صفحه 1:
oy ۰ 2 4
/ا. مديريت ارزيابى عملكرد منابع انسانى
زمستان ۱۳۸۹
صفحه 2:
صفحه 3:
ما “Content
.١ ماهيت مديريت منابع انسانى 77 7 Sees
uv
۲ مدل های مدیریت منابع انسانی ۱ ٩ مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی
uv
۰ مدیریت فرهنگ سازمانی
۴ مدیریت بکارگیری منابع انسانی ۱ ۱ سازمان های یادگیرنده
vu
۵. آموزش و توسعه منابع انسانی ۱ ۲ مدیریت دانش
ی
۶. توانمند سازی منابع انسانی | 3۳ مدیریت منایعانسانیبین المللی
1
۷ مدیریت عملكرد و ارزيابى كاركنان | IF استراتژی های منابع انسانی
صفحه 4:
افأ hts کفی بنفسك الْيوْمَعَلَِكَ حسيبا
( اسراء /14(
نامه عمل خود را بخوان. امروز کافی است که خود به حساب
خويش برسى.
صفحه 5:
aaah
خودتان (اعمالتان) را بازرسی
كنيد و اعمال خود را قبل از
اينكه بسنجيد با ميزان حياء
(در پرابر عظمت خدا و نياز
خود) بسنجید.
صفحه 6:
صفحه 7:
منظور از ارزیلبی عملکرد» فرایندی است که به وسیله آن
کار کارکنان در فوا صلی معین و به طور رسمی » مورد
بررسی نظارت و سنجش و کنترل قرار میگیرد. تا در
تأمین منابع انسانی برنامهریزی جذب. آموزش, تعیین
مسير شغلی و حقوق و مزایا مورد استفاده قرار بگیرد.
صفحه 8:
ارزبابی عملکرد
شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها و از این طریق, ایجاد
انگیزه برای بهبود عملکرد آنان و سایر کارکنان, از جمله علل اصلی
ارزيابى عملکرد است.
بدیهی است که ارزیابی عملکرد کارکنان فرایندی بسیار مهم و از
حساسترین مسائلی است که مسئولان سازمان با آن روبرو هستند.
ما آنچه بلید در ارزیلبی عملکرد مورد توجه قرار بكيرد خود كنترلى و
مسئولیت پذیری است .
صفحه 9:
بر لت عملکر 3 (Performance management)
کسب نتلیج بهتر از سازمان» گروهها و افراد از طریق
ارزیابی و مدیریت عملکرد براساس چارچوبهای
مورد توافق از حیث اهداف و شایستگیهای مورد
نیاز؛ ارزشیابی و بهبود عملکرد؛ شناسایی و تأمین
نیازهای توسعهای و آموزشی.
صفحه 10:
بات سینت ۰ )۶
| |
خود کنترلی
فرآیندی است که طبق gl افراد بدون اجبار و تهدید و تطمیع به وظلیف سازمانی
خود تعهد نشان میدهند و از حد اکثر توانشان در جهت پیشبرد اهداف سازمان
استفاده میکنند . موضوع خود کنترلی از مفاهیمی است که در رفتار سازمانی و
منلبع انسانی به ن توجه خاصی شده است . باندورادر نظریه یادگیری اجتماعی به
نقش خود کنترلی در فرآیند معرفت پذیری اذعان میکند و معتقد است تا ن جا
که آدمی بتولند محیط و فرآیندهای شناختی خود را اداره کند » رفتار خود را نیز
میتولند کنترل کند و این خود کنترلی به یادگیری فرد و عملکرد بهتر منجر
میشود.
صفحه 11:
بات سینت ۰ i
| |
خود کنترلی
خود کنتیلی که تأثیر گذارترین علمل در بهره وری سرمایه انسانی است فولید و پیامد
های زیر را دارد:
*چون درونی است وبا میل و رغبت انجام میشود . در بهبود عملکرد و افزلیش بهره وری تأثیر
بنیادی دارد.
گر فرد خودش را مسئول ارزیلبی و پی آمدهای رفتاری اش بدائد . هیچگاه نم ىكوشد با ارائه
اطلاعانت خاهرست پر عملگرد شرت خوة سر بوشن BYERS
*جورو فضای سازمانی ,را آکنده از /اعنماد» امامیعان و صدافتمیسازد..
"موجب.مكزدةاقاادر صورة وفع اقتباه یه ترعت تسیا یه امللام بو چبران ان اقنام ره
کارایی و اثر بخشی فعالیت ها را که بهره وری خواهد بود افزایش میدهد .
صفحه 12:
كار برد ار lig يابى عملكر ل
منظور از ارزيابى عملكرد. فرايندى است كه به وسيله آن كارٍ كاركنان در فواصلى معين و به طور رسمى.
مورد بررسی و سنجش قرار می؟ <
رکنان . بالقوم
alee Ie فلز
برنامه ریزی نوی انسانی
صفحه 13:
عوامل موّثر در ارزبابی عملکرد
درون سازمانی
(جو Gilg
صفحه 14:
شاخص های ارزیابی عملکرد
صفحه 15:
نکات ارزیابی عملكرد
vo
50
شاخصها مربوط به فعاليتها باشد
= باشد.
۵"
مزایا و معایب شاخ
خص درنظر گرفته شود
v
موجبات رث
رشد و شرفت A
پیشرفت شود. be
صفحه 16:
۲ اندازه سازمان
* پویایی سازمان
< سیستم ساده - پوبا
> سيستم بيجيده - با نبات
* سطوح مختلف در سلسله مراتب
> کارشناسی
_مدیریتی
صفحه 17:
مراحل ارزیابی عملکره
1هدف ازارزيابي ١ 5نتايج حاصل به
عملکرد معین فرد ابلاغ و
شود اقدامات اصلاحي
صفحه 18:
. ارزيابي سرپرست مستقیم
. ارزيابي رئیس به وسیله مرئوس
. ارزيابي همقطاران از عملکرد یکدیگر
. ارزيابي گروهي
. ارزيابي از طربق خودسنجي
صفحه 19:
انواع ارزیابی عملکرد
* این ارزیایی متداولترین شیوه ارزیابی است. دلایل محکم و موجهی برای این
fas oe es oe a
میتولند به طور مستقیم بر رفتار و عملکرد مرئوس, خويش نظارت 5 1
میدانیم که سرپرست یک واحد در سازمان. مسئول اداره آن واحد به طور ارزيابى سويرست
مؤثر است و اكر ارزيابى مرئوسان به وسيله او انجام تكيرد. إين اصر مى تولند 8
باعث تضعیف موقعیت وی گشته. کنترل کار را از دست او خارج سازد. الا 7
نیازهای آموزشی مرئوس را برای سرپرست معلوم میکند و او رأ در موقعیت
مناسبی قرار میدهد تا در جهت رفع آن اقدامات لازم را به عمل
مرئوس- هر روز شاهد رفتار و کردار و عملکرد رت ‘
خويش است و به دلیل اجرای تصمیمات و دستو ارزیابی رئیس به
در موقعیتی قرار دارد که میتواند درباره کاردانی و وسیله مرنوس
اثربخشی او قضاوت درستی داشته باشد.
صفحه 20:
انواع ارزیابی عملکرد
ارزيابى همقطاران از عملكرد يكديكر هنگامی مطمئن و قبلاعتماد است که
اولاً ترکیب گروه همقطاران برای مدت زمانی نسبتا طولانی به همان شکل
باقی مانده. تغییری نکنسد؛ ثأنیاً وظایفی که اعضای گروه انجام میدهنسد.
مرتبط و وابسته به يكديكر باشد؛ ثالث همقطارانى كه عملكرد يكديكر را
ارزيابي مىنمايدد در رقابت مستقيم با يكديكر براى دريافت همان باداشها
اشند.
ممکن است که کار کارمند در سازمان به شکلی باشد که با دو یا چند واحد
مختلف سازمانی در ارتباط قرار گیرد. در این موارد معمولا از چندنفسر از
سرپرستان و مدیرانی که با کارمند و کار او آشنایی دارند. دعوت میشود تا
یا تشکیل گروهی, عملکرد وی را ارزیابی نمایند. در اين روش هریک از
اعضای گرومارزییی با توجه به تخصصش, عملکرد کارمند را از زاوية خاصی
بررسی میکند و در نتیجه. کار از زوایای مختلف ارزیابی میگردد.
ار کارمتدی بدلند که چه انتظاری از او وجود دارد و نتیجه كار او جه بليد باشده
همچنین اگر بداند که عملکرد او براساس چه معیار و استانداردی ارزیابی
مى كردده بهتر از هر كس ديكرى مىتواند عملكرد خود را أرزيابى نمايد.
البته منظور اصلى در اينجا ارزيابى به معناى واقعى أن نيست بلكه مقصودء
بیشتر و وقوف بر توانایبهای واقعی و بالقوهای است که فرد از
آن برخوردار است.
* #با مایت مدیریت ایران
00
ارزیابی سوب از عملکرد
ارزیابی گروهی
ارزیابی از طریق
خودسنجی
صفحه 21:
صفحه 22:
ewes: )لا
۱
روش های ارزیابی عملکرد
شر اين روش كاركنان براساس عوامل معينى درجه بندى مىكردتد. يكى از دلايل
مه مه و رواج أبن روش ساد و سوت ماه زان اس فاع
اب ۱ ا م
مت
مفياسي كه برلى ارزيابى عملكرد به كار برده موشود. به شكل بيوسته ينا كسسته
eed ترجه بنذ ieee ee فر oie
Sg al SLE yet
استفاده از روش مقياسي هتكامي مىتواند مور باشد که زاب براساس مدارک و
شوه وان و ممتبرى رزیل یواسم اد ets oly oa اهب
خود
اين روش به جای ارزیابی عملکرد براساس Clee و
yes ala! sissies Cems
oe 3 ویژهای که در شفلش ojo ارزیابی
- ge
tole ete gee te با استفاهه ار
شناسایی و برای اندازه گیری انخاب میشوند.
صفحه 23:
روش های ارزیابی عملکرد
روش ثبت وقایع حساس عبارت است از یادداشت و ثبت عملکرد و
تصمیم گیریهای بسیار خوب یا بد کارمندان حین لنجام وظایف و
مسئوليتهایشان. اگر عمل بخصوصی که فرد در ادای وظایف و
مسئولیتهایش انجام میدهد. تأثیری مهم و بسا (چه مثبت و چه
منفی) در کارآمدی واحد مربوط داشته باشد. اين عمل, یک «واقعه
حساس» به شمار میآید. با ثبت و ضبط این وقایع. ارزیاب در
خاتمه دوره ارزیابی, اطلاعات لازم را بیلی ارزیابی عملکرد فرد در
اختیار خواهد داشت.
در این روش. از ارزیاب خواسته میشود تا شرحی درباره چگونگی عملکرد
فرد بنويسد. بديهى است كه موفقيت ارزيابى از اين طريق. به قدرت توصیف
تشریح ارزیاب بستگی پم هی
از آنجا که دست سرپرست در توصیف و تشریح عملکرد کارکنان, باز است و
استاندارد خاصی در آين رابطه وجود ندارد.ارزیابی کارکنان براین اساس کار
سادهای نیست. با وجود این. بسیاری از مدیران و صاحبنظران معتقدتد که
ارزیابی به روش توصیفی, از بهترین روشهای ارزیابی است.
صفحه 24:
20 )لظا
| |
روش های ارزیابی عملکرد
* در روش قیاسی. عملکرد فرد با استاندارد
از ن شدهای مقایسه و سنجیده
میشود. این روش بیشتر برای سنجش کار
در مشاغل تولیدی متداول است.
در روش درجه بندی از ارزیاب خواهته میشود تسا
كاركنان را براساس يك معيار كلى (مثلاً عملكرد آنها در
مجموع) از بهت خعرنتریوه درچه بتلی نماید: ۳ :
فردی که بهترین عملکرد را داشته باشد در بالای جدول روش درجه بندی
فردی که ضعیفترین عملکره را داشته باشد در پایین
جدول و سایر کارکنان بين اين دو حد قرار مى كيرند.
صفحه 25:
روش های ارزیابی عملکرد
* نوعی لرزیابی به روش درجه بندی است که کار مقایسه کارکنان را
آسانتر مینماید. در اینجاه عملکرد هریک از کارکنان با عملکرد تک
تک سایر افراد مقایسه میگردد. برای مثال اگر در واحدی از سازمان
ينج نفر ارزیابی شوند. عملکرد هریک از اعضا با عملکرد هریک از
چهار نفر دیگر مقایسه و نتیجه. اعلام میگردد. کسی که در پایان
این مقایسهها بهترین نتیجه را به دست آورده باشد (یعنی کسی که
دفعات بیشتری عملکردش بهتر از دیگران ارزیابی شده باشد) در
صدر جدول قرار میگیرد.
در این روش ارزیاب بای-د عملکرد کارکنان را در گروههای خاصی
دسته بندی نماید. گروهبندی کارکنان مطابق با توزیع نرمال بوده؛
هریک از کارکنان بنابه قضاوتی که از عملکرد او به عمل میآید. در
یکی از اين گروهه | جای میگیرد. در این روش ارزیابی فرض براین
است که در ه رگروه کاری عدهای از کارکنان دارای عملکرد عالی؛
عدهای دارلی عملکرد متوسسسط و عدهای دارای عملکرد ضعیف
2
0
روش دو به دو
روش توزیع اجبا
صفحه 26:
روش های ارزیابی عملکرد
روش مذکور معمواً در موردی به کار برده میشود که استفاده از سایر
روشهای ارزیابی باعث گردد عملکرد اکتریت كاركنان به طور نامعقولى در
سطح بالا ارزيايى شود.
گزینهها (جملات توصیفی) را معمولاً متخصصان اداره امور کار کنان؛ تهیه و
سپس برای تعیین کاربردشان, در اختیار سرپرستان و سایر کارشناسان قرار
میدهند. کارشناسان با مطالعه گزینهها معین میکنند که کدام یک از
جملات. شرح درستی از عملکرد مور و کدام یک شرح درستى از عملكرد
را و اس اد سس ی
بدین ترتیب تهیه شده است. مبادرت به ارزيابى كاركنان مىنمايد.
درمرحله اول. از گرومی از متخصصان و کارشناسان خواسته
میشود تا نمونه هایی از عملکرد مؤثر و عملكرد ضعيف را در شغل
پرشمارند. در مرحله دوم. نمونههای عملکرد طبقه بندی شده به
گروه دیگری از متخصصان داده و از آنها خولسته میشود تا یک بار
دیگر آنها را براساس همان معیارها طبقه بندی نمایند. در مرحله
سوم. از میان این نمونههاء آنهایی که به نظر میرسد بهترین نمونه
از درجات مختلف عملکرد. از بسیار عالی تا بسیار ضعیف باشند.
انتخاب و در مقیاس به كار برده میشوند.
روش مقیاسی رفتاری
(BARS)
صفحه 27:
) ere to
سس
روش های ارزیابی عملکرد
در مدیریت بر مبنای هدف سعی براین است مسائل و مشکلاتی که
در روشهای سنتی ارزیابی وجود دارد از بین برود. از جمله اهداف
عمده در روش مديريت بر مبناى هدف. ایجاد رابطة خوب ميان
رئیس- و مرئوس- ایجاد جوی مساعد در محیط کار و در نتیجه.
افزایش انگیزه و بالا بردن سطح عملکرد کارکنان میباشد.
"كيهاى مديريت بر مبناى هدف به اين شرح است:
رئیس-و مرئوسبا تشریک مساعی و توا یکدیگر, وظایف و مسئولیتهای کار را
ا ۳ ارزیابی براسا
دس دای سر مان اد So میت ای Ge
ید از آغاز کارءهرچند وقت یک با رئیس- و مرئوس- با یکدیگ ملاقات کردم
بيشرفت كار را مورد بررسى و ارزيابى قرار میدهند و درصورت لزوم. آهداف جدیدی
برای دوره بعد تعیین می"
انفش رئيس درا بن رهش. يشتيبانى از مرئوس. و تقويت اوست. رئيس مى كوشد اجا
عشاوره و رآهتمایی دائمء مرئوس را در نيل به أهداف تعيين شده يارى دهد.
در مرحله ارزيابى عملكرد. رئيس به جاي اينكه خود رادر مقام قضاوت قرار دهسد.
نف مشاورى را دارد كه مى خواضد به مرلوس كم كند تالو يهتر و أسائترية
اهداقش تائل أيد.
در مرحله ارؤيابى عملكرد. نتايجه حاصل ازعملكرد فرد بررسی میشود یا مورد انفال
قرار مى كيرد. نه خود او.
صفحه 28:
مشکلات ارزیابی عملکره
صفحه 29:
ویژگی های ارزیابی عملکرد
4 ۷
تعداد ارزیابی ۳
٠ شونده محدود
صفحه 30:
مصاحبه پایانی
مرسوم است که در خاتمه ارزیابی عملکرد کارمند مصاحبهای رسمی با وی به
عمل آید. در واقع از این طریق است که نتایج حاصسل از ارزیابی عملکرد
کارمند به اطلاع او رسانده میشود. برگزاری این مصاحبهها و اطلاعاتی که
ضمن آ ن به دست میآی د در برنامه ریزیهایی که متعاقباً برای رشد وب شرفت
كارمند در سازمان انجام يرد نقش مؤثرى دارد. البته بايد توجه داشت كه
فقط يك مصاحبه كافى نخواهد بود و بايد طى نشستهاى متعددى براى آينده فرد
برنامه ريزى نمود.
اين مصاحبهها بلید طوری طراحی و برگزار شوند که هم رئیس و هم مرئوس آن را
فرصت مناسبی برای مطرح کردن مشکلات خود و چاره جوبی برای آنها بدانند.
کارکنان همیشه از مصاحبه پایانی نگران هستند و اگر مصاحبه به هر دلیلی به
تأخیر بیفتد» طبیعتا به این نگرانی افزوده میشود. از این رو مصاحبه بلید بلافاصله
یا با فاصله کمی بعد از خاتمه ارزیابی عملکرد انجام گیرد.
صفحه 31:
مدیریت ایرا
ی
مصاحبه پایانی
برگزاری و اداره جلس ات مضاحبه کار حساس, و هشوارق, انست GLAS به مهارت و صبر و
حوصله بسیاری دارد. انتقاد بجا از عملکرد کارمند یکی ازدلایل اصلی مصاحبه با او بعد از
ارزیابی عملکردش میباشد.
علاوه بر نقاظ ضعفء نقاط قوت:و تواناييهاى كارمند نيز بايند طئى مصاحیهه مورف بحف قرار
گیرد. پس اگر عملکرد مرئوس- خوب باشد. بايد از او تقدير كرد. ولى تعريف و تمجيد بيجا از
كسى كه استحقاق آن :را تدارد نه تها جايزنيست: بلكه :در ساين كار كتانق ار سيو :دارد:
اكرجه هدف اين است كه ارزيايى عملكرد در مجموع. تجربه سودمند و آموزندهاى براى
کارکتان باشده:ولى واقعيت معهولاً جر اين ,است و اكثر كاركنان ديدى منفى نسبت يه آن
دارند. در اکثر موارد. اين احساس منفى نسبت به فرايند ارزيابى عملكرد ناشى از رويه و طرز
زقتار قلظ سويرست:«رمض احيتهاي بك از ارربای بوده انست, بایید بزای مس احبه کتررو
ثولان سازمان روشن باشد که فرایند ارزیابی عملکرد و مصاحبههای پایانی, هنگامی به
مرئوس کمک خواهد کرد که وی جلسه مصاحبه رابا احساسی خوب و دیدی مثبت نسبت به
peasant سازماق درك کدی
صفحه 32:
صفحه 33:
مدل شایستگی ها و شاخصهای مدیران
شایستگی ها شاخص ها تعریف
اتخاذ خط مشى بلند مدت و تحليل
-١ ديدكاه راهبردى 1
موضوعات از ابعاد مختلف.
توانلیی تفکر و عملبه طرق بسیع و استقبال
از ایده های جدی.
رویکرد سیستمی در امور و توجه به پویلیی
اجزا و روند آنها.
HFM po"
صفحه 34:
مدل شایستگی ها و شاخصهای مدیران
شایستگی ها
شاخص ها
۱- ریسک پذیری
سنجیده
ay ارزیابی راهکارها
تعریف
میزان آمادگی برای اتخاذ تصمیمات مهم
و ارزیابی خطرات مربوط,
توانایی شناسایی. تحلیل و حل مسائل
مختلف. مديريتى
توانايى ارزيابى راهكارها از ابعاد
اقتصادی. اثربخشی و اجرایی
صفحه 35:
مدل شایستگی ها و شاخصهای مدیران
شایستگی ها شاخص ها تعریف
توانایی ارتباط گفتاری و مذاکره. محاوره شفاف و
۱ کلامی و شنود رن یر
شنود مؤثر.
توانايى برقرارى رابطه با حركات بيانكر و حالات
اندام و جهره. بدون استفاده از تكلم و قابليت
نكارش شفاف و ساختارمند.
ارتباط همرامبا علاقه و اشتياق و توجمبه كانالهاى
ارتباطى و شبكه سازى.
صفحه 36:
مدل شایستگی ها و شاخصهای مدیران
شایستگی ها شاخص ها تعریف
۱- روحیه | توانایی برقراری رابطه مبتنی بر احترام و درک
همکاری متقابل با افراد مختلف.
۲- درک دیگران | توانلیی کسب تولفق. درک احساسات و نگرشهای
دیگران.
دخالت فعال در فرایند گروه و توانایسی هدایت
جلسات.
صفحه 37:
مدل شایستگی ها و شاخصهای مدیران
شایستگی ها
تعریف
اطمینان و استقلال در بیان نظرات و درک منظقی از
نقاط قوت و ضعف و خود کنترلی.
وظیفه شناسی و شهامت لازم برای پذیرش
مسئولیت های سنگین. تحمل سختی هاء
پذیرا و مشتاق نسبتبه تغییر برخورداری از انری
و علاقه برای اتمام کارها.
صفحه 38:
مدل شایستگی ها و شاخصهای Ol pedo
شایستگی ها شاخص ها تعریف
توجه به جنبه های مثبت افراد و سعی د
a اه اه
شویق قدر دانی از تلاشهای کار کنان.
۲- پرورش توانلیی توسعه قابلیتهای زیر دستان و استفاده
افراد از روش مربی گری.
۳- مشارکت و | توانلیی توسعه مشارکت افراد در امور و تفویض
تفویض اختیار به دیگران
صفحه 39:
مدل شایستگی ها و شاخصهای Ol pedo
شایستگی ها
شاخص ها
۱- برنامه ریزی و
سازماندهی
۲- نتیجه گرلیی
۳- نظارت و کنترل
رعایت نظم و انضباط و اصول برنامهربزی.
تأکید بر نتایج کار و به انجام رساندن امور.
توانايى اعمال نظارتهاى مؤثر در امور
صفحه 40:
مدل شایستگی ها و شاخصهای مدیران
شایستگی ها شاخص ها تعریف
توانلیی درک و تحلیل روندهای محیطی و تأثیر
۱- هوشیاری محیطی | -
ae آنها در فعالیت سازمان.
۲- هوشیاری مالی و
درک پویا د و نحوه مدیریت کردن آن.
اقتصادی برک پوبایی سود و نحوه مدیریت کردن آن
درک قانونمندیهای بازار و دنیای رابت در
۳- درک رقلبت و بازا
رک رفلیت و بازار
عرصه کسب و کار.
صفحه 41:
مدل شایستگی ها و شاخصهای Ol pedo
شایستگی ها
FED pene
شاخص ها
4 ملطداقت و
درستی
۲- وجدان کاری
۳- کمال جویسی
حرفه ای
تعریف
احساس تعهد نسبت به منافع سازمان» وعده
ها و حقایق.
احساس تعهد نسبت به ارزشهای سازمان,
نیازهای مشتربان و عدالت همه جانبه.
توجه به اعتبار خود و تلاش برای رشد حرفه
ای و آموزه های نو.
صفحه 42:
ae له
| |
مدل شایستگی ها و شاخصهای Ol pedo
شایستگی ها
شاخص ها
۱- تغییر و تحول
تعریف
توانایی طراحی و ایجاد تغییر و تحول در
سازمان.
هوشیاری نسبت به توسعه و ایجاد پایگاه
قدرت.
سعی در ایجاد یکپارچگی در سازمان از
طریق روشهای رسمی و غیر رسمی.
صفحه 43:
Beene
ال
@
th Ab aden’
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
00
(700
8
all” . حسین (۱۳۸۶) . مدیییت منابع انسانی (ادارهامور کارکنان در سازمانهای دولتی . صنعتی و بازرگانی). -کرج: مذسسه تحقیقات و آموز
gies
"رافمن . تام . ويلكينسون . أخريان 83+ +66 مدیریت منابعانسانی پیشرفته . ج۱.ترجمه میرعلی سيف تقوى و أمير غایی(۱۳۸۸).- تهران:مهکامم.
"ران . تام . ويلكينسون . أدريان PY مديريت منائع انسائى بمشوفتة . ج؟: ترجمه ميرغلى سيد تقوى و امير خفانى 0184 .- تهران: مهكلمفر
"سيد جوادین. سيد رضا (81؟1) . مبانى مديريت امنابع نسائى. - تهران: دانشكاه تهران . دانشكده مديريت.
*سعادت : اسقندیار(۱۳۸۰) - مديريت منابع انسانى : - تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانى دانشكاه ها (سمت)
“فيزين» .##_الة184) منشور منايع انسائى(بؤوهش جر مورد مقايسه تكرش به منايع انساتى هر قرب و أسلام) . - تهران:: مجتمع مطالعاتى شهيد يعشتى.
*ورزشکار . احمد (۱۳۸۲). برنامه ریزی استراتژیک نيروى انسانى. - تهران : دانشكاه امام حسين (ع).
صفحه 47:
Beene
۳
8
*ورزشکار . احمد (۱۳۸۲) . برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی. - تهران : دانشكاه امام حسين (ع).
*ورزشکار. احمد (۱۳۸۲) . رفتار سازمانی پیشرفته (سلایدهای آموزشی مقطع کارشناسی ارشد. - تهران :دانشگاه علامه طباطبایی
*ورزشکار هادی (۱۳۸۷ . مدیریت منابع انسانی . - تهران : آزاد اسلامى واحد تهران شمال.
“كميته ارزشيابى مديران ايميدرو » کانونارزیابی مدیران
*وب سايت مديريتى ايران .= -www.managerial.ir
صفحه 48:
مب سبت میت اه چم
See