مدیریت بحران و بازاریابی در شرایط جدید
اسلاید 1: مدیریت بحران وبازاریابی در شرایط جدیددکتر احمد روستادی ماه 1389WWW.DRROOSTA.COM
اسلاید 2: آفت دانش ،به کار نبستن آنوآفت کار،دل نبستن به کار استحضرت علی(ع)
اسلاید 3: بیست سال دیگر،از کارهائی که نکرده ایم بیش از کارهائی که انجام داده ایم، افسوس می خوریم .از این رو باید لنگر ها را برگیریم، از بندر دور شویم،باد در بادبان خود بیاندازیم ، سیاحت کنیم و کشف کنیم. مالتزwww.drroosta.com
اسلاید 4: «تصویر ذهنی »و«عادت» های ما دست در دست هم دارند.اگر یکی از آنها را تغییر دهید، دیگری هم خود به خود تغییر می کند.مالتزwww.drroosta.com
اسلاید 5: ابهام در نیازها وخواسته هاابهام درجوابگویی بهنیازها وخواسته هاابهام در منابع اقتصادیمدیریت در ابهامwww.drroosta.com
اسلاید 6: نکات مهم مدیریت در ابهام:تعریف دوباره مفاهیم ،مفروضات ومدلهای کسب وکارذوب شدن محصول وخدمت در هم و پدیدار شدن مقوله جدیدی به نام« پیشنهاد » ویا بعبارتی کالاهای خدمت نما وخدمات کالا نماوجود مبادلات مبتنی بر ارزشهای اقتصادی،اطلاعاتی، احساسی وعاطفیwww.drroosta.com
اسلاید 7: جستجوی راه های تأثیرگذاری به جای کنترلتقویت انعطاف پذیری،شهامت وواکنش سریع به جای تکیه کردن واعتماد به «پیش بینی،آینده نگری وبرنامه ریزی»تقویت مدیریت شبکه ای شامل مدیریت مالکیتی،مدیریت ارتباطی ومدیریت شراکتیافزایش سرعت به کار گیری سرمایه به جای نیاز به سرمایه بیشترwww.drroosta.com
اسلاید 8: بحران: عبارست از :هر چیزی که می تواند تأثیراتی فراگیر ، چشم گیر ودست وپاگیر بر روی فرد ،سازمان یا جامعه داشته باشدwww.drroosta.com
اسلاید 9: مدیریت بحران:عبارتست از :واکنش جمعی هماهنگ، به موقع وموثر نسبت به بحران ،با هدف جلوگیری یا کاهش خسارت به منافع،شهرت وتوان عملیاتی فرد،سازمان یا جامعهwww.drroosta.com
اسلاید 10: اهداف مدیریت بحران:کاهش فشارها وتنش های اولیهآمادگی ومهارت برای برخورد مناسب با بحران وامواج آنکنترل کردن جریان اطلاعات وارتباطاتاداره کردن منابع به طور موثرwww.drroosta.com
اسلاید 11: چرخه عمر بحران: مرحله اول:شوک اولیه مرحله دوم:تلاطممرحله سوم :عبورwww.drroosta.com
اسلاید 12: مرحله اول:شوک اولیهاز دست دادن کنترل همراه با خشم ،عصبانیت ونگرانی شدیدنبود اطلاعات یا آگاهی کافی در مورد جزئیاتترس( ترسیدن وترساندن) ،بزرگنمایی منفی ها وآثار مخرب، توجه به موارد آنی، واکنش های ضربتی وکوتاه مدتwww.drroosta.com
اسلاید 13: از دست دادن حالت عادی و روحیه وانرژی و پدید آمدن نوعی بی حرکتی ،بلاتکلیفی ،عدم آرامش واطمینان ،بی نظمی وهرج ومرجتصمیم گیری های نادرست ،ناپخته واحساسیwww.drroosta.com
اسلاید 14: مرحله دوم:تلاطم حدسیات ،شایعات ،جاروجنجال ودامن زدن بحرانافزایش ابهام ،نگرانی وحیرانی ناشی از نظرات پراکنده ودیدگاههای گوناگونبی ثباتی ،عدم شفافیت و پراکنده کاری www.drroosta.com
اسلاید 15: مرحله سوم :عبور تلاش برای حفظ موقعیت،شهرت ،اعتبار وآبروایجاد حس اعتماد ونگاه وادراک مثبت نسبت به شرکت ومصولات آنحفظ ارتباط با گروههای تأثیرگذار وذینفعانبرنامه ریزی برای برطرف کردن موانع و مسائل آماده سازی همگانی برای گذار وتحولwww.drroosta.com
اسلاید 16: موضوعات اساسی بحرانتوجه به بعضی نکات عمومیتشخیص نیاز وضرورت بازسازیآرامش وثبات مالیتصمیم گیری در مورد آنچه باید صورت گیردانجام امور واقدامات لازمwww.drroosta.com
اسلاید 17: آزمایش سلامتی کسب وکار:تا چه اندازه مدیریت شرکت متکی به یک فرد قدرتمند است؟تا چه اندازه سایر مدیران انفعالی و بی نقشهستند؟تا چه اندازه مدیران مهارتهای مدیریتی مورد نیاز را دارند؟تا چه اندازه شرکت گرفتار نوعی شکاف وفاصله مدیریتی است؟www.drroosta.com
اسلاید 18: کنترل های حسابداری:آیا کنترل بودجه وجود دارد؟وضعیت نقدینگی شرکت چگونه است وآیا برنامه ای وجود دارد؟آیا سیستم قیمت تمام شده در شرکت وجود دارد؟www.drroosta.com
اسلاید 19: توانائی تحول:آیا آمادگی تحول وجود دارد؟تا چه اندازه مدیران ارشد آنرا حمایت می کنند؟آیا برنامه ای برای تحول تنظیم شده است؟www.drroosta.com
اسلاید 20: خطرات:میزان وام ها وبدهی ها چگونه است؟پروژه های توسعه وگسترش شرکت در چه وضعیتی هستند؟آیا پروژه های بزرگ نیمه تمام وجود دارند؟www.drroosta.com
اسلاید 21: علائم نگران کننده:مشکلات دریافت وپرداخت( علائم وعوامل) کدامند؟نرخ جا به جائی یا ترک خدمت نیروهای کلیدی چگونه است؟واکنش نظام بانکی نسبت به شرکت چیست؟میزان فروش ،درآمد وسود چه شرایطی دارند؟شاخص رضایت مشتریان چگونه است؟www.drroosta.com
اسلاید 22: الزامات بازسازی:کسب پشتیبانی وحمایت برای بازسازیشناخت گزینه هاشرایط لازم برای بازسازی موفقمراحل وفرایند بازسازیwww.drroosta.com
اسلاید 23: منافعمخارجمنابعموانعبازاریابی در بحرانwww.drroosta.com
اسلاید 24: مدیرت موانع وچالشهاحساس شدن به چالشها وموانع درون سازمانیغلبه کردن بر روحیه ترسیدن وترساندن ونومیدیخودداری از شتاب زدگی وهیجان زدگیبرطرف کردن روحیه بی تفاوتی، دیراندیشی ،صبر وانتظار، توجیه ومقایسه های نادرسترسیدگی کردن ورفع عوامل ساختاری وابزاریwww.drroosta.com
اسلاید 25: حساس شدن وواکنش درست به چالشها وموانع بیرونیدیده بانی تحولات محیطی وامواج تازه بحرانبرخورد درست با محدودیت ها ومحرومیت های ناشی از بحرانواکنش سریع نسبت به تحولات وفرصتها وتهدیدهای جدیدارتباطات واطلاعات روز برای مقابله، مهار وکنترل موانع ومشکلات گوناگونwww.drroosta.com
اسلاید 26: مدیریت مخارجحساس شدن به مراکزو عوامل وعناصر هزینه بازنگری بودجه هاصرفه جوئی ودرست خرج کردن جلوگیری از هزینه های جدید اضافینظارت وکنترل هزینه ها به طور دائمکاهش هزینه های غیرضروری وسربارآثار بلند مدت وکوتاه مدت مخارج وهزینه هاwww.drroosta.com
اسلاید 27: مدیریت منابعتعیین ،تشخیص ، تخصیص وترکیب واستفاده درست از منابع انسانی ومالی در شرایط بحراناستفاده از شبکه منابع شامل منابع خودی، ارتباطی ومشارکتیwww.drroosta.com
اسلاید 28: مدیریت عوامل تولید در شرایط بحرانمواد اولیه مناسب (میزان، قیمت،موجودی)سرمایه (منابع، هزینه، استفاده)نیروی انسانی( ترکیب ، بهره وری)ماشین وتکنولوژی ( انتخاب واستفاده درست)www.drroosta.com
اسلاید 29: مدیرت عناصر آمیزه بازاریابیمحصول( تناسب با شرایط بحران)قیمت ( ارزش وارزنده بودن)توزیع( زمان، مکان وشرایط وکانال های جدید ومناسب)ترویج ( بودجه، ترکیب واستفاده درست)www.drroosta.com
اسلاید 30: مدیریت منافع ارتباط نزدیک با مشتریان کلیدی ورفتارشناسی بازارفرهنگ سودآوری وسودرسانیتعریف منافع کوتاه مدت وبلند مدت مورد نظرحساسیت به مراکز درآمد وسودمزیت یابی ومزیت سازی های تازه ومکملتشخیص منفعت از دید مشتریانwww.drroosta.com
اسلاید 31: ارائه ارزشهای اضافی وجدیدافزایش بهره وری در سطوح وواحدهای مختلف با استفاده از داده های بهتر، بازمهندسی فرایندها وسازماندهی مجدد ونوآفرینی هامدیریت بهتر هزینه / فایدهwww.drroosta.com
اسلاید 32: در هر نظمی ، بی نظمی و در هر بی نظمی ،نظمی است مالتز www.drroosta.com
اسلاید 33: نکات مهم در نظریه آشوبهیچ چیز ثابت وایستا نیست.هیچکس نمی تواند با اطمینان، آینده سیستم ها ورفتارها را پیش بینی کند.پیچیدگی ها در سیستم ها وسازمانها وجود دارند وافزایش می یابند.بین نظم وبی نظمی همواره ارتباطی برقرار است.آشوب نوعی بی نظمی پس از مرحله پیچیدگی است.www.drroosta.com
اسلاید 34: تصمیم گیری در کسب وکارها سرشار از ابهام وعدم شفافیت است.عوامل محرک بازار شامل خریداران، فروشندگان وموسسات مالی وبانکها صریح وروشن نیستند.ابهام در رفتاربازار زیاد است.جهان بطور دائم در حال تغییرات ناآشنا و نامشخص است ورابطه مستقیم علت ومعلولی قابل دسترس نیست.www.drroosta.comنکات مهم در نظریه آشوب
اسلاید 35: رهنمودهای بازاریابی در شرایط آشوب1- در بازارهای متلاطم وآشوب زده به جای تمرکز بر تصمیم گیری وسرمایه گذاری های بلند مدت به موقعیت های کوتاه مدت وانعطاف پذیر توجه بیشتری داشته باشید.2- از برنامه ریزی سناریوئی واقتضائی استفاده کنید.www.drroosta.com
اسلاید 36: 3- به رویکردهای ابتکاری وخلاقانه توجه ویژه داشته باشید.4- ساختارها ونظام های موقت را جدی بگیرید.5- در درون آشوب وبی نظمی، به دنبال نظم باشید.www.drroosta.comرهنمودهای بازاریابی در شرایط آشوب
اسلاید 37: 6- برای موفقیت در معاملات از سیستمهای معاملاتی انعطافی استفاده کنید.7- بپذیرید که تغییرات شدید،رفتارهای نامنظم، دگرگونی های غیرقابل پیش بینی وحرکتهای بحرانی در بازار سرانجام به الگوئی ختم می شوند که بازاریابان می توانند تا حدودی مسیر را پیش بینی کنند.www.drroosta.comرهنمودهای بازاریابی در شرایط آشوب
اسلاید 38: 5- دادوستدها ورفتارهای کاذب6- افزایش نرخ تورم همراه با نوعی رکود وگرانی7- پیدایش بازارهای زیرزمینی ،قاچاق، شبه قاچاق وغیررسمی8- افزایش شیوه ها وابزارهای کنترل،بازرسی،نظارتی و حمایتیwww.drroosta.comچالشهای بازاریابی در شرایط جدید
اسلاید 39: 9- آماده نبودن بستر لازم ومناسب برای پیاده سازی طرح هدفمندی یارانه ها10- ورود وخروج داوطلبانه یا اجباری بعضی از شرکتها، برندها ومحصولات11- ورود کالاهای وارداتی به ویژه واردات چین ونگرانی ونومیدی برای سرمایه گذاران داخلی وسرمایه گذاری های جدیدwww.drroosta.comچالشهای بازاریابی در شرایط جدید
اسلاید 40: 12- نداشتن الگو ومدلهای مناسب برای مدیریت در شرایط جدید13-ناباوری،بی اعتمادی وبی اعتنایی بین دولتمردان ،فعالان اقتصادی ودانشگاهیان وکارشناسان برای تدوین استراتژی ها ومعرفی الگوهای مناسبچالشهای بازاریابی در شرایط جدید
اسلاید 41: 14- مقاومت در برابر تغییر ونگرشهای نادرست و برخوردهای نامناسب15- دیدگاههای متفاوت ومتناقض در مورد اجرائی کردن طرح هدفمند کردن یارانه ها16- شایعه سازی وشایعه پراکنی ناشی از عملکردها وگفتار ورفتار متفاوت وسلیقه ایwww.drroosta.comچالشهای بازاریابی در شرایط جدید
اسلاید 42: 17- تحلیل وتفسیرهای نادرست18- فرایندهای کند،کهنه وپیچیده در انجام امور19-شکاف ونابرابری رقابتی بین بخش دولتی وخصوصی20- وجود امواج گوناگون مشکل آفرین داخلی،خارجی ،ملی و بین المللیwww.drroosta.comچالشهای بازاریابی در شرایط جدید
اسلاید 43: نیازنیازمندعوامل رفع نیازدادوستدبازاریابی
اسلاید 44: بازارشناسیبازارسازیبازارداریمدیریت دادوستدMARKETING
اسلاید 45: نیازها وخواسته ها:جابه جائی نوع وسطح نیازهاتوجه به نیازهای اولیه و حساسکشف خواسته ها وانتظارات جدیدwww.drroosta.com
اسلاید 46: نیازمندان:تغییردر رفتار،معیار ،الگوی خرید وسبد مصرف نیازمندانتردید،نگرانی،ترس وابهام در خریدهاتأخیر در خرید اقلام گران قیمت وبادوامکاهش خرید اقلام نیمه ضروری وضروریwww.drroosta.com
اسلاید 47: تبدیل و جایگزین کردن اقلام لوکس وغیرضروری و برندهای خارجیتوقف خرید بعضی از کالاها وخدمات غیرضروری ونیمه ضروریطولانی شدن فرایند خرید از مرحله تشخیص نیاز تا خرید نهائی وگرایش به پرس وجو ومطالعه بازارهاwww.drroosta.com
اسلاید 48: گرایش ها،ارزش ها وواکنش های متفاوتحساسیت ودقت در خرج کردن وکاهش ولخرجی ها و بدخرجی هاتحلیل هزینه / فایده در خریدها با توجه به نوع خرید وخریدارwww.drroosta.com
اسلاید 49: عوامل رفع نیاز:توجه به محصولات وبرندهای ارزان، ساده ودردسترسگرایش به بسته بندی های کوچکتر وارزانترآمادگی برای جایگزین کردن برندهای خارجی با برندهای ایرانی مناسبwww.drroosta.com
اسلاید 50: حساس شدن به قیمت های ارزان وارزنده وشرایط پرداخت آسان ومناسبگرایش به کانالهای عمده فروشی، ارزان وجدیدتوجه به تبلیغات در رسانه های معتبر ونوع تبلیغات آگاه کننده وانگیزشیwww.drroosta.com
اسلاید 51: گرایش به بازاریابی وتبلیغات توصیه ای WORD OF MOUTH کاهش وفاداری به برندها،کانالها،کالاها وگرایش به « آمیزه» عناصر بازاریابی و « عناصر» آمیزه بازاریابی دلخواهwww.drroosta.com
اسلاید 52: شرایط دادوستد:بازار گنگ،مبهم وگیج در چند ماه اولخروج داوطلبانه بعضی از تولیدکنندگان و کاسبکاران ضعیف وناتوانبالا رفتن نرخ انحلال وورشکستگی وتوقف کسب وکارهاwww.drroosta.com
اسلاید 53: کاهش قدرت خرید وافزایش فشار بر روی طبقه متوسط وحقوق بگیران جامعهحاکمیت روحیه ترس، نومیدی وبلاتکلیفی در دادوستدهاگرایش به دادوستدهای نقد ومطمئنخریدهای عجولانه وناشیانه در بعضی از قشرهای جامعهwww.drroosta.com
اسلاید 54: REINVENTINGبازآفرینیREORGANIZINGسازماندهی مجددREENGINEERINGمهندسی مجددمدیریت بحرانwww.drroosta.com
اسلاید 55: نکات کلیدی درمدیریت و بازاریابی مجدد تعریف و تأکید تازه مشتریانREFOCUS CUSTOMERSتعیین ماموریت یا رسالت جدید RECREATE MISSIONتعریف استراتژی های تازه REDEFINE STRATEGIESباز اندیشی بازارهاRETHINK MARKETSwww.drroosta.com
اسلاید 56: نکات کلیدی درمدیریت و بازاریابی مجدد طراحی تازه محصولات REDESIGN PRODUCTSارزیابی جدید فرایندها REEVALUATE PROCESSESبازآموزی کارکنان RETRAIN EMPLOYEESبازآمیزی عملیّاتREINTEGRATE OPERATIONSwww.drroosta.com
اسلاید 57: اقدامات بازاریابان:تشکیل اطاق ایده های خلاق وویژه در کنار اطاق فکراستفاده از تکنیک برنامه ریزی سناریوئی برای سناریو سازی بازار وبازاریابیwww.drroosta.com
اسلاید 58: تنظیم استراتژی گذار یا عبور از مرحله اولیه بر اساس 5Ps شامل :PURPOSE : تعیین و تعریف اهداف دوره گذارPLAN : طرح وبرنامه برای انجام امورPLAYER : تعیین بازیگران ونوع حرکت وفعالیت آنان در این دورهPRACTICE : فعالیت ها واقدامات ضروری وموقتPERFORMANCE :پایش عملکردها وارزیابی واصلاح آنهاwww.drroosta.com
اسلاید 59: استراتژی جلوگیری از پس رفت (تثبیت)حفظ جایگاه،سهم بازار ومشتریان کلیدی وسودمندمراقبت از مشتریان کلیدی وارزشمند فعلیحفظ محصولات درآمدساز(گاو شیرده)خروج از بازارهای غیرفعال وغیرمفیدwww.drroosta.com
اسلاید 60: جلوگیری از انواع هزینه های اضافی وغیرضروریجلوگیری از ضایعات واتلاف هامدیریت موانع ومخارجبازاریابی حسابگرانه ومحافظه کارانهگرایش به محصولات وبرندهای ارزان وسادهwww.drroosta.com
اسلاید 61: حضور در کانالهای توزیع ارزان وعمومیفعالیتهای ارتباطی وتبلیغاتی موثرتوجه به شرایط پرداخت مناسب یا خدمات اضافی به جای کاهش قیمت هامحدود کردن خط تولیدمراقبت از کیفیت محصولاتحفظ خوشنامی واعتبارwww.drroosta.com
اسلاید 62: استراتژی آمادگی برای بهبود وتحول:دیده بانی بازارها وتحولات محیطیواکنش سریع به فرصتهای ویژهبازنگری پورتفوی محصولات وتوجه به محصولات ستاره و علامت سئوالمدیریت بهتر زنجیره ارزش(تأمین،تولید،توزیع)www.drroosta.com
اسلاید 63: معرفی تعداد محدودی از محصولات جدید مبتنی بر نیاز شناسی بازارتوجه به بازارهای نوظهور وفعالتوجه به بخشهائی از بازار که نیازهای برآورده نشده دارندتغییر در نظام بخش بندی بازارومشتریان هدفwww.drroosta.com
اسلاید 64: توجه به نیازها وتقاضاهای جدید وپنهانآمادگی برای یافتن بازارهای جذاب خارجیقیمت گذاری مبتنی برشرایط بازاراصلاح نظام توزیع وگرایش به کانالهای موثرwww.drroosta.com
اسلاید 65: تبلیغات یکپارچه وهوشمندانه برای حفظ ارتباط با بازار ومشتریانگرایش به محصولات غیرلوکس،ضروری وساده ترتقویت برند از طریق مدیریت درست آمیزه بازاریابیwww.drroosta.com
اسلاید 66: مزیت های رقابتی جدیدرفتارشناسی درست بازاراستفاده از تکنیکها وشیوه های جدید تحقیقات بازاریابیالگوشناسی برای الگوسازیwww.drroosta.com
اسلاید 67: استراتژی پیشرفت:تقویت شبکه های همکاریشناسائی بازارهای جدید ومفیدنفوذ وحضور در بازارهای آماده وعلاقمندwww.drroosta.com
اسلاید 68: گرایش به برندهای مشترک وچندگانه با توجه به بخشهای گوناگون بازارهای داخلی وخارجی انتخاب شدهتنوع بیشتر محصولات ومعرفی محصولات جدید ومتفاوتقیمت گذاری های چند گانهwww.drroosta.com
اسلاید 69: توزیع در کانالهای مورد علاقه خریداران گوناگونارتباطات یکپارچه ومنسجمتوسعه برندهااستراتژی توسعه حسابگرانه وتدریجی محصول وبازارمزیت های رقابتی خلاقانه ومکملwww.drroosta.com
اسلاید 70: بازاریابی چندگانهاستراتژی بازاریابی خدمات خلاقاستراتژی بازاریابی مبتنی بر ارزش های تازهاستراتژی های بازاریابی اثربخش وثمربخشwww.drroosta.com
اسلاید 71: استراتژی های عمومی) ALIVE )استراتژی بازاریابی جذاب ATTRACTIVE استراتژی بازاریابی ناب LEAN استراتژی بازاریابی خلاقانه INNOVATIVE استراتژی بازاریابی ارزشی VALUED استراتژی بازاریابی اثربخشEFFECTIVE www.drroosta.com
اسلاید 72: راهکارهای بقا برای شرکتها در شرایط بحران1- مراکز هزینه وعناصر هزینه را بازنگری کنید. ( حساس شدن به هزینه ها) و هزینه های استراتژیک غیرضروری وغیرمفید را کاهش داده ویا حذف کنید.2- ارتباط خود را با مشتریان نزدیک تر وبیشتر کرده وحفظ کنید تا انتظارات وترجیحات آنها را بهتر بشناسید ومناسب تر پاسخ دهید.www.drroosta.com
اسلاید 73: 3- خدمات مشتریان را بعنوان اولویت و ضرورت برای ماندگاری در کسب وکارتان بدانید.4- بازاریاب باشید وفرصتهای جدید،تقاضاهای پنهان وناشناخته های بازار را کشف کنید تا مشتریان جدیدی جذب کنید.5- رقبا را بپائید. هرگاه وهرجا که آنها کنار می کشند، شما سرمایه گذاری کنید ودر دید مشتریان باشید که خود نوعی مزیت است.6- منافع ومزایای محصولات خود را با مشکلات ومسائل مشتریان ربط دهید تافضای خرید ایجاد شود ومشتری خواهان خرید از شما گردد.www.drroosta.com
اسلاید 74: 7- در دوره بحران به جای تحریک احساسات خریداران، مشاور و راهنمای مناسبی برای آنها باشید تا درست تصمیم بگیرند وبه شما اعتماد کنند وبازاریاب شفاهی ومرجع شما باشند.8- در بحران به جای کاهش کیفیت وقیمت در جستجوی افزایش خدمات وارزش اضافی ودلخواه برای مشتریان باشید.9- به شاخص ها،معیارها ورفتارها توجه جدی داشته باشید تا عملکردها را بهبود بخشید.10- آمیزه بازاریابی خود را بازبینی ومتحول کنید تا متناسب با شرایط مشتریان وبازار باشد.www.drroosta.com
اسلاید 75: 11-از انواع ابزارهای بازاریابی مستقیم از جمله پست سفارشی ، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید. 12- مدیریت هزینه های کوتاه مدت برای منافع چشمگیر در بلندمدت را بعنوان اقدامی مهم در دوره بحران فراموش نکنید. www.drroosta.com
اسلاید 76: « بازار گردان » باشیدباور موفقیت،برنامه ریزی سناریوئیاهدافSMART ،آماده باش همگانیزمینه سازی،زیرکیارتباط دائم با بازار،اقدامات سریع ودرسترفتارشناسی بازار،روحیه رقابت وکاسبکاریگامهای متفاوت،گرایشات تازهروش های خلاقانه،رویکرد اقتضائیدید درست،دانش روزانتخاب های درست،آرام سازینظارت ،نوگردانیبازارگردانwww.drroosta.com
اسلاید 77: حرف را باید زد درد را باید گفت کوه باید شد و ماند رودباید شدو رفت دشت باید شد و خواند با سپاس احمد روستاwww.drroosta.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.