لوکوبوزیه
اسلاید 1: Le Corbusierلوکور بوزیه
اسلاید 2: زندگی نامهلوکوربوزیه در لشودفوند (به فرانسوی: La Chaux de Fonds)، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس، در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد. لو کوربوزیه علاقهٔ زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسهٔ هنرهای زیبای محلی بود به آموختن مبانی هنر پرداخت.لوکوربوزیه علاقهٔ زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسهٔ هنرهای زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود، به آموختن مبانی هنر پرداخت.اولین خانههایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند، مانند ویلا فالت (Villa Fallet) ویلا شوآب (Villa Schwob) و ویلا ژان نرت (این خانهٔ آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود). این خانهها یادآور سبک معماری رایج، منطبق بر طبیعت کوههای بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوههای آلپ بودند. لوکوربوزیه دائماً برای فرار از محدودیتهای حاکم در شهرش، به دورتا دور اروپا سفر میکرد. در حدود سال ۱۹۰۷ به پاریس رفت. در آنجا در دفتر یک فرانسوی پیشگام تولید بتن تقویت شده، به نام آگوست پرت (August Perret) کار پیدا کرد.
اسلاید 3: لوکوربوزیه در حدود سال ۱۹۰۷ به پاریس رفت و در آنجا در دفتر دو تن از معروفترین معماران آن دوره یعنی آگوست پره و پیتر بهرنز به مدت چند سال کار کرد. وی در اواخر سال ۱۹۱۱ به بالکان، آسیای صغیر، یونان و رم سفر کرد و نقاشیهای بسیاری از این سفر با خود به همراه آورد.دفترچهای از اسکیسهای او در این مسافرت، حاوی طرحهایی از معبد پارتنون، به خوبی اثبات کنندهٔ تأثیرات ارائه شده در کار بعدی او به نام ورس اون آرکیتکچر (Vers Une Architecture) در سال ۱۹۲۳ بود. او در سال ۱۹۱۶ و در سن ۲۹ سالگی برای همیشه به پاریس نقل مکان کرد و در سال ۱۹۲۰، لقب لوکوربوزیه را که اسم پدربزرگ مادری اش بود به عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد.لوکوربوزیه در طی فعالیت حرفهای خود، استفاده از یکی از شاخصترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساند و کارهای وی مورد تقلید جهانی قرار گرفت.
اسلاید 4: مبانی نظریلوکوربوزیه در طرحهای خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی میبخشید. او همچنین عضو انجمن بینالمللی معماران مدرن شد. او یکی از اولین کسانی بود که در زمان خود تأثیر ماشین را، انباشتگی انسانها بیان کرد! او این مطلب را چنین توضیح میداد که در آینده، شهرها حاوی آپارتمانها و ساختمانهای بزرگی خواهند شد که هر کدام به طور مجزا، گویی در کنار بقیه پارک شدهاند. تئوریها و طرحهای لوکوربوزیه خصوصاً توسط صنف ساختمان سازان کاملاً مورد قبول قرار میگرفت، چنان که لوکوربوزیه میگفت: به طور قانونی تمام ساختمانها باید سفید باشند. و دیگر معماران از این گفته پیروی میکردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد میکردند. لوکوربوزیه از ترکیبهای بزرگ منظم در شهرها همواره با عبارتهای خسته کننده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر، یاد میکرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایدههای او بنا شده بود. آخرین آثار لوکوربوزیه بیان کنندهٔ یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال طراحیهای معماری شهری او دارای حالت استهزا و انتقادگرایانه هستند.
اسلاید 5: مهترین اثار۱۹۳۱ - کاخ شوروی، روسیه۱۹۳۸ - آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده۱۹۴۸ - خانه کراتکت، آرژانتین۱۹۵۲ - ساختمان سازمان ملل، ایالات متحده۱۹۵۴ - عبادتگاه رونشام، فرانسه۱۹۵۶ - موزه احمدآباد، هندوستان۱۹۵۶ - مجموعه ورزشی صدام حسین، عراق۱۹۵۷ - موزه ملی هنر غرب، ژاپن۱۹۶۰ - دیر سنت ماری، فرانسه۱۹۵۸ - نمایشگاه فیلیپس بلژیک۱۹۶۱ - مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده۱۹۶۹ - کلیسای سنت پیر فرمینی، فرانسه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.