صفحه 1:
سم الله الرحمن الرحيم
مديريت زمان
مشاور: داريوش يور قاسم
صفحه 2:
مقدمه
؟ در مدیریت زمان تلاش بر این است تا مهارت هایی را بیاموزيم که
نه تنها در برنامه ریزی تحصیلی؛ بلکه در زندگی فردی و اجتماعی
خود موفقیت های مطلوب تری به دست آوریم و از زندگی خود
لذت بيشترى ببريم.
صفحه 3:
مدريت زمان یعنی چه؟
* منظور از مدیریت زمان متوقف کردن زمان و تحت کنترل در آوردن
آن نیست. بلکه مدیریت زمان به این معنی است که بیاموزیم تا بتوانیم
از زمانی که هم اکنون در اختیار داریم به بهترین نحو ممکن استفاده
کنیم و به اهدافی که در زندگی داریم از جمله موفقیت تحصیلی
دست ۳
* مديريت زمان يعنى: استفاده مطلوب از زمان براى اجراى برنامه ها و
غعاليت هاء متناسب با اهدافى كه داريم.
* ييروزى - خواستن + استمرار + تلاش + توكل الهى
صفحه 4:
۶ | كام هاى لازم براى كسب مهارت مديريت زمان:
* الف: هدف گذاری
* ب: فهرست بندی اولویت ها
* ج: رعايت اولويت ها
صفحه 5:
الف: هدف گذاری
هدف ها می توانند بلند مدت (مثل رسیدن به شغل پزشک متخصص
جراحی چشم). میان مدت (مثل قبولی در آزمون المپیاد شیمی) و
کوقاه مدت (مثل موفقیت در امتحان پایان نیمسال) باشند . اهداف
خود را بطور دقیق تعیین کنید و توجه داشته باشید که هدف هایتان
واقعی و قابل دست یابی بوده و موضوع هدف ها مشخص باشند.
صفحه 6:
تکلیف: سه هدف از هریک از انواع هدف های بلند مدت. میان مدت و کوتاه
مدت خود در زندگی را به ترتیب اولویت در نمون برگك زیر بنویسید و در پایان
هر روز بررسی کنید که آیا فعالیت هایی که انجام داده اید در راستای اهدافتان
بوده است يا نه؟
صفحه 7:
ب: تعیین فعالیت ها و اولویت بندی آن ها
کارهایی که اضطراری و با اهمیت هستند: هم نیاز به اقدام فوری دارند و
هم نتایج آنها حائز اهمیت. است (مثل مشکلات شخصی و حرفه اى).
کارهایی که اضطراری و فوری نیستند. اما مهم هستند: به هدف های
زندگی مربوط می شوند ولی مجبور به انجام فوری آنها نیستیم (مثل فراگرفتن,
رانندگی).
کارهایی که اضطراری و فوری هستند اما مهم نیستند: این کارها هیچ
ارتباطی با اهداف ما ندارند و حتی گاهی اوقات مانعی بر سر راه اهداف ما می
شوند (مثلا دوستی که ما را با یک پیامکک به حضور فوری در پارک برای قدم
زدن با وی دعوت می کند).
کارهایی که نه اضطراری هستند و نه مهم : کارهایی که انجام دادن یا
ندادن آنها هیچ سود و زیانی به حال ما و اهداف ما ندارند و بیشتر باعث اتلاف
وقت می شوند (مثل تماشای بیش از حد تلویزیون).
صفحه 8:
قکلیف: امور و فعالیت های خود را با توجه به درجه اضطرار و اهمیت
شان در جدول زیر بنویسید.
جدول فعالیت. ها
اضطراری عادی
با اهمیت | () 00
كم م 8
اهميت
صفحه 9:
ج: رعایت اولویت ها
|
* در این مرحله باید چگونگی اختصاص وقت به اولویت های زندگی
خود را مشخص كنيم. بدين منظور وظایف و فعالیت های هفتگی
خود را با توجه به اولویت های چها رگانه در جدول اولویت بندی
فعالیت های هفتگی cle دهید.
صفحه 10:
جدول اولویت بندی فعالیت های هفتگی
با اهمیت. مازاد
فوری غیر اضطراری.
جمعه | با اهمیت ولی غیر فوری
صفحه 11:
تلف کننده های زمان
مکالمات
دوستان
استفاده بیش از حد از پیامک و اعتیاد به چت کردن با اینترنت
مهمانان ناخوانده و بدون برنامه قبلی
صرف وقت برای مطالعه مطالب کم اهمیت و روشها و عادات نادرست مطالعه
تماشای بیش از حد تلویزیون و پرسه زدن در پارک و خیابان
نداشتن برنامه ریزی صحیح و سستی و بی اراد گی در تصمیم گیری و اجرای آن
دوباره کاری وتکرار غیرضروری کارها وبا عادت امروز وفردا کردن و اهمال
کاری
برنامه نادرست استراحت و خواب
ناتوانی در" فه "* گفتن به درخواستهای نابجای دیگران و وقت گذرانی بیش از
حد با آنها
غير ضرورى و صحبت های غیر ضروری و بیش از حد با
* سرگرمی های غیر ضروری و طولانی مدت
نداشتن تمرکز حواس و یا ترس از شکست و اشتغال فکری به آن
صفحه 12:
تکلیف: فعالیت های یک روز خود را در جدول زیر نوشته و میزان اتلاف وقت
از طريق هريكك را از صفر (كمترين حالت) تا بنج (بيشترين حالت) مشخص كنيد
شرح فعاليت درجه اتلاف وقت
صفحه 13:
راه های ایجاد وقت
زنده کردن وقت های مرده: مثل حفظ لغات انگلیسی در زمان انتظار اتوبوس
انجام کارها بطور همزمان: مثل گوش کردن به نوار آموزش انگلیسی در حین رانندگی
* تنظیم وقت خواب و بیداری: تمین وقت مناسب خواب و ننظیم میزان خواب در حد
متعادل
© كنترل اوقات تفریح: محدود کردن و کنترل زمان تفریح و اضافه کردن آن به وقت
اختصاص داده شده براى انجام فعاليتها
* ”نه“ كفتن به در خواست هاى نابجا و غير ضرورى ديكران.
* به تعويق انداختن کارهای غیرضروری: حذف و به تأخير انداختن كارهاى غير
ضرورى و كم اهميت (مثل ياسخكويى به تمام بيامكك هاى ارسالى به كوشى تلفن)
* بالا بردن سرعت مطالعه و انجام تکالیف: استفاده از مهارت های تندخوانی و تند
نویسی
صفحه 14:
تکات مفید برای موفقیت در مدیریت زمان
همواره از شب قبل برای فعالیت های روز بعد برنامه ریزی کنید.
فهرست تکالیف خود را اولویت بندی کرده و برای انجام آنها مهلت.
همیشه تکالیف دشوار را زودتر از بقیه و در بهترین شرایط جسمی و روحی انجام دهید.
ن کنید.
دروس و کارهای مهم اما ناخوشایند را به تعویق ن
نخواهند شد.
بین فعالیتها و تکالیف. زمان های کوتاه برای استراحت و تجدید قوا در نظر بگیرید.
مکالمات تلفنی و مطالبی را که قصد بیان آنها را دارید و یا اطلاعاتی را که قصد گرفتن
از مخاطب دارید از قبل برنامه ریزی کنید تا بتوانید در حداقل زمان آن را انجام دهید.
همواره کارهای خود را با توجه به اهداف زندگی وبا انگیزه پشتکار وجدیت بالا انجام
دهید.
به خودتان و تصمیمی که گرفته اید کاملا اطمینان داشته و در هر شرایطی به آن پایبند
باشید.
* بطور دقيق بررسى كنيد كه وقت خود را صرف چه کاری می کنید؟
صفحه 15:
در زندگی خود فرد منظمی باشید تا وقت خود را مثلا برای یافتن وسایل شخصی
تان صرف نكنيد.
به فكر انجام كارهايى باشيد كه الان مى توانيد انجام دهيد و فوراً به سراغ آنها
بروید چون زمان به عقب برنمی گردد. و گاهی استرس و خستگی معلول افسوس
خوردن از کارهایی که می توانستید ولی انجام نداده اید.
مراقب باشید دیگران هر گاه اراده کردند وقت شما را به خود اختصاص ندهند و در
مواقع لزوم پاسخ جرأت مندانه بدهید.
انه تلاش كنيد و عندالزوم از افراد آكاه و مورد
برای رسیدن به اهداف» خوشب
اطمینان راهنمایی و مشورت بخواهید.
حدالامکان تلف کننده های زمان را به حداقل برسانید.
به قول " ویلفردوپارتو" اقتصاد دان ایتالیایی» ۸۰ درصد نتیجه مورد نظر از ۲۰ درصد
تلاش ها حاصل می شود. پس انجام ۲۰ درصد از مهمترین کارها را در اولویت قرار
داده و به آنها مت ر کز شوید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
در حالت عادی کارهای خود را نسبت به کارهای دیگران در اولویت قرار دهید.
صفحه 16:
دفتر یا سررسیدی مناسب برای ثبت مهم ترین کارهای خود تهیه کنید و آن را بطور
و دلنشين ن کنید و در هر صفحه فهرست مهم ترین کارهای خود را ثبت
روز خود رابا مهم ترين كارهاى ثبت شده در دفترتان شروع كنيد.
* هميشه از خود ببرسيد: اكنون بهترين كارى كه مى توانم براى استفاده از زمانم انجام
دهم چیست؟
* یک روز را ۳۶۵ بار تکرار نکنید و برای هر روزتان برنامه متنوع داشته باشید.
۴ نکات مثبت و مفید خود را برجسته و نا کامی و شکست های خود را کوچک کنید
و از شکست ها فقط بمنظور رفع نواقص کار خود استفاده کنید.
* از به تعویق انداختن شروع کارهایی که برای انجام دادن در نظر گرفته اید بپرهيزید.
9 به هیچ وجه چند هندوانه | با یک دست برندارید و تا زمانی که کاری را تمام
نكرده ايد كار جديدى را شروع نكنيد.
* در پایان هر روز فرصتی را برای ارزیابی عملکرد خود اختصاص دهید.
استعدادهای منحصر بفرد خود را تقویت كنيد که اين کار زمان انجام کارها را
کاهش می دهد.
* برنامه ریزی را مهم بشمارید و مهارت ها را تمرین کنید.
صفحه 17:
66
.2*2 | ارزشیابی مهارت هاى مديريت زمان
Bey
مدل جرخ موفقيت در مديريت زمان
ee
ey
زا
1
لت و تمركز
SS
ae
صفحه 18:
نحوه استفاده از مدل جرخ موفقيت در مديريت زمان
براساس وضعيت فعلى خود در هريكك از مهارت هاى دهكانه در جرخ موفقيت»
بطور واقع بينانه با كذاشتن )ا به خود امتياز دهيد و نقاط به دست آمده را به هم وصل
و نمودار موفقيت خود را رسم نمائيد.
© در مرحله بعدی مهارت های با نمره پائین را بررسی کنید و سعى كنيد آن مهارت ها
را بهبود بخشید.
* نقاط مورد انتظار موفقیت خود را با رنگ دیگری مشخص کرده و نمودار OT را رسم
نمائید و برای مقایسه وضعیت فعلی با وضعیت مورد انتظار از جدول زیر استفاده
whe
جمع تمرات فعلى
جمع نمرات مورد انتظار
* براى رسيدن به نمرات مورد انتظارتان در مهارت هاى دهكانه موفقيت سعى
صفحه 19: