پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

مدیریت ارجاع نمونه های بالینی در آزمایشگاه های پزشکی

modiriate_erjae_nemoonehaye_balini

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت ارجاع نمونه های بالینی در آزمایشگاه های پزشکی”

مدیریت ارجاع نمونه های بالینی در آزمایشگاه های پزشکی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: مدیریت ارجاع نمونه هاي بالینيدرآزمایشگاههای پزشکیانوره ذوالعلی - کارشناس مدیریت امور آزمایشگاههای دانشگاه علوم پزشکی کرمان

اسلاید 3: در صورت وجود ارتباط بین آزمایشگاههای ارجاع با ارجاع دهنده با تدوین قرارداد، این ارتباط شفاف می گردد .

اسلاید 4: نکات مهم در خصوص نحوه تدوین قرارداد ارتباط با آزمایشگاههای ارجاع یا ارجاع دهندهدو طرف قرارداد عبارت از آزمایشگاه ارسال کننده و ارجاع هستند که باید به طور دقیق همراه با آدرس مشخص گردند.نحوه کسب اطمینان از نتایج در آزمایشگاه ارجاع و نحوه دسترسی آزمایشگاه ارجاع دهنده به این مدارک مکتوب گردد.نحوه و شرایط انتقال نمونه ها و مسئول یا مسئولین آن در تمام مسیر انتقال مشخص باشد و در قرارداد مسئولیت مفقود شدن نمونه یا از بین رفتن آن به طور آشکار قید گردد.

اسلاید 5: ادامه از قبل معیارهای رد نمونه از طرف آزمایشگاه ارجاع مشخص گردد.زمان مورد انتظار برای آماده شدن برای نتایج به طور جداگانه برای تمام آزمایش های درخواستی و با توجه به زمان چرخه کاری تعیین گردد.شرایط نگهداری نمونه ها پس از ارسال و پس از انجام آزمایش و مسئولیت هر یک از آزمایشگاهها در این مورد به طور مشخص ذکر گردد.شرایط ارسال پاسخ و مدت زمان بایگانی گزارش های دریافت شده از آزمایشگاه ارجاع مشخص گردد.نحوه ثبت مشخصات بیماران، نمونه های ارسالی و نوع آزمایش های درخواستی مشخص گردد.شرایط مورد توافق مالی با ذکر جزئیات نیز باید در این قرارداد درج گردد.نحوه رفع مشکلات، حل اختلافات و زمان بازنگری قرارداد

اسلاید 6: معیارهای انتخاب آزمایشگاه ارجاعاین معیارها می تواند: در حیطه کیفیت خدمات آزمایشگاهیکارایی ارائه خدمات توسط آزمایشگاه ارجاع هزینه اثربخشی قرار گیرد

اسلاید 7: کیفیت خدمات آزمایشگاه ارجاعمسئول آزمایشگاه ارجاع دهنده باید از کیفیت عملکرد آزمایشگاه ارجاع اطمینان حاصل نماید. به این منظور می بایست ابتدا هنگام انتخاب و بعد از آن به طور مستمر، آزمایشگاه ارجاع را مورد ارزیابی قرار دهد. این ارزیابی به طرق مختلف ممکن است انجام شود به عنوان مثال:

اسلاید 8: بازدید از آزمایشگاه ارجاع و بررسی روند و سوابق فعالیت های مرتبط(ارزیابی سیستم کیفیت در آزمایشگاه ارجاع)بهره گیری از نظرات دریافت کنندگان خدمات مانند بیماران و پزشکان یا سایر آزمایشگاههایی که نمونه های خود را به ان آزمایشگاه ارسال می نمایند. ارسال نمونه های کنترل با مقادیر مشخص در نوبت های متعدد به آزمایشگاه ارجاع و ارزیابی و مقایسه نتایج بدست آمده. ارزیابی نتیجه شرکت آزمایشگاه ارجاع در برنامه های معتبر ارزیابی خارجی کیفیت

اسلاید 9: ارزیابی سیستم کیفیت در آزمایشگاه شامل: تسهیلات و امکاناتکارکنانتجهیزاتروش های اجرایی انجام آزمایش و همچنین روش های اجرایی قبل و بعد از انجام آزمایش می باید به حد کفایت تعریف و مکتوب شده و به کارکنان مرتبط تفهیم گردیده باشد.فعالیت ها و برنامه های کنترل کیفیت انجام آزمایشدریافت لوح کیفیت آزمایشگاه مرجع سلامتسوابق ارزیابی های بعمل آمده از آزمایشگاه توسط ادارات امور آزمایشگاههاو...

اسلاید 10: کارایی ارائه خدمات توسط آزمایشگاه ارجاعدامنه آزمایش هایی که آزمایشگاه ارجاع انجام می دهد.زمان چرخه کاری (TAT Turn- Around- Time) :کوتاه بودن زمان چرخه کاری می تواند یکی دیگر از معیارهای انتخاب آزمایشگاه ارجاع باشد.قالب گزارش دهی : در مواردی که قالب یا شکل گزارش دهی خاصی مد نظر آزمایشگاه ارجاع دهنده باشد، آزمایشگاه ارجاع می تواند گزارش نتایج را بسته به نیازها و معیارهای آزمایشگاه ارجاع دهنده طراحی نماید.تفسیر نتایج و خدمات مشاوره ای : آزمایشگاه ارجاع باید به پرسش های مطرح شده مربوط به نتیجه آزمایشات سریعاً پاسخ داده و در صورت نیاز برای آزمایشگاههای ارجاع دهنده امکان خدمات مشاوره ای و تفسیر نتایج را فراهم آورد.سیستم ارتباطی : تسهیلات ویژه برای ارتباط بین آزمایشگاه ارجاع و آزمایشگاه ارجاع دهنده مثلاً ارتباط الکترونیک برای پذیرش نمونه ها و ارائه نتایج به صورت الکترونیک سبب کارآیی بیشتر در روند ارائه خدمات توسط آزمایشگاه ارجاع می شود

اسلاید 11: هزینه اثربخشیاگرچه بحث کیفیت خدمات در آزمایشگاه ارجاع مسئله مهمی است ولی در انتخاب آزمایشگاه ارجاع می بایست به اثربخشی هزینه صرف شده توجه ویژه داشت.

اسلاید 12: الزامات آزمایشگاه ارجاع دهندهجمع آوری و ارسال نمونه های آزمایشگاهی با مسئولیت و زیر نظر مستقیم مسئول فنی آزمایشگاه ارجاع دهنده صورت می گیرد.آزمایشگاه ارجاع دهنده باید به طریق مقتضی اطمینان حاصل نماید که آزمایشگاه ارجاع، صلاحیت و توانایی انجام تعهدات توافق شده در قرارداد فیمابین را دارا می باشد. مشخصات کامل نمونه هایی که به ازمایشگاه دیگر ارجاع شده باید ثبت و نگهداری شوند. این مشخصات حداقل شامل نوع نمونه، نوع آزمایش مورد درخواست، تاریخ و زمان ارسال و مشخصات بیمار می باشد.

اسلاید 13: ادامه از قبل از آنجایی که بسته بندی و انتقال نمونه اساساً به عهده آزمایشگاه ارجاع دهنده است این امر می بایست بر اساس اصول صحیح بسته بندی صورت گرفته و در حین انتقال به حفظ تمامیت نمونه و ایمنی فرد حمل کننده و محیط توجه گردد.نحوه دریافت نتایج و برگه گزارش باید مشخص بوده و فرد مسئول این کار تعیین شده باشد.سوابق پذیرش و ارسال، نسخه ای از گزارش آزمایشگاه ارجاع باید با مدت زمان مشخص در بایگانی آزمایشگاه ارجاع دهنده نگهداری شود(حداقل 2 سال پیشنهاد می شود).

اسلاید 14: الزامات آزمایشگاه ارجاع آزمایشگاه ارجاع، باید فهرست مکتوب تمام آزمایشگاههای ارجاع دهنده طرف قرارداد و آزمایشات مورد پذیرش مربوط به هرکدام را داشته باشد.آزمایشگاه ارجاع باید دستورالعمل جامعی برای آماده سازی صحیح و مناسب بیماران قبل از جمع آوری نمونه و شرایط نمونه گیری برای نمونه های خاص آماده نموده و در اختیار آزمایشگاه ارجاع قرار دهد.آزمایشگاه ارجاع باید دستورالعملهای جامعی در مورد نحوه جمع آوری نمونه های خاص مورد پذیرش آماده نموده و به آزمایشگاه ارجاع دهنده ارائه نماید.

اسلاید 15: این دستورالعمل ها باید حداقل شامل موارد ذیل باشد:الف) کمیت نمونه (مثلاً تعداد و حجم) مورد نیاز برای آزمایش های مورد نظرب) نحوه صحیح جمع آوری نمونهت) نوع و میزان ضد انعقادها یا مواد نگهدارنده (در صورت لزوم)ث) شیوه مناسب برچسب گذاری و اطلاعات مورد نیاز برچسب نمونهج) اطلاعات بالینی مورد نیاز

اسلاید 16: آزمایشگاه ارجاع باید معیارهای واضحی برای نمونه های غیر قابل قبول داشته و شرایط مربوط به رد نمونه را مستند کرده و در اختیار آزمایشگاه ارجاع دهنده قرار دهد.آزمایشگاه ارجاع ملزم است به موقع و به طریق مناسب نسبت به اطلاع رسانی به آزمایشگاه ارجاع دهنده در مواردی نظیر فقدان نمونه مناسب یا کافی نبودن نمونه یا اطلاعات مرتبط با آن، نیاز به نمونه گیری مجدد برای تکرار آزمایش، تاخیر در آماده شدن نتایج به دلایل فنی و گزارش فوری نتایجی که در محدوده بحرانی قرار دارند به بیمار و پزشک درخواست کننده اقدام نماید.

اسلاید 17: نحوه پذیرش آزمایش باید به وضوح مشخص باشد. هرگونه تغییر در الزامات مربوط به پذیرش نمونه باید پیشاپیش به آزمایشگاه ارجاع دهنده اطلاع داده شود.گزارشات آزمایشگاه ارجاع به هر صورت که تهیه شود باید حداقل حاوی اطلاعات زیر باشد:

اسلاید 18: الف) نام آزمایشگاهب) حداقل اطلاعات لازم برای شناسایی بیمار(مثل نام و نام خانوادگی، سن، جنس و شماره پذیرش)پ) نوع نمونه ت) نوع آزمایش و روش انجام آزمایشث) واحد اندازه گیری و محدوده مرجع

اسلاید 19: آزمایشگاه ارجاع باید ساز و کاری که از طریق آن آزمایشگاه ارجاع دهنده را از تغییرات محدوده مرجع آگاه می سازد مشخص نموده و این تغییرات را در برگه گزارش دهی اعمال نماید. تعیین محدوده بحرانی :محدوده بحرانی برای آزمایشات در موارد مقتضی باید تعریف شده باشد.آزمایشگاه ارجاع باید از سیستم ارتباطی مشخص و مورد قبول، جهت پذیرش و گزارش دهی استفاده کند.

اسلاید 20: تغییر و اصلاح برگه گزارشآزمایشگاه ارجاع باید برای اصلاح و تغییر نتایجی که قبلاً گزارش کرده است (تغییر در نتایج ممکن است در صورت تکرار آزمایش یا انجام آزمایش به روش دیگر اتفاق بیفتد) سیاست و روش مشخصی داشته باشد. فرد مسئول و نحوه کار می بایست تعیین و مکتوب شده باشد و به اطلاع آزمایشگاه ارجاع دهنده برسد.

اسلاید 21: آزمایشگاه ارجاع باید سیاست مکتوبی در خصوص نحوه اعلام نتایج و برگه گزارش داشته باشد که در آن مشخص باشد که گزارشات از چه طریق و به چه کسانی در آزمایشگاه ارجاع دهنده تحویل داده می شود.نسخه ای از سوابق مستندات مربوط به پذیرش و ارسال نتایج و نیز گزارش آزمایش یا فایل نرم افزاری آن باید در بایگانی آزمایشگاه ارجاع تا مدت زمان مشخصی نگهداری شود (برای مستندات کاغذی حداقل دو سال پیشنهاد می شود).

اسلاید 22: با تشکر از توجه شما

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید