معماری و عمرانعلوم مهندسیمهندسی شهرسازی

مدیریت روستایی در ایران قبل از انقلاب اسلامی

صفحه 1:

صفحه 2:
گرداورنده:علی رفعتی نیمسال دوم سال

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
‎os‏ ل اي ره هك ‏عديريت روستابى درايران ازاغازنااتقلاب اسلامى جكونه بوده است؟ ‏قوانينى كه تصويب و اجر كرديد آيا توانسته به توسعه روستايى بيانجامد باخیر؟ ‏آیا توانست مشارکت مردم را جلب ‏نماید اگرنه چرا؟ ‏چه عواملی باعث عقب ماندگی روستاها ‏شده است؟ ‎Pape S ‎

صفحه 6:

صفحه 7:
۱۳-۳" قصدداریم ‎CIE Sy ee)‏ ی توسعه نيافتكى روستاها بحث كنيم

صفحه 8:
زنيد اين حدس ‎J uno‏

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
باعنایت به تعریف مدیریت به صورت عام, می توان مدیریت روستایی رابه صورت خاص برنامه ریزی برای روستاء سازماندهی, اقدام توسعه ای و هماهنگی و نظارت بر اقدامات انجام شده دانست. به عبارت دیگر مدیریت روستایی علم,(( تلفیق و تنظیم )) عوامل مختلف طبیعی, انسانی, اقتصادی و . . . در جامعه روستایی ‎col,‏ در رابطه با رهبري و مدیریت جوامع روستايي نیز همواره ضرورت وجود یت منطبق با احوال مختلف و

صفحه 13:
ee

صفحه 14:
قدیمی ترین مدرک بشان جن :دهد که جاممه ایران قبل از مهاجرت آریائیها مبتنی بر يدر سالاری1 و مبتتی بر اساس نمانه2 (خانوادة) و ده ( ویس) 3و قبیله زنتو 4و کشور(دهیو) 5بوده است.با پپشرفت کشاورزی و به زیر کشت در آوردن زمینهای بکربعضی از خانواده ها زمینهای زیادی رلبه .تصرف خود در آوردند(لمبتون.49) در آن دوره تن نوغ معمولی مسکن ده بود و ‎Cans Saigo 5a‏ قبيله تقسيم اقق, ندید و کم کم رهبرانی از میان مردم برخاستند که متشا قدرتشان قبیله و زمیتشان بود.براساس تحقیقاتی که صورت پذیرفته در ناحیه نزی(واقع در ده مایلی جنوب شرفی کرکوک) قبل از هخامنشیان

صفحه 15:
این حکومت روش هخامنشیان را ادامه داد. در دوره اشکانیان اصول ملوک الطوایفی به منتهی .درجه تکامل پیش از اسلام رسید در ایران هفت خانواده بزرگ وجود داشتند که طبقه بزرگ مالکان را تشکیل میدادندودر موافع لزوم مردم را به هوا داری شاه برانگیخته و با به شورض وامى داستند:در بين آنان روستائيان متوسطی از زمینداران جز وجود داشت.( همان:100) در این دوره شاهنشاهی ایران به شهرياراتيكه تابع شام يوضيو 1 .ولایتت_حنحکومتش هربانا نت فسیم موشد. 2 در هرشهربان نشین یک یا چند خانواده وجود دانتتت که اعگوست در دست أنها بود و رئيس اين :خانواده ها عبارت بودند از ملوک الطوایفی که هر کدام صاحب دهات و شهرهای یار بودند . در راض حکومت ملوک الطوایفی تیول داران عمده فرار داشتند و تیول . داران جزء مالک شهرها و دهات بودند خرده مالکان زمین خودرا کشت وزرع می کردند.در این دوره بردگان هم برای خرده مالکان و هم -برای بزرگ مالکان کار می گردند Cae IS

صفحه 16:
* سلسله ساسانیان از هفت خانواده بزرگ قبلی برخاستند و روش قبلی در امر زمینداری را از آنان به ارث بردند.در این دوره اعنقاد بر وجود فاصله مشخص میان طبقات بودند. در سلسله مرانب اجتماعی از نجبای تيولدار(دهخدايان) يا دهقانان وجود داشتند و بر انکاء قدرت موروثی اشان امور محلی را اداره می کردند. دهقانان طبقه بسیار مهمی را تشکیل می دادند . ( همان,54) ۰ در این دوره رئیس ده را دهگان می گفتند (خسروی:31 ). *._ استریوشان سالار (رئیس کشاورزان)بر امور کشاورزی وآبیاری نظارت می کرد.(لمبتون,54 )استریوشان سالارهمچنین مامور وصول مالیات و ناظر بر ایجاد نهرها «سدهابندهاو... بود. بعبارت دیگز هم خرده مالک بودند و هم وظایف اداره دیه هارا بر عهده داشتند. (حسروی:34) * به طور کلی می توان وظایف استریوشان سالار را بدین سر بر موده ۶ 1-/امذر وصول مالیات ۰ 2- نظارت بر امور کشاورزی ۰ 3- نظارت بر آبیاری ۰ 4 ایجاد مفرراتی در باره انهار و نحوه نگهداری آن و طرز استفاده از اين نهرها ۰ 5- ساختن سدها و بندها و بل ها و سایر امور مردم زوشفاتی که وانسته به زمین بودند. در این دوره هتوز خراج و بهره مالکانه ازهم متمایز نشده بود. در اين دور یک سر خط دستگاه دولتی و طرف دیگر برزگران بودند. ۳۰9

صفحه 17:

صفحه 18:
این امر موجب شد که برزگران از روستاها فرار نموده و عده ای از ترس جانشان مسلمان شدند(همان ,53

صفحه 19:
* در دوران عباسیان که دولت متمرکز بود مالكيت قانونی و کنترل دیوانی اعمال مى شد )در اين دوره تحت عنوان هبه و هديه هزاران ده را خريدارى و تملیک کردند.( همان 78-77 ). ۶ راه دیگر واگذاری زمینهای افراد شکست خورده به دولت بود. هدف اين داگداری این ود تااصاحان رن بتوانند از این راه در عواید زمین با یک و رها ار دست محصلان بى انصاف خراج كير و +9( ۹۹ 0200000

صفحه 20:
ار ‎Pere eT)‏ مى آيد كه بارزترين خاصيت اداره املاك و اراضى در دوره سلجوقى روش اقطاع بوده است. ‎ee eee lee)‏ ا ا الل ا ‎eee‏ ‏اما 000 كنند(لمبتون/,140). مالکیت فردی در دوره سلجوقیان به رسمیت شناخته شد. دهقانان در اين دوره همجنان وجود دارند. ). بعد از مالك خان حاكم ‎Fe eet erc a hs rd Pine reac Peewee) PROM rere]‏ 20 ‎AGE Eee‏ ‎ee ee‏ ۳ ‎Bema ein Co1 eos ees cree‏ دهقانان خود به دودسته تقسیم می شدند:1- دهقانانی که در املاک خالصه ‎Sens pee aT Pe‏ 1

صفحه 21:
۰ مغولان سرزمینهای شکست خورده را دانستند(همان:134). زمين در دوره مغول بدينصورت تقسيم شده بود؛ 1- يورت جهت جراى أحشام 2- اينجو زمینهای خالصه ای که میان خاندان سلطنتی تقسیم می شد و عایدات آن صرف مخارح دستگاه شاه و یا نگهداری سياه می شد.3- دیوانی, زمینهای متعلق به دیوان . آما مبان دیوان و اینجو مرز مشخصی نبود.4- زمینهای ملکی که حصوصی بودند (همان,197)- افزابه "یورت"خاندان سلطنتی می 17( جندين مالیات وصول مي شد. ‎spat‏ ‏موارد مالبات را به مقاطعه می دادن.ایلجبان به عمد آتش اختلاف محلی را داسن می زدند تا برای فرو نشاندن آن از مردم احادی کنند.همچنین نوشتن حواله یه دهات رواح داشت. Sittin ees # ‏بیتکچی‎ ۳ ape ‏رده است.‎ دیوان مسول باشد. مردم بدهی های مالیاتی خود را به مامورانی که به** صاحب جمع " معروف بودند می پرداختند. انبار دار ماثیات هم" قایض" نام داشت. علاوه بر وجود کدخدایان از ريش سفیدان و نقود آنان در اين دوره اد شده ‎Tul‏ * تعييرات ارضى در دوره مغول: اينجوها توسط غازان به شاهزادكان ذكور فروحتة شدل وقف ۰ در مورد اقطاعات بايذكفت : اقطاعات را نخست ميان اميران هزار ده تقسيم مى كردند ‎any ably‏ اقطاعى را ميان اميران صد ده قسمت مى كريد و وخليفه اينان آن بود كه اقطاع رأ به اقطاعات كوجكتر و انفرادى بخش کنندو. در دوره تيمورى نيز همانند مغولان يورت ها به اتباع خود واكذار مى كرديد. Page C0

صفحه 22:
ند سنباری از بادلباهان ‎gga‏ ‏زمینهای خود را به وقف تبدیل کردند. از نظر تقسیمات اتواع زمین در این دوره عبارت بود:1 زمیتهای دولتن 2 3- وقفی که در اين دوره گسترش یافت4- واگذاری(لهسایی زاده,38). ‎Jost‏ به همان شکل گذشته می باشد.حکومنهای ولاینی از بسیاری جهات شبیه به اقطاعات دوران سلجوفی د,حکومت ولبات از طرف حکومت مركزى به اقراد واگذار می گردید.البنه علاوه بر تبول حکام محلی در این دوره مخارج سپاهیان اطراف شاه نیز از مخارج تیول رحبتهای خالمته نادءن م كردتو تدده ول دادن و اجرای ‎col pa‏ مربوظ به آن چنانکه از مطالحات دست گیرامی شود در حوره تحت نفوذ دولت در ولايات مختلف يكسان تنوده أطت بمرميع آن احتمالا! بجوم آداره معلکت بیز درز آن ولایات ( در امور زراعی) متفاوت باشد.

صفحه 23:
زمینداری و اداره مور ا ا اه ا داس را كله نشده است. تغییرات درحدود صاحبان تبول بوده .است(همان,250)

صفحه 24:
در دوره زندیه به ویژه زمان کریم خان زند از صلح و آرامش .نسبی برخوردار بود جنين به نظر می رسد که در روزگار کریم خان رئوس مسائل مملکت داری تغییر ناپذیر ماتد وی به روش قدیم مبنی بر اعطای تیول به سرکردگان سپاه اقدام نکرد. کشاورزی نسبتا" سر و سامان گرفت ونسبت به رعایا با ملاطفت برخورد میشد. با قوی پنجگان برخورد می کرد و ضعفا را نوازش می داد.در اين دوره تا اندازه ای کشاورزی رونق گرفت, چون بار سنگین مالیات بر ورزی کم شد.روستائیان بر امر کشاورزی تشویق شدند...و مالیاتها به نسبت کشت و کار کشاورزان و .دامپروران اخذ می گردید کریم خان به کشاورزان و رعایا مجال آن را داده بود که با دل گرمی در مزارع و بوستانهای خود کار کنند و به نسبت .در آمد خود مالیات بپردازند قنوات و کاریزها و مجاری آب های تحت الارضی که خراب شده بودند در این دوره مرمت شدند و کشت های متنوع رایج گردید.برتج بطور وافر کشت می شدو غالب زمینهای کوهپایه ای پوشیده از بوته خشخاش بود. راههای کاروان .رو زیادی در این دوران ایجاد گردید(حبیبی فهلیانی:234) Pap OF

صفحه 25:
لام دکراست كد دراین دوره قوانینی درجهت به بیگاری گرفتن روستایبان میت ا تشدرس مامت این قرمان شادر درسال 1307هجری صرت ذل بع كا رى افرادذكور 50016 سل بای قاجا =

صفحه 26:

صفحه 27:
درك 3 وستا ها قبل از رد 2 در این دوره ی تاریخی دولت مرکزی 8 1 حکومت محلی در اصل دو نوع ارتباط با جا ها ی روستایی داشته است که به شرح زیر “ | تخد مالیات و کمک های مالی به بهانه . ۱ ‎ks‏ جاعسوةقاقيرى در هنكام جنك ها و براى ‎Reg‏ ‏۳ .دنت هيج سازمانى كه به طور ‎Bint‏ ‏با جامعه ی روستایی ارتباط داشته باشد اين وه وجود نداشت 2 جوامع روستاك ه دا ‎wee 3‏ دسر ۳ اقطاع ۰ درباریان ونزدیکان , قدرت اعمال مديريت رأ یه آنها واگذار مى كرد هو مالكان نیز از طرین ‎

صفحه 28:
دیزگی های کل د تع تم 1- حاكميت ساختار كاملا سنتى در اداره رو مداخله دولت در اداره امور روستا(بجز مالیات ولت مرکزی (سلاطین )بر اراضی زراعی یت به لحاظ اقتصادی»اجتماعی و ‎sro) slaw‏ زینه های مدیریت روستا توسط اهالی حضور عواملاجرلیی‌دیگر در کنار کد خدا -7 (بم عنوانن ماینده ماک)داروغه دشتبان؛ سال.سرینه Pag CO

صفحه 29:
یافت اداره امور ناحیتی به شخصی تحت عنوان ضابط محول گردیده بود که در یکی از روستاهای بزرگ به کار مشغول بود. ضابط به وسیله نائب الحکومه معرفی و حکمش صادر می شد.اداره ناحیتی را ضابط ناحیه با کمک جانشینش و .کرخداهای روستاهای تحت نفوذ اداره می کرد

صفحه 30:
کدخدا نفوذ زیادی در نزد اهالی روستا داشت و بدون کمک او کار در روستا دچار مشکل می شد ‎a,‏ همین لحاظ دولت شاهنشاهی هم مى کوشید که به نحوی با او کنار بياید و با دادن امتیازاتی او را به سمت خود جلب کند . نفوذ کدخدا بستگی به رفتار او با مردم روستا داشت اگر او یکسره جانب مالک يا افراد خاص را می گرفت از اعتماد مردم بی نصیب می شد ۱" و نمی توانست وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. بدین خاطر همواره می کوشید قشر ۵ مرفح روستا را پشت سر خود داشته باشد در اين شرايط فقط مامورین دولتی برکدخدا مسلط بودند و از آنجائیکه مامورین دولتی ۴ عناصر غیر خودی محسوب می شدند 9 ‎Loss‏ هم ارفتاز طليكازانة و حشس تا ی ۳

صفحه 31:
رسیدآلمبتون,349). به موجب این قاتون گدخد نماینده مالک و مسول اجرای فوانین و تظامتامة هابی است كه از طرف دولت به آو مراجعه مى شود.برابر ابن قاتون براى هرده بك نفر كدخدا بايد تعيين مى شد.در خالصجات از ظرف مالیه محل و در موقوفات متولى يا تمايندة أو و در املاك اربابى مالكين و در دهات حرده مالكى اشخاضى كه اكثريت ملى را مالك بودند بك ثقر...يراى كدخدايى به كدحدا نا اين زمان هنوز عامل مالك و حافظ منافع اوست و لين موضوع از قانون كدخدايى يخوبى ee an us ase a as coat ae ae ‏ع‎ اندانتحاب کدحدای ویژه دی خالسحات و املاک بيانكر اين موضوع مى باشد. مطلب دبگری که يايد مان پرداخت ‏ عدم جنجه و جخایت انست که از ‎cS Kya‏ باند. در مور کد در سيار از موارد کدجدا با کشتن افراد صد حان لباقت خود را جهت تصدی این پست نشان میداد.داز سوک ديكر شاخصى بواى جرم و جنايت وجود نداشت و لذا مالكان هر سركشى عليه خود را جرم و جنايت للق و خاطى وا مجارات مى تمودية Jd line در این فانون نیز ضمن تاکید بر بعضی از فوانین کدحدابی موایدی نیز بدان افزوده شد . در فانون بمنظور استحكام قدرت ذولت در روستاها كارهات مختلفى وأ حهث تسهيل خدمات دولتف در روستا به كدحدا واكذار نموده است . كه أمروزه ادارات ونهادهاى مختلفى در روستاها متولى أتند.' دريين اين وظايفه مسائل مربوظ به کشاورزیحقوقی, ثبت احوال,اوقاف و أمورخيريه به جشم مى خورد. هنوز مالك به مثابه ديوارى محكم بين حكومت مركزى و روستائيان قرار دارد. از طرفى انجام این همه وظایف که در متن فانون برای کدحدا دیده شده بود؛ عملا" امکان پدیز تبود Pap 00

صفحه 32:
اولین قانون عمران روستایی در سال 6 شمسی به تصویب رسید.این قانون زمانی به تصویب رسید که ایرا ن برنامه نداشت. چون برنامه ریزی در سال 1327 توسط دولت مطرح شد.در این قانون مالکین ومتولیین اراضی موقوفه مکلف به عمران اراضی فلاحتی شده اند.برنامه عمران توسط شورای بخش تنظیم و سهم هریک از مالکین در اجرا تعیین می گردید. که پس از موافقت فرماندار شهرستان اجرا می گردید. اگر خرابی اراضی نداشتن پول باشد یوابر این فاتون:نوستله وام بایستی برطرف و الا درصورتیکه بر اثر

صفحه 33:
جریانات شهریور1320و جنگ دوم بین الملل ضمن توقف این قوانین بسیاری از آنان را به فراموشی سپرد(همان,17) .در سال 5 شمسی به همراه ایجاد سازمانهایی مثل سازمان برنامه و تهیه مقدمات برنامه اول عمرانی , قانونی در زمینه ایجاد صندوقهای تعاون روستایی به تصویب رسید. دولت دکتر مصدق قانون بنگاه عمرانی کشور و سپس قانون ازدیادسهم کشاورزان را برای تامین مالی این قانون به تصویب رسانید. در سال 1334این دو قانون به اضافه قانون الغای عوارض به تصویب .کمیسیون مشترک مجلسین رسید قانون بنگاه عمران کشور:این قانون به منظور یک پارچه کردن فعالیتهای دولت در سطح روستا و هماهتگی بین وزارتخانهای مربوط به عمران و آبادی روستا هاو تعمیم فرهنگ کشاورزی و بالا بردن سطح زندگی آنان و تقویت روحبه همکاری و تعاون بان شده است. این بنگاه که بصورت هیئت مدیره اداره می شد و دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی بود زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کرد که جایگزین اداره عمران وزارت کشور گردید(همان) قانون بعدی , قانون ازدیاد سهم کشاورزان بود که هدفش تامين مالی بنگاه عمرانی کشور بود که باکسر20درصد سهم مالکان صورت می گرفت.انجمن عمران ده در اين قانون مرکب از 5 تفر بودکه در ماده 16قانون آمده است.نماینده مالک- نماینده زارعین کدخدا و دو نفر معتمد که طرف اعتماد مالک و زارعین باشند Pap 88

صفحه 34:
درهر بخش, انجمن عمران ده با اعضاء زیر تشکیل می گردد(همان:21): بخشداربرئیس با نماینده وزارت بهداری:4 تفر نمایندگان شورای انجمن عمرانی -دهستانها به انتخاب انجمن عمران بخش برابر ماده نوزدهم انجمن عمران شهرستان از اشخاص زیر تشکیل مى گردد:فرماندار, رئیس کشاورزی, دو تفر شورای کشاورزی شهرستان, دو تفر از مالکین موجه محل , رئیس دادگستری شهرستان, رییس پانک کشاورزی ۰ ریاست انجمن با فرماندار بودو کشاورزی را که مستقیما" به امور در ماده سی و سوم آمده : در صورتی که مالکی کشاورزی اشتغال داشته از کار برکتار نماید کشاورز میور میتواند به بخشدار ایت نموده و بخشدار موظف است به سرعت اوقات بموقع رسیدگی

صفحه 35:
Caton Khtg Bn FARS NEWS AGENCY

صفحه 36:
Pap 88

صفحه 37:
سا.1288 تصویقانونایا لو ولایانو- -1 دستور | امل‌حکام از مهمترین‌ویژگیاین قانون‌انتخابکد خدا به عنوان‌ن مایندم مولخله: دؤليتناو لمو ر وستتلفد م2 - حاکمیت ساختار بزرگ مالکی ۴ خاگمیت مالکان و ایادی وولتی سر بعته واحد روستایی 6- به رسمیت شناخته شدن کد خدا ‎aw‏ ‏وينوايومزبرردوستاعه سازمان محلی (قانوا ‎beg‏ [بلا مقوو زولایلیتتادد در لیست اداره روستاها (قانون کدخدایی قانون وظایف بچجشلکلیل ‏ انگاهرچمیانبه وعنواان نهاد مشار *تجام امور روستا

صفحه 38:
دولت با تصویب و اجرای قوانین در روستا ها دو هدف را دنبال می نمود 1- کم کردن نفوذ مالک در روستا 2- باز کرد پای خود در روستا که به تدریج همگام با کم شدن قدرت مالک در قوانین ‎ob‏ ‏شده بر قدرت دولت در لوایح یاد شده افزوده شد. با اجرای اصلاحات ارضی در روستا برای همیشه بساط مالکین ازده برچیده شد و دولت صد درصد بر دهات حاکم گردید.دولت برای بسط قدرت خود در دهات و پر کردن خلا ناشی از نبود ارباب ( ساختار مدیر, 3 سنتی) اقداماتی را انجام داد یکی از آنها قانون انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و عمران روستا ها بودکه درسال 1342 به تصویب رسید.این قانون بمنظور راه اندازی مدیریت نو به جای مدیریت سنتی(اربایی) بود که جایگزین قوانین قبلی گردید.این قانون انجمنهارا که وابسته به اداره کل امور اجتماعی و عمران دهات وزارت کشور بود به وزارت کشاورزی وابسته نمود. هدف اساسی این لایحه تش 1 بود(همان:24).منابع مالی اين انجمن ها از3 درصد عوارض تامین می شد(ثابت زاده,39). از وظایف انجمن ها 17 وظیفه صرفا" عمرانی , 8وظیفه ‎kts‏ هماهنگی ۳ نظارت4, ظيفه در زمره فرهنگی,

صفحه 39:
تلاوت یه ‎Gal pip‏ قانون انتخایات انحمنهای ده همزمان با انتخابات شهر و شهرستان و. برگزار می گردد. (ثابت زاده»36] دهبان: مسول اجرایی ده و مسولیت اداره دهستان نیز بر عهده فرد دیگری است که دهدار نام دارد. دهبان بوسیله انجمن ده و تأیید بخشدار و حکم فرماندار منصوب می گردد(همان:38). هر ده انجمنی خواهد داشت که اعضای آن مستقیما" با رای مخفی و اکثریت نسبی از طرف ساکنان و اهالی ده انتخاب می شدند(طالب؛33). مدت عضویت چهار سال ولی انتخاب مجدد بلامانع است و خدمت در انجمنها افتخاری بوده است. حداقل نعداد5 و حداکثر7 نفر می باشند. فانونگذار در اینحا هم موارد بسیاری برای انجمنها وظایفی را آورده که بصورت بسیار فشره اشار می شود: اتخاد نصمیم و برنامه ریزی در کلیه طرح های عمرانی در سطح ده » برنامه درختکاری؛ تشویق و حمایت از صنات روستابى و10 تدابير لإزم در امر ناسين تال پستی و ارتامایر تامين أذوفه و..., تشی_ق شرکنهای تساوتی و ززاعی .... د رامر دامداری و اصلاح نژاد و افزایش علوفه , مبارزه با آفات حیوانی و نباتی: حفاظت محیط زیست, همکاری با مامورین مایه کوبی همکاری با ماموران دولتی در آمور: حفظا و مرانع» سپاهیان دانش + مسابل آموزشی, همکاری با خانه فرهنگ,» همکاری با مامورین آبباری؛ لایروبی قنات و انها نظارت در حفط آثار باستانی , تامین لب آشامیدنی + روشنايى ده , احداث كورستان , غسلخانه ؛ مسجد , امور مربوط به نبروی انتظامی ؛ ثبت احوال ( همان:34).

صفحه 40:
مراقبت از آن , همکاری با مامورین دولتی در ام ر خدمت سربازی» شرکتهای تعاونی.....» داوری در روستاهای بدون خانه انصاف, ارسال گزارش حوادث و سوانح»: مراقبت كام در تكهدارى و بهره بردار: اسيسات 5

صفحه 41:
۲ ۳ 7 1- تقسیم اراضی بين زراع 2- کاهش قدرت و نفوذ مالکین در هوستاها .. 2 گشترش تشکیلات اداری مرتبط با روستا در ‎wis?‏ در مديريت روستاء "ربب اناك ‎chin sina‏ امور هوكم يوشا تشكلهاى محلى در سبطاع رروستاه[ مستقيم و بلا واسطه مللکپزیا گفلکتی در مدیریت ووستلگوینی دولت به فلت مليكردرنلوودكتاد خدا به ‎HUBS‏ در روستا

صفحه 42:
ظهور تعاوني‌ها به صورت تشکل‌هاي قانوني بین سال‌هاي 1303 تا 1304 هجري شميتي صورت پذیرفت. در سال 1312 بانك فلاحت با هدف کوتاه‌نمودن دست واس‌ها. سقت حران و رتاخواران تأسيس گردید بانك مذکور در سال 1325 اقدام به تأسیس صندوق‌هاي تعاون متعاقب آن و همزمان با جنگ جهاني دوم و کاهش آذوقه و خوار و بار و احتکار کالاهاء کارگران دولت به فکر ایجاد تعاوني‌هاي مصرف افتادند و چندین شرکت تعاوني مصرف با عضویت کارمندان دولت تاسیس

صفحه 43:
همچنین جيره‌بندي مواد غذايي در سال‌هاي جنگ جهاني دوم و اجراي سیستم كوپني شدن کالاها به خصوص قند و شکر و روغن در سال‌هاي آغازین جنگ باعث شد

صفحه 44:
اهداف این شرکت‌ها بجز تصميم‌گيري در خلاء مديريفتي ناشسي از حذف مالك عبارت بود از حمایت از کشاورزان در مستائل اقتصادي» همکاري و مشارکت با آنان در عملا شرکت‌هاي تعاوني روستايي که تا آن زمان تخت هدایت بان ك كشاورزي اداره [ مي‌شدند داراي متولي و مسوول مستقیم به‌نام سازمان مركزي تعاون روستايي ایران گردیدند.

صفحه 45:
نكاتى ام مدیریت تصویب رسید ‎ae‏ سوال این است که قوانیتی که غضویب و اجز گزدید آیا توانستة بة توشعه روستاینن بیانجامد یاخیر؟ آیا توانست مشارکت مردم را جلب نماید اگرنه چرا؟ تا قبل از اضلاحات ارتی دولت زمانت اقدام به:تصویب قوانین روستایی نمود که اولا" اين قوانین با حال و هوای روستا و فضای حاکم بر روستا هیچگونه ستعیتی نداشته است ثانیا" مالکان چون سد و حصاری محکم حائل بین دولت و مردم بودند. ثالثا" حتی در مواردی دولت بدون برنامه بوده است. ولذا میتوان گفت هدف قانونگذار عمران دهات نبوده ‎SL‏ ‏کوتاه گزدن:دست مالکین:و بسط نفوة: خود: در زوستابود: که اين امر متجر به تغییر شیوه بهره برداری و فر نردم گردند وباعت باز شجن بای دول استعمارگز به کشور گردید تا مواد خام ما را ارزان ببرند و به جای آن معتنوغات گرانقیمب یه فا برگزدانند : گو ایتکة: برناته های دولت ایرا ن در حدود 50سال در همین راستا بوده Pap FS

صفحه 46:

صفحه 47:
37715777012311 anal ediboyenal ‏اقتصاددانان اگاه به مسائل اجتماعی معتقدند که‎ ‏توسعه روستایی بدون مشارکت روستاییان دشوار‎ )12 ‏باس غير ميكن الست طالب‎ ‎oS lies‏ حتی آگربصورت برانگیخته از جانب عوامل بیرونی(بیرون از جامعه روستایی)صورت گیرد مسلرم فول قلين وشركت ارادى أقرزة ام ‏شناخت ويزكيهاى اجتماعى افراددرجامعه روستايى (ایستارهاوهنجارها)زمینه ساز طرح پژوهشهایی است که در جهت ایجاد تغییر وفراهم کردن زمینه های لازم برای وی موب مب نود (همان .3) ‏ازحدود40 تا 50 سال پیش دول تحت سیاستهای مختلف سعی در ایجاددگرگونی وتغییر درجامعه روستایی نموده اندومتاثفانه به تمام بااکثر رفتارهاوسنن روستاییان (ازنوع مسکن ومصالح گرفته ناطرز کشت وبوع کشت وحتی روابطظ اجماعی و اه دیده عفر نگرسته اند وارهمم سر آنهایوی عفب مایدگی استممام کردم وعداگی افاي نا الكوهاف توسعه ورشد نافتة [ند (همان :2) ‏كيرى ‎

صفحه 48:

صفحه 49:
Page FO کسی كه مى خواهد كارى را اتجام دهد راهش را بييدامى كند و سی که نمی خواهد هن شرا به اميد ييشرفت را :لام پایان

صفحه 50:
1الوانی» مهدی, مدیریت عمومی, 1377 تهران, نشر نی 2) طالب» مهدی, مدیریت روستایی درایران:1376»انتشلرات دانشگاه تهران 3)لمبتون ۱.اس,مالک وزارع درایران؛ترجمه منوچهرامیری,بنگاه ترجمه ونشرکتاب»تهران ,1339 4)مزینی» منوچهرء مدیریت شهری و روستایی در ایران» 1374؛ وزارت مسکن و شهرسازی, سازمان زمین و مسکن. 5)خسروی ؛خسرو‌جامعه دهقانی درایران-انتشارات پیام-تهران 1357 6)لهسایی زاده .عبدلعلی» تحولات 0داچتماعی درروستاهای ايران»انتشارات a on mx oe.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان