کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبریمهارت‌های شخصی

كار گروهی و مهارت های رهبری گروه

صفحه 1:

صفحه 2:
کار گروهی و مهارتهای رهبری گروه

صفحه 3:
اهدا . a ‏حررکتا همگانی بسو ی تیمسازی وکا رگروهی با هدف ایجاد بهبود مستم‎ * ‏ایجاد ور تقویت دانش و مهارت لازم د رکا رکنان جهت حل مسائل‎ * ‏تغییر روش تصبمي مگیرری در سازمان از روش خود محوری به رو شکا رگروهی‎ * ‏حل مسائل بعبور تگروهی و تجربه نمود نآن در قالبهکا رگاهها یآموزشی‎ * ‏ایجاد ارتباط با همکاران دی جهت انتقال دستاوردها و تجربیات بدستآمدء‎ * * آشنایی مختص با ابزارهای ساد هآماری و تکنیکهای حل مسائل

صفحه 4:
انجام کارها بصورت گروهی وجمعی از نیازهای اصلی محیط های کاری عصر کنونی است. این نیاز با توجه به پیدلیش کارهای چند مهارتی و همچنین جایگزین شدن ساختارهای غیر سلسله مراتبی به جای ساختارهای سنتی سازمانی . روز به روز نیز افزایش می یابد . در لین دوره ؛ مبلنی مشار کت بعنوان اساس کار جمعی . بستر وشرایط کار گروهی و تیمی . مشخصات مربوطه و نهایتا راهنمائیهای لازم و ضروری برای تشکیل گروه و تیم و همچنین هدلیت بهتر انها ارائه شده است .

صفحه 5:
رمانهای سازماذ بك رشد سازمانى افزايش سهم بازار افزايش سهم مشترى شهرت جهانى خلاقيت ونوآورى کاهش هزینه ها

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:
عصرعا » عصر رقلبت برای تصاحب سهم بیشتری از بازارهای جهلنی است » زیرا همه سازمانها درانتظاریک نظام واحد جهانی هستند که همگان با شرایطی یکسان درآن حضور دارند . لیکسسسن شرط تداوم حضور » ایجاد توانمندی و قابلیت است و سازمان هلیی که در اندیشه و عمسل قویتشر هستند » موفقتر خواهند بود . ۳

صفحه 9:
رقابت پذيري درسطح ملي یا کشور عبارنست از درجه توان يك ملت (كشور) در تولايد محصولات و خدماتي كه امكان عرضه آنهابه بازارهاي بين المللي وجود داشته وازلن طريق بتوانفند ثروت و درآمد دهند. (Enterprise) رقابت پذيري درسطح بنگاه يعني كارايي و توانايي سازمان درتامين و براورده ساختن نيازها و خواستهام مشتریا ‎VU‏ درمقایسه با ٍ شتری مي کنند, وابسته است.

صفحه 10:
معهوم ‎ame‏ ‏ارزش ‏ ‏ارزش همان جيزي است قه هتكام خريد, مشتري بر اساس أن كالاهاي متفاوت را بررسي و ارزيابي کرده و از بین کالاهاي متعدد, يك کالاي خاص را برمي گزیند. ارزش مبناي تصمیم گيري مشتري به هنگام خرید است و بصورت نظري از رابطه زیر حاصل میگردد : Quality + Timeliness + Flexibili 7S Price

صفحه 11:
ارزش نیروی انسانی Mi نیروی انسانی به عنوآن مهمتر ین وبا آرزشتر بن مو جودی یک سازمان محسوب می شود وقت آن رسیده است که باور کنیم : مجموع دارائيهاي سازمان - مجموع توانائيهاي کار کنان

صفحه 12:
: بهبود مستمر و چرخه دمنیگ A “as, ‏ی‎ ‏ظ - برنامه پیزی‎ ۳0 . ‏اجراء‎ - 0 : DO . pus =C : Check 0102 : د - بازخور .

صفحه 13:
تعر یف مشارکت مشارکت عبارت است از درگیر ذهنی و عاطفی افراد در موقعیتهای گروهی که آنان را بر می | نگیزد تا برای دستیابی به اهداف گروهی یاری داده و قبول مسئولیت نمایند و در مقابل تغیرمقاومت نداشته باشند .

صفحه 14:
ذهن درگیر : انجام کار با توجه به دقت به مضمونی و چرلیی کار در رابطه با نحوه انجام و نتیجه حاصله از کار . کار درگیر : انجام کاربا توجه‌به دستورات و روشهای معمول . متداول و موجود کار بدون توجه به دقت به مضمون و چرایی و نتیجه نهایی کار .

صفحه 15:
در گیری عاطفی مثلث هومانز تعامل ها

صفحه 16:
برای بشبود مستمر . کار گروهی باید بخشی از فرهنگ کا رکنان باشد. دانش یا تکنولوژی جدیدی وارد می شود تكرار يك رفتار موجب ایجاد یک فرهنگ می شود تکار عادتها تکرار روشهای جدید 0 ”> منجى به عادت مى شود

صفحه 17:
ارزشهای کلیدی برای ایجاد یک فرهنگ کیفی موفق ؟ همه ما درتمام موارد (سازمان,تامین كننده.مشتري) با هم هستیم. ؟ وجود هیچ بالادست و زيردستي مجاز نیست. * وجود يك ارتباط باز و صادقانه حياتي است . * افراد باید به اطلاعات درخصوص عملیات دسترسي داشته باشند. * تمركز بايد بيشتر روي فرايندها معطوف باشد نه افراد . * هیچ موفقيت و شكستي وجود ندارد . فقط بايد تجربه اندوخت .

صفحه 18:
تعر یف کر وه - گروهي هستند با دانش . مهارت و قابليتهاي خاص که بصورت گروهي بر روي مشکلات تعریف شده و تحت مدیریت واحد کار مي کنند و ارائه راه حل می نمایند .

صفحه 19:
بستر سازی برای کار گروهی 1- فرهنگ سازی و تغییر نگرش مدیران و کارکنان . 2- تفیر ساختار سازمانی (از سنتی به مستطح 7 مشتری گرایی و فرآیندی) . 3- توسعه منابع انسانی بصورت استراتژیک . 4- آموزش مستمر کارکنان (در جهت اهداف) . 5- طراحی مکانیزمهای انگیزشی در کارکنان . 6- طراحی سییستم های ارزیابی عملکرد برای کارکنان و سازمان.

صفحه 20:
قواعد بنيادین دربهبود عملکرد گروه کاری * ايجاد فضاى آزاد بررای مشا رکت اعضاء بدون داشتن پیش رض * اعتماد و احتترام متقابل با بکارگیرری نگرش مثبت در اداره امور تیم * شناخت یکدیگ و توافق روی هدف مشترک ( ایجاد یک زبان و نگاه مشترک) * تعریف و تعیین محدودیتها و انتظارات - مسئولیتها و اختیارات * توافق روی قوانین اصلی ( چارچوب توافتی تیم ) * راهیرری قوی درکنار تقسیم کارها و مشارکت اعضباء و ترتیب تدارکات * رعایت اصل ۳صاد دصداقت , صمیمیت» صراحت) در تیم *هم مشارکت کنید و هم نظارت و از فرصتها بخوبی استفاده کنید.

صفحه 21:
انواع گروه ها |- هیاتهای بررسی : یک گروه وظینه ای چند جانبه است که معمولا توسط مدیر ارشد سازمان با ماموریت مشخص ایجاد ‎gt‏ شود . ۳- گروههای بخشی : گروهی است که توسط مدیر یک بخش یا قسمت بمنظور حل مسائل داخلی تشکیل می شود و اعضای آن عموما ازکا رکنان بخش هستند. ۳- دوای رکنترل کیفیت : گروهی است که بصورت مستس و داوطلبانه تشکیل شده و فالیت می کند وانتخاب موضوعات به عهده نود گرروه می باشد. ۴- گروههای بهبود : گروهی داوطلبانه وچند وظیفه ای است که در سطوح مختلف تشکیل شدء و موضوعات ویژیه را بررسی می نماید . گرروههای بهبود بر حسب ضرورت تشکیل مشوند اما دوای کنترل کیفی بطور طبیعی فعالیت میکنند.

صفحه 22:
کار گروهی آثر بخش موفتیت هس‌گر‌وهی بسنگی به افرادی دارد که آن را تشکیل می دهند . مهمترین حواملی که روی پویایی افراد یک تیم الى مى گذارد شامل موارد زمر است : 1- ايجاد اذكينة تيمى ۲- بررقمراری ارتباط مش ۳- رفع تهارض در گروه 6 رف ناهمگونی گروه

صفحه 23:
گزینه های ایجاد انگیزه در گروه * پاداشهای پولی و معمولی * انتصاب و بهبود مسئولیتهای شخلى + بهبود محیط گاری 5 درگیس‌سازی ومشارکت *فعالیتهای اجتماعی و ارتباطی * تقديى و سپاس در جمع به دلیل توفیق * ایحاد مسئولیت افنوده * ایجاد فر‌صتهای بای رشد

صفحه 24:
ناهمگونی در گروه احتمالاً افرراد مثل هم نیستند» مثل هم فک نمی کنند» ارزشهای یکسانی ندارند. در هر حال هر گرروهی با افرراد گوناگون چالشهایی پیش رو دارد. ببرای درک اعمال و تفکر دیگر اعضای گرروه روی دو فیر‌آیند زیر تک کنید: فی‌آیدد ۱- تفسیر رفتارة ۱- رفتار خود و دیگران را توصین کنید , نه ارزیایی. ۲- علت اصلی رفتار هر عضو را بیایید. ۳- به دنبال وجوء اشترا کتان باشیده خود را جای او تصور کنید. فی‌آیدد ۲ - اتخاذ راه حلهای مناسپ : ۱- راه حلهای مناسب را شناسایی كنيد ۲- راه حلها را ارزیابی و بهترین را انتخاب کنید ۳- اطلاعات بدست آمده را تسهیم کنید.

صفحه 25:
کار نسیمی تیم ها کمک می کنند تا اهداف افراد همسو شده و از اتلاف در سیستمهای مدیرریتی اجتناب شود. تیم سازی باعث می شود گردش اطلاعات و انگیزه مشارکت در سازمان تقویت شده و حخلاقیت های کارکنان ‎Seige‏ شكوفايى بيدا کند و نگرش به‌بود مستم شکل عملی ترری بخود بگیررد. =o 1

صفحه 26:
تعر یف تیم يك تیم تعدادی از افراد (حدلقل سه نفر)با تخصصهای مختلف و مکمل هستند که برای تحقق یک هدف وبا قبول مسئولیت با همدیگر همکاری و مساعدت می کنند .

صفحه 27:
اعنبا بسلیزیاورند که فقط بسرلیتحقق-۱ .لهدلفی مقاصد مدیرریتگ ده لمده لند توجه وت مک لعضا به خود معطوفشده-۲ لستجوزبه لندازم كافودر بسرنامه ريزوو لحد .مشا ركتنداررند به لعضا كفته موشود كه جه بايد بايد-؟ بكنند بنه لينكه از آنازيس_سيدم شود كه .بهت ريزرلم كدام لست .لعل ل لهس وجمعونيست؟ لعف به قدروپربارید اظهاراتخود محتاط-۵ هستند كه تفاهم ولقعوميس نيست ممكزلست دلمهايوكستردم شود تنا لفراد خطاكار شناسايى .شوند ‎biel‏ نسبتبه ولحد و کار خود لحساسرتطق-۲ داررند ومتعهد به تحتق‌لهدافی‌هستند که خودشان‌در . تعیین‌آنهانتشداشته لند ‎۳ ‏در لختیار گ ناشتنمهارینتولناییو دلنش‎ Lol ‏خود به منظور تحقق لهدافتیم در موفتیتهای‎ ‏.سازیمانیمشارکتداریند‎ ‎Stalag, Al led. ‏لعضا ارتباطاتب از و صادقانه داریند.آازبسلیته نقطه نظرهاويكديك تالش‌میک نند

صفحه 28:
مقابسه گروه با تیم لعضبا سمکزاستآموزیشهای‌خویی‌دیده باشند ولی 1 به کاربستنآندر محیط کار توسط س‌پرست و اعضای‌گ رود محدود موشود لعضا نود را در موقعيتهاودشوار تعارضو-' بسرخورد مويابند كه نمودلنند جكونه آثرا حل ‎a.‏ لعبا ممکزاستدر لضذ تصمیماتفوش در -۸ بيروىو همنوليولهيتوبيشاز كسبنتايج مثبت دارد لعضا در کار خویشریه توسعه و بهبودت" مهارتهای‌خود و به کاربستزآنچه آموخته لند .تشویق‌شده واز حايتتيم پس‌خوردارند لعفا تشخیصمی‌بهند که تحارضرو بس‌خورد-۷ جنبه لوطبيعواز اررتباط متقاب[لنسانلستلما آنانجنين موقميتهايورا به عنولزفس_صتويسر لوط رح ليدم هلى نو و خاقیتب یش می‌نگرند و بساوعلسان‌نده و مسریع تحاررضرت الاو ک‌وششمیک نند لا در لخذتصمیماتلساسیمشا رکتداررند لمامیت۸ فهمندهنگامی‌که تیم نمی‌تولند تصمیم‌بگیرد ویا شرلیط یبط مرا رو جود دارد گرفتزتصمیم نهایی به عهده ره آنااستب دستاوردننتايج مثبتهدن لستنه پیریو و همنولیی

صفحه 29:
مشخصات و آنچه یک تیم را می سازد 1- هدف خود را مشخص می سازد . 2- مشکلات را بررسی می کند . 3-راه حل را اجرا می کند . 4- خود را مسئول نتایج کار می داند.

صفحه 30:
هدف گروه /تیم کاری هدف معبارتست از مقصدی که تيم بررای رسیدن به آن تلاش مى كند ‎x‏

صفحه 31:
ویژگیسهای هدف 51۸7۲7۲ خاص است ‎Specific‏ ‏قابل اندازه گیس‌ی استه ‎Measurable‏ ‏قابل دستیابی است ‎Attainable‏ با ماموریت ش‌کت مرتبط است ‎Rea liz able‏ دارای محدودیت زمان(منابع )است ‎Time limit‏

صفحه 32:
۹ ویژگیهای تیم اعمال راهبر‌ی جمعی و هدف مشترک ایجاد اتمسفر اعتماد و احترام متقابل مکمل بودن اعضاء به لحاظ دانش تخصص و تجربه اعمال كنترل داخلی و بهبود مستمم فعالیتها ‎MIS oo Sob‏ اعضاء ازطریق انديشه وعمل همگانی بر‌رسی مشکل از زوایای گوناگون با مهارتهای مختلف ‏ارتقاء توانمندیهای ضردی در گفتگوهای جمعی ‏قابلیت اجرایی مطلوب الها اس سوه و

صفحه 33:
انواع تیم 1- تیم های بررسی و پیشنهاد دهنده کار . 2- تیم های انجام دهنده کار . 3- تیمهای هدایت کننده و مدیریت کار .

صفحه 34:
الزامات و عوامل موفقیت کار تیمی 1- وجود بسترهای مناسب کار تیمی در سازمان . 2- انتخاب موضوع (مساله) مناسب برای کار تیمی . 3- انتخاب اعضا مناسب برای تیم . 4- رشد و تکامل مناسب (تیم) . 5- رهبری (سازماندهی) مناسب تیم .

صفحه 35:
مزایای کار تیمی ——————————_ 1- توسعه مهارتهای رهبری و تحلیلی افراد 2-تولید محصولات با کیفیت بالاتر 3-استفاده موئثر از توان و دانش مهرت وتجارب پرسنل 4- افزايش رضایت شغلی و انگیزه کاری 5 - افزایش بهروری 6- بهبود ارتباطات دو طرفه موجود بین پرسنل و مدیربت 7- افزایش خلاقیت در اعضای تیم

صفحه 36:
1- بی اعتمادی و نبود اعتماد . 2- ترس از برخورد . 3- نبود تعهد . 4- پرهیز از مسئولیت . 5-بی توجهی به نتیجه .

صفحه 37:
عومل پویایی کار er 1- گوش دادن به سخن دیگران ( برقراری ارتباط موثر). 2- گامهای عملی برای رفع تعارض (مدیریت تعارض). 3- تنوع فکری در تیم . 4- ایجاد انگیزه برای تحرک بیشتر تیم .

صفحه 38:
تشکیل و رشد یک گروه / تیم کاری تشکیل یک تیم موش کاری آسان نیست و این موضوع زمانی که شما پا چدد فی‌هدگ مختلف سروکار دارید نمود بیشترری پیدا می کند . افراد گمروه باید از نگاه و ریان مشت‌کسی استفاده کنسد وبا تقویست تقاط قوت مشتک» تحهدی بمرای ایجاد بهبود درکیفیت کارها ایجاد نمایند . مراحل تشكيل و رشد یک تیم کاری بشرح زیم است : FORMING ‏شکل دهی‎ ٠ STORMING ‏ایجادطونان‎ ٠ NORMING ‏نظم دهی‎ ٠» PERFORMING ‏عملکرد‎ © . فرصت دهی ‎ADJOURNING‏

صفحه 39:
تشکیل و رشد یک گروه / تیم کاری 1- شکل دهي ‎FORMING‏ ‏اولین و شاید مشکلترین مرحله تشکیل تیم است که درطی آن اضرراد باید باتللاش فرراوان و شناخت خوب یکدیگر دیدگاه خود را از فردگرایی به گرروه گرایی تبدیل نمایند. در این مرحله اضراد بايد با صب و حوصبله به یادگیمری و رعایت اصول کارتیمی تشویق شوند. STORMING ‏ایجادطوفان‎ -2 دراین مرحله بمنظور کاهش استرس و جمع آوری کلیه نظبرات اعضاء گرروه و جلب مشارکت همه افراد با ایجاد حس تشویق و غلبه بر نقاط ضبعف اضراد استفاده از طوفانهای مفری بسیار راهگشا خواهد بود .

صفحه 40:
تشکیل و رشد یک گروه / تیم کاری 3- نظم دهي ‎NORMING‏ دراین مرحله تیم باتعیین و اجررای یک چارچوب به آرامش؛ یکنواختی و هماهنگی می رسد . تیم با مشاركت اعضاء يك نظامنامه ؛ جهت بهبود کارایی و اشربخشی عملکرد تهیه و بکار می گیسرد» تا حس تعهد و تعلق اعضا بیشتر شود. PERFORMING ‏عملکرد‎ -4 دراین مرحله اعضا با شناخت نسبی یکدیگر» وظایف را تعیین و تقسیم می نمایند وسپس مسائل را بدرستی شناسایی و بطور موش باکمک یک الگوریتم نظام مند حل می نمایند . 5-فرصت دهي ‎ADJOURNING‏ زمانی تیم به این مرحله می رسد که دید گاه مشتررک اعضباء تحقق یابد و منریت این نگرش آنست که تيم را به تفاهم » تعادل و تکامل میزساند و بنابراین یاد گیرری آسانش می شود .

صفحه 41:
تشکیل و رشد یک گروه / تیم کاری عناوین مطالعه مرحلة اول Formati ng ‏مرطه دی‎ Stormin 9 ‏ممرحله سوم‎ Norming احساس اعضاء - خوش بيني - افتخار و غ‌ور "متاومت درمقابل کار به روش گروه - حس پدیینی در مورد موفقيت روه -توانایی ارایه نظبرات سازنده - قبول عضويت و تعلق در گرروه - آسایش خاط و قدرت متحول سازی آگاهی بیشتم ار 7 2 رفتارهاى احتمالى اعضاء - تلاش در جهت تعيين ماموريب كروه - تلاش جهت تعیین نحوة ارتباطات - تلاش در جهت تعیین اطلاعات مورد نیاز - بحث در خصوص مطالب مختلق و ساده - برخورد دفاعى و رقابتى باسايى اعضباء - بى اعتمادى به برنامه و اهداف گروه “تلاش برا همآهنكى به جاى كشمكش - صحبت و اعتماد و تفاهم بين اعضباى كلروه - يكاذكى در هدف ازطرريق احترام به مقررات “تلاش در جهت انطياق با كرروه ری برد حل

صفحه 42:
نکاتی در ار قر د ی د تباط مخ ‎i‏ * موضوعات و زمینه های مورد علاقه را برای خود بيدا كنيد. * به محتوای موضوع توجه کنید و نه ظاهر ارائه کننده . * با پیش فرض ذهنی و حالت تدافعی به ایجاد ارتباط نیرردازید. * با علاقه به سخن ‎Jolie club, fo‏ گوش فرا دهید. * با حواس پپرتی و عدم تمر‌کن حواس مقابله کنید. * ذهنتان را تصرین داده و با ز نگهدارید. * به ياد داشته باشید : « تفکر سریعتر از گفتار است » * پاسخهای غیر کلامی و اشاره ای را خوب درک و تحلیل کنید.

صفحه 43:
نکانی در برقراری ارتباط موثر باسخ غير كلامي آنجه قابل در ك است باسخ غير كلامي آنجه قابل درك است تكان دادن بی صبسری نبود علاقه ساکت بودن ‎ss‏ ‎ten!‏ ابرو بالا انداختن عدم اعتقاد الموديد تحب آخم گردن عدم تصديق ناراحت بودن عدم درك سر تکان دادن ‎oak‏ ‏تشويق ‏فهميدن ‏نكاه به اطراف حواس پرتی عدم اعتقادو علاقه عدم درك خم شدن به جلو 5A ‏توجه‎ ‏تاآرآمي‎ عدم علاقه پیز طولانی ‎Lb‏

صفحه 44:
تعارض چیست ؟ درهرتیمی که در راستای هدف پیش می رود گررایش به تعارض وجود دارد. اختلافات در عقاید بدون شک پیش می آید؛ اما نتیجه آن الما منفی نیست . تعارض می تواند طرصتهایی را ببرای راء کارهای بهبود مشکلات فراهم کند» پیآمد تعارض به آن بستگی دارد که گرروه چگونه وا کنش نشان می دهد. ايجاد و تشديد تعارض مي تو اند شامل موارد زیم باشد: * انجام اقدامات مخالفت آمين به دليل ديدكاه نادرست برنده پازنده * داشتن بر‌خورد احساسی و بافشارى بس مواضع ضردى * جبهه كيررى به جاى مصالحه * شور وهيجان نامتعارف و بدبينى

صفحه 45:
شش گام بسراى رفع تعارض ) ‏اذعان كنيد كه تعارض وجود دارد. ( تبديل بحران به فرصت بهبود‎ ٠1 2 تعارض واقعی را شناسايى كنيد. ( بررسى علتهاى ريشه اى تعارض ) 3 به تما نقطه نظررات گوش کنید. (همگونی و گنتگو به جای سزنش) 4 بامشا رکت هم راههای رفع تعارض را کشف کنید.(ایجاد درک مشترک) 0 توافق ببریک راه حل و مسئولیت انجام آذرا بدست آورید. (جلسه حل مسئله ) 7 بای بازنگری و ارزیابی راه حل » جلسه پیگیرری تررتیب دهید.

صفحه 46:
روشهای (فنون ) تصمیم گیری گروهی 1- روش طوفان مفزی هم روش ‎owe‏ ‏۳- روش دلفی 4- روش توافق بوسيلة كارت ©- روش ماترريس انتخاب زوجى "- روش رثبه بددى محيارها وخبابطه ها

صفحه 47:
تصمیم گيري / روش طوفان مغزی دراین روش با استفاده از نظ‌های زیادی که اعضای گروه ارایٌ می دهند » گزینه ها وراه حل های مختلفی پدید می آید که با گذراندن از صافی ها و پالایش آنهاء بهترین راه کار انتخاب می شود. صافی ها ء یک دسته ضوابط یا محدودیتهایی هستند که بای ارزیابی گزینه ها و اصلاح یا کاهش آنها استفاده می شوند و می تواند شامل موارد زیر باشند: هزینه» زمان؛ مصسرف منابع ؛ تناسب با موقعیت » نظس مشترری » قابلیت پذیرش » عملی بودن و دنه 7۳

صفحه 48:
موارد استفاده از روش طوفان مغزی ” تجزیه و تحلیل سائل ۷ طبراحی و برنامه ریزی پرروژه‌های گرروهی ¥ تصمیم گرری خارج از حيطة معمول ” بوشش همه نظررات 7 زمانى كه تصميم كيررى مستلزم خلاقيت ويززه است 1

صفحه 49:
fo ‏وود‎ / i ‏هنگامی که موضوعی بحث برانگین» حساس و دارای موافقان و مخالفان بسیار است و‎ تصور می شود عقاید و آرای ضد و نقیض ارائه شود» گرروه می تواند ازاین روش استفاده کند که شامل مر‌احل زیر است : ۱- بیان روشن صورت مساله و هدف ۲- پدید آوری و ثبت نظبرات اعضای گرروه ۳- روشن سازی و تک بر فهررست نظررات 6- امتیاز دهی و رتبه بندی نظات بصورت فرردی 1 «- متايسه نتایج » جمع بندی و رتبه بندی گروهی

صفحه 50:
موارد استفاده از روش گروه اسمی “” پدیدآوری همه نظرات و انتخاب یک راه کار ” به حداقل رسانیدن اببزار عقیده ها و تتش ”7 اعمال سياست دقت در ف آيند تصمیم گیس‌ی ۷ بامشارکت فرردی و گرروهی اعضا تعهد به تصمیم افنرایش می یاپد ”7 اجتتاب از بحثهای بی نتیجه و ‎God Me‏ زمانی که با موضوع بحث برانگینن» حساس و دارای موافق و مخالف زیاد مواجه 72 age

صفحه 51:
~ / در این روش اضراد دعوت به مشورت و قضباوت می شوند و به کمک قضاوتهای بی نا و چند نوبتی افرراد» منج به حل يك مشكل و رسيدن به یک تصمیم گرروهی می شود . این روش شامل گامهای زیر است : ۱- بیان روشن صورت مساله و هدف ۲- اعضجای گرروه بطور جداگانه نظرات خود را بیان می کنند ۳- خلاصه سازی نظررات اعضبا و اطبلاع مجدد به آنها جهت نظس خواهی دور دوم 6- اعضا باتوجه به سایرر نظررات » نظررات مشخصبتر و محدودترری بیان می‌کنند. 6- جمع بندی نظررات اعضاء و اطلاع مجدد به آنها جهت نظبر‌خواهی دور سوم 7- اعضای گرروه با توجه به نتايج » نظررات نهایی خود را اعلام می کنند. ۷- جمع بندی کلی » انتخاب نظررات بسرتىء اعلام نتايج نهايى ‎TBPS‏

صفحه 52:
موارد استفاده از روش دلفی ”7 بررای حصول اطمینان از مشا رکت تمام اعضاء ¥ به حداقل رسانیدن تنش و تماسهای رو در رو» درجایی که سبب احتمال خطا در قضاوت می شود. استفاده از نظرات سایررین توسط هم یک از اعضباء زمانی که دسترسی و حضور افرراد مشکل است ۷ هنگامی که حضور چهره های بالا دست و فشار مسئولان بر تصمیم گیس‌ی اش مى گذارد. 1

صفحه 53:
۳ ف ‎ce‏ 5 9 تصمیم گیری / روش توافق به وسیلةٌ کارت به کمک این روش ؛ هم یک از اعضای گروه نظررات خود را در هم لحظه بحث نشان مى دهد . وسيل کمکی اين روش شامل سه قطعه مقوای رنگی که هم رنگ نشانة رای متفاوت با دیگی به شروح زیر استا : * قررمن : من موافق نیستم و نمی خواهم از تصبمیم پشتیبانی کنم (مخالف) * زرد : من شاید بااین تصمیم سا زگار و ازآن پشتیبانی کنم. (موافق مشروط) * سین: من بباین تصمیم کاملاًموافتم و از آن پشتیبانی خواهم کرد . (موافق) نکته : توافق تنها هنگامی به دست می آید که هم اعضاى كروه كارت سبن و یا زرد نشان دهند . 1

صفحه 54:
موارد استفاده از روش توانقی کارتي ‎VW‏ هنگامی که نیاز به ابراز عقیده رو دررو درباره یک موضوع باشد. ‏_بدلیل برخی پیچیدگیهای موضوع ء عقاید سای اعضاى موافق و مخالف در تصمیم تیم موش باشد. ‏لاز است از واکنشهای احتمالی و ولیه اعضاء نسبت به موضوع مطلع شوید. ‏زمانی که مطمئن هستید همه افراد از فررصتهای ‎Lalo‏ جهت ارایه عیده خود در مورد موضوع بهره مند هستتد. ‏” مى حنواهيد بطور مداوم موضوع هس شخص را نسبت به موضوع در نظس داشته ‎17۳ ۲

صفحه 55:
تصمیم گيري / روش ماتریس انتخاب زوجی این روش گروه را قادر می سازد بامقایسه دو دویی گزرینه ها نسبت به هم (زمانی که بیش از ۸ گزینه مطررح استا) بهترین گزینه را انتخاب کنند. ۸ ۱ 8 | 6 ۱ ظ ۱ ظ | جع 7 - 7 ==( 7 777 - ۱-۱-۱ دا |و ات | ۲۶ TS lee

صفحه 56:
موارد استفاده از روش ماتر بس انتخاب زوجی ۲ جهت حصول اطمینان از شانس مساوی انتخاب یک تصمیم در مقایل سایر گرینه ها . ۷ زمانی که اکشر گنرینه ها وراء کارها تترريباً مشابه یکدیگ هستند. ۷ زمانی که یک تصمیم بزرگ را ببرای اجررای آسان به تصمیم های کوچک خرد می کنید . ۷ تعداد زیادی از گزینه ها را بایستی در زمان کوتاهی ارزیاپی کنید. 1

صفحه 57:
تصمیم گیری / روش رتبه بندی معیارها اين روش یکی از ابرارهای تصمیم گیرری گرروهی است که بررای انتخاب یک گزرینه ازچند گنرینه كه قبلاً باملاكهاى دقيق ب‌رسی شده‌اند و اکنون امتیازاتی بمرابس دارند استفاده می شود و شامل گامهای زیر است : ۱- ابتدا فهررستی از گزینه ها را ارائه نمائید . ۲- معیارهای تصمیم گیر‌ی و انتخاب را از روش طوفان مخزی بدست آورید . ۳- اهمیت نسبی و وزنی هر معیار را تعیین کنید . 6- بر اساس یک مقیاس مشترک امتیاز دهی نمائید . © - امتيازات نهايى را محاسبه و جمعبندى و بهترين كلزبنه را معرفى نمائید . ‎Tops‏

صفحه 58:
موارد استفاده از روش رتبه بندی معیارها 7 زمانى كه نياز به استفاده از معيارهاى واقعى تر و دقيقشرى مى باشد. “7 بدون مطررح شدن صاحب نظ مى توانيد تواذق تيم را كسب كنيد. ۷ زمانی که می خواهید فهررست کوتاهی از گزینه هاى يالايش شده از روشهاى ماتريس زوجى يا طوفان مغزى را بررسى كنيد. #زمانی که می خواهید ضبریب اطمینان یشتری از تصمیم صحیح جهت حمایت اعضای تیم بدست آورید. 1

صفحه 59:
با توجه به تركيب جند وظيفه اى و فررایندی تیمهای حل مساله؛ احتمال احتللاف نظر و تفاوت فاحش در امتیازات وجود دارد. اجماع در هنگام امتیازدهی به معنای دستیابی اعضای گرروه به یک دید مشترک درخصوص راه كارهاست . با این روش از تخصیص امتیازات احساسی و غیررهنطقی توسط بررخی ‎Yael‏ ‏جلوگیری و تمام اعضاء تیم را درقیال گنزارش مستول می کند. ممکن است در جلسات اجماع نیاز به انجام بازدید میدانی نیز تعیین شود . peeked b,2: R=Xmax - Xmin > Xmax\2 دراین صورت باید فد مذ کور در امتیازات خود تجدید نظى نمايد

صفحه 60:
صفات رهبری در گروه های کاری تالاقوه سوق علائم يرون بمراى اينكه رهبران بتوانند در زيمردستان نود ننوذ داشته باشدد و تنش نود را به خوبی این کنند,پاید از وي خكى ها مانند( بصبيررت ) درونى ne a ‏ياذاتى هستد »اما هميشه بايد به وسيله صفات‎ _ ‏با ظاهری (ماند لت دسترسی)‎ Bee نابليت دست < تکمیل شوند تا امکانبهره برداری پهینه از 0 توانایی های اعنای گروه میس باشد رهب گروه بای تقش یک تسهیل کنده دا لا نتیجه یر ‎(٩‏ ۲ ۳ ۱ ۰ /شخصیت باثبات کند و در ین حال به اعضباى گروه اگینه و 9 روحیه بدهد.یک گرروه حمرفه ای رای تعبمیر گیمری ورشد به حمایت های رهب خود نیاز ety ‏ديعن‎ ١ ‏كارتروض‎ ( 5

صفحه 61:
.نقش و وظیفه اصلی یک رهب دست یابی به اهداف گرروهی استه ‎Si‏ رهبسرى يك كمروه كارى را بى عهده داريد فراموش تكديد كه اهداق گ‌وهی باید :حدتما از طمريق فمرايدد هاى زیم تحقق يابدد ‏تعيين نقش ها و انتخاب افرراد مناسب بمراى اجسراى آنه ‏شروع جلسات با بحث و بر رسى اهداف اجرایی و ارزش ها و هدایت گروه در طول جلسه ‏2 حصول اطمینان از دستیابی به اهداف و رعایت ارزش ها(به ویره توجه به کار گروهی )از سوی اعضا ‏تجزريه وتحليل شكست ها و املاح هرجه سسريع 3 آنها »اهميت دادن به موقتيت ها و تجليل از آنها <عهدء دار شدن مسئولیت نمینددگی گرروه و معرفى صادقانه آن به ديكرران در داخل و خارج سازمان

صفحه 62:
هدایت و رهبری گروه عملکرد گروه های کاری به کینیت تفکس جمعی آنها بستگی دارد.خوب یا بد بودن تصمیمات نشان دهنده کیفیت فررآیند تصمیم گیرری است .رهس كروه بايد تلاش كند تا جوی سازنده‌دوستانه و عاری از تنگ نظری به وجود آورد که در آن افراد به جای رقابت با یک دیگ »در ارائه ایده‌های جدید از هم سبقت بگیر‌ند .اگر قرار باشد فقط رهبر گرروه نظررات خود را بیان کند و به دیگرران .فرصت ابراز نظس داده نشود کار گرروهی معنی و منهومى نخواهد داشت یک رهیس خوب به جای کنیل اضپاد چمریان امور را تسهیل +روحیه و انگینه اراد را تقویت بو تصميمات گر‌وه را به اجمرا مى گذارد [امدو تسيمت جا ايجاد انكيزه + تسهيل

صفحه 63:
شخصیت کاريزماتيك خلاقیت و نوآوري تفکر استراتژيك سبك شناسي مدیریت بر قلبها 2 8 الكوي نقش آفريني توانمندسازي مبارزه به خاطر کارکنان درستي و صداقت تمایل به پذیرش خطا ثبات در اهداف صراحت لهجه شهامت و اعتماد به نفس مهرباني و عطوفت مداومت بر بهبود وضعیت كنجكاوي و دقت انديشه پیش از گفتار و عمل رقابت جويي فروتنی در انظار انعطاف پذيري

صفحه 64:
مهارت اعضا در کارگروهی(رهبری) به دست آآوردن ترکیب درستي ا[ تجربه هاي مچرد نیا( در داغل گروه ممکن است دشهار تر از یاختن مهارت هاي املي باشداها انجام این کار براي الربفشي گروه ضرورت دارد هنكام تشكيل كمروه به دبال اضرادی بگمردید که یکی از مهارت های لانع رای انجام موفقیت *آمین کار گ‌وهی را داشته باشند این مهارت ها آساتخصص فنی در رشته ای خاص (مانند مهدسی و بازاریایی ) لسأمهارت حل مسئله و توانایی اتخاذ تصمیمات روشن و آگاهانه ‎ples so‏ كا ركرروهى و تواذايى بسرقررارى روابط ميان فرردی خوب با دیگرران

صفحه 65:
__تفاوت شاي فرهنکي در دهیوو. .سیک های (هبری در کشور های مختلف با هم فرق دارند 7 مدیران انگلیسی معمولا دستورات اکید را در پس جملات به ظاهر پیچیده پنهان می کنند ۷رهبران آلمانی از نقطه نظرات اعضای گروه خود استقبال می کنند و در عین مال کل فرآیند تصمیم گیری را به شدت تحت کنترل دارند. امریکایی ها به رهبری صریح و جسورانه "ثاينى ها به کسب اتفاق نظر از طریق یک ممکن است این سبک ها را به هم نزدیک کند. ۱۶۱ شاق و پرزهمت عادت دارند.کار كروهى واقعى

صفحه 66:
نکات کنیدی ار .ف ملموشنكنيد كه هريكاز لعضبا مىت ولند جين تازيم لويه كسرهوه لضبافه کند-۱ .هنكام تحييزهدذهاوك وهی سیار دقتک‌نید و هميشه آنها را جدوبسكيرريد-؟ .به خاط دلشته باشيد كه لعضباىكسروم بايد يكديكم را حمایتک نند-۳ .لهداذياند مدترا به يسروثيم هاوكوتاء مدتنقسيم كنيد - .با توجه به لهداؤبه جه مسريع تس در مورد نوع گسرود کاریبورد نیاز تصمیم بگیرید-ه يكواز مدي رلناررشد را به عنولنحامىخود لنتخابكنيد تا شما را در يبسيشبرد بهت ‎Wr SUS‏ .کمککند به لعضایگ روم یادآوروک نید که همه آنها جزئیاز گس‌وم هستند و باید مشاررکتف ما (بلشته -۷ ‎ath.‏ +بسای‌جل وگیم ‎4S 3p Sie ibang StS osS2 Ne‏ روشزو قابلحصولب اشند-۸ .با پس‌قراربور ولبط دوستانه میاناعضا گسروم کاریی‌خود را تقویتک نید-٩‏

صفحه 67:
نکات کلیدی در گروه های کاری هميشه رره ل نكسروه هارا ب لسارش ايستكوهاوفردوآنها لنتخابكديد.نبايد لجاز دهيد كه-١٠‏ .سايى مسائلدر لنتخابشما تاثیر بكناريند .فسدورا به عنوانرهیر گسروم لنتخابک نید که دارلوتعهد گسروهوقوی(ست۱۱ هميشه در ببس كاررها و خصلتها‌خوبافراد به آنها پاداشب‌دهید و هگن نسبتبه خطاها -۱۲ .به توجه نباشید هنگام لنتخابو جذباعنای‌جدید ,ت-ولناییپاانود آنها بس‌ایرشد و پیشرفترا نیز مد نظ داشته-۱۳ ‎ath.‏ لعضبایگ رود باید درارتباط با کار شم از تجربه کافوپس‌خوردار باشند. نسبتبه لی؛۱ .مسئله به توجهی‌نباشید .گر لفراد در کار گس‌وهینتشوندارند آنها را نار بگنارید-۱۵ به دنب (اضرادیب گردیدکه از مهارتهایفدیخوبییس‌خوردار ند و آنها را در حوسعه و -۱۲ بهبود لیزمهارتها یاریک نید

صفحه 68:
نکات کلیدی در گروه های کاری «لجازید ندهید شکستب خشیاز پسروژید موظیتک (آزیرا تحتل لماح قرار دهد ۱۷ .هنكام تمييزلهدافكسرورهو,هدذهاوذسردوإعضبا كسم را مد نظ دلشته باشيد-18 .کار‌هاي‌فیر ضسرورورا ک نار بگذارید و لنجام آنها را به لعضاىكروم محولنكنيد -15 «بسرلوتصميم كيروبه كسهم آزادوعميدهيد-٠؟‏ بسراووتيتعاوكسيهوار نشقائلش ويد و ضمزت قدير ودشكر رآنها رادر بيزسايريزت بليغ-1؟ كن نظ افد را بودلي [رد نكنيد..صادقانه صحبتكنيد و به لنها بككوييد كه جا -؟؟ .نظ لتشازرا نيذيرفته ليد .لغرادىكه ذلتا لستعداد و تولنايوريهبىداررند را به توسعه مهارتهایرهروت شوی کنید -۲۳ به دنبا !شيو هايوي اشيد كه به كمكآنها بتوليدازتعارضهاىبوجود در جهتسازيندكي-4؟ .لستفادم كنيد

صفحه 69:
نکات کلیدی در گروه های کاری .فس‌لموشنکنید که لاد ببه کسمی‌تضریح و س سگرمی‌در طولساعا تک ارنیاز دارند-۲۵ زمانیکه پس‌وژه لواز مسیم لصلی‌خود خاریج مي‌شود باید علتها را به صورنک ام( و آشکار-۲۰ مورد تجززیه و تحلیلقرار دهید زمانیکه لفراد مشکالی‌را بسرلی‌شما مطرح میک ننداز آنجا بخواهید که رلم حل‌خود را نی ۲۷ -پیشنهاد کنند زیمانی‌که پسروژیم لیاز مسیم لصلی‌خود خاریج می‌شود باید علتها را به صوررنک ام و آشکار-۲۸ .مورد تجزیه و تحلیلقرار دهید زیمانی‌که لفراد مشکای را بر لوشما مطررح مىكنند از آنها بخولهيد كه رلم حل‌خود را نیز-۲۹ -پیشنهاد کنند .در سان‌مان‌خود محلی‌را بسرلیماظاتو گفتگوهای‌فیر رسمیلفراد در نظس بگیررید-۳۰ .تا لنجا كه ممكزلستاختيار و مسئوليتكاررها را به ساي لعضبا ی گید واگنار کنید-۳۱

صفحه 70:
نکات کلیدی در گروه های کاری قبلاز تشکیل‌جلسه ,دستور جلسه را در لختیار اعضایگود قرار دهید تا بتولنند س‌ف‌صت-۳۲ «خود را بمرای‌حضور در جسه آماده کنند «ترتيبودهيد كه همه اعضبا ىكسروم خبرهای‌خوبی‌که بسه آنها مربوط می‌شود بسدلنند- ۳۳ .به منظور لجتتاباز دوباریم اوه بنتشهای‌گ وهی را با دقتفراوانت پیز قفویضرک نید-4 ۳ هميشه به نكاتمشبتموجود در ليدم هاولف اد لشاريم كنيد و هگن در حضور جمع از ‎Poe Nas‏ .آنها لنتقاد نكنيد هرگ نسبتبه ليدم هایی‌ک» لفراد مطررح می‌ک نند بی‌توجه نباشید . لینک ار جریانلبتکار و -۳۹ .خاقیترا از بیزمی‌بسد .به جای‌شدتعملدر بس‌خورد با لعضایگس‌ومردر رسید گویه مشکاقاز خود جدیتنشان‌دهید -۳۷ قبزاز يس كزان وجلسه به منظور بازيذكروفعاليته وإنجام شدمرلطاهاتو اعداد و اریقا(-۳۸ .مربوطه رادر بيزلعضاى كسروم يخشكنيد

صفحه 71:
نکات کلیدی در گروه های کاری .در پایان‌هر هفته از خود سوا-لک نید که آیا گروم پیشرفتوداشته لستیا خیر-۳۹ به لعضاىكسروم اجازم دهيد در مورد نحوم رسيدزبه لهدافت عييزشدم شخصا تصمیم-۰) .بكيررند. ليزكار باعثليجاد لذكيرم بيشت در آنها موشود لهدافباید در اعضبای‌گویم شور ولشتياقليجاد كددد. درغي لينصورتبايدآنها را عوضح!4 .كنيد .به لعضباىكسروم لجازم دهيد در مورد نحوم تعيزميز لزيا داش اظهار نظ كندد -؟4 .در فولص ل نمانومنظم بيش رفتش ذلوهريكاز اعضجای‌گروم را مورد ارزیابی‌قرار دهید -4۳ .در مورد بسرنامه هاوش خلويا لعضباىكسوم تولفق و آنها را در رسيدزبه لهدلفشانحمايتكديد -44

صفحه 72:
رویکرد حل مساله در بهبود مملکرد سازمان کار تیمی هدفدار تضمین کننده پهبود کیفیت در هی‌سازمانی است

صفحه 73:
رویکرد حل مساله در بهبود عمنکرد سازمان ساز مانی که تمام مسانل و مشکلات خود را حل نموده است و دیگر مسنله ای برای مطرجح کردن ندارد یک سازمان مرده می باشد. مسائل فررصتهای بهبود هستند ‎THE PROBLEMS IS‏ OPPORTUNITY FOR IMPROVEMENT

صفحه 74:
رویکرد حل مسائه در بهبود مملکرد سازمان شش گام بای حل یک مسئله 0 شناسایی و انتخاب مسئله Binge gs) (4) ‏میهف‎ انتخاب راه ‎Bade‏ ‏تجریه و تحلیل معئله طبرح ریزی جهت اج اجمم آورن جاندها 1 ‎ee‏ ‏شناسایی و دسته بندی علل اصلی 0 ‎aby‏ رینزی و اجرای راه حل مدلسازی و تفکی سیستمی 1 © ارزیابی نتایچ عملکرد ا ن استاندارد نمودن ‎=e 0‏ ی

صفحه 75:
روبکرد حل مساله در بهبود عمنکرد سازمان ‎SEVEN TOOLS‏ هنت | بزار بهبود کیفیت ‎Fe‏ فلوچارت ‎ae‏ چک شیت ( برگه‌های کنتیل ) هيستوكمرام ( نمودار ستونی ) نمودارتجنریه وتحلیل پارتو ‎ae‏ نمودارتجنیه و ‎Jules‏ علت مطول (استخوان ماهی ) نمودار پا کندگی (پخشودگی) کنتل چارت ( نمودارهای کنترلی )

صفحه 76:
جهار ده کلید طلایی بهبود مستمر ( اصول دمینگ ( ۱ ایجاد ثبات در هدف از جانب مدیرریت ارشد سازمان . ۲ در رابطه با کینیت هیچگاه احساس رضایت و نهایت نکنید که همیشه فررصتهای بهبود وجود دارند . ( اتخاذ فلسفه جدید ) ۳. پرهین از وابستگی و اعمال بازرسیهای گسترده و غیس ضروری- 6 با تامین کنند گان محدود و بهترین آنها معامله کنید اما ملاک این انتخاب تنها ارائه ۵ برنامه ریزی و اجرا در خصوص ح کت بهبود مستس. 1

صفحه 77:
چهار ده کلید طلایی بهبود مستمر ( اصول دمینگ ) 7 نیازسنجی » بر‌قرراری و تامین مداوم بمرنامه آموزش کا رکنان. . برقمرارى و نهادينه كردن رهبرى در تمام سطوح با اعتقاد به حس تعهد و مسئولیت به ایجاد کیفیت . ۸ .از بین برردن ترس كا ركنان و تشويق به ايجاد ارتباط دوطرفه و تيمى ‎٩‏ رو ریختن موانع بین بخشهای مختلف سازمان و تشويق به حل مسائل از طرريق كار تيمى ( برهين از ساحتار سازمانى وظيفه اى ). ‎die «tr‏ شعارها ؛ نصیحتها و هدفهای توخالی و غیررواقعی. ‎1

صفحه 78:
جهارده کلید طلایی بهبود مستمر (اصول دمینگ ) ۱ . از کارکنان خود بخواهید که کیفیت کار خود را از طرریق کار تیمی افنرایش دهند » نه اينکه فتط در محل کار حضور داشته باشند . ( حذف سهمیه ها که یعنی کمیت هیچگاه معرف کیفیت نیست ) ۳ ایجاد سس غرور از مهارت د رکا رکنان و تشویسق و آموزش بمنظور آشنایسی » درک و بکا رگیرری مهارتهای جدید . ۳. ایجاد و برقرارى برنامه قوى و موشس تعلیسم و آموزش مهارتهای جدیسد و بروزنگاهداشتن کا رکنان با تحولات و تکنولوژیهای جدید . 6 مدیرران ارشد را مسئول اجرای این اصول بدانید و همواره در جهت ایجاد شرایط دگرگونی و بهبود تلاش کنید . (خط مشی کیفیت ) 7۳

صفحه 79:
۷ بیماری مهلک از نظر دمینگ ۱- در دیدگاه ها و اهداف از شاخه اى به شاخه ديك پرریدن . ۲- روی سود کوتاه مدت بر‌نامه ریزی گردن . *- ارزيايى كردن عملكردها با ذكرش رقابت بين ضردى. 4- ارتقاء هاى حساب نشده و پرش های بلند در انتصابات . ه- همه جين رابه عدد و رقم شناسايى كردن . 7- وجود نشانه هايى مبنى براضزايش هزينه هاى بيمارى كاركنان كه ناشى از به خط افتادن سلامت كا ركنان است . ۷- افز‌ایش هزینه هایی که شرکت را مجبور به پرداخت خسارت به مشتری ها و ذینفعان دیگر کرده باشد. ‎IBS‏

صفحه 80:
هیچکس منتظر خواب تو نیست » که به پایان برسد لحظه ها مي آيند » سالها مي گذرند و تو در قرن خودت مي خوابي ! هیچ پروازي نیست » برساند ما را به قطار دوهزار » به قرن دگران مگر انگیزه و عشق » مگر اندیشه و طم » و تقلا و ثلاش بخت ازآن كسي است که مناجات کند باکارش و دراندیشه يك مساله خوابش ببرد و كتابش را بگذارد درزیر سرش و بیند درخواب حل يك مساله را و باز با شادي درگيري یگ مساله بیدار شود ‎Ts‏

صفحه 81:
تمرین کا رتیمی تست * مساله تاکسیرانی: فرض کنید اتحایه تاکسیرانی نیازبه رانندگلنی دارد که با مکانها و آدرسهای شهر کاملا آشنا باشند. آموزش کامل لین افراد داوطلب برای اداره تاکسیرانی بطوری که کلیه نقاط و آدرسهای شهر را بشناسند درحدود یکسال به طول می انجامد؟ این درحالی است که اداره تاکسیرانی به این رانندگان نیاز مبرم دارد و نمی تواند منتظر بماند. به نظر شما بهترین راه حل بهینه چیست چگونه می توان سریع این مشکل را حل نمود؟

صفحه 82:
نمرین کار نیمی یک بطری شيشه ای را درنظر بگیرید که درپوش ن از چوب پنبه است. درون این بطری جند عدد سكه قرار ذازد .. حكونه مى توانيم بدون خارج كردن دربه جوب ينبه اى بطرى و با شگنستن بظریق شکه ها را از داخل بطرئ خارج نماییم؟

صفحه 83:
* مساله نجات: دريك روز سرد و آفتلبی زمستانی که برف سطح زمین را كاملا پوشانیده است هواپیمایی با 85 مسافر بسوی شهرى درحال حرکت است. در 85 کیلومتری مقصد هواپیما مجبور جه فرود اظطراری درباتلاق جنگلی می شود طوری که تا دوساعت دیگر در باتلاق غرق خواهد شد. مسافرین بایستی سریع هواپیما را تخلیه کنند و هرفردی عی تولندبه انتخاب خود 4 اولمبت زیر راهمراه ببرد. دراین شرایط شما جه انتخاب می کنید؟

صفحه 84:
۶ مساله نجات: دریک روز سرد و آفتلبی زمستانی که برف سطح زمین را کاملا پوشانیده است هواپیملیی با 85 مسافر بسوی شهری درحال حرکت است. در 5 کیلومتری مقصد هواپیما مجبور به فرود اظطراری درباتلاق جنگلی می شود طوری که تا دوساعت دیگر در باتلاق غرق خواهد شد. مسافرین بایستی سریع هواپیما را تخلیه کنند و هرفردی می تولندبه انتخاب خود 4 اولمیت زیر راهمراه‌ببرد. درلین شرلیط شما چه انتخابمی کنید؟ بطری شیر - نردبان تاشو- طناب- - قرص تصفیه آب- - قطب نما-دوچرخه- کیسه خواب- پوتین گرم-پتو- کبریت-کارد ارتشیبطری آب- نقشه جغرافى - كتاب دعا

51,000 تومان