صفحه 1:
صفحه 2:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
رسیدگی به تخلفات اداری
ی
ا ا لان
تصویب می گردد اگر در این تعریف به جای عبارت مجالس ویژه مراجع
Bane) 7
صفحه 3:
7 رمان دامپزشکی كشي
هیأت بدوی
0ك
۳
2
۳- آیین نامه ها و بخشنامه های اداری
0
۳
عرف ء عادات و منابع معتبر اسلامى
صفحه 4:
|۱۳
هیأت بدوی
۳
۱
POP a ryt nots Sly gti = aces oh ee
صورت احراز تخلف توسط هیات های رسیدگی به تخلفات اداری مورد رسیدگی قرار می
20 MeO SEO ke ete) ee ee
۱ Te ا Ee ko ee aod
0 ا
ewes بوط تيون سات ane ee قر
صفحه 5:
و بت ی ای ار ات ی تا
می گویند .
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هيأت بدوى
و
Liv eg
صفحه 6:
3 داميزشكى om
هیأت بدوی
500000
لمم محا
ا ا ۱
(|انجام أعمالى كه به شتون أدارى أو صدمه وارد نمايد .
صفحه 7:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
۳
۱ ceere ES) Reel LIC cee CR ena]
است که در جلسه روز یکشنبه ۱۳۷۲۰۹۰۰۷ مجلس شورایاسلامی تصویب
و در تاریخ ۱۳۷۲۹۰۱۷ به تأٌیید شورای محترم نگهبان رسیده و به شرح
ذیل می باشد:
NS: ic Shy) sey osc, osteo م
) 8 فصل دوم : تخلفات ادارى ( ماده
(Gace) SRS ise anes
ا ا را رت ری در
صفحه 8:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
er ee
عه م سبحا
قانون رسیدگی به تخلفات اداری
ee
cid Paes
OS eee ل ۱
این قانون هیأت هایی تحت عنوان رسیدگی به تخلفات 9
we 1 ey aren eed
PATON SID any sare on Sunn ean Corman ToC ASI
بدوی و تجدید نظر می باشد.
صفحه 9:
|۱۳
هیأت بدوی
PaO rere re
قانون رسيدكى به تخلفات ادارى 0۷1/0۵0۵۵
فصل اول - تشکیلات و حدود و وظایف
Poa re
تبصره ۱ - هیأت تجدید نظر در مرکز وزارتخانه یا سازمان مستقل دولتی و
cee) Pa ea ركس ااه
تصویبهیأت وزیران خواهد رسید. تشکیل میشود و در صورت دارای
شعبههایی خواهد بود.
تبصره ؟ - در صورت تشخيص هيأت عالى نظارت يك هيأت تجديد نظر
۱
صفحه 10:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
۳
انا
قانون رسيدكى به تخلفات ادارى
فصل اول - تشكيلات و حدود و وظايف
إتركيب اعضاى هيأت هاى رسبدكي به_تخلفات اداري )
ا ا م 000 0
عضو علی البدل می باشد که با حکم وزیر یا بالاترین مقام سازمان مستقل دولتی مربوط
و سایردستگاه های موضوع تبصره ماده یک برای مدت سه سال منصوب می شوند و
See cone
Resear ا ar ee ere Tera
نمود
و
ا ا ا ا ۱۳|
توانند در تجديد نظر يرونده هايى كه در هنكام رسيدكى بدوى به آن راى داده اند شركت
0
صفحه 11:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
رسیدگی به تخلفات اداری
ممه مات
قانون رسيدكى به تخلفات ادارى
فصل اول - تشكيلات و حدود و وظايف
وسوس eed a
ماده '' - بركنارى اعضاى هيات هاى بدوى و تجديد نظر با پیشنهاد وزير
ed eee eee Te eS ee eta ore sPan
pM res ene) |S arene ety Sar ELEY
صفحه 12:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
۳
قانون رسيدكى به تخلفات ادارى Sen ce
ere حنف دغ وهود ولت ۱ مر نل
نكي شري بد ردت
0000 ی
Nomen ee cnc ae
mae ee MPD Sy Been can SD ie ee ل
کارمند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رای درخواست تجدید نظر نمایه هیات
ا
آرای هیات تجدید نظر از تاریخ ابلاغ قطی و لازم الاجرا است .
صفحه 13:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
۳
قانون رسيدكى به تخلفات ادارى
فصل اول د si 9 حدود و وظايف
ele SEES SS ال
1 E CI ve ape SON ERIE)
1 es Sos Rees peor ee ees)
See ee, rene Deal
صفحه 14:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
۳
قلنون رسیدگی به تخلفات اداری Too cae
فصل اول - تشکیلات 9 حدود و = ری 7
ریصب طره رت رت 09
9 es Rae eo ia
مبین اسلام و عمل به احکام آن و اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی
اک
حاهل-1
. حدلقل۳۰ سا لیسن- ۲
الل ين
0 0
تبصره ۲ : در هر هیات باید یک نفر آشنا به مسائل حقوقی عضویت داشته باشد و حداقل دو نفر از اعضای
اصلی هیاتهای بدوی و تجدید نظر باید از بين كاركنان همان سازمان يا وزارتخانه كه حداقل ينج سال
سابقه کار دولتی دارند به این سمت منصوب شوند
صفحه 15:
|۱۳
rel
اداری oe se cass = ; :
Sato ae me قانون رسيدكى به تخلفات |
إشرابط انتخاب اعضاى Bes 0]
۱ ا ا ا ل اك al)
ا ول
الف - عضو هيأت با متهم قرابت نسبى يا سببى تادرجه دوم از طبقه سوم
]. داشته باشد
ب - عضو هيأت با متهم دعواى حقوقى يا جزايى داشته يا در دعوى طرح
.ده ذینفع باشد
صفحه 16:
اه
pore Seer nes nec)
Se Oe aa)
هر فعل يا ترك فعلى كه مغاير با شئونات شغلی یا اداری مستخدم دولت است مشمول این بند قرار می
كيرده
Ie Sy Se remanomn Ricard ا BS EMSC
oe
ee ee NC Tea ee) te io BS ae ea
FCP Caren a] IU OSC anne TOSS SPS Se recent)
را خدشه دار سازد
0
110001010 ا eae see
19 ree creed eae TOES a aero mance ae Prone ee
حقیقی نسبت دهد و به توهین و هتک حیثیت آفراد مبادرت نماید متخلف محسوب می شود .
صفحه 17:
Ary
Ene ie Cave eect rh eS Se ne Ly
۶- اختلاس : عبارت از تصاحب نامشروع و غیرقانونی مال متعلق به دولت و عموم از احیه ماموریکه
rome Sears yorir UN hier cel rene
۱-۶- مرتکب جرم اختلاس می بایستی از کارمندان و کارکنان دولت باشند
DD ee a ar ae eae toa aa
00 Yee ا Pree ta
NO Dene are]
FO ea a ar reed year a fees ar pega Pear ae
دانست .
۷ - تبعیض يا اعمال غرض يا روابط غیر اداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص
cenerorecere soar 2000
صفحه 18:
9
کلیه کارکنان دستگاههای اجراتی مکلفند ساعات تعیین شده برای ورود به محل خدمت و خروج
ses eae bee eo ا ا م
+ترتیب دیگری مقرر شده باشد.
كاركنان موظفند قبل از استفادة از مرخصى و يا مأموريت ساعتى: برك درخواست كه به تأثيد مدير
reoe ا اا |
و مرخصی فوق به عنوان تأخیر در ورود یا تعجیل در خروج تلقی می گردد
a el ee Dr a eae ce ED rel DA a eee ead
PON اال ne eer roe hs Pee eee
| rch rrr repens (i
درصد و براى ماه ينجم صد درصد كسر خواهد شد و در صورت تكرارء برونده مستخدم جهت رسيدكى
0 ا
00 ا ا ا ا ا ا eae
av Pr scion hy Were)
صفحه 19:
ET een re ere ee ea)
عبارت است از اطلاعات مضبوط اعم از نوشتارى؛ ذيدارى: شنيدارى كه توسط اشخاص حقيقى يا
حقوقی ایجاد شده و درای ارزش نگهداری باشد.
اسناد از نظر اعتبار: اسناد رسمی و اسنادعادی
از نظر درجه حساسیت: اسناد عادی و اسناد محرمانه
أنواع سند محرمانه :
اسناد سری : اسنادی که افشای غیر مجاز آن منافع عمومی و امنیت ملی را دچار مخاطره کند.
1
مصالح اداری آن ازمان مغایر باشد.
اسناد خیلی محرمانه : اسنادی که افشای غیر مجاز آن منافع عمومی امنیت ملی را دچار مخاطره کند.
صفحه 20:
0000
۳ - سرپیچی از اجرای دستورهای مقام های بالاتر در حدود وظایف اداری :
1 rer en
مستخدم مکلف است در حدود قوائین و مقررات احکام و اوامر رقسای مافوق خود را در اموراداری اطاعت نماید. اگر
| Nec RS e Tene ا Be a ad
قوانین و مقرات به مقممافوق اطلاع دهدددر صورتی که بع زاين اطلاع مقم مفوق کتبا اجرای دستور خود را
Pepe Feary ny ere Care en Can
حدود تبعیت مامور از آمر قانونی
و اوامر مقام مافوق برای مستخدم در صورتی لازم الرعایه است که مربوط به وظلیف اداری و شقلی او
باشد به عبارت ديككر مستخدم فقط مكلف به اطاعت از اوامرى است كه با شغل ادارى او تناسب و سنخيت داشته
roe Pine Nee ce Unrate 000
Berea) ا ee ae
مستخدم دولت نبايد از آن دستورات تبعيت كند علت اين امر آن است كه طبق قوانين كيقرى دستور مقام ادارى
0
صفحه 21:
- کم کاری با هل انگاری کر انجام وظایت مخول هه :
- سهل انگازی روسا و مدیران در ندادن گزارش تحلفات کارمندان تحت امرد
۶ - ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری .
- گرفتن وجوهی غیر از آن چه در قوائین و مقررات تعیین شده یا اخذ هر گونه مالی که در عرفد
رشوه خواری تلقی می شود.
trys Pesan Fe aren od ea eer ee |
Pra ea Scare rea eer eee rom Promo Te cro Ro rene
دریافت کند وی را مرتمی و عمل وی را رتشاء و ال یا وجه داده شده را رشوه می گویند
- تسليم مدارك به اتخافى كه دق درياقت أن را تدلرنذ يا خودطرى آز تسليم مدارك به لشخاصض
00 sere
| re Torta tor
. رعایت نکردن حجاب اسلامی -
صفحه 22:
Le yeaa
Dr a a Sea ot a een oe aa
Breen erence g
۴ - داشتن شغل دولتی دیگر به استفنای سمت های آموزشی و تحقیقاتی .
1۱ Yes coe tiered ee iad
BTSPE ال
دادن نمره یا امتیان بر خلاف ضوابط. - ۲۸] |
7
re oF I cee Fn eg 1
اموراداری ارائه شود در غیر اینصورت غیبت غیر موجه تلقی می گردید
صفحه 23:
00 ees eas leery cow eey Se meer
530100
بیمارووی -۱
م 7 1
بيمايوشديد يدر ياملار ياهمسريافرننطزهى -؟
فوتهسر یالقربای نسبییا سببیتاطبقه Fa
.درا شدرفرنند -9
ازدیج او و فرنننانش -1
Serre ete eee Tit te ene
هرگاه مستخدم شاقل پیمر شود و آن بیماری مانع از خدمت او بشد بایدمراتب را در کوته رین مدت ممکن به
۱
موارد ده روز و بیشتر ,در پایان روز دهم به رئیس یا معاون واحد مربوط جهت ارجاع به کارگزینی ارسال دارد.
Pe oer oe en wn
Poor Fem Py We osc ve rd eee oer ec SC rg Pes Ee oY
. بدون مجوز قانونى
صفحه 24:
een Fer re ا > eave Uarel hy
Dip iecg oer os ea re ay rete Ne aly ce error ES Nr CaS eee
10 er ae are eee er ee meer اا
ميليون ريال معتكوم خواهد شداء
۲ - کارشکنی و شایعه پراکنی » وادار ساختن با تحریک دیگران به کارشکنی یا کم کاری و ایراد خسارت
به اموال دولتى و اعمال فشارهاى فردى براى تحصيل مقاصد غير قانونى .
7 - شركت در تحصن ؛ اعتصاب و تظاهرات غير قانونى ٠ يا تحريك به بربابى تحصن , اعتصاب و
ا ا ل الا ل Be
۴- عضویت در یکی از فرقه های ضاله که از نظر اسلام مردود شناخته شده اند.
۵ - همکاری با ساواک متحله به عنوان مامور یا منبع خبری و داشتن فعالیت یا دادن گزارش ضد مردمی
۲۶ - عضویت در سازمان هایی که مرامنامه یا اساسنامه آنها مبتنی بر نفی آدیان الهی است یا طرفداری و
۱
صفحه 25:
نون رسيدكى به تخلفات ادارى
- مجازات ها
ماده BRO ester ne ٩
الف - اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی
ب - توبيخ كتبى با درج در يرونده استخدامى.
ج - كسر حقوق و فوقالعاده شغل يا عناوين مششابه حداكثر تا يك سوم از يك ماه تا یک سال.
Pe open ray 50
ea Cee 1100000
Rireete eee Ye ee TES Tree eae cee te ord ee ey
اين قانون.
00 ا ered cee neon Sone
۲۵ ح - بازخرید خدمت در صورت داشتن کمتر از ۲۰ سال سابقه 1 در مورد مستخدمین زن و کمتر از
1
1 و
۱ tr Te recat toes eter Noe wre ae
Pca esiPnc eg Na pe cmt ar one yoy و ieerca Ys
fee aang
Poe ee Pee, ee es eas ec er eg
صفحه 26:
اتبصره ١ - در احتساب معدل خالص حقوق» تفاوت تطبيق و فوق العاده شغل مستخدمان موضوع بند ط
اا ا ا 1
زنتستگی یا حق بیمه (سهم کارمند) کارمندانی که در اجرای اين قانون به نفصال
ier reese en 0
es eC 1
كسور ار و را دولتى متبوع
خود اخراج گردیدهندهقایلپرداخت است.
تبصوه ۳ - هیأتهای بدوی یا تجدید نظر, نماینده دولت در هر یک از دستگاههای مشمول این قانون
حسسد ورأى أنان بد تخلف لخارى كارمتة تتهادر محدوته محاراتهاى لطرى معير اتلك و به سمتى اثيات
جرمهابى كه موضوع قانون مجازاتهاى اسلامى است» نيست.
لا ا ترس ار
es ea eo eee 011000
صفحه 27:
ماده ۱۰ - فقط مجازاتهای بندهای ده ه ح. طء ی. ک ماده ٩ این قانون قابل تجدید نظر در هیأتهای
تجدید نظر هستند.
ماده ۱۱ -برای کارمندانی که با حکم مراجع قضایی یا با رأی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری یا
eres marae es Pesan 00
See cnn wed ence ene ee enc On RS ec ic e og
تخلفات اداری مربوطء برای معیشت خانواده آنان مقرری ماهانه که مبلغ آن از حداقل حقوق کارمندان
دولت تجاوز نکند برقرار میگردد.این مقرری از محل اعتبار وزارتخانه یا مژسسه مربوط پرداخت میشود و
۱
چگونگیاجرا و مدت آن طبق آییننامه اجرایی این قانون است.
ee eel ne tonsa es he eit ie ema! Ol
rene Neat tent eee errr Renin eens errr cn |
Be accra reir arn r rr n ena
Pee ايا ااا Pe
۱ و
|
با تشخیص و موافقت کتبی خود آن مقامات و اشخاص,
صفحه 28:
| a ree Tee Tema
PO ice ea Se Perce De Soe oer egP eo er PFS
و رؤساى دانشكادها و مراكز مستقل آموزش عالى و تحقيقاتى و معاونان آنان مىتوانندكارمندانى را كه
برونده أنان به هيأتهاى رسيدكى ارجاع شده يا مىشود را حداكثر به مدت سه ماه آماده به خدمت نمايند.
Berane espero a pepe PC Cale Vi or
اساس مفاد قانون استخدام کشوری رفتارخواهد شد.
۱
ا ل لت a aT aks
[أمىشود |
0000 ا ا ا ا
۱ ty) See
REVI poor Pr Wr ene EPI An Pear Oges a NIE Ee aE
DERE aOR pe ssterete a eon e rep Ee te reer
۳ Leen ar a Frc On KOI WS = ire care aT SPE oe
صفحه 29:
ماده ۱ - هر گاه رسیدگی به اتهام کارمند به تشخیص هیأتهای بدوی و تجدید نظر مستلزم استفاده
Tere seas 1
ماده ۱۵ - پرونده آن دسته از مستخدمان بازنشسته که قبل یا پس از بازنشستگی در هیأتهای
۱ eres As aS CAT
یا آرائی که در دیوان عدالت اداری نقض شده است. همچنین پرونده بازنشستگان متهم به مواردمندرج در
er err ees rca oy ens nanan naar a)
هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداریمطرح و مجازاتهای مصرح در اين قانون حسب مورد اعمال خواهد
5 |
تبصره - افراد موضوع بند 7 ماده 8 اين قانون كه بر اساس قانون ياكسازى بازنشسته شدهاند در
پب-بپ ا ل ل
قانون رأی لازم صادر میشود.
صفحه 30:
أن حزب رستاخيز در مراکز اسان میا کل |[
ااام eset Rec PoP ee fer |
on ny mc ااا Bopedote ere
[OM Pe ae TN 1010 1[ 1[ 11111111
منفصل میشوند وحقوق بازنشستگی آنان قطع میشود.
ماونان تخسوریر رت گنک م٩ سول ور رکه وهای ستقل
دوتی. مستشارن و رسای دیوان محاسیات یمد ازخداد ۱۳۳۷ در صوتی که در هیهای رسیدگی به
eapec compe yy irs Pere Rv Moca Fe Ao CarCRn PRN PATE ۱-۹
و استانداران و معاونان وزرای رژیم سابق بعد از خرداد ۱۳۴۲ حسب مورد طبق اين قانون محکوم به
ور رای
Rees ro eon en cee sy Sean ene Ter eT sean
قانون محکومخواهند شد. |
Ren aL. ean ot ae ae SE eit a ae aed
در مورد آنان صادر نشده يا رأى صادر شده درديوان عدالت ادارى نقض شده استه هيأتها مىتواتند يس
از رسیدگی حسب مورد یکی از مجازاتهای مقرر در این قانون را در موردآنان اعمال نمیند.
صفحه 31:
ماده ۱۷ - رییس مجلس شورای اسلامی» وزرا یا بالاترین مقام سازمانهای مستقل دولتی و نهادهای
cpl ero scien a wore reer ogres Mares ce] ۱
Ber ae oe oa ar veer al Peace er Corn re per]
rye eay Some ee nner ا ااا Peles
تس
sor Com PCee Sb Fee ee pec ere Osa CREE Se) 0[
که عذر او موجه بوده است» وزیر یا بالاترینمقام دستگاه متبوع کارمند موظف است پرونده وی را جهت
تجدید نظر به هیأت تجدید نظر مربوط ارجاعنماید.
Peer reaver om ne PrP rete fe con regen ng 1
Pom Pps SNe one een ears td
Re Cer ras ser eos Ear |
میشوند. مدت غیبت و عدم اشتفال آنان حسبمورد جزو مرخصی استحقاقی, استعلاجی يا بدون حقوق
آنان منظور خواهد شد.
تبصوه ۳ - در مواردی که حکم اخراج یا انفصال کارمند یا کارمندان توسط مقامات صلاحیتدار
دستگاههای اجرایی قبل از قانون بازسازی نیرویانسانی صادر گردیده است. این احکام قطمی محسوب
ead
صفحه 32:
| es nes ee ا
وشيمى و شهرداريها و بانكها و مؤسسات وشركتهاى دولتى كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام
است و موسساتی که تمام یا قسمتی از بودجهآنها از بودجه عمومی تأمین میشود و نیز ار کنانمجلس
شورای اسلامی و نهادهای انقلاب اسلامی مشمول مقررات این قانون هستنده مشمولان قانون استخدام
1
موسسات آموزش عالی و مشمولان قانون کار از شمول این قانون خارج بوده و تابع مقررات مربوط به
ented carted
|]ماده ۱٩ - هر گاه تخلف کارمند عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد هیأت
رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است مطایقاین قانون به تخلف رسیدگی و رأی قانونی صادر نماید و
ا Set oa ات
Fn Dc ea cial ما
BAe cree ars es reise ne ey
صفحه 33:
| oe Tes ed Tee Use ae oS ere eT)
SSPE Te Te ye ا prec ES eres م
شده در ديوان عدالت ادارى» در هياتهاى رسيدكى تخلفات ادارى مورد رسيدكى قرار كرفته و منجر
نان گردیده حقوق مبنا یا عنوان مشایه دوران عدم اشتفال به مأخذ آخرین پست سازمانی که
|
و 9
0 1 17“ eae)
RYO ROR Ser rere mea vy Rew)
1 nee ores NS < er Portear eR Ceara arena
مهلت قانونی پاکسازی و قبل از اجرای قانونبازسازی نیروی انسانی توسط مقامات اجرایی صادر گردیده
30000000 aren Bes or ie arene ernie)
PEA Ep rer or Cape RS ا ا ا cry
خدمت و حقوق مبنای متعلق بهآنان پرداخت خواهد شد.
صفحه 34:
Pep Re ce pe Wehr Fes a era Seen ce Coe Cayo Oy
ee egerCecWY ا ا ل
1 م Tt eee
تبصره ۱ - رسیدگی دیوان عدالت اداری به آراء هیأتها به صورت شکلی خواهد بود.
تبصره ۲ - آن دسته از کارمندائی که بر اساس آرای هیأتهای بازسازی یا پاکسازی نیروی انسانی به
Fee ey ep enon ery es ae een aon Lar ery ene
agence)
ماده ۲۲ - به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون در دستگاههای مشمول و برای ایجاد هماهنگی
در کادر هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری "هیأت عالی نظارت " به ریاست دبیر کل سازمان امور اداری
Ee al ee ee a ite ent ep weet] i
Cl eee oN ee ent et renal 0
سوى هر يك از هيأتهاى بدوى يا تجديدنظر دستكادهاى مزيورء تمام يا بعضى از تصميمات أنها را ابطال
و در صورت تشخیص سهلانگاری در کار هر یک از هیأتهاء هیأت مربوط را منحلمینماید. هیأت عالی
نظارت مىتواند در مورد كليه احكامى كه در اجراى اين قانون و مقررات ۱
بررسی و اتخاذ تصميمنماید
صفحه 35:
الف - عدم رعایت قانون رسیدگی به تخلفات اداری و مقررات مشابه.
پ - اعمال تبعیض در اجرای قانون رسیدگی به تخلفات اداری و مقررات مشابه.
LS ate تا در
د - موارد ديكر كه هيأت بنا به مصالحى ضرورى تشخيص مىدهد.
تبصره en eae ane Pe ge Pers gS eres ل طرف هیأت
el ل
BS eee Spee ve ded Role eas ies eee Ree OR Sorel
سوی هیأتهای مذکور تحت تعقیب قضاییقرار داد مکر در صورت اثبات غرض محرمانه.
تبصره ۳ - هیأت عالی نظارت میتواند بزرسانی را که دستگاههای مشمول اعزام نموده و در صورت
| الأمشاهده موارد تخلف كاركنان متخلف راجهت رسيدكى به يرونده أنان به هيأتهاى رسيدكى به تخلفات
ادارى معرفى نمايد.
تبصره > - در مورد ا ا ا ا به ت
۱
cer ا
ys oy ae eat ee eric Aare pe berry ornare
صفحه 36:
ماده ۲۳ - اعمال مجازات شدیدتر نسبت به آرای غیر قطمی هیأتهای بدوی یا آراء نقض شده توسط
Perv pe Ren are ere ere cr Perrin eanen he smrar teed Pgs res tana
ا رسیدگی به تخلفات اداری صرفاً در مواردی که هیأت
1 Pe" es can re Cap Foe
مخدوش میباشد» پس از تأیید هیأت
عالی نظارت در خصوص مورد امکانپذیر است.
0
ا ا ااا pe
0 م ل ا ا Eo my
Pp a ere Tonys ١
نقض شده است» حسب مورد برای رسیدگی وصدور رای Fras ren en ey era eo
قطعی به هیأتهای بدوی و تجدید نظر موضوع اين قانون ارسال میشود.
ماده ۲۷ - آینامهاجرایی اين قانون حداکتر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون به وسیله سا
Oe ae ل ae Bra
صفحه 37:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
۳
آيين نامه اجرايى قانون رسيدكى به تخلفات ادارى
Sn 77 Penn tne One nee
ه مورخ 7٠١5 ماده و ؟7 تبصره ( موضوع تصويب نامه شماره 77ا7/ت
: میأت محترم وزیران ) و به شرح ذیل می باشد ۲
۱ ار osien anes
ee
فصل دوم : شروع به رسیدگی ( مواد ۱۲ الی ۱۸ و دارای ۴ تبصره )
لا cece رس ات زرا را
تبصره )
Ee PEL ae aon Carnes Tea)
صفحه 38:
نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری
اول - تشكيلات + وظايفق و ضلاحيت
ماده ۱ - هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان - که دراین آیین نامه هیأت بدوی نامیده
۱
قانون نامیده میشود - بارعایت مفادقانون یاد شده و اين آییننامه تشکیل میشود.
تبصره - منظور از «کارمندانک کلیه کارکنان رسمیء ثابت, دایم,پیمانی و قراردادی است.
ا ل ۱۳|
نامیده میشود - در مرکزوزارتخانهها یا سازمانهای مستقل دولتی, نهادهای م مراکز بعضی
از استانها به تشخيص هيأت عالىنظارت» همجنين در مركز هر يك از دستكادهاى زير تشكيلمى شود:
سازمان حج و زیارت, بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. شرکت مخابرات ایران» خبرگزاری جمهوری
اسلامى ايران»سازمان بهزيستى كشورء سازمان ثبت احوال كشورء مؤسسهاستاندارد و تحقيقات صنعتى
te RCO eared ait ا ا
صفحه 39:
تبصره ۱ - سازمانهای مستقل دولتی موضوع این آییننامه وسایر دستگاههای مشمول تبصره (()
ماده (۱) قانون به شرحزیر هستند: سازمان امور اداری و استخدامی کشور, سازمان برنامه وبودجه, سازمان
eS eRe ess tO Sener it |
ایران. دیوان محاسبات» سازمان بازرسی کل کشورسازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشورء
سازماناوقاف و امور خیریه, سازمان ثبت اسناد و املاک کشورسازمان قضایی نیروهای مسلح, مجلس
Pe need Ps Mess Peer eney ras nts Seon sn ne aie eed
جانبزان انقلاب اسلامی, بنیادمسکن انقلاب اسلامی» جمعیت هلال احمر, کمیته امداد امامخمینیء
| ares ae peri eet oe an prs Pers OP
|
0 ee eee ser en ae)
هيأتهاى متعدّدتجديدنظر داشته باشند.
هيأت بدوی
25000300
Sn cae
صفحه 40:
هيأت بدوی
۳
Sn cae
ماده ۳ - اتتصاب هر یک از اعضای اصلی و علی البدل هیأتهایبدوی و تجدید نظر با امضای شخص
Pee em WOR (7 P(N ea sere 1 0
teat aa)
1 HG de) eer rere nr cen ا
1۱ Pe etre oer seg ear ep ome Fee ss
ماده ۵ - رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان حوزه هر اسان تازمانی که دستگاه متبوع آنان در مرکز
9 on cen Reece ener 9
سیدگی بدوی به تخلقات ادارى eres ere wl th heme
ا 00
ا ا از هیأتهای بدوی و تجدید نظر پس از ا 0
نايب ريبس و يك نفر دبيرجهت تنظيم صورتجلسدها ومكاتبههاى خود انتخاب و تعيينمى كنند.
تبصره - مکاتبههای هیأت با امضای رییس و در غیاب وی باامضای نایب رییس معتبر است.
صفحه 41:
خود برسانند.
- رسیدگی به تخلفات قبلی کارمندان مأمور توسطهیأتهای بدوی و تجدیدنظر دستگاه متبوع
كارمند صورتمى كيرد ودستكاه محل مأموريت مكلف به اجراى أن است.در صورتى كه دستكاه محل
0111100
ee arr rete arse spy sec cape rome pare Pe IOP Pn coe 1۳
ysl Lele
تبصره ۱ - رسیدگی به تخلفنی که در محل مأموریت مستخدموفع شده برعهدههیأتهای محل مأموریت است.
۱
| | هيأت عالى نظارت در خصوص اجرا يا عدم اجراى أن براى هر دو دستكادلازم الاتباع است.
تبصره ۲ - هیآتهای بدوی و تجدیدنظر در صورت لزوم.ازهیأتهای وزارتخانه یا ers
تكميل مدارك و تحقيقات لازم كمك مىكيرند. وزارتخانه يا سازمانمتبوع كارمند نيز مکلف است در صورت اطلاع از
تخلف قبلیکارمند و لزومتعقیب وی؛ مدارک اتهام و نتيجه بررسیهای خودرابه وزرتخانه یا سازمان محل مأموریت
۳
تبصوه ۳ - رسیدگی به تخلفات کارمندان دولت. مأمور درشرکتهای تعاونی دستگاههای اجرایی يا دستگاههایی که
مشمول قانون نیستند بر عهده هیأتهای بدوی و تجدیدنظردستگاه متبوع آنان است.
صفحه 42:
ماده ٩ - در موارد تعدد تخلفات کارمند در دستگاههای مختلفی که در آنها اشتغال داشته است. آخرین
ee RTOS Coy اا Pee is es
De ene eR Tred ae el Teal Reet iid mee ee De ae PRT aE]
eC 0
تبصره - دستگاههای قبلی و هیأتهای آنها مکلفند همکاریهای لازم را در اجرای مفاد این ماده
معمول دارند.
| ماده ۱۰ - انجام وظیفه در هیأتها با حفظ سمت و پست سازمانی صورت میگیرد و در صورت ضرورت
با توجه به حجم کارء در دستگاههای مشمول قانونتعداد کافی پست سازمنی بانییرعنوان پستهای
بلاتصدى موجود براى اعضاى هيأتهاى رسيدكى به تخلفات ادارى با رعايت مقررات مربوط بيشبينى
Bre POPE ا EN
Foren te rare, pear ever s SaMr enSC ا
دخل و تصرف و بازیینی در اختیرآنان گذاشته شود.
eee ee Sora ا ا ا
ag
صفحه 43:
ماده -١7 كروه تحقيق موضوع ماده (0) قانون» متشكل از سهعضو است كه از بين افراد متأهلء متعهد. |||
Tory Pa Se get cers ce tat-oe Ccn 1
با تصویب هیأت مربوط و حکم رییس هیأت انتخاب میشوند. کارمند بودن دو عضو از سهعضو یاد شده
اي Fe eRe oe nN
بدوى همكارى داشته است استفلاه نشود.
ماده ۱6 - گروههای تحقیق فقط دربره کارمندی میتوانن تحقیق کنند که از طرف هیأهای بدوی یا
ارس ربب اد سرت برد سیخ ای مر مار
مت اس محر درل ا رو
از طبقه سوم با متهم داشته باشد یا در دعوای طرح شده ذی نفع باشد. یا با مهم دعوای حقوقی و جزایی
داشته باشد حق تحقيق در مورد همان برونده را ندارد تبصره ؟ استفاده نكردن از كروه تحفيق, مانع
رسيدكى هيأت به برونده اتهامى كارمند و صدور رأى نيست.
صفحه 44:
|
دوم - شروع به رسید
ماده ۱۵ - هیأتهای بدوی و تجدیدنظر در صورت شکایت یااعلام اشخاص, مدیران. سرپرستان اداری
ا 0
Str 111011 erm een EN
Parent PN Revere os Poe eg error ne es rd oie aS YIN
Gee
الزامىاست.
|
Pome Prayers eee empresa emcees Seen Pe eee ko
ا POU ES en Nie Sere cc ek ents
طور کتبی به کارمندابلاغ و پس از آن ده روز مهلت برای دفاع کارمند منظور کنند.این هیأتها در صورت
Fes ene Cae ۱
ماده ١148 - متهم مىتواند يس از اطلاع از موارد اتهام و در مهلت تعيين شده از سوى هيأت جواب
as cE Ca a ered |
موارد اتهام رسيدكى, و رأى لازم را صادر كند.
تبصوه - کارمند متهم میتواند به منظور ارایه مدارک دفاعیخود از هیأت مربوطء تقاضای تمدید مهلت
کند. در اين مورداتخاة تصمیم با هیأت مربوط است و در هر حال مدت تمدیداز (۵) روز نباید تجاوز کند
صفحه 45:
ماده ۱٩ - رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان پس از تکمیل پرونده صورت میگیرد و چنانچه هیأت
۱
00005 1۱
حضور در جلسه دعوت کند.
PPh Sree eare Cine aremrel eras Man eon ne Ea epee re ar ey
تس ارت
1۱ ee Toe PE oe es Erg Pel eee Seek BS
Ped ee ara (eo eee) eS) STC ا
ON Ro ete Le acd tae tects eae ene oa
1 tar eters pres [I
Represent ااا treme Co
57
ماده ۲۳ - جلسههای هیأتها با شرکت سه نفر از اعضا رسمیتمییابدوآرایآنهابانظرموافقحداقلدونفراز
اعضاء معتبر است
صفحه 46:
ماده “1 - آراى صادر شده توسط هيأتهاى بدوى و تجديدنظرو احكام اخراج موضوع ماده )١17(
قانون, به طور مستقیم وبلافاصله به دارههای کارگزینی یا دویر مشابه دستگاههایفی ربط ارسال
Pea re pe Pear ee rs reve PCa Ova Un Re peg d ean Eros FI FCe PO
کارمندان مربوط ابلاغ کرده و مدارک آن را جهت درج درپرونده اتهامی به هیأت مربوط تحویل دهند. در
meee nord 1
|
با متخلفان طبق قانون رفتر میشود.
ماده ۲ - هیأتهای بدوی مکلفند قطمی یا قابل پژوهش بودن آراهمچنین نشانی محل دریافت
۱ ar Ny eter om sy
| | ماده ۲۵ - درخواست تجدیدنظر نسبت به آرای هیآتهای بدویباید به وسیله محکوم علیه یا نماینده
ا STO Les nN Pee ETC ny
مربوط تسلیم و رسید اخذ شود. ملاکدریافت به موقع درخواست. تاروخ ثبت دفترهای کارگزینیمربوط
است.
تبصره - درخواست تجدید نظر نسبت به احکام اخراج موضوعماده (۱۷) قانون مطابق تبصره (۱) ماده
یاد شده انجام میشود.
صفحه 47:
Bea ave Pea FOS ape ESR PTS Ee
9 تجدیدنظر مربوط ارسال کنند. و درمواردی که رای 1 oe a Se ype
۷۱ eee Pray ON PE Sie ope Vs SRE CPT
Bitecdpes Van aes Cv te
ماده ۲۷ - کلیه هیأتها مکلفند در متن آرای قطعی صادر شده.مهلت یک ماهه شکایت به دیوان عدالت
أدارى را تصري حكنند.
ماده ۲۸ - در صورتی که کارمند متخلف در حالتی از حالتههایاستخدامی باشد که اجرای فوری ری
ee rel PC OeTE SES See ed ل ل ۱[
حصول امکان اجرا میشود.
ماده ۲۹ - هیأتها در مواردلزوممیتاند در اتباط با اهامهایوارد شده ه کارمندن از مراجع قضایی
oe ea eay Unl Re eed ens CU NE Pace NC EO (i 1(
تبصه - هیأتها مکلفند در موارد لزوم از وزارت اطلاعاتاستعلام نظر کنند و وزارت یاد شده موظف
است ظرف (١٠)روز به استعلام هيأتها باسخ دهد.
Berea ae Sip م ا اال SSP
آرای غیر قطمی (قابلتجدیدنظر) از سوی هیأتهای بدوی و نیز در موارد نقض آرایقطمی هیأتها از سوی
1 ose eros) si earee ا es Cre er)
صفحه 48:
000 ee Tene Recolor eR
FRE on ERPs eo PCs Sere Ra T WON SOR CONC re es Sen OTe ed
| a Sy ney Corp eon ON red
Romer y reel pene ce cee e ersten ey
تبصره - در صورتی که مستخدمی به استناد ماده (۱۷) قانوناخراج شده باشد و بعد از اعتراض به حکم
SNe پ
eee ae OU ا si tee ee cpr
پاکسازی و بازسازیگذشته و هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری منجر به صدوررای قطمی نشده يا آرای
قطمی توسط دیوان عدالت اداری یاهیأت عالی نظارت نقض شده رسیدگی کنند. رسیدگی به اینپروندهها
۱ Tes Oats ined ee ener ae)
Fen Waretiar Om perch ap ar PPS os een an rare eg CE ee
۱ aes Son a
Fe ee I Te ce ree eer
هیأتهای بدوی و تجدید نظر اختلاف نظر باشد. حلاختلاف با هیأت عالی نظارت موضوع ماده ۳۷ این
آییننامه است.
صفحه 49:
اين آيبننامه, هيأت يدوى استان مربوط ياهيأتهاى متشكل در مركز دستكاه اسسته
صفحه 50:
|
هارم - هماهنكي ونظا
ماده ۲۶ - برای ایجاد هماهنگی و نظارت بر کار هیأتهء هر یک ازوزیران و بالاترین مقامهای
a ev Re Pn Diemepe ere oe رک 9[
ett eer ceed tee oe) Eee |
كشورمعرفى مى كنند. =
ماده ۳۵ - وظایف. اختیارات و مسوولیتهای هر یک از نمایندگانموضوع ماده (۲۴) این آییننامه به شرح
یر است:
۱- برگزاری جلسههای هماهنگی بین هیأتهای وزارتخانه یسازمان متبوع در فاصلههای زمانی مناسب.
۲ -بازرسی از چگونگی کار هیأتهای مربوط در تهران وشهرستانها و تهیه گزارش لازم براى وزير يا بالاترين
مقامدستگاه متبوع. بهویژه در مواردی که گزارشی از کمکاری وغرضورزی آنهادریافت میکنند و ارسال
یک نسخه از آن بههیأت عالی نظارت.
te ea nas ا ee |
لأجه صحيح ترقانون.
*- بررسى صلاحيت اعضاى هيأتها و كروههاى تحقيق وارسال كزارش از موارد احتمالى عدم صلاحيت به
ری ا ا ا ل
ena oe eee eee Soc oy ا ا 0
گزارشهای ماهاه از کار هیأتهای مربوط و ارسال آنها بههیأت عالی نظارت, همراه با یک نسخه از
کلیه آرای صادرشده به منظور:
صفحه 51:
000 eNt S Dae Tea cca
ب - تجزیه و تحلل کار هیأنها از نظر کیفی و کمی در خصوصآنر ناشی از اجرای صحیح و دقيق قانون بر اصلاح
۱
1 ۱
[0 Ee men Ten ot ines tn er TCTs OCLC ay
۳1
- بررسى و تجزيه و تحليل نتيجه كار هيأتها در وزارتخانه ياسازمان متبوع در تههران و شهرستانها و آثار اين فعاليتها
Te IN Sr re a eter een 0
11107
4- دادن بيشتهاد به وزير يا بالاترين مقام دستكاه متبوع جهت!يجاد شعبه يا شعبدهابى از هيأتها در مركز يا استانها
ا 1 1 13100010
واحدهای تابع و وابسته.
۱ م Le eel ia leer ree cary Fv ape eager
تأمين هماهتكى هر جه بيشتر در كار هياتهاى مربوط.
Beyer ا Toe) gen
BRC rey eae regen Ne arse cies nee eee ne er oe eer ee
yee ا
صفحه 52:
[1 ا ا )
نماينده موضوع ماده(؟7) دستكاههاى متبوع: همكاريهاى لازم را معمول دارند.
00000 م اا
۱ ا Ag)
1 rs caper neem creas Peg
Ba We Ps Ws aes ep ES ech SB rca a Ope
ا CO eC eC Cop ete le Res cena Tet
هماهنگی و همکاریهای لازم را معمول دارند و مدارک لازم را در اختیار هیأت یادشدهقرار دهند.
Seon ee eC ا ا ۱
ا ا EC Swe (ob
Mecano]
BL CON netey (ESL re enoy SP CAN SS ee CSR Sane]
|
پروندههای مربوط را جهت رسیدگی بهآن هيأت ارجاع كند.
1
1۳ ا ا Lome aes
و هيات تمبين شدهمكلف به رسيدكي ست
صفحه 53:
PEC ey car Fen es IS pe Pane oa NRC rar ny Pea 0 oe 2
Fp emere ea ome EY SY ree STOR Be NSU SEV Se eNP Ns
Peper Os MSE OR FT eA con Beer Hee nC iad ee re pera ees
PPA Reom pea eee psc Sr Ped ses ey cam cere cere Se epee tte
مربوط ارسال کنند.
| ES een ey a ee a
tae re eared Te) eRe 00 -
انجام مىيذيرد. ملاك (10) سال سابقه و(.8) سال سن مربوط به زمان صدور رأى است.
0 اي ا ا ا ل
'إأباتوجه به نتايجبررسى. نسبت به قطع يا كاهش يا افزايش مقررى يادشدهء بارعايت حذاكثر مقرر تصميم
مقتضى را اتخاذ كرده و كزارش أنرا به هيأت عالى نظارت ارسال م ىكند
1 tes) ed are ea ied
انيز بايد رعايتشود.
صفحه 54:
۱ yn ray) Soo eee Say
اين آییننامه و کارکنان دفترهای آنها و دفتر هماهنگی بازرسی و نظارت بر آمر رسیدگی به تخلفات )۳۴(
كرودهاى تحقيق و بازرسهاى هيأت عالى نظارت در مدتى كه در مشاغل ياد شدهانجام eee)
ROT Cae ا ل ا
میشوندکه در هر حال ميزان فوق العاده شغل افراد ياد شده از (۱۵۰/)تجاوز نمیکند. تبصره - میزان
فوق العاده مزیور باتوجه به حجم وظایف و مسولیتهای محول شده با پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و
تصویب هیأت وزیران تعیین میشود.
ماده 6۵ - هیأتها موظفند اسامی و مشخصات اعضای اصلی وعلیالبدل و تغییرات آنها را همواره از
طریق نمایندگان موضوعماده (۳۴) این آییننامه به هیأت عالی نظارت اعلام کنند.
| ماده 41 - ادرههای کارگزینی مکلفند یک نسخه از احکام کارگزینی مربوط به کارمندانی را که محکوم
به بازنشستگی,بازخرید» اخراج یا انفصال دایم از خدمات دولتی میشوند. بهسازمان امور اداری و
استخدامى كشور ارسال كنند.
۱
صفحه 55:
ييزمان داميزشكى ۱۳|
هیأت بدوی
5 تس دای
آیین دستورالعمل مشتمل بر ۱۰ فصل » ۵۰ ماده و ۲۲ تبصره ( مصوب مورخ ۱۳۷۸۰۸:۰۴
eee SE Se Oye ne
فصل اول : تعاريف و كليات( مواد ١ الى ٠١ )
فصل دوم : در صلاحیت هیأت ها ( مواد ۱۱ الی ۱۷)
ا ا لي ۱۳
۱۳ ا ل ل Rica)
(sen aa PD Aen ne ا
(Sonat ea ae RRS Renee nore ceed ad
فصل هفتم : توقف رسيدكى يا اجراى راى قطعى صادره ( مواد 79 الى 5٠ و داراى ١ تبصره )
فصل هشتم : صدور راى ( مواد 5١ الى 58 و ذاراى ١ تبصره )
فصل نهم یا ابطال رای ( ماده ۴۶ و دارای ۲ تبصره )
eee eis Sn cd ال ا (ae
صفحه 56:
نت
۱ San Ane sen nara ee oe
eee enrol naar
باعنایت به تجربیات حاصله ازاجرای قانون رسیدگی به تخلفات اداری وآئین نامه اجرائی آن , به منظور
بهبود امررسیدگی به تخلفات اداری ودستیابی به نتیج بهتر درچارچوب قانون وآئین نامه فعلی به نحوی
كه رسيدكى به انهامات بارعايت حقوق متهمين ٠ بادقت وشقافيت بيشتر ودرحداقل زمان ممكن صورت
PB aes ae ace ere SS ese One VO reopen an ee
۳۷۱ و و سر ley
0
Ree TeeEE Teo Ber) كت
صفحه 57:
1۱ COM Fe foe ory eee ree anny Pes P S| Per ee ape mn veo
۱ TUL Dd eon ce Bee SR a Te)
| ra poe og Cares ne es ome eer
: رسيدكى به تخلفات ادارى مى باشد وبه دودسته قصوروتقصير تقسيم مى شود
الف ) قصور عبارت است ازکوتاهی غیرعمدی درانجام وظایف اداری محوله .
ب ) تقصیر عبارت است ازنقض عمدی قوانین ومقررات مربوط .
ماده"؟ - وظايف ادارى ازلحاظ اين دستورالعمل امورى است كه مستخدم ملزم به انجام يارعايت أنها به
ete se Teak a er cr ara
تپ Resear
به تخلفات اداری ((آتین نامه اجرائی )) وهیأت رسیدگی به تخلفات اداری (( هیأت )) نامیده می شود.
COTS ae ا |
به اونسبت داده شده ويرونده وى درهيأت مطرح ودرجريان بررسى ورسيدكى باشد .
صفحه 58:
ماده 1- متخلف. کارمندی است که پرونده وی به لحاظ ارتکاب یک یاچند تخلف درهیأت
ا ا ا
Lo |
وموضوع راکتبا" به هیأت یادستگاه متبوع کارمند اعلام نموده باشد .
ماده ۸- دلیل . عبارت ازامری است که متهم یااعلام کننده اتهام برای دفاع ازخودیااثبات تخلف به
Be ee oe ig nop
een ne eT a ل Pe CAs Pe PPPs
درردیثبات آن ضرورت داشته باشد .
ماده ۱۰- دفاعیه ء عبارت است ازدلایل ومدارکی که کارمند یانماینده او درمقام دفاع ازخودیارد هام
يااتهامات انتسابى كتبا" به هيأت رسيدكى كننده ارائه مى نمايد.
صفحه 59:
دستورالعمل رسيدكى به تخلفات ادارى
ماده -١١ رسيدكى اوليه به برونده كارمند متهم باهيأت يدوى مربوط مى باشد . مكردرمواردى كه
ااا ا ا 00
ee ne ener aN reese اا 00
rec se nec an Woyeen here Ba ee ا Pee Ten
ك0 Gee are eas ree ol a Fen
مربوط خواهد بود.
۱ oe ree to ea ha
ORT SOE TES ERTS LEE Ue NTN ay Cerrone Cara eaCETe |]
درخواست تجدیدنظرنماید.
ب : موارد موضوع قسمت آخیر ماده ۱۲ قانون باتشخیص وموافقت کتبی مقامات واشخاص مذکور.
sree ree tee Lees teens aera 0
د: نقض آراء هیأت های تجدیدنظرتوسط دیوان عدالت اداری یاهیأت عالی نظارت .
1۱ rele ies rr)
صفحه 60:
ماده -1١5 هيأت ها صرفا" مى توائند به تخلفات مندرج درقانون رسيدكى ونسبت به اصدار رأى برائت يااعمال
يكى ازمجازات هاى مقرردرقانون اقدام نمايند وحق صدور رأى غيرازموارد مذكور ياظهارنظرنسبت به حالات
استخدامی کارمند یانوه اجرای مقررات استخدامی وجبران ضرروزیان به جای انشاء وصدوررأی راارند.
Prey ل ا | pee eed IC
آن ارجاع شده است وچنانچه علیرغم ارجاع پرونده . به تشخیص هیأت مربوط هام ازمصادبق تخلفات مندرج
100 ra srt ا
رساند
ماده -١7 درمواردى كه رسيد كى به يرونده ارجاعى به هيأت ها درصلاحيت آنها نبوده واتهام انتسابى به كارمند
صرفا" ازمصاديق جرائم عمومى بوده باشدهيأت مربوط مراتب رابه امورادارى دستكاه اعلام مى نمايد تاازآن طريق به
مراجع ذیصلاح قضائی جهت رسیدگی ارسال شود.
OM Pesca cer en nara ese ا ا
رسیدگی می نماید.
ا م بشود.
Ay ا ا 00
ا اا 0000
Covey rgd Spon IR eS Nar ere es ۲۳۱
صفحه 61:
0 رسيدكى به تخلفات ادارى
SSS one ا اا Ea Orc)
Pape ere ا
2 POs es MEL PEC nS oe eer mL se)
درمواردنقض رأی ا رسیدگی می
تمايند.
000 rer WGP UR eee PSS efor oe Se Sor er
BPRS Perel PEE xyes esterase PC Oe a POP
صفحه 62:
ماده ۱۹- هیأت ها موظفند موارد اتهام رامشخصا" وبه صورت کتبی به کارمند ابلاغ وازتاریخ ابلاغ ۱۰
1
تبصوه ۱- هیأت رسیدگی کننده درصورت تقاضای کارمند یانماینده او[ بادردست داشتن وکالتنامه
۱ en on ey STS CPPS ees rN ae ET EPO Tn Bees
Sepang ea eee age Sey
تبصره 7- كارمند متهم يانماينده وى مى تواند به منظورارائه دفاعيه خودازهیات مربوط تقاضای
nom eTCN ee tn vcs ااا 00
ماده ١ 1- دفاعيه بايد بازيان فارسى نوشته شده وحاوى نكات زيرباشد :
الف ) نام ونام خانوادكى
ب ) آخرین اقامتگاه شخص .
0 net oe Se) or sce a
۵) تصاویرمدارک مورداستناد .
۵) امضاء .
صفحه 63:
دستورالعمل رسيد
ato) es
Fe gy rere Sve rere See epee ere eer ee eee Ey vse for ey
0 te Racoon tS ee ا ل ded
53# 06
| ۲ ۱
ماده ۲۱- درصورت تقاضای مستخدم برای دفاع حضوری ویاتشخیص هیأت برای حضور وى ٠ هيأت
ners sc ear ree Aw Sor oR Om Ee aes |
تبصره - وقت جلسه باید طوری معین شود که فاصله بین ابلاغ وقت حضور درجلسه به مهم وروز
جلسه کمتر ازسه روزنباشد.
Peetu Sy ete Cire cnn erat Rrra EMTS SER AMI
حضور متهم ازوی دعوت به عمل خواهد آوردوهیأت درصورت لزوم می تواند مدارک موردنیز رازاعلام
520000
صفحه 64:
ماده ۲۳ - اصل بربرائت است . بنابراین چنانچه پرونده کارمند درهیأت تحت رسیدگی باشد بایدازطریق
اقامه دلايل مستند ورسيدكى به آنها ورعايت مقررات مربوط متخلف بودن وى احرازكردد . درغيراين
صورت حکم به برائت کارمند صَادرخواهد شد
ماده ۲6- هرگاه کارمندی اقراریه وقوع تخلف یاتخلفات مقرردرقانون نماید. دلیل دیگر برای ثبو
ا ا ا لا ل
0 ا ل ا ا Co EI
اظهار شده باشد . به هرترتیب آقراراعم ازکتبی وشفاهی باید به امضاء اقرارکننده رسیده باشد
اتبصره -١ اقراربايد صريح وروشن باشد.
4
| ا be
Femme Isc es PP eg eg See Re Per Tar come ye ena Seo
که باسرمایه دولت تأسیس واداره می شوند موجودباشد هیأت می تواندآنهارامطالبه وملاحظه ومطالعه نماید
|
ارسال کنند.
ا |
صفحه 65:
ماده 171- عدم اعلام ياسخ مراجع مذكوردرماده 18 اين دستورالعمل ظرف مدت ١ ماه موجبى براى توقف
one Zen) |
اماده ۲۷ -هرگاه متههم درحین رسیدگی یادفاعیه خودبرای رد یایضاح اتهام باچگونگی وقوع تخلفد
تقاضانماید یاهیأت لازم بداند که شهوداطلاعات خودرادراختیار هیأت قراردهند . آنان به هیأت دعوت
areas ers Pr yer Too eye aero ent ars eoe ere A 1۱
تبصره ۱- هیأت ازهریک ازشهودومطلمین به طورجداگانه وبدون حضورمتهم تحقیق می نماید واظهارات
أنبها درهمان جلسه عینا " درصورتجلسه قید وبه امضاء اظهار کنندگان می رسد.
تبصره ۲- هیأت نمی تواند به زورشاهد راواداربه ادای شهادت نماید وچنانچه شاهد یامطلع ازحضور بعد
ازاحضاردوم يا اظهاردرصورت حضورامتناع نماید. این مرحله ازرسیدگی حذف می شود.
PCC ee eer erred a PE oe ea SF sper ys ae Se MET)
BS ers Fears Mearns ta ss 2 Te tsyeroe ren my
صفحه 66:
ماده 19 - به منظور جمع أورى دلايل » انجام بررسى هاى لازم , تكميل برونده اتهامى وآماده سازى أن
جهت طرح درهيأت ٠ هيأت ها مى توانتد ازكروه ياكروه هاى تحقيق استفاده نمايند نحوه انتخاب ٠ شرايط
اعضای گروه وحدود وحیطه صلاحیت گروه های تحقیق به ترتیب مقرردرتانون وئین نامه اجرائی آن
te) لم11 00
ماده ۳۰- هرگاه رسیدگی به اتهام کارمند به هیأت رسیدگی کننده مستلزم استفاده
pee re eS ois Tne Torres eh Steere Tees ss)
رأی قرارخواهد داد. 0
تبصره -١ هيأت بايد كارشناس رازبين كسانى كه داراى صلاحيت دررشته مربوط به موضع است انتخاب
تس
eee res mae eee el sans one 7
Ce Re ae ا ا RC RS et tae ad
ReaD Soa snc Re I a a aed ie Were erie ee
باید صریح باشد.
۱
0 ی
صفحه 67:
0 Te Sn fl ROE SCS Cer ep NUR Ce Bae)
انجام شود.
اماده 7#- خداكدر مدت رسيدكى هرهيات به بروتده متهم لزتاريخ ارجاع يلوصول يروندة ياعلام اتهام
تازمان صدور رأی سه ماه می باشد وهیأت هاموظفند ترتیبات لازم رادراین زمینه اتخاذ نمایند.
تبصرة -١ درموارد خاص كه رسيدكى تيازمند مدت بيشسترى باشد جداكتر يك هاه به مهلت مقرر دراين
ماده افزوده مى كرددلكن دراين قبيل مواردمراتب وادله لازم بايد حسب موردبه اطلاع نماينده موضوع ماده
۴ آنین نامه اجرائی برسد.
تبصره ۲- عدم رسیدگی هیأت ها درمهلت مقررسهل انگاری محسوب شده وموضوع براساس ماده ۲۲
قنونقبل پیگیری خواهدبود.
تبصره ۳- تاریخ شروع رسیدگی یه تخلفاتی که ازطریق صندوق موضوع ماده ۳۹ اين آئین نامه واصل
می گردداززمان ثبت دردفاتر هیأت ها خواهد بود
صفحه 68:
ماده 1"4- درمورديرونده هايى كه فوريت داشته باشد PES ee ae ety
۱
ل ل ل
تبصوه - تشخیص فوریت امردرغیرازاعلامات سازمان بازرسی کل کشور ببالاترین مقام دستگاه ذیربط
بانماينده موضوع ماده ٠ آثين نامه اجرائى مى باشد .
ماده ۳۵ - مواعدی راکه قانون رسیدگی به تخلفات اداری یاآئین نامه اجرائی آن یااین دستورالعمل تعیین
Eo erect) Nay nts ere eye aoe red 1
بعد ازتعطیل خواهد بود.
ماده 1- دراحتساب مهلت هاى مقر ء روز ابلاغ واعلام جزء مدت محسوب نمى شود.
صفحه 69:
ماده /11- فوت متهم موجب توقف رسيدكى وصدور رأى مى كردد.
اماده 14- هركاه كارمند قبل ازانقضاء مهلت تجديدنظرفوت نمايد يرونده مختومه وحالت استخدامى وى
ا ۱
انخواهد داشت .
ماده ۳۹- درصورتی که کارمند متخلف درحالتی ازحالت های استخدامی باشد که اجرای فوری رأی
قطعی درباره وی ممکن نباشد ء مراتب به هیأت عالی نظارت گزارش شده ورأی صادرشده نیز به محض
حصول امکان اجراخواهد شد.
ماده +4- درصورتى كه كارمند ذرطول تحمل مجازات هاى بندهاى "ج" . " ۳ ز" ماده ٩
قانون فوت شوداعمال مجازات های یاد شده متوقف شده وحالت استخدامی کارمند از 8 به حالت
قبل ازتمیین مجازات اعاده می شود .
تبصوه - دراحتساب حقوق وظیفه وراث کارمندان موضوع این ماده ء مجازات های اعمال شده
منظورنخواهد شد .
صفحه 70:
1111111 1 1110 ا me a ey
۳
ماده 47- رأى صادره بايد حاوى دلايل . مستندات وموادقانونى كه براساس آنها رأى صادرشده است ٠ باشد . همجنين
هیأت ها موظفند قطمی یاقبل پژوهش بودن رأی ومحل دریافت درخواست تجدیدنظرردرورقه رأى درج نمايند
|ماده 6۳ موارد قصور ازکیفیات مخففه مجازات محسوب خواهد شد.
ماده 646 اعمال مجازات شدیدترنسبت به آرای غیرقطمی هیأت های بدوی یاآرای نقض شده توسط دیوان عدالت
ادری یاهیأت عالی نظارت مجازنمی باشد مگرآنکه مستنداتیامدارک جديدغيرازموارد بررسى شده قبلی دررسیدگی های
مجدد به دست آيد.
1 eS
0100000 Ca Ce ere eyed Ps Farag eaten eae (1
Be Were eM (re sn in Cee Se P a)
0 mo ا ete eee eed ccd
برائت وی راصادرنماید وهیأت بااکتریت آرام نظربراصالاح یتغییرًی خودداشته با
تبصره - درهرصورت درمواردمتدرج دربندهاى الف وب اين ماده بايد به تأييد هيأت عالى نظارت رسيده باشد.
صفحه 71:
ماده 61 - نقض یابطال آراء قطمی هیأت ها دزموارد زیر متصوراست :+
Peo IOP Fyre Ter ee Pong ONES PTD gre Poe اا Ps Re mel caso Oe
باشد.
ب ) اعضای هیأت ها واجد شرایط مقرر درماده ۶ قانون نبوده باشند.
9[
۱۳ سر ی ی cei Ea
. اسنا ومدارک ياد شده درجريان رسيدكى مكتوم يامغفول مانده ويادراختيارمتهم ياهيأت رسيدكى كننده نبوده است
۵ ) دیوان عدالت اداری دراجرای ماده ۲۱ قانون » آراء قطعی صادره توسط هیأت ها رانقض نماید.
و) مواردی که هیأت عالی نظارت به لحاظ عدم رعایت قانون یاعمال تبیض دراجرای قانونیاثبوت غرض مجرمانه
ازطریق مرجع قضانی صالحه درموردآراء صادره( موضوع تبصره ۲ ماده ۳۲ قانون )یماد دیگری که بنبهمصالحی
ضروری تشخیص دهد.
00 Bi)
ES اا rd
(۱ i PY reve We Seri Nee
تبصوه ۲- هیأت عالی نظارت می تواند درخصوص پرونده های مطروحه رأسا" رسیدگی وموضوع رامختومه اعلام
aN
صفحه 72:
ماده 2۷- آثاروتاریخ اجرای رأی ازتاریخ ابلاغ رأی قطعی به کارمند می باشد وتاآن زمان وضعیت استخدامی وی
520000000 fr
1
ماده 4۸- هیأت های تجدیدنظر موظفند پرونده ووضعیت معیشتی افرادی راکه دراجرای ماده ۱۱ قانون تفاضای
برقراری مستمر ی می کنند + بررسی نموده و درصورت واجد شرایط بودن نسبت به برقاری مقرری مذکور اقام نمیند
ماده 49- هريك از وزارتخانه ها موسسات وشرکت های دولتی ودستگاه های مشمول فانون مکلفند در کلیه
ساختمان هاى موجودخود كه محل مراجعه مردم وارباب رجوع مى باشد » صندوق خاصى جهت اعلام تخلف آنان نصب
نمایند واطلاعیه های لازم رادرخصوص محل مراجعه وافراد پاسخگووچگونگی دریافت ورسیدگی به تخلفات ارباب
eee ae ا pes Peale reors ۱
خواهد گرفت
تبصوه - شکایات فاد نام ونشانی وامضای شاکی قابل رسیدگی نخواهدبود.
ماده +۰ ۵- رسیدگی به پرونده هایی که قبل ازاجرای این دستورالسمل به هیأت ها ارجاع وبه نها رسیدگی نشده یا
eon ype rere eee و
این دستورالعمل مشتمل بر۵۰ ماده و۲۳ تبصره در دویست و چهلمین جلسه مورخ ۱۳۷۸/۸/۰۴ هیأت عالی نظارت
evn Far fee Psy ariel wa enon Eee rer ed
صفحه 73:
صفحه 74:
تخلف ادارى از منظر oer peg Pera | rey 1۱
اعمال رارقا Jae C0 سح رح رات را
انضباط اداری منحصر به موارد مذکور در قانون رسیدگی به
تخلفات اداری
تخلف اداراذاوى : عبارت است از تجاور مامور دولت از مقررات
ادارى در حين انجام وظيفه
صفحه 75:
انواع تخلفات ادارى
۱ تقصیر:
عبارت است از نقض عمدى قوانين و مقررات مربوط.
0000
عبارت است از كوتاهى غير عمدى در انجام وظايف محوله ادارى
صرف اداری (۱۱ بند)
ل errr ae ركم
واجد جنبه سياسى و امنيتى ( بند)
صفحه 76:
Semel reer ara
۱- تنبیهات اداری شناور: شامل تمام ۱۱ بند مذکور در ماده ٩ از اخطار تا
اانفصال دائم.
۱۱ oer any ECON CS Seay aby On nr renee
متوالی یا ۴ ماه متناوب - اخراج توسط وزیر
۶ تنبیهات اداری قلبل تجدیدنظر - ماده ۱۰ ( انفصال موقت یک ماه تا - ۳
- ماه - تغيير محل خدمت يك للى 0 سال - بازخريد - بازنشستكى - اخراج
ل ا en ees
0 ا ا ا ل ل ات ل ا
ال ا لا ل ل ل ةا
1
ا ا
ىم
ه - تنبيهات ادارى و مجازات هاى جزائى در خصوص غمل واحد - فقط در
جرائم تعزیری.
صفحه 77:
تن
۱
هياتهاى بدوى وتجديد نظر با اعلام اشخاص حقيقى و حقوقىء مديران»
سرپرستان اداری ۰ بازرسان هیأت عالی شروع به رسیدگی می نماید.
ار ال ۱
هیات نخواهد بود.
تبصره ماده ۴۹ ۵ تورالعمل ۰ گزارشات بی نام و تشان و گزارشات شفاهی.
-١ طرح كزارش واصله در جلسه هيات وتصميم بهانجام اقدامات لازم در
مورد تشكيل برونده يا مختومه نمودن كزارش
صفحه 78:
۱ Wicd Sree)
0 ا ا
ا ۱
ا اسه
ب ل ا ECAR AS
ه- صلاحيت هيات جهت رسيدكى (م5؟ ق رت |)
cals ان ا ري ل
قضات - از شمول این قانون خارج بوده )
ا ۱
صفحه 79:
NE eter SET one case Seed
: ماده ۲۲ دستورالعمل
تحقيقات مقدماتى و تكميل يرونده جهت طرح درهيات بايد سريع و
دركوتاهترين مدت ممكنه انجام شود .
00 Re Cee er yoener
کارمندان کلیه کارکنان(رسمی. ثابت. دایم. پیمانی و قراردادی )
ا ل ا ل
ارجاع به كروه تحقيق (0 ق)
اخذ نظریه کارشناس (۱۴ ق)
استعلام از مراجع : قضایی . اطلاعاتی(۲۹ 7)
صفحه 80:
تن
3
ا ل ا ا ا الل ان
توجه به ؟ نكته بسيار مهم است :
آيا متخلف بست مديريتى دارد ( درهيات بدوى دوم - 177 )
06177 ا ا Ie ene
مرجع رسمی تظلمات و شکایات دادگستری است . تشکیل دادگاهها و تضمین صلاحیت
۱ Jeol) Cul gil Ko ay byte kl
صفحه 81:
ابلاغ اتهام
Sues ete 2
برگ ابلاغ هام بلید حاوی : شماره .تاریخ ابلاغ » نحوه ابلاغ ۰ عناوین |
ara یت اتانات بای
0
موضوع اتهام یا اتهامات باید :
به وضوح و شفاف ذکر شود
ری ات در
صفحه 82:
Ror eres
)11١1 روز جهت دفاع متهم ( ماده ٠١ مهلت
(ny قانونی(ماده ۳ Or Chag bay)
د
9- حضورمتهم درجلسه هيات(ماده 19 1) :
ا ال
OOS eel an ae en cod
EON NP ور ی درادن در
فاصله بين ابلاغ وقت حضوردرجلسه متهم و روز جلسه كمتر از ” روز
انباشد (تبصره ماده "١ دستورالعمل )
صفحه 83:
0
-٠ تشكيل جلسه هيات (ماده 157):
جلسه هیأت باحضور ۳ نفر از اعضاء رسمیت مییابد.
ا ا frome
صفحه 84:
ماده "١ آبين نامه اجرايى
ye Reema ESCA RW Ces Pry ya ل يك ران قانوني و
لرل 0 0 رای نع ارات
ماده ۲۹۶ ق.آ.د.م: ری بلیه مستدل و مستند ودارای مقدمه توجیه .
1
0 0ت اك
ran Aaa reca aie)
صفحه 85:
۳
را lds ASL
- توجه کامل به دفاعیات متهم
- توجه به زیان وارده به دولت و اشخاص
آثار سوه Pees yes ores
- توجه کامل به موقعیت وسوابق کارمند
آوجود یا فقدان سوء نیت متهم
0000-0
مستدل و مستند به قانون ومقررات
صفحه 86:
وضعیت متهم درزمان رسیدگی و انشاء رأى
0
# اشتغال #۶ غیبت #مرخصی (استحقاقیء.استعلاجی.بدون حقوق )
#انتقال #ماموريت #استعفاء #آماده به خدمت
(۱۲۲ ق خدمات کشوری » تبصره ۲ ماده ۱۳ق » ماده ۳۰ )
تبصره 1.12 : هركونه تصميم كيرى نسبت به حالت استخدامى متهم
mt ey سر مس مسن ساس وی اس
صفحه 87:
انشاء رأى
cl, 507 ۲ برائت
)١1-١ قطعى: مهلت يك ماهه شكايت به ديوان عدالت ادراى تصريح شود( 197)
۲-۱) قابل پژومش: نشانی درخواست تجدید نظر - کارگزینی محل اشتفال
۱۵
بحث مواعد و محل اعتراض (ماده 172 )
درتهيه ييش نويس رأى:
قيد مشخصات اصلى كزارش دهددة
شماره وتاریخ كزارش » موضوع كزارش .نوع تخلف يا تخلفات انتسابى به متهم ٠
كه قبلاً دربرك تقهيم اتهام ابلاغ كرديدة است )
Ue ا ا eR ePCRS
Real eal) ال لت
مثال : ابتداء و انتهای غیبت و جمع ایام غیبت
صفحه 88:
انشاء ری
ل
قانونی ۰ واقعی . درج آگهی درروزنامه ( ماده ۷۳ق. آ.د.م )
[19 yS Cece De aren ar yet)
دفاعیات متهم :
)١ اقرار
PSE] يا
ب) كتبى (لايحه دفاعيه )
؟) انكار
قسمت هايى از دفاعيات متهم ٠ شهادت شهود و كواهان كه مورد
استناد هيات مى باشد عيناً داخل كيومة فيد شود
ere sony ۳ بعمل آمده :
گروه تحقیق . کارشناس مربوطه (عیناً داخل گیومه ) ء شرح اسناد و مدارک
ا ل fea IP 0 10
با مشدده
صفحه 89:
yeaa
اتهامات انتسابی به متهم بیش از یک مورد می باشد
پرونده برای چندمین بار مورد رسیدگی قرارمی گیرد
رت ترا ال ارس تا Pires
برده شده است
جمع بندی و انطباق نوع تخلف پا تخلفاتی با شماره بند يا
بندهاى ماده «8» قانون
صفحه 90:
yeaa
اس لته
یکی از مجازاتهای مندرج در ماده 4۹۸ قانون- ذکر درصدر و ذیل رای
0000
تذكرة
(بيش نويس رأى جزء اوراق داخل يرونده خواهد بود
0
ابلاغ وتوزيع رأى توسط كاركزينى (م. 1۲۳ ۱) واقعی ۲ قانونی ۳) درج يك نوبت
ee SN oa ل ۱
فاصله بین صدوررای و ابلاغ آن نباید از ۲۰ روز تجاوز نماید . (تبصره ۲ ماده آق)
pane meeay ا ی
es در