سایر

مدیریت ایمنی در کارگاه

imeni_dar_kagah

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت ایمنی در کارگاه”

مدیریت ایمنی در کارگاه

اسلاید 1: عنوان :مدیریت ایمنی در کارگاه

اسلاید 2: مقدمه:حوادثی که در کارگاه ها و پروژه های عمرانی رخ میدهد از کار افتادگی و فوت افراد درگیر به دنبال دارد و حتی برای مدتی به دلیل مشکلات و عواقب بعد از هرگونه حادثه کارگاه دچار رکود و توقف میشود و مدتی زمان میبرد تا مجددا کار از سر گرفته شود این عامل مدت ها بر روی هزینه ها و بهره وری و کار آمدی پرسنل تاثیر می گذارد و به شدت خانواده های درگیر حادثه تحت تاثیر مسائل روحی و روانی قرار می گیرند امروزه قوانین و بخش نامه های متعددی برای اجرای پروژه ها در قالب رعایت مسائل ایمنی و تامین رفاهیات به دست اندر کاران پروژه ها ابلاغ میشود که به دلیل ضعف بازرسی و عدم پشتوانه ی محکم نظارتی فقط در حد ابلاغ باقی میماند و پیمان کار تنها به فکر محاسبات سود و زیان خود میباشد. بر اساس آمارهای منتشره از وزارت رفاه 46درصد حوادث ناشی از کار در پروژه های ساختمانی است که 70 درصد از حوادث منجر به مرگ و میر می گردد.

اسلاید 3: ایمنی داربست بندی :داربست ساختاری است موقتی شامل یک یا چند جایگاه کار، اجزاء نگهدارنده اتصالات تکیه گاه که در حین هر گونه عملیات ساختمانی به منظور دسترسی به بنا، حفظ و نگهداری کارگر یا مصالح در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد .وظایف افراد مسئول :تعیین دسترسی های عملی ایمن برای نصب و برداشت و استفاده از داربست .بازرسی داربست ها، قطعات و جزای آن قبل از شروع به کار.تعیین اقدامات عملی برای حفاظت از سقوط افراد در هنگام برداشت و نصب فلزات.بازرسی طناب های مورد استفاده در داربست های معلق و شناسایی نواقصات.آموزش ارگران در زمینه نصب و برداشتن داربست، حرکت دادن، کار ردن و تعمیر کردن.مخاطرات داربستها :سقوط از ارتفاع ناشی از سر خوردن ، دسترسی ناایمن، فقدان تجهیزات حفاظتی .صدمه بواسطه سقوط ابزار، تجهیزات و مواد زائد.برق گرفتگی ناشی از تماس با خطوط برق.تخته گذاری ناایمن.

اسلاید 4: مسائل مهم در داربست عبارتند از :نصب و برداشت داربست:بررسی ها نشان می دهد 15 تا 20 درصد آسیب ها ناشی از نصب و برداشتن داربست است که مهم ترین فاکتور در نصب و برداشت داربست ایمن بودن سکوی کار است. وهمچنین اتصالات مناسب و ایمن در داربست ها مدنظر قرار گیرد در صورتی که تصالات به خوبی انجام نشود و حرکت و جابجایی و احتمالا ریزش داربست درد.بالا رفتن و پایین آمدن از داربست :بررسی ها نشان می دهد حدود 15 درصد آسیب ها ناشی از بالا رفتن فرد از داربست ها است. بالا رفتن و پایین آمدن از چهارچوبه داربست و تیرک های مهار داربست باعث بروز حوادث می شود.لغزیدن تخته و یا شکستن سکوی کار:بایستی تخته های داربست به خوبی با طناب و تسمه مهار شود. همچنین باید ظرفیت بازگذاری تخته مد نظر قرار گیرد پس شناسایی و بازرسی تخته ها قبل از کار مهم است.بارگذاری نامناسب و بیش از حد بارگذاری بیش از حد باعث ایجاد خمش در تخته ها می شود. بیشتر بارگذاری های اضافی در سنگ کاری و بنایی میباشد که به دلیل عدم بارگذاری مناسب روی تخته ها باعث واژگونی یا شکستن تخته و بروز حادثه می شود.عدم تنظیم کامل سکو ها و سکوهای بدون میله حفاظ :سکوها بایستی حداقل 45 سانتیمتر پهنا داشته باشند. و میله های حفاظ یک عامل پیشگیرانه حفاظت از سقوط افراد است و برای سکوهای کم ارتفاع این میله ها بسیار با اهمیت اند. مطالعات نشان می دهد حدود 30درصد سقوط ها بر روی سکوهای کمتر از 3 متر است و این میله ها سکوهای کاری بیش از 5/1 متر ارتفاع سفارش می شوند.

اسلاید 5: از عوامل مخاطرات داربست ها :الف : نقص در نصب اجزاء مورد نیاز و تماس الکتریکی با سیم های بالا سری.ب : حرکت دادن داربست با کارگر روی سکوی کار.ملاحظات انتخاب داربستها شامل مراحل ذیل است :وزن کارگر، ابزارآلات ، مواد ، تجهیزات حمل شده داربست.ارتفاعی که داربستها در آن نصب میشود.مدت کارتجربه ناظر و کارکنان یا انواع داربستهای موجود شرایط آب و هوایی پیش بینی شده.موانع و مشکلات نصب و برداشت نظیر حفاظت از سقوط فرد داربست بند یا نصاب.ساختار ساختمان و سازه در حال انجام کار.شرایط پیاده روی زیر محوطه داربست ها.

اسلاید 6: داربست ها شامل سه عامل اند :داربست های معلق : Suspended Scaffoldsداربست های حمایت شده : Supported Scaffolds داربست های مخصوص یا دیگر : Speclalty other Scaffoldsداربست ها و اجزای آن باید قادر باشند که وزن خودشان را و حداقل چهار برابر بار اعمال شده را بدون عیب و نقص تحمل کنند بار اعمال شده )وزن کارگر + وزن تجهیزات + مصالح است).نکاتی در مورد سکوهای داربست ها : Scaffold Platform هر یک از سکو های سطوح کارباید بطور کامل تخته گذاری و پوشیده شود.هر یک از تخته ها حداقل 50/2 سانتی متر بیشتر فاصله نداشته باشند.عرض آنها حداقل 25 سانتی متر باشد.در هیچ مواردی ضخامت الوار از 5 سانتی متر کمتر نباشد.جایگاه داربست باید حداقل یک متر پایین تر از منتهی الیه تیرهای عمودی باشد.حداقل پهنای سطوح کار نباید از 30 سانتی متر بیشتر باشد.سکوها نباید رنگ آمیزی شوند چون ترکهای احتمالی ممکن است دیده نشود.حداقل فاصله بین دو سکو 180 سانتی متر است.الوارها باید حداقل روی سه تکیه گاه یا دستک عبور کرده باشند.

اسلاید 7: از مقررات ایمنی در کار با داربست ها :قبل از نصب از محل کار بازدید شود.حتما از افراد ماهر و با صلاحیت برای کار داربست استفاده شود.از تجمع وسایل اضافی روی داربست جلوگیری شود.داربستهای معلق از محکم بودن اتصال کابلها به ویژه محل اتصال کابل به داربست مطمئن شوید. کابل بکار رفته در داربستها باید 6 برابر وزن داربست مقاومت داشته باشد.از قرار دادن مواد اشتغال زا روی داربستهای معلق جلوگیری شود.سیستم طناب نجات را به محل محکمی غیر از خود داربست وصل شود.هنگام جابجایی داربستهای متحرک افراد نباید روی داربست باشند.داربستها باید از مواد مناسبی نظیر لوله های فولادی گالواتیزه ساخته شوند.

اسلاید 8: قطعات بکار رفته در داربستها باید باهم مرتبط و همگن باشند.فاصله مهاربندی ها بایستی مناسب و کافی باشد.فاصله داربستهای فلزی از کابلهای انتقال نیرو بایستی حداقل 5 متر باشد.قطر بیرونی لوله های مورد استفاده در داربست ها نباید کمتر از 5 سانتی متر است.بازرسی مربوط به داربستها باید به صورت منظم انجام شود.در صحت درستی چرخ ها و ترمزهای داربست متحرک مطمئن شوید.داربستها باید برای تحمل مورد انتظار به اندازه یا کافی محکم و مقاوم باشد.بهنگام تعمیر داربستها هیچ کارگری نباید روی آن کار ند.برای استقرار پایه های داربست از آجر، بلوک سیمانی و .... استفاده نشود.از مهمترین فاکتور در نصب داربستهای فنداسیون.

اسلاید 9: آنها بایستی بر روی زمینهای مقاوم compact شده باشد.کار در ارتفاع :کار در ارتفاع : هرکار یا فعالیتی که موقعیت انجام آن در ارتفاع بیش از 2/1 متر نسبت به سطح مبنا انجام گیرد.سطح مبنا :اولین سطح زیرزمین جایگاه کار با سکوی کار در ارتفاع که بصورت ایمن گسترش یافته است.مراجع ذیصلاح آموزشی :به مراکزی اطلاق می گردد که مجوز لازم را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یا سایر مراکز بین المللی معتبر اخذ نموده باشد.

24,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید