صفحه 1:
صفحه 2:
مدیر یت باز ار یابی
با رویکرد اسلامی
۱۸ اص
صفحه 3:
صفحه 4:
53-5
امروزه در عصریبه سر میبریم کهبا ظهور هر بحث جديدى در
باب آموزش و یادگیری اخلاق کسب و کارلین سوال مطرح می
شود كه ايمان و اعتقادات مذهبى جه تقشى در شیوههای کسب و
کار درد؟ و ی بورهای دینیسنجربه اخلاقیتر شدن سازمان ها
و مشتریان می شود؟ اسلام به عنوان یکی از بزرکترین ادبان
جهان, تعاريف واضعى از قوانين.محدوديت ها و دستورالسل
هاى رفتارى دارد و كدام اموزه هليش با شيوه هاى اخلاقى در
تجارت ارقباط دارد؟
1
هدف از لين فصل.يافتن باسخ برخى از لين برسش هاست.يافتن
لين ياسخ ها مستلزم ان اسست كه بر اموزه هاى اسلامى فر
در دوران
تدركز كنيم اسلام جارجوبى از حبات و زندكى است اسلام قراتو
از حلال و حرام.صواب و ناصواب.و خير و شر ست وظيفه انسان
ابر روى زمين أن انست كه موجبات ترقى و بيشرفت حيات را
asl eal
666666666666666
ا ل 01
صفحه 5:
اسلامدین دعوت و زندگی است که
در أن رفتار های آقتمادی
مشروعببه عنوان عبادت تلقى شده.
فروشندكان.كارفرمايان و كاركنان و وام دهندكان و وام است و اتجام وظايف دينى و tah
كيرندكان را بوشش مى دهداسلام در حل مسائل وابستهبه امور اقتصادى بوده و كاه
اقتصادىبا ادبان ديكر تفاوت دارد و لين تغاوت به حدى, اميختكى و ييوند معنا دارى با
است که به ان چهره ی ممتازمی بخشد. فعالیت هایاقتصادی داد که خود
تون او بيشتر به خداوند مى نكرد اسلام نلاش براى رسيدن به ثروت
را معکوم نمی کند و متاع حيات مادى را يشش و تعمتي از جانب عدا دانسته.
عه از طرمق يهره مندى أز أن ها .اطاعت عداوند تعقق مى يابد و امتناع ازان.
كناه وخروج از حدود بندكى ست اسلام اعمللى هم جون توليد توتمع و مصرفا
بياكر بيوند ناكسستنى دين و
و تاثير متقابل إن دو بر
تا مسائل اقتصادى در سلام نا ان بجا
است كه يكى لق سالت هاي بباميران شر
Se hil ig he ges oS
دهى روايط اقتصادياست طولانى ثرين آل
أقران جه بيان جزئيات تنظيم استاد تجار
ويه كشته وبه انجام فعاليت هاى اقتصاد
le دستيانى .به وشد «توسعه و رفاه نسبى.
جامعه تاكيد شده أست.
صفحه 6:
دیدگاه اسلام در خصوص تجارت
واه ی تجارت به معنی دادو ستد است و در قران و روایاتبه دو مفهوم به
کار رفته است:
۱-تجارتبه معنی اعمنکه هر گونه کار وکسب وراه درلمد را چه در حوزه ی
تولید و چه در زمینه بازرگانی و توزیع در بر می گیرد.
۲-تجارت به معنی آغسبیعنی بزرگنی و داد وستددر پیشتر متون دینی
معتى tas asl اس
oS
اتجارت در اسلام جزو امور اولیه و ضروری بشر بوده است قبل از اسلام
تجارت بر اساس سود دفی بوده و ممئومیتی برای YE’ ald نبوده
استبا ظهور اسلام و وضع مقررلتی از سوی شارع مقدس حدود ان تعيين
گردید تجارت سیره رسول اکرم(ص) بوده است,چرا که عزت و سوبلندی
فرد و جامعه.در كرو اقتصادى شكوفا و بازركانيو رونق اقتصادى است.
cr
فرمود: «احفظ عزک»...
امام صادق (ع) به يكى از ياراذ
عزت و سربلندى خويش را باس بدار- وى برسيده
فدايت شوم»عزتم جيست؟
فرمود:سحر كاهانبه بازار را
صفحه 7:
اخلاق اسلامی
** واه اخلاق در لغت جمع خلق بوده وبه دسته ای از صفت های
انسانی اطلاق عی شود که در نفس اسان راسخ و پایدار شده و
شخصی كه جنين صفتی داشته باشد کارهای مطلبق و متناسب با
این صفت را بدون تامل و تفکر انجام می دهد.
** وله اخلای را گاهیبه معنای صفت های نفسانی رسوخ يافته اعم
از فضیلت و رذیلت که باعث رجحان عمل و سبب انجام عمل بودن
انديشه و تآمل مى شود.به كار مى برئد.
** اخلاف اسلامى بر اموزه هاى اسلام استوار
است.به اين معنى كه گر چه عقل در
تشخیص بد و خوب مستقل است.ولی
راهنملیی های دینی تذکری روشن است بر
انچه درون انسان و عقل او حکم حی راند و
در حقیقت هدف رسالت پیامبر اسلام(ص) 1
نیز همین بوده است.
*به طور عمومی.اخلاقبه کار گیری ارزش ها
در اعمال انسانی و ر ۱
اسلام .اخلاق به درست و نادرست هاءذ
رفتار و رولبط در بازار می پردازد.در اسلام
علم اخلاق درهى دست يافتن به قواعدی ۰
است کهبه کار بستن آن ها موجب نیل به
خیر وسعادت می شود.
ار های اوست.در
هدف اصلی علم اخلاق» کشف بنیاد هایی است که
همه کردار های انسانی باید بر آن استوار شود.
صفحه 8:
اخلاق بازاریابی در اسلام
در ميان عملكرد هاى تجارى بازاريابى نقشى
محورى را در جامعه ابقا ميكند بازاريلبى يك نهاد.
اجتماعی است با قابلست اطباق بسیار بالا با
محتوایفرهنگی و سیاسی ان جامعه.
تفاوت های فرهنگی که قهم لوبت هایاخلاقی وا
برای کسانی که در فعاليت هاى بازاريلبى مشاركت
دیندبهیک الام تبدیل کردباعت شده است که
برخى از اخلاقيات اجتماعى الهبت بندى شوند و به
صورت کسترده ورد استفاده همان قرر گرفته و
بنابرلين نقش مهمى در شكل دهى توقعات و رفتار
هاى بازاريابى ايقا كنئد.
٠6666666666666
00 ل ل
ان ۵ ۵ ۵ ۵ نَ ن ۵ ۵ ۵ ۵ تن 3 3 33
بازاريلبى اخلاقى به فعاليت هلیی با تاكيد بر شفافيت.ارزئى
كذارى و سسثوليت در مورد سياست هاى بازاريلهى سازمان و
نين فعاليت هلبى كه درستى و عدللت را به مشتريان و
ديكر سهام داران ارله مى دهد.اشاره مى كند.موارد بسيارى
را در قران مى توان يلقت كه تدهين تثورى در اصول اخلاقى
بازاريابى را در قللب یاید ها و نباید ها الامی ساخته
است.کاررداغلاق برای حرفه ی بازاريلبي اغلب فر مورد.
+ شده افت:
اخلاق اسلامی در بازار گرایشی است که مشارکت بین
دست اندرکران سازمان را شکل می دهد و بر شفاقیت و
مسئولیت پذبری ان ها تاكيد مى كند و در عين حال به
حفظ سرمايه سهامداران در عين به خطر نيتداختن رفاه
ديككر بازيكردانان بازار سى بردازدارزيابى اخلاق تجاری
تحت تاثرعواملی چون سعلح توسعه ی اقتصادی و مذهب
میب
صفحه 9:
0٠_ 0 اخلاق بازاریابی در اسلام
۱ چگونگی نگرش به اخلاق و زش ها ريشه در جهانبینیانسان درد و توجه به ان
ya eA اسان را تحث تاثير قوار مى دهدددر واقع هر مذهب داراى ارزش هاو
walla خويش است كه درست ها و غلط ها را تعيين كرده و استانداردهاى
امتفاوتى براى قضاوت در مورد مك رفتر دارسبرخی از مهب مانند اسلام درا
دستورالعمل مشروح اخلاقى و رساله هاى مبنى بر وحى اند امام خميثياره) در
لین خصوص می فرمایند؛سلام دارای سیستم و نظام خاص اجتماعى و اقتصادى و
فرهنئكى ست كه براى تمام ابعاد و شنون زندگی فردی و اجتماعی قوانین خاصی
وابستاكى بيشتر مردم به مذهب.شناغت ان ها از تحريم هاى اخلافى و تعهد ان ها به ان
را قوى مر مى كند لين نكته خاصى الست که اخلاق اسلامی را تواتمند و ديرها مى
سازد به زبان اوردن كفته ها و اصول اخلاقى در رفتارهاى روزله منجر به عمل كردن به
ان ها نمى شود ولى لين تكرار در هر موقعيت مكاتى و زمانى.نشاتكر احتمال بالاى عدم
انجام كار هابى است كه در اخلاق دينى تحريم شده است.
فرهى جوامع اسلامى به صورت ستتى.بايدارى قلبل توجهى در براير تغييرات
اقتصادى تشان مى دهد لين لمر منجربه تسلط اخلاق.به عنوان .يك استاتدارد نيرومند
برای قضاوت کردن بین درست و نادرست شددهاست.
|
|
|
|
|
|
| Spade Ogu oleae
|
|
|
|
|
صفحه 10:
اسلامی
تاكنون هيج تعريف روشنى از بازاريابى اسلامى بيان نشده
است.اصطلاح «بازاريلبى اسلامى»را مى توان به طرق مختلقى
تعريف كرد.لين اصطلاح راعى توان.به مثلبه ى بازاريلبى مبتنى بر
مذهب در نظر كرفتميا ان را بازاريلبى در درون بازارهاى اسلامى
دانست وبا ان را توعى از بازاريلبى دانست كه بازارهاى اسلامى را
هدف قرار مى دهد و يا از بازارهاى اسلامى نشآت حى كيرد.هر يى
از لين ديدكاه ها بيلمد هاى خاص خود را دارد.در ادامه براى درى
اين تفاوت هاءبه تعاريف «بازار اسلامى».«بازار غير
اسلامی».«محصولات اسلامی» و «شرکت اسلامی» می پردازيم. .
ووطااا: تا
صفحه 11:
| ۱
مفهوم بازار
a بازار مکان با موقعینی است که در آن»خریداران 3
فروشندان کالاها خدمات و منابع را خريد و فروش
می کنند.معادل عربی بازار سوق به معنی محل داد
فضای رویاریبی عرضه کندگان و تقاضا کندگان در تمدن اسلامی
همان بزر سر پوشیده ای است که در شهر های اسلامی شكل كرة
و در نوع خوددازحیث ساختاریبیتظر است.در لين الكو بازار تنها
محل کسب سود نیستبلکه جلوه گاهاغلاقمهرورزیباور و آزش
های اسلامی نیز هست:
بازار اسلامی متشکل از بخش های
اولیه.ثانویه و نوظهور است.
صفحه 12:
بازارهای اولیه ی اسلامی
لین نوع بازار.جلیی است که اکثریت جمعیت یک کشور یا منطقه,پیرو دین اسلام اند
در حال حاضر.لین کشور ها عضو سازمان کنفرلنس اسلامی هستند.در سازمان کنفرانس
اسلامی.۵۷ دیلت عضویت دارند که نمایندگلنی از اسیاءافریقا و اروپا هستند.در لین
بازارها عبارت حلال معمولا کاربردی ندارد زیرا فرض بر
موجود.حلال هستند.این بازارها را می توان در طبقه ی ب
قرار داد زیرا اکتریت مصرف کنندگلنش مسلمان
شود.حلال هستند.
است که تمام محصولات
ارهای اولیه ی اسلامی
ری رت
صفحه 13:
.به عنوان مثال,در لین بازار هاءدر
كنار تابلوی «باز است»تابلوی
دیگریبه چشم عی خورد که روی
ان نوشته شده است«حلال»واژه ی
حلال در این بازارها به عنوان
ابزاری برای بازاریلبی مورد استفاده
قرار می گیرد.
بازارهای اسلامی علاوه بر موارد ذکر شده.شامل اقلیت های
بزرک مسلمان در اکثر کشور های دنیا نیز می شود.جمعیت
لین اقلیت ها از گروه های چند میلیون نفری در هندوستان تا
sae cla og هزار نفری در برخی از کشور های تازه
استقلال یافته در نوسان است.برخلاف وضعیت موجود کشور
های اسلامی.برای لین اقلیت ها وایّه ی حلال اهمیتی اساسی
دارد و تمام فروشگاه ها و شرکت های خدملتی لین واژه را
روی علایم تجاری خودحک می کنند.
صفحه 14:
بازارهای نوظهور اسلامی
tS
بازار کوچک دیگری برای محصولات اسلامی وجود دارد که
به سرعت در حال تعامل است و طرفداران زیادی در بين
سایر مذاهب در کشور های غیر اسلامی داردبهعنوان نمونه
باکت اسلامی برایا که بانکیمیتتی بر شریمت است.مصرف
کنندکانی مسیجی داردبسیاری از مثتربان فروشگاه های
حلال در كشور هاى غربى:غير سلمان هستند.برخی از این
مشتربان علت مراجعه خود به چنین فروشگاه هابی را توت
بودن طعم كوشت به دليل قوانين سخت كيرانه ى اسلامى در
مورد ذیح حيوانات و اماده كردن أن براى مصرف است.
صفحه 15:
أن.بيرو مذاهب غير اسلامی اند.لین تعریف علاوه بر کشورهلیی که اكثريت جمعيت شان غير
مسلمان لند.شامل اقليت هاى غير مسلمان در كشور هاى اسلامی نیز عی شودبه عنوان مثال»۲درصد از جمعیت اردن
مسيحى لند.تقريبا همين ميزان از جمعیت مصر.مسیحیان قبطی لند.و تقریبا ۴۰درصد از جمعیت مالزی غیر مسلمان وجود
دارند.
صفحه 16:
محصول اسلامی
محصول اسلامى را مى توان به سه طریق باز شناخت:نطبای محصول با شریعت.محل تولید
محصولو تولیدکننده ی محصول
محصولات منطبق با شریعت:
ee ee are ۴
وبه فروش مى رستداب
* بسیری از توليد كنندكان غير اسلامى بزرك و بين المللى.محصولات حلالى توليد مى كنند
كه ويزه ى بازارهاى انلام طراحي و توليد شدة اندب
#* سيارى از محصولات تستله طبق اصول حلال توليد مى شوند و در بازارهاى اوليه و نویه ی
اسلامى بسيارى از كشور هاى اسلامى در سطحى وسيع توليد و توزيع مى شوقد.
* همین محصولات را مى توان در قفسه های فروشگاههای بزرگ در بازار هاى غير اسلامى تيز
يافت زيرا اسلامى كردن لين محصولاتنيازمند تغييرلتى جزقى در فرايند توليد نيا استفاده از
مواد اولي ى جايكزين در توليد ان هاسته
صفحه 17:
TC ie rd
این محصولات در یک کشور اسلامی تولید می
این طبقه بندی .مبتنی بر مکانی است که محصولات مورد نظر تولید می شوند.
لقريبا تعلفق لين نوع محصولات خلال لندا زيرا جد منظور فروش در ات سس مت مد
طراحى شده اند و فقط بخش كوجكى از ان ها به بازارهاى ثانويه اسلامى صادر مى شود.
در تبليغ لين محصولات.اشاره اى.به اسلامى بودن ان ها نمى شود و صفاتى جون «اسلامى»و «حلال» هركز
بر روى ان ها درح نمى كردد.
برخى محصولات كه در برخى از كشور هاى اسلامى توليد مى شوند .غير اسلامى اند.
صفحه 18:
محصولاتی هستند که توسط یک شر کت اسلامی تولید می شوند.
عتقه الولاء عه تمان مى رود اقصد رقظمت جا كو كاكولا ز) خارد اوسط كميلتى اسلاعى توليف
مى شود كه بر احساسات مسلمانان تمر كز كرده تا به سود مورد نظر خود در بازار برسد.
لين كمبلنى: خود در مقام يك شركت كاملا اسلامى معرفى مى كند اما بررسی این ما رک
تجاری نشان می دهد که انتخاب نام مکه ؛عملی غیراسلامی است
زیرا از مقدس ترین مکان اسلامی استفاده ی نادرست کرده است.
۹ این موضوع زمانی اشکار می شود که
مردم مقادیسر زیادی از بطری های
خالی(اب معدنی اسلامی) ر | مشاهده
می کنند که نام مكه بر روى ان ها
حک شده و در کانتینر های حمل زبلله جا
خوش کرده است.
صفحه 19:
شركنى كه دريك كشور املامى وفع شده استة_
شركت اسلامى زا مانند محصول اسلامى»
مى توان به شيوه هاى مختلقی د رکث کرد. شركتى كه صرف فظر از محلشءدر مالكيت
بر مبنای نوع محصولاتش,مکلنشمالکیتشیا بر _ Be Ne se
مبنای مشتریان مورد نظرش.این شرکت می
تواند یک شرکت تخصصی برای تولید
محصولات منطبق با شریعت باشده.
شرکتی باشد که صرف نظر از مالکیت؛عمدتا
تولیداتش معطوف به بازارهای اسلامی باشد.
صفحه 20:
د“ این شرکت ها ی تونن در هر جاى دنيا واقغ
معيار متمليز لين طبقه كميلنى هاءان است كه
محصولاتشان.به عنوان محصولاتى منطبق با
شريعت توليد مى كردد.
بديهى است عه بازار هدف اصلى لين كمياني
هاء مصرف کنندگلنی هستند که مشتریان هر
یک از بازارهای سه گلنه ی اسلامی اعم از
اوليه.ثانويه.و نوظهور هستند.
شرکت هلیی که تخصصشان-تولید.
با ونیم محصولات حلال و منطبق
lp موزه های اسلام هستند را می
توان در زمره ی شرکت های
اسلامی طبقه پندی کرد
وووووووووووووووه
ان ۵ ۵ ۵ ۵ ه تا ۵ ۵ ۵ ۵ تن ن 3 33
صفحه 21:
i WW ادا
١ شر کت هایی که عمده عملیات تجاریشان در کشور های, اسلامی انجام می شود
در طبقه شرکت های اسلامی قرار مي كيرند.
RA 0 الا 1
دراين نوع هه بای و ات اوح سر بان
(مشتریان مي توا از سلمانان و غیر مسلمانان باشند)اهمیتی ندارد.
A 1 11
خرج داد زيرا برخى از كمبلنى هايى كه در اين طبقه قرار مى كيرند,:تخصص اصليشان در توليد |
محصولات يا ارائه ى خدمات غير اسلامى است. 1
ay 1 1
صفحه 22:
شرکت اسلامی بر حسب مالكيت
گاهمی توان شرکت هلبی که در مالکیت سهامداران مسلمان است را یز در طبقه شرکت های اسلامی قرار
دادجا لین حال,در لین موردبلید با مداقه ی بیشتری رفتار کرد زیر برفی از لین شرکت ها عملیات و
محصولانی درند که غیر اسلامی است منطبق بر شریعت نیست.
شرکت اسلامی بر حسب مشتریان
شركت هابى كه هدف از توليدشان.تمركز بر مصرف کنندگان مسلمان و رفع نیز ها و حوائج ان هاست,صرف.
نظر از مکان لین مشتریان میا معل خود شرکت ها و نوع مالكيتشان.در طبقه شركت هاى اسلامی چای می
گیوندنستله یکی از شرکت هایی است كه به طور روزافزون.در ميان مسلمانان به عنوان بك شركت اسلامی
شناخته می شود زرا تقریبا ۲۰درصد از عمليات توليدش را اسلامى كرده است.بدين معنا كه در ۷۰ درصدا
مواردباز فرایند ها و مواد حلال استفده می کند.شرکت های اسلامی دوست را هم می توان در لین طبقه
جای دادبه عنوانمثال شرکت پپسی VIS .شرکتی بود که حلمی مسلماننبه حساب می لمد زيرا از تحريم
اسرائیل توسط اعراب حملیت کرد در حالی که کوکاکولا تصعیمی مغلير.با لین تحریم اتخاذ نمودبه عنوان
نعونه جدید عر شرکت های با برچسب غیر اسلامی می توان شرکت های دانمارکی را نم برد و دلیل
ان .کاریکاتورهلیی بو که یکی از روزنلمه های دانمارک منتشر كرد و مسلماتان .ان كاريكاتورها را حمل بر
توهینبه محعد (مص).ببلمبر اسلام كردند.لين برجسب باعث شد بسيارى از تجارت هاى داتماركى.بازار خود
را در کشور های اسلامی از دست بدهند .در حللى كه همین شركت ها قبلا سود فراوانى در كشور هلى
gol نتنب جني Soy
۱۳۱۱۳1
صفحه 23:
بازاریابی اسلامی نتیجه ی تحولات در اقتصاد جهانی
است.اصطلاح(بازاریابی اسلامی)را می توان به وسیله
ی راه های کوناگونی تعریف کرد.
اصطلاح را می توان به مثابه ى بازاريابى مبتثى بر
مذهب در نظر كرفت يا ان را بازاريابى در درون بازارهاى
اسلامى دانست يا نوعى بازاريابى دانست که بازارهای
اسلامی را هدف قرار می دهد یا از بزارهای اسلامی
سرچشمه میگیرد جعفری( ۲۰۱۳
بازاديلبى اسلامى را مطالعه ی پدیده های بازارببی مرتبط با
مفاهیم و اصول اسلامی و مبتتی بر بات جوامع سلمان می
داند.براساس دیدگاه الوم و همکاران(۲۰۱۱)
«بازاریلبی اسلامی فرایند و استراتژی (خرد)براورده کردن
نیازها با محصولات و خدمات حلال(طیبهلبا رضلیت متقابل
هر دو طرف.یعنی فروشنده و خريدارءبا هدف رسيدن به رفاه
مادی و معنوی در اين جهان و جهان اخرت(فلاح)است.
علید واه های لین تعریف که در برتو قران کریم و سنت
اسلامی متبلور می شوند
استراتزی(خرد).نیاز,حلال(طیبات).رضایت متقابل رفاه(فلاح)
صفحه 24:
با توجه به ايتكه خداوند به انسان "5 خرد. منابع فرد را با اعتدال.در
2 : رین زان . جبهت رقع نياز هاى وى هدايت
اعتماد كردة و رسالت خطير در اسلام.وازه ى استراتزى كه نشاتكر خرد ااستببا .2 در كدج ايه با ف ماد
lr غوة را به وى سبودة حكمت بسيار نزديك مى باشددايه هاى كوناكونى ۰ 7 برای هدف های یر خواهانه
است .انسان تباید یک وکاری و خر در فران کریم درباره حکمت سخن گفته است: صرف میکند.پس انسان نباید.
۳۴ احزاب( ۶۹۷ )e
را فراموش کند و نید دست به بی بقره( و۳۶۹ جزاب(3)۳۳
عدالتی و رفتارهای شیحانی پزند.
رضایت متقلیل به آن مناست که هر
مبادله بای با اختار و آزادی
خریداران و فروشندگان و به دور از
هر نوع. فا تقسب.وفریبی انجام
|| شودداین نوع مبادله بايد به جاى
ای ایمان اورندگان,با رضایت متقابل تجارت کنید... تشويق رقلبت,نشويق جه مشاركت تمام
(نساء ۲٩ افراد ذیقع کنسو يليد احناسات قوق
(rae ادو طرف در DE dake Ok
هو کسانی که امور خود را با هم فکری متقابل به 4
صفحه 25:
در رابطه با خواسته های مادی و لذت حاصل از براورده شدن آن ها اگاه
است ولی آن ها را هدف غایی و نهایی زندگی نمی داند.در اسلام حیات پیش
2 و پس از مرگ به هم وابسته هستند.
a جهان بينى هاى سكولار و ماترباليستى.بيشترين اهميت رابه زندكى مادى
بشرعی دهند و بر ثروت آندوزی و براورده ساختن خواسته ها تاكيد فراوان
دارد .نتيجه ان نابرلبى درلمد و ثروت است و فروياشى خانواده و ميزان جرم
I وبی هنجاری افزلیش می یلبد و متعلقب ان,ارلمش رولنی و سعادت درونی
تنزل بيدا مى كند.
بازاریلبی اسلامی,مبتنی بر نیاز است در حللی که بازاریابی مرسوم.مبتنی بر خواسته
هاست.چون.شرکت ها خواستار سود و مشتریان خواستار رفع نیازهایشان هستند.در اسلام
هرفرد بلیدبه رش مصرف کند و فعالیت های تبلیغی بازاریلبی نبلید هنر اغوا کردن یا
فریب دادن مصرف کنندگان باشد.بلکه بازاریلبی باید اطلاعات شفافی را برای مردم ارائه
کند.اسلام به ارضای متعادل و متوا رهای بشری باور دارد.
صفحه 26:
د
اسلام.تمام محصولات را کالای قابل معامله نمی داند.فقط محصولاتی که برای
مصرف کنندکان.از نظر اخلاقی؛مفید باشند ومغایرتی با انچه شرعا ممنوع است
نداشته باشند.به عنوان کالا تلقی خواهند شد.
رم
در اسلام؛ کالایی که دارای دو قید قابل انتفاع بودن و منفعت حلال داشتن را داشته با
.مورد مبادله قرار می گیرد.) کثر فقبهان معتقدند که هر چه انتفاع از ان حرام باشد.
خرید و فروش آن صحیح نیست.
صفحه 27:
قران کریم.همواره با اصطلاحاتی به کالاهای مصرفی اشاره می کند که ارزش های اخلاقی و ایدئولوژیکی
دارند.اصطلاح«طیبات» ۱۸بار.و مشتقات آن ۴۳ بار در قران کریم امده است.این اصطلاح به معنای «چیزهای خوب و
سي پاک»است.یوسف علی.نشان میدهد که طیبات ۵ معنای گوناگون دارد
های خوب و سالم».«بهترین ماکولات».
ne دیدگاه اسلامی.مسئولیت بازاریاب ان است که
8 اطمینان یلبد که محصول.حلال(یعنی طیب)بوده و به
صفحه 28:
فلاح 44 بار در قران تکرار شده است.این اصطلاح
دال بر رفاه همه جانبه در این جهان و جهان اخرت
است
رفاه به این معنا است که کسب رفاه مادی باید به
عونه ای باشد که مطلبق با کسب رفاه دی مرحله ی
مهم تر و ابدی زندگی اخروی اسان باشد.
بازریبی اسلامی,بلید تضمین کننده ی رفاه بر مبتای
مشاركت بين توليد كننده و مصرف کننده و خریدار و
فروشنده باشد و بازار به عنوان ساز و كار Sigg در
نظر عرفته می شود که در ان,خریدار و فروشنده؛بر
مبنای قیمت های منصفانه و تعادل هر دو طرف با
یکدیگر تعامل می کنند تا رفاه هردو طرف در اين
دنياءو باداش بزرك تر در جهان اخرت برایثا
حاصل شود و به بیشترین سود برسند.
فلاح در اسلام فقط با سود و دیگر دستاوردهای مادی
انداژه کیری نمی شود بلکه ملاك ارزیلبی یضایت
خداوند متعال است.
دیونی"
,مداقت دالت »يرهز از جرم 9
AS ets strat,
صفحه 29:
نظام اقتصادی اسلام مجموعهای از الکوهای رفتاری و
رویط اقتصادی در حوزه های تولید و تونيع و مصرف است.
که از کتاب و سثت پیلمبر (ص)وامامان معصوم(ع او عقل
استنباط می شود.
نظام اقتصادى اسلام.نظام مفروضى است كه در ان الكوهاى
رفتاری و رولبط براساس بیشش های اسلامی سنت های
الهی و در چارچوب احکام حقوقی و اخلاقی اسلام شکل
گرفته اند و یک نظام مطلوب اسلامی است نه نظام موجود.
نظام اقتصادى به متلبه ی مجموعه ای از نهادها که متصدی:
توليد.مبادله.توزيع و باز توزيع هستند تعریف می شود با
اتوجه به تفارق بين نظام اقتصادى اسلام با نظام هاى
ببشنههاد شده از سوى مكلتب ديكر.قواعد و هنجارهابى
وجود دارد كه زير بنای همه ی رفتارهای اقتصادی .اعم از
فردی و جمعی واقع می شود.
وشع
ore
ore
re
ore
oT
اب
ore
or
or?
ore
sal ime
rr
re
ee
صفحه 30:
| ۱
an 7:
صفحه 31:
0 ee eo Re Tee Tel EL)
۱ ا
است و بايد در ان جارجوب ارزيابى شود.
صفحه 32:
