صفحه 1:
لجن رنگ صنابع خودروسازی
تهیه کننده:
مهندس مقصود امیرپور
دانشجوى سال آخر دكتراى تخصصى (1,00/)) مهندسى محيط زيست
ص2
صفحه 2:
۲
در دنیا
کارخانه Caterpillar تولید کننده ماشین آلات سنگین و کامیون .لجن رنگ را طی مراحل
خاصی تبدیل به رنگ با کیفیت بالا می کند.
کارخانه 261 نیز که تولید کننده کامیون می باشد , یک سیستم بازیافت رنگ, که کاهش
چشمگیری در مصرف آب و مواد شیمیایی را موجب می شود به کار گرفته است.
همچنین شرکت های اتومبیل سازی مانند ۵۲۵و ۲۷5۱6۲) نیز در اين زمینه فعالیت های
چشمگیر و قابل توجهی داشته اند.
Ol gf oe
در ایران در شرکت اتومییل سازی ساییا بر روی لجن رنگ يايه آب تحقیق صورت
لجن رنگ د ی اکسید تیتانیوم استخراج شده است.
صفحه 3:
فرآبند تولید بدنه اتومبیل در صنعت خوذروسازی
تست سس تست
es 7 مواد خام اولیه
سنگ زنی چوشکاری پرس ۲
رنگ کاری
ary gees 1 ۲ || رتگ کاری با
زمینه با فریند | | درزگیری با | | پوشش اپوکسی | | شتتوپاتنر || رنگ کاری
دفع الكتريكى | || سيلر وخمير در
صافکاری و os
کنترل کیفیت کوره رین دی
ae بدنهآماده
صفحه 4:
عملیات تولید فاضلابهای صنعتی در کارخانه سواری سازی
سس سس
* مراحل جربى كير اول و دوم: مواد مصرفى در اين قسمت شامل سود. فسفات سديم (804 1033) فسفات
دى سديم (84804 8032). بيرو فسفات سدیم (04 ۳2 ۸132) کربنات سديم و دترجنت مىباشد.
در مخزن چربی گیر اول. غلظت سود. و در چربی گیر دوم. غلظت دترجنت بیشتر میباشد. اين قسمت دارای
اضلاب ناپیوسته بصورت یودیک هفتگی میباشد (اگر تولید بالا رود. تخلیه هفتكى دو بار).
> ۲- آبکشی بعد از چربی گیر دوم: که با استفاده از آب معمولی صورت گرفته و دارای فاضلاب پیوسته میباشد.
۳- مرحله فسفاته کاری : مواد مصرفی در اين مرحله شامل فسفات روی .سود و نیتریت سدیم می باشدروش کار
به طریقه اسپری کردن بوده و دارای فاضلاب ناپیوسته میباشد.
* ۴- مرحله آبکشی بعد از فسفاته کاری؛ که با آب معمولی و
فاضلاب پیوسته میباشد.
۳ ۵- رنگ الکترو فوروز (آستراول): در کارخانه سواریسازی. در مرحله اول و آستراول از رنگ الکترو فورز استفاده
میشود و دارای فاضلاب ناپیوسته میباشد.
آب بدون یون, بدنه خودرو شسته شده و دارای
۶- رنگ آستردوم: عمل رنگ زنی به طریقه اسپری انجام میشود و دارای فاضلاب ناپیوسته میباشد.
* ۷- پوستاب زنی سطح بدنه با آب معمولی: که دارای فاضلاب پیوسته میباشد.
۳ ۸- رنگ اصلی: طریقه عمل بصورت اسپری بوده و فاضلاب تولیدی بصورت
-٩ قیرپاشی سطح زيرين بدنه: كه دارای فاضلاب ناپیوسته مىباشد.
وسته میباشد.
صفحه 5:
مراحل رنک کاری در کارخانه = روسازی
چربی گیری اوله و دوم:
بعد از اتمام عملیات صافکاری, جهت آماده سازی سطح رنگ کاری لازم است که اتومبیل از
هر گونه چربی و برادههای آهن زدوده شود. این عملیات توسط چربی گیرها در اولین مرحله از
فرآیند نقاشی صورت میگیرد. مواد چربی گیرمورد استفاده در این قسمت. سیلیکات و کربنات
سدیم و صابون ) ([ا۷36/ و سود ) ((ا 360 ۷/ میباشد. که اولی برای مرحله اوله و
دومی برای چربی گیری مرحله دوم استفاده میشود.
ابتدا ماده چربی گیر مورد استفاده در این قسمت که در بستههای مخصوصی قرار دارند در
منبعهای مخصوصی به گنجایش تقریبی ۱۰۰۰ لیتر حل میشوند سپس این محلول توسط یک
پمپ به داخل کابینهای محصور که اتومبیل در داخل آن قرار دارد پاشیده میشود. محلول
چربی گیر اضافی توسط سینیهایی جمع آوری شده و دوباره به منبع باز گردانده میشود. دمای
ماده جرب كير 50 - 070 6 و زمان پاشیدن بسته به مقدار ویسکوزیته محلول از یک تا
سه دقيقه طول مى كشد.
صفحه 6:
& مره
* بعد از خروج بدنهها از قسمت چربی گیری به علت وجود مواد قلیائی ناشی از
مواد جربى كير بر روی بدنهها توسط آب صنعتی طی دو مرحله شستشو
میشود. در مرحله اول آب را توسط دو پمپ با نازلها فرستاده و بر روی سطح
بدنه ماشینها میپاشند و در حین این عمل مرتبا آب مورد لزوم به مخزن
افزوده میشود. در این مرحله. زمان پاشیدن ۶۰ - ۳۰ ثانیه و دمای آب زیر
C 060 میباشد.
* در مرحله دوم آب مستقیما از شبکه آبرسانی توسط نازلی بر روی سطح ماشین
پاشیده میشود که در اين مرحله نیز زمان پاشیدن ۶۰ - ۳۰ ثانیه و دمای آب
C 035 میباشد.
صفحه 7:
فسفات كارى
” اين عمليات كه روش انجام آن مانند عمليات جربى كيرى استء بدو منظور
صورت مى كيرد:
* الف ايجاد مقاومت در مقابل خورند كى.
۳ ب -انتقال بلورهای فسفات روی در نتیجه افزایش سطح رنگ گیری فسفات
روی تحت نام اختصاری 101 80۲۱0/6۲/ میباشد که با سه ماده
افزودنی به نامهای اسید فسفریک ) (101 / پنتا کلرور فسفر و نیتریت
سدیم 1011 /. مخلوط میگردد. ساخت ۱۰۰۰ لیتر از محلول فوق نیاز به
1 9 از ماده 1011/ و 8/0 63 از ماده 101 دارد غلظت
این مواد در روز چندین بار توسط هیدرو کسید سدیم ۱/۰ نرمال و معرف فنل
فتالئین تیتر (اندازه گیری) میشود.
صفحه 8:
شتشو با آب مقطر
* بعد از عملیات فسفات کاری. بمنظور کاهش هدایت الکتریکی بدنه اتومبیل
لازم است میزان فسفات سطح بدنه به حدی برسد که در حوضچه الکتروفورز
باعث رسوب بیش از حد رنگ روی ماشین نشود لذا بعد از عملیات فسفای
کاری. سطوح و بدنه اتومبیل با آب مقطر شسته میشود تا هدلیت ن رابه حد
مطلوب حوضچه رنگ برسانند. البته طریقه شستشو نیز مانند روشهای
چربی گیر و فسفات است
صفحه 9:
حوض الکتروفورز
* در این مرحله بعد از تعویض تسمه نقاله ماشینها آماده ورود به حوضچه رنگ میشوند رنگ
دهی در این حوضچه بصورت الکتریکی انجام میپذیرد. این رنگ دهی براساس نشت لایههای
رنگ بر روی سطوح فلزی غوطهور شده در حوضچههائی که حاوی آب و رنگ است. تحت
ثیر جریان الکتریکی میباشد. در اين رنگ دهی بدنه سطوحی که قرار است رنگ زده شوند
نقش قطب مثبت (آند) و رنگ نقش قطب منفی (کاتد) را ایفا مینماید. بعد از عمل اکسایش و
کاهش که در حوضچه صورت میپذیرد یونهای مثبت موجود در محلولء افزایش مییابد. لذا
برای کاهش یونهای مثبت موجود در محلوله از دستگاهی به نام اولترا فیلتر که اختصاراً ۴(
نامیده میشود استفاده میکنند. البته روش دوم برای کاهش یونهای مثبت موجود. افزودن
مقداری رنگ (بسته به نیاز) است که با اين عمل یونهای منفی موجود در محلول اضافه شده و
اثر یونهای مثبت اضافی را خنثی مینماید. میزان هدایت یونی رنگ داخل حوضچه نباید از
۲۰ باشد و ۳۱ آن بین ۴/۷ - ۲/۷ در نظر گرفته میشود.
صفحه 10:
Ke گیری
* در این عمل اضافههای آب نشسته شده روی بدنه گرفته میشود و
کابلهای برق از ماشین جدا گشته و ماشین آماده ورود به کوره
مى كردد.
* -باک بندی:
در این مرحله باک بنزین توسط خمیر چسبهای آماده شده به
ماشین متصل میگردد.
.
۳ - چسب زنی و درزگیری:
* در این مرحله توسط خمیر چسبهائی: محلهای درز شيشه: کف
بدنه. صندوق عقب. گلگیرها درزگیری میشود
صفحه 11:
كت ١ ستر
رنگ آستر که توسط پیستوله روی بدنه ماشین پاشیده میشود. ورقه فلزی بدنه ماشين را در
برابر خورندگی محافظت مینماید. همچنین بدنه اتومبیل را برای پوشش بهتر در اطاق رنگ
اصلی آماده میسازد اطاق رنگ آستر دارای چهار فن دمنده و ۲ فن مکنده در کف اطاق
میباشد. مخزن آبی در زیر زمین قرار دارد که توسط دو پمپ جریان ّبی را در مسیر کانللی
در زیر سالن رنگ آستر به جریان میاندازد. توسط جریان فنهاء ذرات رنگ روی سطح آب
نشسته و به مخزن آن در زیر زمین هدایت میگردد که در آنجا با آلب شستشو مخلوط
میشود. این مخزن هرچند وقت یکبار تخلیه و رسوبات آن لایروبی میگردد.
* ضمناً فشار هوا در سالن میبایست کمی ار هوای محیط خارج باشد تا جریان هوا از
منافذ. درب و دیوار هميشه به سمت خارج هدایت گردد. چنانچه عکس این جریان انجام
شود. در عین مجهز بودن سیستم به دستگاه تهویه. ذرات گرد و غبار از منافذ نفوذ کرده. هوای
داخل سالن را آلوده مینماید. برای ایمنی بیشتر. لازم است. بدنه سالن از جتس مواد نسوز و
زوایای آن میبایست گرد باشد تا ذرات در آنجا تجمع نکرده و پاک کردنش آسان باشد.
صفحه 12:
تمیز کاری
* - در هر فرایند رنگ آمیزی. موفقیت و بازده نهلئی به دقت عملیات
تمیز کاری و آمادهسازی سطح فلز بستگی دارد. اگر سطح فلز قبل
از رنگ شدن تمیز نشده باشد. دوام و خاصیت ضد خورند گی آن
بطور جدی به مخاطره میافتد و دوام و خاصیت ضد خورندگی را از
دست میدهد. عملیات تمیز کاری شامل صافکاری. سمبادهزنی؛
بتانه کاری میباشد. که ماده مصرفی در بتانه کاری, نیتر و سلولز؛
اكسيد آهن, نرم کننده و اکسیدروی میباشد.
ص2
صفحه 13:
پوستاب زنی
ee
* - بدنه ماشین قبل از ورود به سالن رتك اصلى از هر كونه نقصى
زدوده شود در عمليات يوستات زنى كه با دست و آب صورت
مى كيرد با سمبادههاى مخصوصى سطح و بدنه ماشين از هر كونه
خش و زبری زدوده میگردد.
> - سالن رنگ اصلی:
* در این سالن عملیاتی نظیر رنگ آستر انجام میپذیرد کیفیت و
روش و نوع عملیات مشابه میباشد تنها نوع رنگ در اینجا متفاوت
میباشد.
صفحه 14:
دیاکرام فر آیندعملیات در سالن رنک
2777
ملیلرکاری: وش هس
رلك ۳ سس ۲
كي
صفحه 15:
فلوچارت سالن رنک شماره ۲ شركت سایپا
ee
ae Neto Dye sas a £0 Pr
aes
كيره جعت كن Ia A Se 7
لياف زیر ای ee eee
۵ |
بسب وفع ايرلفات يدنه | پاش رتك كورء رقع
صفحه 16:
پررسی کلی پارامترهای آلاینده فاضلایهای صنعت خودرو
* بطور كلى باتوجه به بررسيهاى داخل كارخانه. مصرف مواد ٠ و عمليات توليد و نيز دستهبندى
کارخانه. میتوان پارامترهای اصلی آلاینده فاضلابهای مختلف صنعت خودرو را که اهمیت خاصی در
طراحی سیستم تصفیه فاضلاب و واحدهای آن دارند به ترتیب ذیل ذکر کرد:
* - روغن و كريس و مواد شناور
- مواد معلق و کلوئیدی و کدورت
- 00 و 800 متناظر با آن (بطور کلی مواد آلی محلول)
فلزات سنگین (مانند روی. کروم و-
تركيبات سمى با اولویت درجه اول. مانند تری کلرواتیلن
ت رکیبات معدنی. مانند فسفاتها و نیتراتها
- دتره
گاهی تر کیپات سیانوردار
۳ ۰6۳۸ پارلمترهائیرا که در تسخلیه فاضاهایصنعتخودرو بسه محیط زیستمرلقبو پایش
میشوند چنینذکر کرده لست
BOD, COD, TS, SS, 0&G, Cr, Ni, Fe,zn, pb, Tin, Cd, Cl, 4, <
NH3, NO3, P, Phenols.
صفحه 17:
پروسههای مختلفی که در آنها فاضلاب دیده میشود
- چربی زدایی (شستن چربی و گریس روی بدنه به وسیلة مواد نفتی) عملیات شستشو به صورت دستی و
فاضلاب تولیدی ناپیوسته است.
*مرحلة چربی گیری اول و دوم. چربی گیری معدنی: مواد فسفاته در اين مرحله مورد استفاده قرار میگیرد
که به صورت خود کار از مخازه چربی گیر در آن نسبت به فسفاتر بیشتر است و در
إن شمارة دو كه درصد فسفات از جربى كير اضلاب این قسمت
نابيوسته است.
*- مرحلة آبكشى كه با آب معمولى انجام مىشود و فاضلاب بيوسته دارد.
*- مرحلة شستشوى با اسيد كروميك كه داراى فاضلاب نابيوسته است.
*- مرحلة شستشوى با آب مقطر كه مرحلة نهايى عمليات شستشو مىباشد كه فاضلاب بيوسته دارد.
*- مرحلة غير ياشى زير بدنه که فاضلاب ناپیوسته دارد.
است. روی بدنه پاشیده میشود.
*- مرحلة آستر پاشی که به صورت اسپری و دستی صورت میگیرد و دارای فاضلاب
پوستاب زنی سطح بدنه با آب معمولی که تقریباً دارای فاضلاب پیوسته است.
*- رنگ اصلی که به صورت اسپری و دستی بوده و فاضلاب تولیدی آن ناپیوسته است.
*- فاضلاب ناشی از سرویسهای خودرو که قاضلاب ناپیوسته دارند و فاضلاب آنها شامل موادی همچون
روغن. كريس: دترجنتهاء جامدات معلق و.. میباشد.
صفحه 18:
فلز ات سنکین موجوذ در فاضلاب صنعت خودرو
پارلمترهلئیرا که در تخلیه ف اضالهایصنعتخودرو بسه محیط زیستمرلقبتو پایش
ميشوند جنيزذكر كرده لست
BOD, COD, TS, SS, O & G, Cr. Ni. Fe, Zn, Pb, Tin, Cd,
cl
S04, NH3, NO3 P, Phenols
کتاب راهنمای آب نالکونیزفاکتورهای عمده و اصلی فاضلاب خودرو را چنین ذکر کرده است: *
SS, PH, O & G, Set.s- BOD, COD, org - surf ~
صفحه 19:
روشهای فیزیکی حذف رنک
* در فرآیند جذب رنگ از جاذبهای زیر میتوان استفاده نمود:
* 0 کربن فعال
۴ لآ پیت(مواد آلى پوسیده شده)
۳ کیتوزان
* [ خنثیسازی فاضلاب رنگرزی از طریق دمیدن گازها و بیرنگ
كردن آن با خاکستر
۳ فرآیند غشائی
صفحه 20:
روشهای شیمیایی حذف رنگ
ee
" یکی از مهمترین روشهای شیمیایی حذف رنگ انجام اکسیداسیون
میباشد. روش اکسیداسیون را میتوان در دو زیر مجموعه تقسیم
بندی نمود:
ص2
صفحه 21:
استفاده 1 ا کسید _کنندهها
* امهمترین اکسید کنندههای مصرفی در حذف رنگ پشرح زیر میباشد
* آب اکسیژنه
۴ لاازن
هیپوکلریت سدیم
] پرتو فرابنفش
۳ لا اشعه US
[ اکسیداسیون الکتروشیمیایی
[]معرف فنتون
© دی اکسید کلر
ب) اکسیداسیون نوری
* ] آب اکسیژنه با پرتو فرابنفش
ازن با پرتو فرابنفش
۲ لآ ازن با گاما
صفحه 22:
مواد _- جود در رنک
7 رنكدانه ها (بيكمانها ):شامل سنك معدن دى اكسيد
تیتانیوم. کربنات کلسیم .اکسید آهن .کرومات روی.سولفات باریم
مى باشد.
* رزینها برزینهای آلی که پوشش رنگ را میسازند شامل اپوکسی
استر,ملامین فرم آلدئید ,پلی استر .بنزو گوانومین فرمآلدئید
اپوکسی رزین .ایزوسیانات
7 حلالها:زایلن .بوتانول .بوتیل کاربیتول .الکل حلالهای آروماتیک
آلیفاتیک آلکیدهای محلول در آب
مواد کمکی:شامل عوامل ضد رسوب ,عوامل ضد رطوبت و...
ص2
صفحه 23:
انوا رنک های مصرفی صنایع خودروسازی
* رنگ های پایه آب
* _ از معلق کردن رنگدانه ها در آب مخلوط با یک چسب محلول در آب تهیه می
شوند و نسبت به رنگ پایه حلال از در معرض قرارگیری تکنسین سالن رنگ با
حلال های مختلف همچون زایلن,تولوئن, استون و ایزوپروپانول و بوتیل استات می
کاهد
* رنگ های پایه حلال
* عمدتا از معلق كردن رنگدانه ها در تیفر, روغن و دیگر حلال هاء تهیه می شوند.
رنگ های پایه حلالی و متالیک. حاوی رزین های اسیدی می باشند.وقتی سیستم
رنگ پایه حلال استفاده می شود. فاکتورهای در معرض قرار گیری با حلال ها
سه براپر بیشتر از زمانی است که از سیستم رنگ پایه آب استفاده می گردد.
اهمیت رابطه بین غلظت تولوئن در هوای سالن رنگ و غلظت آن در خون
تکنسین موجود در سالن رنگ. استفاده از اين سیستم را کاهش می دهد
صفحه 24:
ن رنک
آنچه به عنوان لجن رنگ نامیده میشود ناشی از همان میزان رنگی
است که به هنگام پاشش به هدر میرود (0۷6۲5۳۲3۷).اين
میزان بسته به نوع پا شش (دستی .اتوماتیک ,بادی و پنوماتیک ...)
متفاوت است.
٠“ لجن رنگ ترکیب بسیار پیچیده ای است که معمولا حاوی رزین
Gla پلیمری پخت نشده. رنگدانه هاء عوامل پخت. فعال کننده های
سطحی, آب, حلال ها و ساير اجزا می باشد
ص2
صفحه 25:
لجن رنک پایه حلال تولید شده در صنایع خوذروسازی
ب۹ب۰ب 0
7 به علت دارا بودن فلزات سنگین و حلالهایی نظیر تولوئن دارای آلودگی بالاست.
7 دفع صحیح آن با مشکلات زیادی روبروست.
7 اين لجن موجب آلودگی خاک وآب ميشود.
7 وبه محصولات کشاورزی و انسان صدمه میزند.
7 در صورت امکان می توان از آن مواد ارزشمند استخراج نمود.
صفحه 26:
چگونگی تشکیل لجن رنگ در سالن رنگ
< فرآیند شستشوی هوا با آب و تولید لجن
* در سالن های رنگ جهت کنترل رنگ از آبشارهای تعبیه شده در
کف کابین ها استفاده می شود. بدین صورت که هوا با فشار بالا به
صورت عمودی رنگ موجود در فضای کابین های پاشش را با خود
در آب درون کف کابین حمل می کند و فرآیند شستشوی هوا و
رنگ در آب انجام می شود.
ص2
صفحه 27:
sel رلك لكرواناتيك
Ay
رنگ پاشبده شده eq
رنگ پاشیده شده + آب ۱
—
a
رنگ وآب زائد
صفحه 28:
* پساب حاصل توسط کانالی که از کابین آستر تا رنگ ادامه دارد.
وارد آبشار مخروطی شکل می گردد. پس از افزودن مواد واترواش
رنگ از آب جدا می شود.
۳ پساب خروجی در حین عبور از کانال واترواش در معرض توری
های جداسازی قرار می گیرد . آب از توری ها عبور کرده و وارد
حوضچه جمع آوری آب می شود . لجن يشت تورى ها باقى مى
ماند
* لجن باقی مانده در پشت توری ها با استفاده از لجن کش به دو
تسمه نقاله منتقل می شود. در نهایت لجن در دو مخزن ذخيره لجن
آستر و لجن رنگ جمع آوری می شود
كت
صفحه 29:
لجن تولیدی شرکت سایا
* در حال حاضر این لجن به روش های نامتعارف دفع می شود. حجم
تولید لجن شرکت سایپا (طبق گزارش کارشناسان سالن رنگ) و
پرسش از پیمانکار مربوطه که وظیفه حمل لجن رنگ به خارج از
صنعت و دفع آن را بر عهده دارد.۷ الی ۱۰ تن در روز می
باشد.شر کت سایپا لجن تولیدی را به پیمانکار تحویل می دهد و
توسط پیمانکار به محل دفن حمل می شود.
ص2
صفحه 30:
مواد مصرفی در فرآیند شستشوی هوا با آب
* برای رنگ کردن حدود ۸۰۰ بدنه در روز حدود ۰-۷۹۰۰ ۱۷۲۰۰
لیتر رنگ استفاده می شود که میزان مواد واترواش لازم براى اين
مقدار رنگ. بطور تقریبی روزانه ۵/۱ تن است. واترواش ها به عنوان
کياکابین شناخته شده اند و شامل لخته کننده ضد کف تنظیم کننده
0۷و شناورساز می باشد.
* مواد مصرفی واترواش طبق اظهار نظر کارشناسان سالن رنگ شامل
سود. سولفات آلومينیم. کلراید آهن, پلی آلومینیم کلراید می باشد /
صفحه 31:
مواد موجود در لجن “Sy
* اكسيدهاى فلزى از جمله تركيبات غالب موجود در لجن رنك مى باشند. لجن رنك به طور نمونه شامل
رزین های پلیمری, رنگدانه هاء مواد شيميايى و ديكر تركيبات به علاوه آب و حلال هاي آلى مى باشد. با
توجه به آزمايشات صورت كرفته . مشخص شده است كه اين فلزات اكثرا اكسيدهاى فلزا
مى باشند. لجن رنك بدليل دارا بودن فلزات سنكين و مواد خطرناك : باعث آلودكى خاى و آب هاى
زیرزمینی می شود. .]2007 [Environmental report,
در راهنمای منع آلودگی ناشی از صنایع رنگ آژانس حفاظت از محیط زیست ۱. لجن رنگ باقیمانده.
حاوی حلال ها و فلزات سنگین همچون نقره. سرب و کروم می باشد. طبق قانون حفاظت منبع و
بازیافت ۰۲ پیمان ۴002 شامل حلال های هالوژنه و 6003 حلال های غیر هالوژنه مثل استون و
زایلن و ۴004 مانند کروزل و اسید کروزلیک و نیتروبنزن و یا ۴005 حلال های غیر هالوژنه تولوئن.
متیل اتیل کتون و بنزن باشند. دارای ممنوعیت دفن می باشن
صفحه 32:
٠ ۵ ۵ of ونکت
7 رنگدانه ها
7 رزینهای پلیمری
7 آب و حلالهای آلی شامل حلالهای هالوژنه و غیر هالوژنه
ص2
> اكسيدهاى فلزات سنكين
صفحه 33:
ميزان و درصد رطوبت لجن رنکت
* در مراحل رنگ کاری دو نوع لجن تولید می شود:
god” مربوط به آستری و رنگ رویه که از ماهیت یکسانی بر
خوردارند.
* لجن مربوط به مرحله ورنی ( کیلر).
لجن رنگ نهایی که از کارخانه خارج می شود. مخلوطی از این دو نوع
لجن مى باشد
صفحه 34:
ao
ميزان رطوبت و ماده خشک لجر رنکت
کمیت اندازه گیری شده
وزن لجن قبل از خشک شدن(گرم)
وزن ماده خشک (گرم)
میزان رطوبت (گره
درصد رطویت
درصد ماده خشک
لجن آستری
rr
VAT
۶
ase
(۴۰۷۸
ورنی
ar
۶۳۶
TAPE
لجن مخلوط
مع
wae
Friar
7۷۰۴۵
7۳۹/۳۵
صفحه 35:
جدول تست آثالیز عنصری 258۳ لجن رنک پایه حلال
Intensity | Concentration Analyze
17 %10/1wt Na20
44 %0/52wt MgO
185/6 %6/16wt Al203
166/7 %2/46wt 502
31/1 %0/18wt P205
77319 %2/63wt 503
23/1 %0/12wt cl
76 400ppm K20
%1/20wt CaO اام
صفحه 36:
ادامه جدول تست آنالیز عنصری ۲(لجن رنک پابه حلال
اك ERP
Analyze
02
Cr203
Fe203
Cu20
Zn
50
2202
PbO
BaO
Concentration
%18/3 7wt
%2/34wt
%2/31wt
500ppm
700ppm
550ppm
%0/13 wt
Intensity
22068/8
871/1
1345/7
22/2
43/9
14716
3752
664/5 %0/91wt
%1/O01wt
صفحه 37:
ت رکیبات لجن رن پایه حلال حرارت دیده شده تا دمای 2۷۱ درجه سانتیگراد
ee
در صد ترکیبات
موجود
1/34%
27/33%
3/31%
0/10%
1/32%
0/50%
فرمول شیمیائی
ترکیبات
502
112
3
MgO
Fe203
Na20
ترکیبات موجود در
لجن رنگ
دی اکسید سیلسیم
دی اکسید تیتانیوم
اکسید آلومینیوم
اکسید منیزیم
اکسید آهن
اکسید سدیم j
صفحه 38:
fall گس oS» با به حلاز ات دس تدای ۷۱ درجه سانتیگراد
در صد ترکیبات
موجود
%1/07
2/32%
0/01%
%0/001
0/660%
1/38%
فرمول شیمیائی
ترکیبات
CaO
BaO
K20
MnO
P205
ترکیبات موجود در
لجن رنگ
اکسید کلسیم
اکسید باریم
اکسید پتاسیم
اکسید منگنز
اکسید فسفر
صفحه 39:
ت رکیبات لجن رن پایه حلال حرارت دیده شده تا دمای ۵٩ درجه سانتیگراد
در صد ترکیبات
موجود
1/41%
30/28%
3/01%
0/08%
1/39%
0/39%
ترکیبات
502
02
Al203
MgO
Fe203
Na20
تركيبات موكوة
در لجن رنگ
دی اکسید
دی اکسید
تیتانیوم
اکسید آلومینیوم
اکسید منیزیم
اکسی د آهن =
صفحه 40:
دمای 9٩1 درحه سانتیگراد
در صد ترکیبات
موجود
1/02%
2/24%
0/01%
0/001%
0/104%
1/31%
P205
503
ترکیبات موجود در
لجن رة
اكسيد كلسيم
اكسيد باريم
اكسيد يتاسيم
اكسيد منكنز
تري اکسید i
صفحه 41:
ركيبات
لجن رن پایه حلال حرارت دیده شده تا دمای ۷۲۷ درجه سانتیگراد
در صد ترکیبات
موجود
2/27%
65/31%
5/10%
0/16%
1/81%
0/75%
502
112
3م
MgO
Fe203
Na20
ترکیبات موجود در
لجن رز
دی اکسید
دی اکسید تیتانیوم
اکسید آلومینیوم
اکسید منیزیم
صفحه 42:
آدامه ت رکیبات لجن رنک پایه حلال حرارت دیده شده تا دمای ۷۱۷ درجه سانتیگراد
در صد ترکیبات
موجود
1/30%
2/33%
0/02%
0/001%
0/136%
1/31%
فرمول شیمیائی
ترکیبات
CaO
BaO
K20
MnO
P205
ترکیبات موجود
در لجن رنگ
اکسید کلسیم
اکسید باریم
اکسید پتاسیم
اکسید منگنز
اکسید فسفر
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
اج رنک باه
صرکت تارکان زیسست ازصا
مات مهتدسى مصيط زيست
Pore rsrsr ey
SSS Fe EO ee oe cae es GT
جاح oe = aoa
ata 1 روش تموية #تكاري
Sa cca سس
Tatoos tates
ضرعت تدرگان ویست آوب
آژمایشگاه معتمد سازمات حفاظت و محيط ريست
ص
aa
preps
3-3
فلت تريس و معدم مورت ودر
صفحه 46:
روش ها و تجهیزات حدف لجن
دسس مد
* سیستم های 5106-0۲3۴۴ :
* روش معمول حذف لجن از گذشته در اطاقک های کوچکتر, روش کفروبی بوده است.
قسمت عمده رنگ های پایه حلال در صورتی که تصفیه نشده باشند. شناور می شوند.
روش های پایه کاستیک در بخش هایی که مواد به حالت شناور و پیوسته هستند . اثر
بخش است بخصوص در مواقعی که نیاز به شناور سازی باشد . بنابراین در بسیاری از
موارد. در اتاقکهای کوچک. از روش کفروبی برای جمع آوری مواد شناور استفاده می
با ابداع روش تصفیه پلیمرهای رنگ , استفاده از روش کفروبی به صورت دستی و به
صورت مداوم لازم نیست. حذف این فر آیند مقدار زیادی از فعالیت روزانه را کاهش
داده و به دنبال آن هزینه ها کم می شود. در سیستم های 51016-0۲3۴6 استفاده از
چسب زدایی رنگ پلیمری باعث معلق ماندن رنگ می شود. همچنین موجب حالت
آشفتگی شده و همین رویداد باعث انعقاد و شناورسازی در یک سیستم پیوسته می
شود
صفحه 47:
سيستم فيلتراسيون خلاء تر
سيستم شامل يك سيلندر استوانه اى مشتمل بر كيسه يارجه اى يا فيلترهاى
ضخيم ديكر است. لجن شناور و مقدارى آب از قسمت بالاى مخزن اطاقى تخليه
می شوند. لجن رنگ باید در فیلترها جمع شوند. در این زمان. پمپ آب از
قسمت gel سیلندر به داخل اطاقک اتفاق میافتد. اين روش می تواند برای لجن
باقی مانده در کف کابین رنگ هم استفاده شود . البته منوط به لين مى باشد که
لجن رنگ کاملا چسب زدایی شده باشد.
صفحه 48:
* روش دیگری برای حذف لجن به صورت یک دوره زمانی استفاده از تانکی با
سرریز کناری است. یک سرریز کوچک به یک طرف از مخزن اطاقک جوش
داده می شود که اجازه می دهد مواد از اطاقک سرریز شده و به یک مخزن
فیلتراسیون برای آبگیری پمپ شوند.
>
صفحه 49:
معمولاً به صورت آرام عمل كرده ميزان عملکرد آنها محدود می باشد و به اين
علت. استفاده از آنها فقط در مواردى كه ميزان لجن يا آب كم باشد مفيد
است .فيلتر های خلاء نظير فيلترهايى كه با خاك دياتومه كار مى كنند در
حذف رزين از رنكها موثر مى باشد. ولى اين مواد بايد به كل حجم فاضلاب
اضافه شوند . زیرا این مواد حذف كننده بايد در كل فاضلاب حضور داشته
باشند.
صفحه 50:
روش های سانتریفیوژی
ee
برای حذف يا آبگیری لجن از مواردی است که برای خریداری. گران
محسوب می شوند و در مقایسه با روش کفروبی و فیلتراسیون از نظر هزینه
های اجراتی گران محسوب می شوند. دو نوع بسیار معمول از جداکننده های
سانتریفیوژی . هیدروسیکلون ها و گریز از مرکزها هستند.
صفحه 51:
نج eS» تحت
بازل:
Tos
RCRA
كروه لجن هاى غير آلى
صفحه 52:
بازيافت جر رك
در حال حاضر تكنولوزى رايج دفع عبارتند از:
* سوزاندن, تصفيه فيزيكى يا شيميايى و جامد سازى
با اين حال محصول نهايى اين روش ها معمولا دفن مى
شود.
* لذا به دلیل پتانسیل آلایندگی لجن رنگ و تناژ بالای
تولیدی روزانه اي که اين ماده دارد.
ol, cul wo 9 هایی را به منظور استفاده مجدد از اين
ماده به کار گرفت.
صفحه 53:
بازيافت لجن رتك
Sx gel calle day >
* امروزه این لجن ها به عنوان ضایعات سمی شناخته
شده اند و دفن آنها بسیار گران بوده و از نظر زیست
محیطی محدودیت دارند .
لجن رنگ که حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد
خطرناک نظیر فلزات سنگین, حلالها و مواد دیگر
است می توانند چاه ها, چشمه ها و سایر منابع آب را
آلوده کنند .
صفحه 54:
روشهای مختلف بازیابی لجن رنگ تولیدی در صنایع خودرو سازی
ل تهیه پرکن و درزگیر از لجن رنگ
درز گیر قابل پخت در اثر حرارت
7 درز گیر حساس به فشار
درزكير آب بندي
2 درزگیر قابل رنگ اتومبیل
2 درز گیر زیر بدنه اتومبیل
ل چسب بدنه اتومبیل
7 پلاستيك انعطاف پذیر 0۷
ل لاستيك بوتیل پخته شده
ل تهيه مواد ساختماني
3 بيروليز لجن رنك به مواد مفيد
7 تهیه رنگ از لجن رنگ
ل توليد مواد پلاستيكي از لجن رنگ >
صفحه 55:
دفع نهایی لجن
روش های دفع نهایی لجن را می توان به دو دسته روش های سودمند و غیر سودمند
تقسیم بندی نمود.روش های دفع سودمند نظیر کاربرد لجن در زمین,توزیع و فروش و
جامد سازى شيميايى: شیوه هایی هستند که در آنها ضمن دفع لجن از خصوصیات ارزنده
آن به نحو مطلوبی برای اصلاح بافت خاک بهره گیری می شود. در روش های دفع
غير سودمند نظير دفن لجن در زمين و درياها و ذخیره سازی در استخرهای ذخیره تنها
دفع لجن به صورت بهداشتى مورد نظر قرار دارد.
* مقررات جدید کنترل آلودگی آب ها دفن لجن در دریاها و اقیانوس ها را ممنوع کرده
است . از اين رو اين روش در آمریکا و کشورهای اروپایی از جمع روش های دفع نهایی
لجن حذف گردیده است
صفحه 56:
پيشنهادات
* برای کاهش آلودگی خاک و نهایتا آب های زیر زمینی کاربردی شدن
فرآیندهای بازیابی لجن رنگ در صنایع خودرو سازی BSE
هی شود.
* عمل آوری و آماده سازی لجن بدون آن که توسط سیستم آبگیری
اولیه آبگیری شده باشد بسیار دشوار است و نیاز به et زمان و
انرى برای خشک کردن آن است . بهتر است در صورت ور
شدن این روش لجن رنگ در ابتدا توسط دستگاهی همچون
فیلتر پرس آبگیری شود.