کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت اسلامی

modiriate_islami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت اسلامی”

مدیریت اسلامی

اسلاید 1: مدیریت اسلامی

اسلاید 2: منبع :اصول مدیریت اسلامی والگوهای ان

اسلاید 3: هدفدر اين درس به سير اجمـالي مباحث و مقدمات مربوطـه يعنــي نقش زمـان و مكان در فهـم وتحقق ديـن و نقـش ديدگاه ولايت فقيه در فهم دين و مديريت از ديدگاه قرآن معصوم و مباني پژوهشي در قرآن پرداخته مي شود .و در قسمت دوم هدف ارائــه اصـول مديريت اسلامـي و الگو هاي آن مي باشد.

اسلاید 4: مدیریت از دیدگاه قران و معصومیناز دیدگاه قران و روایات مدیریت نقش اول را در تغییرتحولاتاجتمایی بر عهده دارد.علما وروسا فرمودند: دو صنف هستند که هرگاه صالح باشند امتصالح خواهند بود وهرگاه فاسد شوند امت فاسد خواهند شد سوالشد : یا رسول الله اینها چه کسانی هستند؟فرمودند : علما و امیران جامعه پس برای هر تغییر و تحولی باید روی این دو دسته نیرووسرمایهگذاری کرد .

اسلاید 5: حوزه ودانشگاه خاستگاه مدیریت هااین افراد یعنی عناصر مدیریتهای فرهنگی و اجرایی به طور مشترک از حوزه و دانشگاه برمی خیزد پس باید این دو مرکزرا مورد توجه جدی قرار داده پیوندی سالم میان انها بر قرارکرد محور این دو پیوند اسلام و قران است و طبیعتا باید زبانمشترکی از طریق قران بین این دو گروه پدید اورد .

اسلاید 6: قران کریم زبان مشترک و عامل وحدتاز انجا که قران کتاب اسمانی همه دست اندرکاران نظام استاین کتاب عامل وحدت و زبان مشترک حوزه ودانشگاه میباشدباید فرهنگ دانشگاه و حوزه فرهنگ قرانی باشد و کم وکاستیکه هر کدام نسبت به قران دارند برطرف شود.انچه دراین رابطه اهمیت دارد این است که دریابیم انچه پایه هایفکری و معنوی مدیریت اسلامی را تحکیم می بخشد قران کریماست .

اسلاید 7: منابع تحقیق در مدیریت اسلامیالف – قرانب – احادیث ذیل ایاتت – سیره نظری و عملی معصومینث – تفاسیر معتبرج – معجم

اسلاید 8: قرانقران کریم بطور عام و قصص قران و موارد بحث از اعمالمدیریت الهی و کارگزاران عالم در قران بطورخاص حوزه هایتحقیق قرانی مدیریت اسلامی می باشند.علاوه بر ان توجه به کلید واژه های مدیریت و مشتقات ان در قران همچون تدبر تدبیر امر ولایت حکم رشد هدایت رسالت تربیت و توجه به صفات خدا و مدیریتهای الهی در قران راهنماشناخت حوزه های خاص مدیریتی قران خواهند بود .

اسلاید 9: احادیث ذیل ایاتاحادیث وارده در تفسیر ایات فوق منبع غنی دیگری در پژوهشهای مدیریتی میباشد.این احادیث تفسیری در تفاسیر روایی همچون نورالثقلین عبدعلیحویزی البرهان فی تفسیر القران محدث بحرانی صافی ملامحسنفیض کاشانی بحثهای روایی تفسیر المیزان علامه طبا طبایی الدرالمنثور جلال الدین سیوطی جامع البیان فی تفسیر القران طبری امده است.

اسلاید 10: سیره نظری و عملی معصومینبخشی از احادیث در حوزه سیره نظری و عملی چهارده معصومبخصوص و سیره نظری و عملی و اوصیا الهی به طور عاممی باشد که قسمتی از ان در تفاسیر روایی امده است و قسمتی دیگر در کتب حدیثی همچون بحار الا نوار علامه مجلسی کتبفراوان در حوزه قصص قران و بطور عام مجموعه های حدیثیشیعه همچون وسائل الشیعه از مجموعه های حدیثی اهل سنت کنز العمال علاالدین فاضل هندی و کتب دیگر می باشد

اسلاید 11: تفاسیر معتبررجوع به تفاسیر تحلیلی قران منبع غنی دیگری است که حاصلدستاورد مفسرین در طول تاریخ تفسیر میباشد از جمله تفاسیرارزشمند المیزان فی تفسیر القران علامه طباطبایی مجمع البیانفی تفسیر القران طبرسی تفسیر نمونه مکارم شیرازی وهمکاراناز منابع شیعه و ظلال القران سید قطب المنار محمد عبده و ...و تفاسیر دیگر میباشد

اسلاید 12: معجم های قران و احادیثاستفاده از معجم ها در یافتن حوزه های بحث بسیار مفید میباشداین معجم ها معمولا براساس قران وحدیث ویا براساس موضوعتنظیم شده اند که اخیرا بسیاری از این معجم ها در دیسکت هایکامپیوتری فراهم شده است . از معجم های معروف المعجم المفهرس لالفاظ القران که نوشتهفواد عبد الباقی والمعجم لا لفاظ نهج البلاغه که نوشته محمددشتیو کاظم محمدی است

اسلاید 13: اصول مدیریت اسلامی و الگوهای اناصل عدم تقدم بر خدا و رسولاصل اخرت گراییاصل وحدت وهماهنگیاصل اعمال مدیریت براساس اختیاراصل اعمال مدیریت براساس بصیرت نیروها

اسلاید 14: اصل عدم تقدم بر خدا و رسولبه عنوان اصل شاخص و فراگیر اولین اصل اصل تقدم بر خداو رسول است. عدم تقدم بر خداوند پیامبر را نظر دارد و عدمتقدم بر خدا و رسول وظیفه مومنان را در مقابل مکتب مشخصمیکند . هر جا که خدا و پیامبر حکمی داده باشند چه در حوزه ی عملو چه در حوزه علم و نظر باید تبعیت شود یعنی درهمه حوزهایفعالیت انسانی اصل عدم تقدم بر خدا وسپس عدم تقدم بر رسولحاکم است بخصوص در حوزهای مدیریت که موضوع بحث ماست.

اسلاید 15: الگوهای اصل عدم تقدم بر خدا و رسولابراهیم و ذبح اسماعیل ابراهیم و اتش نمرودیونس (ع) و خروج بدون اذنلوط و فرمان خروجصبر فاطمه (ع)صبر حسین(ع) و زینب کبری (س)علی (ع) و صلح حدیبیه مالک اشتر و علی (ع)

اسلاید 16: ابراهیم (ع) و ذبح اسماعیلنمونه بارز و گویای این مساله داستان ذبح اسماعیل (ع) است.فرمان خداوند به ابراهیم (ع) صادر میشود که فرزند را ذبح کن.این اطاعت محض به سبب عشق به خداست واز ایمان حقیقی مایه میگیرد . حتی در مورد انچه که خداوند گفته و او نشنیده نیز تسلیم محض است . به هر حال انسان اطاعت عجیب ابراهیمو اسماعیل را می بیند و با الهام از ان می تواند در بن بست هاو فشارهای حاکم و احتمال انحراف از صراط مستقیم روحیه اشرا بسیار تقویت کند .

اسلاید 17: ابراهیم (ع) و اتش نمروددر جریان به اتش انداختن حضرت ابراهیم (ع) وقتی ایشان را با منجنیق به طرف اتش پرتاب میکنند بین زمین واسمان جبرئیل(ع) به سراغ ایشان امده عرض کردند که ایا به کمک من احتیاجداری ؟ می فرمایند اما نه به تو من به شما محتاج نیستم !انسان اگر در دل حکم خدا را پذیرفته باشد در عمل به یک توکلعجیبی میرسد یک اتکال عجیبی به خدا پیدا می کند در دل بن بستها نظرش به عنایت خداست .

اسلاید 18: یونس (ع) و خروج بدون اذنحضرت یونس (ع) در هنگامی که قوم خود را رها کرد ودرحالخروج است سخت مورد مواخذه قرار می گیرد . یونس از پیامبران بود مثل یک عبد فراری از خدا فرار کرد وبهکشتی پناه برد پس خودش قرعه کشید وبه نام خودش درامد پساز افتاده گان شد .قران می فرماید اگر تسبیح و توبه و عذر خواهی یونس (ع) نبود تا قیامت در شکم ماهی می ماند .

اسلاید 19: لوط (ع) و فرمان خروجقوم لوط در فساد وتباهی غرق هستند ملائکه عذاب امده اند اماحضرت لوط جرات خروج از شهر را ندارد چون هنوز حکم خروج از شهر را ندارد ملائکه شبانه فرمان میدهند اهل بیتترا بردار و شبانه حرکت کن و از شهر خارج شو کسی هم جانمانده جز همسرت !ان طور که به تو دستور داده شد حرکت کن از کجا بروی از چهمنطقه ای خارج شوی باید همانطور که ما به تو گفتیم باشد.

اسلاید 20: صبر فاطمه (ع)بعد از مرگ پیامبر (ص) به مقام ولایت و حضرت فاطمه اهانتزیادی شد . در کوچه و بازار مورد اهانت قرار میگیرد سیلی میخورد شخصیتی که معصوم است و بر زمین و زمان ولایت دارد انکه با اشاره او زمین مهاجمش را خواهد بلعید اما او چنین نمیکند .این صبر ها نتیجه شان عظیم است از این رو بر نفسشان مهار زدند و بسیار رنجها را به جان خریدند تا برای ما الگو باشند .

اسلاید 21: صبر حسین (ع)و زینب (س)امام حسین به راحتی شهادت یاران و فرزندان را پذیرفتند اما ازمون دیگری در پیش بود و ان قبول اسارت اهل بیت (ع) وقبول برداشته شدن روسریها از سر نوامیس پیامبر (ص) بود.اینان تسلیم خداوند هستند هر برنامه ای که خدا دارد برای انان خوشایند و شیرین است. باید نفس را تمرین داد و تربیتش کرد تا در موقعیتهای مختلف به اطاعت خدا گردن نهد .

اسلاید 22: علی (ع) و صلح حدیبیهمورد دیگراطاعت امام علی (ع) در صلح حدیبیه است یکی ازمفاد این صلح نامه این بود که اگر مسلمانی از مدینه به مکه فرار کرد مسلمانان حق بر گرداندنش را ندارند اما اگر مومنیاز مکه به مدینه فرار کرد مشرکین حق استردادش را ندارند.این قرارداد به نظر یک طرفه میرسید به گونه ای که گویایک ذلتی را برای پیامبر ومسلمانان به همراه داشت .اما امام علی (ع) را در صحنه می بینیم که ابدا عکس العملینسان نمیدهد یک عبد مطیع است.

اسلاید 23: مالک اشتر و علی (ع)اطاعت مالک اشتر از امام علی (ع) هم عجیب است درموقعیکه قران ها برنیزه است مالک تا پشت خیمه معاویه به پیش رفتهو چیزی به پیروزی نمانده است که مسلمانان کوردل امام را بهبازگشت مالک مجبور میکنند امام پیام میفرستد او قرب پیروزیرا تذکر میدهد امام برای بار دوم برای او پیام میفرستد که اگر میخواهی مرا زنده ببینی برگرد مالک هم سریع برمیگردد.لذت پیروزی برای یک فرمانده وصف نشدنی است اما در مقابلامر امام (ع) تسلیم محض است و با دردمندی برمیگردد.

اسلاید 24: اصل دوم اخرت گراییاخرت گرایی نفی دنیا نیست بلکه امکانات دنیوی رادر راستای اهداف اخروی قرار دادن است .ایمان به ارزشهای متعالی انسان را در راه رسیدن به اخرت مددمیدهد چرا که دنیا گذرگاه است و قرارگاه نیست .پس اخرت گرایی به معنی تلبس به ارزشهای قرانی و الهی استکه ما را در مسیر الهی به پیش برد و از سقوط به جهنم هوی وهوسها نجات بخشد .

اسلاید 25: الگوهای اصل دوم اخرت گراییبرخورد خداوند با قارون و ثروتشبر خورد موسی (ع) با گوساله سامری پیامبر (ص) و زینت دنیا پیامبر (ص) و گرفتن اسیرمسلمانان و جنگ بدرپیامبر و اجرای حدود

اسلاید 26: برخورد خداوند با قارون و ثروتشدر مورد ثروت قارون که شاید از دارایی ثروتمندان الان هم فزونتر بود قران میفرمایدما به او دادیم نحوه بدست اوردن ان ثروتش شرعی بود و از راه حرام به دست نیاورده بود بلکهبا تدبیر و مدیریت صحیح اقتصادی که داشت حاصل شده بود.کسی که در مسیر احسان وبه کارگیری امکانات و ثروتش در جهت اخرت نباشد در مسیر فساد است و هرگزخداوند عالم حبشمتوجه این گونه افراد نخواهد بود و اگراینها کارگزاران نظامیباشند خداوند نظر ولطف را از این سیستم و مجموعه بر میدارد.

اسلاید 27: برخورد موسی (ع) با گوساله سامریبرخورد موسی (ع) با گوساله سامری است سامری با طلا و جواهراتی که مردم از فرعونیان جمع کرده بودند یک گوسالهزرینی جهت عبادت مردم ساخته بود که از نظر خزانه دارییک مملکت شمش طلا است و پشتوانه ارز مملکت است .برخوردی که موسی (ع) با این گوساله میکند این نیست که شکل و قالب این گوساله را تغییر دهد و ان را در بهبود وضع اقتصادی خرج کند بلکه گوساله را سوزاند و ذراتش را در اب ریخت . مردمی که ثروت خدادادی دارند صلاحیت استفاده بهینه و بینش استفاده را ندارند .

اسلاید 28: دنیا طلبی و نیازهای انسانانسان مومن باید به این نکته توجه کندکه چه کسانی ثروت او رامصرف میکنند. ایا اهل دنیا که به واسطه ان ثروت پروا میشودیا مو منی که از این ثروت استفاده میکنند وقوی تر در مسیر الهیحرکت میکند . و حتی باید توجه داشته باشیم خودمان که از ثروت خویش استفاده می کنیم چه اثری بر فکر و جان ما می گذارد .میزان مصرف نسبت به افراد مختلف فرق میکند وجودی که حساسیتش بیشتر است اثر مصرف ها برای او شدید تر است .

اسلاید 29: پیامبر (ص) و زینت دنیاروزی پیامبر وارد خانه یکی از همسرانش میشود او پرده رنگیاویزان کرده بود پیامبر میفرمایند این پرده را از جلوی چشم من دور کن مرا به یاد دنیا می اندازد .هر وجودی یک یطح رشدی داردو اخرتش با اخرت دیگران تفاوت میکند و یک سطح خاصی را باید لحاظ کند اینست که نمی شود قید گذاشت و بی حساب کسی را تخطئه کرد بلکه باید به او تذکر داد که معنویت یادت نرود .

اسلاید 30: برخورد حضرت امام با سلمان رشدیحکمی که حضرت امام در مورد سلمان رشدی دادند محدودیتاقتصادی پدید اورد و دشمنان محاصره اقتصادی را علیه نظام تدارک دیدند. اگر مسئولی از نظر اقتصادی نگاه کند واقعا برایاو این گونه حکم دادن مساله است و مشکل تراش این گونه فتوابرای نظام اقتصادی کشور سخت مشکل افرین خواهد بود ولیان نگاه اخرت گرایی و اتکال بر خدا که امام داشتند و توجه بهاین نکته قرانی که اگر از مساله اقتصاد میترسید به خدا تکیه کنید که بی نیازان میکند تحمل مشکلات اسان کرده بن بستها را به عنایت خدا گشود .

اسلاید 31: پیامبر (ص) و گرفتن اسیردر سوره انفال امده است در گرماگرم جنگ کسی حق گرفتن اسیر ندارد مگر جایی که غلبه لشکر اسلام اشکار است .از ایه بر می اید مسلمانان اسیر را بعد از جنگ به قیمت گزافیبه دشمن میفروختند این مبالغ می توانست از مشکلات نظام بکاهد . نظامی که سخت دچار مشکلات اقتصادی است ولی خداوند با قاطعیت از این کار نهی کرده متخلفان در اجرای حکم الهی را به عذاب سخت هشدار میدهد .

اسلاید 32: مسلمانان وجنگ بدردر جنگ بدر خداوند وعده کرده بود که با کاروان تجاری و یا با لشکرنظامی روبرو خواهید شد . اکثر مسلمانان دوست داشتند با کاروان روبرو شوند تا ثروتی بدست اورند در صورتی که خداوند به اخرت نظر دارد وغرض قطع ریشه کفار است . در جنگ بدر کاروان فرار کرد و نیروی نظامی جای کاروان را گرفتو مسلمانان با نیروهای نظامی تا دندان مسلح روبرو و پیروز شدند.اخرت گرایی در سلوکها تاثیر دارد و هر چه قدر که از اخرت گراییفاصله بگیریم حرکتهای ما از صراط مستقیم خارج و الودگی ببارمی اید .

اسلاید 33: پیامبر و اجرای حدودزنی از اشراف در زمان پیامبر (ص) دزدی کرده بود وقتی جرم ثابتشد پیامبر حکم قطع ید را دادند . وابستگان متنفذ او سعی کردن به طریقیشفیعی پیدا کنند که پیامبر از این حکم بگذرد به اسامه متوسل شدند که اونزد پیامبر شفاعت کند . وقتی اسامه خدمت پیامبر برای شفاعت رفت پیامبر فرمودند :اسامه امدی در حدیاز حدود الهی شفاعت کنی به خدا قسم اگر فاطمه (ع)این کار را کرده بود دستش را قطع می کردم .

اسلاید 34: توجیه گریتنفر از حقاستکبار و انکار حقخروج از راه خدا و سقوطسلطه شیطان و تبعیت از اوالودگی تمام عیارعذاب و گمراهی و گرفتاریاثار بد عدم اخرت گرایی

اسلاید 35: توجیه گریان الذین لا یومنون بالاخره زینالهم اعمالهم فهم یعمهونانهایی که عشق به اخرت ندارند اعمال بدشان را برایشان زینتمی دهیم (یعنی توجیه گر میشوند اعمال زشتشان را زیبا میبیننددر نتیجه خودشان را اصلاح نمی کنند )پس در فضای ظلمت وحیرت حرکت می کنند .

اسلاید 36: تنفر از حقکسی که عشق به اخرت ندارد نه تنها حق را نمی پذیرد بلکهاز حق متنفر است .و اذا ذکر الله وحده اشمازت قلوب الذین لا یومنون بالاخره ...

اسلاید 37: استکبار و انکار حق فالذین لا یومنون بالاخره قلوبهم منکره و هم مستکبرونکسی که عشق به اخرت ندارد دل منکری دارد و زیر بار حقنمی رود و حالت استکباری هم پیدا می کند .اثر اینگونه بینش روحیه استکباری را پدید میاورد واین استکباربه خصوص در حوزه مدیریت صدمات فراوانی وارد می کند.

اسلاید 38: خروج از راه خدا و سقوطو نتیجه استکبار و انکار حق خروج از صراط مستقیم و سقوطاست :و ان الذین لا یومنون بالاخره عن الصراط لناکبونانهایی که عشق به اخرت ندارند لاجرم و قطعا از صراط حقخارج می شوند و به کناری می افتند .

اسلاید 39: سلطه شیطان و تبعیت از اوو ابلیس را بر انان سلطه نیست مگر به جهت اینکه عاشق به اخرت را از کسی که از ان در شک و تردید بسر می برد به علم جدا نماییم . اصول کافیدلشان به سخن شیطان متمایل است زیرا عشق به اخرت ندارندو به همین خاطر وجودشان محل وسوسه و القائات شیطانی شدهاست و اگر مدیریت در این موضوع قرار بگیرد خطرناک است.

اسلاید 40: الودگی تمام عیارللذین لا یومنون بالاخره مثل السوء و لله المثل الاعلی و هو العزیز الحکیم ( نحل /60)الگوها و خصلتهای زشت از ان کسانی است که عشق به اخرتندارند (عدم ایمان به اخرت سر منشا گناهان مثل السوء یعنیالگوی الودگی ) والگوهای ارزشمند و متعالی از ان خدا وپیروان راه خداست و او یگانه خدای با عزت و حکمت است .

اسلاید 41: عذاب و گمراهی و گرفتاریبل الذین لا یومنون بالاخره فی العذاب و الضلال البعید (سبا /8)انهایی که عشق به اخرت ندارند در عذاب و ضلالت به سر می برند .واین عذاب قبل از اخرت از همین دنیا شروع می شود . (عنکبوت /54)

اسلاید 42: شاخصهای نظام اسلامی در مسیر اخرت گراییساده زیستیجاری بودن فرهنگ انفاق در جامعه حل مشکل ازدواجسلامت و طهارت خانم ها در جامعه حل مشکل اشتغالتوزیع عادلانه ثروتحرمت انسانها و امنیت روانی جامعهازادی بیان

اسلاید 43: ساده زیستی و زهد مدیریترهبری و مدیریت نظام اسلامی در مصرف امکانات مسئولیتسنگینی دارد . نوع و چگونگی مصرف مدیریت از امکاناتی که در اختیارش می باشد اولین شاخصه نظام اسلامی است .تاثیری که مردم از مدیریت و حتی وابستگان مدیر می گیرندبسیار شدید است .اگر مدیر و وابستگان او یک قدم به سمت دنیا طلبی بردارند جامعه دهها قدم به طرف دنیا خواهد رفتوان وقت است که جامعه از جهت معنوی به شدت اسیب خواهددید.

اسلاید 44: جاری بودن فرهنگ انفاقاگر در جامعه ای فرهنگ انفاق رو به گسترش بود نشاندهندهاین است که مدیریت نظام در مسیر اخرت گرایی پیش می رودوگرنه عدم جریان این فرهنگ در جامعه مساله دار بودن جامعهرا می رساند و اعلام خطری است که باید سخت ما را به خود اورده جهت علایج به تکاپو وادار شویم .وقتی فرهنگ انفاق در جامعه جاری نبود فرهنگ ربا و رشوهخواری جاری خواهد شد .

اسلاید 45: حل مشکل ازدواجعدم امکان صحیح ازدواج در جامعه نشانگر بحران ارزشها در جامعهمیباشد و اینکه جامعه در خروج از اخرت گرایی است . بسیاری معضلاقتصادی را بهانه عدم امکان ازدواج قلمداد می کنند و اینکه مشکلات وانتظارات از پس ازدواج امری نیست که به خصوص جوانان از پس انبرایند در نتیجه باید سن ازدواج بالا برود و یک برنامه هایی بچینیم تا جوان مشغول شود و دولت نفس راحتی بکشد .اگر در امر ازدواج مشکل اقتصادی دارید از عنایت خداوند غافل نباشیدکه او از فضل خویش شما را بی نیاز خواهد نمود .

اسلاید 46: سلامت و طهارت خانم ها در جامعهشاخص دیگری که برای سلامت یک نظام مطرح است قشر بانوان اننظام است در واقع و از نظر قران سلامت اخلاقی هر جامعه ای دردرجهاول در گرو وضعیت زنان ان جامعه است نه مردان جامعه .اگر خانمها دریک وضعیت فکری روحی اخلاقی صحیحی بودند جامعهرو به سلامت است وگرنه جامعه به شدت مساله دارد .وجود زن بسیار حساس و تاثیرش بسیار شدید میباشد .پس باید مراقبتهایشدیدی از به عمل اید تا عفت و قداست خانمها حفظ شود .خانمهای متعالی نه تنها جلوه گر قداست و تقوی وعلم برای قشر بانوانکه حتی برای مردان جامعه به شمار می ایند .

اسلاید 47: حل مشکل اشتغالبر مدیریت نظام است که سیاستگزاریهای خرد و کلانش در راستای تامینشغل مناسب و مفید برای اقشار مختلف جامعه طراحی شود توجه به جنسزن ومرد در تقسیم بندی شغل ها و رشته های تحصیلی و توجه به موقعیتاقلیمی در ایجاد نوع مراکز تولیدی گوناگون وایجاد تسهیلات جهت مشارکتمردمی در ایجاد این مراکز و مهم تر از همه تاکید و گسترش رشته های فنیتخصصی مناسب نیاز جامعه خصوصا در مقطع راهنمایی دبیرستان از نکاتیاست که در ایجاد فرصتهای شغلی باید در نظر گرفت .

اسلاید 48: توزیع عادلانه ثروتنظام عالم برعدالت استوار است و خداوند بر قسط و عدل فرمانمی راند و به قسط وعدل فرمان می دهد .قسط وعدل نه ازبیرونجامعه بلکه باید از درون و توسط خود مردم محقق شده و توسطخود انان حفظ و پاسداری شود .عدل مبتنی بر قسط حقوق ویژه ای است که بر ویژه گیهای قابلقبول عرفی و شرعی استوار است .

اسلاید 49: حرمت انسانها و امنیت روانیپاسداری از حرمت انسانها و برخورد با خدشه دارکنندگان اینحریم رسالت اسلام و نظام اسلامی است .هتک حرمتها امنیت روانی جامعه را زایل کرده بی اعتمادی رادامن زده نفاق و دورویی و تفرق و گروه گرایی و تعارضاتو تزاحمات را سبب شده در نهایت ازهم پاشیده شدن شیرازه نظام و سقوط ارزشها و نظام اسلامی را در پی خواهد داشت.در سوره مطففین شکستن حرمت و ارزش انسانها عاملی اساسیدر تحقق ظلم و ستم اقتصادی معرفی شده است .

اسلاید 50: ازادی بیانانسان موجودی عاقل ومتفکر است و عملکردهایش مبتنی براندیشه ها و تعقل هاست .فقدان فضای تعامل فکری و ابراز نظرات و شبهات موجب شکل گیری عقده های روانی و سپسدو دستگی و تعارضات اجتماعی خواهد شد که در نهایت نظامرا ساقط خواهد کرد.اثر دیگر فقدان ازادی توقف رشد و خلاقیت انسانها و ضایع شدن استعدادها خواهد بود .البته این ازادی مطلق نبوده حدود وثغور ان را عقل و شرع تعیین خواهد نمود .

اسلاید 51: اصل سوم اصل وحدت و هماهنگیخداوند وجود واحد و قهار و خالق هستی است از این رو نظام عالم خلقتبر محور توحید استوار است و یک فرمان و یک امر در عالم جاری استبهوش باشید که خلقت و فرمان بر خلقت از ان خداست چرا که منبع لایزالخیر و برکت است خداوند که پروردگار همه عوالم هستی است .این نظام خلقت الگو و الهام بخش و هماهنگ با نظام جامعه انسانی است وقران کریم کلام خداوند گزارشگر کتاب تشریع (اداره نظام انسانی ) وکتابتکوین ( نظام خلقت ) هر دو می باشد .

اسلاید 52: حوزه های وحدتوحدت در قانون و اجزاوحدت در رهبریوحدت در عملوحدت در تعاملوحدت در روش وحدت در جهت و هدف

اسلاید 53: وحدت در قانون و اجزا1- هماهنگی درونی اجزاء توصیفی با یکدیگر ( انسان شناسی جامعهشناسی علم تاریخ جهان شناسی خدا شناسی اخرت شناسی ) 2- هماهنگی درونی اجزا تقفینی با یکدیگر ( مجموعه احکام فرد و جامعهعبادی اخلاقی حقوقی قضایی و جزایی و اجتماعی فرهنگی و اقتصادیسیاسی و حکومتی )3- هماهنگی اجزاء توصیفی با اجزاء تقنینی و ابتنای عقلانی و حیانی دومی بر اولی 4- هماهنگی قانون با واقعیتها و ضرورتهای طبیعی و انسانی

اسلاید 54: وحدت در رهبریاز نظر قران کریم وحدت در فرماندهی ومدیریت وحدت شخصی در فرماندهی است نه وحدت کلی جمعی که شورای رهبری را هم شامل شود شورایی که تک تک اعضاء ان حق رای داشته باشند و براساسمعیار اکثریت تصمیم گیری شود .و در حوزه فرماندهی با انان به مشورت بپرداز پس هرگاه خود بشخصهتصمیم گرفتی پس بر خداوند توکل کن چرا که خداوند اهل توکل را دوستدارد. ( ال عمران / 159)

اسلاید 55: وحدت در عملکه مقصود التزام جدی احاد سازمانی به انجام وظایف مقررمشترک و مختص می باشد .

اسلاید 56: وحدت در تعاملکه مقصود انسجام و هماهنگی در عمل میان سلسله مراتب مدیریت وزیرمجموعه ان و زیرمجموعه با یکدیگر می باشد .هماهنگی به معنای هماهنگ شدن شان افراد زیرمجموعه با یکدیگر و بامدیریت و رهبری است .تقسیم کار براساس قابلیتهای لازم شغلی و انسانی از مقدمات جدی امر هماهنگی میباشد . توجه به انسان بودن سازمان و جامعه و توجه بهارتباط منطقی و فعال درونی و برونی سازمان و جامعه مدیریت را درشان هماهنگی مجموعه سازمانی بسیار مدد خواهد رساند.مقبولیت رهبری رکن دیگر در تحقق وحدت و هماهنگی می باشد .

اسلاید 57: وحدت در روشکه مقصود یکسانی رویه های عملی وروش تطبیق اجرای قانونبر واقعیتها می باشد که عمدتا در تعامل اجتماعی مطرح است نه در تعامل اجتماعی مطرح است نه در حوزه فردی شخصیکه هر کس را در چهارچوب ضوابط و قوانین ذوقی و سلیقه ایاست که با وحدت در رویه اجتمایی منافاتی ندارد وبلکه باید محترم شناخته شود .

اسلاید 58: وحدت در جهت و هدفسمت و سوی حرکت و مقصد حرکت باید واحد باشد که در اصل اول: عدم تقدم بر خدا و رسول و اخرت گرایی قدریمورد بحث قرار گرفت .

اسلاید 59: الگوهای اصل وحدت و هماهنگی1-سیره امیرمومنان علی (ع) الف- دوران حکومت خلفاء (ابوبکر عمر عثمان)ب- دوران حکومت خویش 2-هارون (ع) در غیبت موسی (ع)

اسلاید 60: هارون (ع) در غیبت موسیدر دوران حکومت اسلامی حضرت موسی (ع) جهت لقاءالله به کوه طوررفت و هارون را در میان قومش جانشین خویش قرار داد.تا حضرت رفت و برگشت سامری در کمتراز ده روز مردم را گمراه کردو انان را گوساله پرست کرد. حضرت هارون هرچه سعی وتلاش کرد کهمردم را با موعظه از این مسیر برگرداند وبه توحید روی اورند موفق نشد.با اینکه جامعه به شرک رسید و بخشی از جامعه مشرک شدند و به کلی ازاهداف دین دور شدند اما حضرت هارون (ع) به خاطر اینکه تفرقه درنظامپیش نیاید صبر و تحمل پیشه کردند تا موسی (ع) برگردد .

اسلاید 61: دوران حکومت خلفاء :(ابوبکر عمر عثمان)یکی از عوامل اساسی که حضرت علی (ع) را به سکوت و مدارا با خلفاوادار کرد حفظ جامعه اسلامی بود .این نحوه برخورد امیرمومنان بروشنی اهمیت این اصل اساسی را نشانمی دهد که چقدر اصل وحدت وهماهنگی در مدیریت نظام مهم است کهحضرت همه حقوق حکومتی و گاه اجتماعی اش را فدای این اصل کردوهمچون یک شهروند در چهار چوبه دین با حکومت هماهنگی نشان داد .حتی در مشورتهایی که با او صورت می گیرد نه تنها انتظاری ندارد بلکه مددی که به نظام می دهد حیرت انگیز است .

اسلاید 62: دوران حکومت خویشدر برخوردی که با لشکر معاویه پیش می اید و مساله حکمیت مطرح می شود یک عده خوارج نادان مطرح می کنند که حکمیت قران را بپذیریم حضرت علی رغم اینکه با فریاد تذکر می دهند ” من قران ناطقهستم و شما به قران بالای نیزه توجه کردید ؟ حقیقت قران من هستم کهصراط مستقیو را به شما نشان می دهم .پس حضرت به خاطر اینکه نیروهای مجموعه نظام اسلامی از هم نپاشدبه ناچار به حکمیت تن در میدهد و ان را مثل کاسه زهری سر می کشد.

اسلاید 63: مقام ولایت فقیهجامعه تحت حکم ولایت فقیه دو دسته اند :1- عموم مردم که حکمشان با توجه به اصول والگوها بسیارروشن می باشد .2- فقها و مراجع تقلید که رابطه شان با مقام ولایت فقیه نیازمندتبیین بیشتری می باشد .

اسلاید 64: فقها و مراجع و مقام ولایت فقیهفقها و مراجع تقلید از حیث استنباط احکام شرعی چه از نظر فردی و چهاز نظر اجتمایی و حکومتی جواز شرعی دارند اما از حیث بیان ان بطورمستقل جهت عمل مقلدین در حوزه اجتماعی و حکومتی شرعا ازادی عملندارند چرا که مسئولیت اداره کل نظام بر عهده ولی فقیه است و بایداحکاماجتماعی و حکومتی در نهایت به اذن مقام ولایت صادر شود .

اسلاید 65: اصل چهارم اعمال مدیریت براساس اختیار نیروهادر نظام خلقت مدیریت الهی بر شوق و رغبت پدیده ها استوار است .کسی را نمی توان به زور وادار به پذیرش معنایی کرد این کار نشدنیاست ونه مطلوب نه سنت خدا بر اجبار متکی است و نه اینکه به زورمی توان کسی را معتقد به یک معنای نمود .حق به اهرمی بیش از تبیین حق نیازی ندارد و زورگویی نوعا در زمینهعدم تبین شکل می گیرد .اساسا امور قلبی الزام بردار و قهرپذیر نیستندبلکه هر معنایی را می بایست با میل ورغبت به کسی قبولاند.از طرفی بندگی غیر خدا اگر چه به رغبت صورت گیرد نوعی تحمیل را به همراه دارد.

اسلاید 66: الگوهای اصل چهارمدر اینجا سه قسم الگوی رفتار سازمانی مطرح است :رفتار سازمانی معصوم با معصومرفتار سازمانی معصوم با غیر معصومرفتار سازمانی غیر معصوم با غیر معصوم ( ولایت فقیه )

اسلاید 67: رفتار سازمانی معصوم با معصومابراهیم (ع) با اسماعیلحضرت ابراهیم در خواب می بیند که فرزند را ذبح میکند و این رویا چند بار تکرار می شود حضرت یقین فرمان الهی است که می بایست انجامشود با این وجود به مشورت موضوع را با فرزند در میان می گذارد.درک موقعیت رسالت پدر از جانب اسماعیل (ع) بسیار عجیب است ای پدر هر چه را ماموری بدان اقدام نما نه تنها مسئله ذبح بلکه اگر چیزهای دیگری جزء اوامر است انجام بده . اطاعت اسماعیل (ع) نشانگر روحیهملکوتی ایشان است . این ماموریت هم مبتنی بر اختیار است و جبر وتحمیلی درکار نیست .

اسلاید 68: رفتار سازمانی معصوم (ع) با غیر معصومموسی (ع) با بنی اسرائیل پیامبر (ص) با نیروهای تحت فرمانپیامبر (ص) و جنگ احدامیر مومنان با نیروهای تحت فرمانامام حسین (ع) با یاران باوفا

اسلاید 69: پیامبر (ص) با نیروهای تحت فرمانخداوند به پیامبر (ص) دستور می دهد در راه خدا به جنگ بپردازچرا که جز خودت نمی شود بر کسی الزام شود.و مومنان را تشویق و موعظه کن تا به رغبت به جنگ با دشمناندر ایند . این روشی است که امید می رود خداوند سختی دشمنان را ازشماباز بدارد و این خداست که در عذاب و گوشمالی شدیدتر است.

اسلاید 70: رفتار سازمانی غیر معصوم با غیر معصومبا توجه به رابطه معصوم (ع) با معصوم دیگر و نحوه ارتباطمعصوم (ع) با غیر معصوم رفتار مقام ولایت فقیه با مردم بهطریق اولی براساس اصل اختیار و اصل بصیرت (اصل بعدی)خواهد بود .

اسلاید 71: اصل پنجم اعمال مدیریت براساس بصیرت نیروهامدیر الهی نه می تواند اجبار کند و نه می تواند بر اساس جهل و تقلید وتحریک مردم را به اطاعت بکشاند بلکه مسئول است که افراد تحت فرمانش با اگاهی و اختیار عمل کنند نه با جهل و غفلت چرا که ان اختیاریهم از روی جهل باشد ارزش ندارد .مدیر اسلامی مسئول است که اختیار مردم براساس شعور و اگاهی شان باشد نه براساس جوسازی و تبلیغ اوضاع ویژه ای که پدید می اید .با این توجه مدیریت معصوم (ع) از مدیریتهای مبتنی بر جبرو جهل نیروهاامثال مدیریت هیتلر فرعون و...جدا می سازد .

اسلاید 72:

اسلاید 73: بصیرت خداوندبصیرت از صفات عالی خداوند است . ان الله سمیع بصیر

اسلاید 74: بصیرت طبیعتعالم خلقت نیز براساس بصیرت گام برمی دارد :کل قد علم صلوته و تسبیحه ( نور/41)

اسلاید 75: بصیرت کتب اسمانیقران و کتاب اسمانی دارای محتوای است که بصیرت اوراست . قد جائکم بصائر (انعام / 104)

اسلاید 76: بصیرت انسانانسان نیز بصیر است و می بایست با بصیرت طی طریق کند ( انسان /2)ما انسان را از نطفه امیخته ای خلق کردیم برای اینکه او را امتحان کنیم وبه جهت این امتحان و ازمایش او را سمیع وبصیر قرار دادیم تا با چشم و گوش باز نگاه کند وامتحانپس دهد سمیع و بصیر بودنش وسیله امتحان انسان استدر غیر این صورت امتحان معنا نداشت.

اسلاید 77: اساس دین مبتنی بر تفکرایاتی بسیار تفکر و بکارانداختن عقل را مطرح می کند که بیانگران است که : اساس تدین بر شعور و تفکر است .کار اصلی پیامبران این بود که میخواستند مردو را متفکر بار اورندخداوند می فرماید :به مردم اعلام کن که فقط وفقط رسالت من این است که شما را به این امر اساسی موعظه کنم که دوبه دو وتنهاییقیام لله داشته باشید

اسلاید 78: دعوت انبیا براساس بصیرتای پیامبر بگو این است شیوه من شما را براساس بصیرت به سوی خدادعوت می کنم هم من وهم هر کسی که تابع من است و پاک ومنزه است خا که من هرگز از مشرکین نیستم .کسی که بصیرت دارد و در برابر هر سخنی و مشکلی و فشاری مقاومتمی کند و نسبت به مواضع حق اگاهی دارد می تواند انقلابی و نیروییزیرمجموعه امام باشد .سه ویژه گی ” بصیرت صبر و علم به مواضع حق ” را اگر کسی نداشته باشد انقلاب به نتیجه نمی رسد .

اسلاید 79: تبیین حقایق قبل از هلاکت اقوامخداوند هرگز قومی را گمراه نمی کند مگر بعد از اینکه هدایت را بر انان عرضه کند تا اینکه اموری را که می بایست از انهاپرهیز کنند برایشان روشن کند یعنی قبح اعمال زشت را کاملابه انها نشان داده عواقبش را تذکر دهد.و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا (اسراء/15)تا پیامبری نفرستیم که مردم را اگاه کند کسی را عذاب نمی کنیمواین سنت خدا است که حرکت و عملکرد با بصیرت را انتظاردارد

اسلاید 80: نفی تقلیددسته ای ازایات درمذهب کفار از اطاعت و تقلید کورکورانه انان از بزرگان و اجداد صحبت می کند :پروردگارا ! ما از سادات و بزرگان اطاعت کردیم و نتیجه اشاین بود که ما را از راه به در کردند .وقتی به مردم گفته می شود از انچه که خداوند نازل کرده استتبعیت کنید برخی می گویند ما از انچه که پدرانمان می گوید وانها را بر ان یافتیم اطاعت می کنیم ایا حتی اگر پدرانشان عقل شعور نداشتند و راه به جایی نبرده باشند باز انها مطیع اجدادخواهند بود؟

اسلاید 81: تقلید از عوامل سقوط به ورطه حیوانیتو مثل کفار مانند حیوانی است که هرچه صدایش کنی جز سر و صداچیزی نمی فهمد اینها کرند ولال و کورند پس عقلشان را به کارنمی گیرنداینها درک ندارند و از انسانیت ساقط شده اند حال ان که این سقوط راعینهدایت تخیل می کنند .اگر من چیزی بهتر از انچه که پدرانتان بر ان مستقرند اورده باشم ؟!می گویند ما به محتویات رسالت شما کافریم .از نظر قران این روال بی شعوری به شدت محکوم است وباعث حجابروحی و مانع جدی در پذیرش دعوت انبیاء است .

اسلاید 82: مجازات کفارنداشتن بصیرت خود یک نوع عذاب است که خداوند نازل کردهدسته از ایات فقدان فهم را به عنوان عذاب کفار مطرح میکند .کسانی که از خداوند اطاعت نکرده اند کوروکر شده بر قلبشان مهر می خورد .وهر که از یاد من اعراض کند پس برایش زندگی در تنگنای خواهد بودو روز قیامت او را کور محشور خواهیم نمود !میگوید پرودگارا چرا مرا کورمحشور نمودی در حالی که در دنیا بینا بودم ؟ اینگونه است که ایات ما سراغت امد پس انهارا به عمد به فراموشی سپردی امروز تو به فراموشی خواهی رفت.

اسلاید 83: الگوهای اصل پنجمابراهیم (ع) با اسماعیلپیامبر و جنگ بدرامام حسین (ع) در شب عاشورابرخورد امیر مومنان با خوارج

اسلاید 84: ابراهیم (ع) با اسماعیل (ع)ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) هر دو امر الهی را به جان خریدند و حضرتاسماعیل در این مساله تابع حضرت ابراهیم شد و دربست خودش را دراختیار او قرار داد .اینجا از مواردی است که اگر بصیرت نباشد بسیار حرفها مطرح می شودو بسیار اعتراضها می تواند صورت گیرد ولی می بینیم ابدا اعتراضینمی کنند و سخت تسلیم است واین حالت اسماعیل (ع) سطح ادراک ملکوتیاو را نشان می دهد او یقین دارد امر پدر جز به منطق الهی نیست و این منطق برایش قابل فهم است لذا می پذیرد و اطاعت می کند و موفق میشوداز امتحان الهی پیروز بیرون اید .

اسلاید 85: پیامبر و جنگ بدرجنگ بدرجنگ در زمینه بصیرت به حق و باطل است :تا در این جنگ هر کس کشته شود از روی بینه کشته میشود وهر کس زنده بماند از روی بینه حیات یابد .پس اگر برای کافر اتمام حجت نشود نمی توان با انها جنگ کردمگر از جهت دفاع که در دفاع می توان شبهه دار نیز کشت زیرا او شروع کننده جنگ است .اما برای جنگ ابتدایی و تهاجمبر مشرکان باید دعوت عرضه شده و تبیین صورت گرفته باشدبعد از اینکه مخالفت کردند و مومنان قوت داشتند جنگ وجهادمطرح می شود .

اسلاید 86: امام حسین (ع) در شب عاشوراامام حسین در شب عاشورا زمینه ایجاد میکند که هرکس شبهه دارد یا هرکس نمیداند فردا چه خواهد شد در صورت تمایل صحنه را ترک کند اعلاممی کند این جنگ اخرش شهادت است و انان را از سرنوشت خود اگاه کردتا حتی یک نفر هم با شبهه در جنگ وارد نشود .امام حسین همان اصل در جنگ بدر را مطرح می کند امام موظف است کهیاران زیر پرچمش را با بصیرت عمل کنند و با بصیرت بجنگند این است که ازاد می گذارند که هرکس با انگیزه دیکری امده است برود .امام (ع) انگیزه الهی و دینب دارد و این جنگ هم یک جنگ ارزشی والهی است .

اسلاید 87: معیارهای پاسداری از نظامپرچم دفاع از انقلاب را بر نمیدارد مگر نیروهایی که سه ویژه گی دارند:اولا : در برابر عوارضی که این بصیرت و اگاهی می اورد و انسان را به رسالت الهی می کشاند صبر و تحمل داشته باشند .ثانیا : به مسایل بصیرت داشته باشند .ثالثا : نه تنها باید معیارها را بدانند بلکه بر تطبیق معیارها بر مصادیقشهم باید علم داشته باشند .

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید