modiriate_khata

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت خطا”

مدیریت خطا

اسلاید 1: به نام خدا مدیریت خطاصدیقه سادات کسایی زادگان هماهنگ کننده ایمنی و مدیریت خطا

اسلاید 2: مقدمه:درصد قابل توجهی از بيماران در مراجعه به سيستم سلامت بخصوص بيمارستان ها دچار عوارض و صدمات می گردند، برای اينکه بدانيم چه فاجعه ای وجود دارد تصور کنيد يکی از بستگان شما در بيمارستان بستری می باشد وشما به عنوان همراه در بيمارستان حضور داريد تمامی اقداماتی که کادر درمان از پزشک تا خدمات برای بيمار شما انجام ميدهند تيزبينانه زير نظر داريد ودر عرض يکروز خطاهايی را می بينيد که بعضی از آنها آگاهانه وغير قابل گذشت می باشند و فردا شما به عنوان عضوی از جامعه سلامت پشت ايستگاه پرستاری خطاهايی را انجام ميدهيد که ديروز دوست نداشتيد برای بيمارتان انجام دهند.کيفيت کار مارا کيفيت خدمات سلامت را چه کسی تعريف ميکند؟مردم چقدر از کيفيت وبي کيفيتی خدمات ما آگاهی دارند؟مردم چقدر از ايمن بودن خدمات ما آگاهی دارند؟

اسلاید 3: تعريف خطاي پزشكي:خطا ها يا اشتباهاتي كه توسط گروه پزشكي رخ ميدهد و مي توانند منجر به آسيب به بيمار گردند ، اين خطاها شامل اشتباهات تشخيصي، اشتباهات در تجويز دارو و روشهاي درماني ، اشتباه در پروسيجر جراحي ،اشتباه در استفاده از فنآوري و تجهيزات ، اشتباه در تفسير تستهاي پاراكلينيك ميباشند.NEAR MISS Potential Adverse Event-:/.نزدیک به خطا:رویدادی غیر منتظره ، بر نامه ریزی نشده و ناگهانی که منجر به ایجاد خسارت مالی و جانی نشود.به عبارتی هر رویدادی که می توانست منجر به حادثه شود. اما بعلت شانس متوقف شده و روي نداده است .Incident:حادثه یا شرایطی که منجر به صدمه غیر عمدی و غیر ضروری به شخص وزیان و آسیب به وی می گردد.Preventable Adverse Event -حوادث ناخواسته قابل پیشگیری :حوادثی که متعاقب یک مداخله یا مواجهه پزشکی  منجر به آسیب به بیمار از سوی ارائه کنندگان می گردند و با شرایط بیمارو بیماری زمینه ای او ارتباطی نداشته  و خارج از سیر قابل انتظار بیماری رخ می دهند.وقايع فاجعه آميز Sentinal : وقايع غير منتظره اي هستند كه منجر به مرگ يا صدمه جديDeath/Harm ، فيزيكي يا فيزيولوژيك يا خطر وقوع آنها مي شوند HAZARD مخاطره: شرایطی است که دارای پتانسیل صدمه به افراد، آسیب رسانی به تجهیزات، از بین بردن مواد یا کاهش کارآیی در انجام یک عمل از پیش تعیین شده باشد.فرق بین RISKو HAZARD :خطر یک منبع بالقوه آسیب رسان .ولی ریسک در معرض آسیب قرار گرفتن است. یک خطر ممکن است بزرگ باشد اما به علت انجام دادن اقدامات کنترلی ریسک آن کم شود.

اسلاید 4: Sentinel eventPreventable adverse eventincidentNear miss

اسلاید 5: : “Sentinel event:سقوط بیمار منجر به آسیب پایدار یا مرگانجام عمل جراحی بر روی عضو یا بیمار اشتباه مرگ و یا عارضه نوزاد یا مادر بر اثر زایمانناسازگاری های عمده خونی ناشی از انتقال خون که موجب مرگ و یا عارضه حاد گردد.جاماندن جسم خارجی در بدن بیمار پس از عمل جراحیتزریق یا مصرف خوراکی اشتباه داروهای پرخطر (با هشدار بالا ) که منجر به مرگ یا عارضه پایدار بیمار گردد.عوارض بیهوشی یا جراحی منجر به مرگ یا عارضه پایدار ایجاد زخم فشاری درجه 3 یا 4 و یا زخم های فشاری تونلی در بیمار بستری خونریزی یا هماتوم شدید بعد از عمل جراحی منجر به عارضه پایدار یا مرگآمبولی ریوی پس از اعمال جراحیشوک آنافیلاکسی ناشی از تزریق یا مصرف خوراکی دارو که منجر به مرگ یا عارضه پایدارگردد.عفونت بیمارستانی شدید که منجر به مرگ یا عارضه پایدار گردد.تکرار مرگ یا عوارض شدید ناشی از یک نوع درمان داروئی یا جراحی در بازه زمانی کوتاهسایر خطاهای درمان یا وقایع ناخواسته ایمنی بیمار که منجر به مرگ یا عارضه پایدار گردد.

اسلاید 6:  فرايند گزارش خطا در صورتي كه منجر به مرگ يا عارضه پايدار شده باشد  رسيدگي به وضعيت بيمار جهت كاهش عوارض و دلجويي از خانواده بيمار تكميل فرم كاغذي گزارش خطا تحويل فرم خطا به سوپروايزر وقت توسط سوپروايزر به شماره 30002223000350 در همان شيفت پيامك زده مي شود توسط سوپروايزر ظرف مدت 24 ساعت فرم خطا به دفترنظارت و اعتباربخشي وزارت بهداشت با شماره 81454696-81454758 فكس مي شود تشكيل كميته مرگ و مدير با حضور نماينده دانشگاه حداكثر ظر ف مدت سه روز از واقعه تشكيل تيم RCA و تحليل ريشه خطا حداكثر ظرف مدت يك هفته ارائه گزارش اقدامات به دفتر نظارت و اعتبار بخشي امور درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي حداكثر ظرف مدت يك هفته ارائه اقدامات اصلاحي به بخشها جهت پيشگيري از اتفاقات مشابه ارزيابي اقدامات اصلاحي سه ماه بعد از بروز خطا فرايند گزارش خطا در صورتي كه منجر به مرگ يا عارضه پايدار نشده باشد 

اسلاید 7:

اسلاید 8:

اسلاید 9: خطاهاي پزشكي دو نوعند:1-روش درست ما آنطور كه مي خواهيم پيش نمي رود -خطا دراجراي درمان 2-روش انتخابي ما از ريشه اشتباه است -خطا در برنامه ريزي براي بيمار “خطاهاي پزشكي در چه مراحلي از كار رخ مي دهند؟1-در هر مرحله از ارائه خدمات باليني از تشخيص تا درمان حتي در فاز پيشگيري2-همه خطاها منجر به آسيب نمي شوند .آنهايي كه منجر به آسيب مي شوند بعنوان خطاي Sentinel يا هشداردهنده ناميده ميشوند چون قابل اجتناب اند و در صورت توجه ، دقت و اقدام فوري مي توان از وقوع حادثه پيشگيري كرد . 

اسلاید 10: هفت مرحله در فرايند مديريت ريسك:1- زمينه سازي2- شناسايي ريسك3-تحليل ريسك4- ارزيابي ريسك5-استراتژي جهت كاهش، حذف و يا انتقال ريسك6-بررسي ونظارت مداوم7-درس آموزی از خطا-learn & share

اسلاید 11: براي مديريت خطاهاي پزشكي گامهاي زير پيشنهاد ميگردد:-براي مشاركت همه كاركنان و متخصصان در امر شناسايي و مديريت خطاها فرهنگسازي نماييد و عوامل مشوق سازمان براي گزارش دهی و رفع خطاها در نظر بگيرد.- به شناسايي خطاها و تشخيص موارد جدي آنها بويژه در بخشهاي پرخطر نظير اورژانس Sentinel Event بپردازيد.-موارد جدي آسيب را بطور جداگانه بررسي و براي آنها فرآيند رفع مشكل در مدت معين(كمتر از يك هفته) طراحي كنيد.- از پرسنل بخواهيد خطاها را بدون ذكر نام و يا قصد تخريب افراد ثبت و گزارشده ي داوطلبانه يا اجباري نمايند.- گزارشات خطا را بطور مقطعي (هر سه ماه يكبار) بخوانيد، طبقه بندي و تحليل كنيد و عوامل كليدي مسبب آنها را به ويژه در ابعاد كاري و سيستمي شناسايي كنيد.-در صدد رفع عوامل مسبب و تأثيرگذار بر وقوع خطا و ايجاد آسيب برآييد.- ميزان تأثير راه حل هاي خود را بر كاهش آسيبها اندازه بگيريد.

اسلاید 12: كميته ايمني بيمار با رئوس كاري نظير مديريت خطر و ريسك، بازخواني و تحليل خطاها و تهيه گزارشات 6 ماهه، وقايع ناخواسته، ايمني تجهيزات وانجام بازدید ایمنی مدیریتی . وضعيت ايمن بيمار در بيمارستان تشكيل گردد. اهداف برنامه ها و شاخصهاي ايمني بيمار در بيمارستان تدوين و مستند گردند و شيوه ارزيابي و پايش آن مشخص گردد.- فرآيند گزارشدهي خطا توسط فرد خطاكار و ديگر اعضاي تيم باليني تدوين و در فرمت مربوطه مرسوم و متداول نماييد.- براي گزارشدهي خطا ترس و واهمه اي از تنبيه افراد وجود نداشته باشد وپاسخگويي و تشويق تيم باليني جايگزين تشويق، تنبيه و پاسخگويي فردي شود.-اقدامات منتهي به اصلاح زمينه هاي خطاها را ثبت، ساماندهي و نتايج را در رفع مشكل پايش نماييد.انواع خطاهاي پزشكي:خطاهاي انساني شامل1-تشخيص 2-تجويز 3- ثبت 4- درمانخطاهاي سازماني شامل :1. ساختاري 2. فرآيندي خطاي وابسته به تكنولوژي

اسلاید 13: تحليل ريشه اي در مديريت خطاي پزشكي- رويكرد به خطاهاي پزشكي:خطاهاي پزشكي را مي توان از دو ديدگاه كلي مورد بررسي قرار داد.به خطا Person Approach 1 (ديدگاه سنتي يا رويكرد فردي )به خطا System Approach 2 (ديدگاه جامع نگر يا رويكرد سيستمي (در اين دو رويكرد در موارد ذيل با يكديگر متفاو تند :نوع نگرش به علل و عوامل ايجاد كننده خطانحوه مديريت خطا

اسلاید 14: -Personal Approach : : رويكرد فردي1- به طور معمول برخورد اوليه با يك خطا، پيدا كردن فرد خطا كار و سرزنش كردن وي است.2-رويكرد ساده ايست كه طبق آن رخداد نامطلوب و علت ايجاد آن فرد خطاكار كاملاً مشخص است.3-با تأكيد بر اين اصل كه هر فردي به تنهايي پاسخگوي عمل خويش است،4- داراي سابقه اي طولاني در دنياي طبابت مي باشد.بر اساس چنين استدلالي، در صورت وقوع خطا در يك عمل جراحي، بدون در نظر گرفتن علل و عوامل زمينه اي آن، تنها فرد پاسخگو جراح و در صورت رخ دادن هر گونه اشتباه در مصرف داروي بيماران تنها كسي كه مؤاخذه مي شود، پرستار خواهد بود5- تمامي تلاش ها براي كاهش خطا بر افراد و اقدام اشتباه صورت گرفته متمركز است6- براي بهبود عملكرد افراد از روش هايي مانند ذيل براي فرد خطاكار، استفاده مي شود.آموزش اجباري، هشدار، وضع قوانين و تعيين مجازات: System Approach: رويكرد سيستميدر اين رويكرد به جاي سرزنش افراد خطاكار، به خطاها به عنوان پديده هايي اجتناب ناپذير كه مي توان از آنها جهت ارتقاء عملكرد سيستم بهره برد، نگريسته مي شود. بر خلاف رويكرد فردي به خطا كه منحصر به يافتن فرد خطاكار و مجازات وي مي باشد، رويكرد سيستمي كوششي در جهت تغيير سيستم به گونه اي است كه احتمال وقوع خطا در آن كم شود. براي اين منظور، بايد به بررسي و تحليل عوامل زمينه اي تأثير گذار بر پيدايش خطا در داخل سيستم پرداخت .

اسلاید 15: -فرايند تجزيه و تحليل علت ريشه اي:1-سازماندهي تيم2- جمع آوري اطلاعات3- تعريف رويداد4- تعيين علل سطحي5- شناسايي علل ريشه اي6- شناسايي استراتژي هاي كاهش خطر7- استقراراستراتژيها8-ارزيابي اثربخشي اقدامات صورت گرفته نتيجه :1- شناسايي خطاهاي مهم2- برقراري و مستند سازي فرآيندهاي شناسايي و تحليل و بازخواني و اصلاح خطاها3-شناسايي دلايل بروز خطا در بالاترين سطح4- شناسايي دلايل بروز خطا درسطح مياني5- شناسايي دلايل بروز خطا درسطح عمليات6- تفسير و بازخواني خطاها7- اتخاذ تصميمات منتهي به پيشگيري و رفع خطاهاي آتي8-سنجش و اندازه گيري بكارگيري اين تصميمات و راه حلهاي جديد

اسلاید 16:

اسلاید 17:  شرایط تهدیدG:شرايط تهديد كننده ايمني4- جدول رسیدگی به مقادیر بحرانی.doc کننده ایمنی:تزریق خون شرايط تهديد كننده ايمني4- جدول رسیدگی به مقادیر بحرانی.docتزریق داروهای پر خطر و هشدار بالا جراحی زخم بستر سقوط CPR شناسایی بیمار دارودهی بهداشت دست 10-اتصالات 11-مهاربیماران 12-دستورات شفاهی 13-رسیدگی به مقادیر بحرانی درجواب تستهای پاراکلینیک   

اسلاید 18: درس آموزی از خطا سه ماه سوم سال مهر آبانlearn and shareNew Microsoft Office Word Document.docx آذرLearn share

اسلاید 19: به امید روزهای بی خطاخسته نباشید

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید