صفحه 1:
صفحه 2:
کمنر از زدمت برداشتن فرزگی آن علف است
مرحوم مجتبی کاشانی
آينده قود راء خودتان شکل دهید و گرنه
دیگری آن را برایتان شکل خواهد داد ۲
DDS 0) مدبریت بحران سم ‘fap Cus elie ob
صفحه 3:
دوره آموزشی:
مدیریت بحران
مدرس : دکتر وحید رضا سلیمانی
صفحه 4:
aa ae
در ۲۵ سال اخیر در دنیا حوادث طبیعی باعث قربانی شدن
حدود ۳ میلیون نفر شده است و خساراتی بالغ بر ۲۳
میلیارد دلاربه بار آورده است و ۸۰۰ میلیون نفر تحت تاثیر
این حوادث قرار گرفته اند.
زلیله یکی از شلیع تیین حوادث در دنیاست و در سال ۲۰۰۱ مرگبارترین
حادثه جهان گزارش شده است.
ملیولنچزء ۱۰ کشور سانحه خیز دنیا میساشد -
ل اا مديريت بحران مسب (2۳
صفحه 5:
حادنه غیرحنیقبه ۵155516۲
به هر حادثه ای کهبا آسیب وتخریب خود باعث ایجاد
نیاز مازاد بر ظرفیت پاسخ یک جامعه گردد. حادثه
غیرمترقبه اطلاق می گردد.
شر کت مشاور ین کیفیت برداز lee Ce poe ممم ودام ]
صفحه 6:
Cweryewy 3 deal
وقوع موقعیتیلستنلنیکه طیآرمردم قادر بسه بسراوردن
موقعیناضطرار ممکیٍسشساشواز بسروز سکفاچعه پا درلثر
مجموعهلواز فرليندهاوففلتده محيط نيس فاشد كه
. شيليط غير علدوب رلوك نتر ل atl te
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 7:
یک واقعه طبیعی است که در کنار سکونتگاه مردم به وقوع
می پیوندد و بنیان ومنابع جامعه را در معرضتهدید سانحه
قرار می دهد . لین قبیل وقایع می توانند به دلیل زیست
محیطی. جغرافیابی. زمین لرزه و ... در محیط مصنوع رخ
دهند .
ل اا مديريت بحران مسب (2۳
صفحه 8:
حوادئی است که بخش اعظم اموال. زير ساخت هایا فعالیت های
اقتصادی مردم را بطور مستقیم يا غیر مستقیم به واسطه اثرات
حوادث صنعتی. انفجارات هسته ای. تصادم هواپیما و آلودگیهای
شیمیایی و ... دچار آسیب می کند.
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 9:
حادثه ای را که بطور طبیعی وبا بوسیله بشسر بطور ناگهانی
و یا بصورت فزاینده به وجود آید وسختی و مشقتی را به
جامعه انسانی تحمیل نملید که جهت برطرف کردن آن نیا به
اقدامات اساسی وفوق العاده باشد بحران گویند.
DS مديريت بحران سرود ربمن ‘fap Cus elie ob
صفحه 10:
فتدن گازهای طبی
eer Nes خرایی آساتسور
۳
حوادث قطار کشتی هواپیا
آوار ساختماتي
مهاجرتهایدسته جمعی(آوارگان)
اتجممات
CCRC ent (rere)
صفحه 11:
۱
کار گاه شماره 1
تهیه لیستی از حوادث مترقبه داخل سازمان و بیرون سازمان که
مجموعه را تهدید میکند
شرككت مشاورين كليفيت بردةز Ce pow بحران Okp_pwe@ydwo.rew
صفحه 12:
by ef فبيامدهام بحي >.
- بيامدهاى فيزيكى و تخريب اماكن
- مرك موجودات زنده
- مصدوميت انسانها
- معلوليت
- از بين رفتن محصولات
- ناكارآبى خدمات اساسى
77 مد بر یت بحران ‘fap Cus elie ob
مسو رمن DZD
صفحه 13:
۱
.ديرت سسا
مديريت بحران علمسى كاربردى است كه بوسيله مشساهده
سيستماتيك بحران ها و تجزيه و تحليل آنها در جست و جوى يافتن
ابزارى اسست كه بوسيله آنها بتوان از بروز بحرانها بيشكيرى نموده و
ميا در صورت بروز آنها در خصوص كاهش آثار كن؛ آمادكى لازم امسداد
رسانی سریع و بهسبودی اوضاع اقسدام نمود.
در واقع مدیریت بحران واکنشی است که هدف آن کاهش اثرات
بلایای طبیعی و انسان ساخت با انجام برنامه ریزی. سازماندهی و
بسیج کلیه امکانات و تجهیزات می باشد . ۳
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 14:
Si ae,
] [..ادكات عديرت بصا
مديريت بحران داراى جهار ركن اصلى متشكل از :
١ - كاهش خسارات
۲ - آمادگی
۳ - واکنش
۴ - بازسازی و عادی سازی
سیستم جامع مدیریت بحران مخاطرات بالقوه و منابع موجود را
ارزیابی کرده و طوری برنامه ریزی می نماید که منابع موچود را با
مخاطرات موازنه کند
14
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 15:
شرایط مورد توجه برای تعیین سطح :
)مکانات موجود در یک سازمان یا مجموعه سازمانی
-میزان و نوع درخواست مشتریان یا متقاضیان
2 مديريتث بحرا مسب ی pee ee ee
صفحه 16:
دا 222 9
نمونه هاي از تعاریف سطوح عملیات مدیریت بحران
* سطح *: عدم نیاز به ارايه خدمات اضطراری (وضعیت عادی)
° سطح : ارایه خدمات اضطراری توسط سازمان مسئول با استفاده
از امکانات سازمانی ویژه این خدمات
۶ سطح ۲: ارایه خدمات اضطراری توسط سازمان مسئول با استفاده
از همه امکانات سازمان
۶ سطح ۳: ارایه خدمات اضطراری با مدیریت سازمان مسئول توسط
مجموعه ای از سازمانها
* سطح ۴: ارایه خدمات اضطراری با مدیریت سازمان جانشین
توسط مجموعه ای از سازمانها
n
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 17:
حوادث غیرمترقبه را بر اساس نیاز به پاسخ متناسب با
: آنها به سه سطح تقسیم بندی می نمایند
سطح (Lord) Jal
حوادث غیرمترقبه ای هستند که منابع و سازمان های
محلی قادر به پاسخ دهی مناسب به آنها و تبعات ناشی از
.آنها هستند
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 18:
aa ae
)2۷۳۵( سطح دیم
حوادث غیرمترقبه ای هستند که برای کنترل آنها نیز به کمک
.های مشترک منطقه ای وجود دارد
Ora Dice , ٩۱۰9۳۰۹۹۸۵۰ سطح سوم
حوادث غیر مترقبه ای هستند که از توان پاسخ نیروهای محلی و
منطقه ای خارج است و کمک های ملی و حتی بین المللی برای
.کنترل آنها مورد نیاز است
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 19:
ES SS a,
سازمانهاي مسؤول امور 0©©كانه و كميتههاي برنامدريزي اين امور
بخش کمیته امور سازمان مسزول
آمداد و نجات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران
Sly EA 500 دانشگاههاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و
بهداشت و درمان بهداشت و درمان درمانيتهران ایا و شهيد بشت
دفع مواد زاید و آوار دفع مواد زايد و آوار سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداري تهران
تدفین تدفین سازمان بهشت زهرا (س) شهرداري تهران
آتشنشاني و خدمات
(آتشسوزي)
سازمان آتشنشاني و خدماتي ايمني شهر تهران
pee © eye
آتشنشاني و خدمات
(مواد پرتوزا)
سازمان انرژي اتمي ایران
تأمین سلامت روانی- رز
من سلعت 9 ] تأمین سلامت رواني - اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران ۰
ل اا مديريت بحران سرود ربمن DS
صفحه 20:
سازمانهاي مسژول امور 260گانه و کميتههاي برنامهريزي این امور
on كميته امور سازمان مسؤول
ot آب (توزیع) شرکت آب و فاضلاب استان تهران
فاضلاب فاضلاب شرکت فاضلاب تهران
برق شرکت برق منطقهاي تهران
فرآوردههاي
شرکت ملي پالایش و پخش فرآوردههاي نفتي ایران
5 سوخت رساني
ae ۴ ارتباطات سیار و ماهوارهاي شركت مخابرات ايران
ارتباطات ثابت ارتباطات ثابت شرکت مخابرات استان تهران
عرس وه حمل و تقل وترافيك معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران
اسکان اسکان معاونت فني و عمراني شهرداري تهران
كار كار شرکت گاز تهران بزرگ
۳
00 5 50500 مسب ی 2
صفحه 21:
سازمانهاي مسؤول امور :©©كانه و كميتههاي برنامهريزي اين امور
بخش کمیته امور سازمان مسزول
یه و
a Ht مور بودجه؛ بیمه و امور مالي ستاد مدیریت بحران شهر تهران
امنیت و انتظامات امنیت و انتظامات معاونت سياسي و امنيتي استانداري تهران
مشارکت مردم مشارکت مردم اداره کل مور اجتماعي وزارت کشور
stn pave 1 | اطع رساني وهشدار | روط عم ستاذ مديريت بحران شهر تهران
استانهاي معین هماهنگي استانهاي معین ستاد حوادث غیرمترقبه استانداري تهران
۲ ۲ واحد ارزيابي خسارت ستاد مدیریت بحران شهر
j رت ارزيابي خسارت
ارزيابي خسار ih سالا تهران. اداره كل حقوقي شهرداري تهران
أمور حقوقي
امور حقوقي اداره کل دادگستري استان تهران
امور قضابي
n
DDS 0) مدبریت بحران سم ‘fap Cus elie ob
صفحه 22:
سازمان مسئول: سازمانی که در شرایط عادی و بحرانی مسئولیت یکی
از امور ۲۴ گانه مدیریت بحران شهر را بر عهده دارد .
* سازمان همکار: سازمانی که دارای تخصص. توان و امکاناخی باشدکه بتولند در
شرایط بحرانی در انجام وظیفه مدیریت بحران. سازمان مسئول را پاری نماید
* سازمان پشتیبان: سازمانی که در شرلیط بحرلنی خدمات جلنبی و غیر تخصصی
به سازمان مسئول و سازمان های همکار ارایه نماید
سازمان جانشین: سازمانیبا تخصص مشلبه سازمان مسئول که در شرایطی که
به هر دلیل سازمان مسئول توانلیی مدیریت بحران را نداشته باشد. وارد عمل
می گردد
7
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 23:
مشخص بودن سازمان مسؤول. جانشین. پشتیبان و همکار برای هر
پک از امور تخصصی در سطوح مختلف خود اتکایی هر سازمان برای
اجرای برنامه های عملیلتی از پیش تصویب شده بدون نیازبه گذراندن
مراحل اداری طی حداقل ۷۲ ساعت اول وقوع بحران.
مشخص بودن تقدم و تأخر کارها در اجرای برنامه عملیاتی.
0
2 مديريت بحران مسب ی ‘fap Cus elie ob
صفحه 24:
وبزكى هاي مدبريت بحران
تشويق مشاركت داوطلبانه مردم در آمادكى. امدادرسانى . بازسازى و عادى سازى
جهت كيرى به سوى عمل
وقوف به نياز آسيب ديدكان
تشويق مديريت مستقل و ابتكار در عمليات
توسعه عمليات مقابله با بحران و آمادكى
دستيابى به بهره وری در اثر توجه به نیازهای کار
توجه به ارزش های رهبران و مردم
استفاده از اطلاعات مناسب
سازمان ساده با تعداد کارکنان اندک
غير متمركز بودن عمليات
احترام به آداب وسنن اجتماعى. فرهنكى و محلى
شركت مشاورين ككيفيت برداز مدبريت بحران
صفحه 25:
برنامه ریزی
* جلب مشارکت مردمی
* سازماندهی
* به کارگیری نیروی انسانی
Gres
* نظارت
صفحه 26:
صفحه 27:
PRE DISASTER
برتاصد ریزی پیش ازبحر ات
رک
صفحه 28:
۱-7
آمادگی :
برنامه ریزی, آموزش و مانور و پژوهش
پیشگیری و کاهش اثرات :
کاهش احتمال وقوع یا اثرات ناشی از بلای
ارایه خدمات اضطراری بلافاصله پس از وقوع بحران
بازسازی :
بازگرداندن جامعه به حالت عادی و نه لزوماً حالت پیش از بحران
"
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 29:
* آمادگی
آمادگی نیروی انسانی
آمادگی امکانات و تجهیزات
آمادگی اقلام امدادی
آمادگی ارتباطات امدادی
آمادگی ترابری امدادی
آمادگی اورژانس امدادی
آمادگی حمایت های روانی
شرككت مشاورين ككيفيت بردز
صفحه 30:
a hc ce a
* آمادگی نیروی انسانی 1
مسئولین
er
عوامل امدادی
ویژگی: به روش آموزش و اطلاع رسانی
حضور در مراجع تصمیم گیری
شرکت حشامر ین کیفیت برحار مدبریت بحران مج سل 6مب_ بو LDS
صفحه 31:
aS cei,
٠ آمادگی امکانات و تجهیزات
دستگاههای زنده یاب
تدارک تیم سگ های جستجوگر
تهیه تجهیزات امدادی
ویژگی : به روز باشد
مهارت استفاده از آنان
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 32:
ante اند فی
جا كا
۵
۷ رو پت
۱ يتوى به اذ
شاك مناسب و به اذ ۱ |
انداز
ازه كاذ
بو فى
ویژ
استاندارد
تهیه شود
53
مى باش
اسد
بر یت
مد بر بت بحران
ol
a
لسر سر
Oho
5
صفحه 33:
QL م
* آمادگی ارتباطات امدادی
برقراری شبکه ثابت ارتباطات مخابراتی
شبكه سيار
شبكه ماهواره اى
ويزكى: بوشش كامل جغرافيايى
سرعت بالاو مطمثن در ترميم
آسيبها
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 34:
تدارک ترابری مناسب زمینی
تدارک ترابری هوایی
تدارک ترابری دریایی
ویژگی: استاندارد باشد و تنوع آن کم باشد
قفي مشلويين ٠ _ عديردت بحران
صفحه 35:
۰ آمادگی آورژانس امدادی
تدارک واحدهای پاسخگویی اورژانس
تدارک سیستم اضطراری تخصصی
تدارک بیمارستان صحرایی
ویژگی : آماده به کار نگهداشتن ملزومات طبی
آماده به کار بودن نفرات تخصصی ( آماده باش نیرو)
ل 10 مديريت بحران سب بو که
صفحه 36:
مد
* آمادگی حمایت های روانی
تهیه امکانات برای دفن اجساد
تدارک امکانات برای انجام مراسم عزاداری
تدارک امکانات برای جستجو ودرمان بیماران روانی
۳
ویژگی: رعایت موازین فرهنگی و دص آموزش و ساماندهی نیروهای فنی
|
آشر کت هشاور بن کیفیت ‘fey
صفحه 37:
* اصول کاهش اثرات و پیشگیری
۱- فهرست نمودن و تعیین اهمیت مخاطرات. با درنظر داشتن ملاحظات
منطقه ای و کشوری
۲ - کسب آگاهی در مورد جزئیات مخاطرات
۳ - توجه به کلیه اهداف کاهش اثرات شامل حفظ زندگی. جلوگیری از
ایجاد صدمات و کاهش تلفات است.کاهش نتایج جانبی حوادث طبیعی
(مانند کاهش آسیب های وارد به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی )
wv
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 38:
۴ - تعیین محدودیت های مربوط به اقدامات کاهش اثرات
۵ - ارزیلبی آسیب پذیری بعنوان یکی از جنبه های اساسی برنامه
ریزی کاهش اثرات (آسیب پذیری شامل اثرات جسمانی و اقتصادی
ناشی از مخاطرات و نیز فقدان منلبع لازم برای بازسازی سریع است)
۶ - محافظتیا تقهیت اجزای ضعیف و در معرض خطر (برای کاهش
آسیب پذیری فعالیت های اجتماعی و اقتصادی, لازم است که زیر
ساخت ها تغيير يابند يا قوى شوند).
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 39:
۱ - ساختن سازه های مقاوم بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰
انتخاب مکان مناسب
تهیه نقشه مهندسی مطابق با آیین نامه ۲۸۰۰
استفاده از مواد اولیه استاندارد
دقت در اجرای صحیح در همه مراحل
۲ - مقاوم سازی سازه های غیر مقاوم
۳ - پرهیز از تغییر در سازه بدون رعایت اصول مهندسی ۳
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 40:
تریاژ
تغییر وظایف کارکنان
ترخیص بیماران الکتیو
تغییر وظایف کار کنان ستادی
۳
تسهیلات انتقال بیماران
تغییر کاربری فضاهای غیر درمانی . داخل و اطراف
بیمارستان
کنترل ورود و خروج توسط انتظامات
‘fap Cus elie ob مد بر یت بحران مسب (2۳
صفحه 41:
(See Cee مرحلسلمداد.
LDS obe_ ew @intor.ow مقورية ميان
صفحه 42:
ra
(ReteP) 0
* جمع آوری کمک های بشردوستانه. از قبیلتامین دارو و
مراقبت های لازم برای نجات و حفظ جان مردم
۰ توانمند کردن خانوارها برای برخورداری از امکانات
سرپناه, wld آب و غذا
٠ کمک های امدادی و خدمات معمولا جسمانی بوده و در
دوران اضطراری پس از سانحه ناگهانی انجام می گیرند ۲
شر کت مشاور ین کیفیت برداز lee Ce poe ممم ودام ] as
صفحه 43:
ا سهد zal
eee) en aes eos
ema BC Ld (ae مت
همچنین به مرمت زیر ساختها. خدمات
و اقتصاد در ایتباط با نیازهای طولاتی
مدت و اهداف توسعه مرحله بازتوانی
بعد ازسانحه اطلاق می شود.
باز توانی مراحل ساماندهی و بازسازی و ادامه مر
آسیب دیده را دربرمی گیرد.
شركت مشاورين ككيفيت برداز
صفحه 44:
ee ee
۱۹۷۰ در سال
هکتار جنگل را از بین برد ۰۰۰۶۰۰/ آتش سوزی در جنگلهای ایالت کالیفرنیا ۷۷۲ تأسیسات ساختمانی
طی سیزده روز نابود شد و ۱۶ نفر کشته شدند
در سال ۱۹۸۰
illu ang (PIREGCOPEG) یتی مشترک برای تمامی سیستم های آتشنشانی
oo! (harden! Oowwund Gystew) سیستم بعدها سامانه فرماندهی حادثه
نام گرفت. 1008 یا به اختصار
: در سال ۱۹۸۷
بیه اولین راهنمای آمادگی بیمارستان در مقابل زلزله توسط
8 سازمان بیمارستان های کالیفرنیا با استفاده از قالب
: در سال 1991
8 براى تهيه اولين نسخه بهرج2) جب 0) تخصيص بودجه به سازمان مراقبت سلا
0 در سال 1197 : تهيه وبرايش دوم
0 در سال ۱۹۹۷: تهیه ويرايش سوم
در دست تهیه می باشد 1/9008" در سال ۲۰۰۴ : آخرین ویرایش
ل اا مديريت بحران سرود ربمن DS
«
صفحه 45:
۱-7
سیستم فرماندهیحادثه (۳۱۵6
چیست ؟ 21008
یک سامانه مدیریتی برای(وهلاههح)) كنترل (وول د 09))
فرماندهی(و2۵۵) )و هماهنگی
- سازمانی است که حول پنج محور عملکردی بنا شده است که شامل :
فرماندهی پشتیبانی عملکردها امور مالی امور اجرایی و برنامه ریزی می باشد.
ro
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 46:
Logistics
Finance/
Admin
شرككت مشاورين ككيفيت بردز
lee Ce poe
Operation
5
صفحه 47:
چرا تیا *
* بسیاری از حوادث نیازمند دخالت افراد و سازمانهای متعدد
است
* برقراری هماهنگی بین فعالیت افراد و سازمانها
* هماهنگی درون و برون سازمانی نیازمند
زنچیره فرماندهی مبتنی بر مسئولیت
- وجود زبان مشترک در ساختار مدیریتی
- وجود شرح وظایف: مشخض و فکیک شده
- امکان برقراری ارتباطات موثر و مداوم
‘fap Cus elie ob مد بر یت بحران
صفحه 48:
سیستم اضطر اری قرماتدهی حادثه
(ر 2 18685
3
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 49:
aia ae
سیستم فرماندهی حادثه جهت رسیدن به اهداف مورد نظر
از اصول زیر پیروی می کند.
زبان وساختار مشئرك
سازماندهي با الگوي مشخص
اصالت کار (شدامل فرد مستول وافراد جانشین )
سیستم ارتباطي منسچم
طرحهاي حملياتي حادثه بشکل متمرکز
حوزه مديريتي قابل کنثرل
اماکن وپايگاههاي مشخص
مدیریت جامع منایع
سیستم فرماندهي واحد ۰
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
کبک که
صفحه 50:
سیستم فرماندهیحوادثلضطراریی یمارستان ۲۱۶165
یک برنامه مدیریت بحران ژنریک است که برای مراکز
پزشکی بزرگ طراحی شده است . اين سیستم از روی مدل
سیستم فرماندهی حادثه که برای اولین بار در واحد آتش
نشانی ایالت کالیفرنیا ایجاد گردید طراحی شده است.
ل اا مديريت بحران مسب (2۳
صفحه 51:
۵ لصول
(لجمممون) لصطه()) » وحدتف رماندهي
oP Cowan 0۳)) * زنجیر م مشخصفرماندهي
اطاط 2) أدوصندددوين 0) ٠ لنعطافيذير يسازماني
(اصفدح2) خا ممم5)) » حیطه کنترلمحدود
(موصاصو!صوسى "1 دوهن 0)) ٠ زبانمشترك
سسایجممو() ل رد 1) ٠ يكيارجكيارتباطات
ee ¢ (Revue دمحب هه( (
( ۳ موه() مطلبسی1) * بسرنامه مقابله مشخص 0
DS مديريت بحران سرود ربمن ‘fap Cus elie ob
صفحه 52:
9
ساختار پایه 11۳5105
فرمانده حادثه ( 06صحصصمن 161069۶ ) : سازماندهي و هدایت
San, « (Emergency Operation Center) sjljluel wlles 550
جامع فعاليتهاي بیمارستان و در صورت نیاز تخلیه بیمارستان را بر
عهده دارد 1
شر کت مشاور ین کیفیت برداز lee Ce poe ممم ودام ] as
صفحه 53:
تصاویری از ساختمان مر کز ee
فرماندهی مدیریت شرایط
اضطراری استان هیوگو ژاپن
صفحه 54:
صفحه 55:
استانداردهای برنامه حوادث غیرمترقبه
ارزیلبیخطر- آسیب. (6556۴ ۸6 ۷۵۱۵۵۲۵۵۱۱ ۳۱22۵۲۵)
پذیری
)Activation) - ab 3125 ag
تسلفیقسرنامه حوادثفیرمترقبه ولحد بسا بسرنامه حوادشفیرمترقبه جامعه -
آگاه نمودنمسئولینشایج از مرکز از یخداد حادثه -
لمعلام هشدار به يبرسنلدر مورد فعل[ دنب رنامه -
شاسلییپرسنل-
لسکانو ن قرو انتقل|پرسنل-
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 56:
فسولهم ن مودنحملینز خانواده پسرسنل-
حفظ مد بریتهثبع( ملنند دارو . تجهیزلتپ زشکی غنا . آبماقه و.. ) -
کنترلمسترسی ازدحام و تولفیک
حفظارتباط با وسانه ها -
جلبه جلییو تعیینمحلجلیگزیربولودیمارسیمارلدر صوینه از -
بيكيروبيمارلنو مديرينهيمازو مداركب زشكيآنها در جريا زجلبه جليى-
شر کت مشاور ین کیفیت برداز lee Ce poe ممم ودام ]
صفحه 57:
- ایجاد حفظ و پشتیبانی ارتباطات و تسهیلات
- ایجاد شرایط و وسایل مقابله و قرنطینه بیماران آلوده با مواد خطرزا
- تعیین مسئولیت های پرسنل در جریان حوادث غیرمترقبه
- استفاده از یک ساختار فرماندهی منطبق با ساختار فرماندهی محلی در
جریان حوادث غیرمترقبه
- آموزشی
- ارزیابی سالیانه برنامه و به روز نمودن UST
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 58:
aa ae
کاهش خطرات سوانح طبیعی
وجرد ت فقیذ خطر سازه لی-1
وجوه تخفیف خطر خیرسازم لی-2
وجوم تخفیف خطر اداری- عملیاتی-3
شر کت مشاور ین کیفیت برداز مد بر یت بحران Okp_pwe@ydwo.rew
صفحه 59:
۱-7
راهکارهای ساده و ارزان در جهت کاهش خطرات غیرسازه ای
كلام وسليزو لمجسام حركتشرلهند كرد ؟ -1
تسمام وسلیلچرخ دار قفلشدماند لنا در هنكام زلزيله هيج وسیلهلی
.هر كنف خولهد كرد
كلام وسليلسقوط خواهند کرد ؟ -2
. تسمامیوسلیلن صبده بسر دیور و ایتفاعا تفیکسشدملند -
«هیچ وسیله غیرضرویوبسر دیوار و بسلندیها فسرار نسدارد -
کسمدها و وسلیلب زر ق لب للفتادنهمگیدارلوپلیه لستوار و فیکس-
.شده مئباشند 3
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 60:
کدلم شيشه ها خولهد شکسه -3
. تمامیشيشه ها به وسیله چسبو شيشه ماتکنت-قویتشده ند -
.شيشه هاورومیزیهمگیف یکس میب اشند -
كدلم وسايلو مولنع مانع خروج سریم ما خولهند شد؟ -4
.کوتاه ترینمسیر خروج را مشخصک نید -
.از قرار دادنوسایلدر مسیرهایخروج جلوگیریک نید -
.با درنظر گرفتن0 دستورا ملةبلسیرهایغروج را باز نگه دارید -
.نزدیکترینمسیر خروج را با تابلوهایرلهنما مشخصک نید -
مکانهاوامنب رلعپ ناه گرفتنک دلم اسط -5
.مک هاونسیتا لمنرا با ثبتعلامتمخصو ص مشخص نمائيد -
.از مسدود ننشدنمکانهایلمنت وسط وسایلمطمتنشوید - 3
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 61:
تند ضح 22 2 8 "انس 0 a
راهکارهای تخلیه اضطراری پرسنل به هنگام سانحه
پیشنهاد می شود که :
۱- مسیر خروج با تابلو مشخص شود.
۲- تعداد درب های خروجی بخش ها به فضای باز پیشتر گردد.
۳- برای خروج افرادی که قادربه حرکت نیستند از طبقات VE نیاز به تدبیری
خاص عی باشد نظیر بالابرهای متحرک کهبا نیروی برق و دستی کار کنند و
در حياط مستقر باشند و همچنین نردبان هایی جهت خروج افراد سالم.
3
ل اا مديريت بحران سرود ربمن DS
صفحه 62:
aa ae
۴- وسایل ایمنی و اضطراری جهت تخلیه افراد . درب نگهبلنی . بخش ها
و انبارهای مخصوص موجود باشد نظیر کلنگ . کلاه ایمنی . چراغ
روشنایی . طناب و...
۵- بهترین مکان برای اسکان موقت بیماران و پرسنل حیاط محل کار
است.
۶- بسیاری از فضای باز عملابه صورت پارکینگ اتومبیل در آمده که باید
رفع شود.
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 63:
aa ae
۷- مکلنی امن و مسقف دارای در و قفل برای قرار گرفتن دارو و
تجهیزات به صورت کاننینر باید از قبل تهیه شود.
۸- از قبل چادرهلیی تهیه شده باشد جهت برپلیی چادرهای اسکان
موقت
- ژنراتورهای برق در دسترس باشد.
۰- آب چاه قابل تخلیه و ضدعفونی باشد.
۱- غذا برای ساکنین ذخیره شده باشد.
۲- تهیه سوخت برای ژنراتورها و موارد دیگر w
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 64:
سیستم مديريتى 11519
نظامی است هدفمند و سازماندهی شده با برنامه ریزی
خاص که با تهیه دستورالعملهاء روشهای اجرایی و
استانداردها و مقررات جاری استقرار یافته و مورد
بازنگری قرار می گیرد و در مقاطع زمانی مختلف اصلاح
می گردد
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 65:
aa ae
واضح است که یک ارتباط مستقیم بین مدیریت ایمنی خوب و
مدبریت تجارت خوب وجود دارد . شرکت های با استانداردهای
بالای ایمنی دارای عملکردهایبا استاندارد بالا نیز می باشند. این
در واقع جای تعجب نیست . زیرا اقداملتی را که مدیربت برای
بدست آوردن ایمنی انجام می دهد دقیقّا همانهایی هستند که برای
كسب سودمندی در تجارت لازم می باشند .
شر کت مشاور ین کیفیت برداز مد بر یت بحران Okp_pwe@ydwo.rew
صفحه 66:
روانشناسانی کهبه مطالعه علت و معلول حوادث و برنامه های ارتقاء
ایمنی پرداخته لند بین نقص های آشکاری که بوسیله کارکنان
عملیاتی ( اپراتورهای تولید . افراد حفاری . افراد راهنما . رانندگان و
غیره ) ایجاد می شهند و نقص های پنهلنی که در نتیجه تصمیم
گیری های برنامه ریزان طراحان و مدیران در سیستم پدید می آید .
تفاوت قائل می شوند .
آنها بیان می کنند که ابتدا نقص های پنهان از قبل در سیستم
بوجود آمده و چس از ن نفص های آشکار . آغازگر حوادث
می گردند .
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 67:
محققان . علت های رولنی برزو نقص ها را مورد توجه قرار داده و
همچنین تعدادی از فجلیع بزرگ را تجزیه و تحلیل کرده لند . آنها به
یک رشته عوامل مشترک زیر پی برده اند :
*۶ انگیزه ایمنی ضعیف در افراد
* حمایت های نامناسب در برابر اشتباهات افراد
© دستور العمل های عملیاتی و نگهداری ضعیف
* آموزش نامناسب افراد
* ضعف در سازمان
* عدم برقراری ارتباط
* اولویت دادن به اهداف تجاری به جای توجه به مسائل ایمنی w
شرككت مشاورين كليفيت بردةز مد بر یت بحران مسب ی 2
صفحه 68:
aa ae
به طور خیلی ساده
تمام فجایع بررسی شده به نقص در
مدبريبت
نسبت داده مى شوند
w
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 69:
aa ae
اغلب متخصصین ایمنی در این موضوع هم عقیده هستند که برای
دستیابی به ایمنی سه شرط اساسی لازم است :
مهندسی و طراحی کیفی مناسب
دستورالعمل های قاطع و درست
افیاد با انگیزه و آگاه به مسائل ایمنی
که در واقع همگی ناشی از یک مدپربث صحیح می باشند.
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 70:
۱
اصول لازم براي مدیریت ايمني موثر به قرار زیر مي باشند :
مدیریت تعهدي آشکار نسبت به ايمني ابراز نماید
»ايمني يكي از مسئولیت هاي مدیریت اجرايي در سازمان به شمار آید
۰ مشاوران ايمني شایسته و توانا منصوب شوند
ء استانداردهاي بالاي ايمني تدوین و به خوبي تفهیم شوند
مميزي لازم از روش ها و استانداردهاي ايمني به عمل آيد
آموزش ايمني موثر صورت گیرد
+ خط مشي هاي صحیح ايمني مشخص شوند
ء مقاصد و اهداف واقعی ايمنى تعيين شوند
روش هاي سنجش عملکرد هاي ایمن بکار گرفته شوند
آسیب ها و رويدادها كاملاً بررسي شده و در رابطه با آنها پيگيري لازم صورت كيرد .
در تمامي فعالیت ها . انگیزش افراد و برقراري ارتباط موثر با آلها در نظر گرفته شود. »
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران سم )0 DDS
صفحه 71:
لازم است اطمینان حاصل شود که اهداف ایمنی عملاً امکان
پذیر بوده و برای دستیابی به عملیات کار آمد . مساعدت لازم
بعمل آورده شود .
ایمنی به سرعت قابل دستیابی نیست
لازم است برنامه های اصلاحی و يا جدید مرتب ارائه شوند تا
دلبستگی و آگاهی افراد نسبت به ایمنی حاصل شده و نتیجتَا
تعهد افراد و فرهنگ ایمنی افزايش یابد .
۷"
ل اا مديريت بحران سرود ربمن DS
صفحه 72:
بحة
59
در سالهاى اخير كشورهاى بيشرفته برنامه هاى استراتزيكى
خاص در رابطهبا بحرانهاى ناشى از حوادث و راههاى مقابلهبا
بحرانها دارند. بين برنامه ها از جمله اسرار حكومتى در نظر
كرفته مى شود . سازمانها و اركان هاى امداد و نجات به
صورت یک شبکه به هم دیگر ارتباط دارند
2 مديريت بحران مس هب۵ ‘fap Cus elie ob
صفحه 73:
aa ae
چارچوب استراتژی کشورهای پیشرفته عبارت است از :
0 پيشگيري
ولکنش-3
شر کات حشامر ین کایفیت ce pose ‘fap بحران مس هب۵ 2
صفحه 74:
"سس سح
نتیجه گيري :
حادثه هیچ گاه خبر نمی کند لذا می بایست هميشه آمادگی لازم در مقابله
با آنرا داشته باشیم لذا , جهت هماهنگي گروههاي امداد و نجات و
ستادهاي پشتيباني قبل از اینکه بحران در يك منطقه از کشور رخ دهد.
برنامه هاي نرم افزاري مشخص و معین در مدیریت هاي بحران
مناطق با توجه به اطلاعات مناطق و فن آوري علمي و تجربیات
حاصله در بحرانهاي حوادث طبيعي بصورت بالقوه تهیه گردد تمام
ارگانها و گروه هاي امداد و نجات برنامه هاي بحران خود را با اين
برنامه اصلي هماهنگ نمایند .
ve
ل اا مب مث بحران مسب ی 2
صفحه 75:
تا اينکه گروه های امداد و نجات در زمان وقوع حوادث و بحران به
صورت منظم و هماهنگ انجام وظیفه نمایند. (شبکه اطلاع رسانی امداد
و نجات و پشتیبانی). و تمام افرادی که در برنامه وظیفه دارند آموزش
لازم را ببینند. و همگی دارای کارت شناسایی باشند. سالی یک بار
برنامه را باید مرور کرد. زیرا موقعیت ها فرق می کنند. مشکلات تغییر
می کنند. شماره تلفن و نام کارمندان تغییر پیدا می کنند .
vo
ل اا مديريت بحران سرود ربمن DS
صفحه 76:
ای رت
هركجا عشق آيد و ساكن شود ۱
Byer 3) 0 Ye) eT او ديدني Cun
:جبران خلیل جبران در کتاب «پیابر» در فصل «کار» مينوسد
«کار با عشق آن است که پارچهاي را با تار و بود قلب خود ببافي بدان اميد كه معشوق
و آن را بر تن خواهدکرد. اگر نميتواني با عشق کار كني بهتر است کار خود را ترك
كني و بر دروازه معبد بنشيني و صدقات کساني را که با عشق کار ميکنند بپذیری...».
۷
2 مد بر یت بحران مسب ی ‘fap Cus elie ob
صفحه 77: