کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت دانش آشنایی با مفاهیم

modiriyate_danesh_ashnaee_ba_mafahim

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت دانش آشنایی با مفاهیم”

مدیریت دانش آشنایی با مفاهیم

اسلاید 1: دانشگاه صنعتي اميرکبيردانشکده مهندسي صنايعمديريت دانش Knowledge Management آشنایی با مفاهیم بسمه تعالیدکتر عباس افرازهنیمسال اول 0 9-1389

اسلاید 2: کليات رشد دانش در زمانهاي اخير بسيار سريع بوده، به گونه‌اي که در قرن بيستم، 80 درصد يافته‌هاي فناوري و دانش و نيز 90 درصد تمام دانشها و اطلاعات فني، در جهان توليد شده است (Kreibich 1986) و هر پنج سال و نيم، حجم دانش دو برابر مي‌شود (عصر انفجار دانش) (.(Maisbilt, 1984 اين در حالي است که عمر متوسط آن، كمتر از چهار سال است. اين تحول، باعث ايجاد نگرش جديدي در مديريت کسب و کار با نام «مديريت دانش»[1] شده است. 1. Knowledge Management (KM)

اسلاید 3: ميزان عمر کاربردي انواع دانش کسب‌شده

اسلاید 4:

اسلاید 5:

اسلاید 6: 2- كلياتحركت به سوي جامعه هاي مبتني بر دانشواژه مديريت دانش در دنياي مديريت موضوعات مختلفي را در بر مي گيرد . علت ايجاد اين نگرش به دليل انتقال و حركت سيستم هاي اقتصادي مبتني بر صنعت به سوي جامعه هاي مبتني بر دانش است .دانش به عنوان يك منبع ارزشمنددر اين نگرش دانش به عنوان يك منبع ارزشمند در كنار منابعي كه قبلا” در اقتصاد مورد توجه قرار داشت (كار- زمين – سرمايه) به عنوان يك دارايي پر مايه مطرح مي گردد.در چنين ساختارهايي ديگر صنعت محور نيست بلكه محور دانش است و در آن دانشكاران (Knowledge Worker ) به كار مشغول هستند .

اسلاید 7: روند تعميق منابع سازمان در بستر زمانسرمايهدانشزمينكارجامعه صنعتيجامعه كشاورزيجامعه دانشي

اسلاید 8: چرا مديريت دانش حائز اهميت است؟ برخورد هوشمندانه با منبع دانش يك عامل مؤثر و مهم براي موفقيت دانش موتور توليد كنندة درآمددانش يك دارايي مهم و استراتژيكي سازماني رشد روز افزون مشاغلي كه بر پاية ايجاد و استفاده از دانش قرار دارندهمگرايي تكنولوژيهاي اطلاعات و مخابرات و آمدن ابزارهاي جديد در اين ارتباط اگر كشورهاي در حال توسعه به دانش همچون كشورهاي توسعه يافته توجه نكند فاصله علمي-اقتصادي و.. بين كشورهاي ثروتمند و فقير افزايش مي‌يابد.اشتغال‌زايي: در سال 2002 در كارهاي خدماتي در سازمان هاي پيشرفته 85% از - 80% شاغلين در پست‌هاي مرتبط با دانش مشغول به كار بوده‌اند. اقتصادي: دانش قريب به 60% ارزش افزوده ايجاد شده در سازمانها را به خود اختصاص داده است.اجتماعي: در هر پنج سال دانش دو برابر مي‌شود و اين در حالي است كه تقريباً نيمي از آن در هر سه سال كهنه مي‌شوند.تحقيقات: هريك دقيقه يك فرمول شيمي، در هر سه دقيقه كشف يك رابطه فيزيكي و در هر پنج دقيقه يك موضوع جديد در علم پزشكي كشف، ايجاد و ابداع مي‌شود.

اسلاید 9: ويژگيهاي سازمانهاي (جامعه) مبتني بردانش نوع جامعهويژگيمهم‌ترين عواملزيرساختهاپيامدها/مهم‌ترين مشكلاتمهم‌ترين عامل توليدمهم‌ترين بخش محصولاتجامعهكشاورزيخانهانظاميانبر پايه قدرتزورزمين / كارمحصولات كشاورزيجامعه صنعتيكارخانه‌داربورستأمين اجتماعيبر پايه سرمايهفقرسرمايه / كارمحصولات صنعتيجامعه دانشيمؤسسات تحقيقاتي و مشاوره‌ايبر پايه دانشنادانيدانشخدمات

اسلاید 10: موضوع ديدگاهديدگاه صنعتيديدگاه دانشانسانمولد هزينه – منبعمولد درآمد و سودقدرت مديريتوابسته به سطح سلسله مراتبوابسته به سطح دانشچالش قدرتكارگران در مقابل سرمايه‌داراندانشكاران در مقابل مديراننقش مديررياست بر زيردستانحمايت از همكاراناطلاعاتابزار كنترلابزاري براي ارتباطات ، منبعتوليدفرايندهاي كارهاي فيزيكي منابع فيزيكي براي ايجاد محصول ماديتبديل دانش توسط دانشكاران در ساختارهاي مادي / غيرماديجريان دانشاز طريق هرم سازمانياز طريق شبكه‌هايي از مجموعه‌هاي دانشيعايدي اصليمادي و ملموسغيرمادي / مادي، ايده‌هاي جديد تحقيق و توسعه، مشتريان جديدخميرمايه توليدسرمايه پولي و توانايي انسانيزمان و دانشمحصولملموس و مادي (سخت افزاري)ساختارهاي ناملموس ـ فكر ـ نرم‌افزار ـ مفهوم‌آفرينيجريان توليدمتوالي[1] (محرك ماشين)محرك ايده‌اي، متنوعتأثير اندازهسهم اقتصادي در فرايند توليدهدف در شبكه اقتصاديرابطه با مشترياز طريق بازارتعاملي از طريق شبكه‌هادانشيك ابزار از ميان ديگرمنابعمتمركز بر تجارتآموختنيافتن ابزار جديدايجاد دارايي‌هاي جديدارزش نهفته در بازاردارايي‌هاي ملموسدارايي‌هاي ناملموساقتصادبازگشت سرمايه و سودهم افزايش و هم بازگشت سرمايه و سود 1. Sequential

اسلاید 11: مشكلات نبود مديريت دانش  عدم نشانه‌هاي ابداع و ابتكار، عدم اولويت‌بندي و استفاده از انواع دانش،  دانش خارجي ديده نمي‌شود، دانشگرهاي جديد را نمي‌توان جذب كرد، مديريت سيستم اطلاعاتي، استفاده يا پذيرش نمي‌شود، مخفي و سياسي كردن اطلاعات، جدا شدن كارشناسان از سازمان باعث ايجاد شكاف در سازمان مي‌شود، احتكار دانش به جاي ازدياد آن، دانشکارهاي داخلي را نمي‌توان پيدا نمود، چيزهاي مهم و اساسي فراموش مي‌شوند، استفاده محدود از دانشهاي موجود، نبود مستندات در خصوص تجربيات به دست آمده از پروژه‌ها و كارها، توليد خودكار دانشهاي بي‌اهميت و بي‌ربط، فرايندهاي فرعي پيدايش دانش،  دانشهاي بيروني، نهادينه (دروني) نمي‌شود، دانش ارتباطات اجتماعي مورد توجه قرار نمي‌گيرد، هزينه ايجاد دانش بالاست،  کم‌توجهي به مستند نمودن و ضبط دانش بر محور استفاده‌كننده آن، نبود ساختار مناسب براي تسهيم سريع دانش،  ترس از تسهيم دانش و ناتواني در تسهيم آن،  سيستم انگيزشي نامناسب براي تسهيم دانش و توسعه آن،  دانشهاي حساس و منتقدانه براي تصميمات در اختيار نيست، ضعف در ترجمه هدفهاي سازمان به هدفهاي دانشي، خبره‌ها و كارشناسان، خود را بازنشسته يا سازمان را ترک مي‌كنند و... .

اسلاید 12: مشكلات نبود مديريت دانش  ما همكاران خود را به حد كافي آموزش مي‌دهيم،  اما به آنها اجازه نمي‌دهيم كه دانش خود را به كار گيرند؛ ما چيزهاي زيادي را در پروژه‌ها فرا مي‌گيريم،  اما تجربيات به دست آمده را منتقل نمي‌كنيم؛  ما براي هر پرسشي يك خبره داريم،  اما كمتر كسي مي‌داند كه چگونه مي‌توان او را پيدا كرد؛ ما همه چيز را به صورت پايه‌اي مستندسازي مي‌كنيم،  اما نمي‌توانيم بر دانش ذخيره شده خود دست يابيم؛ ما افراد با هوش را استخدام مي‌کنيم،  اما پس از چند سال، او را به نفع رقبا از دست مي‌دهيم؛ ما همه چيز را در مورد رقبا و همسنخ‌هاي کاريمان مي‌دانيم،  اما كمتر در رابطه با خودمان مي‌دانيم؛ ما همه را در تسهيم دانش تشويق مي‌كنيم،  اما دانشهاي حساس را براي خودمان نگاه مي‌داريم؛  ما هماهنگي‌هاي لازم را براي يادگيري ديگران فراهم مي‌كنيم،  اما هدفهاي آموزشي خود را نمي‌شناسيم و ....

اسلاید 13: دسته‌بندي انواع دانش دانش بر مبناي شناخت و تخصص‌هاي رشته‌اي دانش روشها: از طريق آن، مهارت تشخيص پايه‌اي روشهاي گوناگون و شبكه‌هاي آنها به دست مي‌آيد.دانش تجربي و آموزشي: اين دانش بين ديدگاه‌ها، تجربيات و آموخته‌هايي كه در طول زندگي به دست آمده است، پيوند برقرار مي‌كند.دانش سازماني رسمي: شامل نحوه و ترتيب موضوعاتي نظير نرمها، هنجارها، برداشتهاي كيفي و اصولي كه رفتار انسان بر آن بنا شده است، مي‌شود

اسلاید 14: دانش بر مبناي آشكاري ـ ضمني (ناآشكار) بودن دانش آشكار[1 Explicit]: اين نوع دانش را مي‌توان مستند و در بانكهاي اطلاعاتي ذخيره كرد، مانند: قواعد، فرايندها و كميتها.دانش ضمني (ناآشكار):[2 Implicit /Tacit] گنجينه‌اي ناملموس در مغز افراد است كه قابل ذخيره‌سازي در بانك اطلاعاتي نيست؛ مانند حضور ذهن، واكنشهای مناسب، شم و شهود و... .دانش ناآشكار داراي دو بعد است: نخست؛ بعد تكنيكي كه دربرگيرنده مهارتهاي شخصي است و از آن به دانش فني [Know how 3 ]تعبير مي‌شود.دوم؛ بعد وابسته به آگاهي كه شامل اعتقادات، ارزشها و الگوهاي روحي و شخصيتی افراد است. این دو نوع از دانش مجموعا كل دانش موجود را تشكيل مي‌دهند

اسلاید 15: تشبيه دانش به كوه يخ شناوراجزاء و عناصر قابل مشاهدهدانش آشكاراجزاء و عناصرنا مرئيدانش غير مشهودقابل ضبط/ذخيرهبازيابي انتقالدانش عميقي كه به آساني در قالب كلمات قابل ابراز نيستمديريت دانش تلا ش مي كند تا با استفاده از ابزار گوناگون كوه دانش را توسعه و به با لا هدايت نماييد

اسلاید 16: دانش متمركز ـ دانش مولد دانش متمركز[1Knowledge ـ intensiv]: شركتهاي دانشي متمركز، اطلاعات خاصي توليد مي‌كنند؛ مثل شركتهايي كه تنها تهيه اطلاعات مالي را بر عهده دارند. رقابت اصلي آنها تهيه، جمع‌آوري و انتقال اطلاعات مالي است و هيچ تلاشي براي تحليل يا توليد اطلاعات جديد انجام نمي‌دهند. شركتهاي نرم‌افزار كامپيوتري، مثال ديگري از شركتهاي دانشي متمركزاند.دانش مولد[2 Knowledge ـ creating]: سازمانهاي خلق‌كننده دانش در سر ديگر محور اطلاعات هستند. شركتهايي كه به توليد اين نوع دانش مشغول‌اند، وقت خود را به نوآوري، خلاقيت و فرستادن توليدات براي مشتريانشان اختصاص مي‌دهند و معمولاً شركت‌هاي كوچك و انعطاف‌پذيري هستند كه براي بالا بردن دانش حرفه‌اي كار مي‌كنند؛ دفاتر مشاوره و شركتهاي تحقيقاتي و طراحي، بهترين مثال از شرکتهای خلق دانش مي‌باشند.

اسلاید 17: دانش مولدبا توجه به اينکه نياز دنياي كنوني، فهميدن ظرفيت حل مسائل و توجه به تغييرات محيط است، از اين رو، تمرکز و توجه، نبايد تنها معطوف به پيدا كردن پاسخهاي درست باشد، بلكه يافتن پرسشهاي درست نيز مهم است؛ به ديگر سخن آنکه نخست، يافتن كارهاي درست و بعد انجام درست آنهاست Malbotra, 1997) ).

اسلاید 18: انواع دانش مورد نياز سازمان معمولاً مديران، سعي و تمركز بر بهينه‌سازي فرايندها دارند و تلاش مي‌کنند، با بازسازي ساختار، مديريت منابع انساني و مديريت پروژه آنها را سروسامان داده مديريت كنند، بنابراين، مي‌توان «دانش» در سازمان را براي اصلاح يا حل مشكل افراد، فرايندها، پروژه‌ها يا نحوه هدايت آنها، مورد استفاده قرار داد (Wilke, 1996).

اسلاید 19: انواع مختلف دانشهاي مورد نياز در سازمان

اسلاید 20: دانش ساختاري:دربردارنده قواعد ساختارهاي مناسب سازماني و نحوه تغيير آن است و مواردي همچون ساختار تخت، گروههاي خودگردان كاري و شبكه‌هاي كار مجازي را به عنوان اصول در دستور كار خود دارد.

اسلاید 21: دانش فرايند:به وسيله اين نوع از دانش، تجزيه و تحليل فرايندهاي كاري و به دنبال آن بهينه‌سازي آنها ميسر مي‌شود. در اين زمينه، معمولاً تغيير جريانهاي كاري و ايجاد شكلهاي جديد ارتباطي و فرايندي انجام مي‌شود

اسلاید 22: دانش منابع انساني:اين دانش، شايستگي‌ها و قابليت‌هاي همكاران داخلي را در نظر دارد و در رابطه با حوزه كاري سازمان، شامل اطلاعاتي راجع به مؤسسات همكار، رقبا، مشتريان، مشتريان بالقوه و متخصصان بيروني مي‌شود

اسلاید 23: دانش پروژه:مهارتها، گزارشها، تخصصهاي[1 Expertise] ذخيره يا كسب شده در رابطه با نحوه انجام كار را مورد توجه و مطالعه قرار مي‌دهد. همچنين مدلهاي حل مسئله و ابزار مربوطه كه در پروژه‌هاي ديگر مورد استفاده موفقيت‌آميز يا غيرموفقيت‌آميز قرار گرفته و مستند شده، به اين حوزه مرتبط است. در پروژه‌ها، معمولاً دانش و تجربه زيادي به دست مي‌آيد كه بايد آن را ذخيره كرد و بهترين آنها را به كار برد[2 Best Practice].

اسلاید 24: دانش هدايت:دانش واکنش سازمان در مورد شناسايي و نحوه دستيابي به هدفهايي است كه به قوه درك جمعي، وابسته است و در حوزه دانش ناآشكار قرار مي‌گيرد

اسلاید 25: انواع دانش با توجه به سطوح (دارندگان) حاملان آندانش فردي[1 Individual]: مهم‌ترين منبع دانش در سازمان كه به مدارك و تحصيلات رسمي و تجربيات و ويژگي‌ها و توانايي‌هاي فردي وابسته است.دانش جمعي[2 Collective]: اين دانش در گروه ظهور مي‌يابد و زماني مطرح يا ايجاد مي‌شود كه مجموعه دانش افراد در گروه از دانش فرد فرد آنان بيشتر باشد (شرايط كار گروهي و ايجاد هم‌افزايي نيرو [Synergy 3]) و چنانچه شرايط مناسب باشد، دانش گروهي، بيش از جمع دانش تك ‌تك افراد خواهد بود. در اين حالت دانش به صورت شبكه‌اي پويا عمل مي‌‌كند.دانش سازماني[4 Organizational]: به صورت خاص و به فردي خاص وابسته نيست، بلكه يك شكل عملياتي از دانش موجود در سازمان است، مانند اصول استاندارد شده عملياتي، كدگذاري، روشهاي فرايند كاري مستند شده، عادات نهادينه‌شده در فرهنگ سازماني و ... .

اسلاید 26: انواع دانش از منظر كامل نبودن  دانش ناكامل: بخشي از يك محدوده را نشان مي‌دهد. دانش نامطمئن: نداشتن اطمينان از آنكه آيا كارشناسي انجام‌شده در يک موضوع خاص، درست است يا خير؟ دانش ناكافي: فرد، بخشي از دانش را درخصوص موضوع، مورد نظر دارد، ولي به همه مشخصات آن احاطه ندارد. دانش نمونه‌اي[Prototype1]: فرد، دانش اوليه را در ارتباط با موضوع ايجاد می‌کند، وليكن ممكن است، اين دانش در رابطه با نمونه‌هاي ديگر صادق نباشد. دانش متناقض: در اصل، اين نوع دانش ادعايي را نمي‌توان دانش دانست، چراکه بايد توجه کرد، گاهي علت ايجاد اين امر، تغيير شرايط است؛ يعنی اينكه دانش پيشين در شرايط جديد پاسخگو نباشد، پس ديگر نمي‌توان آن را دانش دانست و به آن اتکا كرد.

اسلاید 27: تقسيم‌ بندي دانش بر مبناي بعد نوع دانشتوضيحنويسندگان / سالپنهان[1]ناآشكاردانش مخفي: فرد نمي‌تواند همه آنچه كه مي‌داند، توضيح دهد، لذا مي‌توان بخشي از آن را به صورت رودررو نمايش داد (وابسته به فرد).Polany 1967 / Nonata 1991/1994 ـNonaka / Takachi 1995 Itedlund 1994دروني شده[2]با درگير شدن به كار به دست مي‌آيد (كارپروژه‌اي)، (وابسته به فرد).Zuboff / 1988 / Blackler 1995 Nonaka / Takeuchi 1995كد شدهرمز شده[3]دانش مستند و مكتوب شده‌اي است كه به صورت كتاب، بانك اطلاعات در رابطه با كاركنان، مشتريان، نحوه انجام كار و توليد گزارشها و … ارايه مي‌شود.Zuboff 1988 ـBackler (1995 ) Collins ( 1993 )مفهوميادراكي[4]يك نوع توانايي و قابليت است كه فرد به كمك آن مي‌تواند با موضوعات جديد و نامشخص، برخورد مناسب داشته باشد؛ (مثلا يك صنعت نو).Blackler ( 1995 ) Praha lad / Bettis ( 1988 ) Argyris/Schoen ( 1978 )محاط شده در گروه[5] جامعه پذيريساختاري اجتماعي دارد که از طريق گروهها، زبانها و فرهنگهاي مختلف ايجاد شده است.Berger / Luckam 1994 Astlegl Zavafo 1992 – Collins 1993رخداد [6]با توجه به رخدادهاي دروني و بيروني به دست مي‌آيد.Krogh / Roos 1996نحوه عمل [7]بر خلاف حالت رخداد، وضعيتي شرطي دارد. مي‌دانيم اگر چنين بشود، چه اتفاقي رخ مي‌دهد. قانون اگر ... پس [8]Zander / Kogut 1995 Bohn 1994 ) Ryle 1938 [1]. Tacit[2].embodied[3].encoded[4].embrained[5]. embedded[6]. event[7]. Procedural[8]. If – Than

اسلاید 28: داده – اطلاعات – دانش - Data - Information- Knowledge علائم با استفاده از قوائد ساختن عبارت تبديل به ”داده” مي شوند .داده ها با تغيير مفهومي تبديل به ” اطلاعات” مي شوند .اطلاعات از ترتيب ، تركيب و شبكه شدن ”دانش” را ايجاد مي نمايد .درك تفاوت بين داده ، اطلاعات و دانش و يكپارچه سازي آنها از ملزومات رهبري و مديريت دانش در سازمان است به جاي جدا ديدن اين عوامل آنها را به صورت پيوسته ديد

اسلاید 29: پله‌هاي دانشدانش :اطلاعات، تجربه ، كارايي و آمادگيي است كه فرد درز مان مناسب در اختيار قرار مي‌دهاطلاعات: اطلاعات زماني ايجاد مي‌شوند كه انسان به داده‌ها معني مي‌بخشد د.داده‌ها: سمبل‌هايي (نشانه‌هاي) از چگونگي و كميت واقعيت هستند دانش اطلاعات داده

اسلاید 30: روند تاريخي مديريت داده تا مديريت دانش Jugen / Treffert 2000) ) مديريت دانشاندازه‌هاي داده‌هاجريان كارسيستم مديريت اسنادبايگاني الكترونيكيلجستيك دانشلجستيك اطلاعاتلجستيكدادهمستنداتاز سال 1999از سال 1998از سال 1992از سال 1990از سال 1988

اسلاید 31: زنجيره مديريت: داده، اطلاعات و دانش و ملزومات آن (افرازه، 1383)مديريت اطلاعاتتحليل نيازهاتفسيرتأمينسازماندهيدقت / صحتطراحي/آماده سازي /انتقال/نمايشمدیریت دادهسخت افزار / نرم افزاركسب داده‌‌هاترابري داده‌هاامنيت داده‌هارفع خطاهامديريت دانشكشفكسبتوسعه / توليدتسهيمكاربردنگهداريارزيابي

اسلاید 32: داده ها-1داده ها، رشته واقعيت هايي عيني و مجرد در مورد رويدادها هستند از ديدگاه سازماني، داده‌‌ها به درستي يك سلسله معاملات ثبت شده منظم تلقي شده اند.مثال: وقتي يك مشتري وارد جايگاه بنزين شده و باك خودروي خود را پر مي كند، در واقع معامله اي اتفاق افتاده كه به نوعي مي تواند به عنوان « داده » توصيف شود. زمان انجام معامله، حجم كالاي خريداري شده و مقدار پولي كه بابت آن پرداخته مي شود، هر يك، داده اي خاص به شمار مي آيد. اين داده ها، فاقد هر گونه اطلاعاتي درباره علت انتخاب اين جايگاه بنزين توسط مشتري و مراجعه بعدي او هستند.

اسلاید 33: داده ها-2سازمانهاي نوين، معمولا داده ها را در يك سامانه فناوري ذخيره مي كنند.شركتها، مديريت داده ها را از نظر كمي بر حسب ظرفيت، سرعت و هزينه ارزشيابي مي كنندوقتي به داده ها نياز داريم آيا در اختيارمان قرار مي‌گيرند ؟ آيا نيازهاي ما را تامين مي كنند ؟ آيا مي توان از آنها سردرآورد؟داده ها مواد خام عناصر مورد نياز براي تصميم گيري به شمار آورد

اسلاید 34: اطلاعاتاطلاعات يعني « داده هاي مربوط و هدفدار »‌ به بياني ديگر داده ها به تنهايي «‌ مربوط » و «‌ هدفدار » نيستند. نوعي «پيام»‌ به شمار مي آيد. پيام مورد نظر ما معمولا به شكل مدركي مكتوب يا به صورت ارتباطي شنيداري يا ديداري نمود مي يابداطلاعات از يك « فرستنده » ارسال شده و به وسيله « گيرنده » دريافت مي شود.« تنها گيرنده مي تواند مشخص كند كه دريافتي هاي وي واقعا اطلاعات بوده و او را تحت تاثير قرارداده است .»داشتن ارتباط و هدف،‌ ويژگي اطلاعات است.

اسلاید 35: اطلا عات / ابزار-معيار :در سازمانها، اطلاعات از طريق شبكه هاي نرم افزاري و سخت افزاري جابه جا و توزيع مي شوندشبكه ارتباطي سخت، قسمتهاي مشخص و قابل ديدن دارد : سيمها، آنتن هاي ارسال، آنتن هاي ماهواره‌اي، پست خانه ها، نشاني منازل و جعبه پست هاي الكترونيكي،‌نمادهاي ارتباط سخت افزاري هستند. شبكه ارتباطي نرم،‌كمتر قابل رويت است. معيارهاي سنجش كمي مديريت اطلاعات، شامل مبادلات و ارتباط مي‌شود . مثلا پست الكترونيك چند مشترك دارد؟ و كاربران «لوتوس بوتز» چند نفر هستند؟ چه تعداد پيغام در مدت زماني مشخص مبادله مي‌شود؟معيارهاي سنجش كيفي، ميزان اطلاع رساني و قابل استفاده بودن اطلاعات را نشان مي دهند : مثلا آيا پيغام دريافتي،‌ديد جديد به من مي دهد ؟ آيا اين پيغام به من كمك مي كند كه شرايطي خاص را درك كنم،‌تصميمي مناسب بگيرم و يا مشكلي را حل كنم ؟

اسلاید 36: چند معيار مهم براي تبديل داده ها به اطلاعات مربوط به متني مشخص :‌ هدف از گردآوري داده ها را مي دانيم. تقسيم بندي شده : بخشهاي كليدي و تعيين كننده داده ها را مي شناسيم. محاسبه شده : داده ها ممكن است با محاسبات رياضي و آماري تجزيه و تحليل شوند. اصلاح شده : داده ها غلط گيري مي شوند. خلاصه شده : داده ها ممكن است در حجم كمتري خلاصه شوند.معمولا محاسبات، خلاصه سازي و طبقه بندي توسط ” انسان” صورت مي‌گيرد. مشكل، ‌اشتباه گرفتن اطلاعات، يا دانش، با فناوري انتقال آنهاست.!

اسلاید 37: دانش دانش، مخلوط سيالي از تجربيات، ارزشها، اطلاعات جديد به دست مي دهد. دانش، در ذهن دانشور (Knowledge worker) به وجود آمده و به كار مي رود. دانش در سازمانها نه تنها در مدارك و ذخاير دانش، بلكه در رويه هاي كاري، فرآيندهايي سازماني، اعمال و هنجارها مجسم مي‌شود. مدارك و ذخاير دانش، بلكه در رويه هاي كاري، فرآيندهايي سازماني، اعمال و هنجارها مجسم مي‌شود. دانش، به شكلهاي پويا و نيز انباشته و ايستا قابل تصور است. دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ريشه مي‌گيرند.تبديل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر استدانش، ساده و روشن نيست، مخلوطي از چند عامل متفاوت است. سيالي است كه در عين حال ساختهاي مشخصي دارد و نهايت اينكه مجازي( Implicit, Tacit) و شهودي( Explicit) است.

اسلاید 38: هرم دانشدادهارتباطاتمنظر اجتماعيفرهنگيتكنيكفرآينددستورالعمل دانش نهادينه سازمانيجمع نمودن تجربه + تسهيم دانشانتخاب + پيونداطلاعات ساخت مند

اسلاید 39: دو وظیفه و بعد در مدیریت دانش مديريت بر دانش[1 Managing of Knowledge]: آماده سازي و تبادل دانشي كه در سازمان موجود است، منتها به صورت اثربخش و كارا.مديريت براي دانش[2 Managing for Knowledge]: گسترش دانشهاي جديد و يادگيري تجربيات ديگران، منتها به صورت سريع و هدفمند (ايجاد شبكه كاري دانش).

اسلاید 40: سطوح مدیریت دانشبايد به مديريت دانش به عنوان يك طرح مديريتي يكپارچه نگريسته شود كه؛ بر هدف‌هاي استراتژي تمركز دارد (بنا شده)، بر محور فرايندهاي كسب و كار حركت مي‌كند و از فناوري اطلاعات كمك مي‌گيرد ((Nohr, 2002. مديريت استراتژيك دانش: قابليت‌هاي اساسي و فرايندهاي مركزي يك سازمان را شناسايي و از طريق آنها، هدف‌هاي دانش مورد نياز را تعيين يا هدايت مي‌کند. مديريت دانش بر مبناي فرايندهاي كسب و كار و دانشهاي مورد نياز، فرايندهای كاري را شناسايي كرده و براي آنها ساختارهاي مناسب دانش را پايه‌گذاری می‌کند و همچنين فصول مشترك مابين فرايندهاي كسب و كار و فرايندهاي دانش را مشخص مي‌نمايد. فرايندهاي دانش از طريق ساختارهاي دانش و ايجاد وظايف مناسب انساني در سازمان نهادينه مي‌شوند.

اسلاید 41: مديريت دانش؛ كسب دانش درست، براي افراد مناسب، در زمان صحيح و مکان مناسب است ( پت رش)، به گونه‌اي که آنان بتوانند براي دستيابي به هدف‌هاي سازمان، بهترين استفاده را از دانش ببرند زمان مناسبدانش مناسبدرجاي مناسبفرد مناسبمديريت دانشهدف‌های سازمانیتعریف مديريت دانش ازمنظر به موقع بودن

اسلاید 42: تعریف مديريت دانش جمع بندی مديريت دانش، فرايند كشف، كسب، توسعه و ايجاد، تسهيم، نگهداري، ارزيابي و بكارگيري دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند مناسب بين منابع انساني، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاری مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت مي‌پذيرد.

اسلاید 43: ارکان مدیریت دانش انسان – ساختار – تكنولوژيانسان، سازمان و فن‌‌آوري ابعاد اصلي مديريت دانش را تشكيل مي‌دهند كه به صورت يكپارچه و توامان مي‌بايست مورد توجه قرار گيرند.مديريت دانشسازمانتكنولوژي انسان ساختارها و فرآيندهافن‌آوري اطلاعات و ارتباطاتمنابع انساني توجه به ابعاد روحي / فرهنگي / رفتاري، تخصصي … انسان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید