لجن رنگ صنایع خودروسازی
اسلاید 1: موضوع :لجن رنگ صنايع خودروسازي تهیه کننده: مهندس مقصود امیرپوردانشجوی سال آخر دکترای تخصصی (PHD) مهندسی محیط زیست
اسلاید 2: در دنياکارخانه Caterpillar توليد کننده ماشين آلات سنگين و کاميون ،لجن رنگ را طی مراحل خاصی تبديل به رنگ با کيفيت بالا می كند.کارخانه Mack نيز که توليد کننده کاميون می باشد ، يک سيستم بازيافت رنگ،که کاهش چشمگيری در مصرف آب و مواد شيميايی را موجب می شود ،به کار گرفته است.همچنين شرکت های اتومبيل سازی مانند Fordو Crysler نيز در اين زمينه فعاليت های چشمگير و قابل توجهی داشته اند. در ايراندر ايران در شرکت اتومبيل سازی سايپا بر روی لجن رنگ پايه آب تحقيق صورت گرفته و از لجن رنگ د ی اکسيد تيتانيوم استخراج شده است.
اسلاید 3: فرآیند تولید بدنه اتومبیل در صنعت خودروسازیچند مرحلهشستشو سنگ زني جوشكاري پرس مواد خام اوليه رنگ كاري زمينه با فرايند دفع الكتريكي درزگيري با سيلر و خمير چسب پوشش اپوكسي شستشو با تينر رنگ كاري با اسپري كوره صافكاري و بتونهكاري رنگ كاري نهايي كوره كنترل كيفيت تزئينات بدنه آماده
اسلاید 4: مراحل چربي گير اول و دوم: مواد مصرفي در اين قسمت شامل سود، فسفات سديم (Na3 PO4) فسفات دي سديم (Na2 HPO4)، پيرو فسفات سديم (Na2 P2 OH) كربنات سديم و دترجنت ميباشد.در مخزن چربي گير اول، غلظت سود، و در چربي گير دوم، غلظت دترجنت بيشتر ميباشد. اين قسمت داراي فاضلاب ناپيوسته بصورت تخليه پريوديك هفتگي ميباشد (اگر توليد بالا رود، تخليه هفتگي دو بار).2- آبكشي بعد از چربيگير دوم: كه با استفاده از آب معمولي صورت گرفته و داراي فاضلاب پيوسته ميباشد. 3- مرحله فسفاته کاري : مواد مصرفي در اين مرحله شامل فسفات روي ،سود و نيتريت سديم مي باشدروش كار به طريقه اسپري كردن بوده و داراي فاضلاب ناپيوسته ميباشد.4- مرحله آبكشي بعد از فسفاته كاري: كه با آب معمولي و نيز آب بدون يون، بدنه خودرو شسته شده و داراي فاضلاب پيوسته ميباشد.5- رنگ الكترو فوروز (آستراول): در كارخانه سواريسازي، در مرحله اول و آستراول از رنگ الكترو فورز استفاده ميشود و داراي فاضلاب ناپيوسته ميباشد.6- رنگ آستردوم: عمل رنگ زني به طريقه اسپري انجام ميشود و داراي فاضلاب ناپيوسته ميباشد.7- پوستاب زني سطح بدنه با آب معمولي: كه داراي فاضلاب پيوسته ميباشد.8- رنگ اصلي: طريقه عمل بصورت اسپري بوده و فاضلاب توليدي بصورت ناپيوسته ميباشد.9- قيرپاشي سطح زيرين بدنه: كه داراي فاضلاب ناپيوسته ميباشد.عمليات توليد فاضلابهاي صنعتي در كارخانه سواري سازي
اسلاید 5: چربي گيري اول و دوم:بعد از اتمام عمليات صافكاري، جهت آماده سازي سطح رنگ كاري لازم است كه اتومبيل از هرگونه چربي و برادههاي آهن زدوده شود، اين عمليات توسط چربيگيرها در اولين مرحله از فرآيند نقاشي صورت ميگيرد، مواد چربيگيرمورد استفاده در اين قسمت، سيليكات و كربنات سديم و صابون ) (V36U/ و سود ) (V360 U/ ميباشد، كه اولي براي مرحله اول و دومي براي چربيگيري مرحله دوم استفاده ميشود.ابتدا ماده چربيگير مورد استفاده در اين قسمت كه در بستههاي مخصوصي قرار دارند در منبعهاي مخصوصي به گنجايش تقريبي 1000 ليتر حل ميشوند سپس اين محلول توسط يك پمپ به داخل كابينهاي محصور كه اتومبيل در داخل آن قرار دارد پاشيده ميشود. محلول چربيگير اضافي توسط سينيهايي جمعآوري شده و دوباره به منبع بازگردانده ميشود. دماي ماده چربيگير C o70 – 50 و زمان پاشيدن بسته به مقدار ويسكوزيته محلول از يك تا سه دقيقه طول ميكشد.مراحل رنگ كاري در كارخانه خودروسازي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.