کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

کسب و کار الکترونیکی

Kasb_va_kar_electronici

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کسب و کار الکترونیکی”

کسب و کار الکترونیکی

اسلاید 1: (EB) محقق:زهرا نصرتي استاد راهنما :جناب مهندس بهرامي زاده رشته مديريت بازرگاني ارديبهشت 86 كسب وكار الكترونيكي

اسلاید 2: در دنيايي كه معاصرش هستيم بدون شك كسي نيست كه ارزش وقت وكاربرد اطلاعات اگاهي نداشته باشد روزي نخستين رايانه در حجم يك ساختمان دوطبقه اختراع شد كمتر كسي باور داشت كه اين دسيتگاه عظيم الجثه روزي در ابعاد يك ساعت مچي موردبهره برداري قرار گيردمقدمه اي بر تجارت الكترونيك يابه تعبير وسيعتر كسب وكار الكترونيكي

اسلاید 3: تكنولوژي اطلاعات وشبكه جهاني اينترنت تجارت ودادو ستد جهاني را وارد عصر جديدي به نام EC (تجارت الكترونيك) كرد كه با سرعت زيادي در حال گسترش است بر اساس امار ارايه شده با حضور كسب وكار انلاين در سال 2004 در امد جهاني كسب و كار اينترنتي به سقف 7/2 تريليون دلار رسيد

اسلاید 4: كسب وكار در حقيقت چيزي جز برقراري ارتبات با افراد نيست وافراد ميتوانند 24ساعت شبانه روز به راحتي بدون صرف هزينه در محيط W.W.W باشند وهمچنين با وارد شدن بر گستره جهاني تجارت ميتوانند با كمترين وكوچكترين امكانات در هر نقطه از جهان به ان بپيوندند

اسلاید 5: . کاربرد فناوری اطلاعات در امور مربوط به تجارت و اقتصاد و فرآیندهای بازرگانی منجر به پیدایش علمجدیدی به نام تجارت الکترونیک یا E-COMMERCE شده است که نقش اصلی و بسزایی را در امور اقتصادی جهان بر عهده دارد.با توجه به پيشرفت‌هاي فناوري روزمره و شتابان, جوامع به جوامعي مبتني بر دانش و آگاهي تبديل شده‌اند.

اسلاید 6: در قرن بيست و يكم فناوري اطلاعاتي و ارتباطي با سرعت بيشتر پيشرفت خواهد كرد. پيشرفت‌هاي به وجود آمده در فناوري اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بيستم باعث شكل‌گيري تجارت الكترونيكي شده است. تجارت الكترونيكي انقلابي عظيم در شيوه تجارت و كسب و كار به وجود آورده است. تجارت الكترونيكي و به تعبير وسيع‌تر كسب و كار الكترونيكي شيوه و نحوه زندگي كردن انسانها را نيز متحول مي‌سازد. توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها اين امكان را مي‌دهد كه فعاليت‌هاي تجاري و مبادلات خود را با سرعت و انعطاف‌پذيري انجام دهند.

اسلاید 7: كشورهاي پيشرفته چندين سال است كه تجارت الكترونيكي را آغاز كرده‌اند و كم كم مسائل و مشكلات آن را تجربه كرده‌اند بنابراين تا حدودي بسترهاي فناوري, قانوني و سرمايه‌هاي انساني و مادي لازم براي توسعه و گسترش آن را فراهم ساخته‌اند و در آستانه تحول اساسي و كامل در شيوه كسب و كار و زندگي هستند, كه در آن به ميزان وسيع از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده خواهد شد.

اسلاید 8: علاوه بر كشورهاي پيشرفته, كشورهاي در حال توسعه نيز به منظور ايجاد زيرساخت‌ها و بسترهاي لازم براي تجارت الكترونيكي, در حال برنامه‌ريزي و تلاش هستند. در كشور ما هم تلاش‌هاي پراكنده‌اي صورت گرفته است, ولي اين تلاشها تاكنون اثربخش نبوده است زيرا از يك طرف از انسجام و يكپارچگي لازم برخوردار نمي‌باشد و از طرف ديگر فاقد سرعت مناسب هستند. رشد سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه پاياني قرن بيستم و شروع قرن بيست و يكم افق‌هاي جديدي را بر روي كسب و كار و تجارت باز نمود. اين افق‌هاي جديد سبب تحول در امر تجارت گرديد و با سرعت و شتاب وصف‌ناپذيري در حال گسترش مي‌باشد.

اسلاید 9: در اين پروژه تعاريف مختلف براي تجارت الكترونيك و تفاوت آن با كسب و الكترونيك ذكر مي گردد و عوامل موثر در اين تجارت بررسي و مدل هاي موجود اين تجارت نيز معرفي خواهد شد . همچنين سعي مي شود براي مدل هاي مختلف مثال هاي عملي و كاربرد نيز تعريف و ويژگي بازارهاي الكترونيكي نيز مورد بررسي قرار گيرند .

اسلاید 10: با توجه به پيشرفت هاي اخير در زمينه فن آوري اطلاعات و راه اندازي شبكه هاي كامپيوتري با تكنيك هاي مختلف از جمله فيبر نوري و بي سيم در كشورهاي مختلف جهان ، محدوديت هاي زماني و مكاني براي انتقال اطلاعات و ارتباطات حذف شده و بستر لازم براي انتقال سريع اطلاعات از جمله اطلاعات تجاري و اقتصادي فراهم شده است و تجارت الكترونيكتعريف كسب و كار الكترونيك

اسلاید 11: . در گذشته مردم جهان براي كسب درآمد مي بايستي مسافرت هاي مختلف انجام مي دادند و براي شناخت منابع تجاري زمان زيادي را صرف مي نمودند ولي امروز منبع اصلي درآمد تجارت از طريق اينترنت تعريف مي گردد . براي تجارت الكترونيك تعاريف مختلفي بيان شده كه جامع ترين تعريف آن انجام كليه مفاهيم تجاري و فرايند ها و مبادلاتي است كه از طريق اينترنت معرفي مي گردد .

اسلاید 12: در تجارت الكترونيكي كليه مبادلات تجاري از قبيل خريد و فروش آگهي تبليغات خدمات پس از فروش آموزش خريدار و مناقصه هاي مختلف و ... از طريق اينترنت و با كيفيت مناسب صورت مي گردد . در تجارت الكترونيك يك توليد كننده مي تواند محصول خود را براي تمام مردم جهان ارائه نمايد و مشتريان نيز مي توانند با ارتقاء حق انتخاب خود محصولات مورد نياز خود را با تنوع و كيفيت مختلف به سادگي و سريع تهيه و از آموزش هاي مختلف الكترونيكي برخوردار شوند

اسلاید 13: براي ارائه محصولات در تجارت الكترونيكي هيچ محدوديتي وجود ندارد و. ارائه تمام محصولات از جمله نرم افزار اتومبيل تجهيزات رايانه اي و ... و همچنين انواع و ارائه تمام محصولات از جمله نرم افزار اتومبيل تجهزات رايانه اي و... و همچنين انواع خدمات به مشتريان از ويژگي هاي منحصر به فرد تجارت الكترونيك ارائه خواهد شد

اسلاید 14: . بنابراين تجارت الكترونيك تغييرات اساسي در اصول و روابط تجاري به وجود مي اورد و با نگاه به مشتري مداري اصلي احترام به مشتري و نظر او را سرلوحه طراحي خود قرار مي دهد

اسلاید 15: تجارت الكترونيك داراي مزايا اساسي مي باشد كه شناخت اين ويژگي ها عزم كشورها را در ورود هر چه سريع تر به اين تجارت جدي نموده و طي مراحل موفق آن را ساده تر مي نمايد . درآمد بسيار مناسب اين تجارت كشورهاي جهان را وادار نموده كه راهكارها و مسير هاي مناسب ورود به اين تجارت را شناسايي نمايند . مزاياي تجارت الكترونيكي

اسلاید 16: در آمد هزار ميليون دلاري كشور مالزي در جنوب شرق آسيا در سال 2001 كشورهاي ديگر آسيايي را به تفكر واداشت كه در تجارت الكترونيك سرمايه گذاري اساسي نمايند . بلافاصله سنگاپور با در امد 800 ميليون دلاري و تايلند با در آمد 200 ميلوين دلاري و اندونزي و فيليپين با در امد 150 ميليون دلاري خود را به جدول كشورهاي داراي تكنولوژي تجارت الكترونيك در جنوب شرقي آسيا در سال 2100ملحق ساختند

اسلاید 17: . طبق جديد ترين آماري كه توسط موسسه eiu   منتشر شد درامد كشور سنگاپور در سال 2003 حدود 4 ميليارد دلار از طريق تجارت الكترونيك رسيد و در سال 2004 با رشد 50 درصد همراه بود . بدين ترتيب مزاياي اساسي تجارت الكترونيك به ترتيب اولويت به شرح زير مي باشد :

اسلاید 18: در تجارت الكترونيكي با استفاده از امكانات اينترنتي و طراحي وب سايت مناسب ، امكان معرفي و ارائه يك محصول براي تمام مردم در نقاط مختلف جهان فراهم مي گردد و بنابراين يك محصول تنها براي يك شهر يا يك كشورقابل ارائه نمي باشد. به همراه ارائه يك محصول براي نقاط مختلف كره زمين ارائه فرهنگ مصرف و اموزشهاي مختلف براي مشتريان نيز فراهم خواهد شدجهاني نمودن تجارت

اسلاید 19: . ذكر اين نكته ضروري است كه با نگاه هوشمندانه مي توان فرهنگ مناسب اين كشور را نيز به همراه ارائه محصولات در تجارت الكترونيك صادر نمود اين پديده مي تواند جنبه هاي منفي و مثبت به همراه داشته باشد . در جنبه هاي منفي آموزشي نادرست به همراه صدور يك محصول از طريق اينترنت داده مي شود و در جنبه هاي مثبت يك كشور مي تواند به همراه صدور يك كالا از طريق اينترنت اصول فرهنگي و اعتقادي خودرا نيز ارسال نمايد

اسلاید 20: با راه اندازي شبكه هاي كامپيوتري در نقاط مختلف كره زمين با تكنيك بي سيم امكان اينترنتي مردم جهان با همديگر به راحتي فراهم شد وفرايند جهاني نمودن تجارت نيز تحقق عيني يافته است جهاني نمودن تجارت باعث اصلاح ساختاري وروابط تجاري واستاندارد سازي ان مي شود كه سازمان تجارت جهاني اين وظيفه را به عهده دارد .

اسلاید 21: برداشتن محدوديت هاي زماني و مكاني قبل از سال 1990 و ورود به عرصه تجارت الكترونيكتجارت در جهان از اصول قبلي تبعبت مي نمود كه در ان زمان و مكان انجام تجارت يكي از پارامترهاي مهم و در اصل يك محدوديت براي موفقيت تجارت بيان مي گرديد . در آن زمان براي ارسال يك كالا و يا فروش آن در مكان دور مشكلات مهم از جمله اطلاع رساني و زمان ارسال ان مانع فراگير شدن تجارت مي گرديد

اسلاید 22: ولي بعد از سال 1990 و شكل گيري حركت هاي اوليه در تجارت الكترونيك وبا پيشرفت سريع وروز افزون ان محدوديت هاي مكاني وزماني در تجارت حذف گرديد و اصل اطلاع رساني در تجارت از طريق اينترنت با سرعت زياد تحقق پيدا كرد و امكان سريع ارسال محصولات از جمله كتاب نرم افزار آموزش الكترونيك و خدمات و بلافاصله بعد از سفارش مشتري فراهم گرديد .

اسلاید 23: در تجارت الكترونيك متقاضي كالا با ورود به وب سايت مورد نظر خود كالاي دلخواه را انتخاب و بعد از پرداخت پول آن از طريق اينترنت محصول خود را بلافاصله از طريق اينترنت و يا در فاصله ازطريق اينترنت و يا در فاصله زماني مشخص و قابل تعريف دريافت مي نمايد بنابراين مشتري حق انتخاب كالاي مورد نظر خود رادر تمام جهان و در بين توليد كنندگان و عرضه كنندگان خدمات مختلف و وضعيت مناسب خريدار و دريافت نمايد .

اسلاید 24: در اين مسير تمام فرايندهاي درون سازمان تجارت ( نظير توليد انبارداري مديريت مالي و ... ) تحت تاثير تجارت الكترونيكي قرار مي گيرند وبه فرايند هاي برون سازماني تبديل شد و روي شبكه اينترنتي قرار مي گيرند .

اسلاید 25: افزايش درصد فروش در بستر تجارت الكترونيك توليد كنندگان محصولات مختلف درصد موفقيت فروش محصولات خود را افزايش مي دهند زيرا محصولات آنها در تمام جهان در معرض ديد و انتخاب مشتريان با سليقه ها و فرهنگ هاي مختلف قرار مي گيرند و بنابراين درصد فروش محصولات آنها افزايش چشمگيري پيدا مي نمايد

اسلاید 26: . به عنوان مثال كارخانه توليد لوازم خانگي اگر تحت تاثير تجارت الكترونيك قرار گيرد به جاي اينكه محصولات خود را براي يك شهر يا كشور توليد نمايد محصولات خود را براي تمام مردوم جهان توليد و ارائه مي نمايد و ضمن ارتقاء كيفي محصولات توليدي خود در عرصه رقابت با ديگر توليد كنندگان درصد فروش محصول خود را ارتقاء مي دهد .

اسلاید 27: مشتري خود در تجارت الكترونيك واسطه هاي زائد تجاري حذف مي گردد و يك توليد كننده مي توانند محصول خود را با اطلاع رساني مناسب و به طور مستقيم در اختيار قرار دهد و در اين مسير كاهش چشمگيري در هزينه هاي محصولات توليد خود فراهم نمايد . در تجارت سنتي اگر يك محصول در يك كارخانه توليد گردد باده ها واسطه زائد اين محصول به دست مشتري مي رسد كه هر كدام از اين واسطه ها به دليل برداشت سود خود مبلغي را روي قيمت اوليه محصول اضافه نمايدكاهش قيمت محصولات

اسلاید 28: و بعد از افزايش چندين مرحله اي قيمت محصول اصلي با قيمت زيادي به دست مشتري مي رسد ولي در تجارت الكترونيك به دليل حذف واسطه ها و حذف هزينه هاي معاملاتي محصولات با كيفيت مناسب و قيمت كاهش يافته به دست مشتري مي رسد . به همين دليل قيمت يك قطعه سخت افزاري در تجارت الكترونيك به مراتب كمتر از قيمت همان قطعه در بازار خواهد بود .

اسلاید 29: يكي از مشكلات اساسي تجارت سنتي نبودن مسير هاي براي دادن اطلاعات لازم يك محصول به مشتريان مي باشد به طوري كه مشتري در خريد يك محصول سؤالات زيادي را بي پاسخ مي بيند زيرا كه فروشندگان آن محصول تخصص كامل درباره آن را ندارند و به علاوه كارخانه توليد كننده آن محصولات نيز اطلاعات فني لازم را به همراه محصول خود توليد كننده آن محصول نيز اطلاعات لازم را درباره محصول خود بطور مستقيم از كارخانه سازنده دريافت نمايند . دسترسي آسان به اطلاعات

اسلاید 30: از سايت هاي تجارت الكترونيك كليه اطلاعات مورد نياز مشتريان ارائه مي نمايند در اين سايت ها اگر يك مشتري نداند چه محصولي را خريد كند ولي مشخصات درباره آن ارائه نمايد راهنمايي علمي درباره انتخاب نوع محصول ارائه مي گردد و كليه خدمات مورد نياز نيز از طريق اينترنت ارائه مي گردد حتي مراحل راه اندازي سخت افزاري و نرم افزاري محصول مورد نظر نيز ارائه مي گردد . مزاياي ذكر شده به همراه ديگر مزاياي تجارت الكترونيك آن را به طور ممتاز مورد توجه كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه جهان قرار داده است .

اسلاید 31: مزيت ممتاز ديگر الكترونيك كاهش سفر هاي درون شهري و برون شهري مي باشد كه به دنبال آن كاهش آلودگي هاي هوا و سالم بودن محيط زيست را به همراه خواهد داشت در تجارت سنتي براي خريد ساده مي بايستي به محل فروش با وسيله نقليه شخصي يا وسيله نقليه همومي مراجعه نمود كه اين امر باعث اتلاف وقت و مشكلاتي از جمله افزايش حجم ترافيك مي گردد و علاوه بر آن مي بايستي توان جابجايي ناوگان حمل و نقل شهري يا برون شهري ارتقاء يابد كه اين امربطور خودكار هزينه هاي گزافي را براي آن كشور بطور اجبار به همراه خواهد داشت

اسلاید 32: ولي در تجارت الكترونيك با توجه به انجام كليه مبادلات تجاري از طريق اينترنت نيازي به مراجعه حضوري مصرف كننده اينترنت نيازي به مراجعه حضوري مصرف كننده به كارخانه يا فروشگاه و با عرضه كننده كالا نمي باشد و كليه امور تجاري در منزل و با استفاده از يك كامپيوتر شخصي و يك خط تلفن مشترك ديجيتالي ( با سرعت 8ميليون بيت در ثانيه ) صورت مي گيرد

اسلاید 33: و چون نياز به مراجعه حضوري مصرف كننده يا خريدار نمي باشد بنابراين اين مشكلات غير قابل حل جوامع صنعتي از جمله ايران يعني ترافيك والودگي هوا وناوگان حمل ونقل به راحتي قابل حل مي گردد. و هزينه هاي بسيار زياد ملي كه صرف حل مشكلات ترافيكي و جلو گيري آلودگي هوا و ارتقاء توان ناوگان حمل و نقل مي بايستي گردد مي توانند براي ارتقا فرهنگ اينترنتي كشور هزينه گردد و بسترهاي لازم براي دسترسي در زمينه هاي مختلف فن آوري اطلاعات در جهان امروز فراهم گردد و در اين مسير علاوه بر فراهم آوردن تسهيلات فوق العاده براي مردم اماكان فرهنگ سازي مناسب براي جهانيان نيز فراهم گردد.

اسلاید 34: در تجارت الكترونيك با توجه به نياز توليد كنندگان و عرضه كنندگان كالاها و خدمات و همچنين نياز اساسي مشتريان مدل هاي مختلفي ارائه مي گردد كه استفاده از هر كدام با توجه به نوع كاربرد مي تواند مفيد و سازنده باشد يكي از مراحل اساسي طراحي يك تجارت الكترونيك موفق انتخاب مدل مناسب با توجه به نيازمندي هاي تعريف شده مي باشد در اينجا مدل هاي متداول تجارت الكترونيك معرفي و مثال هاي عملي براي آن ارائه مي گردد . - معرفي مدل هاي مختلف تجارت الكترونيك

اسلاید 35: اين مدل يكي از معروف ترين مدل هاي تجارت الكترونيك مي باشد كه در آن يك شركت توليد كننده محصولات خود را در وب سايت براي مشتريان يا مصرف كننده ارائه مي نمايد . در طراحي اين مدل مي بايستي با استفاده قابليت هاي نرم افزاري طراحي وب سايت و ارتباط مناسب پايگاه داده ها با آن امكان استفاده سريع و آسان مصرف كنندگان را فراهم آورد در اين مدل مي بايستي را راهكارهاي پرداخت هاي الكترونيك امكان خريد مصرف كنندگان و ارسال محصولات به آنها فراهم گردد . مدل شركت با مصرف كننده (B2C )

اسلاید 36: سايت الكترونيك Amazon  يكي از مدل هاي موفق B2C را ارائه مي نمايد كه در اين سايت مشتري مي تواند به راحتي محصولات مورد نياز خود را با تنوع دائمي مشتريان به راحتي فراهم گرديده است كه مشتري مي تواند به عنوان يك عضو دائمي علاوه بر خريد آسان در دفعات بعدي ، اطلاعات مناسبي را از طريق پست الكترونيكي ( Email) به طور منظم دريافت نمايد .

اسلاید 37: . در اين سايت يك wish list براي پيش خريد كالاهاي مورد نياز وجود دارد و به طور خود كار كالاي انتخاب به سبد خريد هدايت مي گردد و در نهايت آماده خريد مي گردد . نمونه ديگر مدل B2C تجارت الكترونيكي سايت كامپيوتر Dell مي باشد كه به كالاهايرايانه اي و هر گونه كالاي مرتبط به رايانه اختصاص مي يابد

اسلاید 38: در اين سايت مشتري مي تواند رايانه و سيستم هاي جانبي خود را انتخاب و با پرداخت الكترونيكي مبلغ آن سفارش خود را بعد از مدت زماني مشخص دريافت نمايد . سايت ايراني پرداخت* نمونه تقريباً مناسب تجارت الكترونيك در لايه B2C مي باشد در اين سايت امكان اين امر فراهم شده است

اسلاید 39: كه يك شركت محصولات خود را ارائه نمايد و مشتريان از طريق وب سايت مربوط كالاي آن شركت را انتخاب نمايند و با تاييد نهايي سفارش خود كالاي آنان ظرف مدت مشخصي كه در سايت به آن اشاره مي گردد توسط پست به آدرس پستي مشتري ارسال و مبلغ سفارش نقدا توسط مشتري پرداخت مي گردد

اسلاید 40: در صورتي كه مشتري بخواهد مي توانند با افتتاح حساب و يك ذخيره ريالي توسط پست يك كد ويژه دريافت نموده و از طريق اين كد خريدهاي خود را انجام دهند .

اسلاید 41: در اين مدل تجارت الكترونيك كه مخصوص تجارت و داد و ستد هاي اينترنتي شركت با شركت طراحي مي گردد يك شركت يا توليد كننده و يا عرضه كننده و كالا مي توانند محصولات خود را جهت استفاده يك شركت يا توليد كننده و يا عرضه كننده ديگري در اينترنت ارائه نمايد مدل شركت با شركت B2b

اسلاید 42: . طراحي نرم افزار وب سايت مربوط و پايگاه داده هاي طراحي شده مي بايستي به طريقي صورت گيرد كه امكان خريد و فروش هاي شركت ها با همديگر فراهم گردد . بديهي است در طراحي اين لايه تجارت الكترونيكي مي بايستي قوانين تجاري لازم و استاندارد جهت ارتباط شركت ها با همديگر فراهم گردد .

اسلاید 43: مدلb B2 جزء پركاربردترين مدل هاي تجارت الكترونيك بعد از مدل B2C مي باشد . سايت معروف bmw طراحي شده است در طراحي نرم افزاري اين سايت ابزار هاي لازم جهت تبادل اطلاعات تجاري و همچنين مبادلات تجاري براي شركت هاي مختلف صنعت خودرو با شركت bmw طراحي شده است به طريقي كه يك شركت صنعت خودرو مي تواند در زمنيه هاي اطلاعاتي و آموزشي و همچنين ثبت سفارش قطعه و دريافت آن و هر زمينه مورد نياز با شركت bmw ارتباط بر قرار نمايد و اين ارتباط اينترنتي زمينه ارتقاء كيفي سطح توليدات شركت ها را فراهم مي نمايد .

اسلاید 44: سايت ford نيز نمونه مناسبي براي تجارت الكترونيكي در لايهB B2 معرفي مي گردد . در اين سايت طراحي معماري نرم افزاري تجارت الكترونيكي به طريقي صورت گرفته است كه امكانات كليه مبادلات تجاري و مكاتبات اداري با تكنيك بدون كاغذ فراهم گرديده است و شركت هاي مرتبط با صنعت خود رو مي تواند كليه نيازهاي ارتباطي اطلاعاتي و تجاري خود را با كارخانه ( ford ) از طريق اينترنت تامين نمايند .

اسلاید 45: در اين مدل تجارت الكترونيك كه از نظر قوانين طراحي تجارتي جزء ساده ترين مدل هاي تجارت الكترونيك مي باشد امكان خريد و فروش و مبادلات تجاري يك شخص با شخص ديگر فراهم مي گردد . در اين مدل تجاري يك شخص كه مي تواند توليد كننده يك نرم افزار يا يك تابلو نقاشي و يا يك آموزش كاربردي باشد مي توانند توليد خود را از طريق طراحي يك وب سايت مناسب براي استفاده عموم در اينترنت ارائه نمايد و امكام خريد محصول خود را توسط مصرف كننده ها مختلف فراهم نمايد . مدل مصرف كننده با مصرف كننده2C‍‍‍‍C

اسلاید 46: بسياري از سايت هاي B2C امكان استفاده تجارت الكترونيك در لايه c2c را نيز فراهم مي نمايد . به عنوان مثال در سايت Amazon اين امكان براي خريدار فراهم شده است كه اگر توليد خاص دارند آن توليد را در سايت Amazon براي ديگر مشتريان ارائه نمايد و سايت Amazon براي جلب مشتريان بيشتر عملا اين امكان را فراهم نموده است كه مشتريان مي توانند با همديگر كه همان مدل c2c مي باشد امكان تبادلات تجاري پيدا نمايند .

اسلاید 47: در اين مدل تجاري امكان تجارت از طريق اينترنت براي يك شركت بزرگ با دولت هاي كشورهاي مختلف فراهم مي گردد در طراحي نرم افزاري اين تجارت الكترونيك تهيه يك وب سايت كامل با استفاده از قوانين تجاري مشخص و استاندارد كه توسط سازمان تجارت جهاني تهيه گرديده است ضروري مي باشد . در طراحي نرم افزاري اين تجارت مي بايستي با توجه به مبادلات تجاري با يك دولت قوانين تجاري مربوط به آن دولت در نظر گرفته گردد مدل شركت با دولت (B2G )

اسلاید 48: ميزان كاربرد لايه B2G نسبت به لايه هاي B2C و B2B كمتر مي باشد و اين لايه تجاري در موارد خاص مبادلات تجاري يك شركت بزرگ و با دولت خاص طراحي مي گردد .

اسلاید 49: در اين لايه تجارت الكترونيكي كه مسير رسيدن به دولت الكترونيك را هموار مي نمايد دولت يك كشور امكان مبادلات تجاري با مصرف كنندگان ر افراهم مي آورد . طراحي نرم افزاري اين تجارت مي بايستي به توليد وب سايت مهندسي با پايگاه داده هاي مورد نياز و مناسب منتهي گردد كه امكان استفاده سهل و آسان و آموزش همزمان براي كليه مصرف كنندگان فراهم آيد مدل دولت با مصرف كننده (G2C )

اسلاید 50: اين لايه تجاري مي تواند براي ارائه انواع خدمات دولتي بكار رود و همچنين مي تواند جهت اطلاع رساني و ارتقاء دانش مصرف كنندگان و معرفي الگوهاي مناسب مصرفي بكار رود . شركت Petropars در لايه تجارت الكترونيك الگوي G2C را الگو طراحي قرار داده است و امكان ارائه خدماتي براي مصرف كنندگان فراهم نموده است .

اسلاید 51: در اين مدل تجارت الكترونيك براي طراحي يك شركت با كاركنان در نظر گرفته مي گردد . در طراحي نرم افزاري اين مدل تجاري ، وب سايتي توليد مي گردد كه در آن امكان تبادلات تجاري كاركنان و پرسنل يك شركت جهت خريد محصولات همان شركت از طريق اينترنت فراهم مي گردد . مدل شركت با كاركنان ( B2E )

اسلاید 52: در نظر معمولا لايه هاي B2B در طراحي اصولي خود لايه B2E را نيز جهت كاركنان خود مي گيرند . به عنوان مثال شركت Cisco در سايت تجارت الكترونيك خود امكان خريد توسط پرسنل خود شركت و نمايندگي هاي آن در سراسر جهان را به طور ويژه فراهم نموده است به طريقي كه كليه پرسنل CISCO تامين نمايند . معمولا شركت براي كاركنان خود شرايط سهل و آساني جهت خريد محصولات فراهم مي نمايد .

اسلاید 53: شركت napster امكان تجارت الكترونيك p2p را با شرايط سهل و آسان و قرار دادن فضايي براي معرفي محصولات اشخاص در اينترنت فراهم مي نمايد . اين مدل تجارت الكترونيك كه زير مجموعه مدل تجاري c2c مي باشد ساده ترين مدل طراحي يك تجارت الكترونيك مي باشد كه در ان اشخاص بدون هيچ محدوديت تجاري مي توانند با اشخاص ديگر از طريق اينترنت تبادلات تجاري بنمايند . مدل شخص با شخص ( p2p )

اسلاید 54: در اين مدل تجاري از طريق اينترنت امكان تبادلات تجاري يك مصرف كننده با يك شركت يا توليد كننده كالا فراهم مي گردد . در طراحي نرم افزاري وب سايت مربوط امكانات ساده اي براي ارتباط مصرف كننده با شركت فراهم مي گردد . در اين مدل امكان عرضه يك محصول براي شركت و خريد آن محصول توسط شركت فراهم مي گردد مدل مصرف كننده با شركت ( c2b )

اسلاید 55: . به عنوان مثال يك شخص توليد كننده نرم افزار مي تواند نرم افزار خود را براي يك شركت نرم افزاري ارائه نمايد و آن شركت در صورت نياز آن را خريداري نمايد . سايت اينترنتي priceline – com يك مدل تجاري c2b مي باشد .

اسلاید 56: در اين مدل تجاري كه جهت تبادلات تجاري يك شركت با سازمان بالا سري خود طراحي مي گردد امكان تبادلات شركت با مجموعه اي كه شركت تحت نظر او مي باشد فراهم مي گردد . در اين مدل امكان تبادلات اداري و مالي از قبيل پرداخت عوارض و مالياتها فراهم مي گردددر جدول شماره يك جمع بندي مدل هاي موجود در تجارت الكترونيك نمايش داده شده است . مدل تجاري شركت با مديريت ( b2a )

اسلاید 57: دولت G شركت B مشتري C دولت G G2G G2B G2C شركت B G2G B2B B2C مشتري G C2G C2B C2C جدول شماره يك – مدل هاي تجارت الكترونيك

اسلاید 58: براي انتخاب مدل مناسب در طراحي يك تجارت الكترونيكي مي بايستي به نيازمندي ها و اهداف توجه ويژه نمود و با توجه به نيازهاي تبادلات تجاري مي توان مدل مناسب را انتخاب و سپس با تدوين قوانين تجاري سازگار با آن مدل طراحي وب سايت و پايگاه داده سازگار با آن‹ مدل را انجام و در نهايت وب سايت طراحي شده را در روي اينترنت قرار داد .

اسلاید 59: در ديد هوشمندانه بين كسب و كار الكترونيك ( EB ) و تجارت الكترونيك ( EC ) تفاوت معني داري مشاهده مي شود كه اين تفاوت مي تواند در شناخت پارامترهاي موثر در كسب و كار الكترونيك مفيد واقع گردد . تجارت الكترونيك را مي توان فرايند خريد و فروش از طريق بستر اينترنتي معرفي نمود و كسب كار الكترونيكي كليه دستور العمل ها و فرايند هاي لازم براي اين خريد و فروش را هدايت مي كند . - پارامترهاي موثر در كسب و كار الكترونيك

اسلاید 60: بنابراين كسب و كار الكترونيك اشراف كامل بر تجارت الكترونيك ومدل هاي مورد استفاده آن دارد . قرار دادن تجارت الكترونيك به عنوان زير مجموعه اي از كسب و كار الكترونيك كاملا منطقي به نظر مي رسد .

اسلاید 61: كسب و كار الكترونيك تابع عواملي نظير تجارت الكترونيك و هوشمند تجاري BI و مديريت روابط با مشتري ( CRM ) و مديريت بر زنجيره تامين SCM  و برنامه ريزي منابع شركت (ERP ) مي باشد و بنابراين مي توان تعريف كرد كه هر كدام از عوامل پنچگانه مي تواند در طراحي يك كسب و كار الكترونيك موثر و كار ساز باشد و براي طراحي يك كسب و كار الكترونيك موفق اجراي دقيق و عملي هر پنچ عامل ضروري و اساسي مي باشد

اسلاید 62: . در ادامه به معرفي دقيق تر عوامل پنچگانه موثر در كسب و كار الكترنيك مي پردازيم . ***هوشمندي تجارت (BI ) با توجه به رقابت شديد توليد كنندگان و عرضه كنندگان كالاه در اينترنت يك شركت براي حفظ بقاء و موفقيت خود در تبادلات تجاري از طريق اينترنت مي بايستي توانايي شاخت دقيق رقبا و شناخت مدل هاي تجاري آنها را داشته باشد

اسلاید 63: و با هوشمندي تجاري خود بتواند استراتژي رقباي خود را شاخته و مدل هاي تجاري خود را با سرعت اصلاح نمايد به طوري كه امادگي تغييرات اساسي در مدل تجاري خود را مدت يك شبانه روز و يا كمتر را داشته باشد بنابراين رمز باقي ماندن يك شركت در تجارت الكترونيك ارتقاء ضريب هوشمندي تجاري تعريف مي گردد .

اسلاید 64: ***مديريت روابط با مشتري ( CRM ) يكي از ويژگي هاي اساسي تجارت از طريق اينترنت نسبت به تجارت سنتي اصل مشتري مدراي تجارت الكترونيك مي باشد در اين تجارت اساس كار حفظ و ارتقاء تعداد مشتريان و احترام كامل به نظرات سازنده مشتريان مي باشد . يك كسب و كار الكترونيك موفق از دست دادن يك مشتري را دليل شكست اصول تجاري مي داند

اسلاید 65: و همه تلاش خود را مي كند كه علاوه بر حفظ كمي مشتريان تعداد آنها را ارتقاء دهد . در حاليكه در تجارت سنتي نظر مشتري در جايگاه ضعيفي قرار دارد و توليد كنند گان محصولات خود را فقط براي اهداف اقتصادي و نه براي جلب نظر و رضايت مشتريان توليد مي كنند ولي در تجارت الكترونيك حتي در صورت نظرات پيامي مشتريان درباره يك محصول كارخانه سازنده كيفيت را با توجه به نظر مشتريان تغيير مي دهد .

اسلاید 66: براي حفظ جايگاه مشتريان ارتقاء دانش مديريت روابط با مشتري در يك كسب و كار الكترونيكي موفق از جايگاه ويژاي برخودار مي باشد يك سايت تجارت الكترونيك موفق اصل مديريت روابط با مشتري را به طور پر رنگ حفظ مي نمايد . نمونه هايي از رعايت اين اصل در وب سايتهاي تجارت الكترونيك مي تواند شامل جذب نظرات مشتري درباره سايت دريافت نظري مشتري درباره كيفيت خريد از سايت دريافت نظري مشتري درباره كيفيت محصول خريداري شده دريافت نظر مشتري درباره زمان دريافت محصول و ... مي باشد .

اسلاید 67: امكان عضويت مشتري در سايت و امكان برقراري تجارت الكترونيك در لايه p2p براي مشتري نيز از ديگر موارد اساسي رعايت اصل مديريت روابط با مشتري تعريف مي گردد . بديهي است سايت تجارت الكترونيك كه اصل مديريت روابط با مشتري را به طور پر رنگ در طراحي خود اجرا نكند بزودي از گردونه تجارت الكترونيك خارج مي گردد ارتقاء اصل مديريت روابط با مشتري توسط استفاده از نرم افزار Crm صورت مي گيرد

اسلاید 68: اصل مديريت بر زنجيره تامين ( scm ) يكي از اصول مهم در كسب و كار الكترونيك و در پي آن تجارت الكترونيك صداقت گفتار مي باشد و براي تحقيق عيني اين مي بايستي توانائي پاسخوگي شفاف و صادقانه به نياز مشتريان فراهم گردد . اصل مديريت بر زنجير تامين سلامتي تامين نيازهاي مشريان را برآورده مي نمايد

اسلاید 69: . بعنوان مثال اگر مشتري در يك سايت تجارت الكترونيكي محصولي را انتخاب و خريداري كرد و لي بعد از چند روز به او اطلاع داده شود كه محصول مورد نظر تمام شده است اعتماد مشتري به اين سايت ازبين مي رود و با تبليغ منفي مشتريان ديگر را نيز از ورود به اين سايت منع مي نمايد و اين خود شكست بزرگي براي تجارت معرفي مي گردد

اسلاید 70: بنابراين زنجيره تامين محصولات وزمان وجود انها در سايت بسيار مهم واساسي ميباشد اصل مديريت برزنجير تامين باتوجه به نظرخواهي اينترنتي از مشتريان ميزان توليد محصولات و تعداد آنها ار مشخص مي نمايد .

اسلاید 71: به عنوان مثال در طراحي يك تجارت الكترونيك موفق مي بايستي مدت زماني كه يك محصول در اينتر نت وجود دارد براي مشتري مشخص گردد به همين دليل در بعضي از سايت هاي موفق EC در جهان براي محصولات مديت زمان مشخص تعريف مي گردد و به مشتري گفته مي شود كه اين محصول مثلا در چند ماه آينده ديگر توليد نمي گردد .

اسلاید 72: ***اصل برنامه ريزي منابع شركت ( ERP ) يك كسب و كار الكترونيك موفقيت خود مي بايستي منابع موجود در شركت را تحت برنامه ريزي اتوماسيون اداري قرار دهد و با اجري اين اصل مي تواند با تكنولوژي PAPERLESS و با استفاده از بستر اينترنتي كليه امور تجاري را هدايت نمود و با شركتهاي مشابه خود مكاتبات خريد و فروش تسويه حساب ، مناقصه هاي الكترونيكي و ... را از طريق اينترنت انجام دهد .

اسلاید 73: ***براي اجراي يك تجارت الكترونيك موفق طراحي يك بازار الكترونيك امري ضروري و حياتي به نظر مي رسد در يك بازار الكترونيكي توليدات با توجه به نظر مشتريان تعريف مي گردد و اصطلاحات لازم نيز با توجه به نظر مشتريان صورت مي گيرد اين نظر سنجي از مشتريان يا مصرف كنندگان ازطريق اينترنت و با سرعت مناسب دريافت و پردازش مي گردد در حاليكه در بازار سنتي جايگاهي ندارد و به هيمن دليل است كه اجناس توليد شده شايد ماهها در انبار ها مي ماند تا به مرور زمان مشتريان نسبت به خريد آنها اقدام كنند . بازارهاي الكترونيكي

اسلاید 74: مزاياي بازارهاي الكترونيك كه باعث موفقيت سريع تجارت الكترونيك شده است به شرح زير معرفي مي گردد : **مشتري مي تواند از طريق اينترنت نظريات ديگر مشترياني كه قبلاً از كالاي مورد نظر استفاده كرده اند را مشاهده و انتخاب هوشمندانه اي بنمايد. **خريد از فروشگاه و سايت تجارت الكترونيك و بازار الكترونيك در تمام ساعات شبانه روز و تمام ايام هفته امكان پذير مي باشد .

اسلاید 75: **قيمت كالاها در بازار هاي الكترونيك نسبت به بازارهاي سنتي كاهش چشمگيري پيدا مي كند . **فشار و استرس زمان خريد از بازار هاي سنتي در بازار هاي الكترونيكي وجود ندارد . **امكان استفاده سريع مشتري از خدمات پس از خريد و آموزش هاي الكترونيك فراهم كي گردد . **راه اندازي يك بازار الكترونيكي يا ارتقاء آن با توجه به نظر مشتريان نسبت به بازار فيزيك بسيار كم هزينه مي باشد .

اسلاید 76: معمولا در طراحي بازار الكترونيكي مي توان با توجه به شناخت نيازهاي بازار از بازار عمودي يا بازار افقي استفاده نمود . در بازار عمودي ( VM ) كه معمولا براي طراحي تجارت الكترونيك صنايع مختلف استفاده مي گردد مراحل بازار به طور عمودي تعريف مي گردد و با تعريف مراحل مختلف استفاده از بازار كليه مراحل به طور عمودي منظم ساده سازي مي گردد . در بازارهاي افقي ( HM ) كه معمولا براي سايتهاي ارائه خدمات و اطلاعات استفاده مي شود كليه مراحل استفاده از بازار به طور افقي با سريال قرار مي گيرد .

اسلاید 77: براي ورود موفق به تجارت الكترونيك ميبايستي بسترهاي لازم از نظر اينترنتي و فرهنگي فراهم گردد و در صورت آماده نبودن اين بستر ورود به دنياي تجارت الكترونيك با تهدايدات و شكست هاي سريع اقتصادي به همراه مي باشد . موانع موجود در راه ورود به دنياي تجارت الكترونيك به شرح زير تعريف مي گردد . - موانع موجود در راه تجارت الكترونيك

اسلاید 78: **وجود فرآيند تجارت زائد و بدون بازده براي ورود به دنياي تجارت الكترونيك اصلاح قوانين و فرآيند هاي تجاري امري ضروري مي باشد به عبارتي ديگر با استفاده از فرآيند هاي تجاري سنتي كه اكثر آنها توجيه علمي و اقتصادي ندارند اگر وارد دنياي تجارت الكترونيك گرديم بلافاصله با شكست سختي مواجه مي گرديم

اسلاید 79: **فقدان آموزشهاي نوين الكترونيكي براي حضور موفق در تجارت الكترونيك ارتقاء دانش همه اعضاي يك شركت ضروري بوده و ابكار توسط ارائه آموزش هاي مستمر و نوين الكترونيكي امكان پذير مي گردد . اگر بدون توجه به آموزش مستمر پرسنل يك شركت وارد تجارت الكترونيك گردد و توانايي شناخت و تحليل رقباي خود نداشته باشد در فاصله اي كم از گردونه تجارت الكترونيك خارج مي گردد آموزش هاي مستمر و كاربردي سطح كيفي پرسنل شركت را ارتقا داده و امكان شناخت موقعيت شركت در بستر اينترنت را فراهم مي آورد .

اسلاید 80: **وجود ارتباطات بدون بازده سيستم هاي اطلاعاتي براي ورود موفق يك شركت به دنياي تجرات الكترونيك اصلاح ساختاري سيستم هاي اطلاعاتي آن شركت بسيار مهم مي باشد با ارتقاء دانش پرسنل و همچنين ارتقاء سخت افزاري و نرم افزاري توان تحليل سيستم هاي اطلاعاتي شركت افزايش مي يابد و آمادگي ورود به دنياي تجارت الكترونيك فراهم مي گردد

اسلاید 81: بنابراين تعاريف نوين ارتباط سريع سيستمهاي اطلاعاتي و توانائي همراهي با فن آوري جديد در جهان مي تواند نقش مهم و كليدي در اجراي موفق تجارت الكترونيك را به همراه داشته باشد بسياري از شركت هاي در جهان بدون توجه به اين اصول وارد تجارت الكترونيك شده و بعد از مدت زماني يا تحمل خسارت سنگيني مجبور به حذف يا خارج شدن از گردونه تجارت اينترنتي شده اند .

اسلاید 82: **معرفي مكانيزم هاي مختلف پرداخت هاي الكترونيكي و تامين امنيت آن يكي از اركان مهم در طراحي يك تجارت الكترونيك معرفي روش هاي مختلف پرداخت الكترونيك و تامين امنيت اين پرداخت مي باشد كه اگر يك تجارت الكترونيك بخواهد كامل طراحي گردد مي بايستي زمينه پرداخت الكترونيكي و امنيت را بطور كامل پشتيباني نمايد در اينجا روشهاي مختلف پرداخت الكترونيكي و راههاي امنيت آن و متعاقب آن اعتماد مشتريان را معرفي مي نماييم .

اسلاید 83: **تعريف پول الكترونيكي و روش توليد آن پول يك شي فيزيكي مي باشد و در تجارت سنتي براي خريد يك كالا از آن استفاده مي گرديد ولي با ورود به دنياي تجارت الكترونيك فكر انتقال اينترنتي پول با جديت شكل گيري شد بطوريكه امروزه امكان انتقال پول با هر مبلغي از طريق اينترنت و با كمترين زمان وتكنيك paprless در تمام جهان فراهم گشته است

اسلاید 84: استفاده از تكنولوژي رمز نگاري استاندارد و امضاي ديجيتال امكان انتقال پول الكترونيكي را به روشهاي مختلف فراهم نموده است . پول الكترونيكي مي تواند به صورت كارت هوشمند و با كارت هاي هوشمند مي توانند بصورت مدت دار و يا قابل تمديد مبلغ اعتبار را روي خود ذخيره نمايد . ايده اصلي كار بدين صورت است كه مشتري توسط يك بانك داري سيستم الكترونيك مبلغي مشخص را براي خريد كارت اعتباري پرداخت مي كند و بانك به او يك كد شناسائي و يا امضاء ديجيتالي واگذار مي نمايد و مشتري قادر است با كد شناسائي يا امضاء ديجيتالي در اينترنت خريد نمايد .

اسلاید 85: بديهي است در هر دفعه خريد بانك مقدار خريد را از كارت اعتباري مشتري كسر مي نمايد و توسط پست الكترونيك پيغامي را براي مشتري ارسال مي نمايد . براي راه اندازي يك پول الكترونيكي نياز به بانك الكترونيكي مي باشد تا بتواند سپرده هاي مشتريان را نگهداري و براي آنها كارت اعتباري با اظهار نامه الكترونيكي صادر نمايد .

اسلاید 86: - روشهاي پرداخت الكترونيكي در روشهاي پرداخت الكترونيكي از راههاي مختلف نظير كارت هوشمند كارت اعتباري صورت حساب الكترونيكي و پرداخت مايكرو استفاده مي شود كه به ذكر عملكرد هر كدام مي پردازيم .

اسلاید 87: ***روش استفاده از كارت هوشمند با استفاده از تكنولوژي ساخت مدار مجتمع و ورود اي سي هاي سخت افزاري با قابليت مهم امكان ساخت كارت هاي هوشمند فراهم گرديد . كارت هوشمند براي پرداختهاي الكترونيكي از طريق اينترنت طراحي مي گردد و داراي يك آي سي براي حفظ اطلاعات و مديريت كدهاي لازم جهت استفاده از كارت هوشمند مي باشد كه با هر بار استفاده ها از سطح ماكزيمم ذخيره شده در آي سي كاهش مي يابد تا سر انجام به صفر برسد

اسلاید 88: . كارتهاي هوشمنديك بار مصرف يك سقف ماكزيمم اعتباري ديگر كارت مورد استفاده قرار نمي گيرد ولي در كارتهاي هوشمند قابل شارژ امكان شارژ سقف اعتباري در آي سي مورد نظر طراحي شده است و كاربر مي تواند كارت هوشمند را به دفعات متناوب شارژ و مورد استفاده قرار دهد . در تجارت الكترونيك كارتهاي هوشمند زيادي طراحي شده است كه با توجه به تنوع كاربر مي توان از هر كدام آنها در لايه هاي تعريف شده تجارت الكترونيك استفاده نمود .

اسلاید 89: شركت verI fone  با نرم افزار هاي مختلف اطلاعات مناسبي را براي كارتهاي هوشمند طراحي و ارائه مي نمايد . SCIA كه يك شركت تجاري بين المللي مي باشد اطلاعات جامعي درباره فن آوري كارتهاي هوشمند و راه ها استفاده از آن طراحي و در سايت خود ارائه نموده است براي استفاده از يك كارت هوشمند با ورودي شماره شناسايي با PIN مورد نظر امكان استفاده از سقف اعتباري داخل كارت فراهم مي گردد .

اسلاید 90: **روش استفاده از كارتهاي اعتباري امروزه استفاده از كارتهاي اعتباري بيش از 95 درصد پرداختهاي اينترنتي را در تجارت الكترونيك به خود اختصاص داده است و طراحي اين كارتها باعث رونق اقتصادي دنياي تجارت الكترونيك شده است طراحي و استفاده از يك كارت اعتباري تقريباً خيلي ساده و مشابه پرداخت هاي فيزيكي پول مي باشد . از طريق يك موسسه اعتباري كارتهاي مشخصي براي استفاده كنندگان اينترنتي در سايت هاي واسطه ارائه مي گردد و و مشتريان مي توانند با خريد يك كارت با سقف خريد مشخص داراي يك كد شناسائي گردند و در اينترنت با اين كد شناسائي خريد هاي خود را انجام دهند . بديهي است ارتباط لازم براي پايگاه داده هاي توليد كننده كارتهاي اعتباري مي بايستي از طريق قابليت هاي نرم افزاري فراهم گردد .

اسلاید 91: مراحل يك خريد اينترنتي با استفاده از كارت عتباري به شرح زير مي باشد: 1-ابتدا مشتري با استفاده از جستجو گرهاي مختلف سايت دلخواه خود را براي خريد كالا انتخاب مي نمايد . 2-مشتري جنس مورد نظر را انتخاب و وارد سبد خريد آن سايت مي گردد . 3-مشتري اطلاعات كامل كارت اعتباري خود را وارد سايت مي نمايد . 4-اطلاعات كارت اعتباري به صورت رمز به وسيله SSL به سايت تجارت الكترونيك شركت ارسال مي گردد .

اسلاید 92: 5-سايت مورد نظر از طريق سرور اين اطلاعات را به موسسه مالي ارسال و سپس بسته اطلاعاتي به بانك صادر كننده كارت اعتباري مشتري ارسال مي گردد . 6-در صورت تائيد بسته اطلاعاتي توسط بانك صادر كننده كارت اعتباري خريد قطعي و محصول مشتري ارسال مي گردد . مدت زمان اين مراحل بطور استاندار در تجارت الكترونيك بين 5 الي 20 ثانيه مي باشد و بعد از اتمام اين زمان براي رعايت اصل اعتماد مشتري Email هايي براي تائيد پردازش اطلاعات مالي براي مشتري ارسال مي گردد

اسلاید 93: روش استفاده از كيفهاي الكترونيكي ( EW ) در اين روش پرداخت الكتروينكي كه شامل پرداخت نقدي الكترونيكي و چك هاي الكترونيكي مي گردد سقف اعتباري يك مشتري در داخل يك كيف الكترونيكي قرار داده مي شود و مشتري مي تواند به دفعات متعدد و به سادگي از كيف اعتباري خود استفاده و خريداري الكتروينكي نمايد

اسلاید 94: . براي استفاده از اين كيف اعتباري استفاده از نرم افزارهاي مناسب طراحي شده مشابه نرم افزار ( MR ) كه پروتكل امنيتي لازم را پشتيباني مي كند بسيار مفيد مي باشد وظيفه مراكز خدمات پرداخت در اينترنت هدايت يك نقش واسطه بين نرم افزار MR و موسسه مالي مشتريان مي باشد كه با اين نقش شركت ها مي توانند با امنيت بهتر الكترونيك و چرخه آن را وارد تجارت الكترونيكي آن نمايند .

اسلاید 95: صورت حساب الكترونيكي ( EB )در تجارت الكترونيك مي بايستي اصل احترام و حفظ اعتماد مشتري به عنوان يك اصل كليدي رعايت گردد . با رعايت اين اصل مي توان ادعا نمود كه با توليد اعتماد براي مشتريان نه تنها آنها حفظ مي گردد . بلكه با توجه به تبليغات اينترنتي مي توان اميدوار بود كه كه تعداد آنها افزايش يابد . يكي از مكانيزم هاي كه سطح اعتماد مشتري را در تجارت الكترونيك ارتقاء مي دهد اطلاع رساني مناسب درباره چگونگي خريد و صدور صورتحساب هاي الكترونيكي مي باشد .

اسلاید 96: صورتحساب الكتروينك كه مي توان آن را با صورتحسابهاي كاغذي مقايسه نمود براي تائيد هرگونه عمليات مالي در سايت تجارت الكترونيك توسط مشتري صادر و به آدرس اينترنتي Email مي گردد براي يك تجارت الكترونيكي موفق كافي است قبل ازنهايي شدن مبلغ خريد و پرداخت اينترنتي آن يك صوراحساب اوليه براي مشترك صادر گردد و در صورت قبول نهايي مشتري و پرداخت الكترونيكي مبلغ آن صورتحساب نهايي براي مشتري صادر گردد .

اسلاید 97: -تامين امنيت پرداختي در تجارت الكترونيكي يكي از مهمترين عوامل موفقيت آميز طراحي يك سايت تجارت الكترونيك معرفي مي گردد . مشتري مي بايستي احساس امنيت كامل براي دادن اطلاعات شخصي خود و اطلاعات كارت اعتباري خود را كه براي خريد به سايت تجاري ارسال مي نمايد لمس نمايد و اگر خدشه اي به اطلاعات مشتريان در بستر اينترنتي وارد گردد راههاي ارتقاء امنيت در تجارت الكترونيكي

اسلاید 98: مسئوليت كامل آن به عهده سايت تجارت الكتروني مي باشد . بنابراين طراح سايت تجارت الكترونيك مي بايستي كليه لايه هاي امنيتي استاندارد و تعريف شده در سازمان تجارت جهاني را رعايت و مسيرهايي را براي پشتيباني كليه استانداردهايي امنيتي فراهم نمايد .طراحي يك سايت تجارت الكترونيك در هر لايه مورد نظر مي بايستي به طريقي صورت گيرد كه :

اسلاید 99: *اطلاعات شخص خريد را بطور محرمانه حفظ گردد و هيچ خطر اينترنتي احتمال دزدي اين اطلاعات را نداشته باشد . *اطلاعات پرداخت اينترنتي خريدار مي بايستي بطور حفظ و صيانت گردد و با استفاده از پروتكل هاي امنيتي تجارت از سرقت اين اطلاعات توسط اشخاص ديگر در اينترنت جلو گيري به عمل آيد . *اعتماد براي مشتري بوجود آيد كه پرداخت مشتري فقط براي سايت دلخواه خود صورت مي گيرد .

اسلاید 100: **سايت تجارت الكترونيكي مي بايستي صحت آدرس مشتري جهت دريافت محصولات خريداري شده را با مكانيزم هاي امنيتي چك نموده و در صورت تاييد صحت آدرس كالاهاي را ارسال نمايد . براي رعايت اين اصول طراحي سايت تجارت الكترونيكي مي بايستي به طريقي صورت گيرد كه پروتكل امنيتي ssl و رمز set بطور كامل رعايت و پشتيباني مي گردد

اسلاید 101: ssL ساخت شركت netscape بود و امنيت تبادل اطلاعات بين مرورگر وب و اطلاعات كارتهاي اعتباري و سرور را تامين مي نمايد و با ادغام اين اطلاعات سالم بودن آنها را تضمين مي كند . در روش ssl اطلاعاتي كه از طرف خريدار به فروشگاه الكترونيك ارسال مي گردد به رمزهاي خاصي كه فقط توسسط فروشگاه الكترونيكي قابل خواندن مي باشد تبديل شده و بنابراين فروشنده و خريدار مي توانند از صحت معامله تجاري اطمينان كامل پيدا نمايند .

اسلاید 102: استفاده از امضاء ديجيتالي كه در روش ssl پيشبيني شده است مي تواند امنيت تجاري را كامل نمايد . يكي ديگر از عوامل ايجاد امنيت در اينترنت براي مبادلات تجاري استفاده از پروتكل امنيتي SET مي باشد در پروتكل امنيتي SET علاوه بر كد كردن اطلاعات خريدار امكان دسترسي فروشنده به اطلاعات كارتهاي اعتباري خريدار را منتفي مي نمايد به عبارت ديگر اطلاعات پرداخت الكترونيكي خريدار به سمت فروشنده ارسال نمي گردد . بلكه بين خريدار و بانك صدور كارت اعتباري مبادله تائيد نهائي آن را براي فروشنده ارسال مي گردد .

اسلاید 103: علاوه بر تامين امنيت در بستر اينترنتي براي خريداران مي بايستي لايه هاي امنيتي در طراحي شبكه هاي محلي و ديگر شبكه هاي كامپيوتري بطور كامل رعايت گردد . لايه امنيت در برقراري يك تجارت الكترونيكي موفق شامل مراحل زير مي باشد :

اسلاید 104: **امنيت ميزان (Host securtry ) **امينت سيستم عامل ( Os securitry **امينت سرويس دهنده وب ( wb serer securitry ) **امنيت شبكه (Network securitry ) **ابزارهاي ضد ويروس ( Antirirus ) **ديوارهاي اتش ( Firewalls ) **يك خط مشي امنيتي توام با آموزش Securty Policy) )

اسلاید 105: يكي از مهمترين مولفه هاي مهم در امنيت سايت تجاري اينترنتي تهيه يك سيستم ديوار آتش مي باشد . سيستم ديوار آتش آمد وشد در اينترنت را فيلتر نموده و جلوگيري از اطلاعات زائد را بر عهده دارد . سيستم ديوار آتش با دو روش زير ارائه مي گردد :

اسلاید 106: سيستم Packet Filters دراين سيستم از فيلتر هاي بسته كه مبتني بر مسير ياب مي باشند استفاده مي گردد . فيلتر ها هر بسته اطلاعاتي وارده و صادر را بررسي مي نمايد و درصورت اجازه ورود و يا اجازه خروج به بسته اطلاعاتي اجازه حركت در شبكه اطلاعاتي را صادر مي نمايد . در اين سيستم بسته هاي اطلاعاتي كه اجازه ورود و خروج را ندارند از بين مي روند .

اسلاید 107: سيستم Application Getways در اين سيستم از نرم افزارهايي جهت ايمن بودن پل هاي ارتباطي استفاده مي گردد . اين نرم افزار ها عمل فيلتر كردن بسته هاي اطلاعاتي را روي برنامه كاربردي انجام مي دهند . اين سيستم داراي پروكسي ( proxy ) بوده و آدرس هاي ارسال و دريافت را ترجمه مي كند و آدرس هاي سيستم داخلي از طريق اينترنتي مخفي مي نمايد بنابراين بنظر مي رسد كه همه درخواست هاي داخلي ديوار آتش مي آيند و به نوبه خود اطلاعات را به سيستم هاي داخلي توزيع مي كنند . حدود قيمت سيستم هاي ديوار آتش از چهل تا هشتاد هزار دلار بوده كه حكايت از تنوع اين سيستم ها دراد .

اسلاید 108: طراحي مناسب پيكر بندي شبكه در ارتقاء امنيت اطلاعاتي نقش مهمي را بر عهده دارد و توصيه مي گردد كه از پيكر بندي كه داراي سيستم ديوار آتش باشد استفاده گردد و شبكه مي بايستي اجازه اينرا صادر نمايد كه مشتريان مجاز و شركاي تجاري با استفاده از كلمه عبور بتوانند به بخشهاي امن سايت دسترسي داشته باشند . رعايت امنيت سيستم عامل مورد استفاده نيز مي توانند نقش مهمي در ارتقاء امنيت شبكه ها و لايه هاي مختلف تجارت الكترونيك بر عهده گيرد . سيستم عامل Windows و Unix پشتيباني كننده لايه امنيت لازم براي تجارت الكترونيك مي باشد جلو گيري از ورود انواع ويروس ها نيز سطح امنيتي سايت تجاري را ارتقاء مي دهد .

اسلاید 109: ويژگيهاي منحصر به فرد تجارت الكترونيك استفاده از اين تكنولوژي را براي همه كشورهاي جهان از جمله ايران ضروري و الزامي نموده است با يك نگاه ساده به يكي از منافع تجارت الكترونيك يعني حذف مكاتبات زائد كاغذي و جايگزين تكنيك paperlesa به جاي آن دركشور ايران مي توانيم نتيجه بگيريم كه در تجارت الكترونيك تا 70 درصد هزينه ها نسبت به تجارت سنتي كاهش مي يابد و همين صرفه جويي در مكاتبات كاغذي مي توان صرف هزينه هاي راه اندازي تجاري الكترونيك در كشور گردد وضعيت تجاري الكترونيك در ايران

اسلاید 110: . خوشبختانه در برنامه هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ابزارهاي لازم براي رسيدن كشور به تكنولوژي تجارت الكترونيك و اوراق بهادار در سطح ملي تعريف شده است و در ماده 103 همين قانون دستيابي اسان به اطلاعات تعريف شده است و در ماده 116 راه اندازي شبكه جامع اطلاع رساني پيش بيني شده است و گرچه را اندازي تجارت الكترونيك در ايران نيازمند هزينه هاي زياد مي باشد ولي با نگاه هوشمندانه به فوائد الكترونيك صرف اين هزينه ها كاملا منطقي و عقلاني به نظر مي رسد

اسلاید 111: . در صورتيكه هزينه هاي انجام شده براي تهيه كاغذ در ارتباط تجارت سنتي در نظر گرفته شود و با علم به اينكه در تجارت الكترونيكي ديگر اين هزينه جايگاهي ندارد مي توانيم نتيجه گيري نماييم كه اگر هزينه تامين كاغذ را كه در تجارت الكترونيك نياز به آن نمي باشد را صرف راه اندازي و ايجاد بستر هاي لازم براي تجارت الكترونيك نماييم مي توانيم اميدوار باشيم كه در آينده اي نزديك كشور ايران نيز در زمره كشورهاي داراي تكنولوژي تجارت الكترونيكي قرار گيرد.

اسلاید 112: تمام عمر بستيم وشكستيم به جز بار پشيماني نبستيم جواني را سفر كرديم تا مرگ نفهميديم به دنبال چه هستيم

اسلاید 113: پايان

اسلاید 114: ***فهرست منابع1-WWW.KARAFARINY.COM2-WWW.SHABAKEH-MAG.COM3-WWW.GOOGLE.COM 4-كتاب كسب وكار الكترونيكي 5-هفته نامه بازاركار6-.پايگاه اطلاع رساني شبكه

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید