صفحه 1:
مخاطب شناسی رمان های عامه پسند عاشقانه ایرانی
صفحه 2:
دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران
گروه مطالعات زنان
استاد راهنما:
دكتر جوادي يكانه
#استاه داور:
دکتر ابافري
#دانشجو:
آسیه ارحامي
صفحه 3:
ظرح منتئله
#مخاطبین رمان هاي عاشقانه روز به روز در حال افزایش هستند.
به تناسب افزایش رمان هاي جدي و غیر عامه پسند. نویسندگان
بيشماري نیز به رمان هاي عاشقانه روي آورده اند . نگاهي به قفسه
هاي مربوط به لين زلنر در کتاب فروشي ها و تیراژ لین کتاب ها
شاهدي بر این ادعا است:
#بامداد خمار فتانه حاج سید جوادي با 42 چاپ. شب سراب
ناهید پژواک با 20 چاپ. پنجره و اتوبوس فهیمه رحيمي به
ترتیب با 8و 13 چاپ. پریچهر مودب پور با 20 جاب ©
صفحه 4:
#رمان هاي عاشقلنه خوانندگان خاص خود را دارند؛ مضمون اغلب
لين رمان ها همانطور که از اسم آن برمي آلید مضاميني عاشقانه و
خانوادگي است (مضاميني که عموما بر اساس یافته هاي
روانشناختي زنانه هستند) بنابراین طبيعي a nae رسد که
طرفداران پروپاقرص این رمان ها را زنان تشکیل دهند
صفحه 5:
این طیف از رمان بدون اينکه مورد تبلیغ یا حمایت دولت يا
ارگان خاصی قرار بگیرند. خود به خانه هاي مردم راه پیدا کرده
اند و کمتر دچار افت و خیز در فرایند فروش هستند.
#به طور كلي جامعه نگاه مطلوبي به لين طيف از رمان ندارد و آن
را مورد استهزاء و شماتت قرار مي دهد. اولین کلمه اي که بعد از
شنیدن اسم آثار عامه پسند به گوش می رسد "مبتذل" است
آثار ادبي به لين كتاب ها به عنوان آثاري سطح
سخیف نگاه مي کنند که توانليي بالا بردن درک مخاطب را
و او را با مسئله روبرو نمي کند.
3
| ندارد
صفحه 6:
هر .
کليشه اي و به درد نخور» مبتذل واژ
سوي منتقدین. مردان و خوانندگان سایر کتاب ها به رمان هاي
عاشقانه اطلاق میشود.
#تمامي انتقادهايي كه به لين رمان ها و خوانندگان زن آن ها مي
شود از بالا و بدون در نظر گرفتن نگاه خود زنان به لین کتاب ها
هستند که عموما از
#به نظر ميرسد جامعه شناسي ادبیات به جاي نادیده گرفتن اين
امر بايد به شناخت مخاطبين رمان هاي عاشقانه و علل روي
آوردن افراد به آن ها دست بزند تا بهتر بتولند در زمینه حوزه
پرطرفدار قضاوت کند.
صفحه 7:
سوال پژوهش
#مخاطبین رمان هاي عامه پسند چه كساني هستند و نحوه
خوانش رمان هاي عاشقانه در بین آن ها چگونه است؟
صفحه 8:
اهداف پژوهش
©- هدف اصلی: مخاطب شناسی رمان عاشقانه عامه پسند ایرانی
۶- شناخت طبقه بندی و تیپولوژٍی خوانندگان رمان های عاشقلنه عامه
پسند ایرانی
- شناخت نحوه فعالیت خوانش رمان به عنوان یک فعالیت فراغتی
۴- شناخت رفتارها و سلایق خوانندگان زن رمان های عاشقانه عامه
پسند ایرانی در طی فرایند خوانش رمان
*- شناخت علل گرایش زنان به رمان های عاشقانه عامه پسند ایرانی
صفحه 9:
چارچوب نظری
گپه طور کلی می توان نظریات موجود در زمینه ی مخاطب را به
دو دسته تقسیم کرد: نظریلتی که مخاطب را کاملا منفعل در نظر
co گيرند و به او به عنوان کسی که صرفا تحت تاثیر رسانه قرار
می گیرد نگاه می کنند و نظریاتی که مخاطب را فردی فعال در
دریافت پیام و انتخاب مفهوم آن در نظر می گيرند.
صفحه 10:
ما در مخاطب سنجی رمان های عاشقانه عامه پسند به دنبال شناخت این
نکات هستیم:
- مشخصه های فردی خوانندگان: سن. جنس, موقعیت اجتماعی . شغلى و
- پس زمینه ها و محیط اجتماعی خوانندگان: میزان گفتگوی خواننده
پیرامون رمان با سایرین
- عادات مربوط به استفاده رمان های عامه پسند عاشقانه
- علایق خواننده در رابطه با رمان
* - ارتباط رمان عاشقانه با زندگی روزمره مخاطبین
۰
زان اطلاعات خوانندگان از آثار عامه پسند و توانایی نقد آن ها
صفحه 11:
صفحه 12:
#اساس این پژوهش بر کار جنیس ردوی بنا شده است.او برای
اولین شخصیت زن معمولی را وارد دروس ادبیات کرد. ردوی در
مطالعه ای روی چهل و دو زن متاهل ساکن در منطقه اسمیتون
(۱۹۸۴به این نتيجة رسید که مردان این کتاب ها مزدانی
باهوش. با ذکاوت مهربان و خوش خلق هستند. مردلنی که نگران
زنان لند. در موقعیت های حساس به پاری زنان می شتابند و به
ن ها کمک می کنند و حتی برای آنها خود را به خطر مى
اندازند.
#داستانهای عاشقانه وسیلهای هستند تا زنان بتوانند از طریق
رابطه قهرمان مرد با قهرمان زن, از همان دلسوزی محبت آمیزی
برخوردار شوند که خود آنان در زندگی روزمره. میبایست به
نحوی یک طرفه به دیگران ارزانی کنند.
صفحه 13:
#ردوي معتقد است مطالعه این کتاب ها از سوي زنان به خاطر
رضایت از پدر سالاري نیست. بلکه خواندن این کتاب ها نوعي
اعتراض از ol, خیال پردازي و حاكي از اشتیاق براي دنيليي بهتر
است.
60° درصد از زنان اسمیتون لازم مي دانستند ابتدا فرجام داستان
را بخوانند تا از منافات نداشتن داستان با اسطوره بنيادي مرد
دلسوز مطمتن شوند؛
صفحه 14:
روش تحقیق
#مصاحبه رودررو
#جامعه آماري: خریداران زن مراجعه کننده به شهرکتاب هاي شهر
تهران
#جامعه نمونه: خریداران زن مراجعه کننده به شهرکتاب ابن سينا
#تعداد نمونه: 42 مصاحبه
رگ تحلیل داده ها: کمی/ کیفی
صفحه 15:
یافته های پژوهش
#توصیف مخاطبین رمان هاي عاشقانه
#چگونگي روي آوردن به رمان هاي عاشقانه
© توصيف زمان و دايره مطالعاتي خوانندگان
© توصيف نحوه خوانش
#جكونكي انتخاب رمان عاشقانه
#حوزه علايق و مطلوبيت هاي خوانندكان رمان هاي عاشقانه
صفحه 16:
گرمان عاشقانه و زندگي روزمره
#علل كرايش افراد به رمان هاي عاشقانه ايراني
#داشتن تفکر انتقادي در رابطه با رمان
صفحه 17:
توصیف مخاطبین رمان های عاشقانه عامه پسند
je
وضعیت تحصیلات
وضعیت تاهل
وضعیت اشتفال
صفحه 18:
چگونگی روی آوردن به رمان عاشقانه به عنوان فعالیت مورد
علاقه
#آشنايي افراد با این طیف رمان عموما از سنین نوجواني آغاز
میشود اما به سنین نوجوانی محدود نمی ماند اکثریت افراد
همچنان به خواندن این کتاب ها به عنوان یک فعالیت مورد علاقه
ادامه میدهند. بنابراین نمیتوان این کتاب ها را کتاب بچه
دبيرستاني ها نامید.
صفحه 19:
میزان و زمان فعالیت خواندن رمان عاشقانه
میزان وابستگي افراد به رمان ها به حدي شدید است که به هیچ
ol asl, pete را کنار بگذارند. اکثر افراد وقتي رمان را در
دست میگذارند آن را کنار نمي گذارند تا تمام شود. حتي اگر آن
را جذاب هم ندانند باز هم تا انتها به مطالعه لّن ادامه مي دهند.
زنان خانه دار رمان عاشقلنه رابه عنوان فعاليتي براي گذران وقت
و زنان غیر خلنه دارربه عنوان فعاليتي براي رفع خستگي و گذران
اوقات فراغت برمی گزینند.
صفحه 20:
دایره مطالعاتی خوانندگان رمان های عاشقانه
کب روانشناسی عامیانه: 42 درصد
#شعر: 14 درصد
“زهان 7 یخی: 7 درصد
گرمان تخيلى: 8/4 درصد
#عموم پاسخگویان پا به همراه رمان عاشقلنه کتب روانشناسي مي
خوانند يا هيج كتلبي به جزء رمان عاشقلنه را تجربه نمي كنند.
بنابرلین عموما افراد محدود به همین نوع ژلنر هستند و دست به
صفحه 21:
توصیف نحوه خوانش
#دوباره خواني
خوانش بليان رمان قبل از اتمام آن
#میزان بحث و گفتگو پیرامون رمان با دیگران
صفحه 22:
بحث و گفتگو پیرامون رمان
#اکثریت افراد با دوستان خود درمورد رمان های عاشقانه گفتگو
میکنند (۴۷ در صد)و این امر نشان میدهد که عموما آشنایی و
رد و بدل رمان نیز از طریق دوستان صورت میگیرد و بنابراین
نقش دوستان چه در حوزه ی آشنایی و چه در حوزه ی تداوم
رمان خوانی بسیار برجسته است.
#نکته جالب در اینجا این است که هیچکدام از خوانده ها با
مردان (مثل همسرپدر,برادر. ..) خود صحبت نمی کنند و این خود
تاکیدی بر زنلنه بودن لین طیف خاص رمان
که طرف مقلبل خود را علاقه مند به بحث و
ببینند در آن مورد صحبت میکنند و عدم گفتگو ی ن ها با
مردان نشان میدهد عمده مردان علاقه ای به این حوزه ندارند.
صفحه 23:
نحوه انتخاب رمان عاشقانه
#دیگر افراد عمدتا یا از سابقه و تجربه قبلي که در امر خوانش
دارند در خرید کتاب استفاده میکنند (مثل رجوع به نويسندگاني
که از کتاب هليي خوانده لند )ویا بر اساس توصیه دیگران اقدام به
خرید کتاب میکنند. این افراد عموما همانطور که از مباحث قبل
برمیاید عموما دوستان هستند چون در جریان گفتگو در مورد
رمان هر کس کتاب جديدي را به ديگري پیشنهاد میدهد.
شناختي که افراد در طي سالیان دوستي از هم کسب کرده اند
سبب این اعتماد است ١
صفحه 24:
حوزه علایق و مطلوبیت هاي خوانندگان
#موضوع رمان
م یت هاي داستان
هر 8
نحوه روايت رمان
صفحه 25:
علایق در حیطه موضوع رمان
خوانندگان از داستان هایی که که آن زنی پیش پا افتاده و و
ضعیف ارائه می شد لذت نمی بردند.
#اصلي ترین عنصر موثر در جذابیت داستان تم عاشقانه آن بود.
صفحه 26:
علایق در حیطه شخصیت های داستان
#شخصیت زن: قوي ۰ مستقلء زيباء نجيب؛ عدم غفلت
داستان يردازان از شخصيت زن معمولي
#شخصیت مرد: وفاداره جذاب. قوي
صفحه 27:
علل گرایش به رمان عامه پسند عاشقانه
گرفع نیاز هاي عاطفي
#کسب تجربه و اطلاعات
#هویت سازي و همذات پنداري
گرفع تنهايي
#تكنيكي براي تمد اعصاب
#نثر راحت كتاب ها و امكان خواندن آن ها در هر شرايطي
صفحه 28:
انتقادات خوانندگان به رمان های عامه پسند عاشقانه
#کلیشه ای بودن داستان ها
#واقع گرا نبودن داستان ها
#سیاه نمایی
#داشتن دید ابزاري به زن
صفحه 29:
*عموم آثار عامه پسند به دنبال تغییرات كلي در حیطه جهان بيني
افراد و روبرو کردن لن هابا مسئله و تی جهان نیستند بلکه
لین آثار براي زندگي روزمره طراحي شده لند و به افراد اجازه مي
دهند تا در مورد زندگي شخصي و خانوادگي خود فکر کنند و
بعضي از نکات موجود در آن را در زندگي روزمره به کارببندند. آن
خوانندگان خود لین امکان را مي دهند تا در حیطه مسائل
خرد مثل روابط عاطفي و احساسي - خانوادگي تجربياتي به
دست بیاورند که در کتب دیگر کمتر به آن ها پرداخته مي شود؛
البته کتب روانشناسی عامیلنه از قائده مستثنی است که همانطور
كه كفته شد عمده طرفدارن آثار عاشقانه از طرفداران کتاب هاي
روانشناسى عاميانه نيزهستند.
صفحه 30:
گبه عبارت دیگر به نظر مي رسد سهم آموزش هايي که افراد باید
در رابطه با نحوه ي برخورد با جنس مخللف و یا آموزش هليي که
در رابطه با مهارت هاي زندگي در دوران نوجولني مي دیده اند و
آموزش و پرورش و خانواده ها از لن غفلت ورزیده لند این رمان
های عاشقانه به عهده گرفته اند.
صفحه 31:
با تشکر از حضور شما
مخاطب شناسي رمان هاي عامه پسند عاشقانه ايراني
دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران
گروه مطالعات زنان
استاد راهنما:
استاد داور:
دانشجو:
دکتر جوادي يگانه
دکتر اباذري
آسيه ارحامي
طرح مسئله
مخاط#بين رمان هاي عاشقان#ه روز ب#ه روز در حال افزاي#ش هستند.
ب#ه تناس#ب افزاي#ش رمان هاي جدي و غي#ر عام#ه پس#ند ،نويسندگان
بيشماري نيز به رمان هاي عاشقانه روي آورده اند .نگاهي به قفسه
هاي مربوط ب#ه اي#ن ژان#ر در کتاب فروش#ي ه#ا و تيراژ اي#ن کتاب ها
شاهدي بر اين ادعا است:
بامداد خمار فتان#ه حاج س#يد جوادي ب#ا 42چاپ ،شب سراب
ناهي#د پژواک ب#ا 20چاپ ،پنجره و اتوبوس فهيم#ه رحيم#ي به
ترتيب با 18و 13چاپ ،پريچهر مودب پور با 20چاپ ...
رمان هاي عاشقان#ه خوانندگان خاص خود را دارن#د؛ مضمون اغلب
اي#ن رمان ه#ا همانطور ک#ه از اس#م آ#ن برم#ي آي#د مضامين#ي عاشقانه و
خانوادگ#ي اس#ت (مضامين#ي ک#ه عموم#ا بر اس#اس يافته هاي
روانشناخت#ي زنان#ه هس#تند) بنابراي#ن ط#بيعي ب#ه نظ#ر م#ي رس#د که
طرفداران پروپاقرص اين رمان ها را زنان تشکيل دهند.
اي#ن طي#ف از رمان بدون اينک#ه مورد تبلي#غ ي#ا حماي#ت دول#ت يا
ارگان خاص#ي قرار بگيرن#د ،خود ب#ه خانه هاي مردم راه پيدا کرده
اند و کمتر دچار افت و خيز در فرايند فروش هستند.
ب#ه طور کل#ي جامع#ه نگاه مطلوب#ي ب#ه اي#ن طي#ف از رمان ندارد و آن
را مورد اس#تهزاء و شمات#ت قرار م#ي دهد .اولي#ن کلم#ه اي ک#ه بعد از
شنيدن اس#م آثار عام#ه پس#ند ب#ه گوش م#ي رس#د "مبتذل" است
منتقدي#ن آثار ادب#ي ب#ه اي#ن کتاب ه#ا ب#ه عنوان آثاري س#طح پايين و
س#خيف نگاه م#ي کنن#د ک#ه تواناي#ي باال بردن درک مخاطب را ندارد
و او را با مسئله روبرو نمي کند.
کليش#ه اي و ب#ه درد نخور ،مبتذل واژگان#ي هس#تند ک#ه عموما از
س#وي منتقدي#ن ،مردان و خوانندگان س#اير کتاب ه#ا به رمان هاي
عاشقانه اطالق ميشود.
تمام#ي انتقادهاي#ي ک#ه ب#ه اي#ن رمان ه#ا و خوانندگان زن آ#ن ه#ا مي
شود از باال و بدون در نظ#ر گرفت#ن نگاه خود زنان ب#ه اي#ن کتاب ها
است.
ب#ه نظ#ر ميرس#د جامع#ه شناس#ي ادبيات ب#ه جاي ناديده گرفت#ن اين
ام#ر باي#د ب#ه شناخ#ت مخاط#بين رمان هاي عاشقان#ه و علل روي
آوردن افراد ب#ه آ#ن ه#ا دس#ت بزن#د ت#ا بهت#ر بتوان#د در زمينه حوزه
پرطرفدار قضاوت کند.
سوال پژوهش
مخاط#بين رمان هاي عام#ه پس#ند چ#ه کس#اني هستند و نحوه
خوانش رمان هاي عاشقانه در بين آن ها چگونه است؟
اهداف پژوهش
- هدف اصلي :مخاطب شناسي رمان عاشقانه عامه پسند ايراني
- شناخ%ت طبق%ه بندي و تيپولوژ%ي خوانندگان رمان هاي عاشقان%ه عامه
پسند ايراني
- شناخت نحوه فعاليت خوانش رمان به عنوان يک فعاليت فراغتي
- شناخ%ت رفتاره%ا و س%اليق خوانندگان زن رمان هاي عاشقان%ه عامه
پسند ايراني در طي فرايند خوانش رمان
- شناخت علل گرايش زنان به رمان هاي عاشقانه عامه پسند ايراني
چارچوب نظري
ب%ه طور کل%ي م%ي توان نظريات موجود در زمين%ه ي مخاط%ب را به
دو دس%ته تقس%يم کرد :نظريات%ي ک%ه مخاط%ب را کامال منفع%ل در نظر
م%ي گيرن%د و ب%ه او ب%ه عنوان کس%ي ک%ه ص%رفا تح%ت تاثي%ر رسانه قرار
م%ي گيرد نگاه م%ي کنن%د و نظريات%ي ک%ه مخاطب را فردي فعال در
دريافت پيام و انتخاب مفهوم آن در نظر مي گيرند.
ما در مخاطب سنجي رمان هاي عاشقانه عامه پسند به دنبال شناخت اين
نکات هستيم:
- مشخصه هاي فردي خوانندگان :سن ،جنس ،موقعيت اجتماعي ،شغلي و
تحصيلي
- پس زمينه ها و محيط اجتماعي خوانندگان :ميزان گفتگوي خواننده
پيرامون رمان با سايرين
- عادات مربوط به استفاده رمان هاي عامه پسند عاشقانه
- عاليق خواننده در رابطه با رمان
- ارتباط رمان عاشقانه با زندگي روزمره مخاطبين
- ميزان اطالعات خوانندگان از آثار عامه پسند و توانايي نقد آن ها
جنيس ردوي
اس%اس اي%ن پژوه%ش بر کار جني%س ردوي بن%ا شده است.او براي
اولي%ن شخص%يت زن معمولي را وارد دروس ادبيات کرد .ردوي در
مطالع%ه اي روي چه%ل و دو زن متاه%ل س%اکن در منطق%ه اسميتون
()1984ب%ه اي%ن نتيج%ه رس%يد ک%ه مردان اي%ن کتاب ه%ا مرداني
باهوش ،ب%ا ذکاوت مهربان و خوش خل%ق هس%تند ،مردان%ي که نگران
زنان ان%د ،در موقعي%ت هاي حس%اس ب%ه ياري زنان م%ي شتابن%د و به
آ%ن ه%ا کم%ک م%ي کنن%د و حت%ي براي آنه%ا خود را ب%ه خط%ر مي
اندازند.
داس%تانهاي عاشقان%ه وس%يلهاي هس%تند ت%ا زنان بتوانن%د از طريق
رابط%ه قهرمان مرد ب%ا قهرمان زن ،از همان دلس%وزي محبت آميزي
برخوردار شون%د ک%ه خود آنان در زندگ%ي روزمره ،ميبايس%ت به
نحوي يک طرفه به ديگران ارزاني کنند.
ردوي معتق#د اس#ت مطالع#ه اي#ن کتاب ه#ا از س#وي زنان ب#ه خاطر
رضاي#ت از پدر س#االري نيس#ت ،بلک#ه خواندن اي#ن کتاب ه#ا نوعي
اعتراض از راه خيال پردازي و حاک#ي از اشتياق براي دنياي#ي بهتر
است.
60درص#د از زنان اس#ميتون الزم م#ي دانس#تند ابتدا فرجام داستان
را بخوانن#د ت#ا از منافات نداشت#ن داس#تان ب#ا اسطوره بنيادي مرد
دلسوز مطمئن شوند؛
روش تحقيق
مصاحبه رودررو
جامع#ه آماري :خريداران زن مراجع#ه کننده ب#ه شهرکتاب هاي شهر
تهران
جامعه نمونه :خريداران زن مراجعه کننده به شهرکتاب ابن سينا
تعداد نمونه 42 :مصاحبه
روش تحليل داده ها :کمي /کيفي
يافته هاي پژوهش
توصيف مخاطبين رمان هاي عاشقانه
چگونگي روي آوردن به رمان هاي عاشقانه
توصيف زمان و دايره مطالعاتي خوانندگان
توصيف نحوه خوانش
چگونگي انتخاب رمان عاشقانه
حوزه عاليق و مطلوبيت هاي خوانندگان رمان هاي عاشقانه
رمان عاشقانه و زندگي روزمره
علل گرايش افراد به رمان هاي عاشقانه ايراني
داشتن تفکر انتقادي در رابطه با رمان
توصيف مخاطبين رمان هاي عاشقانه عامه پسند
سن
وضعيت تحصيالت
وضعيت تاهل
وضعيت اشتغال
چگونگي روي آوردن به رمان عاشقانه به عنوان فعاليت مورد
عالقه
آشناي#ي افراد ب#ا اي#ن طي#ف رمان عموم#ا از س#نين نوجواني آغاز
ميشود ام#ا ب#ه س#نين نوجوان#ي محدود نم#ي مان#د اکثريت افراد
همچنان به خواندن اين کتاب ها به عنوان يک فعاليت مورد عالقه
ادام#ه ميدهند .بنابراي#ن نميتوان اي#ن کتاب ه#ا را کتاب بچه
دبيرستاني ها ناميد.
ميزان و زمان فعاليت خواندن رمان عاشقانه
ميزان وابس#تگي افراد ب#ه رمان ه#ا ب#ه حدي شدي#د اس#ت ک#ه ب#ه هيچ
وج#ه نم#ي توانن#د آ#ن را کنار بگذارند .اکث#ر افراد وقتي رمان را در
دس#ت ميگذارن#د آ#ن را کنار نم#ي گذارن#د ت#ا تمام شود .حت#ي اگ#ر آن
را جذاب ه#م ندانن#د باز ه#م ت#ا انته#ا ب#ه مطالع#ه آ#ن ادام#ه مي دهند.
زنان خان#ه دار رمان عاشقان#ه را ب#ه عنوان فعاليت#ي براي گذران وقت
و زنان غي#ر خان#ه دار ب#ه عنوان فعاليت#ي براي رف#ع خستگي و گذران
اوقات فراغت برمي گزينند.
دايره مطالعاتي خوانندگان رمان هاي عاشقانه
کتب روانشناسي عاميانه 42 :درصد
شعر 14 :درصد
رمان تاريخي 7 :درصد
رمان تخيلي 8/4 :درصد
عموم پاس#خگويان ي#ا ب#ه همراه رمان عاشقان#ه کت#ب روانشناس#ي مي
خوانن#د ي#ا هي#چ کتاب#ي ب#ه جزء رمان عاشقان#ه را تجرب#ه نمي کنند.
بنابراي#ن عموم#ا افراد محدود ب#ه همي#ن نوع ژان#ر هس#تند و دس#ت به
تجربيات متنوع نمي زنند.
توصيف نحوه خوانش
دوباره خواني
خوانش پايان رمان قبل از اتمام آن
ميزان بحث و گفتگو پيرامون رمان با ديگران
بحث و گفتگو پيرامون رمان
اکثري%ت افراد ب%ا دوس%تان خود درمورد رمان هاي عاشقان%ه گفتگو
ميکنن%د ( 47در ص%د)و اي%ن ام%ر نشان ميده%د ک%ه عموم%ا آشنايي و
رد و بدل رمان ني%ز از طري%ق دوس%تان ص%ورت ميگيرد و بنابراين
نق%ش دوس%تان چ%ه در حوزه ي آشناي%ي و چه در حوزه ي تداوم
رمان خواني بسيار برجسته است.
نکت%ه جال%ب در اينج%ا اي%ن اس%ت ک%ه هيچکدام از خواننده ه%ا با
مردان (مثل همسر،پدر،برادر )...خود صحبت نمي کنند و اين خود
تاکيدي بر زنان%ه بودن اي%ن طي%ف خاص رمان اس%ت .زنان در صورتي
ک%ه طرف مقاب%ل خود را عالق%ه من%د ب%ه بح%ث و گفتگو پيرامون رمان
ببينن%د در آ%ن مورد ص%حبت ميکنن%د و عدم گفتگ%و ي آ%ن ه%ا با
مردان نشان ميدهد عمده مردان عالقه اي به اين حوزه ندارند.
نحوه انتخاب رمان عاشقانه
ديگ#ر افراد عمدت#ا ي#ا از س#ابقه و تجرب#ه قبل#ي ک#ه در ام#ر خوانش
دارن#د در خري#د کتاب اس#تفاده ميکنن#د (مث#ل رجوع ب#ه نويسندگاني
ک#ه از کتاب هاي#ي خوانده ان#د )وي#ا بر اس#اس توص#يه ديگران اقدام به
خري#د کتاب ميکنن#د ،اي#ن افراد عموم#ا همانطور ک#ه از مباح#ث قبل
برميآي#د عموم#ا دوس#تان هس#تند چون در جريان گفتگو در مورد
رمان ه#ر ک#س کتاب جديدي را به ديگري پيشنهاد ميدهد.
شناخت#ي ک#ه افراد در ط#ي س#اليان دوس#تي از ه#م کس#ب کرده اند
سبب اين اعتماد است
حوزه عاليق و مطلوبيت هاي خوانندگان
موضوع رمان
شخصيت هاي داستان
نحوه روايت رمان
عاليق در حيطه موضوع رمان
خوانندگان از داستان هايي که که آن زني پيش پا افتاده و و
ضعيف ارائه مي شد لذت نمي بردند.
اصلي ترين عنصر موثر در جذابيت داستان تم عاشقانه آن بود.
عاليق در حيطه شخصيت هاي داستان
شخص#يت زن :قوي ،مس#تقل ،زيب#ا ،نجي#ب؛ عدم غفلت
داستان پردازان از شخصيت زن معمولي
شخصيت مرد :وفادار ،جذاب ،قوي
علل گرايش به رمان عامه پسند عاشقانه
رفع نياز هاي عاطفي
کسب تجربه و اطالعات
هويت سازي و همذات پنداري
رفع تنهايي
تکنيکي براي تمدد اعصاب
نثر راحت کتاب ها و امکان خواندن آن ها در هر شرايطي
انتقادات خوانندگان به رمان هاي عامه پسند عاشقانه
کليشه اي بودن داستان ها
واقع گرا نبودن داستان ها
سياه نمايي
داشتن ديد ابزاري به زن
عموم آثار عامه پسند به دنبال تغييرات كلي در حيطه جهان بيني
افراد و روبرو كردن آ#ن ه#ا ب#ا مس#ئله و چيس#تي جهان نيس#تند بلكه
اي#ن آثار براي زندگ#ي روزمره طراح#ي شده ان#د و ب#ه افراد اجازه مي
دهن#د ت#ا در مورد زندگ#ي شخص#ي و خانوادگ#ي خود فكر كنند و
بعضي از نكات موجود در آ#ن را در زندگي روزمره به كارببندند .آن
ه#ا ب#ه خوانندگان خود اي#ن امكان را م#ي دهن#د ت#ا در حيط#ه مسائل
خرد مث#ل رواب#ط عاطف#ي و احس#اسي – خانوادگ#ي تجربيات#ي به
دس#ت بياورن#د كه در كت#ب ديگ#ر كمت#ر ب#ه آ#ن ه#ا پرداخت#ه مي شود؛
البت#ه كت#ب روانشناس#ي عاميان#ه از قائده مس#تثني اس#ت كه همانطور
كه گفت#ه ش#د عمده طرفدارن آثار عاشقانه از طرفداران كتاب هاي
روانشناسي عاميانه نيزهستند.
ب#ه عبارت ديگ#ر ب#ه نظ#ر م#ي رس#د س#هم آموزش هاي#ي كه افراد بايد
در رابط#ه ب#ا نحوه ي برخورد ب#ا جن#س مخال#ف و ي#ا آموزش هاي#ي که
در رابط#ه ب#ا مهارت هاي زندگ#ي در دوران نوجوان#ي م#ي ديده اند و
آموزش و پرورش و خانواده ه#ا از آ#ن غفل#ت ورزيده ان#د اين رمان
هاي عاشقانه به عهده گرفته اند.
با تشکر از حضور شما