مدیریت تعارض و کاربرد آن در تربیت بدنی و علوم ورزشی
اسلاید 1: مديريت تعارض و كاربرد آن در تربيتبدني و علوم ورزشيگردآورنده:
اسلاید 2: در نوشتههاي ذن آمده است: ”اگر همه مردم مثل هم فكر كنند ديگر كسي نخواهد انديشيد. كساني كه از تعارض و تضاد خوششان نميآيد نبايد مديريت كنند“
اسلاید 3: تعارض ، تضاد، عدم توافق، ناسازگاري، كشمكش، ستيز، مبارزه، برخورد، كشاكش، رزم، جنگ، مغايرت، منافات، درگير با، تصادم، درونستيزي، اختلاف، نبرد، متضاد، مُنافي، در افتادنConflict:
اسلاید 4: تعارض يعني: آغاز هوشياري و آگاهي. وجود عدم توافق بين دو يا چند گروه.تعارض زماني بوجود ميآيد كه علائق در تضاد با يكديگر قرار گيرند. هر رفتاري كه از جانب اعضاي سازمان به منظور مخالف با ساير اعضا سر بزند. تعارض را بايد به عنوان عدم تعارض در يك سو و نابودي كلي و تخريب گروه مخالف در سوي ديگر مورد ملاحظه قرار داد.تعارض چيست؟
اسلاید 5: تعارض در سازمانهاي ورزشيتجربه تعارض در بخشهاي مختلف سازمانهاي ورزشياختصاص يافتن بخشي از زمان مديران مياني و عالي به مقوله تعارضتعارض به عنوان يكي از مشكلات تمامي سازمانهاتوانايي در حل تعارضهاي كوچك و بزرگ سازمان از ابزارهاي مهم دستيابي به موفقيت
اسلاید 6: سابقه تاريخي و نگرشهاي مختلف در مورد تعارضواكنشهاباورهاديدگاه نظريهپردازان كلاسيك مديريتديدگاه نظريهپردازان كلاسيك مديريتتعارض بايد فوراً متوقف گرددبايد تمامي زمينههاي بروز تعارض از بين برودتعارض ضرورتي نداردتعارض باعث ترس و هراس ميشودتعارض مضر استتعارض يك عيب فردي محسوب ميشودديدگاه روابط انسانيديدگاه روابط انسانيبايد فوراً براي حل تعارض يا از بين بردن آن وارد عمل شدتعارض بطور مكرر در سازمان رخ ميدهد تعارض پيديدهاي مورد انتظار استتعارض ميتواند مثبت باشد ولي عمدتاً مضر استديدگاه تعاملگرايانديدگاه تعاملگرايانمديريت تعارض براي بيشينهسازي جنبههاي مثبت تعارضمديريت تعارض براي كمينهسازي جنبههاي منفي تعارضتعارض در سازمان غير قابل اجتناب استتعارض براي سلامتي سازمان ضروري استنميتوان گفت تعارض ذاتاً خوب يا بد است
اسلاید 7: انواع تعارضهاي سازمانيتعارض در سازمانها به انواع مختلفي طبقهبندي ميشود:1. تعارضهاي سازنده (مفيد) و مخرب (مضر)2. تعارضهاي افقي و عمودي3. تعارض برحسب طرفهاي تعارضالف: تعارض درونفرديب. تعارض بينفرديج. تعارض درونگروهيد. تعارض درونسازماني هـ. تعارض بينسازماني
اسلاید 8: سطوح تعارضدرونسازمانيبينگروهيدرونگروهيدرونفرديبينفردي
اسلاید 9: آيا تعارض موجب اختلال در عملكرد سازمان ورزشي ميشود؟ديدگاه اول: تعارض داراي بار معنايي منفي است.ديدگاه دوم: تعارض ميتواند مفيد و سازنده باشد.
اسلاید 10: حداكثرسطح تعارضحداقلحداكثرحداقلABCموقعيتسطح تعارضنوع تعارضويژگيهاي داخلي واحدنتيجه عملكرد واحدحداقل يا هيچبهينهحداكثرغيركاركرديغيركاركرديكاركرديحداقلحداقلحداكثربيتفاوتايستامنفعل در مقابل تغييرفقدان ايدههاي جديدمناسب رشد و ترقيانتقاد كننده از خودنوآوري و ابتكاراخلالگرهرج و مرجعدم همكارياثربخشي سازمانيBCA
اسلاید 11: فرايند تعارضتعارض به عنوان يك سلسله مراحل به هم پيوستهمدلهاي گوناگون ارائه شده در رابطه با فرايند تعارض
اسلاید 12: رقابت براي منابع كميابتعارض درك شده (آگاهي از تعارض)تعارض محسوستعارض آشكارنتايج تعارضعقبنشاندن براي استقلال و خودمختاريتعارض پنهانتباين اهداف واحدهاي فرعيفرايند تعارض از ديدگاه پوندي (Pondy)(احساس خصومت)نشان دادن عصبانيت
اسلاید 13: علل بروز تعارض در سازمانتفاوت در ادراك و شناخت (تفاوتهاي ادراكي در سطوح سلسله مراتبيمنافع محدود و مشترك (تخصيص منابع محدود)تفاوت در شخصيت و سبك افرادتغيير اجتماعي و سازمانيابهام در حيطه و وظايفتعارض نقش وابستگي فعاليتهاي مختلف بهم پيوستهنقص در سيستم اطلاعاتي سازمانهاساختار ارزشيابي- پاداشي سازماناسترسهاي محيطي
اسلاید 14: علل بروز تعارض در سازمانضعف در ارتباطاتابهام در حيطه وظايفتغيير اجتماعي و سازمانيساختار ارزشيابي- پاداشي سازمانوابستگي فعاليتهاي مختلفتعارض نقشتفاوت در ادراك و شناختمنابع محدود و مشتركتفاوت در شخصيت و سبك افراداسترسهاي محيطي
اسلاید 15: استراتژيهاي مديريت تعارضراهبردهاي تعارضبيان اهداف مهمتراعمال زورگذشت (ايثار)سازش (مصالحه)روش چانهزنينرم (ملايم كردن)حل مسأله (اصلاح امور)اجتناب (عدم مقابله)اعتماد و احتراممتقابلگردش شغليتغيير روابط انسانيرقابتروش همكارياستفاده از قدرتتغيير روابط سازماني
اسلاید 16: تحقيقات انجام شده در داخل
اسلاید 17: تحقيقات انجام شده در خارج
اسلاید 18: بحث و نتيجهگيريوجود تعارض و تضاد در سازمانهاي امروزي امري اجتنابناپذير است و ميتواند كاركردي مثبت يا منفي داشته باشد و بايد با موضوع تعارض واقعبينانه برخورد نمود. راهبرد مديريت تعارض سعه صدر و استقامت ميطلبد.برخي از پژوهشگران بر اين باورند تعارض موضوعي است كه انديشه انسان را بيش از هر چيز به جز خدا و عشق بخود مشغول داشته است.پژوهشهاي ميداني نشان ميدهد كه مديران حدود 21% وقت خود را صرف مديريت تعارض ميكنند. از اينرو الزامي است كه با مباحث نظري و يافتههاي پژوهشي در زمينه تعارض آشنا باشند، و مهارتهاي مديريت تعارض را كسب نمايند.هيچكدام از راهبردهاي مديريت تعارض در تمامي شرايط اثربخش نيست.تعارض مانند بسياري از پديدههاي ديگر نه فينفسه خوب است و نه بد، بلكه همانگونه كه چالز هَندي ميگويد:
اسلاید 19: پيشنهادهايي براي مديران ورزشيتلاش براي آشنايي بيشتر مديران با مفهوم مديريت تعارض و استفاده بهينه از آن در مواجهه با تضادها و تعارضهاي سازمانيتلاش در جهت ارتقاي سطح خلاقيت مديرانبا توجه به اينكه مديران ورزشي همواره درگير با وقايع مختلف در رويدادهاي غيرقابل پيشبيني اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي در ورزش هستند و ميبايد پاسخگوي مردم، مسئولين و مطبوعات باشند، لذا نيازمند مديريتي اقتضايي هستند و در بسياري از موارد مجبورند كه جهت حفظ تعادل و آرامش جامعه (در برابر تضادهاي ايجاد شده ميان آنها و مردم و مسئولان) مبادرت به آرام كردن تضاد و اغتشاش ايجاد شده، در نتيجه بسياري از تعارضها يا تضادها اجباراً عقبنشيني نموده و ملزم به استفاده از روش عدم مقابله ميگردند.
اسلاید 20: تحليل كلان 62 مطالعه حاكي از آن است كه زنان در مقايسه با مردان تمايل بيشتري به همكاري براي حل اختلاف نشان ميدهند. اما هنگامي كه زنان با راهبرد چانهزني مواجه شوند بسيار رقابتيتر از مردان رفتار ميكنند.با افزايش تعارض، رضايت گروه كاهش مييابد. استفاده از سبك تلفيقي در مديريت تعارض بيشتر از هر سبك ديگري موجب رضايت خاطر گروه ميشود. و سرانجام اينكه در مديريت مذاكره و تعارض همواره راهبرد برد- برد بهتر از راهبرد برد- باخت است.تلاش در جهت افزايش سطح هوش عاطفي علاوه بر دانش و بينش و تجربه به منظور تحقق بهرهوري آموزشي و ورزشي.برگزاري كارگاههاي آموزشي مكرر و مرحلهاي در مورد نحوه مواجهه صحيح با تعارضها و تضادهاي سازماني.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.