کسب و کار اقتصاد و مالی

کلیات علم اقتصاد

elm_eghtesad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کلیات علم اقتصاد”

کلیات علم اقتصاد

اسلاید 1: 1بسم الله الرحمن الرحيم @fileaccunting

اسلاید 2: 2 نام درس: كليات علم اقتصاد منبع درس: كليات علم اقتصاد نوشته: جمشيد پژويان، فرهاد خداداد كاشي و يگانه موسوي جهرمي انتشارات دانشگاه پيام نور کانال تلگرامی بایگانی فایل های حسابداری، حسابرسی، مالیاتی و مقالات @fileaccunting تعداد واحد: 2

اسلاید 3: 3فصولي كه بايد مطالعه شود عبارتند از: 14،18، 1،2،3،5،7،8،9

اسلاید 4: 4هدف اين درسهدف اين درس آشنا ساختن دانشجويانبا مکانيزم، عملکردها و ساختهای اقتصادی و نيز مطالعه نظريات و تئوريهای گوناگون اقتصادی است.

اسلاید 5: 5 فصل اولتاريخچه مختصري از شكل گيري علم اقتصاد و مكاتب اقتصادي

اسلاید 6: 6طرح درس1-مكتب مركانتيليسم2- مكتب فيزيوكراتها3-مكتب كلاسيك4- مكتب تاريخي5- مكتب سوسياليسم6- مكتب نئوكلاسيك7- مكتب كينزينها8- مكتب كينزينهاي جديد

اسلاید 7: 7هدف كليهدف كلي فصل اول آشنايي دانشجويان با شكل گيري علم اقتصاد و تفكر اصلي مكاتب اقتصادي است.

اسلاید 8: 8هدفهاي رفتاري1- آشنايي با چگونگي شكل گيري علم اقتصاد و استقلال آن از ساير علوم.2-آشنايي با علل پيدايش مكاتب مختلف اقتصادي3- بيان تفكر و نظرات مكاتب مختلف اقتصادي

اسلاید 9: 91-1مقدمهتا قبل از قرن 13 ميلادي تمام بحثهاي اجتماعي ازجمله اقتصاد از ديدگاه اخلاق بررسي مي شد.افلاطون: ثروت و فضيلت به دو كفه ترازو مي مانندكه هرگاه يك كفه سنگين تر شود، پايين مي آيد وديگري بالا خواهد رفت.در اين فصل مكاتب مهم اقتصادي به ترتيب شكل گيري بررسي مي شود.

اسلاید 10: 102-1 مكتب مركانتيليسم قرن13تا قرن 18تمام كشورها نسخه ثابت درد خود را در دريافت سه قلم دارو مي دانستند:1- كسب طلا و نقره از هر مسير ممكن2-افزايش ثروت و قدرت دولت مركزي3- مداخله مستقيم دولت در امور اقتصادي و كنترل آنفراموشي ارزشهاي اخلاقي

اسلاید 11: 113-1 مكتب فيزيو كراتها (طبيعيون) قرن18بنيان گذار مكتب : فرانسوا كنهخداوند قوانين و نظم جهاني را آفريده،خود نظامي طبيعي براي فعاليتهاي بشر ايجاد كرده است.تأكيد بر آزادي نوع بشر در فعاليتهاي اجتماعي

اسلاید 12: 124-1 مكتب كلاسيك قرن 18و 19بنيان گذار مكتب : آدام اسميتنام كتاب : ثروت مللنظام حاكم بر بازار و عملكرد قيمتها قادر خواهد بود تعادل عمومي اقتصاد را ايجاد نمايدتأكيد بر نفع شخصي و عدم دخالت دولت در اقتصادساير نظريه پردازان كلاسيك: ژان باتيست سي

اسلاید 13: 135-1 مكتب تاريخي قرن 19بنيان گذار مكتب : فردريش ليستانتقاد به مكتب كلاسيك:1- نظامات و قواعد مربوط به اجتماع بشري در حال تغيير و تحول است. بنابراين قوانين اقتصادي جهان شمول و ازلي نيستند.2- كلاسيكها انسان را تك بعدي مي دانند(نفع شخصي) در صورتي كه انسان نياز به نوع دوستي و محبت و معنويت هم دارد.تأكيد بر :1- قطع واسطه گران بين مصرف كننده و توليد كننده2- حذف سود سرمايه داري3-مالك شدن كارگران در ابزار توليد

اسلاید 14: 146-1 مكتب سوسياليسم قرن19بنيان گذار مكتب : كارل ماركسنام كتاب : سرمايه- از درون مكتب تاريخي سوسياليزم به وجود آمدمنتقد نظام سرمايه داريپيش بيني صحيح بحرانهاي اقتصادي سالهاي آتيتضاد دروني نظام سرمايه داري استثمار نيروي كار

اسلاید 15: 157-1 مكتب نئوكلاسيك قرن 19اقتصاددانان مكتب نئو كلاسيك:1- استانلي جونز، 2- كارل منگر، 3- لئون والراس، 4- آلفرد مارشالاين مكتب ، مكتب كلاسيك تعديل شده است.انسان با حداقل تلاش در جستجوي حداكثر كردن منفعت و سود است.شاخه هاي مكتب نئوكلاسيك: 1- مكتب رياضي، 2- مكتب تفكر رواني( مكتب اتريشي)

اسلاید 16: 168-1 مكتب كينزينها قرن19بنيان گذار مكتب : جان مينارد كينزنام كتاب : تئوري عمومي اشتغال، پول و بهره- نجات نظام سرمايه داري از بحران دهه 1930 طرف داري از دخالت دولت و ايجاد تقاضاتعادل اقتصاد در اشتغال ناقصانقلاب كينزي

اسلاید 17: 179-1 مكتب كينزينهاي جديد قرن 19 و 20بنيان گذاران مكتب : فرانكو موديگلياني و جيمز توبينبازار و اقتصاد آزاد ثبات ذاتي ندارد.سياستهاي ارشادي دولت و مداخله او تأثير به سزايي در حل مشكل عدم تعادل دارد.

اسلاید 18: 1810-1 مكتب پوليون قرن20بنيان گذار مكتب : ميلتون فريدمن- اقتصاد بازار آزاد به طور ذاتي بي ثبات است.پول يكي از مهمترين متغيرهاي تأثير گذار اقتصادي است.سياستهاي مداخله گرايانه دولت تنها موجب وخامت امور اقتصادي مي شود.

اسلاید 19: 1911-1 مكتب كلاسيكهاي جديد يا انتظارات عقلاييبنيان گذاران مكتب : رابرت لوكاس و تماس سارجنت- اقتصاد بازار آزاد به طور ذاتي باثبات و بحرانهاي اقتصادي كوتاه مدت و زود گذر است.مردم در برخورد با وقايع اقتصادي از تمام اطلاعات موجود و قابل دسترس استفاده مي كنند. بنابر اين سياستهاي دولت خنثي مي شود.پول تنها وسيله مبادله است و بر متغيرهاي واقعي اقتصاد تأثيري ندارد.

اسلاید 20: 2012-1 مكتب پست كينزين- اقتصاد گرايشي براي خود اصلاح گري ذاتي ندارد.- دخالت در اقتصاد غير قابل انكار است. فرض وجود رقابت كامل غير واقعي است.پول يك عامل و يك متغير اقتصادي صرف است ولي يك عامل بسيار مهم اساسي است.سياستهاي درآمدي و برنامه ريزي به عنوان سياستهاي مكمل سياستهاي ارشادي دولت بايد به كار گرفته شود.

اسلاید 21: 21پايان فصل اول

اسلاید 22: 22فصل دومروش و ابزار تحليل اقتصادي

اسلاید 23: 23طرح درس1- زمينه تفكر اقتصادي2-تعريف علم اقتصاد3- منحني امكانات توليد4-طبقه بندي علم اقتصاد5- ابزار تحليل اقتصادي

اسلاید 24: 24هدف كليهدف كلي فصل دوم آشنايي دانشجويان با مفهوم ، زمينه هاي فكري، تعريف ، اهميت ، كاربرد علم اقتصاد در زندگي روزمره و طبقه بندي اين علم است.

اسلاید 25: 25هدفهاي رفتاري1- آشنايي با مسأله كميابي2-آشنايي با تعريف علم اقتصاد3- آشنايي با منابع توليدي و روش فني توليد4-آشنايي با كالاهي سرمايه اي و مصرفي5-آشنايي با منحني امكانات توليدي

اسلاید 26: 261-2مقدمهعلت پيدايش علم اقتصاد عبارتست از:1- محدود بودن امكانات و منابع در دسترس بشر2- نا محدود بودن نيازها و خواسته هاي بشر

اسلاید 27: 272-2 زمينه تفكر اقتصادي به اعتقاد برخي از علماي اقتصاد علم اقتصاد دانش حس عام است.زمينه هاي تفكر اقتصاددانان عبارتست از:1- كميابي: هرچيزي را به هر اندازه كه مي خواهيم نداريم.2- انتخاب: به علت محدوديت امكانات و نامحدود بودن نيازها مجبوريم دست به انتخاب بزنيم.

اسلاید 28: 283- هزينه فرصت: فرصت يا فايده از دست رفتن بهترين انتخاب به جاي انتخاب مزبور با صرف همان منابع و زمان 4- نهايي گرايي: توليد كنند تمايل دارد فايده و هزينه آخرين واحد محصول را بداند. 5- بازارهاي كارآمد: فرصتهاي سود آور در بازار كم است.

اسلاید 29: 293-2 تعريف علم اقتصاداقتصاد دانش چگونگي انتخاب مردم وجامعه است براي به كارگيري منابعبراي توليد كالاها و خدمات و توزيعآنها بين افراد جامعه براي مصرف

اسلاید 30: 30سؤالات اساسي كه هر نظام اقتصادي با آن مواجه است1- چه كالاها و خدماتي بايد توليد شود؟2- از هر كدام از كالاها و خدماتي چقدر بايد توليد شود؟3- كالاها و خدمات چگونه بايد توليد شود؟4- كالاها و خدمات چگونه بايد توزيع شود؟

اسلاید 31: 31نظام بازار آزاد يا سرمايه داريدر اين نظام مكانيسم قيمتها بهسؤالات اساسي پاسخ مي دهد.در اين نظام هيچگونه دخالتي وجود ندارد.

اسلاید 32: 32نظام اقتصاد مختلطدر اين نظام هم بخش خصوصي و هم دولتفعاليت دارند.دولت نقش كنترل كننده و ناظر را هم دارد.مكانيسم قيمتها همراه با برنامه ها و تصميماتدولت به سؤالات اساسي پاسخ مي دهد.نظام اقتصادي اكثر كشورهاي جهان نظاممختلط است.

اسلاید 33: 33نظام اقتصاد متمركز- در اين نظام دولت بيشترين فعاليت دارند.- دولت نقش اساسي در توليد و توزيع دارد.- در اين نظام كميته برنامه ريزي مركزي به سؤالات اساسي پاسخ مي دهد.

اسلاید 34: 34نظام اقتصاد اسلاميدر اين نظام در چارچوب شرع و دستورالعمل هاي موجود به سؤالات اساسي پاسخ داده مي شود.مثال: توليد مشروبات الكلي حرام است.توليد گندم واجب و ضروري است.

اسلاید 35: 354-2 منحني امكانات توليدمكان هندسي تركيبات مختلفي ازدوكالا است كه مي توانند در يكاقتصاد در يك دوره زماني معين ، در شرايط حداكثركارايي و اشتغال كامل منابع توليد شوند.

اسلاید 36: 361- منحني امكانات توليد در فضاي دوكالايي نمودار

اسلاید 37: 37قانون بازدهي نزولي در هرمرحله از توليد هر كارگراضافي ميزان كمتري از كارگرقبلي به محصول مي افزايد.

اسلاید 38: 38 نرخ نهايي جانشينيقدر مطلق شيب منحني امكانات توليد ، نرخ نهايي تبديل ( ) نام دلرد و برابر است با:

اسلاید 39: 39نمودار2- نزولي بودن نرخ نهايي جانشيني

اسلاید 40: 40نمودار 4- انتقال منحني امكانات توليد

اسلاید 41: 41انتقال منحني امكانات توليدانتقال منحني امكانات توليد از سه طريق امكان پذير است:1- افزايش فيزيكي منابع توليدي مثل كشف منابع، مساحتو معادن جديد، افزايش نيروي كار و ذخيره سرمايه، افزايشزمينهاي زراعي در اثر كار وتصحيح زمينهاي غير قابل كشت.2- پيشرفت تكنولوژي3- تخصيص مجدد منابع

اسلاید 42: 425-2 طبقه بندي علم اقتصادنوع اول طبقه بندي : 1- اقتصاد اثباتي: به توصيف واقعيتها ، رفتارها و عملكرد اقتصاد مي پردازد. 2- اقتصاد دستوري: شامل نظريه ها و توصيه هايي است كه بر پايه قضاوتهاي ارزشي و اصول اخلاقي قرار دارد.

اسلاید 43: 435-2 طبقه بندي علم اقتصادنوع دوم طبقه بندي به طور سنتي علم اقتصاد به دو شاخه بزرگ تقسيم مي شود: 1- اقتصاد خرد: به بررسي رفتار و تصميمات اقتصادي مربوط به افراد، خانوارها، بنگاهها و بازارها مي پردازد. 2- اقتصاد كلان: به بررسي عملكرد اقتصاد به طور كلي مي پردازد.

اسلاید 44: 44جريان دوري درآمدويژگي هاي اقتصاد بسيار ساده عبارتست از:1- شامل دو واحد اقتصادي، خانوارها و بنگاههاست.2-پس انداز وجود ندارد.3- دولت وجود ندارد.4- اقتصاد بسته است.5- معاملات بين بنگاهها وجود ندارد.

اسلاید 45: 45جريان دوري درآمد

اسلاید 46: 466-2 ابزار تحليل اقتصاديابزارهاي تحليل اقتصادي عبارتند از:1- نظريه2-آمار3- آزمون 4- اعداد شاخص 5- متغيرهاي پولي و واقعي6- اندازه گيري تغييرات متغيرهاي اقتصادي7- مفهوم تعادل

اسلاید 47: 471- نظريهنظريه يا تئوري اقتصادي، بيان يامجموعه اي از بيانات در خصوصعلل و اثرات عملكردها و عكس-العملها در زندگي انسانها است.

اسلاید 48: 48ساخت نظريهبراي ساخت نظريه چهار قدم زير برداشته مي شود:1- تعريف اصول مسلم نظريه2-مشاهده واقعيت ها3-بيان فرضيه5-آزمون فرضيه ها

اسلاید 49: 49الگوي اقتصاديبيان قراردادي نظريه ( تئوري) راالگوي اقتصادي مي گويند.

اسلاید 50: 502-آمارداده هاي آماري دو نوع هستند:1- داده هاي سري زماني : نتيجه اندازه گيرييك متغير در زمانهاي مختلف2 – داده هاي سري مقطعي : نتيجه اندازه گيرييك متغير در مقطع زماني خاص بر حسب طبقهبندي هايي مانند گروههاي درآمدي ، سني، شغلي

اسلاید 51: 513- آزمون در اقتصاد به روش تجربي فرضيه ها از طريق روشهايآماري و اقتصادسنجي آزمون مي شود.

اسلاید 52: 524- اعداد شاخص آمار مربوط به متغيري را نسبت به ارزش همان متغير در سال پايه بيان مي كند.به عنوان مثال شاخص قيمت نقره در سال1970 نسبت به سال 1960 به صورت زير محاسبه مي شود: 10/177 76/193= 100* ______ 4/91

اسلاید 53: 535- متغيرهاي پولي و واقعيمتغيرهاي پولي بدون توجه به سطح قيمتها موردبررسي قرار مي گيرند.متغيرهاي واقعي مقايسه متغيرهاي پولي در ارتباط باشاخص قيمتها است.مزد پولي مزد پولي ________= مزد واقعي _________= مزد واقعيشاخص قيمتها شاخص هزينه زندگي

اسلاید 54: 546- اندازه گيري تغييرات متغيرهاي اقتصادي(محاسبه نرخ رشد)نرخ رشد يك متغير درصد تغييرات آن متغير در يك دوره زماني معين است. - نرخ رشد = 100* ______

اسلاید 55: 557- مفهوم تعادلدر علم فيزيك هرگاه برآيند نيروهاي وارد بر جسم صفرباشد، جسم در حالت تعادل قرار دارد.اولين بار مفهوم تعادل توسط پل ساموئلسون وارد علماقتصاد شده است.دراقتصاد زماني در تعادل است كه برآيند نيروهاي متضادصفر باشد.مثال: وقتي عرضه با تقاضا برابر باشد بازار در تعادل است.

اسلاید 56: 56پايان فصل دوم

اسلاید 57: 57بخش دوماقتصاد خرد

اسلاید 58: 58فصل سومتقاضا و عرضه

اسلاید 59: 59طرح درس1- تقاضاي مصرف كننده2- تقاضا و مفهوم مطلوبيت3- عوامل مؤثر بر تقاضا4- كالاي جانشين، كالاي پست و كالاي معمولي5- اثر درآمدي و اثر جانشيني6- عوامل مؤثر بر تقاضا7-عرضه بنگاه

اسلاید 60: 60هدف كليهدف كلي فصل سوم آشناييدانشجويان با تقاضا و عرضهستاده و عوامل مؤثربرآنها است.

اسلاید 61: 61هدفهاي رفتاري1- آشنايي با ساختار تقاضا و مفهوم مطلوبيت2-آشنايي با عوامل مؤثر بر تقاضا3- آشنايي با كالاي جانشين، كالاي پست و كالاي معمولي4-آشنايي با اثر درآمدي و اثر جانشيني5-آشنايي با عوامل مؤثر بر تقاضا

اسلاید 62: 621-3مقدمه در بازار در دو جا خانوارها و بنگاهها با يكديگر روبرو مي شوند:1- در بازار عوامل توليد(نهاده ها)2- در بازار كالاها و خدمات( ستاده ها)

اسلاید 63: 632-3 تقاضاي مصرف كننده مصرف كننده از مصرف كالاها و خدمات رضايتخاطري به دست مي آورد كه در اقتصاد آن را مطلوبيت مي ناميم.- هدف مصرف كننده : حداكثر كردن مطلوبيتمطلوبيت يك مفهوم ذهني و غير قابل اندازه گيري است.

اسلاید 64: 64 1-2-3 عوامل مؤثر بر تقاضاي مصرف كنندهعوامل مؤثر بر تقاضاي مصرف كننده عبارتند از:1- قيمت كالاي مورد نظر2- درآمد مصرف كننده3-قيمت كالاهاي مرتبط4-سليقه و ترجيحات مصرف كننده5- انتظارات

اسلاید 65: 651- قيمت كالاي مورد نظربا فرض ثابت بودن ساير عواملمقدار تقاضاي يك كالا با قيمت آنرابطه معكوس دارد و به اين رابطه معكوس قانون تقاضا مي گويند.

اسلاید 66: 662- درآمد مصرف كننده درآمد مصرف كننده حاصل تمام دريافتيهاياو در يك دوره زماني معين است.تقاضاي مصرف كننده براي كالاي نرمال(معمولي) با درآمد رابطه مستقيم دارد.تقاضاي مصرف كننده براي كالاي پست بادرآمد رابطه معكوس دارد.

اسلاید 67: 673-قيمت كالاهاي مرتبط كالاهاي مرتبط دو گروه هستند:1- كالاهاي رقيب يا جانشين: كالاهايي كه مي توان به جاي كالاي مورد نظر استفاده كرد.تقاضا براي كالاي مورد نظر با قيمت كالاي جانشينرابطه مستقيم دارد.2- كالاهاي مكمل: كالاهيي هستند كه به همراه كالاي مورد نظر مصرف مي شوند.تقاضا براي كالاي مورد نظر با قيمت كالاي مكمل رابطه معكوس دارد.

اسلاید 68: 684-سليقه و ترجيحات مصرف كننده-سليقه و ترجيحات مصرف كننده از طرز تفكر وي،آداب و رسوم و فرهنگ جامعه شكل مي گيرد.- سليقه همه مصرف كنندگان يك جور نيست.-اگر سليقه مصرف كننده درجهت مصرف بيشتريككالاي خاص مانند نمك يد دار تغيير كند با فرضثابت بودن ساير عوامل تقاضا براي آن كالا افزايشمي يابد.

اسلاید 69: 695- انتظاراتاگرمصرف كننده انتظار افزايشقيمت كالاي مورد نظر را درآينده داشته باشددر حال حاضربيشترتقاضاخواهدكردوبرعكس.

اسلاید 70: 703-2-2 قانون تقاضابا فرض ثابت بودن ساير عواملمقدار تقاضاي يك كالا با قيمت آنرابطه معكوس دارد و به اين رابطه معكوس قانون تقاضا مي گويند.

اسلاید 71: 71جدول تقاضا: تقاضاي مصرف كننده را در برابر قيمتهاي مختلف نشان مي دهدمقدار تقاضاي شكر در يك ماه( كيلو گرم)قيمت هركيلو گرم شكر(ريال)205/1500110005/01500020000250003000

اسلاید 72: 72نمودار تقاضا.

اسلاید 73: 73اثر جانشينيبا افزايش قيمت كالاي مورد نظر (شكر) بافرض ثابت بودن ساير عوامل مصرف كنندهبه سمت خريد بيشتر كالاي جانشين شكر(قند) مي رود با اين تغيير تقاضا اثر جانشينيمي گويند.

اسلاید 74: 74اثر درآمديبا فرض ثابت بودن ساير عوامل از جمله درآمدمصرف كننده با افزايش قيمت شكرگويي قدرتخريد مصرف كننده كاهش مي يابد لذا تقاضابراي كاي معمولي كاهش و براي كالاي پستافزايش مي يابد به اين تغيير تقاضا اثر درآمديمي گويند.

اسلاید 75: 75قانون نزولي بودن مطلوبيت نهاييمصرف هر واحد اضافي از يك كالا براي مصرف كننده ارزش كمتري دارد و لذا وي براي واحدهاي اضافي و بيشتر از يك كالا حاضر به پرداخت قيمت پايين تر و كمتر است. به همين دليل شيب منحني تقاضا منفي(نزولي) است.

اسلاید 76: 76انتقال منحني تقاضابا فرض ثابت بودن قيمت كالاي مورد نظر هر كدام ازعوامل ديگر مؤثر بر تقاضاي مصرف كننده ( درآمدمصرف كننده، قيمت كالاهاي مرتبط، سليقه وترجيحاتمصرف كننده وانتظارات) كه تغيير كنند منحني تقاضايمصرف كننده جا به جا مي شود جهت جا به جاييبستگي به نوع تغيير عامل متغير دارد.

اسلاید 77: 77جدول2 انتقال منحني تقاضاي شكر به علت تغيير قيمت قندمقدار تقاضاي شكر بعد از افزايش قيمت قند( كيلو گرم)مقدار تقاضاي شكر قبل از افزايش قيمت قند( كيلو گرم)قيمت هركيلو گرم شكر (ريال)5/22025/15005/11100015/015005/002000002500003000

اسلاید 78: 78 نمودار2 جا به جايي منحني تقاضاي شكر به علت افزايش قيمت قند

اسلاید 79: 793-3 عرضه بنگاهعرضه حاصل رفتار توليد كننده استهدف توليدكننده:حداكثركردن سود است

اسلاید 80: 801-3-3عوامل مؤثر برعرضه بنگاهعوامل مؤثر بر عرضه بنگاه عبارتند از:1- قيمت كالاي مورد نظر2- هزينه هاي بنگاه3- انتظارات

اسلاید 81: 811- قيمت كالاي مورد نظربا فرض ثابت بودن ساير عواملمقدار عرضه يك كالا با قيمت آنرابطه مستقيم دارد و به اين رابطه مستقيم قانون عرضه مي گويند.

اسلاید 82: 822- هزينه هاي توليد بنگاه هزينه هاي توليد بنگاه بهمقدار عوامل توليد به كاررفته در توليد، قيمت آنها وتكنولوژي بستگي دارد.

اسلاید 83: 83تكنولوژي عبارت از روشهاي شناختهشده براي تركيب عوامل توليدمختلف به منظور توليد يككالاي خاص است.

اسلاید 84: 84رابطه بين عرضه و هزينه هاي توليد بنگاه بين عرضه و هزينه هاي توليد بنگاه رابطه معكوس برقرار است.

اسلاید 85: 853- انتظاراتاگر توليد كننده انتظار افزايشقيمت كالاي مورد نظر را درآينده داشته باشد در حال حاضركمتر عرضه خواهدكردوبرعكس

اسلاید 86: 862-2-3 قانون عرضهبا فرض ثابت بودن ساير عواملمقدار عرضه يك كالا با قيمت آنرابطه مستقيم دارد و به اين رابطه مستقيم قانون عرضه مي گويند.

اسلاید 87: 87جدول عرضه: عرضه توليدكننده را در برابر قيمتهاي مختلف نشان مي دهدمقدار عرضه شكر در يك ماه( كيلو گرم)قيمت هركيلو گرم شكر(ريال)05001100021500320004250053000

اسلاید 88: 88نمودار عرضه.

اسلاید 89: 89انتقال منحني عرضهبا فرض ثابت بودن قيمت كالاي مورد نظر هركدام از عوامل ديگر مؤثر بر عرضه توليدكننده(هزينه هاي توليد، تكنولوژي وانتظارات)كه تغييركنند منحني عرضه توليد جا به جا مي شودجهتجا به جايي بستگي به نوع تغييرعامل متغير دارد.

اسلاید 90: 90جدول4 انتقال منحني عرضه شكر به علت افزايش هزينه توليدمقدار عرضه شكر بعد از افزايش هزينه( كيلو گرم)مقدار عرضه شكر قبل از افزايش هزينه( كيلو گرم)قيمت هركيلو گرم شكر (ريال)00500011000121500232000342500453000

اسلاید 91: 91 نمودار4 جا به جايي منحني عرضه شكر به علت افزايش هزيه هاي توليد

اسلاید 92: 92پايان فصل سوم

اسلاید 93: 93فصل پنجمتئوري هزينه توليد

اسلاید 94: 94طرح درس1- مفهوم هزينه توليد2- هزينه هاي آشكار و ضمني3- هزينه كل، هزينه متوسط و هزينه نهايي 4-هزينه هاي كوتاه مدت 5- هزينه هاي بلندمدت

اسلاید 95: 95هدف كليهدف كلي فصل پنجم آن است كه دانشجو ضمن آشنايي با هزينه توليددرك كندكه هزينه هاي توليد بازتابريالي تابع توليد و بنيان عرضه است.

اسلاید 96: 96هدفهاي رفتاري1- آشنايي با مفهوم هزينه2-آشنايي با هزينه هاي آشكار و ضمني3- آشنايي با واژه هاي هزينه كل، هزينه متوسط و هزينه نهايي 4-آشنايي با هزينه هاي كوتاه مدت و منحني هاي آن 5- آشنايي با هزينه هاي بلندمدت و منحني هاي آن 6- آشنايي با ارتباط بين منحني هاي هزينه هاي كوتاه مدت7- آشنايي با ارتباط بين منحني هاي هزينه هاي بلند مدت

اسلاید 97: 971-5مقدمهيكي از اساسي ترين نكات در تعيين ميزانتوليد توجه به هزينه هاي توليدي است.هزينه توليد در تصميم گيري منطقي توليدكننده درباره انتخاب تكنيك توليد و سطحتوليد نقش كليدي دارد.

اسلاید 98: 982-5 مفهوم هزينه توليدهزينه هاي توليد عبارتند از:مجموع هزينه هايي كه بابت به كارگيري و استخدام عوامل توليدجهت توليد صرف مي شود.

اسلاید 99: 99 3-5 هزينه هاي آشكار هزيه هاي آشكار: هزينه هايي كه درقبال در اختيار گرفتن عوامل توليدي كهبنگاه مالك آن نيست پرداخت مي كنيممانند مزد كارگر و هزينه منابع را هزينههاي آشكار مي گويند.

اسلاید 100: 100 3-5 هزينه هاي ضمنيهزيه هاي ضمني : عوامل توليدي كه بنگاهمالك آن است و وجهي در قبال استفاده از آنپرداخت نمي كند مانند ساختمان كارگاه توليدي،بنگاه به طور ضمني براي استفاده از آن در نظر مي گيرد هزينه هاي ضمني توليد مي گويند.

اسلاید 101: 101 4-5 هزينه ها در كوتاه مدت و بلند مدتدوره زماني كوتاه مدت: دوره زماني كه در آنحداقل يكي از عوامل توليد ثابت است.دوره زماني بلندمدت : دوره زماني كه در آنتمامي عوامل توليدمتغيراست و بنگاه توليديقادر است ظرفيت توليدي خود را تغيير دهد.

اسلاید 102: 102 1-4-5 هزينه هاي كوتاه مدتدركوتاه مدت هزينه كل ازمجموعهزينه هاي ثابت و هزينه هايمتغير به دست مي آيد.

اسلاید 103: 103هزينه هاي ثابت كل(TFC)مقدار هزينه اي كه بنگاه توليديدر كوتاه مدت براي عوامل توليدثابت مثل هزينه آبونمان آب ، برق ،تلفن و اجاره ساختمان صرف مي كند.

اسلاید 104: 104هزينه هاي متغيركل(TVC)مقدار هزينه اي كه بنگاه توليدي برايعوامل توليد متغيرمثل هزينه آب، برقو تلفن مصرفي، ماده اوليه و سايرعوامليكه با تغيير توليد تغيير مي كنند مي پردازد.

اسلاید 105: 105هزينه كل(TC)مجموع هزينه هاي كل ثابت و هزينه هاي كل متغير را هزينه كل توليد گويند.TC=TFC+TVC

اسلاید 106: 106جدول1هزينه هاي يك بنگاه فرضي در كوتاه مدتهزينه نهايي(MC)هزينه كلمتوسط(ATC)هزينه متغير متوسط(AVC)هزينه ثابت متوسط(AFC)هزينه كل(TC)هزينه متغيركل(TVC)هزينه ثابت كل(TFC)ميزان محصول(Q)----30030050805030805030140604515120903023351411015312330327455/375/7180150304304236621018030536413652462163064329/413729/42892593075375/423975/3342312308

اسلاید 107: 107هزينه كل متوسطهزينه كل متوسط از تقسيم هزينه كلتوليد بر تعداد محصول به دست مي آيد هزينه كل(TC) ___________ = هزينه متوسط(ATC) تعدادمحصول(Q)

اسلاید 108: 108هزينه ثابت متوسطهزينه ثابت متوسط از تقسيم هزينه كل ثابت تعداد محصول به دست مي آيد هزينه كل ثابت(TFC) _____________ = هزينه متوسط ثابت(AFC) تعدادمحصول(Q)

اسلاید 109: 109هزينه متغيرمتوسطهزينه متغيرمتوسط از تقسيم هزينه كلمتغير برتعداد محصول به دست مي آيد هزينه كل متغير(TVC) _____________ = هزينه متوسط متغير(AVC) تعدادمحصول(Q)

اسلاید 110: 110هزينه كل متوسط روش دومهزينه كل متوسط از مجموع هزينهثابت متوسط و هزينه متغير متوسط دست مي آيد AFC+AVC= ATC

اسلاید 111: 111هزينه نهاييميزان تغيير در هزينه كل به ازاء يك واحدتغيير در ميزان توليد را هزينه نهايي گويند. تغيير درهزينه كل( TC) _______________ = هزينه نهايي(MC)تغيير در سطح محصول( Q)

اسلاید 112: 112نمودار1 منحنيهاي هزينه در كوتاه مدت

اسلاید 113: 113نمودار2 منحنيهاي هزينه متوسط و نهايي در كوتاه مدت

اسلاید 114: 114هزينه هاي بلند مدت در بلند مدت بنگاه توليديهزينه ثابت ندارد و هزينه هاهمه متغيرند چون تمام عوامل توليد تغيير مي كنند.

اسلاید 115: 115نمودار3 منحني هزينه كل بلند مدت

اسلاید 116: 116نمودار3 منحنيهاي هزينه متوسط و نهايي در بلند مدت

اسلاید 117: 117پايان فصل پنجم

اسلاید 118: 118 بخش سوماقتصاد كلان

اسلاید 119: 119فصل هفتممقدمه اي بر اقتصادكلان

اسلاید 120: 120طرح درس1- علل شكل گيري اقتصاد كلان 2-انقلاب كينز3- تحولات اقتصاد كلان پس از كينز4- نقش دولت در مسائل اقتصادي5- ارتباط اقتصاد خرد و كلان

اسلاید 121: 121هدف كليهدف كلي فصل هفتم آن استكه دانشجو با موضوع اقتصادكلان و سؤالات اين حوزه از علم اقتصاد آشنا شود.

اسلاید 122: 122 هدفهاي رفتاري1- درك تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد كلان و ارتباط آنها2-آشنايي با علل شكل گيري و منشأ اقتصاد كلان 3- آشنايي با متغيرهاي كلان اقتصادي4- آشنايي با ابزار دخالت دولت در اقتصاد5- آشنايي با اجزائ تشكيل دهنده اقتصاد و نحوه ارتباط آنها 6- آشنايي با تفاوت بين اقتصاد دو بخشي ، سه بخشي و چهار بخشي

اسلاید 123: 1231-7مقدمهاقتصاد خرد شاخه اي از علم اقتصاد است كه رفتار و عملكرد واحدهاي انفرادي مثلخانوارها و بنگاهها را بررسي مي كند.اقتصاد كلان با پديده هاي اقتصادي درسطحوسيع سرو كار دارد و رابطه بين متغيرهايكلي اقتصاد را تحليل مي كند.

اسلاید 124: 124متغيرهاي كلي عبارتنداز:1- سطح عمومي قيمتها2- ستاده ملي(درآمد ملي)3- بيكاري و اشتغال

اسلاید 125: 1252-7 علل شكل گيري اقتصاد كلانحوادث اقتصادي دهه 30 ميلادي و بحران بزرگ اين دهه بحث راجع به اقتصاد كلان را دامنزد. در اين دهه نرخ بيكاري به شدت افزايشيافت كارخانه ها مملو از كالا بود ولي به علتبالا بودن بيكاري تقاضا براي خريد كالاها بسيار پايين بود.

اسلاید 126: 1267- 2 -1 انقلاب كينزكينز معتقد بود مكانيزمي كه امور اقتصادي را تنظيمكند وجود ندارد.علت ركود و بيكاري كمبود تقاضا در بازارها است.در زماني كه تقاضاي بخش خصوصي قادر به تحركاقتصاد نمي باشد دولت مي تواند تقاضاي كل راافزايش دهد و بخشي از كالاها و خدمات را خريداريكند در اين صورت اقتصاد از بحران به سمت رونقهدايت مي شود.

اسلاید 127: 127 2-7 -2 تحولات اقتصاد كلان پس از كينزپس از جنگ جهاني دوم عقايد كينز به شدتمورد توجه قرار گرفت و در دهه 60 به اوج محبوبيت خود رسيد.بروز ركود تورمي در دهه 70 موجب كم رنگشدن اعتماد عمومي نسبت به عقايد كينز شد. مسائل اقتصادي آن قدر پيچيده شد كه بانسخه كينز قابل حل نبود.

اسلاید 128: 1283-7 موضوعات و مفاهيم كليدي اقتصاد كلانموضوعاتي كه در اقتصاد كلان مورد بررسي قرار مي گيرد عبارتند از:1- سطح عمومي قيمتها2- ستاده كل3- بيكاري و اشتغال كل بهترين شرايط اقتصاد كلان نرخ پايين تورم و ميزان توليد و اشتغال بالا است.

اسلاید 129: 1297 -4 نقش دولت در مسائل كلان اقتصاديدولتها چهار نوع ابزار سياستي را به كار مي گيرند تا اقتصاد را هدايت نمايند:1- سياست مالي2- سياست پولي3- سياست درآمدي4- سياست طرف عرضه

اسلاید 130: 130سياست ماليمديريت تقاضاي كل از طريق كنترل مالياتها ومخارج دولت را سياست مالي گويند. كينز معتقد بود با استفاده از سياستهاي ماليمي توان سطح اشتغال و ستاده كل را تثبيتنمود و از بروز نوسانات اقتصادي جلوگيري نمود.

اسلاید 131: 131سياست پوليمديريت تقاضاي كل از طريق كنترل حجم پول راسياست پوليگويند. اكثر اقتصاد دانان معتقدند تغيير در حجم پول بر متغيرهايكلان يعني سطح عمومي قيمتها، نرخ بهره، نرخ برابري پولكشور در مقابل ساير كشورها، نرخ بيكاري و سطح اشتغالتأثير دارد.اما اقتصاد دانان در مورد نحوه و ميزان تأثير سياست پوليتوافق ندارند.

اسلاید 132: 132سياست درآمديمجموعه اي از اقدامات دولت جهت كنترل نرخ افزايشقيمتها ، دستمزدها و ساير درآمدها.

اسلاید 133: 133 سياست هاي طرف عرضه اقداماتي كه افراد را به كار و تلاشبيشتر تشويق مي كند و علاوه بر اينبا تشويق افراد به پس انداز بيشترزمينه افزايش سرمايه را فراهم ميكند.

اسلاید 134: 1347 -5 اجزا تشكيل دهنده اقتصاد و جريان دوري كالاها و خدمات در اقتصاد چهار گروه عمده به فعاليت اقتصادي مشغول مي باشند:1- خانوارها2- بنگاهها3- دولت4- بخش خارجي

اسلاید 135: 135 بازارهاي اقتصاد كلان بازارهاي اقتصاد كلان عبارتنداز:1- بازار كار(بازار عوامل توليد)2-بازار كالاها و خدمات3- بازار مالي( شامل بازار پول، بازار ارز و بازار سرمايه)

اسلاید 136: 1367 -5 -1 جريان دوري كالاها و خدمات در اقتصاد دو بخشي

اسلاید 137: 1377 -5 -2جريان دوري كالاها و خدمات در اقتصاد چهار بخشي

اسلاید 138: 1387 -6 ارتباط اقتصاد خرد و كلان روش شناسي اقتصاد خرد و كلان مشابه است.عواملي كه بر رفتارهاي انفرادي تأثير گذار استرفتار مجمعه كلي را نيز متأثر مي كند.مثال: در اقتصاد خرد عادات مصرفي و عرضه كارتابعي از دستمزد است.مصرف كل جامعه و عرضه كل نيروي كار تابعي ازنرخ متوسط دستمزد در اقتصاد مي باشد.

اسلاید 139: 1397-7 تقاضاي كل و عرضه كل تقاضاي كل عبارتست از مجموع تقاضا براي كالاها و خدمات.عرضه كل عبارتست از مجموع كالاه و خدمات توليد شده دراقتصاد.تقاضاي كل و عرضه كل با تقاضا و عرضه اقتصاد خرد متفاوتاست.در اقتصاد خرد عرضه و تقاضا و رابطه آنها با قيمت كالا بهشرط ثابت بودن ساير عوامل تعيين مي شود ولي در اقتصادكلان ساير عوامل ثابت نيستند.

اسلاید 140: 140شكل 4 عرضه و تقاضاي كل

اسلاید 141: 141مقايسه نزولي بودن منحني تقاضا در اقتصاد خرد و اقتصاد كلاندر اقتصاد خرد وقتي قيمت يك كالا بالا مي رود فرض مي شود قيمتساير كالاها ثابت است و در اثر جانشيني مصرف كننده ساير كالاها راجانشين كالاي مورد نظر كرده و تقاضاي خود را كاهش مي دهد.در اقتصاد كلان فرض ثابت بودن ساير عوامل وجود ندارد و در رويمحور عمودي سطح عمومي قيمتها را داريم. لذل در اينجا به علت دواثر : 1- اثر بهره ؛ 2- اثر ثروت است كه منحني تقاضاي كل شكل نزولي دارد.

اسلاید 142: 142پايان فصل هفتم

اسلاید 143: 143فصل هشتماندازه گيري درآمد و ستاده ملي

اسلاید 144: 144طرح درس1- محصول ناخالص ملي(GNP)2- محصول ناخالص داخلي(GDP) 3- محصول خالص ملي(NNP) 4-GNP و رفاه اقتصادي و اجتماعي 5- محدوديتهاي مفهوم GNP و روشهاي محاسبه آن

اسلاید 145: 145هدف كليهدف كلي فصل هشتم آن استكه دانشجو با مراجعه به ارقاممتغيرهاي كلان اقتصادي وضعيتعمومي اقتصاد را متوجه شود.

اسلاید 146: 146 هدفهاي رفتاري1- آشنايي با اجزاء حسابهاي ملي2- آشنايي با ارتباط متغيرهاي اقتصاد كلان 3- آشنايي با روشهاي محاسبه محصول ناخالص ملي4- تشخيص تفاوت بين روشهاي محاسبه محصول ناخالص ملي5- ارزيابي سطح رفاه جامعه با مراجعه به ارقام حسابهاي ملي

اسلاید 147: 1471-8مقدمهحسابهاي ملي ابزاري است كه ازطريقثبت جريانها و موجوديهاي اقتصادي ،عملكرداقتصاد را ترسيم مي كند و اينامكان را فراهم مي آورد كه عملكرداقتصاد و انحراف آن از اهداف تعيينشده ارزيابي گردد.

اسلاید 148: 148واژه هاي كليدي1- محصول ناخالص ملي(GNP)2- محصول ناخالص داخلي(GDP) 3- محصول خالص ملي(NNP) 4- درآمد ملي(NI) 5- درآمد شخصي(PI)6- درآمد شخصي قابل تصرف(DPI)

اسلاید 149: 1492-8 GNP و ساير متغيرهاي حسابداري ملي 8 -2 -1 محصول ناخالص ملي(GNP)محصول ناخالص ملي عبارت از ارزش بازاريكل ستاده اي كه با كاربرد عوامل توليد ومنابعيك كشور در طي يك دوره زماني معين مثلاًيك سال در اقتصاد ملي ايجاد شده است.

اسلاید 150: 150 2-8 -2 حدود GNPعناصري كه بايد در GNP لحاظ شود عبارتند از:1- درآمد و ارزش ايجاد شده توسط عوامل توليد تحت تملك شهروندان ايراني.2- ارزش كالاها و خدمات نهايي

اسلاید 151: 151براي پرهيز از احتساب مضاعف عناصر زيرنبايد در GNP لحاظ شود عبارتند از:1- كالاهاي دست دوم2- خريد و فروش اسناد مالي

اسلاید 152: 1523-2-8 محصول ناخالص داخلي(GDP) محصول ناخالص داخلي عبارتست ازارزش كالاها و خدمات نهايي توليدشده در درون مرزهاي ملي در طييك دوره معين مثلاً يك سال.

اسلاید 153: 1538- 2 -4 سرمايه گذاريسرمايه گذاري به معني خريدساختمان ، ماشين آلات وتجهيزات به منظور افزايش توان توليد اقتصاد است.

اسلاید 154: 1548 -2 -5 محصول خالص ملي(NNP) محصول خالص ملي عبارتاست از محصول ناخالصملي منهاي استهلاك

اسلاید 155: 1558 – 2 -6 درآمد ملي(NI) مجموع درآمد عوامل توليد كه با عرضه عوامل خود(كار، زمين و سرمايه ) براي توليد كالاها و خدمات در آمد كسب مي كنند درآمد ملي ناميده مي شود.

اسلاید 156: 156 استخراج درآمد مليGNP - استهلاك سرمايه هاي ثابت = NNPNNP- مالياتهاي غير مستقيم+ كمك دولت به شركتها = NI

اسلاید 157: 1578 -2 -7 درآمدشخصي درآمد شخصي عبارت استاز كل درآمدي كه عملاًنصيب خانوارها مي شود.

اسلاید 158: 158 استخراج درآمد شخصيNI-سود توزيع شده شركتها پرداخت بابت بيمه هاي اجتماعي- پرداختهاي انتقالي+ = PIPI- ماليات شخصي = DPI

اسلاید 159: 1598- 2 -8 درآمدشخصي قابل تصرف درآمد شخصي قابل تصرفعبارت است از درآمد شخصيمنهاي ماليات شخصي

اسلاید 160: 1608 -3 روشهاي مختلف محاسبه GNP GNP با روشهاي مختلف محاسبه ميشود كه همه آنها رقم يكساني را ميدهند بنابر اين :مخارج = ارزش ستاده = درآمد

اسلاید 161: 1618 -1-3 روش محاسبه GNP از طريق مخارجدر هر كشور چهار گروه عمده به فعاليت اقتصادي مشغول هستند1- خانوارها2-بنگاهها3- دولت4- بخش خارجيدر روش مخارج مجموع خريدهاي اين چهار گروه GNP را نشان مي دهد يعني: C+I+G+(X-M) = GNP

اسلاید 162: 1628 -2-3 روش محاسبه GNP از طريق درآمددر اين روش از مجموع در آمدهاي عوامل توليد به GNPدست خواهيم يافت. اين در آمدها عبارتند از:1- جبران خدمات كاركنان(دستمزد و اضافه حقوق)2- سود شركتها3- درآمد ناشي از فعاليتهاي غير شركتي مثل آرايشگري4- درآمد اجاره5- خالص بهره دريافتي

اسلاید 163: 1638 -3-3 روش محاسبه GNP از طريق ستاده در اين روش از مجموع ارزش كالاها و خدمات نهايي به GNP دست خواهيم يافت.

اسلاید 164: 1648 -4 محدوديتهاي مفهوم GNP و روشهاي محاسبه آنروشهاي تخمين GNP به دلايل مختلف تصوير كاملي ازعملكرد اقتصادي و ارزش توليدات را فراهم نمي كنندايندلايل عبارتنداز:1- توليد براي خود مصرفي2- اقتصاد زير زميني3- رفاه اقتصادي و اجتماعي

اسلاید 165: 1658 -4 -1 توليد براي خود مصرفيبخش قابل توجهي از محصولات توليدشده بهويژه محصولات كشاورزي جهت مصرف توليدكننده ايجاد مي شود و چون در بازار عرضهنمي شود در GNP محاسبه نمي شود.

اسلاید 166: 1668 -4 - 2 اقتصاد زير زمينيدر هر اقتصادي مقداري از معاملات اساساً ثبت نمي شود ياعمداً كمتر از مقدار واقعي ثبت مي شوند.علت اين امر عبارتست از:1- معاملات قانوني نمي باشد.2- براي فرار از مالياتاين معاملات اقتصاد زير زميني يا اقتصاد سياه ناميده مي شود.

اسلاید 167: 1678 -4 – 3 GNP و رفاه اقتصادي و اجتماعي طرفداران صلح سبز معتقدند فعاليتهاي اقتصادي منابعطبيعي راكاهش مي دهد و محيط زيست را آلوده مي كندو GNP اينها را نشان نمي دهد.كاهش نرخ جرم و جنايت رفاه را افزايش مي دهد.افزايشاوقات فراغت رفاه را افزايش مي دهد.ولي و GNP اينهارا نشان نمي دهد.

اسلاید 168: 1688 -5 GNP اسمي و GNP واقعي هرگاه GNP بر حسب قيمتهاي جاري محاسبه گرددGNP اسمي ناميده مي شود.GNP اسمي در بسيار از موارد قابل اعتماد نيست چون باافزايش قيمتها و حتي كاهش توليد ممكن است افزايش يابد.GNP واقعي عبارت است از ارزش توليدات كشور بر حسبقيمتهاي ثابت (قيمتهاي سال پايه).

اسلاید 169: 1698 -1-5 GNP سرانه به منظور كسب اطلاع دقيق از وضعيت اقتصادي از GNPسرانه استفاده مي شود.GNP سرانه از تقسيم GNP بر ميزان جمعيت به دستمي آيد. اگر نرخ رشدGNP با نرخ رشد جمعيت كشور برابر باشد ،ميزان رفاه و سطح زندگي افراد جامعه به طور متوسط هيچتغييري نكرده است.

اسلاید 170: 170پايان فصل هشتم

اسلاید 171: 171فصل نهممشكلات كلان اقتصادي

اسلاید 172: 172طرح درس1- بحران، كسادي، رونق و ادوار تجاري2- بيكاري و چگونگي اندازه گيري آن3- انواع بيكاري4- تورم و چگونگي اندازه گيري آن 5- شاخص قيمت و انواع آن

اسلاید 173: 173هدف كليهدف كلي فصل نهم آناست كه دانشجومعضلاتكلان اقتصادي را متوجهشود.

اسلاید 174: 174 هدفهاي رفتاري1- آشنايي با تورم و بيكاري2- آشنايي با ادوار تجاري 3- آشنايي لا انواع بيكاري و علل بروز آن4- نحوه محاسبه شاخص قيمتها و نرخ تورم5- ارتباط بين بيكاري و تورم و رونق اقتصادي و ركود

اسلاید 175: 1751-9مقدمهتورم و بيكاري دو معضل اساسي اقتصاد ميباشند كه حل همزمان هر دو به سختي امكانپذير است. تا قبل از دهه 1350 نرخ تورم در ايران يكرقمي بود ولي پس از افزايش قيمت جهاني نفتدر سال1353 اقتصاد ايران نرخ تورم دو رقمي راتجربه كرد.

اسلاید 176: 1762-9 بحران و كسادي به دوراني كه GNP حداقل براي دو فصل متواليكاهش يابد بحران مي گويند.وقتي بحران بسيار عميق باشد و براي مدتطولاني استمرار يابد به آن كسادي مي گويند.در دوران ركود و كسادي بر شدت بيكاري افزودهمي شود.

اسلاید 177: 1772-9 رونق و ادوار تجاري اگر اقتصاد از وضعيت حضيض به سمت نقطهاوج حركت كند اقتصاد با رونق مواجه مي شود.ادوار تجاري عبارت است از نوسان اقتصاد حولنيرو هاي بالقوه

اسلاید 178: 178 شكل 1. بحران ، ركود و ادوار تجاري

اسلاید 179: 179 9- 3 بيكاري و چگونگي اندازه گيري آن بيكاري به وضعيتي گفته مي شود كهبراي بخشي از نيروي كار كه حاضراست با دستمزدهاي جاري مشغول بهكار شود فرصت شغلي موجود نباشد.

اسلاید 180: 180مفهوم بيكار بيكار به فردي گفته مي شود كه حاضر بهكار باشد و عليرغم كوشش ، شغلي به اوپيشنهاد نشود. افرادي كه براي يافتن شغل كوشش نميكنند در زمره نيروي كار محسوب نمي شوند.

اسلاید 181: 181نرخ بيكاري نرخ بيكاري عبارت است از نسبت افراد بدون شغل به كل نيروي كار

اسلاید 182: 182 فرمول نرخ بيكاري تعداد افراد بيكار _______________________________ = نرخ بيكاري تعداد افراد بيكار + تعداد افراد داراي شغل

اسلاید 183: 183نرخ مشاركت نرخ مشاركت عبارت است ازنسبتنيروي كار به كل جمعيت كشوركهدر سن مجاز فعاليت اقتصادي ميباشند.

اسلاید 184: 184نكتهنرخ بيكار شاخصي است كه ميزانبيكاري را در يك لحظه معين از زماننشان مي دهد ولي راجع به مدتاستمرار آن اطلاعي نمي دهد.

اسلاید 185: 1859- 3 -1 انواع بيكاري بيكاري انواع مختلفي دارد كه عبارتنداز:1- بيكاري اصطكاكي2- بيكاري ساختاري3- بيكاري ادواري

اسلاید 186: 186بيكاري اصطكاكي بيكاري اصطكاكي پديده اياست كه به دليل عدم انطباقسريع مهارتهاي افراد بافرصتهاي شغلي پديد مي آيد.

اسلاید 187: 187بيكاري ساختاري به علت تغيير ساختار اقتصاد مثلاًًكاهش نقش دولت و كاهش كاركنانبخش عمومي بيكاري پديد مي آيد كهبه آن بيكاري ساختاري مي گويند.

اسلاید 188: 188بيكاري ادواري بيكاري كه به هنگام كسادي وركود اقتصادي ظاهر مي شودبيكاري ادواري نام دارد.

اسلاید 189: 1899- 4 تورم تورم به معني افزايش دائمي سطح عموميقيمتها است.تورم پديده مشكل زا است زيرا موجبكاهش قدرت خريد مي شود.

اسلاید 190: 1909 -1-4 تعريف تورم و چگونگي اندازه گيري آنتورم را نبايد با افزايش قيمت يك يا چند كالايكسان پنداشت. تورم به معني افزايش سطحكلي قيمتها است.اقتصاددانان آن افزايش در سطح كلي قيمتها راكه فقط يك بار اتقاف مي افتد به عنوان تورم نميپذيرند.

اسلاید 191: 1919 -2-4 شاخص قيمتشاخص قيمت ابزاري استبراي اندازه گيري ميزانتغيير در سطح كلي قيمتها

اسلاید 192: 192 شاخص قيمت خرده فروشيشاخص قيمت خرده فروشي را با CPI نشان مي دهند.در ايران CPI توسط بانك مركزي اندازه گيري مي شود.براي محاسبهCPI سبدي از كالاهايي كه توسط يك فردبه عنوان نماينده شهر نشينان مصرف مي شود انتخاب ميشود به اين سبد بازار مي گويند.شاخص قيمت خرده فروشي ابزاري براي اندازه گيري تغييراتقيمت موجود در اين سبد است.

اسلاید 193: 193فرمول محاسبه نرخ تورم CPIt – CPIt-1 ____________________ = P0 CPIt-1

اسلاید 194: 194تورم زدايي GNPتورم زدايي شاخصي است كه به كمكآن تغيير در ارزش تمامي كالاها وخدماتتوليد شده در اقتصاد محاسبه مي شود.

اسلاید 195: 195فرمول محاسبه تورم زدايي GNP ارزش ستاده جاري بر حسب قيمتهاي سال جاري 100* ____________________ = تورم زدايي GNP ارزش ستاده جاري بر حسب قيمتهاي سال پايه

اسلاید 196: 196 شاخص قيمت خرده توليد كنندهاين شاخص به شاخص قيمت عمده فروشي معروف است.اين شاخص متوسط قيمت دريافتي توليد كنندگان مي باشد.شاخص قيمت عمده فروشي براي سه گروه كالا:1- كالاهاي ساخته شده2- كالاهاي واسطه3- مواد خام محاسبه مي شود.

اسلاید 197: 197 محاسبه GNP واقعي براي محاسبه GNP واقعي هرسال، كافي است كه GNP اسميهمان سال را بر شاخص قيمت همانسال تقسيم مي كنيم.

اسلاید 198: 198پايان فصل نهم

اسلاید 199: 199 فصل چهاردهم مقدمه اي بر پول و بانك

اسلاید 200: 200طرح درس1- نقش پول2- انواع پول3- بانكداري4- ذخيره بانكهاي بازرگاني5- تراز نامه بانك

اسلاید 201: 201 هدف كليهدف كلي فصل چهاردهم آن است كه دانشجو با پول و نقشآن و چگونگي پيدايش بانكها ونقش آنها آشنا شود.

اسلاید 202: 202 هدفهاي رفتاري1- آشنايي با تعريف پول2- آشنايي با وظايف پول3- آشنايي با چگونگي پيدايش بانكها4- آشنايي با تعريف پول بانكي5- آشنايي با نقش پول آفريني بانكها

اسلاید 203: 2031-14مقدمه بشر در كليه جنبه هاي زندگي اقتصادي با پول سر و كار دارد. پول وسيله مبادله است. پول وسيله محاسبات اقتصادي است. پول وسيله اي براي نگهداري ثروت است. پول انواع مختلفي دارد.

اسلاید 204: 204 14 -3 نقش پول پول سه نقش يا وظيفه را ايفا مي كند: 1- وسيله پرداخت 2-ذخيره قدرت خريد 3- وسيله شمارش يكي ازعمده ترين ويژگيهاي پول اين است كه دارايي ميعان دار است.

اسلاید 205: 2051- پول به عنوان وسيله پرداخت پول هزينه مبادله را كاهش مي دهد.با پول مي توان هر كالا يا خدمتي راخريداري كرد.

اسلاید 206: 2062-ذخيره قدرت خريد پول اين امكان را فراهم مي كند كه افراد فعاليتهاي اقتصادي خود را به صورت مناسب در طول زمان انجام دهند.

اسلاید 207: 207 3- وسيله شمارش پول اين امكان را فراهم مي كند كه جريانها و ذخيره هاي اقتصادي را اندازه گيري نموده و ثبت و ضبط نماييم.

اسلاید 208: 208 14- 3 انواع پول 1- اسكناس2- مسكوك3- چك4- كارت اعتباري5- حواله

اسلاید 209: 209پول بانكي يا سپرده مهمترين پول ، پول بانكي يا سپرده است. سپرده دارايي سپرده گذار و بدهي بانك محسوب مي شود. سپرده انواع گوناگون دارد و نوعي پول محسوب مي شود.

اسلاید 210: 210پول آفريني بانكها بانكها چندين برابر سپرده ها وام پرداخت مي كنند به اين عمل پول آفريني مي گويند. علت پول آفريني بانكها اعتماد مردم به سيستم بانكي است.

اسلاید 211: 211انواع سپرده1- سپرده جاري2- سپرده مدت دار

اسلاید 212: 2121- سپرده جاري سپرده جاري نوعي سپرده مردم نزد بانكهاست كه فوراً قابل وصول است. پرداخت از اين حساب با چك صورت مي گيرد.با اين سپرده ها بهره تعلق نمي گيرد.

اسلاید 213: 2132- سپرده مدت دارسپرده مدت دار چندين نوع است:1- كوتاه مدت2- متوسط مدت3- بلند مدتبا اين سپرده ها بهره تعلق مي گيرد.

اسلاید 214: 214 M1 جمع اسكناسها و مسكوكات و سپرده هاي جاري را پول مي گويند و با M1 نشان مي دهند.

اسلاید 215: 215 M2 جمع سپرده هاي مدت دار و حسابهاي پس انداز را شبه پول مي گويند و با M2 نشان مي دهند.

اسلاید 216: 21614 – 4 بانكداري يا بانكهاي بازرگاني اولين بانكي كه در ايران ايجاد شد بانك جديد شرق بود كه مليت آن انگليسي بود.اولين بانكي ايراني بانك سپه بود.

اسلاید 217: 217انواع بانكها1- بانك مركزي2- بانكهاي تخصصي3- بانكهاي بازرگانيمهمترين بانكها بانكهاي بازرگاني هستند كهبا پول آفريني بر عرضه پول تأثير مي گذارند.

اسلاید 218: 218صورت ساده از فعاليت بانكهاي بازرگاني

اسلاید 219: 219

اسلاید 220: 22014- 5 ذخيره بانكهاي بازرگانيهدف بانكهاي بازرگاني حداكثر كردن سود است. هزينه- درآمد= سود بانكها با هدف حداكثر كردن سود تمايل به نگهداري يك ذخيره مشخص هستند.

اسلاید 221: 221انواع ذخيره بانكهاي بازرگاني1- ذخيره قانوني 2- ذخيره احتياطي

اسلاید 222: 2221- ذخيره قانوني نرخ اين ذخيره توسط بانك مركزي تعيين مي شود. هرچه اين نرخ كمتر باشد قدرت پول آفريني و وام دهي بانك افزايش مي يابد.

اسلاید 223: 2232- ذخيره احتياطي بانكها در صورت تمايل مي توانند بيشاز ذخيره قانوني نگهداري كنند تفاوتاين دو ذخيره احتياطي نام دارد.ذخيره قانوني- ذخيره مورد تمايل= ذخيره احتياطي

اسلاید 224: 224پايان فصل چهاردهم

اسلاید 225: 225فصل هجدهم توسعه اقتصادي

اسلاید 226: 226طرح درس1- مفهوم و تعريف توسعه اقتصادي2- تقسيم بندي جوامع براساس سطح توسعه آنها3- شاخصهاي توسعه اقتصادي4- موانع توسعه در كشورهاي كمتر توسعه يافته5- سياستهاي توسعه

اسلاید 227: 227 هدف كلي هدف كلي فصل هجدهم آن است كه دانشجو با مفهوم توسعه اقتصادي و تفاوت آن با رشد اقتصادي را درك كند و باشاخصها وسياستهاي توسعه اقتصادي و تقسيم بندي جوامع بر اين اساس آشنا شود.

اسلاید 228: 228 هدفهاي رفتاري1- آشنايي با مفهوم توسعه اقتصادي2- آشنايي با تفاوت بين رشد اقتصادي و توسعه اقتصادي 3- آشنايي با تقسيمبندي جوامع براساس سطح توسعه آنها3- آشنايي با شاخصهاي توسعه اقتصادي4- آشنايي با موانع توسعه در كشورهاي كمتر توسعه يافته5- آشنايي با سياستهاي توسعه6- آشنايي با اقدامات لازم براي كمك به كشورهاي كمتر توسعه يافته

اسلاید 229: 2291-18مقدمه از دوران آدام اسميت و ديويد ريكاردو تاكنون، اقتصاد دانان تلاش كرده اندكه فرآيند رشد اقتصادي وتوسعه اقتصادي را توضيح دهند.چرا برخي از كشورها ثروتمند و برخي ديگر فقير شده اند؟ اقتصاددانان نتوانسته اند نظريه اي يكسان در مورد توسعه كشورهاي مختلف ارائه كنند.

اسلاید 230: 230 18 -2 مفهوم و تعريف توسعه اقتصادي كلمه توسعه به معناي گسترش و بهبود است. مي ير توسعه را چنين تعريف مي كند: فرايندي كه به موجب آن درآمد واقعي سرانه در يك كشور در دوراني طويل المدت افزايش يابد.

اسلاید 231: 231تفاوت رشد اقتصادي و توسعه اقتصادي كيندل برگر مي گويد: رشد اقتصادي فقط به معناي توليد محصول بيشتر ولي توسعه اقتصادي ، هم توليد بيشتر و هم پديد آمدن تحول در چگونگي توليد محصول را در بر مي گيرد.

اسلاید 232: 23218- 3 تقسيم بندي جوامع براساس سطح توسعه آنها كشورهاي جهان به دو گروه زير تقسيم مي شوند:1- كشورهاي كمتر توسعه يافته(LDC)2- كشورهاي بيشتر توسعه يافته(MDC)

اسلاید 233: 233 18-4شاخصهاي توسعه اقتصادي رايجترين شاخصهاي توسعه اقتصادي عبارتنداز:1- توليد ناخالص ملي سرانه2- اميد به زندگي3- نرخ مرگ و مير نوزادان

اسلاید 234: 234

اسلاید 235: 235

اسلاید 236: 236 18 -5 موانع توسعه در كشورهاي كمتر توسعه يافته موانع توسعه در كشورهاي كمتر توسعه يافته عبارتنداز:1- نرخ رشد سريع جمعيت2- توزيع درآمد3-ضعف بخش كشاورزي4-كمبود عوامل توليد5- بدهي خارجي

اسلاید 237: 237 نظريه كشيش توماس مالتوس مالتوس معتقد بود توليد مواد غذايي با نرخ تصاعد حسابي و جمعيت با نرخ تصاعد هنسي افزايش مي يابد.

اسلاید 238: 238

اسلاید 239: 239

اسلاید 240: 240

اسلاید 241: 241 2- توزيع درآمد توزيع نا عادلانه درآمد موجبتشديد پديده فقر در كشورهايتوسعه نيافته شده و به واسطه فقر سوء تغذيه نسبتاً وسيع است.

اسلاید 242: 242 3- ضعف بخش كشاورزيبخش كشاورزي مي تواند نقش كليدي در فرايندتوسعه داشته باشد.توليد سرانه بخش كشاورزي در كشورهاي در حالتوسعه بسيار پايين است. و به ندرت مازادي برايعرضه وجود دارد.- عدم وجود انبارهاي مناسب -نبود راههاي ارتباطي و امكانات حمل و نقل

اسلاید 243: 243 4- كمبود عوامل توليد ناكافي بودن عوامل توليد به ويژه كمبود سرمايه انساني و موجودي سرمايه، ماشين آلات و تجهيزات از مهمترين دلايل پايين بودن سطح توليد در كشورهاي كمتر توسعه يافته است.

اسلاید 244: 244

اسلاید 245: 245 5- بدهي خارجي يكي از مشكلات كشورهاي در حال توسعه ميزان بالاي بدهي خارجي است كه بالغ بر 700 ميليار د دلار مي شود. اين بدهي ها بابت وامهايي است كه با بهره بسيار بالا به اين كشورها داده شده و اغلب آنها قادر به بازپرداخت اين وامها نيستند.

اسلاید 246: 24618- 6 سياستهاي توسعهنظريه هاي جديد در ارتباط با سياستهاي توسعه بر عواملزير تأكيد دارند:1- اجتناب از حمايت شديد از توليد كنندگان داخلي2- ايجاد شرايط رقابت در بازارهاي جهاني براي افزايش كارايي3- نرخ ارز شناور و عدم كنترلهاي نا به جاي دولت4- ايجاد تسهيلات به منظور مشاركت بيشتر بخش خصوصي در اقتصاد

اسلاید 247: 24718- 7 اقدامات براي كشورهاي كمتر توسعه يافتهكشورهاي بيشتر توسعه يافته مي توانند اقداماتي راجهت كمك به كشورهاي كمتر توسعه يافته انجامدهند از جمله:1- انتقال تكنولوژي2- كمك مستقيم3- آموزش و تربيت نيروي انساني

اسلاید 248: 2481- انتقال تكنولوژي انتقال تكنولوژي موجب افزايش بهره وري و به تبع آن افزايش توليد مي شود.

اسلاید 249: 2492- كمك مستقيم در كوتاه مدت كمك مستقيم در قالب مواد غذايي ، دارو، پرداختهاي انتقالي ، سرمايه و حتي كالاهي مصرفي مي تواند اقدامي مثبت در جهت توسع باشد. در بلند مدت اين اقدامات موجب افزايش نرخ رشد جمعيت اين كشورها مي شود و خود اين امر مشكلات اين كشورها را بيشتر مي كند.

اسلاید 250: 2503- آموزش و تربيت نيروي انساني حتي اگر تكنولوژي مناسب وجود داشته باشد فقدان نيروي ماهر و متخصص باعث مي شود تا از تكنولوژي درست بهره برداري نشود. البته آين آموزشها بايد با نيازها و شرايط اين كشورها سازگار باشد.

اسلاید 251: 251پايان فصل هجدهم

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید