واحدهای‌آموزشی و تربیتی که امکان تهیه آن از تولیدات داخلی کش ور نیست ،مشمول پ رداخت حق وق و ع وارض گمرکی و س ود بازرگ انی فهرست نمی‌باشند. 46 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 20انحالل شورای شهرستان یا منطقه ب ه پیش نهاد م دیر ک ل آم وزش و پ رورش و اطالع شورای استان ،با تصویب وزیر آموزش و پرورش‌می‌باشد و انحالل شورای استان به پیش نهاد وزی??ر آموزش و پ?رورش و تص ویب ش ورای عالی آم وزش و پ رورش ص ورت می‌گ یرد و ت ا تش کیل شورای‌جدید ،هیأتی که از سوی وزیر آموزش و پرورش تع یین می‌ش ود ،عه ده‌دار وظ ایف ش ورای منحل شده ،می‌گردد. تبصره -حداکثر مدت مسئولیت هیأتهای مذکور سه ماه بوده و ظرف این مدت شوراهای آموزش و پرورش استان و شهرستان باید تشکیل شود. فهرست 47 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور ماده - 21وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف پنج سال ،ش وراهای استانها و شهرستانها را در تمام نقاط کشور تشکیل دهد. ماده - 22آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه وسیله وزارت آم وزش و پرورش و وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی تهیه و‌ب ه تص ویب هیأت وزیران خواهد رسید. فهرست 48 متن قانون تشکیل شوراهای آ پ در استانها ،شهرستانها و مناطق کشور قانون فوق مشتمل بر بیست و دو ماده و بیست و یک تبصره در جلسه روز یک شنبه بیست وششم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس‌شورای اسالمی تصویب و در تاریخ 1372.10.29به تأیید شورای نگهبان رسیده است. رئیس مجلس شورای اسالمی علی‌اکبر ناطق نوری فهرست 49 سخن پاياني در جنگ چالدران (بين ايران و عثماني) سپاه ايران از جنگاوراني که در شمشيرزني ،اسب س واري ،پرت اب نيزه ،و تيراندازي مهارت داشتند تشکيل شده بود ولي سپاه عثماني براي اولين بار از توپ استفاده کرد ک ه شيرازه سپاه ايران را به هم ريخت. اگر شرايط و عرصه فناوري تغيير کند ،سازماندهي و تمهيدات جديدي مورد نياز است. فهرست 50 سخن پاياني فهرست مدارس ما تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله های زیادی دارند .از آزمایشگاه ت ا كارگ اه فض ای روباز ورزش ی داخ ل مدرسه نیازمند حمایت مردم و دولت هستند .بن ابراین باید این نگرش را ایجاد كرد كه یكی از به ترین مكانها ب رای هزینه ی خانوار ،مدارس می باشند و نیز باید این نگرش را ایجاد كرد كه یكی از بهترین مالیات ها و عوارض ،مالیات و عوارض آموزشی اس ت .بن ابراین باید ب رای ش هرداریها این نگرش را تعمیق نمود كه یكی از به ترین خ دمات عم ومی برای پروش انسان ش هروند منضبط آم وزش و پ رورش می باشد. 51 منابع و مآخذ سازمان و قوانین در آموزش و پرورش ،دکتر احمد صافی،انتشارات سمت مجموعه قوانین و مقررات وزارت آموزش و پ رورش ،نقی زهی ,جعفر پاش انی , قادر دروگری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسالمی ،سامانه قوانین ‏http://rc.majlis.ir/fa/law/show/96437  ‏http://rc.majlis.ir/fa/law/show/92352  فهرست 52 مدارس ما تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله های زیادی دارند با تشکر از توجه شما گردآورنده :آرش عبدی قزلقیه ‏E-mail: arashabdi315@yahoo.com فهرست

51,000 تومان