مدیریت استرس ۴
اسلاید 1: مديريت استرس دکتر بنفشه غرايي- روانشناس بالينيعضو هيات علمي دانشكده علوم رفتاري و سلامت روانانستيتو روانپزشكي تهران دانشگاه علوم پزشكي ايران
اسلاید 2: سبك زندگي سالمجسميرواني/شناختياجتماعيمعنوي3/14/20182دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
اسلاید 3: استرس پاسخ به هر عاملي است كه فرد را ناراحت و از وضعيت تعادل خارج مينمايد. بخش جدايي ناپذير در زندگي انسانهاست.واكنشهاي رواني، جسماني، هيجاني و رفتاري تهديد يا فشار ادراك شده دروني يا محيطي ناشي از ارزيابي فرد از تجارب تنش زای محيطي است3/14/20183دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
اسلاید 4: انواع استرس دیسترسیوسترسنوسترسخارج از كنترلتاحدي قابل كنترل كاملاً قابل كنترل3/14/20184دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
اسلاید 5: عوارض استرس استرسهاي درازمدت و يا زياد بر ابعاد مختلف زندگي ما اثر ميگذارند.عوارض جسمي: بيماري و مرگ و مير عوارض اجتماعي: كاهش بازدهي و بهرهوري ،هزينه بردار بودن 3/14/20185دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
اسلاید 6: نشانههاي استرسفقدان نشاط و شادابياحساس خستگي درد معدهدرد قلببي حوصلگيحساس شدنزود از كوره در رفتنصرف انرژي زياد براي كارهااختلال در خوابترك فعاليتهاي مورد علاقه اجتماعي3/14/20186دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
اسلاید 7: عوامل توليد كننده استرس عوامل محيطي: سر و صدا، هواي بد يا فجايع طبيعي، ترافيك، آلودگيعوامل اجتماعي: مشكلات مالي، اختلافات بين فردي، از دست دادن فرد مورد علاقهعوامل فيزيولوژيك: بلوغ، بيماري، تصادف، ورزش نكردن، اختلال در خواب، مصرف سيگار افكار: برداشت ما از حوادث، تصميم گيري، نگرش منفي، كمال گرايي، رقابت جويي، خود انتقاد گري3/14/20187دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
اسلاید 8: عوامل تأثيرگذار بر تجربه استرستفاوتهاي فرديرابطه فرد و محيطفرايند ارزيابي فرد3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 8
اسلاید 9: مقابلهمقابله، كوششهايي است كه افراد انجام مي دهند، تا مشكلات را از ميان برده و يا به حداقل برسانند.اين کوشش ها آموختني است3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 9
اسلاید 10: راهبردهاي مقابله با استرس آرامسازي مديريت زمان آموزش رفتار جرات مند حل مسئله آموزش مهارت هاي مقابله اي سازگارانه مقابله با افكار غير منطقي 3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 10
اسلاید 11: انواع مقابلههيجان مدارمسئله مدار3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 11
اسلاید 12: مقابلههاي هيجانمدار مقابلههاي هيجانمدار سازگارانه منجر به كاهش موقت استرس و ناراحتي ميشوند اما اقدامي عملي در جهت حل مسئله نيستند .مقابلههاي هيجانمدار ناسازگارانه نهتنها منجر به حل مسئله نميشوند بلكه آسيبهاي اجتماعي و رواني نيز بهدنبال ميآورند.3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 12
اسلاید 13: انواع مقابلههاي مسئلهمدار و هيجانمدار برنامهريزي تلاش در جهت يافتن منابع حمايت اجتماعي و عاطفيكنار گذاشتن ساير فعاليتها پناه بردن به مذهب تفسير مجدد مسئله به سبكي مثبت 3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 13
اسلاید 14: بازداري مقابله ( مقابلهي منفعلانه بهصورت عقبنشيني )تمركز بر تخليه احساسات پرت كردن حواس شوخي 3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 14
اسلاید 15: حل مسئله
اسلاید 16: ديدگاههاي ذهني مانع حل مسئله وجود مشكل به دليل ضعف ، بي لياقتي و ناداني استدر زندگي نبايد مشكل وجود داشته باشد.بايد از مشكلات فرار كرد .آدم هاي با هوش سريع تصميم مي گيرند.3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 16
اسلاید 17: هيچ مشكلي قابل حل نيست.سرزنش و ملامت خود به جاي پيدا كردن راه حل.تلاش در پيدا كردن مقصر به جاي تعيين راه حل ها.عدم توانايي در پيش بيني پيامدهاي رفتاري.اولين راه حل بهترين راه حل است. 3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 17
اسلاید 18: مراحل حل مسئله3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 18
اسلاید 19: مقابلهي مسئلهمدار مستلزم عبور از چهار مرحله است تعريف و فرمولبندي مسئلهتوليد وخلق راهحلهاي متعددارزيابي سود و زيان يا بررسی معايب و محاسن هر راه حل بهكارگيري راهحل و ارزيابي و بازنگري آن3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 19
اسلاید 20: ابتدا بايد به تعريف روشن و واضحي از مشكل برسيد.مشكلات پيچيده رابه عوامل ساده ترتقسيم كنيد.مشكلات را اولويت بندي كنيد.مشكلات كلي را به عوامل جزئي ترتقسيم كنيد.مشكلات مبهم را روشن كنيد.3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 20تعيين دقيق مشکل
اسلاید 21: ارائه راه حلهاي متعدد، بارش فکریكميت مهمتر از كيفيت استنبايد در اين مرحله ارزشيابي رخ دهدنبايد سانسور وجود داشته باشد3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 21
اسلاید 22: ارزيابي راه حل هاپيامد ها مزايا ومعايب ميزان دسترسي 3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 22
اسلاید 23: انتخاب راه حلهاي مفيداز بين راه حلهاي مطرح شده براي هر راه حل رتبه تعيين كنيد.راه حلها را بر اساس اولويت مرتب نمائيد.معمولا دو يا سه راه حل اول ، راه حلهاي قابل اجرايي مي باشند. 3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 23
اسلاید 24: مذاكره
اسلاید 25: مذاكرهtهرزماني كه درمورد تصميم گيري و يا حل مشكل مشترك بين دو يا چند نفر تعارضي بوجود آيد.بدون آنکه طرف مقابل را ناراحت كرده ويا احساس بازنده شدن كنند به بهترين راه حل مشترك براي حل مسئله برسند .3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 25
اسلاید 26: قواعد حل اختلافدر مورد قواعد و مقررات از قبل توافق كنيد.زماني را انتخاب كنيد كه هردو راحت باشيد.اگر عصبانيت بالا گرفت، از هم فاصله بگيريد و قرار بگذاريد كه سر يك ساعت خاص برگرديد.به نوبت گوينده و شنونده باشيد و در هر حالت از قواعد پيروي كنيد3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 26
اسلاید 27: تفاوتهاي مذاكره و مجادلهمجادلهمذاكره3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 27توليد مي كندكاهش تنشتوجه به ديدگاه هاي ديگرانداراي هدف استتوهين نمي كنندtهمدلي در آن وجود داردهدف انتقال اطلاعاتحل تعارض موجودقابل كنترلتوليدي وجود نداردافزايش تنشtتوجه فقط به ديدگاه خود هدف خاصي را دنبال نمي كند به يكديگرتوهين ميكنند در مقابل يكديگر قرار ميگيرندهدف حمله وتخريب يكديگرايجاد تعارض tغيرقابل كنترل
اسلاید 28: مديريت خشم
اسلاید 29: خشم چيست؟ احساسي است كه به صورت جسماني و هيجاني ابراز ميشود. واكنش طبيعي ارگانيسم نسبت به شرايطي است كه فرد دچار ناكامي ميشود. وقتي شدت آن خيلي زياد باشد ، زياد اتفاق بيفتد و نحوه ابراز خشم توسط فرد مناسب نباشد تبديل به پرخاشگري مي شود . 3/14/2018دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران 29
اسلاید 30: روشهاي مديريت خشمشناخت زود هنگام خشمترك موقعيتآرام سازيتمركز بر خود گوييهاي منفيحل مشكلايجاد تغيير در محيطابراز خشم به شيوه سازگارانه3/14/201830دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
اسلاید 31: شيوههاي ابراز خشممنفعلانه (منفعل پرخاشگر)پرخاشگرانهقاطعانه3/14/201831دانشگاه علوم پزشكي ايران دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان انستيتو روانپزشكي تهران
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.