صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
رفاه اجتماعى ايده اى است كه بشر از ابتدای زندگی, قبل از اين كه جوامع شكل دولت- ملت به خود
بكيرد آن را در ذهن داشته است. در دوران قديم, اين ايده بيشتر به صورت كمك هاى خيرخواهانه و بر
اساس مناسبتها و روزهاى مقدس از سوى برخى افراد متمول و خيرخواه صورت عمل به خود مى كرفت.
به دنبال انقلاب صنعتى در قرن نوزدهم در اروياء افزايش مهاجرت مردم به شهرهاء و رشد شهر نشینی, با
آسیبهای اجتماعی فراوانی از جمله «فقر» و تابسامانی های اقتصادی و اجتماعی دست به گریبان شد از
اين رو, دولتهای اروپایی مجبور شدند برای تأمین حداقلهای رفاه برای جوامع خویش برنامه هایی را طرح
ریزی نمایند. مجموعه این طرحها به عنوان برنامههای تأمین اجتماعی شهرت یافتند. با توجه به اهمیت روز
افزون موضوع رفاه و تامین اجتماعی در زندگی ابناء بشر و توجه خاص دین مبین اسلام به امور رفاهی
جامعه مسلمین, روز به روز بر اهمیت و مفهوم و کاربرد این واژگان در محافل علمی و حتی
سیاستگذاریهای اجتماعی و فرهنگی جایگاه روز افزونی یافته است.
صفحه 3:
اين مهم باعث گردید با گسترش علوم انسانی به ويزه از قرن نوزدهم توجه به اين موضوع برجسته تر و
جدی ترگردد. نظریه پردازانی همچون جرمی بنتام؛ سی. اس. پیگو؛ ویلفرد دو پارتو و جان راولز و
اندیشمندان دهه های اخیر, دیدگاه های نظری و مدل هایی را با توجه به قالب فکری و فرهنگی جوامع
خویش مطرح نموده اند. امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان میدهد متوسط طول عمر در
یک جامعه چقدر است , هر چه شاخصهای بهداشتی و درمانی بهبود یابد. امید زندگی افزایش خواهد
یافت. رفاه اجتماعی بهعنوان واقعیتی جدید همواره مورد توجه اندیشمندان اجتماعی, اقتصادی و حتی
سیاسی بوده است. اما در دهههای ابتدایی قرن بیستم پس از پیدایش بحثهای توسعه اقتصادی و
اجتماعی و به صورت مشخصتر با طرح مباحث مربوط به رفاه اجتماعی و سیاست اجتماعی, اين واژه:
مورد تأمل بیشتر قرار گرفته و ادبیات گستردهای را به خود اختصاص داده است. رفاه اجتماعی یک
مقوله یکپارچه از تلاقی عوامل اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی است که بیشتر به یک وضع چندجانبه-
اقتصادی, اجتماعی و سیاسی معطوف است و حفظ شن انسانها و مسوولیتپذیری جامعه در قبال آن
و ارتقای توانمندی کلیت جامعه در عرصههای فردی و جمعی از اهداف اساسی آن است.
صفحه 4:
* بنابر اين تعريف, سیاستگذاری اجتماعی حالتی خاص از دخالت دولت است که از طریق اهداف اجتماعی مانند
عدالّت اجتماعی, مساوات و فقدان تعیض, حفاظت از افراد آسیت پذیر و برنامهریزی مدبرلنه زندگی پیگیری
میشود و بر سه زمینه ساختار و ترکیب مفهوم رفاه, توضیح خاستگاه و عملکرد مسایل در اجرای برنامههای
رفاه اجتماعی و شکلدهی و ردهبندی نظریهها متمرکز است. از طرف دیگر, رفاه اجتماعی و سیاست
اجنماعی هرکدام به نوعی مشتمل بر دو مفهوم تأمين اجتماعی و حمایت اجتماعی است. تامین اجتماعی
واژهای است که به نحوه بارزتر و ملموستری با تحولات اقتصادی ارتباط دارد.
* تنیدگی این ارتباط به گونهای است که بسیاری آن را بیشتر مفهومی اقتصادی میدانند تا مفهومی اجتماعی و
نخستینبار در پی بحران 1929 و در برنامهای معروف به "نیودیل" در ایالات متحده آمریکا به کار برده شد.
تأمین اجتماعی و حمایت اجتماعی, زیر مجموعهای از رفاه اجتماعی و ابزاری در سیاست اجتماعی محسوب
مىشود. اختلاف مهم بين آن دو هم در نحوه تأمين منابع مالى آنها و منطق توری آن ماع است.
از لحاظ مفهومى و كاركردى, تأمين و حمايت اجتماعى در مقابل مفاهيم جند بعدى رفاه اجتماعى و سياست
اجتماعى بهطور عمده بعد قوىترى دارند. بوطور كلى حيطه فعاليت تأمين اجتماعى, محدوده نيروى كار فعال
و موجود جامعه است و از نظر مفهومى بر نوعى توزيع مناسب درآمد بين كروههاى مختلف با توجه به
خطريذيرى توزيع آن طى زمان است.
صفحه 5:
رفاه اجتماعی
* سازمان ملل متجد واژه رفاه اجتماعی را اين گونه تعریف کرده است: «رفاه اجتماعی دامنه وسیعی از فعالیت
ها و برنامه هایی را که تحت نظارت و با کمک دولت برای بهزیستی افزاد و جامعه انجام می شود, در برمی
گیرد». رفاه اجتماعی, به بهبود جامعه و به نوبه خود به بهبود وضعیت افراد, خانواده ها و اجتماعات تشکیل
دهنده جامعه اطلاق می شود. اين اصطلاح برای توضیح اهداف یکسری جنبش های اجتماعی به کار می رود که
به وسيله مذهب. انسان دوستان و ملاحظات دمکراتیک به شدت برانگیخته شده است. رفاه اجتماعی به اصلاح
شرایط زندگی فرد یا گروه زیان دیده از لحاظ جسمی, فکری, هیجانی, اقتصادی یا ناتوان از لحاظ اجتماعی و
یا به شکل دیگر مشخص شده است» .
صفحه 6:
* مجری سیاست های رفاه را «دولت رفاه» می نامند. فرض و اصل اساسی در مورد دولت رفاه اين
است که حکومت مسئولیت آسایش اتباعش را برعهده دارد و این مهم را نمی توان به افراد, مؤسسات
خصوصی, یا انجمن ها و دستگاههای محلی واگذار کرد؛ دولت های رقاه معمولا مردم را در برابر فقر. از
طریق مزایای بیکاری. امرار معاش خانوادگی, مزایای تکمیلی (که برای تقویت افراد کم درآمد پرداخت
میشود). حقوق بازنشستگی, و از کارافتادگی, حمایت می کنند. تأمین خدمات عام درمانی. آموزش
رایگان و خانه سازی, کارهایی است که دولت رفاه انجام میدهد .تاریخچه رفاه اجتماعی آن چنان با سیر
تاریخی تأمین اجتماعی آمیخته است که جداسازی هریک از دیگری ناممکن یا لااقل بسیار دشوار است.
درواقع رقاه اجتماعی حاصل تکامل نظریه تأمین اجتماعی است. از اوایل قرن بیستم. جنبش دولت رفاه
به حرکت درآمد. امروزه اين ایده اجتماعی از مبانی و چارچوب عمیق تر و گسترده تری برخوردار است
که برایند آن به منزله نوعی فلسفه اجتماعی و الگویی برای توسعه اقتصادی - اجتماعی جوامع است.
صفحه 7:
الگوهای سنتی رفاه
* این مدل ها اغلب متکی بر ساختارهای سنتی جامعه, به خصوص خانواده و سایر نهادهای تعریف شده از جمله
نهادهای خیریه هستند. خانواده در نظام سنتی ایران, واحدی اقتصادی و اجتماعی محسوب, و اعضای آن در عین
حال کارکنان خانواده نیز هستند. به عبارت دیگر اعضای خانواده در عین عضویت در واحد اجتماعی خانواده, کارکنان
واحد اقتصادی تحت مدیریت رئیس خانواده نیز به حساب آمده و هرکس متناسب با توانایی خود کار کرده و متناسب
با نیاز خود مورد حمایت بوده است. سلسله مراتب اجتماعی در خانواده با سلسله مراتب محیط کار منطبق بوده و
تعارضی در کار نبود. تقسیم کار اجتماعی براساس سن و جنس وبا cule, ارزش های فرهنگی و اجتماعی تعبین و
چتر حمایت خانواده همه اعضای ن را می پوشاند. خویشاوندان و طایفه بعد از خانواده اصلی فرد. او و سایر
اعضای خانواده را تحت پوشش قرار می دادند. اعضای محله, اجتماع, روستا و ... که دارای روابط متقابل و از نوع
اولیه هستند در مراحل بعدی, حامی افراد به هنگام بروز مصائب و مشکلات و برهم خوردن شرایط معمول زندگی
آنها محسوب میشوند.
صفحه 8:
" خودیاری, دیگریاری و همیاری نیز در جوامع سنتی کارکردهای ویژّه خود را دارا | هستند. خودیاری, خاصه
slug, sly خانواده که مسئولیت اعضای خانواده را همواره احساس می کنند وجود دارد. رئیس
خانواده در زمان حیات و حتی بعد از فوت به فکر گرفتاری ها و مسائل و مشکلات خود و وا
بوده. بنابراین پس انداز به عنوان اصلی ترین سازوکار مقابله با وقایع خواسته و ناخواسته زندگی ay کار
رفته است. همچنین صرف نظر کردن از مصرف در حال حاضر, برای مصرف در آینده یک خصلت
فرهنگی مدل سنتی به شمار می آید. دیگر باری نیز از رفتارهای اجتماعی متداول در جامعه بوده, خاصه
اینکه ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام تأکید وافری بر این امر دارد. تجربه کشورهای اروپایی نیز
نشانگر فعالیت کلیسا در دوره انتقال و زمانی است که نظامهای سنتی حمایتی در حال فروپاشی بوده
اند. مقسسات خیریه وابسته به کلیساها عمده ترین نهادهای رفاهی تا قبل از ورود دولت ها به اين وادی
بوده اند .
صفحه 9:
الكوهاى نوين رفاه
* نگرش کلاسیک رفاه اجتماعی ابتدا برخاسته از شرایط مشقت بار محيطهاى توليدى و
محرومیت طبقه کارگر و زحمت کش بعد از انقلاب صنعتی در اروپا بود که با هدف تضمین
استمرار فعالیت نیروی کار برای تأمین اهداف کارفرمایان و جلوگیری از سرکشی و شورش
کارگران پایه ریزی شد. در اين مدل ابعاد تأمين اجتماعی بیشتر بر تحت پوشش بردن شاغلین
متمرکز بود.
صفحه 10:
نگرش توسعه ای
* در نگرش توسعه ای یا نثولیبرالیستی براساس مبانی تفکر تکامل اجتماعی, تلاش بر این
است تا درباره گروه هایی که به هر دلیل در فرایند توسعه از همراهی و همپایی جامعه عقب
می مانند و دچار اختلال و نارسایی می شوند. از طریق قوانین و یا راهبردهای مناسب برای
جبران این عقب افتادگی اقدام شود. از آنجا که در این نگرش, به توسعه بیشتر از بعد
اقتصادی ن توجه می شود, اقدامات رفاهی نیز بر حمایت از گروههای آزاد و غیررسمی
تمرکز دارد. این حمایت شامل طیفی از اقدامات از پرداخت یارانه های عمومی تا حمایت
های موردی اقتصادی است.
صفحه 11:
۹ ۰
* ذر تكرش مذرن که مبتنی بر توسعه انسانی است, منبع اصلی قدرت و ثروت جامعه نیروی انسانی
شناخته می شود. بنابرلین تمرکز اقدامات رفاهی بر ارتقای مهارت ها و استعداد نیروی انسانی و ارتقای
صلاحیت های آن است.آن گونه که در این نگرش ها مشخص است تفاوت اصلی در مدل های نوین رفاه.
منایع آنهاست که در یک سو دولت به عنوان منبع اصلی قرار دارد و در سوی دیگر شهروندان و یا جمعیت
تحت پوشش به عثوان منبع فعالیت های رفاه محسوب ميشود. به نظر می رسد در حال حاضر در
بسیاری از کشورهای در حال توسعه از مدل های تلفیقی که شامل به کار گیری نگرش های متفاوت
است بهره گرفته می شود. ولی در هر صورت در اکثر جوامع این تواقق عام وجود دارد که مدل های
تلفیقی نبایستی مبتنی بر نگرش سنتی رفاه باشند. در کشور ما نه تنها تمرکز قابل توجهی بر مدلهای
سنتی رفاه وجود دارد. بلکه به کار گیری مدل های نوین نیز از زاویه نگرش سنتی صورت گرفته است.
صفحه 12:
*به عنوان مثال در نظام تأمین اجتماعی کشور شانزده صندوق مستقل گروه
های مختلف را تحت پوشش قرار می دهند که نه تنها این دستگاه های موازی
خود موجب اتلاف وسبع سرمایه های ملی می شوند بلکه مطابق با نهادهای
سنتی و فارغ از ضوابط و بدون در نظر داشتن شاخص های مربوطه, خدمات
و اقدامات ناهمسان و ناهمگونی را در قالب رفاه ارائه می کنند. از سوی دیگر
دستگاههایی که فعالیتهای حمایتی هم دارند (نظیر کمیته امداد امام خمینی و
سازمان بهزیستی) هیچ یک براساس فراخوان عمل نکرده و بیشتر رویکردهای
نهادهای سنتی را به عنوان مدل فعالیت خود برگزیده اند .
صفحه 13:
رفاه در دیدگاه اقتصاد رفاه
"هر مکتب اقتصادی, نظرخاصی به انسان دارد و برای او اهداف, انگیزهها و
رفتارهایی مد نظر میگیرد و بر اساس آن, رفتارها و پدیدههای اقتصادی
مرتبط را تجزیه و تحلیل میکند. اقتصاد خرد به بررسی رفتار اقتصادی
انسانها و بنگاههای اقتصادی میپردازد و مباحث فقر, تولید, هزینه, بازارهاء
تعادل عمومی و اقتصاد رفاه در این بخش جای میگیرند و بررسی مسایل
اقتصادی در سطح کلان ملی یک کشور از قبیل بات اقتصادی, توازن تراز
بازرگانی خارجی, رشد اقتصادی, اشتغال, تورم, رکود اقتصادی, بحران
اقتصادی, بیکاری, فقر و اقتصاد توسعه در اقتصاد کلان جای میگیرند که
مباحث فوق ارتباط دو سویه با رفاه اجتماعی در هر جامعهای دارند.
صفحه 14:
*اقتصاد رفاه. شاخهای از اقتصاد است که با استفاده از تکنیکهای اقتصاد خرد
به ارزیابی رفاه اقتصادی و مباحث مربوط به تعادل عمومی در اقتصاد و
بازدهی اقتصادی و نحوه توزیع درامد میپردازد و در تجزیه و تحلیل رفاه
اجتماعی به فعالیتهای اقتصادی افراد جامعه نگاه دارد. براساس اين, افراد,
واحدهای اساسی در تجزیه و تحلیل رفاه اجتماعی هستند. رفاه اقتصاد به طور
معمول ترجیحات فردی را بهعنوان داده اصلی قرار میدهد و جنبههای درآمد,
توزیع و هزینه از ابعاد مختلف مورد بررسی و موّثر بر رفاه میداند.
صفحه 15:
مدل های رفاه احتماعی در
ايران
* سلامتى و تأمين سبيلامت 6 sail, بوده و دولتها
تلاس ميكتد شرايطى را قراهم كند نا عردم ار جداكتر سطع تطلامت با وري عادلان از
خدمات بهرهمند شوند و ارتقای سطح سلامت جامعه, بهعنوان مهمترين هدف نظام سلامت
ات رل ای را اسان کت ی وا
درمانی با عملکرد خود به افزایش سطح سلامت انسانها (سرمایهگذاری خالص) یا به
جایگزین کردن سلامت از دست رفته به دلیل بروز بیماری یا حوادث (سرمایهگذاری جایگزین)
Se
"بنابراین سلامت یکی از ارکان مهم و مققر در رفاه خانواده است و سلامت افراد جامعه تحت
تأثیر سطح دسترسی, کارآیی و کیفیت خدمات درمانی قرار دارد. از مهمترین شاخصهای
ارزیابی میزان موفقیت نظام سلامت میتوان به شاخص امید به زندگی در بدو تولد, نرخ مرگ
و میر کودکان زیر پنج سال و مرگومیر مادران درصد هزار تولد زنده و.... اشاره کرد.
صفحه 16:
تعداد پزشک به ازای هر10 هزار نفر
* پزشکان, مهمترین عامل در مدیریت تخصیص منایع بکش سلامت هستند و تقش اساسی را در میزان
آثربخشی و کارآیی خدمات بهداشتی و درمانی بر عهده دارند.میزان شاخص تعداد پزشک به ازای هر
0هزار نفر جمعيت بيانكر ميزان دسترسى افراد به خدمات بهداشتي و درماني است و مين سطح
برخوردارى از سلامت در كشورها است.
* براساس آمار: ميزان اين شاخص به ازاى هر 10هزار نفر جمعيت 9 يزشى است كه سطحى مشابه
كشورهاى متوسط در جهان دارد. همجنين در زمينه كسترش امكانات درمان بسترىء شاخص تخت به
آزای هزار نفر جمعیت معادل 14 نفر است. گفننی است که میانگین جهانی تعداذ پزشکان نسبت به
جمعیت 14 نفر و میانگین تعداد تختهای بیمارستانی نسبت به جمعیت 27 تخت است.
یکی از برنامههای مهم برای توزیع مناسب پزشک در سطح کشور طرح "پزشی خانواده" است که با
اهداف ایجاد نظام ارجاع در نظام سلامت کشور, افزایش پاسخگویی و کاهش هزینههای غیرضروری در
بازار سلامت, افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و توسعه پوزشش خدمات سلامت در مناطق
روستایی و شهرهایی با جمعیت زپر 20 هزار نفر از سال 1384 مستقر شد که از دستاوردهای مهم
نظام جمهورى اسلامى ايران در توزيع مناسب يزشى محسوب موشود,
صفحه 17:
اميد به زندگی
* امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان میدهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است یا
به عبارت دیگر از هر عضو آن جامعه چند سال میتواند توقع طول عمر داشته باشد. هر جه شاخصهای
بهداشتی و درمانی بهبود یابد. امید زندگی افزايش خواهد یافت.
" امید به زندگی یکی از شاخصهای مهم اقتصادی و اجتماعی است که به خودی خود حتی میتواند
بیانکننده توسعهیافتگی یا توسعه نیافتگی کشوری یا منطقهای باشد. بنابراین. مطالعه میزان و روند
زمانی تغیبرات امید به زندگی در هر منطقه پا کشور, میتواند اطلاعات زیادی در مورد وضع اقتصادی-
اجتماعی و بهداشتی منطقه مورد نظر در اختیار محققان قرار دهد.
* عوامل اقتصادی, مردم شناسی, بهداشتی و درمانی و آموزشی بر امید به زندگی تأثیر دارند. عواملی
مانند نرخ ایمنسازی کودکان در برابر بیماریهای مسری, نرخ پیشگیری از بارداری, سرانه تخت
بیمارستانی, درآمدسرانه واقعی برحسب دلار برابری قدرت خرید, نرخ دسترسی به آب بهداشتی و
سرانه پزشک, ارتباط مستقیم با امید به زندگی دارند. امید به زندگی در ایران در سال 2009معادل
2 سال است که نزدیک به کشورهای با درآمد متوسط بالا در جهان است.
صفحه 18:
عدالت در سلامت
* در دهههای اخیر, افزایش هزینههای خدمات سلامت ناشی از توسعه و تکامل تکنولوژی از
یک سو و افزایش سطح آگاهی و انتظارات بهداشتی افراد از سوی دیگر, مشکلاتی را در
زمینه تأمین مالی هزینههای بهداشتی و درمانی برای افراد جامعه به وجود آورده است. طبق
تغریف سازمان جهائی بهداشت, اگر خانوار پیش از 40 درصد توان پرداخت خود را صرفت
هزینههای سلامت کند, با هزینههای کمرشکن مواجه شده و در تأمین سایر مایحتاج لازم
برای یک رندگی مناسب دجار مشکلات جدی خواهد شد. برخی از تبعات جاذت شدن وضع
یادشده در نظام سلامت به شرخ زیر است.
صفحه 19:
۰ کانوارها تحصوص اقشار اسب پدیر به واسطه تامین مالی دستیایی به حدماب درمانی با
رنج و زحمت فراوان مواجه شده و در ازای تأمین این هزینهها, از مخارج ضروری دیگر خود
میکاهتد اي موضوع باعت پایی آمدن شرایط رفاسی انوار خواهد شد بار مالی هریتهای
لاست به سب كامس SSIs acc SII ay ای رام میتی
اقلامى مانئد خوراى مناسب يا تخصیل و آمورش که به مثابة اتباشت سرمايه انسانى ابدويزة
برای فرزندان خانوارها تأثير غیر قابل انکاری دارد. توان تولید خانوارها را بوعنوان كليدىترين
عامل در فرایند تولید ملی کاهش میدهد. بنابراین به وضوح میتوان تأثیر منفی نقصان
عش لكر تطام تالی بخش بهداشت و ذرمان راژدر قراس انناشت سرمایه و از لن جا تولید و
Miby او SN Cie
صفحه 20:
نرخ باسوادی بزرگسالان
BS اس راد پر ال تراد ال نا et
میتوانند با درک کامل, یک عبارت ساده و کوتاه را در مورد زندگی روزمره
خود بخوانند و بنویسند. نرخ باسوادی بزرگسالان یکی از شاخصهای مهمی
است که سطح آموزش کشور را نشان میدهد.
صفحه 21:
نسبت خالص اولیه ثبت
نام د وره ۱ انتدایی
*نسبت متوسطه Aa: كر دوره و ایی در سال 2007 برای ی در ایران 90/99
کی din خاورساته 75/92 و زر يقد ای و وا رت ار
در حوزه آموزش ابتدلیی و به عبارتی تحت پوشش قرار دادن جمعیت واجب التعلیم را نشان
ahs ce این آقار در بعش زان رای ارات در شكال 2007 امعادل 08/99 و در ala
خاورما 25/88 و در يقد حهانط 93/88 رودة انمث اكه لين موطوع بار هم نشاكر مظلوت
بودن وضع آموزش كودكان در قلمرو آموزش ابتدايى است.
صفحه 22:
تپ نار کرفن رهام مروظ ب تولی تامالس داعلی نا رانم
صریت a, SR ay yan ll و برردگی و به نهک بحههای
G0 6 ها ای از De كن
بيمدهاى بازركانى و اجتماعى و تقسيم أن بر توليد ناخالص داخلى به ضریت
نفوذ واقعى بيمه در كل كشور خواهيم رسيد.بخش اعظم فعاليتهاى بيمهاى
در ايران خارج از حوزه بیمههای بازرگانی و در قالب بیمههای اجتماعی ارائه
میشود و به این ترتیب ضریب نفوذ بیمه بخصوص در بخش بیمههای زندگی
با اضافه کردن بیمههای اجتماعی به شدت افزایش یافته است.
صفحه 23:
“به هر حال مهم اين است که صرفنظر از اجباری یا اختیاری بودن بیمه مورد
نظر و صرفنظر از این که حق بیمه را چه کسی (بیمهگذار, کارفرمایا دولت)
پرداخت میکند, خدمات ارائه شده در حوزه وزارتخانههای مختلف در قالب
حمایتهای بیمهای ماهیت بیمهای دارد. در اکثر کشورهای دنیا خدمات مربوط
به بیمههای بازنشستگی و درمان توسط نهادهای خصوصی و در حوزه بیمههای
بازرگانی ارائه میشود و دولتها بیشتر به حمایتهای امدادی و توانبخشی
میپردازند. با توجه به مطالعه انجام شده در این گزارش, با افزودن بیمههای
اجتماعی به بیمههای بازرگانی. رقم ضریب نفوذ بیمه در کشور به
استانداردهای جهانی نزدیک میشود.
صفحه 24:
مدلهای اقتصادی
ابعاد اقتصادی یکی از محورهای اساسی و زمینهساز برنامهها و فعالیتهای مربوط به رفاه
اجتماعی است. توجه به رفاه اقشار مختلف جامعه از طریق مطالعه توزیع درآمد, فقر, ثروت
و متغیرهای دیگر اقتصادی, از مباحث کانونی حوزه اقتصاد در دو قرن آخیر بوده است؛ زیرا
یکی از اهداف مهم هر نوع سیاستگذاری اقتصادی, بهبود رفاه عمومی به ویژّه افزایش رفاه
اقشار کمتر پهرهید جرا Fetal
»عدالت و رفاه اجتماعی همواره بهعنوان یکی از مهمترین اهداف و آرمانهای نظامهای
شیم گیرت اقتصاژی پرسترء مشود به طورى که در پسیاری از جوامم توان فکرت و
منابع مالی قابل توجهی مصروف رسیدن به این آرمان اجتماعی شده است و بسیاری از
اقدامهایی را که در قالب کاهش آسیبپذیری اقتصادی انجام میشود منجر به افزایش رفاه
در جامعه میشود.
صفحه 25:
"این شاخص, یک شاحص نرکیبی است که محرومیت را در سه بعد از ابعاد نوسعه انسانی
(زندگی طولانی و سالم. دانش, و استاندارد شایسته زندگی) اندازهگیری میکند. ایران بین
0 کشور منطقه که آمار شاخص فقر انسانیشان موجود بود, در سال 2009, رتبه پنجم را
کسب کرده, بهطوری که شاخص فقر انسانی کشورمان در این سال برابر 9/12 درصد بوده
است. این در حالی است که ایران در سال 2007 بدون تغییر در مقدار شاخص فقر انسانی
در جایگاه 30 جدول قرار گرفته بود. بالاترین درصد شاخص فقر انسانی متعلق به کشور یمن
با 38 درصد و کمترین درصد شاخص فقر انسانی متعلق به کشور اردن با 9/6 درصد است.
صفحه 26:
مدل های رفاهی در جهان
*اسپینگ اندرسن در کتاب معروف خود با عتوال «سه جهان سرمایهداری رغاهی ۲۰ Epi dunt
ای ای ای رها هر ار
*- سیاستگذاری اجتماعی صنفیگرا: بیمههای دولتی؛ بیمههای خصوصی مبتنی بر بازار نقشی
جزئی دارند؛ صنفیگرا؛ طرحهای تامین اجتماعی پراساس حفظ تفاوت موقعیتهای اجتماعی؛
تاکید بر حفظ خانواده هستهای (اتریش, فرانسه, آلمان. ایتالیا)
سس کارت ایتاعی یرال سای و ایتایی رایستیی یت ام با
ای وی مت ازاز ارات عزابات مستا أركون اسنظطاعت عالت (ا رک را
کانادا, استرالیا)
سیاس کداریاسایی سوسیال «موکراسی برنامههای رفاهی عموی فراگر برنامههای
دوشطحی عمومی میتی بر درآمده ادشام طبعه متوسط جبید (کشورهای اسکاندیتاوی)ر
صفحه 27:
*اسپینگ- اندرسن توسعه این الگوها را با تفاوتهای تاریخی در توسعه اقتصادی.
سار سای و ای ناشیا سای سر ری بط مره
کورپی و پالمه نیز پنج نوع متفاوت از ساختارهای رفاهی را تشخیص میدهند:
۰- الگوی هدفمند۳: استحقاق بر آزمون استطاعت مالی مبتنی شده است که
حداقل مزایا را برای آنهایی که زیر خط فقر قرار دارند. یا بهعنوان نیازمند
شناسایی شدهاند, تامین میکند.
۰- الگوی داوطلبانه مبتنی بر یارانههای دولتی۴: درآمد مالیاتی از طریق کمک به
صندوقهای تعاونی و دیگر سازمانهای داوطلبانه در راستای فراهمآوردن شرایط
مورد نیاز برای حمایت از اعضای دارای درآمد پایین اختصاص مییابد.
صفحه 28:
لگوی صنفیگرا۵: مزایا مبتنی بر درآمد هستند اما استحقاق و قوانین مربوط به برنامههای
وا وت رای اعات مات تفای سارت باشد آيده اسلف لين الكو بر اباد
جماعتهای سیاسی- اجتماعی و تعاونی در میان کارمندان و کارفرمایان تاکید دارد و برنامهها
توشطا تماینگان معجب کارمندان و کازفرمایان و غالبا با همراهی دولت بهعتوان شخص ثالث
ل لك
© - الكوى تامين يايمء: استحقاق بر بايه کسورات پرداختی یا بر پایه حق شهروندی مبتنی است.
در مدل تامين بايه دو نوع سطح پوشش نسبتا متفاوت وجود دارد. در نوع شهروندی. استحقاق
ای ا 5 ال ار ای و ار ار
ات ب فد 60322 ۱ كا فط کی ار کب اور و ی
از سطح پوشش پایینتری برخوردار باشد.
*- الگوی فراگیر۷: استحقاق به میزان کسورات پرداختی و حق شهروندی مبتنی است و میزان
لا سس ار داس ست رای واه وهای وکا ا و كه
شهروندان تحت يوشش برنامه قرار م ىكيرند.
صفحه 29:
جمع يبندى
رفاه اجتماعى, يكى از سه دستاورد مهم جامعه بشرى در قرن بيستم است.
امروزه جوامع. با این دستاورد بزرگ یعنی دولت رفاه, زندكى با كيفيت و
مطلوبی را تجربه میکنند.در واقع مفهوم عدالت و رفاه اجتماعی در همسویی
کامل هستند و جامعهای که در لن رفاه وجود داشته باشد, عدالت هم در آن
شکل میگیرد. بنابراین رفاه اجتماعي مجموعه قوانین, برنامهها و خدمات
سازمان یافتهای است که هدف آن, تأمین حداقل نیازهای اساسی آحاد کشور
است.
صفحه 30:
“نظام رفاه اجتماعی خصلتی پویا و متحول دارد و متناسب با تفییرات به وجود
آمده در جوامع و رشد انتظارها دگرگون میشود. در واقع, ویژگی
انعطافپذیری آن و هم زیستی با شاخصهای توسعه اقتصادی و ملاحظات
سیاسی جامعه کارکرد آن را از ترمیمهای موضعی و تصمیمهای مقطعی خارج
میسازد.سلامت. سواد. درآمد و اشتغال باعث افزایش بهرهوری در نیروی
کار و تولید و جذب و جلب مشارکت بهعنوان یک ابزار در رفاه اجتماعی
مدنظر است. در اینباره سرمایهگذاری در بخشهای مختلف. اصلاح نظام
مالیاتی, تجدیدنظر در نظام تأمين اجتماعی, گسترش اشتغال و اجرای
سیاستهای موّثر بر بهبود توزیع درآمد را میتوان در افزايش رفاه اچتماعی
موّثر دانست.